منافع برخي مانع از کاهش قيمت‌ها مي‌شود

عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس، گفت: بخشي از مقاومت بازار در مقابل کاهش قيمت‌ها طبيعي است زيرا منافعي برخي از افرادي که به منابع ارزي دسترسي پيدا کرده‌اند اقتضا مي‌کند که قيمت‌ها را بالا نگهدارند و سود خود را مستمر کنند. محمدحسين فرهنگي در گفت‌وگو با خبرگزاري خانه ملت، با بيان اينکه نظارت دولت و بخش‌هاي مانند سازمان تعزيرات حکومتي مي‌تواند تا حدودي قيمت‌ها را به ميزان قبل برگردانند و بازار را کنترل کنند، گفت: افرادي که با قيمت‌هاي بالا مواد اوليه مورد نياز واحدهاي توليدي خود را در مقطعي که قيمت ارز افزايش پيدا کرد تهيه کرده‌اند اگر قصد داشته باشند با قيمت پايين محصولات خود را عرضه کنند آسيب مي‌بينند.



لزوم افزايش نظارت وزارت صمت بر قيمت‌ها

يک عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس با بيان اين که «متاسفانه هر روز شاهد افزايش قيمت کالاها هستيم،» ابراز عقيده کرد: از سوي وزارت صنعت و معدن و تجارت و تعزيرات حکومتي هيچگونه نظارتي نمي‌بينيم. به ميزان مغازه‌هاي کشور قيمت‌هاي متفاوت داريم. به گزارش ايسنا، محسن بيگلري در نطق ميان دستور جلسه علني روز گذشته ضمن گراميداشت ياد شهداي اخير اهواز و تبريک هفته نيروي انتظامي‌بيان کرد:از همه مهم‌تر بيکاري در کشور به ويژه در مناطق محروم بيداد مي‌کند. براي ما بسيار دردناک است که در اکثر خانواده‌ها چند تحصيل کرده بيکار داريم که دولت هيچ برنامه‌اي براي آنان ندارد.



آسيب جدي سيل به بيش از ۳۰ واحد صنعتي

وزير صنعت، معدن و تجارت در بازديد از مناطق سيل زده استان مازندران از آسيب ديدگي بيش از ۳۰ واحد صنعتي در استان خبر داد. محمد شريعتمداري با اشاره به اينکه تعداد قابل توجهي از واحدهاي تجاري، مراکز نگهداري کالا و عرضه محصولات، خسارت‌هاي جدي ديدند اظهار کرد: با صورت برداري از تمامي‌ضايعات و ضررهايي که مجموعه‌ها ديدند، دولت اقداماتي کوتاه مدت براي اين واحدها در مصوبه هفته آينده درنظر خواهد گرفت. وي افزود: استمهال بدهي واحدهاي توليدي که با مشکل مواجه هستند و همچنين جبران خسارات حوادث گذشته که فشار و زيان مضاعفي را وارد کرده از جمله اقدامات بلندمدت هيئت دولت خواهد بود.

احتمال راه‌اندازي بانک مشترک ميان ايران و ترکيه

در جهت افزايش حجم مبادلات بازرگاني ايران و ترکيه و تسهيل آن، دبير شوراي مشترک بازرگاني ايران و ترکيه از احتمال راه‌اندازي بانک مشترک ميان دو کشور خبر داد و اعلام کرد: نقشه راهي براي همکاري‌هاي اقتصادي دو کشور آغاز شده و دو کشور خواستار توسعه همکاري در زمينه داروهاي بيوتکنولوژي و همکاري در مبادلات دارويي هستند. سيد جلال ابراهيمي‌- مدير مرکز مطالعات و پژوهش ايران و ترکيه - در گفت‌و گو با ايسنا، گفت: در مرحله اول براي سرعت بخشي در امر مبادلات تجاري، تشکيل صندوق ضمانت صادرات ايران- ترکيه ضروري است و ايران اخيرا پيشنهاد تشکيل يک بانک مشترک براي توسعه روابط تجاري بين ايران و ترکيه کرده است که البته اين پيشنهاد مورد توجه و نياز است، چرا که مي‌تواند گره‌گشاي مشکلات تجاري و آسان‌سازي روابط بين دو کشور باشد. وي افزود: براي ايجاد بانک مشترک بين ايران و ترکيه حداقل شش ماه وقت لازم است سهامداران و کثرت سهام دو طرف در بانک‌هاي مرکزي دو کشور تثبيت شود.

