سه ويژگي جايگزين مسکن مهر
 از ۲۶ شهريورماه برنامه ساخت ۵۰ هزار واحد مسکوني در شهرهاي جديد با برخورداري از سه ويژگي مدل منظم تامين مالي، ساخت مبتني بر تقاضا و هوشمندسازي کليد خورد. به گزارش ايسنا، حبيب‌الله طاهرخاني ـ مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد ـ سه ويژگي برنامه احداث ۵۰ هزار واحد مسکوني را در قالب نامه‌اي به مديران ۱۰ شهر مذکور اعلام کرد. در اين نامه آمده است: مقتضي است دستور فرماييد: در طراحي پروژه‌هاي مسکوني مقتضيات؛ شرايط بازار و تقاضاي مردم به طور جد مطمح نظر باشد و در عين حال مجموعه‌هاي مسکوني در شأن مردم شريف کشورمان و با رعايت دقيق کليه استانداردهاي فني وفق ضوابط و مقررات شهرسازي باشد.




هيچ گاه مدرک دکتراي‌هاشمي‌را نديدم
عضو کميسيون برنامه مجلس در خصوص لغو پروانه اشتغال به کار مهندسي سيد مهدي‌هاشمي‌گفت: بنده اطلاعي در مورد مدرک کارشناسي وي ندارم اما در زمان رياست ايشان در کميسيون عمران من نيز عضو همين کميسيون بودم که ايشان با عنوان دکتر خطاب مي‌شد اما هيچ‌گاه مدرک دکتراي وي را رؤيت نکرده‌ام بنابر اين نمي‌توانم تائيد يا رد کنم. مهرداد بائوج لاهوتي وظيفه نظارت عاليه به‌منظور جلوگيري از انتصاب افرادي با مدرک جعلي يا فاقد مدرک مهندسي در سازمان نظام‌مهندسي ساختمان را جزو وظايف وزارت راه و شهرسازي دانست و گفت: اين وزارتخانه با صدور بخش‌نامه، دستورالعمل و همچنين اختياراتي که قانون‌گذار بدان واگذار کرده مي‌تواند از بروز اين‌گونه اتفاقات جلوگيري کند.





راهکار برون‌رفت حمل‌ونقل جاده‌اي از بحران
معاون حمل‌ونقل سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي ترکيب‌ بهينه ناوگان را يکي از راهکارهاي مناسب براي ارتقا بهره‌وري و عامل برون‌رفت حمل‌ونقل جاده‌اي از شرايط فعلي عنوان کرد و گفت: ترکيب بهينه ناوگان مشخص مي‌کند چه نوع ناوگاني به چه تعداد از سنگين تا سبک براي کشور مناسب است. داريوش اماني در گفتگو با پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي با اشاره به رويکرد سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي مبني بر بهره‌وري و ترکيب بهينه ناوگان جاده‌اي اظهار داشت: طي ۱۰ سال گذشته در برابر افزايش ۴۰ درصدي حجم بار در کشور، تعداد ناوگان ۱۱۰ درصد رشد داشته که حاکي از کاهش تن‌کيلومتر جابجا شده از سوي ناوگان است.
