سد‌هاي تهران۲۴ درصد کمتر از پارسال

حجم مخزن پنج سد بزرگ استان تهران در پايان شهريورماه و سال آبي گذشته، ۲۴ درصد نسبت به سال آبي ۹۶-۹۵ کاهش داشته است.به‌ گزارش صداو سيما ، طبق آمار شرکت مديريت منابع آب ايران از وضعيت مخازن سدها، مجموع حجم کنوني پنج سد بزرگ مخزني استان تهران 628 ميليون متر مکعب بوده که در مقايسه با 831 ميليون مترمکعب حجم مخازن سال قبل، 24 درصد کاهش مشاهده مي‌شود. در مجموع، هم‌اکنون 67 درصد از حجم مخازن سدهاي پيش‌گفته خالي است و نسبت به ذخيره آبي سال آبي 96-95 حدود 24 درصد کمتر است.در اين گزارش، حجم مخزن سد لار 63 درصد، سد طالقان 11 درصد، سد کرج 5 درصد، سد لتيان 43 درصد و سد ماملو 34 درصد کمتر از سال آبي گذشته اعلام شده است.


واکنش زنگنه به گزافه‌گويي سعودي‌ها

وزير نفت در واکنش به گفته‌هاي اخير مقام‌هاي عربستان درباره جايگزين کردن نفت ايران گفت: چنين گزافه‌گويي‌ها ممکن است آقاي ترامپ را راضي کند، اما بازار هرگز چنين ادعاهايي را باور نمي‌کند.وي افزود: بازار و افزايش قيمت‌ها بهترين گواه است که بازار با کمبود روبه‌روست و به درستي نگران کمبود شديد نفت است.زنگنه تاکيد کرد: گفته‌هايي که درباره عرضه بيشتر نفت براي جايگزين کردن صادرات نفت ايران صورت مي‌گيرد از سوي هر کشوري که باشد، گرچه در واقعيت، تاثير چندان تعيين‌کننده‌اي در تغيير وضع بازار ندارد، اما داراي آثار کوتاه‌مدت رواني و در نهايت براي راضي کردن آمريکا و اظهار همراهي با آن در اعمال تحريم‌ها عليه ايران است.


فروش بيش از ۶ ميليون ليتر فرآورده نفتي

ميزان فروش جايگاه مرزي بيله سوار در شش ماهه اول سال جاري به ميزان شش ميليون و ۹۰۰ هزار ليتر فرآورده بنزين و نفتگاز ،اعم از فروش در باک و تلمبه جايگاه مي‌باشد .به گزارش روابط عمومي‌شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي منطقه اردبيل، مدير منطقه درخصوص فروش جايگاه مرزي بيله سوار در شش ماهه اول سال ۱۳۹۷ گفت : مقدار فروش جايگاه مرزي اعم از فروش در باک و فروش از تلمبه اين جايگاه، ۶ ميليون و ۹۰۰ هزار ليتر بوده که بطور متوسط روزانه ۳۷ هزار ليتر فروش داشته است .سيد حجت مدني افزود : تردد ۲۱ هزار دستگاه انواع خودرو‌هاي سبک و سنگين درشش ماه اول سالجاري در جايگاه مرزي بيله سوار به ثبت رسيده .

افتتاح نيروگاه خورشيدي ۲۰ کيلوواتي

نيروگاه برق خورشيدي مستقر در بام برج دادمان وزارت راه و شهرسازي با حضور وزير و معاونين وي به بهره‌برداري رسيد.به گزارش زيست آنلاين، اين نيروگاه که متشکل از ۸۵ پنل خورشيدي است، در مجموع توانايي توليد ۲۰ کيلووات در ساعت را داراست و در روز ۱۰۰ کيلووات از برق مورد نياز وزارتخانه را تامين مي‌کند. فاز دوم اين پروژه نيز در دستور کار قرار دارد که توانايي توليد برق خورشيدي وزارتخانه را ارتقا خواهد داد.همچنين به زودي به منظور کاهش مصرف آب، تصفيه خانه آب سپتيک به منظور استفاده در آب‌ياري فضاي سبز و استفاده در برج‌هاي خنک‌کننده بهره‌برداري خواهد شد.گفتني است وزارت راه و شهرسازي براي کاهش مصرف برق خود به ۴۰ درصد مصرف سال گذشته و همچنين کاهش مصرف آب و گاز هدف‌گذاري کرده و در اين زمينه اقداماتي، چون تعويض چراغ‌ها، هوشمندسازي فن‌کوئل‌ها، استفاده از انرژي خورشيدي و تغيير در موتورخانه‌ها و تعويض برج‌هاي خنک‌کننده را انجام داده يا در دستور کار دارد.

