تنبيه تروريست‌ها متوقف نمي‌شود
مشاور عالي مقام معظم رهبري در امور نظامي‌گفت: بنا نيست که فعاليت دفاعي و تنبيهي عليه تروريست‌ها متوقف شود. آنها بايستي هميشه در انتظار حملات کوبنده نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي‌باشند.سرلشکر حسن فيروزآبادي در گفت‌وگو با ايلنا، حمله موشکي نيروهاي مسلح را حق تروريست‌ها دانست و گفت: اين انتظار و حق ملت بود که نيروهاي مسلح ايران پاسخ شايسته‌اي به آنها داده باشند و به حمدالله پايتخت آنها را که از مهمترين مراکز مديريتي آنها بود مورد هدف قرار دادند.مشاور عالي رهبري گفت: از مسئولان نيروهاي مسلح و فرماندهان عزيزمان متشکرم که با سرعت و به موقع تصميم درستي را عليه تروريست‌ها اتخاذ کردند و پاسخ مناسبي را به آنها دادند.




منع بکارگيري بازنشستگان عليه تبعيض‌ها
عضو کميسيون بهداشت مجلس، اجراي قانون منع بکارگيري بازنشستگان را گامي‌در جهت ممانعت از اعمال هر نوع تبعيض در دستگاه‌هاي دولتي و احترام به راي مردم در استثناشدن منتخبان آنها دانست.عباسعلي پوربافراني در گفت‌وگو با خانه ملت گفت: اجراي اين قانون هم مسير را براي بهره‌مندي از تجربه و تخصص بازنشستگان هموار مي‌کند و هم فرصتي براي بهره‌مندي از ظرفيت نيروي جوان کشور ايجاد خواهد کرد.وي تصريح کرد: اجراي اين قانون باعث شده تبعيض‌هايي که در طول ساليان گذشته وجود داشته، کما اينکه برخي از بازنشستگان به دليل بهره‌مندي از رانت مجدد وارد عرصه کار و فعاليت در سمت‌هاي کليدي دستگاه‌ها شده بودند، برطرف شده است.




تنگناهاي معيشتي کمر مردم را شکسته است
عضو فراکسيون ولايي مجلس خطاب به رئيس جمهور گفت: روزهاي سختي در حوزه معيشت و اقتصاد بر ملت ايران مي‌گذرد و تنگناهاي معيشتي مردم را آزار و کمر آن‌ها را شکسته است، همچنين کارگران و اقشار ضعيف جامعه در شرايط سختي به سر مي‌برند. به گزارش خانه ملت، سيدجواد ساداتي‌نژاد در نطق ميان‌دستور افزود: کارگران و پرسنل شهرداري در بسياري از شهرهاي کشور در اين شرايط شکننده اقتصادي حقوق معوقه دارند و مردم مي‌پرسند چرا دولت کاري نمي‌کند يا اينکه دولت چکار مي‌کند؟ساداتي‌نژاد گفت: برخي مي‌گويند؛ نوع اين تحريم متفاوت است اگرچه اين گفته را قبول داريم اما بخش اصلي مشکلات فعلي عدم مديريت صحيح بر مسائل داخلي است.
دستگيري ۴ صراف غيرمجاز
دادستان کرمانشاه گفت: به دنبال اهتمام دستگاه قضايي بر شناسايي و دستگيري اخلالگران اقتصادي در بازار ارز و طلا، حسب دستورات صادر شده توسط مراجع قضايي پيرامون جلب عاملان بي نظمي‌در بازار، تعدادي از صرافان غيرمجاز و کلان شناسايي و دستگير شدند. به گزارش ايلنا، محمدحسين صادقي افزود: طي انجام يک کار اطلاعاتي سه نفر از صرافان آزاد و غيرمجاز شناسايي، حين تعقيب و گريز دستگير شدند.وي افزود: بنا به تحقيقات صورت گرفته تراکنش‌هاي موجود در حساب بانکي اين افراد و محتواي دفاتر کشف شده از آنان حاکي از انجام بيش از سه مورد قاچاق ارز توسط اين افراد است.اين مقام قضايي از شناسايي و دستگيري فردي ديگر در همين زمينه خبر داد و گفت: در طي رصد موضوعات مربوط به اخلال‌گران نظم اقتصادي بازار، ضابطين دستگاه قضايي به وضعيت خريد و فروش در يکي از مغازه‌هاي زرگري حسب هماهنگي با مراجع قضايي جهت بررسي به محل مذکور مراجعه کردند که طي بازرسي از اين مغازه، دلار و مقاديري ارز متعلق به کشور‌هاي ديگر کشف و ضبط کردند.
