مديريت مصرف سوخت الزام‌هاي امروز کشور

حسين اميري خامکاني نايب رئيس کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌به بيان اين‌که مديريت مصرف سوخت به‌ويژه بنزين از الزام‌هاي امروز کشور است، گفت: يکي از راه‌هاي مديريت مصرف بنزين استفاده از کارت سوخت است.وي در گفت‌وگو با شانا، با بيان اين‌که يکي از راهکارهاي مديريت مصرف سوخت و جلوگيري از قاچاق فرآورده‌ها استفاده از کارت هوشمند سوخت است، گفت: دولت پس از مصوبه مجلس شوراي اسلامي‌در حال طراحي سازوکاري جديد در بخش سخت‌افزاري است تا بتواند کارت‌ها را به صورت هوشمند طراحي کند.نايب رئيس کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌تصريح کرد: مجلس يکي از راه‌هاي مديريت مصرف بنزين را استفاده از کارت سوخت مي‌داند.



جنگ نفتي چين و امريکا آغاز شد

اطلاعات مرکز آمار آمريکا حاکيست چين خريد نفت ماه شهريور را از اين کشور متوقف کرد.به گزارش پايگاه اطلاع رساني شبکه خبر،اين اقدام در مقابله با عوارض 50 ميليارد دلاري آمريکا بر واردات کالاهاي چيني صورت گرفت.چين پيش از اين هم 25 درصد ماليات بر واردات نفت خام آمريکا اعمال و بزرگترين پالايشگاه چين هم مدتي بارگيري نفت خام آمريکا را معلق کرده بود.کارشناسان نفتي معتقدند درگيري آينده آمريکا و چين بر سر نفت ايران خواهد بود.پايگاه اينترنتي بارونز به نقل از کارشناسان نوشت: چين خريدار يک چهارم نفت خام صادراتي ايران، در مقابله با جنگ تجاري آمريکا به مرکز مقاومت جهاني عليه اين اقدام يکجانبه واشنگتن تبديل مي‌شود.



هند خريد نفت از ايران را ادامه مي‌دهد

ابراهيم جميلي رئيس اتاق مشترک ايران و هند گفت: هند بدون توجه به فشارهاي آمريکا، خريد نفت از ايران را همچنان ادامه مي‌دهد.به گزارش خبرگزاري صداوسيما؛وي در گفتگو با رسانه ملي افزود: سابقه مراودات بين دو کشور ايران و هند بسيار ديرينه و طولاني است.وي گفت: اساس برخي از پالايشگاه‌هاي هند بر پايه نفت ايران بنا شده است.رئيس اتاق مشترک ايران و هند ادامه داد: فشارهاي زيادي از سوي آمريکا و عربستان بر روي هند است تا اين کشور نفت مورد نياز خود را از ايران تامين نکند.جميلي گفت: هند به رغم تمامي‌فشارها و چالش‌ها همچنان خريدار نفت ايران خواهد بود منتها حجم خريد نسبت به گذشته کمتر مي‌شود.

افزايش ۳۲ ميليون ليتري ميانگين توليد روزانه بنزين

عليرضا صادق‌آبادي مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي گفت: توليد بنزين کشور از ميانگين ۶۲ ميليون ليتر در روز به روزانه ۹۴ ميليون ليتر رسيد.به گزارش وزارت نفت، عليرضا صادق‌آبادي، مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي با اشاره به طرح افزايش ظرفيت پالايشگاه بندرعباس گفت: با همکاري شرکت ملي مهندسي و ساختمان نفت ايران، روز گذشته واحد تصفيه هيدروژني نفتاي بندرعباس در سرويس قرار گرفت و گوگرد بنزين توليدي روزانه اين پالايشگاه از ۳۵۰ پي‌پي‌ام به کمتر از ۵۰ پي‌پي‌ام رسيد.صادق‌آبادي با اشاره به افزايش توليد بنزين کشور از ميانگين ۶۲ ميليون ليتر در روز به روزانه ۹۴ ميليون ليتر گفت: در ماه‌هاي گذشته شاهد افزايش قابل توجهي در توليد بنزين کشور بوديم و پس از اين، طرح‌هايي نظير طرح‌هاي کاهش نفت کوره و خطوط انتقال که حاشيه سود بالاتري دارند، در اولويت قرار خواهند گرفت.