همکاري ايران و عمان در بخش حفاري

فعاليت‎هاي دوجانبه ميان شرکت حفاري شمال و وزارت نفت عمان با هدف صدور خدمات فني و مهندسي و سرمايه‌گذاري شرکت‎هاي عماني در طرح‎هاي عملياتي بخش بالادستي صنعت نفت، گاز و حفاري گسترش مي‎يابد.به گزارش وزارت نفت، حميدرضا گلپايگاني، مديرعامل شرکت حفاري شمال با علي عبدا... الريامي، مدير بازاريابي وزارت نفت کشور عمان ديدار و گفت‌وگو کرد.در اين ديدار بر گسترش فعاليت‎هاي دوجانبه ميان شرکت حفاري شمال و وزارت نفت کشور عمان به‌منظور صدور خدمات فني و مهندسي و انجام فعاليت‎هاي عملياتي در عرصه صنعت حفاري و همچنين سرمايه‎گذاري شرکت‎هاي عماني در بخش بالادستي صنعت نفت، گاز و حفاري تاکيد شد.وي گفت: شرکت حفاري شمال درباره انجام هرگونه مشاوره فني در بخش بالادستي صنعت نفت و گاز به‌ويژه صنعت حفاري در حوزه‎هاي خشکي و دريايي و صدور خدمات فني و مهندسي به بازارهاي بين‎المللي منطقه اعلام آمادگي کرد.

کارت هوشمند سوخت بازار عرضه

و تقاضاي بنزين را شفاف مي‌کند

عبدالحميد خدري عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌به مزاياي استفاده از کارت سوخت اشاره کرد و گفت: افزايش شفافيت اطلاعات در حوزه‌هاي سوخت و حمل‌ونقل از مزاياي استفاده از کارت هوشمند سوخت است، به گونه‌اي که بازار عرضه و تقاضاي بنزين را نيز شفاف مي‌کند.وي در گفت‌وگو با شانا، با بيان اين‌که استفاده از کارت سوخت مانع مهمي‌بر سر راه قاچاق بنزين ايجاد مي‌کند و سبب کاهش آن مي‌شود، گفت: کارت هوشمند سوخت بانکي از اطلاعات خودروها و ميزان مصرف آنها براي دولت فراهم کرده و سبب مي‌شود آمار و اطلاعات مناسب و دقيقي درباره ميزان و نحوه مصرف بنزين خودروهاي شخصي و عمومي‌در اختيار وزارت نفت قرار گيرد.وي افزود: با توجه به تفاوت قابل توجه قيمت داخلي بنزين با قيمت اين فرآورده نفتي در کشورهاي همسايه، استفاده دوباره از کارت سوخت از رواج قاچاق به‌ويژه قاچاق سازمان‌يافته اين فرآورده نفتي جلوگيري مي‌کند.

سرمایه‌های که بر باد می‌رود؛

ارقامي‌که به طور رسمي‌و غبررسمي‌از ميزان قاچاق بنزين ذکر مي‌شود بين 30تا40ميليون ليتر در روز است. به عبارت ديگر تقريبا همه بنزيني که توسط وزارت نفت براي تامين کمبود سوخت خودروها وارد کشور مي‌شود،از مرزها خارج و به کشورهاي همسايه مي‌رود.درآمدي که براي قاچاقچيان از اين ناحيه بدست مي‌آيد، ارقامي‌نجومي‌است و به نظر مي‌رسد مراکز مبارزه با قاچاق ، کارکرد کاملا ناموفقي در اين زمينه دارند.

