ايران، ميزبان کنفرانس جهاني Next Station

راه‌آهن ايران به عنوان اولين کشور خاورميانه‌اي، ميزبان هفتمين کنفرانس جهاني «ايستگاه‌هاي آيندهNext Station» در سال آينده ميلادي (۲۰۱۹) خواهد بود. مازيار يزداني معاون فني و زير بنايي راه‌آهن با اعلام اين خبر، گفت: اين کنفرانس هر دو سال يکبار از سوي اتحاديه بين المللي راه آهن‌ها (UIC)با حضور مديران عامل و ارشد از اعضاي UIC، نمايندگان بخش صنعت و اساتيد دانشگاه‌هاي معتبر بين‌المللي از سراسر دنيا به ميزباني يکي از اعضا UIC برگزار مي‌شود. وي هدف از برگزاري اين کنفرانس را گردآوري تصميم گيران دولت‌ها، سازمان‌هاي بين‌المللي، بهره‌برداران ريلي، مديران ايستگاه‌ها، توليد کنندگان، معماران، طراحان شهري و ...دانست و افزود: مسائل استراتژيک مربوط به توسعه و بهره‌برداري از ايستگاه‌ها در اين کنفرانس مورد بررسي قرار مي‌گيرد.



اعتبار وزارت راه و شهرسازي ناچيز است

عضو کميسيون عمران مجلس با تأکيد بر اين واقعيت که اعتبارات وزارت راه و شهرسازي بسيار کم است گفت: وزارت راه و شهرسازي براي انجام مأموريت‌هاي خود سالانه به ۱۷۴هزار ميليارد تومان اعتبار نياز دارد درحاليکه فقط ۵ هزار ميليارد تومان تخصيص داده مي‌شود. سيد احسن علوي بابيان اينکه بايد توجه کرد که وزارت راه و شهرسازي يک وزارتخانه عظيم با اعتبارات اندک است گفت: واقعيت اين است که بايد درزمينه اعتبارات به اين وزارت خانه کمک شود زيرا علت افزون شدن انتقادات همين مسئله است و اين مسئله دليلي است تا نمايندگان مجلس براي اصلاح شرايط موجود از وزارت راه و شهرسازي درخواست‌هاي زيادي داشته باشند.



آمار جديد خانه‌هاي خالي

مديرکل راه و شهرسازي استان تهران با اشاره به اينکه آمار سرشماري سال ۹۵ نشان مي‌دهد که ۴۵۰ هزار مسکن خالي از سکنه داشته است، گفت: براي تعادل بازار مسکن بايد ۴ تا ۵ درصد واحدهاي مسکوني اضافه‌تر از خانوار داشته باشيم. نادر محمد زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس در پاسخ به اين سئوال که رئيس اتحاديه مشاوران املاک معتقد است که اعلام ۲.۵ ميليون خانه خالي از سکنه در کشور از سوي وزارت راه و شهرسازي دقيق نيست و اين عدد را رد مي‌کند، گفت: بايد به آمارهاي اعلام شده از سوي مرکز آمار اعتماد داشته باشيم، چرا که وجود ۲.۵ ميليون خانه خالي از سکنه را سرشماري سال ۹۵ مي‌گويد.

انتصاب سرپرست سازمان ملي زمين و مسکن

طي حکمي‌از سوي وزير راه و شهرسازي محمدرضا سيد حسيني سرپرست سازمان ملي زمين و مسکن شد. به گزارش تسنيم عباس آخوندي همچنين حجت الله غلامي‌نيز توسط وزير راه و شهرسازي به عضويت هيات مديره سازمان ملي زمين و مسکن درآمد. حميدرضا عظيميان مديرعامل سابق اين سازمان يه دليل بازنشسته بودن دو روز پيش به عنوان مديرعامل شرکت فولاد مبارکه انتخاب شد. وي سال گذشته وعده اتمام مسکن مهر تا پايان سال 96 توسط رياست جمهوري را يک وعده انتخاباتي دانسته بود.