«نگاه چپ» هم ممکن است
باعث لغو پروانه اشتغال شود
عضو هيئت رئيسه گروه تخصصي عمران نظام مهندسي ساختمان تهران با بيان اين‌که اين احتمال وجود دارد که به دليل چپ چپ نگاه کردن پروانه اشتغال به کار مهندسان تعليق شود،‌گفت: بر اساس قانون گردن مهندسان از مو باريک‌تر است. مجتبي صابر، اظهار کرد: قانون نظام مهندسي ساختمان در سال 74 تصويب رسيد و آيين نامه اجرايي ماده 33 اين قانون سال 83 تصويب شد اما به دلايلي تا سال 92 اجرايي نشد. در اين سال طي تفاهمنامه‌اي قانون را تفويض و ماده 33 سال 92 در تهران اجرايي شد. وي ادامه داد: با اجراي اين ماده، نقدينگي بسيار زيادي در سازمان نظام مهندسي ايجاد شد، که تقريبا سالانه در نظام مهندسي ساختمان استان تهران 700 ميليارد تومان گردش مالي دارد. صابر در خصوص تخلف‌هاي مالي در سازمان‌ نظام مهندسي ساختمان تهران، اظهار کرد: متاسفانه هيچ پيش‌بيني براي اين حجم نقدينگي در سازمان نظام مهندسي ساختمان تهران نشده بود ضمن اين‌که مکانيسم‌هاي قانوني براي نظارت بر اين روند بسيار ضعيف است. يکي از اشکالات قانوني است که کنترل را ضعيف مي‌کند و بايد حسابرس در سازمان‌هاي نظام مهندسي وجود داشته باشند. وي با بيان اين‌که خوشحاليم که به تخلف‌هاي مالي رسيدگي مي‌شود، افزود: به عنوان قشر فرهيخته از چنين تخلف‌هاي مالي رنجيده خاطر هستيم.
ماکو به شبکه ريلي وصل مي‌شود
مديرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: تفاهم‌ نامه اتصال اين منطقه به شبکه ريلي کشور با حضور دبير شوراي عالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي، مديرعامل شرکت راه آهن جمهوري اسلامي‌و مديران عامل سازمان‌هاي مناطق آزاد ماکو و ارس به امضا رسيد. به گزارش ايرنا غلامرضا سليماني در گفت و گو با ايرنا بيان کرد: بر اساس ماده يک قانون چگونگي اداره مناطق آزاد و ويژه اقتصادي، اين سازمان‌ها وظيفه عمران و آباداني محدوده‌هاي تحت پوشش را برعهده دارند و توسعه حمل و نقل ريلي کليد توسعه اقتصادي و اجتماعي اين مناطق به شمار مي‌رود. وي اضافه کرد: توسعه صادرات، گسترش توليد و ارتباط بازرگاني با کشورهاي همسايه از سوي اين سازمان دنبال مي‌شود و اتصال منطقه به شبکه ريلي کشور نقش مهمي‌در تحقق سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي خواهد داشت. وي با تاکيد بر تاثير اين تفاهم نامه در اقتصاد ملي، بيان کرد: اگر منطقه آزاد ماکو به شبکه ريلي متصل شود، کشور به طور عملي به خطوط ريلي و جاده‌اي جهان وصل خواهد شد.
تعلل سازمان راهداري در حل مشکل کاميون داران
در حالي وعده‌هاي متعددي از سوي مسئولان سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي براي حل مشکل کاميون‌داران داده شده که کاميون داران با انتقاد از تعلل اين سازمان، خواستار افزايش حداقل ۲۰ درصدي کرايه‌هاي حمل براي جبران هزينه‌ها هستند. به گزارش تسنيم يکي از نمايندگان کاميون‌داران استان بوشهر اظهار کرد: حدود 4 سال است که مشکل کاميون‌داران استان بوشهر بيشتر شده؛ در واقع مصائب ما از اقدام سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي در تعطيلي و تخريب سالن توزيع بار آغاز شد. وي تصريح کرد:‌ از ابتداي سال 93 سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي با تخريب اين سالن، شرکت محوري را در حمل‌ونقل بار راه‌اندازي کردند و گرفتاري رانندگان هم از اينجا تشديد شد.
وي ادامه داد: شرکت‌هاي حمل‌ونقلي نيز بر اساس سليقه به يک راننده در هفته 3 بار مي‌دادند و به يکي ديگر ماهي يک بار. در واقع سازمان راهداري با باز گذاشتن دست شرکت‌ها عملا ديگر به راننده‌ها بها ندادند.
