مدير عامل فولاد مبارکه استعفا داد

بهرام سبحاني از سمت مدير عاملي شرکت فولاد مبارکه استعفا داد. به گزارش خبرگزاري تسنيم به نقل از روابط عمومي‌سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني،‌ با موافقت استعفاي سبحاني، حميد رضا عظيميان به عنوان عضو هيات مديره و مدير عامل شرکت فولاد مبارکه و محمود اسلاميان به عنوان رييس هيات مديره تعيين شده‌اند. همچنين محمود اکبري مزرعچه و بهمن عياررضايي نيز به عنوان اعضاي هيات مديره شرکت فولاد مبارکه منصوب شدند. شرکت فولاد مبارکه پيش از حضور سبحاني، از ظرفيت توليد 7.4 ميليون تن فولاد برخوردار بود که در حال حاضر اين رقم با رشد 40درصدي به 10.3 ميليون تن رسيده است. در همين حال توليد واقعي شرکت نيز با افزايش 38درصدي همراه شد.



نگران اجراي تحريم‌ها در بخش معدن نيستيم

معاون امور معادن وزارت صنعت گفت: اجرايي شدن تحريم‌ها، اجراي پروژه‌هاي معدن و صنايع معدني را کمتر با مشکل مواجه مي‌کند و نگراني کمتري در اين حوزه از فعاليت‌ها داريم. «جعفر سرقيني» در گفت وگو با ايرنا افزود: وزارت صنعت، در اجراي پروژه‌هاي معدني خود به هيچ عنوان معطل نمي‌ماند و هر شرکتي که به دليل تحريم‌ها از ايران خارج شده يا قصد خروج دارد، با شرکت ديگري جايگزين خواهد شد. به گفته وي اگر در عمل اتفاقي بيفتد يا مدت زماني از خروج شرکتي بگذرد، آنگاه وزارتخانه در اين زمينه به سرعت تصميم‌گيري خواهد کرد.



جو رواني عامل گراني و ارزاني دلار

رييس اتاق بازرگاني گفت: درباره بازار ارز بايد گفت که افزايش قيمت آن در ماه‌هاي اخير و کاهش شديدش در هفته گذشته داراي منطق اقتصادي نبوده و نيست و عامل رواني دارد که بعضا به آن دامن زده مي‌شود. البته مهم‌ترين مساله در اين زمينه نااطميناني نسبت به آينده است. غلامرضا شافعي در گفت‌وگو با ايسنا افزود: در اين شرايط همه تصور مي‌کنند که آينده نامطمئني دارند و ميزان سرمايه و نقدينگي که در اختيار دارند به شدت در حال کاهش است، لذا براي جلوگيري از آن چنين مسائلي به وجود مي‌آيد. از سوي ديگر برنامه‌ريزي‌هاي اقتصادي به نحوي است که امروزه کسي براي انجام کارهاي مولد مايل به سرمايه‌گذاري نيست.

عملکرد مردم در بهبود شرايط اقتصادي

موثر است

عضو هيات مديره خانه صنعت، معدن و تجارت ايران گفت: بايد بپذيريم نحوه واکنش مردم و نهادهاي مربوط، در شرايط بحران و نيز بهبود شرايط اقتصادي آحاد جامعه تاثيرگذار است.آرمان خالقي در حاشيه شرکت در نشست هم انديشي برگزاري اجلاس سراسري خانه صنعت، معدن و تجارت در سمنان گفت و گو با ايرنا افزود: بايد از تحريم‌هاي گذشته به عنوان تجربه‌اي براي مقابله و عبور از تحريم‌هاي اقتصادي آينده ايالات متحده آمريکا استفاده و در اين مورد برنامه ريزي کرد.

وي اظهار داشت: دولت هم اکنون بايد براي ثبات قيمت ارز در بازار اقتصادي کشور گام بردارد و به نظر مي‌رسد قيمت 9 هزار تومان به ازاي يک دلار معقول باشد.

