گردشگری

معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کشور گفت: برگزاري رويداد بزرگ اجلاس جهاني گردشگري و پيشتر از آن همدان 2018 فرصت بي نظيري است که ايران را به جهانيان معرفي کنيم. به گزارش ايرنا، علي اصغر مونسان در همايش گردو و مبل و منبت تويسرکان افزود: در شرايطي که آمريکا سعي دارد ايران هراسي را در جهان مطرح کند، برگزاري اين اجلاس گامي‌در جهت معرفي داشته‌هاي ايران و ملت ايران به جهانيان است. وي اضافه کرد: اجلاس آبان ماه يک فرصت بي نظير براي معرفي کشور در شرايط حاضر است و براي همدان بسيار مهم است تا نام اين خطه با يک اسم بين المللي براي جهانيان شناخته شود.

معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري افزود: تلاش مي‌کنيم تا همدان در جايگاه خود قرار بگيرد و از استاندار همدان که با درايت مسير رشد گردشگري را فراهم و زيرساخت‌ها را مهيا کرده اند، قدرداني مي‌کنم. افزود: گردشگري، اقتصاد سوم جهان محسوب مي‌شود و از هر 10 شغل، يک شغل مربوط به اين حوزه است.

چالش
.. مديرکل دفتر امور صيد و صيادي شيلات ايران گفت: بيشتر صيادان غير مجاز به صورت انفرادي با هدف معيشتي و به روش دام گستر فعاليت دارند ولي در مجموع فعاليت آنان درآمد صيادان عضو «شرکت تعاوني صيادي پره» استان‌هاي شمالي مازندران، گيلان و گلستان را به حداقل رسانده است.

مختار آخوندي در گفت و گو با ايرنا وي مهم‌ترين دليل گسترش صيد غير مجاز ذخاير درياي خزر در استان‌هاي شمالي را افزايش آمار بيکاران دانست و افزود: به دليل اينکه مسوولان در ديگر دستگاه‌هاي اجرايي اشتغال جوانان بيکار سواحل درياي خزر را مهيا نکردند، آنان به صورت غير مجاز اقدام به صيد به روش دام گستر مي‌کنند.

آخوندي با بيان اينکه صيادان غير مجاز به ماهيان استخواني مولد که به سمت رودخانه‌ها کوچ مي‌کنند، نيز رحم نمي‌کنند، بيان داشت: بررسي‌ها نشان مي‌دهد بيشتر آنان اهميت موضوع را نمي‌دانند و با هدف معيشتي صيد را انجام مي‌دهند. وي افزود: البته آلودگي رودخانه‌ها و آب درياي خزر هم در کنار صيد غيرمجاز و صيد ماهيان بارور از ديگر دلايل کاهش ذخاير ماهيان استخواني است.

کسب و کار
مديرعامل صندوق کارآفريني اميد با اعلام پرداخت ۱۰۰۰ ميليارد تومان تسهيلات اشتغال روستايي در نيمه نخست سال، از هدف‌گذاري حل مشکل بيکاري ۳۰۰ روستا تا پايان امسال خبر داد. اصغرنورالله‌زاده در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: براي نيمه اول سال ۱۰۰۰ ميليارد تومان اعتبار در مناطق و محيط‌هاي روستايي اختصاص داديم و تاکنون به همين ميزان طرح تصويب کرديم. از اين ميزان اعتبار براي ۶۸۵ ميليارد تومان قرارداد منعقد شده که ۵۰۰ ميليارد تومان آن به‌عنوان تسهيلات پرداخت شده است. وي درباره طرح‌هاي اشتغال به تصويب رسيده در صندوق، گفت: در حال حاضر ۱۶ هزار و ۲۰۰ طرح مصوب شده که از اين تعداد براي ۱۳ هزار و ۶۷۰ طرح قرارداد منعقد شده و به مرحله پرداخت تسهيلات رسيده است. نورالله زاده گفت: طبعا بخشي از مهاجرت‌ها اجتناب‌ناپذير است و نمي‌توان به طور صددرصد جلوي‌ آن را گرفت ولي هدف ما در صندوق کارآفريني اميد اين است که فرصت‌هاي اشتغال را در روستاها ايجاد و به حفظ و ماندگاري افراد در روستاها کمک کنيم تا آن بخشي که به دليل نبود شغل مهاجرت مي‌کنند، محدود شوند.
درنگ

براساس آمار گمرک در ۵ ماهه نخست سال ۹۷ بيش از ۲ هزار تن صابون چيپس از کشور‌هاي مختلف جهان وارد ايران شده است.