تصويب الحاق ايران به موافقتنامه

روغن و کنسرو زيتون

مجري طرح زيتون وزارت جهاد کشاورزي از تصويب الحاق ايران به موافقتنامه جديد شوراي بين المللي روغن و کنسرو زيتون خبر داد. به گزارش ايلنا،سيد رحمت اله پريچهر افزود: موضوع الحاق ايران به موافقتنامه بين المللي روغن و کنسرو زيتون پس از بررسي و تصويب در دولت به مجلس شوراي اسلامي‌ارسال و مصوب شد و مورد تاييد شوراي نگهبان نيز قرار گرفت و چندي پيش تشريفات قانوني آن توسط وزارت امور خارجه کشور انجام شد.وي اظهار داشت: در سال ۲۰۱۵ شوراي بين المللي روغن و کنسرو زيتون در موافقتنامه خود تغييراتي را در زمينه نقش‌هايي که اين شورا مي‌تواند داشته باشد و استانداردها و تعاريف در حوزه زيتون ايجاد کرد که بايد به تصويب کشورهاي عضو مي‌رسيد و از اين رو، موضوع اين موافقتنامه در سال ۹۵ به معاونت حقوقي رييس جمهوري ارسال شد و پس از پيگيري‌هاي زياد در ۲۰ شهريور ماه امسال تشريفات قانوني آن از سوي وزارت امور خارجه ايران انجام شد. پريچهر گفت: بر اساس شرايط جديد اين موافقتنامه و پذيرش آن، ايران به عضويت خود در شوراي بين المللي روغن و کنسرو زيتون ادامه مي‌دهد و به زودي پذيرش اين موافقتنامه توسط ايران به سازمان ملل متحد اعلام خواهد شد.

از ۳۰ هزار استاندارد تدوين‌شده

فقط ۸۰۰ مورد اجرايي مي‌شود

معاون سازمان ملي استاندارد گفت: آنچه مهم است اجرايي کردن و به کار گرفتن استانداردها است چرا که هم‌اکنون ۳۰ هزار استاندارد در کشور تدوين شده که تنها ۸۰۰ مورد آن اجرايي مي‌شود. به گزارش ايسنا، مسلم بيات در مراسم روز جهاني استاندارد در ايلام اظهار کرد: استاندارد سندي است که حاوي الزامات، ويژگي‌ها، مشخصات و راهنمايي‌ها براي توليد پيوسته و به منظور حصول اطمينان از مواد، محصولات، خدمات، فرايندها و سيستم‌ها براي هدف مورد نظر است. معاون سازمان استاندارد با تاکيد بر پيوسته بودن فرايند استاندارد گفت: آنچه مهم است اجرايي کردن و به کار گرفتن اين استانداردها است چرا که هم‌اکنون ۳۰ هزار استاندارد در کشور تدوين شده که تنها ۸۰۰ استاندارد اجرايي مي‌شود و معمولا توليد کنندگان از اين دانش تجربي و فني مدون آن گونه که بايد استفاده نمي‌کنند.

رييس هيات عامل ايميدرواعلام کرد:

مهدي کرباسيان رييس هيات عامل ايميدرو به جايگاه صنعت فولاد در جهان اشاره کرد و گفت: سهم 43درصدي اين صنعت از تجارت 2هزار ميليارد دلاري صنايع معدني دنيا،‌ اهميت و جايگاه فولاد در اقتصاد جهاني را نشان مي‌دهد.

به گزارش ايلنا از شاتا، کرباسيان که در مراسم تکريم بهرام سبحاني و معارفه حميد رضا عظيميان مدير عامل جديد شرکت فولادمبارکه سخن مي‌گفت، از رشد توليد زنجيره فولاد در کشور ياد کرد و گفت: توليد شش ماه کشور در شمش فولادي با رشد 14درصدي، آهن اسفنجي با 19درصدي، گندله با 38درصدي و کنسانتره سنگ آهن با افزايش 17درصدي همراه شد. رييس هيات عامل ايميدرو، درباره جايگاه شرکت فولاد مبارکه اظهار داشت: فولاد مبارکه توانسته در کنار رشد در ظرفيت سازي،‌ توليد و صادرات،‌ توجه وافري به مسووليت اجتماعي داشته باشد.