افزايش ۱۰۰درصدي صادرات روس‌ها به ايران

بررسي آمارهاي تجارت خارجي نشان مي‌دهد، در 6ماهه نخست سال جاري کشور چين همچنان مهمترين کشور صادرکننده کالا به ايران است، بر اين اساس واردات از امارات با رقم 3.1 ميليارد دلار نسبت به مدت مشابه سال قبل با افت 30درصدي مواجه شده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران پويا، همچنين در اين مدت واردات از کشور ترکيه نيز با رقم 1.1 ميليارد دلار با افت 28درصدي روبه‌رو شده است. اين در حالي است که واردات از کشور روسيه با رقم 633 ميليون دلار نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزايش تقريبي 100درصدي مواجه شده است.

اقدامات وزارت صنعت براي شرايط تحريم

معاون سازمان توسعه تجارت با تشريح اقدامات اين سازمان براي شرايط تحريم گفت: مديريت تامين ارز در شرايط تحريم يکي از نکات حياتي و کليدي در اين دوران است. به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، محمدرضا مودودي در رابطه با علت ممنوعيت‌هاي صادراتي در چندماهه اخير گفت: افزايش تقاضا در بازار برخي محصولات و نياز داخلي مردم به آن و همچنين درخواست بخش خصوصي باعث شد در برخي کالاها صادرات و در برخي ديگر واردات ممنوع و يا محدود شود.

واردات اتوبوس دست دوم به کشور صحت ندارد

مديرکل دفتر صنايع خودرو و نيرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: واردات اتوبوس دست دوم به کشور شايعه است و صحت ندارد. «اميرحسين قناتي» در گفت وگو با ايرنا با رد اخباري درباره واردات اتوبوس‌هاي دست دوم به کشور به بهانه تحريم افزود: وزارتخانه هيچ مجوزي براي واردات اتوبوس دست دوم و کارکرده صادر نکرده و 100 درصد با اين موضوع مخالف است. وي تاکيد کرد: کشور جاي خودروهاي اسقاطي نيست و اگر چنين اتفاقي افتاده باشد، به شدت با آن برخورد خواهيم کرد.

قطعات خودرو در صدر ليست واردات

بررسي آمارهاي تجارت خارجي نشان ميدهد، در نيمه نخست سال جاري، حدود يک ميليارد دلار قطعات خودرو با ساخت داخل زير ۳۰ درصد از گمرکات وارد کشور شده است.

رييس سازمان توسعه تجارت تشريح کرد؛

رييس سازمان توسعه تجارت ايران آنچه موجب کمبود گوشي در بازار شد را غيبت فعالان صنف در تجارت دانست و گفت: اکنون موانع مقرراتي سر راه شرکت‌ها وجود ندارد و هر نمايندگي رسمي‌مي‌تواند براي واردات گوشي ثبت سفارش کند و گوشي بياورد.