به گزارش ميزان، آمار مقدماتي گمرک از تجارت خارجي ۵ ماهه نخست سال ۹۷ نشان مي‌دهد که در اين مدت بيش از ۲ هزار تن صابون چيپس از کشور‌هاي مختلف جهان وارد ايران شده است.

بر اساس واردات اين حجم صابون چيپس به کشور ۲ ميليون و ۴۷۰ هزار و ۸۶ دلار ارز از کشور خارج شد که معادل ريالي آن بالغ بر ۱۰ ميليارد و ۳۷۲ ميليون و ۹۸۰ هزار و ۲۸۱ تومان در آمار گمرک به ثبت رسيده است.

براساس اين گزارش صابون چيپس از کشور‌هاي اندونزي، ترکيه، ساير کشور‌هاي خارجي، امارات متحده عربي و مالزي وارد ايران شده است.

بنا بر آمار منتشره از سوي گمرک بيشترين واردات صابون چيپس از کشور مالزي به حجم بيش از يک هزار تن و به ارزش ۹۹۸ هزار و ۶۹۰ دلار بوده است.

نیکوکاری
محمد مخبر رييس ستاد اجرايي فرمان امام (ره) در مراسم رونمايي و اعزام کاروان سلامت احسان به هزار نقطه محروم کشور با اشاره به برجستگي نقش امام حسين(ع) در ميان ديگر ائمه اطهار، اظهار داشت: ايشان شاهد شهادت امير المومنين(ع) در سال چهلم هجري بودند و در جريان واقعه صلح امام حسن(ع) قرار داشتند و تا شهادت اين حضرت در تبعيت کامل از امام زمان خود( امام حسن(ع) بودند. وي اضافه کرد: اگر دستگاه‌هاي حاکميتي در کشور در جهت منافع مردم حرکت نکنند، نمي‌توانند از سوي آنها نيابت داشته باشند. مخبر مهمترين خدمت و تکليف نهادها و دستگاههاي کشور را خدمت به مردم دانست و ابراز داشت: بايد نهضت خدمت‌رساني به مردم با محوريت مردم برپا شود. وي با بيان اينکه دشمن دلواپس حرکت جمهوري اسلامي‌است و ما براي مقابله با توطئه‌ها نگراني نداريم اظهار داشت: امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري(مدظله) هنر به صحنه کشيدن مردم در شرايط حساس را دارند و بحث آتش به اختيار از همين جهت از سوي رهبري بيان شده است. رئيس ستاد اجرايي فرمان امام با اشاره به شروع به کاربنياد برکت احسان براي حل برخي از اين مشکلات گفت: اهداي جهيزيه به نيازمندان و کاشت حلزون گوش با همين هدف انجام شد و با کمک اين ستاد هيچ کودکي به دليل مشکل مالي از اين درمان بي نصيب نمي‌ماند. رييس ستاد اجرايي فرمان امام در پايان از ارائه يک پکيج کامل خدمات پزشکي براي ۷۵۰۰ بيمار در استانهاي محروم کشور از سوي بنياد برکت احسان خبر داد و گفت: اين مجموعه خدمات پزشکي، بستري تحت نظر، تزريقات و پانسمان، داروخانه‌اي با تنوع ۱۳۰ قلم دارو ، آزمايشگاهي و تله مديسين ( دوراپزشکي) را به مردم مناطق محروم با حضور ۱۳۲ نفر کادر درماني ارائه خواهد داد
سرمقاله
1463671_696.jpgفاطمه ذوالقدر

نماينده تهران در مجلس

پيام و پيام‏رساني به‏عنوان يک نياز اجتماعي، از آغاز زندگي شهرنشيني، همواره مطرح بوده و پست به‏منزله تأمين‏کننده اين نياز، از ديرباز نقش تعيين‏کننده‏اي در زندگي اجتماعي انسان داشته است. بي‌گمان يکي از اهداف تعيينِ عنوان روزجهاني پست، آگاهي بخشيدن به آحاد جامعه از نقش اين نهاد خدمتگزار در زندگي روزمره آنان و سهم آن در توسعه اقتصادي و اجتماعي کشورهاست. اين شبکه عظيم انساني در ميهن