عبدالعزيز هدايت رئيس انجمن سازندگان تجهيزات صنعتي از قاچاق روزانه حدود ۱۰ ميليون ليتر بنزين به افغانستان خبر داد و گفت: وضعيت بازار چهارگانه عدم ثبات و پرهيز از سرمايه‌گذاري را به فعالان اقتصادي ديکته مي‌کند.

به گزارش رئيس کميسيون انرژي اتاق ايران وي درباره قاچاق بنزين گفت: روزانه حدود ۱۰ ميليون ليتر بنزين به افغانستان قاچاق مي‌شود که قيمت هر ليتر بنزين در ايران ۱۰۰۰ تومان و در افغانستان ۶۰۰۰ تومان است. اما اين پول به جاي ايران به چين يا ترکيه مي‌رود و با آن لباس استوک وارد مي‌شود و دوباره پول آن تبديل به دلار شده و از کشور خارج مي‌شود؛ يعني قاچاق در قاچاق که اين حجم نمي‌تواند توسط کولبران انجام شود.

وي با اشاره به اينکه تا پيش از طرح پيمان‌سپاري ارزي مبادلات تجاري ايران با دو کشور افغانستان و عراق با ريال انجام مي‌شد، اظهار کرد: طرح پيمان سپاري ارزي، صادرات به اين دو کشور را دچار مشکل کرده؛ به طوريکه پيش از اين طرح روزانه ۵۰۰ کاميون از کرمامشاه به عراق مي‌رفت اما در حال حاضر به ۳۰ عدد رسيده است.

به گفته رئيس انجمن سازندگان تجهيزات صنعتي ايران، ريالي که ايراني‌ها به عراق مي‌برند دوباره به کشور برمي‌گردد که باعث شده براي مثال در مرز در شلمچه به دليل عرضه بالاي ريال توسط عراقي‌ها، دلار حدود ۶۰۰۰ تومان معامله شود.

هدايت با بيان اينکه ممنوعيت صادرات محصولاتي مانند گوجه‌فرنگي آسان‌ترين و بدترين روش است، تصريح کرد: در شرايطي که صادرات باعث افزايش قيمت در بازار داخل مي‌شود بهتر است آن محصول را از کشورهاي ديگر وارد کرد تا بازار صادرات حفظ شود.وي با تاکيد بر خالي بودن ۷۵ درصد ظرفيت احداث کشور، اظهار کرد: صنعت ساخت تجهيزات توليد انبوه ندارد؛ بنابراين بايد بر اساس سفارش ساخته شود يا طرح‌هاي توسعه‌اي از محل منابع ملي و سرمايه‌هاي خارجي تبديل به پروژه شود.

به گفته رئيس انجمن سازندگان تجهيزات صنعتي ايران، طي مدتي که صنعت ساخت تجهيزات با شرايط گفته شده به پروژه تبديل شد، شاهد رشد اين صنعت در کشور بوديم.

وي افزود: حداقل انتظار اين بخش با رکودي که در حال حاضر وجود دارد امکان دسترسي به بازارهاي جوار است، چراکه بخش اقتصادي پيش از ورود بخش سياسي نمي‌تواند به بازارهاي جوار وارد شود.

هدايت با بيان اينکه سرمايه‌گذاري در بازارهاي مريض ممکن نيست، گفت: وضعيت بازار چهارگانه کشور مناسب نيست. بازار پول مريض و دچار تلاطم است. بازار سرمايه بهم ريخته و بازار کالا با چالش‌هاي عجيب و کمبودهاي وحشتناک مواجه است. بازار کار نيز بيش از ۳.۵ ميليون بيکار دارد که اگر بيکاري پنهان را هم بررسي کنيم رقم آن بيش از مقدار ذکر شده است.

وي افزود:‌ مجموعه اين شرايط و عدم ثبات، پرهيز از سرمايه‌گذاري را به فعالان اقتصادي ديکته مي‌کند، چراکه احتمال از بين رفتن سرمايه زياد است.