به گزارش ايسنا، مجتبي خسروتاج در نمايشگاه تلکام در پاسخ به سوالي درباره موانع واردات گوشي توسط شرکت‌ها که موجب ايجاد عدم تعادل بين عرضه و تقاضا شده، بيان کرد: واردکنندگان موبايل در گذشته دو گروه بودند؛ يک سري از شرکت‌ها از سازندگان موبايل‌هاي مشهور در دنيا نمايندگي رسمي‌داشتند. يک سري از واردکنندگان هم خدمات پس از فروش براي برند اپل مي‌دادند. وي ادامه داد: اين دو گروه در کشور وجود داشتند اما پس از تخلفاتي که در گران‌فروشي انجام دادند و اکثر آن‌ها اکنون در مراحل بازجويي هستند، بخش عمده‌اي از آنان قادر به ارايه خدمات نيستند. به همين دليل غيبت‌شان باعث کمبود در بازار شد. رئيس سازمان توسعه تجارت در ادامه با بيان اينکه شرکت‌هاي خارجي هم نمي‌توانند هر لحظه نمايندگي‌شان را عوض کنند، افزود: سازنده موبايل‌هاي مشهور نمي‌توانند نمايندگي‌هاي خود را سريع عوض کنند، مگر اينکه زمان داشته باشند. البته ما مانعي براي اينکه شرکت‌ها نمايندگي شرکت‌هاي خارجي را بگيرند، نداريم و دستورالعمل و چارچوب آن در مرکز امور اصناف وجود دارد. شرکت‌ها مي‌توانند مدارک را ارائه دهند و بعد از آن، مشخص مي‌شود که از کدام شرکت آسيايي براي خدمات پس از فروش نمايندگي گرفته‌اند. خسروتاج با تاکيد بر لزوم تسريع فرايند واردات اظهار کرد: مانعي در اين زمينه وجود ندارد، اما اين فرايند بايد تسريع شود؛ بايد مشکلات شرکتي که مراجعه مي‌کند و مي‌گويد نماينده يک شرکت خارجي است، سريع‌تر حل شود. آنچه پيش از اين باعث کمبود کالا شد، غيبت فعالان صنعت در تجارت بود. وي با بيان اينکه موانع مقرراتي سر راه واردات وجود ندارد، گفت: هر نمايندگي رسمي‌مي‌تواند ثبت سفارش و گوشي وارد کند. اکنون متقاضي‌ها مشکلي ندارند. کساني که بازداشت شدند هم شرکت‌هايي بودند که ارز رسمي‌۴۲۰۰ توماني گرفته بودند اما در بازار به روش رعايت قيمت‌هاي مصوب عمل نکردند.

  • واردات گوشي با ارز نيمايي

رئيس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: امروز که ديگر ارز ۴۲۰۰ توماني براي واردات گوشي نداريم و واردات از محل ارز گروه دوم و سامانه نيما انجام مي‌شود و ضوابط خاص خود را دارد. بنابراين احتياجي به قانون جديد نداريم. دستورالعمل اينکه چگونه مجوز نمايندگي‌ها صادر شود و اسناد و مدارک لازم، مشخص است. شرکت‌ها مي‌توانند به مرکز امور اصناف مراجعه کنند و درصورت کند بودن روند فرايند اين موضوع را اطلاع دهند.

  • اولويت‌گذاري براي کالاهاي وارداتي ضروري است

وي با بيان اينکه به دلايل شرايط امروز کشور در بخش روابط بين‌المللي بايد با احتياط و برنامه جلو رفت افزود: بايد به نحوي عمل کنيم که کشور با مشکل کمبود منابع در تامين کالا مواجه نشود. اولويت‌گذاري براي کالاهاي وارداتي ضروري است زيرا نرخ ارزي که براي واردات و تجارت کشور اختصاص پيدا مي‌کند، با نرخ ارز در بازار متفاوت است. بنابراين بايد اين کنترل‌ها را براي واردات انجام داد و اين از ويژگي سياست‌هاي چند نرخي ارز است.

او با بيان اينکه نظام کنترلي يکي از ويژگي‌هاي نظام دو نرخي ارز است، بيان کرد: سياست‌هاي چند نرخي مي‌تواند براي سودجويان براي خروج ارز انگيزه ايجاد کند. البته اين کنترل‌ها براي فعالان اقتصادي دردآور است و آن‌ها مي‌خواهند کنترل‌ها حداقل باشد. هنر ما اين است که ضمن نگه‌داري از نرخ ارز و کنترل، متقاضيان با حداقل زحمت نياز خود را تامين کنند.

خسروتاج درباره نقش مخابرات و آي‌تي در زمينه واردات توضيح داد: مخابرات و فناوري اطلاعات ارزبري بالايي ندارند و عمدتا تکيه‌شان بر منابع و تخصص انساني است و تجهيزات و امکاناتي که نياز دارند، در مقايسه با کالاهاي اساسي رقم بالايي نيست. در نمايشگاه تلکام برخي اشاره کردند که در واردات برخي از تجهيزات سرعت لازم وجود ندارد. به همين دليل ما از مديريت‌ها در وزارتخانه مي‌خواهيم که کانال خاصي براي رسيدگي به تجهيزات مخابراتي رسيدگي شود.