هواپيمايي قطر در ايران مي‌ماند

مديرعامل شرکت هواپيمايي قطر اعلام کرد که تحريم‌هاي آمريکا تاثيري بر پروازهاي اين شرکت به ايران نخواهد گذاشت. به گزارش ايلنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، «اکبر الباکر» مديرعامل شرکت هواپيمايي قطر، در يک کنفرانس تجاري در دوحه، اعلام کرد، به رغم فشارهاي اقتصادي و سياسي واشنگتن عليه تهران، خدمات شرکت هواپيمايي قطر به ايران ادامه خواهد داشت. الباکر افزود: «صنعت هواپيمايي تحت تحريم قرار ندارد و هواپيمايي قطر همچنان در شهرهاي ايران به کار خود ادامه خواهد داد.» هواپيمايي قطر به شهرهاي مشهد و شيراز در ايران پرواز دارد در عين حال که به طور روزانه نيز پروازهايي را به تهران انجام مي‌دهد. اين در حالي‌ست که شرکت‌هايي هواپيمايي بزرگ اروپايي از جمله «ايرفرانس»، به دنبال اعلام تحريم‌ها عليه ايران، پروازهاي خود به اين کشور را متوقف کرده‌اند.

تبديل 30 واگن مسافري راه‌آهن به اورژانس ريلي

سرپرست اورژانس کشور گفت: پيش‌بيني‌هاي اوليه براي راه‌اندازي 30 واگن به عنوان اورژانس صورت گرفته و اورژانس در نظر دارد تا 15 دستگاه براي اورژانس ريلي و 15 دستگاه براي بيمارستان ريلي اختصاص دهد.

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ پير حسين کوليوند سرپرست در مراسم امضاي تفاهم‌نامه‌ همکاري سازمان اورژانس کشور و شرکت راه‌آهن جمهوري اسلامي‌ايران با بيان اينکه به طور ميانگين روزانه 44 تا 45 نفر بر اثر حوادث ترافيکي جان خود را از دست مي‌دهند، اظهار کرد: حوادث ترافيکي در طول هفته به اندازه يک فاجعه سقوط هواپيما براي ما سنگيني تلخي را ايجاد مي‌کند و بسياري از دستگاه‌ها بايد در اين امر فعاليت کنند. وي ادامه داد: اين مصدومان علاوه بر آنکه هزينه‌هاي سنگيني را در بخش درمان متحمل مي‌شوند، مشکلاتي را در اقتصاد مقاومتي ايجاد مي‌کنند. کوليوند با بيان اينکه خدمات ريلي چه در بخش مسافري و چه در بخش باري يکي از ايمن‌ترين خدمات در کشور به شمار مي‌رود، افزود: دولت بايد تمام توان خود را به حد توسعه اين بخش به کار بگيرد و با خلوت کردن جاده‌ها مردم را به سمت استفاده از حمل‌ونقل ريلي تشويق کند، همچنين تمامي‌دستگاه‌ها بايد به بخش ريلي توجه ويژه‌اي داشته باشند و با برنامه‌ريزي و پيشگيري از حوادث بتوانند اين بخش را توسعه دهند. سرپرست اورژانس کشور با اشاره به اينکه با راه‌اندازي اورژانس ريلي مي‌توانيم پيشرفت خوبي در بخش ريلي ايجاد کنيم، گفت: با ايجاد چنين اورژانسي امنيت و سلامت مسافران و مردم تأمين مي‌شود. وي اظهار کرد: در اين تفاهم‌نامه بيشتر به دنبال سلامت مردم و آموزش تمام افرادي که در اين بخش کار مي‌کنند هستيم و سعي خواهيم کرد اطلاعات و آگاهي مردم و کارکنان در حوزه‌ کمک‌هاي اوليه افزايش يابد. سرپرست اورژانس کشور ادامه داد: هماهنگي اين دو سازمان مي‌تواند ما را به عنوان خدمت‌گذاران مردم شرمنده نکند. کوليوند توضيح داد: پيش‌بيني‌هاي اوليه براي راه‌اندازي 30 واگن به عنوان اورژانس صورت گرفته و اورژانس در نظر دارد تا 15 دستگاه براي اورژانس ريلي و 15 دستگاه براي بيمارستان ريلي اختصاص دهد.