اطلاعات بي‌ارزش نتانياهو
آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌در بيانيه‌اي با اشاره ضمني به درخواست نتانياهو براي بارزسي سايت‌هاي هسته‌اي ايران نوشت: آژانس از اطلاعاتي که ارزش اسمي‌ندارند، استفاده نمي‌کند.به گزارش ايلنا آژانس انرژي اتمي‌در بيانيه‌اي اعلام کرد که آنها از همه اطلاعات مرتبط موجود استفاده کرده‌ و قرار نيست اطلاعاتي که ارزش اسمي‌نداشته باشد را در مورد توجهقرار دهند.در بيانيه آژانس گفته شد: همه اطلاعات در اين زمينه براي بررسي‌ها و ارزيابي‌هاي دقيق‌تر به همراه اطلاعات موجود براي ارزيابي‌هاي مستقل تخصصي خود آژانس پيش‌تر تامين شده است و اين شامل اطلاعات اشخاص ثالث نيز هست.در ادامه اين بيانيه آمده است: آژانس عادت ندارد درباره موضوعات مرتبط با چنين اطلاعاتي به طور علني صحبت کند. نظارت آژانس بر فعاليت‌هاي ايران بر اساس توافق حراست جامع است که در پروتکل الحاقي که ايران امضا کرده آمده است. علاوه بر اين، آژانس وظيفه نظارتي و رصد فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران را تحت برجام ادامه مي‌دهد.نتانياهو از آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌خواسته بود سايت‌هاي هسته‌اي مخفي ايران را مورد بازرسي قرار دهند.
دارايي‌هاي وزارت اطلاعات مسدود شد
يک روزنامه دولتي فرانسوي از بلوکه شدن دارايي‌هاي ۲ ايراني و وزارت اطلاعات ايران در اين کشور خبر داد.به گزارش ايلنا از آژانس خبري فرانسه، پاريس از بلوکه شدن دارايي‌هاي دو ايراني و وزارت اطلاعات ايران خبر داد.اطلاعيه مربوط به بلوکه شدن دارايي‌هاي ايران در روزنامه دولتي «گزت» منتشر شده است. يکي از افرادي که دارايي‌هايش بر اساس اين اطلاعيه مسدود شده، «اسدالله اسدي» ديپلمات ايراني است که به اتهام سوء قصد عليه نشست منافقين در پاريس دستگير شده بود.
حمايت مجلس از کاهش نرخ ارز
نماينده ملاير در مجلس گفت:جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌طي نامه‌اي به رئيس جمهور از اقدامات بانک مرکزي براي کنترل بازار ارز قدرداني کرده و از ورود ديرهنگام دولت به مديريت اين بازار انتقاد کردند.به گزارش ايلنا،احد آزاديخواه گفت: پس از اتفاقات خوبي که در مديريت بازار ارز از روز گذشته آغاز شده و ادامه دارد شاهد کاهش قيمت ارز هستيم.وي تزريق ارز به بازار را يکي از اقدامات مثبت در اين زمينه برشمرد و گفت: تزريق ارز و مديريت قيمت‌ها يکي از اقدامات مثبتي است که بانک مرکزي انجام داده است اما ما گلايه داريم که چرا اين اقدام زودتر انجام نشده است تا موجبات برخي گلايه‌هاي مردم را پديد آورد. نماينده ملاير گفت: نمايندگان ضمن حمايت از سياست‌هاي ارزي بانک مرکزي در راستاي ساماندهي بازار ارز بر اين نکته تأکيد دارند که بايد اين ساماندهي ادامه يابد، همچنين در نامه نمايندگان از قوه قضاييه خواسته شده است با اخلالگران در بازار ارز و محتکرين برخورد صورت گيرد.
جايگاه نازل آمريکاي ترامپ نزد جهانيان
نتايج نظرسنجي جديد موسسه پيو از بيش از 20 کشور نشان مي‌دهد که آمريکاي تحت مديريت ترامپ جايگاه نازلي در افکار عمومي‌مردمان جهان يافته است.به گزارش ايرنا، شمار مردماني که ديدي منفي نسبت به ايالات متحده دارند، در آخرين نظرسنجي پيو به رقم کم سابقه 43 درصد رسيده است.زماني که منحصرا بحث مقبوليت «دونالد ترامپ» رئيس جمهوري آمريکا و دولتش به ميان مي‌آيد، موافقان او تنها 27 درصد از جامعه آماري نظرسنجي را تشکيل مي‌دهند و بيش از 70 درصد هم گفته‌اند که اعتمادي به ترامپ ندارند.محبوبيت ترامپ در اسپانيا، فرانسه و آلمان هم به ترتيب 7، 9 و 10 درصد ارزيابي شده که کم‌ترين در ميان کشورها و نواحي نظرسنجي شده است.بيش‌ترين حاميان دولت آمريکا در جهان را شهروندان کره جنوبي، فيليپين و رژيم صهيونيستي تشکيل مي‌دهند که مقبوليت واشنگتن در آن‌ها به بيش از 80 درصد مي‌رسد.از ميان سران کشورهاي آلمان، فرانسه، چين، روسيه و آمريکا، ترامپ کمترين جايگاه را از نظر محبوبيت کسب کرده و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان هم با 52 درصد در صدر قرار گرفته است.