۲۴۰ هزار خودروي ديزلي

سي‌ان‌جي‌سوز مي‎شود

حميد قاسمي‌مدير طرح سي‌ان‌جي شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران از ارائه طرحي براي سي‌ان‌جي‎سوز شدن ۲۴۰ هزار خودروي ديزلي در کشور خبر داد.به گزارش خبرگزاري صدا وسيما از شانا حميد قاسمي‌گفت: با اجراي اين طرح سهم سوخت سي‌ان‌جي در سبد سوخت خودروها ۱۳ درصد افزايش مي‌يابد و از ۲۰,۵ ميليون مترمکعب کنوني به ۲۳.۱ ميليون مترمکعب مي‎رسد.وي از جمله مزاياي اين طرح را کاهش مصرف گازوئيل در کشور دانست وافزود: اجراي اين طرح باعث کاهش هزينه‌هاي کاميون‎داران و آثار زيست‎محيطي جايگزين سوخت پاک با فرآورده گازوئيل مي‌شود.وي با تاکيد بر کاهش ۶ درصدي مصرف گازوئيل کشور با جايگزيني سوخت پاک در اين خودروها افزود: در صورت تصويب اين طرح که با مشارکت و سرمايه‌گذاري بخش خصوصي انجام خواهد شد، از شيوه تبديل سوخت خودروها به سي‌ان‌جي استفاده خواهيم کرد.

۷۳ آب شيرين کن در دست ساخت

فريبا گلريزان مديرکل دفتر تجهيزات منابع مالي و توسعه‌ مشارکت شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: در حال حاضر ۷۳ آب شيرين کن با ظرفيت ۱۴۸ ميليون متر مکعب در سال و ۴۲۰ هزار متر مکعب در شبانه روز در کشور در حال ساخت و بهره‌برداري است.وي در گفت و گو با ايسنا در خصوص آخرين وضعيت پروژه‌هاي آب شيرين کن در کشور گفت: از ۷۳ پروژه در حال ساخت ۱۷ پروژه آب شيرين کن در اولويت ساخت قرار دارد و ۵۶ پروژه نيز در حال بهره‌برداري است.وي افزود: تمرکز اين پروژه‌ها بيشتر در استان‌هاي حاشيه‌اي خليج فارس و درياي عمان است و براساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته قرار است تا ۶۰۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز به ظرفيت آب شيرين کن کشور اضافه شود که در فاز اول ۳۰۰ هزار مترمکعب تا سال ۱۴۰۰ اجرايي مي‌شود.وي تاکيد کرد: طبق قراردادهاي به امضا رسيده، بايد ۳۰۰ هزار متر مکعب ديگر نيز در فاز دوم در استان‌هاي حاشيه‌اي خليج فارس و درياي عمان اجرايي شود تا تامين آب شرب اين استان‌ها از اين طريق صورت گيرد.

کارشناس ارشد حوزه نفت و انرژی پیش‌بینی کرد؛

محمدعلي خطيبي مسوول فروش نفت ايران در دوره تحريم‌هاي قبل گفت: صادرات نفت ايران ۲.۸ ميليون بشکه در روز است که عربستان و ساير اعضاي اوپک و حتي غير اوپک توان جبران تمام اين حجم توليد را ندارند.

وي در گفتگو با مهر با اشاره به گفته‌هاي بن سلمان، وزير دفاع عربستان سعودي درباره جبران کاهش توليد ۷۰۰ هزار بشکه‌اي نفت ايران در بازار گفت: اين ۷۰۰ هزار بشکه کاهش توليد ايران فقط از سمت عربستان جبران نشده و توان جبران سعودي‌ها تنها ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار بشکه بوده است و باقي آن را ساير اعضاي اوپک و البته روسيه به عنوان توانمندترين عضو غيراوپک جبران کرده است.

وي تاکيد کرد: صادرات نفت ايران ۲.۸ ميليون بشکه در روز است که با توجه به توان توليدي عربستان و ساير اعضاي اوپک و حتي غير اوپک جبران اين حجم امکان پذير نيست.