مه‌آبادي از افزايش مسيرهاي پروازي از 60 به 95 هزار کيلومتر خبر داد:
مدير عامل شرکت فرودگاه‌ها کشور از ايجاد 35 هزار کيلومتر مسير جديد هوايي خبر داد. رحمت اله مه آبادي گفت: تا سه سال پيش هيچ مسير هوايي موازي نداشتيم و توانسته ايم در سال‌هاي اخير راه‌هاي موازي را راه اندازي و ۳۵ هزار کيلومتر مسير جديد ايجاد کنيم که يک انقلاب در صنعت هوانوردي به شمار مي‌رود.
به گزارش خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، رحمت‌الله مه‌آبادي، با اشاره به تجهيز و توسعه ۲۰۰۰ ميليارد توماني فرودگاه‌ها و ايستگاه‌هاي کمک ناوبري کشور در فرصت برجام گفت: با انجام اين پروژه‌ها تاب‌آوري صنعت هوايي ايران براي ۳ دهه آينده تضمين شد. مدير عامل و رييس هيات مديره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران در آيين بهره‌برداري از ۶ پروژه مرتبط با ناوبري و کنترل فضاي کشور، ضمن خير مقدم به رييس سازمان انرژي اتمي‌و هيات همراه، و همچنين مديران سازمان هواپيمايي کشوري، به تحول در عملکرد شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي کشور اشاره کرد و گفت: طي ۴.۵ سال گذشته تحولات بسيار زيادي در حوزه ناوبري هوايي کشور و فرودگاهي شاهد بوديم. وي ادامه داد: ۵۴ فرودگاه فعال و دو فرودگاه در حال ساخت کشور و ۱۵۲ ايستگاه کمک ناوبري کشور به به کارگاه سازندگي تبديل شدند. اين ايستگاه‌ها در نقاط کوهستاني و اغلب صعب العبور فعال هستند که در آنها سامانه‌هاي گيرنده و فرستنده و دستگاه‌هاي کمک ناوبري را نصب کرده‌ايم.
مه آبادي با اشاره به استفاده اين شرکت از فرصت برجام گفت: در فاصله کوتاهي که به واسطه برجام ايجاد شد، نزديک به ۱۰۰۰ ميليارد تومان تجهيزات وارد کشور کرديم و ۱۰۰۰ ميليارد تومان عمراني انجام داديم. امروز چهره مهرآباد عوض شده، اما زواياي پنهاني نيز مانند پروژه‌هاي ناوبري و کنترل هوايي وجود دارد که ديده نمي‌شود.
اين مقام مسئول با اشاره به بي نيازي کشور به نوسازي سامانه‌هاي راداري و کمک ناوبري در سال‌هاي آينده افزود: با اجراي اين پروژه‌ها تاب آوري سامانه‌هاي ناوبري و فرودگاهي کشور به سه دهه مي‌رسد و در جنگ اقتصادي بيشترين فرصت را در اختيار تصميم گيران گذاشته مي‌شود که با قدرت چانه زني بيشتر بتوانند کشور را از بحران عبور دهند. وي ادامه داد: در همين سال نوسازي کليه سامانه‌هاي کمک ناوبري، ارتباطي و سنسورهاي راداري به اتمام خواهد رسيد.
افزايش تاب آوري صنعت هوايي
مديرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران با اشاره به اينکه اولين پروژه‌اي که افتتاح مي‌شود، بهره برداري از فاز اولسامانه جامع تجميع و تحليل اطلاعات ايمني «سما» است، گفت:اولويت اصلي ايکائو و سازمان هواپيمايي کشوري ايمني مسافران است و مهمترين ماموريت ما برقراري ايمني و مديريت ريسک است.