  • رشد صنعت فولاد

وي در بخش ديگري از سخنانش گفت: در موضوع تحريم، به صراحت از بخش فولاد نام برده شده اما خوشبختانه مجموعه تلاش مديران و کارکنان صنعت فولاد سبب افزايش توليد و صادرات ايران شده است. وي با بيان اينکه دوران مديريت آقاي سبحاني، مصداق عاقبت به خيري است، از حمايت دکتر شريعتمداري وزير صنعت معدن و تجارت و همچنين اعضاي هيات مديره قبلي و فعلي، مديران و تمامي‌کارکنان اين مجتمع عظيم تشکر کرد. رييس هيات عامل ايميدرو در ادامه از حضور عظيميان در راس شرکت فولاد مبارکه استقبال کرد و گفت: از مقامات و مسوولان استان، خواهان همکاري با وي در جهت اعتلاي صنعت فولاد کشور – به عنوان يک حرکت ملي- هستيم. به گفته کرباسيان، فولاد مبارکه تا سال 95 واردکننده گندله سنگ آهن بود، ‌اما با تلاش‌هاي جمعي صورت گرفته، امروزه اين شرکت نه تنها شاهد افزايش ظرفيت توليد گندله که در ساير بخش‌ها هم با رشد مواجه شده است.

  • مديرعامل فولاد مبارکه اصفهان معرفي شد

مديرعامل جديد شرکت فولاد مبارکه اصفهان در مراسمي‌با حضور معاون وزير صنعت، معدن و تجارت و رئيس هيأت عامل ايميدرو معرفي شد. به گزارش ايرنا، مديرعامل سابق فولاد مبارکه روز سه شنبه در اين مراسم گفت: فولاد مبارکه تاکنون سهم 50 درصدي خود در ميزان توليد فولاد کشور را حفظ کرده و طبق برنامه پيش رفته است. بهرام سبحاني اظهار داشت: رضايت کارکنان فولاد مبارکه از 67 درصد در سال 93 به 72 درصد در سال 96 رسيده و ضريب تکرار حوادث در 6 ماهه سال 97 از ميانگين جهاني پايين‌تر رفته است که اميدواريم به صفر برسد. وي با بيان اين که روند توليد فولاد خام در فولاد مبارکه از سال 92 تاکنون بيش از 30 درصد افزايش يافته است، افزود: با توجه به ورود بخش خصوصي به صنعت فولاد، اولويت پنج سال اخير مجتمع مبارکه توليد محصولات کيفي است تا وابستگي‌ها قطع شود. سبحاني تأکيد کرد: در سال‌هاي اخير هفت هزار و 300 ميليارد تومان در مجتمع مبارکه سرمايه‌گذاري شد که نتيجه آن افزايش اشتغال و توسعه صنعت فولاد کشور بود. مديرعامل سابق فولاد مبارکه گفت: خشک شدن زاينده‌رود فاجعه است و فولاد مبارکه در راستاي مسئوليت‌هاي اجتماعي خود، قراردادي با وزارت نيرو براي پرداخت هزينه‌هاي تونل و سد سوم کوهرنگ براي تأمين آب مورد نياز شهر اصفهان منعقد کرده است. وي با بيان اين که قرار است 200 ميليون مترمکعب آب از بندرعباس به اصفهان منتقل شود، گفت: تاکنون 10 هزار ميليارد تومان براي اين پروژه سرمايه‌گذاري شده اما نيازمند مساعدت صندوق توسعه ملي و مديريت استان اصفهان است.

مديرعامل جديد شرکت فولاد مبارکه نيز در اين مراسم گفت: در سايه يک تلاش مضاعف با توجه به کيفيت، کميت، سلامت و شفافيت بتوانيم فولاد مبارکه را توسعه دهيم. حميدرضا عظيميان افزود: سه فاکتور کارايي، سلامت و شفافيت در اولويت کاري فولاد مبارکه قرار دارد. وي افزود: بايد در فولاد مبارکه به مسائل معيشتي پرسنل فولاد توجه ويژه داشت زيرا تورم‌هاي ناخواسته‌اي به مردم ايران بخصوص کارمندان و کارگران تحميل شده است. وي اضافه کرد: در فولاد مبارکه ملزم به تعامل سازنده با مقامات استان و کشور هستيم تا همپوشاني و هم‌افزايي به وجود آيد. عظيميان گفت: همه برنامه‌هاي جاري فولاد مبارکه ادامه‌دار خواهد بود و هيچ برنامه‌اي متوقف نمي‌شود.