به گفته اين کارشناس بين المللي صنعت نفت، هدف آمريکا جبران کاهش توليد نفت ايران در بازار به منظور کاهش قيمت نفت بود. اين در حالي است که هم قادر به جبران نفت ايران نيست و هم توفيقي درباره کاهش قيمت‌ها حاصل نشده است و برعکس روزانه شاهد افزايش قيمت نفت هستيم. همه توليدکنندگان نفت با حداکثر توان خود در حال توليد هستند و امکان افزايش توليد بيش از سطح فعلي، براي آنها امري قابل ترديد است. خطيبي ادامه داد: گفته مي‌شود برخي خريداران نفت ايران خطاب به رييس جمهوري آمريکا خواسته‌اند تا در ازاي عدم خريد نفت ايران به آنها جايگزيني براي خريد معرفي کند، اما جايگزيني معرفي نشده است؛ بنابراين مي‌توان گفت جايگزيني براي نفت ايران در بازار وجود ندارد. نماينده اسبق ايران در اوپک با بيان اينکه کويت صادرات نفت خود به آمريکا را قطع کرده است، افزود: اين کشور داراي مشکلات داخلي با عربستان است و سعودي‌ها تلاش مي‌کنند تا در راستاي خواسته‌هاي آمريکا بر اين کشورها اعمال نفوذ کرده و آنها را تحت فشار قرار دهند، اين در حالي است که هر کشوري بر اساس منافع ملي خود تصميم گيري مي‌کند، اما همين اقدام کويت بي شک بر بازار و قيمت‌ها موثر است.

  • در تجارت نفت ديپلماسي فعالي نداريم

وي لازمه شرايط جنگ اقتصادي را ديپلماسي فعال دانست و اظهار داشت: آمريکايي‌ها در بالاترين سطوح مسوولين خود به ۳۰ کشور سفر کرده تا به خواسته سلبي خود دال بر ممانعت از خريد نفت ايران، جامه عمل بپوشانند اما وزير نفت ايران حتي به سه کشور هم براي خواسته ايجابي خود سفر نکرده است. اين در حالي است که در چنين شرايطي که همه مسوولين نظام تاکيد دارند در يک جنگ اقتصادي هستيم بايد گروهي متشکل از وزير نفت، امورخارجه و رييس بانک مرکزي به کشورهاي مختلف سفر کرده و مشکلات تجارت نفت در حوزه مبادلات پولي، بيمه، حمل و نقل و ... را بررسي و حل و فصل کنند و اگر آمريکايي‌ها يک بار به يک کشور سفر مي‌کنند ، مقامات ايراني بايد چندين مرتبه به آن کشورها سفر کنند.

خطيبي در پاسخ به اينکه آيا عربستان مي‌تواند از ذخاير استراتژيک خود به منظور جبران کاهش توليد نفت ايران استفاده کند يا خير، توضيح داد: بخشي از ذخاير استراتژيک در اختيار توليدکنندگان است که مي‌تواند در نقاط مختلف ذخيره شود، بخشي ديگر نيز در اختيار مصرف کنندگان نفت ( کشورهاي صنعتي) است که البته محدوديت دارد. حجم ذخاير استراتژيک نفتي چه براي توليدکنندگان و چه براي مصرف کنندگان با قيمت نفت رابطه معکوس دارد. آمار مربوط به ذخاير نفتي به صورت هفتگي در آمريکا منتشر مي‌شود و کم شدن يک بشکه از آن بر بازار نفت تاثيرگذار است. بر اساس گفته‌هاي اين کارشناس انرژي، با توجه به اينکه در فصول سرد ميزان مصرف نفت افزايش مي‌يابد و از طرفي توليدکنندگان نفت با همه توان خود در حال توليد هستند، جبران سهم نفت ايران در بازار امکان پذير نيست. حتي اگر کشورهايي نظير عربستان با توليد صيانتي و آسيب به چاه‌هاي خود توليد خود را افزايش دهند، براي طولاني مدت ادامه چنين روندي امکان پذير نيست.