برجام توافقي مهم براي امنيت منطقه
وزير خارجه اتريش برجام را توافقي مهم براي امنيت منطقه دانست و بر لزوم حمايت کشورش از اين توافق تاکيد کرد.کارين کنايسل در گفت وگو ايرنا به انجام مذاکرات هسته‌اي و امضاي برجام در پايتخت کشورش اشاره کرد و گفت: ما مسئوليت خاصي براي خود درباره توافق هسته‌اي ايران احساس مي‌کنيم.وي در پاسخ به اين که اهميت توافق هسته‌اي ايران از منظر امنيت اروپا را چگونه مي‌بينيد، اظهار کرد: اين توافق براي امنيت به خصوص امنيت منطقه اهميت زيادي دارد.وزير خارجه اتريش با اشاره به نشست دو جانبه با وزير امور خارجه ايران در مقر سازمان ملل خاطرنشان کرد: ما در دو ماه گذشته ديدارهاي زيادي داشته ايم و هميشه اين ديدارها خوب بوده است. ما با وزير امور خارجه ايران درباره برجام صحبت کرديم.
اعتراف آمريکا به جسارت ايران
سخنگوي پنتاگون استفاده ايران از حريم هوايي عراق براي حمله موشکي ايران را مورد نقد قرار داد و گفت: هر اقدامي‌از جانب ايران در چنين فضايي، جسورانه، غيرامن و تشديدکننده است.به گزارش ايلنا «شان روبرتسون» با اشاره به حمله ايران به مقر تروريست‌ها در سوريه در بيانيه‌اي اعلام کرد: ايران قبل از حمله موشکي روز دوشنبه‌اش هيچ اقدامي‌براي اطلاع‌رساني به قدرت‌هاي نظامي‌ديگر که در سوريه عمليات مي‌کنند، نکرده بود.وي مدعي شد: «برخلاف نيروهاي نظامي‌ايران، نيروهاي نظامي‌حرفه‌اي نظير ائتلاف عليه داعش به رهبري آمريکا در سوريه و نيروهاي روسي که هر دو درگير عمليات‌هايي در سوريه‌اند، از بالاترين سطح امنيت طرفين در عمليات‌هايشان اطمينان کسب مي‌کنند.» روبرتسون مدعي شد: «ائتلاف بدون کمک ايران هم به قدر کافي قادر به شکست داعش در منطقه رودخانه فرات در شرق سوريه و غرب عراق هست.» وي گفت: «با توجه به ماهيت پيچيده فضاي جنگي، چنين حملاتي به طور بالقوه نيروهايي که در حال مبارزه با داعش در سوريه هستند را به خطر مي‌اندازد. هر اقدامي‌از جانب ايران در چنين فضايي، جسورانه، غيرامن و تشديدکننده است.» «روبرتسون» همچنين گفت: هيچ يک از نيروهاي ائتلاف در حمله موشکي ايران آسيبي نديده‌اند اما ارتش آمريکا همچنان در حال ارزيابي حمله است. سخنگوي پنتاگون همچنين استفاده ايران از حريم هوايي عراق براي حمله موشکي ايران را مورد نقد قرار داد.