به گزارش ايرنا، آيين توديع و معارفه مديرعامل فولاد مبارکه اصفهان با حضور مهدي کرباسيان معاون وزير صنعت، معدن و تجارت و رئيس هيأت عامل ايميدرو، اعضاي هيات مديره فولاد مبارکه و کارگران اين شرکت برگزار شد. در اين مراسم از زحمات بهرام سبحاني مديرعامل پيشين فولاد مبارکه، قدرداني و حميدرضا عظيميان به عنوان مديرعامل جديد اين مجتمع صنعتي معرفي شد.

  • فولاد مبارکه، بزرگترين مجتمع صنعتي کشور

اين مجتمع فولادي با سهم بيش از 50 درصدي در توليد فولاد کشور داراي ارزش فعلي 200 هزار ميليارد ريال است. شرکت فولاد مبارکه با داشتن حدود 12 ميليون تُن ظرفيت آهن اسفنجي بزرگترين توليدکننده آهن اسفنجي در جهان محسوب مي‌شود. مجتمع فولاد مبارکه واقع در 75 کيلومتري جنوب غرب اصفهان داراي 35 کيلومتر مربع وسعت و 17 کيلومتر مربع سالن توليد است.

  • توليد شمش فولادسازان در نيمه نخست امسال 14درصد رشد کرد

همچنين سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) اعلام کرد: هفت شرکت فولادساز کشور از آغاز امسال تا پايان شهريورماه 9 ميليون و 404 هزار و 780 تن شمش فولاد توليد کردند که در همسنجي با پارسال بيش از 14 درصد رشد را نشان مي‌دهد. به گزارش ايميدرو، مجتمع فولاد مبارکه (مبارکه، هرمزگان و سبا) چهار ميليون و 744 هزار و 759 تن، فولاد خوزستان يک ميليون و 909 هزار و 578 تن، ذوب آهن اصفهان يک ميليون و 123 هزار و 846 تن، فولاد کاوه جنوب 479 هزار و 137 تن، فولاد خراسان 502 هزار و 630 تن، طرح ثامن چادرملو 433 هزار و 854 تن و فولاد آلياژي ايران 210 هزار و 976 تن فولاد خام توليد کردند.

ميزان توليد شرکت‌هاي ذکر شده در شهريورماه، يک ميليون و 554 هزار و 311 تن بود که در همسنجي با پارسال 6 درصد رشد داشته است.

  • رشد 8 درصدي توليد محصولات فولادي

برپايه اين گزارش، شرکت‌هاي بزرگ فولادي از آغاز فروردين تا پايان شهريور، پنج ميليون و 643 هزار و 934 تن محصولات فولادي شامل انواع ورق، لوله تيرآهن، ميلگرد، شمش کالايي، کلاف و ريل توليد کردند که نسبت به رقم مدت مشابه پارسال، هشت درصد رشد را نشان مي‌دهد. مجتمع فولاد مبارکه (مبارکه و سبا) سه ميليون و 433 هزار و 271 تن، ذوب آهن يک ميليون و 79 هزار و 897 تن، فولاد اکسين 370 هزار و 101 تن، فولاد خراسان 272 هزار و 899 تن، فولاد آذربايجان 146 هزار و 170 تن، فولاد آلياژي ايران 124 هزار و 674 تن، ورق خودرو چهارمحال و بختياري، 116 هزار و 124 تن، نورد و لوله اهواز 86 هزار و 304 تن و گروه ملي صنعتي فولاد ايران 14 هزار و 494 تن توليد کردند.

در 6 ماه نخست امسال، 11 ميليون و 276 هزار و 598 تن آهن اسفنجي توليد شد که در مقايسه با مدت مشابه پارسال، حاکي از افزايش 19 درصدي توليد اين محصول است. به گزارش ايرنا، توليد شمش فولادي در 9 واحد بزرگ فولادسازي کشور در پنج ماهه نخست امسال با رشد 15 درصدي نسبت به مدت مشابه پارسال به رقم هفت ميليون و 850 هزار و 602 تن رسيده بود.