مديرعامل شرکت آب و فاضلاب روستايي استان تهران خبر داد؛

مديرعامل شرکت آب و فاضلاب روستايي استان تهران از فرسوده بودن ۵۰ درصد شبکه توزيع آب روستاهاي استان تهران خبر داده و گفت:براي کاهش هدررفت آب در شبکه توزيع آب، بايد تعويض شبکه با اعتباري بالغ بر ۱۵۰ ميليارد تومان انجام شود.

رضا پوررجب در گفت‌وگو با فارس با تاکيد بر اينکه تا پايان برنامه ششم توسعه هزار کيلومتر از خطوط فرسوده شبکه روستايي تعويض خواهد شد، گفت: نيمي‌از دو هزار و 123 کيلومتري شبکه توزيع آب روستاهاي تهران عمر مفيد خود را از دست داده‌اند، بنابراين بايد تا پايان برنامه ششم توسعه ميزان هدر رفت به کمتر از 30 درصد کاهش يابد.

  • پرت آب در روستاهاي تهران در حال حاضر به 38 درصد رسيده

وي با بيان اينکه پرت آب در روستاهاي تهران در حال حاضر به 38 درصد رسيده است، گفت: بخش زيادي از شبکه‌هاي آب‌رساني روستاهاي استان تهران دچار فرسودگي شده است، بنابراين تا پايان برنامه ششم توسعه بيش از يک هزار کيلومتر از لوله‌هاي فرسوده شبکه تعويض خواهد شد که اعتباري بالغ بر ۱۵۰ ميليارد تومان نياز دارد.

پوررجب روستاهاي تحت پوشش را ۴۱۲ روستا عنوان کرد که از طريق 430 منبع آب با دبي 3 هزار ليتر بر ثانيه، توزيع آب براي مشترکان انجام مي‌دهند، اظهار داشت: تعداد مجتمع‌هاي آب رساني 26 مجتمع بوده که 230 روستا تحت پوشش اين مجتمع‌ها با جمعيتي بالغ بر 576 هزار و 110 نفر قرار دارند.

وي گفت: قرار است امسال 63 روستا را از محل اعتبارات صندوق توسعه ملي با اعتباري بالغ بر 254 ميليارد ريال به مجتمع‌هاي آبرساني تجهيز کنيم که جمعيتي بالغ بر 165 هزار نفر را تحت پوشش قرار خواهد داد. مديرعامل شرکت آبفار استان تهران با بيان اينکه تا پايان سال جاري 13 مجتمع آبرساني روستايي تکميل و وارد مدار خواهد شد، ادامه داد: با تکميل واحدهاي ياد شده، حدود 56 روستا با جمعيتي بالغ بر 120 هزار نفر تحت پوشش آب آشاميدني شبکه قرار خواهند گرفت.

  • راهکارهاي بلندمدت طرح مقابله با آلودگي آب شرب تهران

پوررجب خاطرنشان کرد: در راستاي اجراي بندهاي 6 و 18 راهکارهاي بلندمدت طرح مقابله با آلودگي آب شرب تهران مصوب شوراي عالي امنيت ملي و به منظور ارتقاء سطح بهداشت نسبت به مطالعات فاضلاب 36 روستاي حوزه سد لتيان و 23 روستاي حوزه سد ماملو اقدام شده است. وي ادامه داد: کيفيت آب روستاهاي استان تهران مطابق استاندارد سازمان بهداشت جهاني (WHO) است و هم‌اکنون 354 حلقه چاه وظيفه تامين آب 412 روستاي استان را بر عهده دارند و روزانه سه هزار ليتر بر ثانيه آب با کيفيت از طريق چاه‌هاي ياد شده توليد و توزيع مي‌شود.

  • کيفيت آب در تهران بسيار بالا است

پوررجب خاطر نشان کرد: کيفيت آب در تهران بسيار بالا است، بنابر اين اين دستگاه‌هاي تصفيه آب کلسيم و منيزيم موجود در آب را از بين مي‌برد، بنابر اين استفاده از دستگاه‌هاي تصفيه آب توصيه نمي‌شود.