رئيس سازمان توسعه تجارت در ادامه خاطر نشان کرد: درصورتي که نمونه داخلي تجهيزاتي که مي‌خواهد وارد شود، وجود نداشته باشد، بعيد است مشکلي در مراحل فرايند واردات ايجاد شود، مگر اينکه توليد داخل وجود داشته باشد که در آن صورت بايد واردات را کنترل کرد. در اين زمينه براي سامانه نيما و منابع ارزي اولويت‌گذاري مي‌شود که هر دستگاه چقدر مي‌تواند از ظرفيت استفاده کند.

  • اقتصاد متاثر از صنعت ديجيتال است

وي با با بيان اينکه عصر امروز به عصر ديجيتال شهرت دارد، اظهار کرد: اقتصاد ما نيز متاثر از صنعت ديجيتالي در کشور است و اين صنعت اهميت زيادي در اقتصاد دارد. متناسب با نياز و هوشمندي در صنعت بايد به اهميت ديجيتال واقف باشيم تا بتوانيم پا به پاي اقتصادهاي دنيا حرکت کنيم.

خسروتاج با اشاره به برنامه سازمان توسعه تجارت براي توسعه اقتصاد ديجيتالي اظهار کرد: ما در سازمان ميز صنايع خلاق داريم که امروز روند صادرات‌ ما حکم مي‌کند براي آينده اقتصاد صادرات ايران از اقلام سنتي صادرات به سمت اقلام جديد برويم. ديگر نبايد روي فرش و خشکبار و پتروشيمي‌متمرکز باشيم. شايد اين موارد امروز پاسخگوي نياز صادرات ما باشد اما براي توسعه حتما بايد ظرفيت‌هاي جديد که متکي به منابع انساني است، شناسايي شود که بيش‌تر آن صنايع خلاق است. وي درباره صنايع خلاق توضيح داد: در کنار کالاهاي هنري و فرهنگي بحث عمده صنايع خلاق کالاهاي آي‌تي است. به همين دليل ما جوايز صادرات را به سمت صنايع خلاق هدايت مي‌کنيم که عمدتا دانش بنيان است. هزينه اين صنايع عمدتا کم است و به سمت دانش و تکنولوژي و تخصص انساني مي‌رود.

رييس سازمان توسعه تجارت با بيان اينکه اگر شرکت‌هاي IT در قالب قرارداد و کارفرما در خارج باشد، از حمايت‌هاي صادراتي ما برخوردار مي‌شود، افزود: وقتي بحث سرمايه‌گذاري در خارج مطرح مي‌شود، از آنجا که کشور ما سرمايه‌پذير است و مي‌خواهيم کشورهاي خارجي براي سرمايه‌گذاري به ايران بيايند، اگر حضور شرکت‌ها در خارج در قالب مشارکت باشد، اينکه پروژه‌اي را براي خارجي‌ها انجام دهند و کارفرما داشته باشند، از پوشش‌هاي حمايتي ما برخوردار مي‌شوند اما اگر سرمايه‌گذاري صرف خارجي باشد، ما در دستور کارمان براي حمايت از آنها چيزي نداريم.