رئيس اتاق مشترک بازرگاني ايران و فرانسه گفت: حداقل دو سال است که بانک‌هاي فرانسوي حساب‌هاي متعلق به ايراني‌ها را شناسايي و آن را مي‌بستند، بنابراين اين موضوع تازه‌اي نيست که بزرگ‌نمايي شده است. مهدي ميرعمادي در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: بانک‌هاي فرانسه مدت‌ها قبل از صحبت‌هاي تحريم‌ها، حساب‌هاي ايرانيان را مي‌بستند که البته بستگي به بانک دارد. بسياري از بانک‌ها حتي زماني که برجام امضا شده بود هم حساب‌هاي ايراني را مي‌بستند و اين موضوع تازگي ندارد. وي افزود: حال اگر يک بانک، حسابي را بسته است، نبايد بزرگ‌نمايي شود. همه بانک‌هاي بزرگ اگر شناسايي کنند که حسابي متعلق به ايراني است، آن حساب را مي‌بندند. اما از بانک‌هاي کوچک اطلاعاتي در دسترس نيست. ميرعمادي با تاکيد بر اين که بستن‌ حساب‌هاي بانکي ربطي به تحريم‌هاي جديد ندارد، گفت: بستن حساب ايرانيان از دوره تحريم‌هاي قبلي آمريکا شروع شده است.

نماينده مسيحيان آشوري و کلداني ايران در مجلس شوراي اسلامي‌گفت:بسياري از کشورهايي که دوست ما هستند از جمله چين و روسيه، انتظارشان از ما اين بود که در اين کنوانسيون عضو شويم. يوناتن بت کليا در گفتگو با ر خبرگزاري خانه ملت در خصوص اهميت پيوستن به FATF افزود: کشورهايي ازجمله سوريه و لبنان که مرکز اختلاف ما با ساير کشورهاست خود در اين کنوانسيون عضو هستند. وي با بيان اينکه حزب الله در لبنان است و عضو اين کنوانسيون است ما چرا نبايد عضو آن باشيم عنوان کرد: نبايد از فرمايشات رهبري سوء برداشت شود و هر کسي مي‌خواهد مخالفت يا موافقت خود را با طرحي اعلام کنند به فرمايشات رهبري استناد کنند، انديشه‌ها و تدابيري رهبري بسيار بالاست. عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي‌تصريح کرد: با تصويب FATF ضرري نخواهيم ديد و نتيجه بخش خواهد بود.
نائب رئيس اتاق ايران مطرح کرد

نائب رئيس اتاق ايران گفت:به نظر مي‌رسد که عرضه و تقاضا در کشور در حال رسيدن به تعادل است و حداکثر تا ماه‌هاي آينده وضعيت به حالت نرمال برمي‌گردد.

حسين سلاح‌ورزي در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به اينکه در فرآيند توليد، توزيع و تجارت مفهوم انبار، انبارداري و دپوي محصولات در برخي از شرايط مهم است و اين موضوعات با احتکار متفاوتند، اظهار کرد: احتکار مفهومي‌به معناي نگهداري و انبار يک سري کالا و فروش آنها در مقطعي با قيمت بيشتر در جهت منفعت طلبي است.

وي اضافه کرد: احتکار زماني اتفاق مي‌افتد که از نظر اقتصادي، فرآيند عرضه و تقاضا تعادل خود را از دست مي‌دهد و جو رواني ايجاد شده منجر به نگهداري کالا توسط افراد سودجو مي‌شود.

کشور با مشکل عرضه مواجه نيست

سلاح‌ورزي با تاکيد بر اينکه در مملکت ما از نظر عرضه اتفاقي نيفتاده است، تصريح کرد: شش ماهه گذشته سالجاري عرضه‌اي کاهش نيافت و حتي بر اساس آمار يک سري محصولات وارداتي هم افزايش داشتند و از طرفي تقاضا در حالت کلي ابتدا ثابت بود.