مه آبادي با اشاره به افزايش ايمني پروازها با استفاده از سامانه سما، ادامه داد: افزايش ضريب ايمني با افتتاح اين سامانه نبايد به اين تعبير شود که پيش از اين فعاليت‌ها غير ايمن بوده است. چراکه سامانه‌ها يا تجهيزات و حتي رادارها ايمني نخواهد آورد. آنچه ايمني مي‌آورد دستورالعمل‌هاست وي افزود: اما سامانه مديريت ايمني به ما و سازمان هواپيمايي کشوري اطمينان مي‌دهد که هيچ خطري در عمليات پروازي رخ نمي‌دهد و شرايط ايمني با تهديدي متوجه نمي‌شود. اين مقام مسئول سامانه مديريت ايمني يک رويکرد پيشگيرانه دانست و گفت: هدف از استقرار اين سامانه به کارگيري يک سيستم يکپارچه، پويا و تعطيل ناپذير است.
توجه به اقتصاد مقاومتي با کاهش طول مسيرهاي هوايي
مديرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران بهره‌برداري از يکي از مسيرهاي هوايي جديد که کوتاه سازي شده، ديگر دستاورد اين شرکت دانست و گفت: مسير Q۱۶ از زابل به زاهدان امتداد دارد، اين مسير ۳۸۰ کيلومتر طول داشت با کوتاه سازي به ۲۰۷ کيلومتر کاهش پيدا کرده است. اگر هواپيما بدنه متوسط در اين مسير پرواز کند، مدت پرواز ۱۵ دقيقه کوتاه مي‌شود.
وي ادامه داد: اين رويداد تاثيرات جانبي زيادي دارد. کوتاه شدن زمان سفر براي مسافران، کاهش مصرف سوخت وکاهش مصرف موتور و قطعات تايمي‌هواپيما از جمله تاثيرات اين اقدام است که در واقع پياده سازي اقتصاد مقاومتي به شمار مي‌آيد.
مه آبادي با اشاره به افزايش طول مسيرهاي پروازي از ۶۰ هزار کيلومتر به ۹۵ هزار کيلومتر گفت: به دنبال اين هستيم که ايران نقطه تعادل منطقه شود. تا سه سال پيش هيچ مسير هوايي موازي نداشتيم و توانسته ايم در سال‌هاي اخير راه‌هاي موازي را راه اندازي و ۳۵ هزار کيلومتر مسير جديد ايجاد کنيم که يک انقلاب در صنعت هوانوردي به شمار مي‌رود.
استفاده مناسب شرکت فرودگاه‌ها از فرصت برجام
علي اکبر صالحي، معاون رييس جمهور و رييس سازمان انرژي اتمي‌نيز در اين مراسم، ضمن ابراز خرسندي از حضور در جمع خدمتگزاران اين صنعت که وظايف حساسي را برعهده دارند، گفت: خوشحالم که به عنوان يک هموطن، با وجود محدوديت‌هاي موجود، شاهد اين مقدار تحولات و دستاوردها در صنعت هوانوردي هستم و از شما تقدير و تشکر مي‎کنم که اين مجموعه را به جايگاه مناسب و در شأن جمهوري اسلامي‌ايران رسانده‎ايد. وي با تأکيد بر اينکه خريداري تجهيزات راداري و کمک ناوبري و اجراي عمليات عمراني در فرودگاه‎ها به ميزان ۲۰۰۰ ميليارد تومان کار بزرگي است، گفت: من وقتي در سفرهايم به فرودگاه‎هاي مختلف کشور مي‎رفتم بسيار تأسف مي‎خوردم که چرا يک کشور ديرينه و تمدن‎ساز و انديشه‎پرور، در زمينه فرودگاهي حتي نسبت به کشورهاي تازه تأسيس نيز عقب مانده است و اکنون خدارا شکر مي‎کنم که در اين زمينه قدم‎هايي برداشته شده‎است. رئيس سازمان انرژي اتمي‌با اشاره به اينکه يکي از پروژه‎هاي افتتاح شده در اين مراسم مربوط به بحث ايمني است، گفت: ايمني وجه اشتراک شما و ما در سازمان انرژي اتمي‌است. در صنعت ما ايمني مرز نمي‎شناسد چراکه بروز هر حادثه‎اي مي‎تواند اثراتي را حتي در خارج از مرزهاي کشور به وجود بياورد بنابراين ما استانداردهاي ايمني را در حد اعلاي آن در نظر مي‎گيريم چراکه مردم به ما اطمينان کرده‎اند. شما هم چنين مسئوليتي داريد و يقين دارم که اگر حادثه‎اي در زمينه کاري‎تان رخ دهد شما نيز خود را در آن سهيم مي‎دانيد و متأثر مي‎شويد.