جهانگيري به وجود شرايط دشوار در کشور اعتراف کرد؛
معاون اول رييس جمهوري گفت:مي‌دانيم شرايط کشور دشوار است، مردم با فشار زيادي روبرو هستند و با سختي زيادي دست و پنجه نرم مي‌کنند، اگر فرهيختگان، شخصيت‌ها و جريان‌هاي سياسي و همه ملت فعالانه وارد شوند از اين دوره سخت سرافرازانه و در کوتاه‌ترين زمان خارج مي‌شويم. به گزارش ايرنا، «اسحاق جهانگيري» در آيين بهره برداري همزمان از يک هزار و 700 فضاي آموزشي، ورزشي و پرورشي در سراسر کشور که از طريق ويدئو کنفرانس انجام شد، در سخناني، شرايط ايران را خطير توصيف کرد و افزود: اين وضعيت به معناي بن بست نيست اما کشور زورگويي مثل آمريکا فشار جدي از نظر اقتصادي، سياسي ، رسانه‌اي و رواني به ما تحميل کرده است. وي نشست امسال مجمع عمومي‌سازمان ملل را يک نمونه از مصاف بين ايران و آمريکا ذکر کرد و يادآور شد: رييس جمهوري آمريکا از تمام ابزارهايي که مي‌توانست اعم از رسانه، سازمان ملل و شوراي امنيت استفاده کرد تا عليه ايران با زبان قلدري و بي ادبانه مطالبي بگويد و نظر افکار عمومي‌جهان را به خود معطوف کند اما نتيجه برعکس شد.
معاون اول رييس جمهوري ادامه داد: روحاني در نيويورک تلاش کرد که با توجه به تمدن و سابقه فرهنگي ملت به شرايطي که ترامپ ساخته، پاسخ دهد و از ايران يک کشور با منطق، استدلال و توانمند به نمايش بگذارد که افکار عمومي‌بر آن قضاوت کند.
جهانگيري گفت: اجلاس شوراي امنيت که 15 کشور حضور داشتند باز هم به نمايشي از مظلوميت ايران و بي منطقي آمريکا تبديل شد، 14 عضو اين شورا در سخنراني‌هاي خود از منطق و قانونمندي ايران در مقابل بي منطقي و بي تعهدي آمريکا سخن گفتند.
وي افزود: فکر مي‌کنم همين صحنه کفايت مي‌کند که نشان دهد در چه جايگاه منطقي قرار گرفته ايم. معاون اول رييس جمهوري تصريح کرد: مي‌دانيم شرايط کشور دشوار است و مردم با فشار زيادي روبرو هستند و با سختي زيادي دست و پنجه نرم مي‌کنند که بخشي از اين فشارها و سختي‌ها داخلي و بخشي نتيجه تحريم‌هاي آمريکا است.
جهانگيري گفت: مهم اين است که ايران ظرفيت زيادي از نظر منابع انساني دارد و همانطور که امروز شاهد هستيم نخبگان و فرهيختگان در هر نقطه‌اي که احساس کنند کشور نياز به آنها دارد به سهم خود وارد عرصه مي‌شوند. وي تاکيد کرد: اگر نخبگان، فرهيختگان، شخصيت‌هاو جريان‌هاي سياسي و همه ملت در اين مسير قرار گيرند از اين دوره سخت سرافرازانه بيرون مي‌آييم و حتي مي‌توان گفت که در کوتاه‌ترين مقطع حتي چند ماه آينده از اين شرايط خارج مي‌شويم. وي اضافه کرد: بخشي از اين فشارها رواني است که عده‌اي مي‌خواهند از اين شرايط سوءاستفاده کنند، شاهديم که با فضاي رواني مدام اين شرايط تغيير مي‌کند. معاون اول رييس جمهوري با عذرخواهي از مردم به خاطر فشارها و کمبودها، تصريح کرد: با برنامه ريزي موفق خواهيم شد و اطمينان مي‌دهم مديريت کشور و رهبري نظام در اين جهت تلاش مي‌کنند تا فشارها از دوش ملت برداشته شود.
جهانگيري به جايگاه ويژه تعليم و تربيت اشاره کرد و گفت: اگر از نگاه توسعه‌اي به کشور بنگريم، آموزش و پرورش و مدرسه نقطه کانوني و اصلي تعليم و تربيت است.
وي افزود: اگر فردي به دنبال سرمايه گذاري بوده، ضروري‌ترين و موثرترين نقطه از نظر اقتصادي و پربازده بودن، تعليم و تربيت است.
وي ادامه داد: بايد به مدرسه به عنوان مهم‌ترين کانون توسعه کشور نگاه کرد، امکانات فيزيکي مورد نياز براي دانش آموزان که مي‌خواهند تعليم ببينند و خلاق باشند از پيش نيازهاي اصلي است.