  • جو رواني ايجاد شده عامل اصلي مشکلات اقتصادي اخير است

نائب رئيس اتاق ايران ادامه داد: متأسفانه دليل عمده همه اتفاقات اخير اقتصادي در کشور جنبه غيراقتصادي و رواني داشت و بخشي از آن هم به سوي تدبيرها بر مي‌گردد.

در شرايطي که فشارهاي بين‌المللي قصد داشت التهاب و نگراني به جامعه القا کند و براساس اعمال تحريم‌هاي آمريکا اين طور القا مي‌شد که امکان اداره کشور ممکن است با اختلال مواجه شود، جو رواني ايجاد شده باعث شد مردم تصور کنند که ممکن است عرضه کاهش يابد و به همين دليل به فروشگاه‌ها هجوم بردند و خريدي بيش از نياز ماهيانه خود داشته باشند و نتيجه اين کار باعث شد مردم بخش عمده‌اي از کالاهاي موجود مانند رب گوجه را در خانه‌ها نگهداري کنند و اين قضيه سطح تقاضاي کل را افزايش داد، چرا که اين افزايش تقاضا ناگهاني بود.

وي با بيان اينکه جو رواني ايجاد شده نظام عرضه و توزيع را دچار اختلال کرد، افزود: در آن شرايط دولت بايد برنامه توزيع و عرضه مناسبي را اجرايي مي‌کرد.

  • نسخه‌اي براي پايان احتکار خانگي

سلاح‌ورزي با اشاره به اينکه کشور با مشکل ذخيره ارزي و عرضه و تقاضا مواجه نيست، تصريح کرد: يکي از بهترين کارهايي که دولتمردان بايد در اين شرايط انجام دهند اين است که نياز نيست خيلي در خصوص وضعيت بازار و عرضه و تقاضا صحبت کنند چراکه اظهارنظر زيادي باعث احساس نگراني در مردم مي‌شود.

رئيس اتاق بازرگاني لرستان، افزود: موضوع، موضوع خاصي نيست، زماني که مي‌دانيم ممکن است براساس القائات رواني و غيراقتصادي، سطح تقاضاي جامعه براي برخي اقلام افزايش يابد، دولت بايد سياست‌هاي تسهيل‌گرانه در جهت تسريع توليدات داخلي و واردات برخي محصولات انجام دهد.

  • احتکار خانگي ثمره‌اي جز گراني و افزايش قيمت ندارد

وي يادآور شد: به نظر مي‌رسد که عرضه و تقاضا در کشور در حال رسيدن به تعادل است و حداکثر تا ماه‌هاي آينده وضعيت به حالت نرمال برمي‌گردد و مردم بدانند کشور هم از نظر ذخائر ارزي و هم از نظر ميزان ذخائر استراتژيک کالاهاي اساسي مشکل خاصي ندارد و حتي مي‌توان با اطمينان گفت براي پيش‌بيني دو ساله از نظر ذخائر ارزي و امکان تأمين نيازهاي کشور نگراني وجود ندارد، لذا مردم هم در خريد اقلام موردنياز خود روند عادي را طي کنند و به اين نکته توجه کنند که هجوم آوردن و احتکار خانگي هيچ ثمره‌اي جز افزايش قيمت‌ها ندارد.

رييس کنفدراسيون صادرات انتقاد کرد:

در پي مقررات محدودکننده و ممنوع‌کننده براي صادرات، رييس کنفدراسيون صادرات اتاق بازرگاني ايران اعلام کرد که فهرست اقلام صادراتي و وارداتي همچنان در حال حذف و اضافه است و برخي مسئولان دست به دامان ساده‌ترين راهکار، يعني ايجاد ممنوعيت و محدوديت در برابر رويه‌هاي تجاري کشور ‌مي‌شوند و به دنبال تعديل فهرست کالاهاي ممنوعه صادراتي و وارداتي هستند که براي آنها با بهانه‌هايي همچون «شرايط ويژه»، «حمايت از بخش خصوصي» و «تنظيم بازار داخلي» تصميمات متفاوت خود را توجيه ‌مي‌کنند. محمد لاهوتي رييس کنفدراسون صادرات اتاق بازرگاني ايران در تحليل اين مسائل تصريح کرد: اين ممنوعيت‌ها، محدوديت‌ها و بخشنامه‌هايي که به بازگشت ارز حاصل از صادرات مربوط است، پس از نوسانات ارزي در برابر صادرات مانع ايجاد کرد. البته تمام اين روش‌ها در گذشته نيز به کار گرفته شده و پس از کسب تجربيات، قوانين متعددي براي جلوگيري از تکرار اين گونه تصميمات در کشور به عنوان قوانين بالادستي و برنامه توسعه‌اي وضع شده است که دولت نمي‌تواند حتي به بهانه تنظيم بازار داخل، ممنوعيتي را براي صادرات اعمال کند.