صالحي در پايان سخنان خود ضمن تبريک به فعالان صنعت هوانوردي به خاطر افتتاح اين طرح‎ها گفت: از شما تشکر مي‎کنم که توانسته‎ايد در زمان کوتاه سه و نيم ساله اين قدم‎هاي بزرگ را برداريد و با توجه به زيرساخت‎هايي که فراهم کرده‎ايد باعث شده‎ايد اين صنعت بتواند تا دو دهه آينده مصون بماند.
گفتني است در حاشيه اين نشست مه‌آبادي و صالحي از مرکز کنترل فضاي کشور و پروژه‌هاي افتتاح شده بازديد کردند.
بررسي معاملات انجام شده مسکن حاکي از آن است که يک واحد مسکوني ۷۹ متري در کوثر با قيمت ۱۵۵ ميليون تومان و يک دستگاه آپارتمان ۸۷ متري در باشگاه نفت به قيمت ۱۷۴ ميليون تومان معامله شده است.
به گزارش تسنيم، مطابق جديدترين معاملات انجام شده در سطح شهر تهران، با سرمايه 150 تا 200 ميليون توماني مي‌توان در برخي مناطق واحدهاي مسکوني با متراژ پايين و البته عمر ساخت نسبتا بالا را خريداري کرد.
بر اين اساس در منطقه 12 محله کوثر يک واحد مسکوني 79 متري 30 ساله به قيمت 155 ميليون تومان (حدود هر مترمربع يک ميليون و 962 هزار تومان) معامله شده است. يک دستگاه آپارتمان 45 متري با عمر 19 سال واقع در وليعصر جنوبي به قيمت 164 ميليون تومان، سوئيت 35 متري واقع در‌هاشمي‌که 15 سال از ساخت آن مي‌گذرد به قيمت 187 ميليون تومان، واحد مسکوني 43 متري 22 ساله در آهنگ با قيمت 191 ميليون تومان و واحد 40 متري 7 ساله در فيروزآباد (منطقه 9) به قيمت حدود 200 ميليون تومان فروخته شده است. در منطقه 12 آبشار دردار يک واحد مسکوني با مساحت 65 متر و عمر 3 سال با قيمت 165 ميليون تومان خريداري شده است. يعني هر مترمربع حدود 2 ميليون و 526 هزار تومان.
در ارامنه جنوبي يک واحد مسکوني 45 متري 18 سال ساخت با قيمت هر مترمربع 3 ميليون و 715 هزار و 170 تومان فروخته شده است، ارزش کل اين آپارتمان 168 ميليون تومان بوده است. يک واحد مسکوني 82 متري 11 ساله در مقدم شمالي (منطقه 17) با قيمت 162 ميليون تومان و واحد 50 متري با عمر 15 سال در آگاهي به قيمت 150 ميليون تومان معامله شده است. همچنين در مختاري براي يک دستگاه آپارتمان 43 متري با عمر 4 سال 167 ميليون تومان توسط خريدار پرداخت شده، در سلسبيل جنوبي واحد مسکوني 67 متري 8 سال ساخت به قيمت 150 ميليون تومان فروخته شده است.
در منطقه 21 و محله باشگاه نفت قرارداد فروش يک واحد مسکوني 87 متري 20 ساله با قيمت 174 ميليون تومان امضا شده، يعني هر مترمربع حدود يک ميليون و 980 هزار تومان.