معاون اول رييس جمهوري اظهار داشت: براي اين که آموزش و پرورش خلاق داشته باشيم که آينده کشور را تضمين کند و افق‌هاي روشني پيش روي کشور قرار دهد، حتما بايد به خلاقيت به طور جدي بپردازيم و اين راهکاري است که از سياست گذاري تا مديريت و معلمين سرلوحه کار خود قرار دهند. جهانگيري، سال تحصيلي جديد را به ملت ايران و بويژه دانش آموزان تبريک گفت و ابراز اميدواري کرد در اين سال تحصيلي شاهد تحولات بيشتر در بخش آموزش و پرورش باشيم. وي افزود: به دليل فراگيري آموزش و پرورش کسي با آن بيگانه نيست، البته اين حوزه با محدوديت‌هايي هم روبرو است که معلمين و امکانات آموزشي و پرورشي را شامل مي‌شود که بخشي به دليل شرايط کشور و بخشي هم شايد بي دقتي دربرنامه ريزي است و آنطور که شايسته بوده در تقسيم اعتبارات توجه نشده باشد.
معاون اول رييس جمهوري خاطرنشان کرد: باوجود همه اين محدوديت‌ها در سال تحصيلي گذشته و جديد بودجه آموزش و پرورش در بخش‌هاي عمراني و جاري تامين شد. به گزارش ايرنا، جهانگيري در اين مراسم از خير مدرسه ساز دبستان فرزانه 3 و رييس جامعه خيرين مدرسه ساز با اهدا لوح توسط تقدير شد.
جهانگيري امروز با حضور در مدرسه پسرانه خير ساز فرزانه 3 واقع در منطقه يک تهران اين واحد آموزشي را افتتاح و به همراه وزير آموزش و پرورش و استاندار تهران از برخي کلاس‌هاي درس اين مدرسه بازديد کرد.
ميرزاده از به کاربردن کاغذپاره نسبت به قوانين انتقاد کرد؛
سخنگوي کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با بيان اينکه قانون شکن نمي‌تواند مجري قانون باشد که قوانين را کاغذپاره تلقي مي‌کنند، ابراز داشت: اين افراد هستند که قدرت خود را در تمرکز دانسته و مانع تفويض اختيار مي‌شوند به طوري که زيرمجموعه استاني يا شهرستاني بايد حتي براي آب خوردن هم از اين مديران اجازه بگيرند و سليقه بي حاصل خود را به جاي يافته‌هاي علمي‌بر دستگاه‌هاي اجرايي حاکم کرده و منافع شخصي را بر منافع ملي ترجيح مي‌دهند. به گزارش خانه ملت، سيدحمايت ميرزاده در نطق ميان دستور گفت: گرچه مي‌دانم آنچه جايي نرسد فرياد است اما براي بيان مطلبي درباره انواع اسناد و قوانين که جسارتا به زعمي‌برخي متأسفانه کاغذپاره تلقي مي‌شود، اجازه مي‌خواهم.
نماينده گرمي‌تصريح کرد: نخست کاغذپاره‌هاي بين المللي يعني اسنادي که مي‌توانند سرنوشت کشورها را رقم بزنند و حاصل آن جنگ باشد يا صلح، پايمال شدن حقوق ملتي يا احقاق حقي، توسعه يا عقب ماندگي تفاوتي نمي‌کند و به دولت‌ها بستگي دارد که با چه تدبيري تهديدها را به فرصت تبديل کنند حتي گاهي با نوشيدن جام زهر و نرمش قهرمانانه.
وي افزود: در اين رابطه شايد توليدات کشور ما نه تنها در منطقه بلکه در دنيا از نظر حجم جايگاهي داشته باشد اما مسئولان متأسفانه در سطوح مختلف با بي توجهي کامل و آشکار با اعمال سليقه‌هاي خود آنها را کاغذپاره‌اي بيش نمي‌دانند که شايد ضد و نقيض و کلي بودن، ابهامات زياد، شفاف و عملياتي نبودن و نداشتن آيين نامه‌هاي اجرايي، بهانه‌اي براي بي توجهي به آنها باشد.
ميرزاده با اشاره به بخش نامه‌هاي اداري که به زعم برخي کاغذپاره است، يادآور شد: به دليل گستردگي نظام اداري که براي ثابت کردن اهميت و جايگاه آنها به توليد بخشنامه‌هاي متعدد، تکراري و حتي موازي کاري با سازمان‌هاي ديگر، اقدام مي‌کنند که نتيجه آنها سردرگمي‌مردم، گسترش بروکراسي اداري، طولاني شدن فرايند کار، حيف و ميل بيت المال و نارضايتي مردم بوده است.
وي افزود: آيين نامه‌هاي اجرايي که در وضع قوانين، مجلس دولت را مکلف به تدوين آنها کرده اما از نظر برخي دستگاه‌ها کاغذپاره‌اي بيش نبوده به طوري که از زمان وضع بهترين قوانين براي حل مشکلات مردم و اصلاح امور، نه تنها روز و ماه بلکه سال هم گذشته اما هيچ اثري از تدوين مقررات مربوطه ديده نمي‌شود.