وي افزود: نخستين نقد ما به سياستگذاران به همين مساله بازمي‌گردد ودر واقع انتظار اين است که تجربيات گذشته و لطماتي که از ناحيه سوءمديريت به اقتصاد کشور وارد شده، مجدد تکرار نشود و دولت بجاي جبران کمبودها از محل صادرات، روش‌هاي ديگري را به کار بگيرد. اما پس از سه برنامه توسعه‌اي، دولت کماکان همان روش‌هاي گذشته را براي تنظيم بازار به کار ‌مي‌گيرد.

اين عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران با بيان اينکه جهش قيمت ارز و اعمال تحريم‌ها شرايط ويژه‌اي را پديد آورده است، اظهار کرد: به هر حال ما معتقديم که ممنوعيت‌ها خلاف قانون است. اما اگر دولت ناگزير به اتخاذ اين تصميمات فراقانوني شده، در وهله اول، دولت بايد از سه ماه قبل اطلاع‌رساني کرده و سپس آن را عملياتي کند. اما معمولاً دولت اين نوع تصميمات را يک شبه و پشت درهاي بسته اتخاذ و بلافاصله ابلاغ و اجرايي ‌مي‌کند که هميشه هم کنفدراسيون صادرات، اتاق‌هاي بازرگاني تهران و ايران نيز نارضايتي خود را به دولت اعلام کرده‌ است. لاهوتي تصريح کرد: اگر دولت به هر دليلي تصميم به ممنوعيت صادراتي گرفت و حتي فرجه سه ماه را نيز رعايت کرد، اگر صادرکننده يا واردکننده‌اي تعهدي ايجاد کرده و در اثر تصميمات دولت متضرر ‌مي‌شود، دولت مکلف است که اين ضرر و زيان را جبران کند که البته بعيد ‌مي‌دانم، دولت حتي يک مورد از مصاديق اين قانون را اجرا کرده باشد.

رييس کنفدراسيون صادرات اتاق بازرگاني ايران با تاکيد بر اينکه دولت در صورت توجه به نظرات بخش خصوصي، مديريت بهتري خواهد داشت، گفت: مساله اين است که تاجر ايراني در کشورهاي هدف صادراتي، قراردادهايي را منعقد کرده و هزينه‌هايي را متقبل شده که همه اين‌ها به تشويق دولت در شرايط عادي صورت گرفته است. در واقع، با ممنوعيت صادراتي عملا نمي‌تواند تعهدات خود را ايفا کند. در اين صورت، نه فقط تاجر ايراني که کل ايران به عنوان تاجري بدنام معرفي ‌مي‌شود که البته اصلاح اين نگرش و بازپس گرفتن بازارها در شرايط عادي شايد ديگر امکان‌پذير نباشد.

اين عضو هيات نمايندگان اتاق تهران اظهار کرد: در اين که افزايش نرخ ارز موجب افزايش ارزش صادرات شده، شکي نيست؛ اما شرايط جديدي که بر صادرات حاکم شده مانند پيمان‌سپاري ارزي، مساله استفاده از کارت‌هاي يک‌بار مصرف و اجاره‌اي را افزايش داده است. حال آنکه پيمان‌سپاري بر اساس ماده 13 قانون صادرات و واردات براي کالاهاي غيرپايه نفتي ممنوع شده است.

وي در ادامه ابراز اميدواري کرد که دولت دوازدهم همچون دولت يازدهم تدبير را بر تصميمات خود حاکم کند و بر اساس واقعيت‌ها تصميم بگيرد و همچنين ايرادات ضوابط جاري را به سرعت مورد بازنگري قرار دهد.