ما به دليل برخورداري از کارکناني متعهد و دلسوز با ارائه خدمات متنوع، روزآمد و فراگير و بهره‌مندي تمامي‌اقشار جامعه از آن به يکي از مردمي‌ترين سازمان‌هاي ارتباطي کشور تبديل گشته و دليلي روشن بر حضور موثر، توانمند و باکيفيت پست در عرصه تعاملات اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي کشور است. امروزه شبکه‌هاي پستي به عنوان گسترده‌ترين شبکه ارتباطات فيزيکي در کشورهاي پيشرفته دنيا با عرضه خدمات مختلف پستي متکي بر فن‌آوري‌هاي نوين ارتباطي، موفق شده‌اند متناسب با نيازهاي جامعه خود، به بهترين نحو خدمات عمومي‌را گسترش دهند. ساختار اصلي اين صنعت را، نيروي انساني تشکيل مي‌دهد و در اين بين اعتماد و اطمينان خاطر مردم به کارکنان پست، پشتوانه‌اي محکم براي اين شبکه به شمار مي‌رود که هيچ سازمان و يا دستگاهي تاکنون از آن برخوردار نبوده است.

پس از پيروزي انقلاب اسلامي، تحولي عظيم در صنعت پست ايران روي داد و فعاليت‌هايي در بخش‌هاي مختلف پست از جمله بهره‌برداري از خدمات جديد پستي، ارتقاي کمي‌و کيفي خدمات، حذف ساختار سنتي پست و اجراي مکانيزاسيون و اتوماسيون شبکه پستي صورت گرفت. شرکت پست به منظور تحقق سياست‌هاي کلي اصل 44 قانون اساسي گسترش خصوصي سازي، توسعة رقابت‌پذيري و آزادسازي فعاليت‌هاي پستي، بسترسازي مناسب براي حضور و مشارکت فعال بخش غيردولتي و تعاوني را در زمره اولويت‌هاي اساسي خود قرار داده است.

گرچه خدمات پستي کشورمان کماکان با معيارهاي کنوني اتحاديه پستي جهاني و ساير کشورهاي توسعه يافته در زمينه خدمات پستي فاصله دارد، لکن با نگاه به افق‌هاي دوردست و پررنگ‌‌تر نمودن نقش فناوري در ايجاد خدمات مطلوب‌تر مي‌تواند اثرگذاري بيشتري در کليه شئونات اقتصادي و اجتماعي جامعه داشته باشد.

پست در بسياري از کشورها عامل تحولات عظيمي‌بوده که نقش بي بديلي درجامعه ايفا مي‌کند و بر همين اساس ايجاد و توسعه زيرساخت‌ها، تلاش براي کسب بازارهاي جديد، بهره مندي از ظرفيت‌ها و پتانسيل‌هاي بخش خصوصي، حرکت درجهت تأمين نيازها و خواسته‌هاي مردم و آموزش در رده‌هاي مختلف سازماني همواره بايد در دستور کار مسئولين شرکت پست قرارگيرد. همچنين مسئولان و برنامه ريزان صنعت پست بايد به جبران عقب ماندگي‌هاي گذشته پرداخته و با خلاقيت و نوآوري، برسرعت حرکت به سمت پست نوين و ارائه خدمات جديد با بهره‌گيري از فناوري‌هاي نوين بيافزايند.

خوشبختانه طي چند سال اخير، با ايجاد تغييرات اساسي درساختار سازماني و ارائه سرويس‌ها و خدمات مبتني بر فناوري در پست تا حدود زيادي مشکلات را پشت سرگذاشته و به ثبات نسبي دست يافته است. با وجود توانمندي‌ها و ظرفيت‌هاي بالاي اين صنعت مهم ارتباطي و جايگاه والايي که داراست، هنوز بسياري از خدمات همچنان به صورت بالقوه باقي و نامکشوف باقي مانده که لازم است با برنامه‌ريزي اصولي و منسجم، نيازهاي عمومي‌و الگوهاي جوامع پستي موفق را شناسايي کرده، با بومي‌سازي آن، خدمات پستي نوين را در همه جا و براي همه سطوح جامعه ايجاد و گسترش داد.