  • کارت بازرگاني و تاسيس شرکت دو کانون فساد

در ادامه اين نشست، لطفعلي بخشي - نايب رئيس انجمن اقتصاددانان ايران - با بيان اينکه فساد در بخش خصوصي نيز زياد است، گفت:‌ براي دريافت کارت بازرگاني و تاسيس شرکت هيچ شرطي به جز سن وجود ندارد که اين مسئله يکي از ريشه‌هاي فساد است و تعيين قوانين آن بر عهده دولت است. وي افزود:‌ تاسيس شرکت در ايران نيازي به دانش، سرمايه و مکان ندارد و ثبت شرکت تنها با پرداخت ۵۰ هزار تومان پول انجام مي‌شود که نتيجه آن حجم عظيم چک‌هاي برگشتي است. به گفته نايب رئيس انجمن اقتصاددانان ايران، دو کانون فساد در ايران، کارت بازرگاني و تاسيس شرکت با قوانين موجود است.

  • چراغ خط بنزين روشن شد

آمار مصرف بنزين به صورت ماهانه توسط شرکت ملي پخش در اختيار رسانه‌ها قرار مي‌گرفت اما از تيرماه به بعد آمار به صورت عمومي‌منتشر نمي‌شود و تنها آماري که از مصرف سوخت در کشور وجود دارد، اطلاعيه‌اي است که چندي پيش شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي منتشر کرد. در اين اعلاميه گفته شده است که مصرف سوخت در کشور همچنان بالاتر از حد استاندارد است.

ظرف مصرف بنزين در کشور لبريز شده و با رد شدن از مرز حدود ۱۰۰ ميليون ليتر در روز، چراغ خطر آن روشن شده است. بنزيني که نرخ آن واقعي نيست و دولت مجبور به پرداخت يارانه پنهاني بابت بنزين است، تا جايي که گفته مي‌شود دولت روزي ۳۰ ميليون دلار يارانه پنهان بابتي بنزين پرداخت مي‌کند.

در اين راستا، محسن دلاويز، مديرعامل شرکت بهينه سازي مصرف سوخت، با اشاره به روند افسار گسيخته افزايش مصرف بنزين در کشور اظهار کرد: با ادامه روند کنوني مصرف بنزين در کشور با قيمت فعلي يارانه پنهاني که دولت بايد بابت بنزين پرداخت کند از ۳۰ ميليون دلار به ۴۵ ميليون دلار در روز افزايش خواهد يافت. به گفته وي، با احتساب نرخ تسعير ارز به ميزان ۴۲۰۰۰ ريال، يارانه پنهان بنزين حدود ماهانه براي هر نفر۴۶۰ هزار ريال بوده است که پيش بيني مي‌شود در ماه‌هاي آينده اين رقم به ۷۰۰ هزار ريال افزايش يابد.

مديرعامل شرکت بهينه سازي مصرف سوخت به آمار پرداخت يارانه توسط دولت براي بنزين در سال ۱۳۹۵ اشاره کرد و گفت: براساس گزارش مرکز آمار ايران براي سال ۱۳۹۵ بيش از ۵۰ درصد مبلغ يارانه پنهان به سه دهک پردرآمد کشور اختصاص يافته و باقي مانده آن بين ۷ دهک ديگر توزيع شده است. از ۳۰ ميليون دلار يارانه‌اي که دولت در سال ۱۳۹۵ براي بنزين پرداخت کرده است بيش از ۱۵ ميليون دلار از اين يارانه بين سه دهک درآمدي بالا تقسيم شده و باقي مانده آن بين ۷ دهک ديگر توزيع شده است.