ظريف از عهدشکني‌هاي مکرر ترامپ انتقاد کرد؛
وزير امور خارجه ايران در گفتگو با نشريه آمريکايي «نيويورکر» درباره ديپلماسي با آمريکا، در پاسخ به اين سوال که آيا باب ديپلماسي همچنان گشوده است؟ گفت: چشم‌انداز گفت و گو را مردود نمي‌دانم منوط به اينکه، شرط لازم قابل اعتماد بودن طرف مقابل، فراهم شود
به گزارش ايرنا، محمد جواد ظريف گفت: «قابل اعتماد بودن» متفاوت از «اعتماد کردن» است. قابل اعتماد بودن به اين معناست که وقتي شما سندي را امضا مي‌کنيد، به آن متعهد بمانيد. پايبندي به توافق‌‌ها، مبناي روابط بين‌المللي است. در غير اين صورت ديگر سنگ روي سنگ بند نمي‌شود. ما در انتظار درصدي واقع‌گرايي هستيم. وزير امور خارجه ايران، ديپلماسي با آمريکا را به فيلم «50 قرار اول» تشبيه کرد و افزود: ما در دنياي احتمالات زندگي مي‌کنيم. بنابراين هيچ چيز غير ممکن نيست ولي بايد ببينيم چه پيش مي‌آيد. اگر قرار باشد راه‌حلي حاصل شود، بايد مبتني بر داشته‌هاي فعلي باشد. ظريف با اشاره به فيلم «50 قرار اول» محصول سينماي آمريکا که روايتگر داستان فردي مبتلا به اختلال حافظه است، گفت:ما [برخلاف دنياي سينما] نمي‌توانيم هر بار از اول شروع کنيم. چنين کاري شدني نيست. روابط بايد بنياد و شالوده مشخصي داشته باشد. وي با اشاره به برجام ادامه داد: ما سندي داريم که نه دو صفحه، بلکه بالغ بر 150 صفحه است. کنايه ظريف درباره سند دو صفحه اي، اشاره به توافقنامه ميان رئيس جمهوري آمريکا و رهبر کره شمالي در ماه ژوئن (خرداد) است که امضا کرده بودند. نيويورکر در همين ارتباط همچنين گفت وگوي کوتاهي هم با حجت الاسلام والمسلين «حسن روحاني» رئيس جمهوري ايران منتشر کرده است. روحاني درخصوص فشارهاي داخلي عليه برجام گفت: (از توافق) پشيمان و متاسف نيستم. ما به نقطه مثبتي دست يافتيم؛ به دنيا نشان داديم که مايل به گفت وگو و مذاکره هستيم و زماني که توافقي امضا شد، به آن پايبند مي‌مانيم. رئيس جمهوري هفته گذشته به همراه ظريف براي شرکت و سخنراني در اجلاس مجمع عمومي‌سازمان ملل متحد به نيويورک سفر کرده بود. وي در سخنراني خود در صحن مجمع عمومي، به شدت سياست‌هاي کاخ سفيد را هدف انتقاد قرار داد و گفت: درک ايالات متحده آمريکا از روابط بين‌الملل، اقتدارگرايانه است. آمريکا فکر مي‌کند چون زور دارد، حق هم دارد. درک آن‌ها از قدرت، نه اقتدار مشروع و قانوني، که زورگويي است. هيچ دولت و ملتي را نمي‌توان به زور به پاي ميز مذاکره آورد و اگر چنين شود آنچه انباشت مي‌شود، خوشه‌هاي خشم ملت‌هاست که نصيب زورگويان خواهد شد. روحاني خطاب به مقام‌هاي آمريکايي گفت: قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل متحد، ورق پاره نيست. ما از شما دعوت مي‌کنيم که به قطعنامه بازگرديد؛ ما از شما دعوت مي‌کنيم که به ميز مذاکره‌اي که خود آن را برهم زديد، بازگرديد. اگر از برجام مي‌ترسيد و آن را کارنامه رقيبان سياسي خود در آمريکا مي‌دانيد، ما از شما دعوت مي‌کنيم به مصوبه شوراي امنيت بازگرديد. ما از شما دعوت مي‌کنيم که در نهادهاي بين‌المللي بمانيد. تحريم نکنيد که تحريم و تکفير دو روي يک سکه است؛ در تکفير، انديشه انسان‌ها انکار مي‌شود و در تحريم، زندگي و رفاه مردم نفي مي‌گردد. رئيس جمهوري در اين سفر همچنين با همتايان خود از ديگر کشورها ديدار و درخصوص آخرين تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي با آن‌ها رايزني کرد.