.
سخنگوي سازمان هواپيمايي کشوري گفت: عرضه بليت هواپيما بر اساس کشش بازار و همچنين مکانيزم عرضه و تقاضاست. رضا جعفرزاده در گفت‌وگو با رسانه ملي گفت: نرخ بليت هواپيما زمان پيک پروازي بالاتر از زمان غير پيک پروازي است. وي گفت: قيمت بليت هواپيما از ابتداي مهرماه سال جاري به سبب تقاضاي کمتر برمدار کاهشي بوده است. سخنگوي سازمان هواپيمايي کشوري ادامه داد: توصيه هميشگي سازمان به متقاضيان سفرهاي هوايي حتي در زمان‌هاي پيک پروازي اينکه بليت‌هاي مورد نياز خود را از مراکز معتبر خريداري کنند. وي همچنين درباره اين پرسش که آيا متناسب با کاهش نرخ ارز قيمت بليت هواپيما کاهش مي‌يابد؟ افزود: بدون شک با کاهش نرخ ارز تفاوت نرخ بليت هواپيما اعمال خواهد شد منتها بايد کمي‌صبر کرد تا ثبات در بازار حاکم شود. جعفرزاده همچنين، اظهارداشت: در حال حاضر تقاضا و کشش بازار بيش از ظرفيت صندلي‌هاي پروازهوايي است.
معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي گفت: در شش ماهه امسال، ميزان سرمايه‌گذاري و ظرفيت پايانه‌هاي مسافري دريايي افزايش يافته است. به نقل از پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي،‌هادي حق‌شناس اظهار کرد: از ۹۳ زير برنامه تعريف شده در حوزه دريايي، افزايش ظرفيت پايانه‌هاي مسافري، ارتقاي توان عملياتي بنادر از طريق رشد نرم افزاري و افزايش ميزان جذب سرمايه گذاري بخش دولتي از مهم‌ترين اهدافي است که محقق شده است. وي افزود: هوشمندسازي فرآيند عمليات راهنمايي، تلاش براي دسترسي به سوخت کم سلفور، بازنگري در برگزاري دوره‌هاي آموزشي دريانوردي کمتر از يک سال (غير ترميک)، تصويب سامانه ملي آمادگي مقابله و همکاري در برابر آلودگي‌هاي نفتي و شيميايي، تهيه دستورالعمل آزادسازي خدمات دريايي و اجراي دستور العمل ارتقاي افسران بازرسي‌ها از ديگر اقدامات سازمان بنادر در حوزه دريايي و دريانوردي در مدت مذکور به شمار مي‌رود.

مشارکت مردمي، از کليدي‌ترين

محورهاي بازآفريني شهري

مديرعامل شرکت بازآفريني شهري ايران با بيان اينکه مشارکت مردمي‌يکي از کليدي‌ترين محورهاي بازآفريني شهري است، گفت: مشارکت مردمي‌تاب آوري شهري را بهبود مي‌دهد، علاوه بر اين در زمينه‌هاي اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي مي‌تواند اثربخش باشد.

به نقل از روابط عمومي‌شركت بازآفريني شهري ايران هوشنگ عشايري، مديرعامل شرکت بازآفريني شهري ايران روز جهاني اسکان بشر را گراميداشت و گفت: اين روزها موضوع بازآفريني شهري زبانزد جامعه متخصصان و حتي عموم مردم است. وي با اشاره به اينکه بازآفريني شهري دو هدف عمده را پيگيري مي‌کند، ادامه داد: اولين هدف، ارتقا کيفيت زندگي شهروندان ساکن در محلات هدف بازآفريني شهري و دومين هدف آن ارتقا زيست پذيري شهري در محلاتي است که اين افراد در آن زندگي مي‌کنند. مديرعامل شرکت بازآفريني شهري ايران گفت: تحقق پذيري اين دو هدف ممکن نيست مگر با فعاليت کليدي که در دل برنامه ملي بازآفريني شهري تحت عنوان توان افزايي اقتصادي، اجتماعي و نهادي ساکنان محله تعريف شده است.