علیرضا شعبان نژاد رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: برای شب عید امسال ذخیره‌سازی 750تن پرتقال و 600 تن سیب را در برنامه داریم.وی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه از هم اکنون برای ذخیره سیب و پرتقال شب عید مردم گیلان در حال برنامه‌ریزی هستیم، گفت: سال گذشته 400تن سیب از ارومیه برای شب عید مردم گیلان خریداری شده بود که امسال با توجه به احساس نیاز بیشتر بنا داریم 600تن را خریداری و ذخیره کنیم.وی افزود: هم چنین برنامه داریم برای شب عید 750تن پرتقال در استان داشته باشیم که اغلب از شهرستانهای مرکبات‌خیز گیلان شامل لنگرود و رودسر خریداری خواهد شد.وی ادامه‌ داد: قیمت فروش این میوه‌ها در مراکز تعیین فروش میوه در اسفندماه سالجاری اعلام خواهد شد. تلاش داریم، برنامه‌ها را به گونه‌ای پیش ببریم که بهترین کالاها در دسترس مردم استان با قیمت مناسب قرار گیرد.

احمد کریمی اصفهانی دبیر کل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازارگفت: تصویب CFT توانسته تاثیراتی را روی بازار و ارز بگذارد.به گزارش ایلنا، کریمی اصفهانی در مورد تصویب CFT توانسته پالس مثبتی را به بازار بدهد یا خیر گفت: به نظر می‌رسد حداقل در بدو امر، تصویب این قانون توانسته تاثیراتی را روی بازار و ارز بگذارد. ما باید اولویت‌بندی کنیم، ممکن است امروز روی این موضوع مقداری مشکل داشته باشیم اما بدانیم که یک بهانه‌ای دست غرب است و غرب کارهایش را برای جدایی با این بهانه توجیه کرده بود، لذا ما با تصویب CFT توانستیم این بهانه را از غرب بگیریم که البته در اجرای آن باید دقت بیشتری داشته باشیم.وی درباره تلاش دشمنان در به اعتصابات کشاندن بازار هم گفت: بازار از قبل از انقلاب هوشیار بوده و امروز هم هوشیار است بنابراین هیچ مشکلی در مساله بازار نداریم.

تولید ۱۲۰ هزار تن قزل آلا

ارسلان قاسمی مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان با بیان اینکه تولید ماهی تیلاپیا در کشور توجیهی برای واردات آن است،گفت: پیش بینی می شود امسال حدود ۱۲۰ هزارتن قزل آلا در کشور تولید شود.وی در گفتگو با مهر اظهارداشت: مساله نگران کننده واردات این ماهی تیلاپیا به کشور است که به صورت آماده به مصرف وارد شده و بازار قزل آلا را تحت تاثیر قرار داده است.وی ادامه داد: ضمن اینکه تیلاپیا ماهی باکیفیتی نیست و نمی دانیم چرا به تولید و واردات این ماهی که کیفیت آن نیز زیر سوال است، این همه اصرار و هزینه می شود و به جای آن به پرورش ماهیان خاویاری یا اصلاح نژاد قزل آلا توجه نمی شود؟وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره تولید ماهی قزل آلا در سالجاری نیز افزود: تولید این ماهی متاثر از شرایط اقتصادی کشور است، امسال در زمینه تامین بانکی، تامین نهاده ها و بازار فروش مشکلاتی وجود داشت با این حال میزان تولید به اندازه ای خواهد بود که نیاز داخل را تامین کند.قاسمی پیش بینی کرد: امسال تولید قزل آلا نسبت به سال قبل کاهش ندارد و حدود ١٢٠ هزارتن خواهد بود.

ثبات قیمت مرغ آماده طبخ

مهدی یوسفخانی رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی از ثبات قیمت و عرضه مرغ آماده طبخ با قیمت ۱۰ هزار تومان در بازار خرده فروشی خبر داد.وی در گفتگوی با صداوسیما افزود: مرغ در کشتارگاه با قیمت 8900 تومان به عمده فروشی ها عرضه شده است.وی با بیان اینکه قیمتهای اعلام شده به واحد های صنفی استعلامی است گفت: قیمت مرغ در مراکز عمده فروشی برای عرضه به واحدهای صنفی 9100 تومان تعیین شده است.رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی افزود: قیمت مرغ شمال در خرده فروشی 9500 تومان و در مرکز عمده فروشی میدان بهمن 8600 تومان عرضه شده است.یوسفخانی این قیمتها با احتساب 10 درصد سود به مصرف کننده عرضه خواهد شد.گفت: قیمت سینه مرغ با کتف 15000 تومان، سینه بدون کتف 16000 تومان و فیله مرغ نیز 17000 تومان است.