ضرورت نظارت نمايندگان بر عملکرد مناطق آزاد و ويژه اقتصادي

عضو هيئت رييسه کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي، گفت: فراکسيون مناطق آزاد تجاري و مناطق ويژه اقتصادي به منظور نزديک شدن هر چه بيشتر اين مناطق به کارکردهاي اصلي خود و بررسي نقاط ضعف و آسيب‌هاي موجود تشکيل شده است. سيد تقي کبيري در گفت ‌و گو با خبرگزاري خانه ملت، با اشاره به بند 11 سياست‌هاي کلي اقتصاد مقاومتي، تصريح کرد: در اين بند بر گسترش عملکرد مناطق آزاد و ويژه تاکيد شده است. در گذشته مناطق مشکلاتي داشتند که عمدتا به مديريت اين مناطق بازمي‌گشت. به همين دليل به نظر مي‌رسيد لازم است مجلس و نمايندگان بر قوانين مربوط به مناطق نظارت ويژه داشته باشند. بر همين اساس فراکسيون با بالاي 90 نفر تشکيل شد تا اگر نياز به وضع قوانين جديد بود، بر اساس نظر نمايندگان اين مناطق در راستاي اهداف خود قرار بگيرند. نماينده مردم خوي و چايپاره در مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينکه در حال حاضر مناطق آزاد و ويژه نسبت به گذشته در مسير توسعه قرار گرفته اند، افزود: هرچند در بعضي مناطق مشکلاتي وجود دارد که عمدتا به عدم اجراي قوانين بازمي‌گردد، ولي در برخي مناطق هم توليد و اشتغال رشد چشمگيري داشته که از آن جمله مي‌توان به منطقه آزاد ارس اشاره کرد که نسبت به 10 سال قبل پيشرفت گسترده‌اي داشته است.

رشد ۱۳ درصدي صادرات کشور

رشد ۱۳ درصدي صادرات کشور در نيمه نخست سال نشان مي‌دهد، نوسان ارزي تاثير چنداني در صادرات اين مدت نداشته و برخلاف تصور برخي مدافعان افزايش نرخ ارز سبد صادراتي بدون تغيير به راه خام فروشي خود ادامه مي‌دهد. به گزارش خبرگزاري فارس، صادرات غير نفتي کشور در نيمه نخست سال جاري براساس آمار رسمي‌تجارت خارجي کشور به لحاظ ارزش دلاري ۱۳ درصد رشد کرد. اين رقم در حالي ثبت شده که کارشناس اقتصادي موافق افزايش نرخ ارز، هميشه يکي از دلايل دفاع از اين رويکرد را افزايش صادرات مي‌دانستند. منتها طي چند ماه اخير ارز نوسان شديد حدود ۴ برابري داشته و به تبع آن صادرات غير نفتي چنين رشدي را به خود نديده است. ناگفته نماند مدافعان افزايش نرخ ارز اين روزها در برابر اظهارات خود سکوت کرده و حتي به مدعيان امروز تبديل شدند. با اين حال فکر نمي‌کردند، نرخ‌هاي افسارگسيخته سوار بر موج نقدينگي خفته در بانک‌هاT سيلي از هرج و مرج قيمتي در بازار کالاها و ارز و سکه به راه انداخت.

نشان زرین استقامت ملی در تولید فولاد

کسب نشان زرين استقامت ملي در توليد فولاد‌‌ و گواهينامه بين المللي شرکت ICMF در کيفيت و نوآوري در صنعت فولاد توسط شرکت فولاد اميرکبير کاشان. شانزدهمين همايش استقامت ملي در توليد و خدمات در مرکز همايشهاي بين المللي صدا و سيما با حضور آقايان دکتر خزايي، معاون وزير امور اقتصادي و دارايي، دکتر بانک، مشاور رئيس جمهور و رئيس شوراي عالي مناطق آزاد کشور، دکتر زماني نيا، معاون وزير نفت، دکتر معظمي، معاون وزير صنعت، معدن و تجارت و نمايندگان مجلس برگزار گرديد که شرکت فولاد اميرکبير کاشان موفق به دريافت نشان زرين استقامت ملي در توليد فولاد‌‌ و گواهينامه بين المللي شرکت ICMF در کيفيت و نوآوري در صنعت فولاد ايران گرديد.اين موفقيت را به همه همکاران و ذينفعان شرکت تبريک ميگوئيم.