لزوم مديريت در اجراي پروژه

فرودگاه کرمانشاه

معاون عمليات فرودگاهي شرکت فرودگاه‎ها و ناوبري هوايي ايران در جريان بازديد از فرودگاه کرمانشاه بر زمانبندي درست و انجام بدون تأخير مراحل پروژه‌هاي عمراني اين فرودگاه تاکيد کرد. به نقل از روابط عمومي‌فرودگاه‌هاي استان کرمانشاه، غلامحسين باقريان در بدو ورود به اين فرودگاه با حضور در پروژه و ارائه توضيحات توسط مديرکل فرودگاه و پيمانکار در جريان روند اجرا و درصد پيشرفت پروژه‌هاي فرودگاه قرار گرفت. وي سپس در جلسه‌اي با حضور مديرکل فرودگاه، پيمانکار و مشاور پروژه و عوامل دست اندر کار ضمن بررسي دقيق روند پروژه و توضيحات حضار به بيان راهکارهاي لازم به منظور تسهيل در انجام پروژه پرداخت و از پيمانکار و عوامل دست اندر کار پروژه خواست با برنامه ريزي هدفمند و مديريت زمان با توجه به نزديک شدن به فصل سرما از هرگونه تاخير و خلل در روند انجام پروژه جلوگيري کنند.

شماره ۵۵ فصلنامه معماري و ساختمان

پوستر شماره ۵۵ فصلنامه معماري و ساختمان ويژه تابستان ۱۳۹۷ با بررسي موضوعاتي نظير مسابقه طراحي غرفه ايران در نمايشگاه‌هاي گردشگري بين المللي ۲۰۱۸، مسابقه معماري زيستا و خيابان وليعصر منتشر شد. به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي اين شماره از نشريه فوق شامل يادداشت، سرمقاله، مقاله‌ها و گزارش مسابقات معماري است. عنوان يادداشت فصلنامه؛ رسانه تخصصي معماري و ساختمان پانزده ساله شد به قلم احمد زهادي، سرمقاله؛ خيابان وليعصر (قسمت دوم) به قلم سامان سيار است. همچنين مقاله‌هايي که در اين فصلنامه ارايه شده است شاملِ فضاي عمومي‌در محور وليعصر و برخي ديگر از محورهاي مطرح دنيا، تهران: شهري شبه استعماري، تاثير پروژه‌هاي بزرگ مقياس بر سر زندگي خيابان وليعصر، معماري ساختمان اداري صدا و سيما (ساختمان مرکزي اداري تلويزيون ايران)، نوروزِ خيابان وليعصر و ادامه فعاليت‌هاي گروه کاوش در خصوص خيابان وليعصر است.

پیشرفت بزرگ در بزرگترین پروژه عمرانی کشور؛

عمليات حفاري تونل شرقي البرز به‌عنوان طولاني‌ترين تونل جاده‌اي خاورميانه به طول شش هزار و ۴۰۰ متر در منطقه دو آزادراه تهران - شمال با حضور وزير راه به پايان رسيد.

به گزارش مهر، مراسم اتمام عمليات حفاري تونل شرقي البرز واقع در منطقه دو آزادراه تهران- شمال با حضور وزير راه و شهرسازي، رئيس بنياد مستضعفان، استاندار البرز و مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌ونقل و جمعي ديگر از مسئولان استان و کشوري در محل پروژه برگزار شد. قرارداد حفاري و لاينينگ اين تونل سال ۸۹ منعقد شد اما اقدامات ويژه‌اي از دهانه شمالي و جنوبي در اواخر سال ۹۳ به وقوع پيوست. اين پروژه از شرايط زمين‌شناسي ويژه‌اي برخوردار است که ازجمله آن مي‌توان به سازند کرج، دورود و شمشک و همچنين ناپايداري تکتونيکي و ورم‌هاي گسلي اشاره کرد.

  • بزرگترين پروژه تاريخ مهندسي ايران

وزير راه و شهرسازي در آئين اتمام عمليات حفاري بخش شرقي تونل البرز اعلام كرد: پس از پايان عمليات اجرايي آزادراه تهران- شمال و بهره‌برداري از آن ملت ايران شاهد خواهند بود كه اثر مهندسي فوق‌العاده‌اي خلق شده كه مي‌توان به مهندسي ايران باليد.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي عباس آخوندي در آئين اتمام عمليات حفاري بخش شرقي تونل البرز ضمن عرض خداقوت به تمامي‌دست‌اندركاران آزادراه تهران- شمال اين موفيقت بزرگ مهندسي را به ملت ايران تبريك گفت.