اصناف کهگیلویه ۵۹۵ میلیارد ریال جریمه شدند

عین الله اخوان رئیس اتاق اصناف کهگیلویه با اشاره به بازرسی‌های انجام شده و کشف تخلفات صنفی در سال جاری گفت: این اصناف متخلف با ۵۹۵ میلیارد ریال جریمه به تعزیرات حکومتی معرفی شدند. عین الله اخوان تصریح کرد: بیش از پنج هزار بازرسی از واحدهای صنفی این شهرستان در سال جاری انجام شد. وی بیان کرد: بازرسان اتاق اصناف سه واحد صنفی متخلف را در این مدت پلمپ و بیش از ۲ هزار و ۲۳۶ اخطاریه صنفی و غیرصنفی صادر کردند. اخوان اضافه کرد: از ابتدای سال‌جاری یک هزار و ۸۵۵ مورد شکایت مردمی به واحد بازرسی اتاق اصناف کهگیلویه گزارش که از این تعداد هزار و ۵۵۹ مورد تلفنی، ۱۹۳ مورد حضوری و مابقی به صورت کتبی واصل شده است. اخوان گفت: گزارش‌های مردمی درباره تخلفات نقش مهمی در کنترل وضعیت بازار و جلوگیری از گرانفرشی دارد. بیش از هفت هزار واحد صنفی مختلف در کهگیلویه مشغول فعالیت هستند.

با پیشنهاد و پیگیری اتاق اصناف ایران صورت می‌گیرد؛

با وجود آنکه کسب‌وکارهای اینترنتی به سرعت در حال گسترش و اشتغالزایی است اما صاحبان این مشاغل هنوز جایگاه مشخصی در قوانین و پوشش بیمه‌ای کشور ندارند؛ به طوری که در قانون بیمه بیکاری، بهره‌مندی مشاغل اینترنتی از مقرری بیکاری پیش‌بینی نشده و کارشناسان نبود تعریف رسمی برای مشاغل اینترنتی را تایید می‌کنند. از سوی دیگر در تاریخ ۰۸ تير ۱۳۹۷ محمدحسن زدا معاون بیمه سازمان تامین اجتماعی گفته بودامکاناتی فراهم شده است که صاحبان کسب و کار‌های عرصه فضای مجازی و حتی بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند بیمه تامین اجتماعی شوند.محمدباقر مجتبایی مشاور عالی اقتصادی و برنامه ریزی اتاق اصناف ایران اعلام کرد: با پیشنهاد و پیگیری اتاق اصناف ایران و همکاری سازمان تامین اجتماعی و اتحادیه کسب و کارهای مجازی، بیش از ۵۰ هزار نفر از فعالان صنف فضای مجازی تحت پوشش بیمه قرار می گیرند. محمدباقر مجتبایی در گفت و گو با اتاق اصناف ایران افزود: با استقبال شاغلان در کسب و کارهای مجازی از خدمات بیمه ای، پیش بینی می شود تا پایان سال جاری افراد فعال این صنف که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می گیرند، به ۱۰۰ هزار نفر افزایش یابد. وی ادامه داد: چنانچه اعضای خانواده هر یک از فعالان کسب و کارهای مجازی اعم از راننده خودرو یا موتورسیکلت سه نفر درنظر گرفته شود، در مجموع سه برابر ارقام ذکر شده تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت. مجتبایی تصریح کرد:بخشنامه بیمه شاغلان در کسب و کارهای مجازی بتازگی از سوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی صادر شده و مشمولان این بخشنامه آن دسته از شاغلان کسب و کار فضای مجازی فاقد رابطه مزدبگیری هستند که دارای تاییدیه از اتحادیه کشوری صنف کسب و کار مجازی بوده و تحت پوشش مقررات حمایتی خاصی قرار نداشته باشند.