يک عضو شوراي مرکزي فراکسيون اميد با تاکيد بر اين‌که ۷۰ درصد مشکلات اقتصادي با هوشياري و تدبير مردم و دولت و کنار گذاشتن لجاجت‌ها و بي‌تدبيري‌ها حل خواهد شد، گفت: رييس جمهور در ترميم کابينه از تمامي‌افراد دانشمند و کاربلد استفاده کند نه اين‌که تنها خود را محدود به چند نفر کند اين همان اشتباهي است که احمدي‌نژاد انجام داد و در نهايت زمين خورد. ابوالفضل سروش در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين‌که مشکلات اقتصادي امروز جامعه ما را بايد در سه بعد مسائل خارجي، دولت و مردم مورد بررسي قرار داد، گفت: مسائل سياست خارجي و مشکلاتي که آمريکا براي ما ايجاد کرده، دست ما نيست. آمريکا برجام را نقض و رفتارهايي کرد که باز هم خيلي دست ما نيست. وي افزود: اما دو موضوع ديگر يعني مردم و دولت مي‌توانند در عرصه اقتصادي کمک کنند درست است که مردم نسبت به وضعيت اقتصادي اعتراض دارند، اما اين‌که يک عده براي جمع‌کردن اجناس ضروري به فروشگاه‌ها هجوم برده و خيلي بيشتر از نيازشان خريداري مي‌کنند قابل توجيه نيست. بايد مردم کمک کنند و حداقل به اندازه نيازشان خريد کنند قطعا اگر نيازي وجود ندارد ذخيره کردن اجناس قابل قبول نيست. نماينده تهران با بيان اين‌که بايد همه به دولت کمک کنيم، ادامه داد: اکنون تمامي‌اجناس ضروري در فروشگاه‌ها وجود دارد پس هيچ توجيهي ندارد که بخشي از مردم به ذخيره تعدادي از اجناس روي مي‌آورند بهتر است براي خروج از بحران کمک کنيم تا از اين مقطع هم با موفقيت عبور کنيم که اگر کمک نشود در وهله‌ي اول مردم اذيت مي‌شوند. سروش افزود: اين‌که يک نفر ۱۰ قوطي از يک جنس خاص را مي‌خرد که به آن نياز ندارد در واقع دارد به هموطن خود آسيب مي‌زند بياييد همه به يکديگر کمک نماييم. وي با اشاره به اقدامات ضروري دولت براي خروج از وضعيت فعلي اقتصادي، اظهار کرد: ما سال گذشته از دولت خواستيم که طيب‌نيا را از وزارت اقتصاد برندارند و به جاي آن براي نوبخت و سيف جايگزين تعيين کنند. نه تنها اين اتفاق رخ نداد که شاهد بوديم بعد از مدتي رييس جمهور چاره‌اي جز برداشتن آقاي سيف نداشت.
رئيس مجمع عمومي‌سازمان ملل متحد در پايان هفتاد و سومين نشست عالي رتبه اين مجمعدر پاسخ به اينکه جمع بندي از سخنان سران کشورها چه بود، تغييرات آب و هوايي و چندجانبه گرايي را مهم‌ترين تاکيدهاي سران کشورها در اظهاراتشان برشمرد.به گزارش ايرنا، ماريا فرناندا اسپينوزا در نشست خبري افزود: البته با توجه به ديدارها جانبي نتوانستم همه 196 سخنراني را گوش دهم اما چکيده آنها را مطالعه کرده‌ام و مي‌توانم بگويم که بيشترين مسايل درباره تغييرات آب و هوايي و چندجانبه گرايي بود.
رئيس هفتاد و سومين مجمع عمومي‌سازمان ملل متحد ادامه داد: به نظر من، سران کشورها دربار نياز به تقويت چندجانبه گرايي و تقويت نقش سازمان ملل متحد اتفاق نظر داشتند. اسپينوزا تصريح کرد: امروز بيش از هر زمان ديگري نيازمند تقويت چندجانبه گرايي هستيم چرا که براي مقابله با مشکلات پيش رو، نيازمند اقدام مشترک هستيم.
وي با بيان اينکه در مجمع عمومي‌سازمان ملل متحد مسايل داخلي، منطقه‌اي و بين المللي مطرح شد، اضافه کرد: ما همه اين اظهارات را شنيديم، بعضي مواقع مفاهيم غيرسازگار وجود دارد، برخي‌ها از چند جانبه گرايي و اقدام مشترک براي حل تهديدهاي مشترک ناراحت هستند و از طرفي ديگر منافع ملي هم متعلق به خودشان است، اما در نگاه کلي مي‌توان هر دوي اين را ترکيب کرد.