وي با تأکيد بر اينکه براي افزايش کيفيت آب روستاهاي جنوب تهران (شهرستان ري) از روش نانوفيلتراسيون براي تصفيه آب مجتمع شهيد تهراني استفاده شده است،‌ گفت: راه‌اندازي آزمايشگاه سيار براي مراقبت از بهداشت آب در سيستم توزيع شبکه و مخازن هر روز از روستاها بازديد و نسبت به کلرسنجي و آزمايشات شيميايي اقدام مي‌شود.

محمود حجتي وزير جهاد کشاورزي تاکيد کرد: نوسان نرخ ارز سبب رشد صادرات بي‌رويه و در نهايت افزايش قيمت برخي محصولات همچون گوجه فرنگي و سيب زميني شد.وي در گفت‌وگو با ايلنا، درخصوص گران شدن گوجه فرنگي و سيب زميني در کشور گفت: هيچ کاهش توليدي در مورد گوجه فرنگي و سيب زميني رخ نداده است.وي اظهار داشت: نوسان نرخ ارز سبب رشد صادرات بي‌رويه و در نهايت افزايش قيمت برخي محصولات همچون گوجه فرنگي و سيب زميني شد.وي ادامه داد: با ممنوعيت صادرات تلاش شده است تا قيمت اين محصولات در بازار داخلي متعادل شود.وزير جهاد کشاورزي در پاسخ به اين سوال که اين صادرات بي‌رويه به کدام کشور بوده است؟‌ تصريح کرد: اين صادرات به عراق بوده است.حجتي در پاسخ به اين سوال که آيا اين صادرات شامل روسيه نيز مي‌شود؟ خاطرنشان کرد: به روسيه عمدتا گوجه گلخانه‌اي صادر مي‌شود که مشمول محدوديت براي صادرات نيست.
محمد آزاد رئيس اتحاديه فروشندگان آهن و فولاد گفت: درحال حاضر بالاي ۴۵ درصد از توليدمان مازاد بر نياز است که بايد بتوان راهي براي صادرات آن پيدا کرد.وي در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعيت آهن در کشور اظهار کرد:درحالي شاهد وجود واسطه‌ها و خريداران غير واقعي هستيم که صنف، اتحاديه و تعاوني‌هاي مختلفي براي آهن وجود دارد که مي‌توانند وظيفه توزيع آهن را به عهده گيرند و مانع از بالا رفتن قيمت واقعي توسط واسطه‌ها و دلالان اين حوزه شوند.آزاد در ادامه از وضعيت آهن در بازار گفت: درحال حاضر بالاي ۴۵ درصد از توليدمان مازاد بر نياز است که بايد بتوان راهي براي صادرات آن پيدا کرد، اين درحالي است که اگر بتوانيم ۴۰ درصدکالا را در داخل تامين کنيم مشکلي در اين زمينه وجود ندارد، اما اگر در صادرات سنگ اندازي شود احتمال آن مي‌رود که در کارخانجات توليد کم و يا قيمت آهن آلات افت کند.

۷۰ درصد چرخ خياطي خانگي مورد نياز کشور توليد داخل است

عباس منزوي رئيس اتحاديه فروشندگان و تعميرکاران دوخت و بافت گفت:در حال حاضر ۷۰ درصد چرخ خياطي خانگي مورد نياز کشور در داخل توليد مي‌شود و ۳۰ درصد مابقي خارجي است.وي در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان،درباره وضعيت ماشين‌هاي دوخت و بافت در کشور اظهار کرد: ماشين آلان دوخت و بافت در ايران توليد نمي‌شود و تنها چرخ خياطي خانگي در کشور توليد مي‌شود.وي ادامه داد: شرايط لازم براي توليد ماشين آلات دوخت اعم از خط توليد قطعات مورد نياز دستگاه‌ها، در کشور موجود نيست.منزوي، با اشاره به اينکه توليد اين دستگاه دوخت و بافت در کشور مقرون به صرفه نيست تصريح کرد: به دليل آنکه توليد دستگاه دوخت و بافت در کشور نياز به سرمايه گذاري بالايي دارد و مقرون به صرفه نيست عملا سرمايه گذاري در اين صنعت صورت نمي‌پذيرد.