آقای روحانی20 هزار ميليارد تومان برگشتي مسکن مهر کجاست؟

وزير راه و شهرسازي دولت نهم و دهم با بيان اينکه افتخار مي‌کنم فحش مسکن مهر به من مي‌دهند اما دولت در کنار اين مغلطه‌گويي‌ها بگويد 20 هزار ميليارد توماني که در پروژه مسکن مهر برگشت کجا هزينه شده است، گفت: جانمايي مسکن مهر در دهه 70 در دوره وزارت آقاي آخوندي انجام شد. مي‌گويند چرا 50 هزار ميليارد تومان خرج مسکن مهر شده، بنده مي‌گويم آيا 17 ميليون ايراني هيچ سهمي‌از سفره انقلاب براي صاحبخانه شدن نداشتند؟

علي نيکزاد در گفت‌وگو با ايلنا با اشاره به جانمايي مسکن مهر در دولت نهم و دهم اظهار داشت: جانمايي مسکن مهر در دوره وزارت آقاي آخوندي در دهه 70 انجام شده بود و تنها جانمايي مسکن مهر شهر سهند تبريز را ما انجام داديم. وي در پاسخ به اين سوال که گفته مي‌شود جانمايي مسکن مهر پرديس در يک روز توسط هلي‌کوپتر انجام شده است، گفت: مگر ممکن است جانمايي چنين پروژه‌اي با هلي‌کوپتر انجام شود. آن جايي را که با هلي کوپتر جانمايي کردند مربوط به بازديد از تونل جاده شمال است که آن زمان قرارگاه آن را مي‌ساخت و دچار سانحه شده بود. وزير سابق راه و شهرسازي با بيان اينکه مسکن مهر يک پروژه قانوني بود، گفت: تلاش کرديم در دوره تحريم مشکل مسکن مردم را حل کنيم و اشتغال ايجاد کنيم.

نيکزاد با بيان اينکه دولت دخالتي در ساخت مسکن مهر نداشت ،گفت: مسکن مهر با محوريت انبوه‌سازان و پيمانکاران و لشگر بزرگي از مردم ساخته شد که برخلاف ادعاي آقايان، ما تنها سازوکار را فراهم کرديم، دولت که خودش نمي‌تواند مسکن بسازد.

وي تاکيد کرد: ما در آن زمان تسهيلات ارزان‌قيمت، زمين رايگان در اختيار انبوه‌سازان و مردم قرار داديم و تخفيف در ماليات، تخفيف در صدور پروانه ساختماي و تخفيف در ارائه خدمات نظام مهندسي را در نظر گرفتيم که بستر براي ورود انبوه‌سازان به اين پروژه مهيا شود. وي درپاسخ به اين سوال که گفته مي‌شود در دولت نهم و دهم براي ساختن مسکن مهر پول چاپ کرديد، اظهار داشت: چگونه مي‌توان براي چنين پروژه‌اي پول چاپ کرد. در دولت نهم و دهم 50 هزار ميليارد تومان در مقطعي براي ساخت مسکن مهر در هشت سال يعني از سال 84 تا 92 در نظر گرفت که از محل اين پول 40 هزار ميليارد تومان وام ارزان‌قيمت داديم يعني سالانه چيزي حدود 5هزار ميليارد تومان وام ارزان‌قيمت براي مسکن به مردم داده شد.

وزير راه و شهرسازي دولت نهم و دهم افزود: اين رقم براي خانه‌دار کردن 4ميليون و 300 هزار خانوار هزينه شد يعني 17 ميليون جمعيت ايراني از اين محل خانه‌دار شدند. آيا اين 18 ميليون نفر جمعيت ايراني که تاکنون مسکن خريده‌اند هيچ سهمي‌از سفره ارزشمند انقلاب براي صاحبخانه شدن نبايد داشته باشند؟

وي با اشاره به ميزان نقدينگي در دولت‌هاي نهم، دهم، يازدهم و دوازدهم گفت: در سال 92 کشور را با 492هزار ميليارد تومان نقدينگي تحويل دولت روحاني داديم، امروز نقدينگي به 1600 هزار ميليارد تومان رسيده است. مابه‌التفاوت اين دو رقم به بيش از هزار هزار ميليارد تومان مي‌رسد. اين نقدينگي که به بخش مسکن وارد نشده، به بخش کشاورزي هم نرفته است، به بخش توليد هم ورود پيدا نکرده است پس اين ميزان نقدينگي کجاست که وارد هر بازاري که مي‌شود آن را ملتهب مي‌کند. چرا دولت روحاني نتوانست آن را کنترل کند.