رئيس مجمع عمومي‌سازمان ملل متحد همچنين به ديدار خود با دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا هم اشاره کرد و گفت: درباره اهميت کارآمدتر شدن سازمان ملل متحد به طور خاص بحث کرده ايم. تاکيد بر چندجانبه گرايي در مجمع عمومي‌اين دوره از آن جهت پررنگ شد که رئيس جمهوري آمريکا با خروج از پيمان‌هاي بين المللي و ناديده گرفتن قطعنامه‌هاي شوراي امنيت و مجمع عمومي‌سازمان ملل، عملا راه يکجانبه گرايي را در پيش گرفته است. خروج از پيمان آب و هوايي پاريس، خروج از برجام، خروج از يونسکو و خروج از شوراي حقوق بشر نمادهاي اين يکجانبه گرايي هستند.
جمالي در نطق ميان دستور:
نماينده رودبار در دهمين مجلس شوراي اسلامي‌تاکيد کرد: مردم از بي‌عدالتي و تبعيض و شعار بي‌عمل عصباني‌اند و انتظار دارند مسئولان و بزرگان و مدعيان در کنارشان باشند.
به گزارش ايلنا، منوچهر جمالي در نطق ميان‌دستور با اشاره به اين که مردم از کمبود در رنج هستند، اما از پاي درنخواهند آمد، بيان کرد: اما از بي‌عدالتي و تبعيض و شعار بي‌عمل عصباني‌اند و انتظار دارند مسئولان و بزرگان و مدعيان در کنار مردم باشند. در شرايط کنوني ايجاد جو نااميدي و يأس در مردم از طرف هر مقام يا نهادي غيرقابل قبول است. وي گفت: مديريت، کنترل و نظارت دقيق و مؤثر بر بازارهاي کالا و ارز به ويژه در تأمين نيازهاي مهم و کالاهاي اساسي مردم و خدمات عمومي‌مانند ناوگان حمل و نقل و کالاهاي ضروري و دارويي،‌ برخورد جدي و بدون تبعيض با متخلفان اقتصادي و بازار در هر رده و مقامي‌که هستند مورد نظر است و در صورت نياز اقدام عاجل براي کاهش تعرفه واردات برخي کالاهاي استراتژيک مورد نياز روزانه زندگي مردم جهت تنظيم بازار صورت پذيرد. وي افزود:معرفي هرچه زودتر وزراي پيشنهاد‌ي براي وزارتخانه‌هايي که با سرپرست اداره مي‌شوند لازم است مدنظر قرار گيرد. جلسات سران قوا حتماً با کيفيت و برون‌دهي مناسب‌تر باشد که اين ابتکار مقام معظم رهبري نتيجه مفيد و موثرتري براي مردم داشته باشد. جمالي گفت: سال‌هاست که دغدغه رهبر معظم انقلاب و مسئولان دلسوز کشور اشتغال جوانان است و اين در حالي است که جوانان با مدرک تحصيلي بالا براي داشتن يک شغل حتي خدماتي و کارگري در ادارات به نمايندگان خود مراجعه مي‌کنند و ما شرمنده اين عزيزان هستيم. چرا بايد بعضي‌ها با داشتن چندين شغل رسمي‌و غيررسمي‌بدون آن‌که ذره‌اي از گرفتاري‌هاي مردم را لمس و تجربه کرده باشند، از مردم انتظار رياضت آن‌چناني داشته باشند. نماينده رودبار ادامه داد: آري!‌ مي‌توان گرسنگي و سختي را تحمل کرد و حتي مانند دوران دفاع مقدس از جان هم گذشت به شرطي که تبعيض و بي‌عدالتي نباشد و همه مردم و همه مسئولان در به صورت يکسان در سختي‌ها سهيم و به ويژه بهتر است مسئولان دراين‌باره پيشگام باشند. وي افزود: زندگي مردم به ويژه اقشار آسيب‌پذير، بيکاران، مستأجران، کارگران، زنان سرپرست خانوار، عزيزان تحت پوشش کميته، بهزيستي، مستمري‌بگيران، بازنشستگان، کارمندان، جوانان متأهل و بيکار بسيار سخت مي‌گذرد و نوسانات قيمت و تورم برايشان قابل تحمل نيست و آسيب‌رسان جدي مي‌شود. دولت و همه مسئولان نظام به ويژه وزارتخانه‌هاي مربوطه تمام تلاششان را در جهت کنترل اوضاع به کار بگيرند.