اختلالات حمل و نقل براي مرغداران دردسرساز شد

ناصر نبي پور رئيس هيات مديره اتحاديه مرغ تخم گذار استان تهران گفت:هم اکنون متوسط نرخ هر کيلو تخم مرغ درب مرغداري ۷ هزار و ۲۰۰ تا ۷ هزار و ۳۰۰ و شانه‌اي ۱۵ هزار تومان است.به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ناصر نبي پور با انتقاد از کمبود توزيع دان به واحدهاي مرغداري افزود: اعتصاب کاميون داران و اختلالات ايجاد شده در حمل و نقل،کمبود دان در واحدهاي مرغداري را به همراه داشته است.به گفته نبي پور از ۱۵ روز گذشته تا کنون نهاده‌هاي دامي‌از بندر جابه جا نمي‌شود که با اين وجود نمي‌توان دان مورد نظر مرغداران را تامين کرد.اين مقام مسئول با اشاره به اينکه عرضه دان شرکت پشتيباني امور دام جوابگو نياز مرغداران نيست،بيان کرد: با استمرار روند فعلي ،فاجعه در صنعت مرغداري رخ مي‌دهد.

آغاز برداشت چين چهارم برگ سبز چاي

حبيب جهان ساز رئيس سازمان چاي گفت:براساس آخرين آمار تاکنون ۱۰۷ هزارتن برگ سبز چاي با ارزش بالغ بر ۲۱۱ ميليارد تومان از چايکاران خريداري شده است.وي در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، از برداشت چين چهارم برگ‌ سبز چاي خبر داد و گفت: براساس آخرين آمار تاکنون ۱۰۷ هزارتن برگ سبز چاي با ارزش بالغ بر ۲۱۱ ميليارد تومان از چايکاران خريداري شده است.وي از پرداخت ۷۷ درصد مطالبات چايکاران خبر داد و گفت: تابه امروز ۱۶۲ ميليارد تومان از مطالبات پرداخت و مابقي به تدريج به حساب چايکاران واريز مي‌شود.رئيس سازمان چاي با اشاره به اينکه ۱۱۵ کارخانه چاي سازي مشغول خريد برگ سبز چاي هستند،بيان کرد: از مجموع بهاي برگ سبز خريداري شده تا به امروز ۲۴ هزارتن چاي خشک استحصال شده که اين ميزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵ درصد رشد داشته است.

طحان پور بر روند کاهش قیمت‌ها تاکید کرد؛

با کاهش قيمت نرخ دلار با بالا رفتن فروش دلارهاي خانگي مي‌تواند اتفاق خوبي براي کاهش قيمت لوازم خانگي خارجي در بازار باشبم .همچنين احتمال ميزان کاهش قيمت با تداوم روند کاهشي، ادامه دار خواهد بود و قيمت‌ها در بازار به نرخ واقعي نزديک تر خواهد شد.

پيش از اين رييس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي يکي از دلايل مشکلات بازار از جمله گراني را ناشي از کاهش ارزش پول ملي دانست و گفت: وضعيت بازار لوازم خانگي خوب نيست و در صورتي که مسئولان برنامه‌ريزي نکنند، آينده خوبي را هم نمي‌توان براي آن متصور بود. اما با کاهش قيمت نرخ دلار قيمت لوازم خانگي خارجي هم کاهش يافت .از اين رو محمد طحان پور رئيس اتحاديه لوازم خانگي، از کاهش قيمت لوازم خانگي خارجي در بازار خبر داد.

به گزارش تجارت، در همين حين محمد طحان‌پور رئيس اتحاديه لوازم خانگي گفته بود کنترل بازار از دست سازمان حمايت خارج شده است و برخي‌ها در حال سوء‌استفاده از افزايش قيمت ارز به نفع خود هستند.وي گفته بود در حال حاضر برخي برندها، در فروش کالا به مردم تخلف مي‌کنند به گونه‌اي که بين فاکتور و کالايي که به مردم مي‌فروشند، تفاوت زيادي وجود دارد. فروشندگان به خريدار فاکتور 3 ميليون و 700 هزار تومان مي‌دهند اما 13 ميليون تومان با دو کارت بانکي مي‌گيرند. در اين مدت بارها شکايت در اين زمينه به اتحاديه شده است. از مردم مي‌خواهيم در صورت ديدن چنين تخلف‌هايي مستندات خود را ارائه کنند تا اتحاديه رسيدگي کند و پول آنها را پس بگيرد.