وزير سابق راه و شهرسازي تاکيد کرد: در مقابل 40 هزار ميليارد تومان 17 ميليون نفر را صاحب خانه کرده‌ايم. آنهايي که مي‌گويند اين خانه‌ها در بيابان ساخته شده بدانند امروز وضع مردم آنقدر بد است که براي تمام اين خانه‌ها متقاضي وجود دارد. نيکزاد تاکيد کرد: ما براي مسکن مهر فحش خورديم، افتخار هم مي‌کنيم که اين فحش‌ها را خورديم اما از آن 50 هزار ميليارد تومان که در دولت نهم و دهم براي مسکن مهر هزينه شد 20 هزار ميليارد تومان برگشته است. دولت يازدهم اين 20 هزار ميليارد تومان را در کجا هزينه مي‌کند. وي در پاسخ به اين سوال که امروز بيش از 100 هزار مسکن مهر فاقد متقاضي است و اين نتيجه سياست‌هاي غلط شما در آن زمان بوده گفت: در شرايطي که حاشيه‌نشيني رو به افزايش است و وضعيت معيشت مردم بسيار خراب شده امکان ندارد صد هزار متقاضي براي مسکن وجود داشته باشد. وي گفت: اگر در اين شرايط اقتصادي امروز اگر ساختماني تکميل شده باشد، آب و برق هم داشته باشد مردم آن را براي زندگي مي‌پذيرند حال اگر برق و گاز هم نداشته باشد باز هم آن را قبول مي‌کنند چون وضعيت معيشت مردم قابل مقايسه با چند سال گذشته نيست.

نيکزاد ادامه داد: يک سوال از دولت محترم روحاني دارم؛ اينکه در آن زمان ما 6 ميليون توليد مسکن داشته‌ايم و شما گفتيد 15 هزار شغل ايجاد شد. چطور ممکن است که امروز براساس اسناد سازمان برنامه و بودجه مي‌گوييد با ساخت 200 هزار مسکن، 20 هزار شغل ايجاد خواهيد کرد. وزير سابق راه و شهرسازي ادامه داد: همواره مسکن مهر را مورد انتقاد قرار داديد، مسکن مهري که امروز به سر پناه مردم تبديل شده اما شما چه برنامه‌اي براي حوزه مسکن داشتيد.

وي ادامه داد: بنده به جرات مي‌گويم کنترل نقدينگي در دولت نهم و دهم بسياربيشتر از دولت‌هاي آقايان خاتمي،‌هاشمي‌و روحاني بود و در اين دو دولت کمترين رشد نقدينگي را داشتيم. نيکزاد تاکيد کرد: همواره ما را آماج حملات خود قرار دادند در مورد مسکن مهر و گفتند هزينه بسيار زيادي براي آن شده است. حال بنده مي‌گويم آيا اين جمعيت 17 ميليوني يعني هيچ سهمي‌از سفره انقلاب براي تامين مسکن خود نداشتند.

نيکزاد با اشاره به آمار 2ميليون و 500 هزار واحد مسکوني خالي از سکنه در کشور گفت: اين آمار صحت دارد. در زمان يک ميليون و 600 هزار واحد بود امروز به2 و نيم ميليون واحد رسيده است.

وي به ايلنا گفت: اينکه در ولنجک خانه خالي است ربطي ندارد که دولت بگويد چون خانه خالي در کشور داريم نيازي به ساخت خانه‌هاي جديد نيست.

وزير سابق راه و شهرسازي ادامه داد: اگر خانه‌هاي ولنجک را که امروز خالي مانده تمام قسط بخواهند بفروشند هم از اقشار کم درآمد کسي قدرت خريد آن را ندارد. وي افزود: در زماني که ما در دولت نهم و دهم تلاش مي‌کرديم براي اقشار کم درآمد خانه بسازيم، بانک‌ها، افراد ثروتمند و برخي از بنگاه‌هاي اقتصادي در مناطق بالاي شهر شروع به ساختن خانه کردند و آنقدر آنها را خالي نگه داشتند که در اين شرايط با افزايش چند برابري قيمت به فروش برسانند.

نيکزاد تاکيد کرد: کار دولت يازدهم در ثابت نگه داشتن قيمت‌ها بسيار ارزشمند بود اما متاسفانه توليدي نداشت که همين باعث شد مشکلاتي به وجود بيايد. وي با بيان اينکه اگر دولت يازدهم و دوازدهم وام مسکن را افزايش مي‌داد امروز مسکن مهر به اتمام رسيده بود، ادامه داد: هرچند که فحش مسکن مهر را ما خورديم اما دولت بگويد پول‌هايي که از مسکن مهر برگشت کجا خرج شده است.