وی گفت: بر این اساس، مبلغ حق بیمه به طور کامل از سوی فعال صنفی پرداخت می شود و کارفرمای مربوطه صرفا نسبت به انتشار لیست بیمه شدگان به سازمان تامین اجتماعی اقدام خواهد کرد. به گفته وی، سایر کارکنان که رابطه استخدامی و مزدبگیری با کارگاه های ذیربط دارند، مشمول بند الف ماده ۴ قانون تأمین اجتماعی بوده و کارفرمایان مطابق مواد ۲۸، ۳۶ و ۳۹ قانون تأمین اجتماعی نسبت به ارسال لیست و پرداخت حق بیمه آنان اقدام می کنند. مجتبایی اظهار کرد: تمام رانندگان واجد شرایط اعم از اسنپ، تپسی ، الو پیک و موارد مشابه برای بهره مندی از مزایای بیمه تامین اجتماعی می توانند از مهرماه امسال به کارفرمای مربوطه مراجعه کنند تا کارفرما از طریق اتحادیه کسب و کارهای مجازی نسبت به بیمه آنان اقدام کند.

وی ادامه داد: اتاق اصناف ایران برای رانندگان به عنوان یک قشر زحمت کش که دائم در معرض خطر قرار دارند، بیمه آنان را با همکاری اتحادیه کسب و کارهای مجازی به سازمان تامین اجتماعی پیشنهاد کرد که مورد موافقت قرار گرفت و اکنون وارد مرحله اجرایی شده است. جزئیات بیشتر و شرایط بهره مندی از بیمه شاغلان فعالان صنفی کسب و کارهای مجازی مشمولان یادشده باید از سوی اتحادیه کشوری صنف کسب و کار مجازی و یا نمایندگی آن در استانها به سازمان تأمین اجتماعی معرفی و سن متقاضی در تاریخ شروع بیمه (ثبت معرفی نامه در واحدهای اجرائی سازمان ) حداکثر”۵۰″ سال تمام باشد.

درصورتی که متقاضی دارای سابقه پرداخت حق بیمه قابل قبول نزد سازمان تأمین اجتماعی باشد، معادل مدت سابقه پرداخت حق بیمه قبلی جهت ورود به دایره شمول به سقف سنی مجاز (۵۰ سال ) وی اضافه و در صورت احراز شرایط، بعنوان مشمول پذیرفته می شود.

نرخ حق بیمه معادل ۲۷% مبنای پرداخت حق بیمه است و مبنای پرداخت حق بیمه متقاضیانی که ۵ سال و یا کمتر از ۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند، به انتخاب متقاضی بین حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار و حداکثر دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه در زمان ثبت معرفی نامه در واحد اجرایی مربوطه خواهد بود.

مبنای پرداخت حق بیمه متقاضیانی که بیش از ۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند، بین حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار تا حداکثر میانگین دستمزد آخرین ۳۶۰ روز قبل از ثبت معرفی نامه در واحد اجرائی به انتخاب متقاضی خواهد بود.

با توجه به اینکه این گروه از بیمه شدگان، فاقد رابطه مزدبگیری با اتحادیه کشوری صنف کسب و کار مجازی و یا نمایندگی های مربوطه می باشند، لذا از شمول قانون بیمه بیکاری خارج بوده و بر این اساس حق بیمه مربوطه (۳% مبنای کسر حق بیمه) نیز وصول نخواهد شد. کلیه حمایت های مقرر در قانون تأمین اجتماعی به استثنای بند "ج” (غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری) با رعایت مقررات مربوطه و تغییرات بعدی به این گروه از متقاضیان ارائه خواهد شد.