وي اظهار داشت: اين پروژه (آزادراه تهران- شمال) بزرگترين پروژه مهندسي ايران محسوب مي‌شود كه در طول تاريخ مهندسي ايران بي‌سايقه است.

وي افزود: پس از پايان عمليات اجرايي آزادراه تهران- شمال و بهره‌برداري از آن ملت ايران شاهد خواهند بود كه اثر مهندسي فوق‌العاده‌اي خلق شده كه مي‌توان به مهندسي ايران باليد.

وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه تمام اجزاي اين پروژه در نوع خود ارزشمند و قابل توجه است گفت: فناوري‌هاي نويني همچون اجراي روسازي بتني در اين پروژه به كار رفته است كه مردم از آن بهره‌مند خواهند شد.

اين عضو كابينه دولت دوازدهم در ادامه يادآور شد: منطقه ۱ آزادراه تهران – شمال به طول ۳۲ كيلومتر داراي ۱۸ تونل و ۱۸ پل است. همچنين در منطقه ۱، تونل تالون به طول ۴ هزار و ۵۰۰ متر وجود دارد كه تا قبل از تونل البرز بزرگترين تونل جاده‌اي ايران بود.

آخوندي خاطرنشان كرد: براي اولين بار در ايران شاهد اجراي تونل دو پوسته هستيم كه طول پوسته دوم آن به ۴ هزار و ۵۰۰ متر مي‌رسد.

وي افزود: با بيش از ۳۵ سال سابقه در مهندسي راه و ساختمان و مشاهده كارگاه‌هاي مختلف عمراني، دستيابي به مقاومت سيمان بعد از ۲۴ ساعت مسئله بسيار مهمي‌است كه فقط مهندسان متوجه اين موضوع مي‌شود.

آخوندي با توجه به قابليت توليد سيمان و صادرات قير در كشور اظهار داشت: در حال حاضر اجراي رويه بتني نسبت به رويه آسفالتي ارزان‌تر تمام مي‌شود علي‌رغم اينكه رويه‌هاي بتني از عمر مفيد بالاتري برخوردار هستند.

  • پيشرفت فيزيکي ماهانه ۱.۵ درصد آزادراه تهران شمال

مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌ونقل ايران،از اتمام عمليات لاينينگ بخش شرقي تونل البرز واقع در منطقه ۲ آزادراه تهران- شمال خرداد و گفت آزادراه تهران شمال در ۳.۵ سال گذشته ماهانه ۱.۵ درصد پيشرفت فيزيکي داشته است .

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، خيرالله خادمي‌در آيين اتمام عمليات کاري بخش شهري تونل البرز وافع در منطقه ۲ آزادراه تهران- شمال اظهار داشت: امروز در تاريخ راه سازي ايران يک روز بياد ماندني خواهد بود. وي افزود: اين پروژه از نظر احجام و ابعاد مختلف همچنين از نظر نوع کار فني منحصر به فرد است، ساختگاه محل احداث ( دهليز تنگ) يک پروژه منحصر به فرد است.

وي با اشاره به سابقه پيشرفت آزادراه تهران- شمال پيش از دولت يازدهم بيان داشت: تا پيش از سال ۹۲ اين آزاد راه داراي ۱۷ درصد پيشرفت فيزيکي بود اما با روي کار آمدن دولت يازدهم و حضور دکتر اخوندي به عنوان وزير راه و شهرسازي و مهندس سعيدي کيا در بنياد مستضعفان خوشبختانه در سه و نيم سال گذشته اين پروژه ماهانه ۱.۵ درصد پيشرفت فيزيکي داشته است.

معاون وزير راه و شهرسازي روند اجرايي آزاد راه تهران شمال طي سه سال گذشته بي نظير خواند و گفت: روند اجرايي اين پروژه طي مدت مذکور نادر و يک رکورد در تاريخ مهندسي کشور محسوب مي‌شود.