همچنين سيد عليرضا موسوي مجد رئيس هيئت مديره توليدکنندگان صوت و تصوير از دلايل افزايش قيمت لوازم خانگي گفت: در شرايطي که در بازار ارز و تخلف برخي عرضه کنندگان سبب شد که مردم هراسان شوند و خريد 6 ماه آينده خود را امروز انجام دهند و حتي برخي خانواده‌ها زودتر لوازم خانه خود را تبديل به احسن کردند همين امر سبب شد که تقاضاي کاذب در بازار به وجود آيد اما در نهايت امروز که قيمت‌ها رو به منطقي شدن مي‌روند ثابت شد افرادي که در آن زمان کالا را احتکار يا مصرف خود را زودتر خريداري کردند ضررهنگفتي کرده اند.

محمد طحان پور رئيس اتحاديه لوازم خانگي در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: طي بيست و پنج روز گذشته، محصول برخي کارخانجات خارجي افزايش قيمت داشت اما اکنون شاهد روند نزولي قيمت‌ها در بازار اين محصولات هستيم.

وي با اشاره به اينکه نوسان چه مثبت و چه منفي وضعيت بدي براي کاسب فراهم مي‌آورد ،گفت: تا وقتي که بازار تثبيت نشود رکود در اين صنف پابرجاست. اميدواريم مسئولان ذيربط براي بهتر شدن وضعيت لوازم خانگي اقدامات مثبتي را پيش گيرند.

محمد طحان‌پور رئيس اتحاديه لوازم خانگي ، در پاسخ به اين پرسش که برخي فروشندگان از فروش امتناع مي‌کنند افزود: درحال حاضر، برخي برند‌هاي خارجي فروشگاه مخصوص بخود را دارند يعني اجناس خود را به واحد‌هاي صنفي نمي‌دهند يا اگر هم بدهند بسيار محدود است، اين درحالي است که اجناس و برخي توليدات داخلي هنوز کمياب است.

محمد طحان‌پور رئيس اتحاديه لوازم خانگي در پايان گفت:از وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست کرده‌ايم که ليست توليدکنندگان لوازم خانگي و فروشندگان را به اتحاديه‌ها بدهد .اين امر مي‌تواند ۵۰ تا ۶۰ درصد به بازار کمک کند.

به گزارش تجارت، رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي در خصوص توزيع کالاهاي احتکاري، گفت: بنده به توزيع اين کالاها اعتراض دارم زيرا بخشي از اين کالاها با ارز هشت هزار تومان وارد کشور شده‌اند بنابراين بايد صاحبان کالا خود اقدام به توزيع آن بين فروشگاه‌ها کنند. وي گفت: اصناف نقشي در گرانفروشي ندارند و واردکنندگان مقصر اصلي اين شرايط هستند.