شرایط برقراری و میزان تعهدات کوتاه مدت، مستمری های بازنشستگی، بازماندگان، ازکارافتادگی کلی و همچنین استفاده از خدمات درمانی و بهداشتی با توجه به مفاد این بخشنامه و درچارچوب قانون تأمین اجتماعی و تغییرات بعدی آن خواهد بود. متقاضیانی که مشمول بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد یا ادامه بیمه به طور اختیاری هستند، در صورت عدم انقطاع در پرداخت حق بیمه می توانند پس از پایان دوره پیش پرداخت بدون در نظر گرفتن شرایط سن و سابقه مقرر در بندهای "۱” و "۲” این بخشنامه با ارائه معرفی نامه از مرجع معرفی کننده ویا نمایندگی های مربوطه و رعایت سایر شرایط مقرر، از جمله انجام معاینات پزشکی موضوع بند۷ (در صورت عدم انجام معاینات پزشکی قبل از قرارداد) صرفاً در مرحله تغییر نوع بیمه، بدون انجام معاینات مجدد پزشکی در زمره مشمولین قرار گیرند.

بدیهی است درصورتیکه این افراد پرداخت حق بیمه را بعد از شروع بیمه قطع نمایند، ورود مجدد آنان منوط به رعایت مقررات مربوطه مطابق سایر مشمولین خواهد بود.

بیمه شدگان مربوطه در صورت تمایل می توانند درهر مرحله نسبت به قطع بیمه پردازی بیمه های توافقی و ادامه پرداخت حق بیمه حسب ضوابط مقرر در چارچوب بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، ادامه بیمه به طور اختیاری و … اقدام کنند.

با مجوز ستاد تنظیم بازار، مرحله اول طرح پیش‌فروش لوازم خانگی با فروش ۱۶۰ محصول با قیمت قطعی از امروز آغاز می‌شود.به گزارش خبرنگاران جوان، اعضای ستاد تنظیم بازار دیروز موافقت خود با طرح پیش‌فروش لوازم خانگی را برای واحد‌های توانمند و بدون مداخله دولت را تثبیت کردند.بر این اساس اعضای کارگروه اعلام کردند که با اجرای این طرح به شرطی موافقت دارند که رفتار مبتنی بر حمایت دولت، وزارت صنعت و کارگروه تنظیم بازار مورد انتظار تولیدکنندگان نباشد.بر این اساس طرح فروش ۱۶۰ مدل محصول لوازم خانگی شامل یخچال، فریزر، لباسشویی، اجاق گاز، ال‌ای‌دی و لوازم خانگی کوچک از صبح امروز در دو شیوه قیمت مقطوع و خرید با قیمت غیرقطعی و با سود مشارکت، آغاز خواهد شد.این طرح از امروز آغاز شده و به مدت محدودی ادامه دارد به نحوی که برای هر کالایی که سقف فروش پُر شود، سایت بسته شده و مصرف‌کنندگان می‌توانند برای مرحله بعدی، درخواست خود را ثبت کنند.
در حالی که طی روزهای گذشته روند نزولی قیمت انواع ارز در بازار آغاز شده، رییس اتاق اصناف ایران معتقد است که نرخ واقعی دلار حدود ۸۰۰۰ تومان است و دولت برای کاهش قیمت ارز در بازار و تثبیت آن باید وحدت رویه و همدلی بین اعضای خود را بیشتر کند و مردم و بخش خصوصی نیز با دولتمردان همکاری کنند. علی فاضلی اظهار کرد: نرخ واقعی دلار در ایران حدود ۸۰۰۰ تومان است و دولت باید تلاش کند قیمت ارز در بازار منطقی شود و ثبات دوباره به کشور برگردد. وی افزود: بازار آزاد ارز کمتر از سه درصد در اقتصاد کشور تاثیر دارد اما مسائل و پیامدهایی که از نوسانات ارزی در بازار به وجود آمده عمدتا ناشی از جو روانی است که دولت باید آن را به سمت و سوی درستی هدایت کند، چراکه هیچ گاه در زمینه تامین ارزاق عمومی و بویژه کالاهای اساسی مشکل و کمبودی در بازار نداشته‌ایم و همواره ارز برای آن‌ها به نرخ دولتی و ارزان تامین شده است.