مدير عامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل ايران خاطرنشان کرد: اتمام عمليات حفاري بخش شرقي تونل البرز موجب پيوند دو جبهه شمالي و جنوبي البرز و باعث تعادل ترافيکي مي‌شود.

معاون وزير راه و شهرسازي در ادامه از اتمام عمليات لاينينگ بخش شرقي تونل البرز در پايان سال جاري خبر داد و گفت: در صورت تکميل جاده دسترسي، تونل البرز تا پايان سال قابليت بهره بردراي خواهد داشت.

  • پيشرفت ۹۱ درصدي منطقه يک و ۲۳.۴ درصدي منطقه ۲ آزادراه تهران – شمال

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، خيراله خادمي‌در حاشيه اتمام عمليات حفاري بخش شرقي تونل البرز واقع در منطقه دو آزادراه تهران – شمال در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز شاهد بازگشايي طولاني‌ترين تونل جاده‌اي کشور هستيم.

وي افزود: اولين تونل بلند ايران تونل امامزاده‌هاشم به طول ۳۳۰۰ متر بود و بعد از آن تونلي به طول ۴۹۸۰ متر واقع در آزادراه تهران – شمال قرار داشت. امروز نيز شاهد بازگشايي تونل البرز به طول ۶۴۰۰ متر بوديم.

معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اين که تا مدت‌ها رکورد طولاني‌ترين تونل کشور در اختيار تونل البرز خواهد ماند، گفت: اين تونل دو طرف البرز را با توجه به تفاوت آب و هواي دو بخش به يکديگر متصل کرده و در واقع پيچ‌هاي واقع در ارتفاع ۲۴۰۰ متر حذف خواهد شد.

مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل با اشاره به حفاري ۴هزار متر در يک طرف و ۲۴۰۰ متر از طرف ديگر بيان داشت: در زمان اتصال اين دو بخش به يکديگر حتي يک سانتي متر نيز از لحاظ ارتفاع و عرض اختلاف نداشتيم که نشان دهنده دقت در نقشه برداري است. خادمي‌با اشاره به پيشرفت ۹۱ درصدي منطقه آزادراه تهران – شمال گفت: اين منطقه داراي ۳۲ کيلومتر تونل رفت و برگشت و ۳.۱ کيلومتر پل‌هاي بزرگ دره‌اي است که پل شماره ۹ به عنوان آخرين پل اين منطقه نيز تيرگذاري شد. معاون وزير راه و شهرسازي از پيشرفت فيزيکي ۵۰ درصدي نوسازي بتني منطقه يک آزادراه تهران – شمال خبر داد و گفت: اميدواريم روسازي بتني اين منطقه نيز تا پايان سال جاري به اتمام برسد.

وي با اشاره به منطقه ۲ آزادراه تهران – شمال بيان داشت: اين منطقه به طول ۲۲ کيلومتر در مجموع ۲۳.۴ درصد پيشرفت فيزيکي دارد که هم اکنون ۵ پيمانکار ايراني در اين پروژه فعال هستند و انتظار مي‌رود تا سال ۱۴۰۰ منطقه ۲ به حدي رسد که بتوان قسمت‌هاي عمده آزادراه تهران – شمال را به اتمام رساند.

  • نمود واقعي مهندسي کشور

همچنين در ادامه اين مراسم محمد سعيدي کيا رئيس بنياد مستضعفان اراده مشترک وزارت راه و بنياد مستضعفان پايه‌گذاريک کار خوب در کشور شد و ما همچون يک تن واحد عمل کرديم.

وي افزود: به کارگيري توان مهندسي کشور در اين پروژه نمود واقعي نشان داده است.

سعيدي‌کيا تصريح کرد: استفاده از سرعت، دقت و فناوري‌هاي روز دنيا نماد دانش فني و توان مهندسان و متخصصان ايراني است.