محمد فرجود مديرعامل سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري تهران اعلام کرد: کيوسک‌هاي هوشمند به عنوان يکي از پروژه‌هاي «تهران هوشمند» براي نخستين بار با قابليت ارائه اينترنت واي فاي رايگان در تهران به بهره برداري رسيد.به گزارش روابط عمومي‌اين سازمان، محمد فرجود اظهارداشت: اين کيوسک‌ها به منظور ارائه انواع خدمات ديجيتال شهري از جمله استفاده از اينترنت واي فاي رايگان و انجام تراکنش‌هاي مالي شهري راه اندازي شده است. وي افزود: کيوسک‌هاي هوشمند از جنس مبلمان شهري هستند و همانند دستگاه‌هاي ATM بانکي قابليت نصب در معابر عمومي‌براي ارائه خدمات شهري و ارتباطي دارند. فرجود با بيان اينکه فاز آزمايشي اين طرح با همکاري منطقه 2 شهرداري تهران راه‌اندازي شد گفت: امکان جست وجوي اماکن ورزشي، فروشگاه‌ها، مساجد و رستوران‌ها، استفاده از نقشه ديجيتال شهر تهران به منظور مسيريابي، مشاهده موجودي کارت بليت الکترونيک و قابليت شارژ اين کارت‌ها بوسيله اين کيوسک‌ها وجود دارد.وي ادامه داد: در اين کيوسک‌ها علاوه بر اين خدمات، اطلاع‌رساني درباره وضعيت آب و هوا و مناسبت‌ها نيز انجام مي‌شود و توسعه خدمات در جنبه‌هاي مختلف در اولويت توسعه اين کيوسک‌ها است.وي، نصب کيوسک‌هاي هوشمند شهري را يکي از زير پروژه‌هاي برنامه تهران هوشمند و گامي‌رو به جلو در حوزه رسيدن به شهر هوشمند توصيف و بيان کرد: در مسير حرکت به سمت «تهران هوشمند» پروژه‌هاي متعددي تعريف شده است که به ترتيب، عملياتي خواهند شد و محدود به يک منطقه خاص از تهران هم نمي‌شود و در مناطق مختلف شاهد طرح‌هاي پايلوت تهران هوشمند خواهيم بود.

محمدمهدي غفوريان در گفت و گو با اتاق اصناف ايران با اشاره به کاهش نرخ دلار در کشور گفت: باکاهش چند درصدي قيمت ارز انتظار داريم که در روزهاي آينده شاهد کاهش قيمت تلفن همراه و لوازم جانبي و قطعات باشيم. رئيس کميته تخصصي تلفن همراه کشوردرادامه افزود:اميدواريم باکاهش قيمت ارز در روزهاي اخير وکاهش قيمت تلفن همراه شاهد رونق در بازار خريد وفروش تلفن همراه ولوازم جانبي وبهبود شرايط اقتصادي و معيشتي واحدهاي صنفي و فروشندگان موبايل که در ماه‌هاي اخير در رکود بسيار زيادي بوده‌اند،باشيم. رئيس اتحاديه تجهيزات مخابراتي استان البرز با ابراز خوش بيني از تاثير مثبت کاهش نرخ ارز در ايجاد رونق در تلفن همراه اظهار داشت: با اين کاهش قيمت بسيار خوشبين و اميدوار هستيم که مسير واردات تلفن همراه و لوازم جانبي بسيار تسهيل شود و وارد کنندگان، بازار تشنه دريافت تلفن همراه را با واردات سيراب کنند. نماينده اتاق اصناف ايران با بيان اينکه کاهش قيمت دلار را به فال نيک مي‌گيريم وبسيار به آينده خوشبين و اميدوار هستيم.
فروش انواع بيسکويت و شکلات با قيمتي بالاتر از رقم درج شده روي بسته‌بندي تخلف است و هيچ توليدکننده و فروشنده‌اي حق تخطي ندارد و در صورت مشاهده هرگونه گران‌فروشي بايد موضوع را به نهادهاي نظارتي گزارش داد.جمشيد مغازه‌اي رييس انجمن صنفي صنايع بيسکويت، شيريني و شکلات - در گفت‌وگو با ايسنا، درمورد فروش برخي محصولات از جمله بيسکويت با برندهاي مختلف که با قيمتي بيش از رقم درج شده روي بسته‌بندي محصول به فروش مي‌رسد، اظهار کرد: از ابتداي سال جاري تاکنون و علي‌رغم نوسانات ارزي صرفا محصولات توليد شده در بخش بيسکويت، شيريني و شکلات بين ۱۰ تا ۱۵ درصد افزايش قيمت داشت و به توليدکنندگان اعلام کرديم که افزايش مجدد قيمت‌ها را اعمال نکنند تا فشار بيشتري به مردم وارد نشود.وي با بيان اينکه علاوه بر مسائل پيش آمده در بخش ارزي برخي از مواد اوليه داخلي نيز با افزايش قيمت روبرو شده است، گفت: آرد، شکر و شيرخشک گران شده است و ما کماکان با مقوله انتظار جهت تخصيص ارز براي تامين مواد اوليه روبرو هستيم.