رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد؛

رييس کميسيون اقتصادي مجلس تشريح کرد:

تحريم‌هاي آبان آمريکا اثري برنرخ ارز ندارد

رييس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اين که عملکرد معاون اول رييس جمهور موفقيت آميز نيست، گفت: بررسي‌هاي بنده نشان مي‌دهد، که تحريم‌هاي آمريکا در آبان اثري بر نرخ ارز ندارد.

به گزارش خبرگزاري مهر پورابراهيمي‌در پاسخ به اين موضوع که مطالبي در خصوص تعمدي بودن افزايش قيمت ارز در برخي محافل شنيده مي‌شود، گفت: يک سري مباحث در خصوص افزايش نرخ ارز مطرح مي‌شود، که برخي سياسي و برخي اقتصادي است، من تصور نمي‌کنم، دولتي براي جبران کسري بودجه تغيير نرخ ارز را پيش بگيرد، لذا منطقي و عقلايي نيست که دولتي براي جبران کسري بودجه اقدام به تغيير نرخ ارز کند.دولت‌ها خود مصرف کننده هستند، يعني افزايش درآمد، خود به افزايش مصرف منجر مي‌شود، از طرفي تبعات ناشي از اين افزايش نرخ ارز آن قدر سنگين است، که دولت نمي‌تواند آن را بپذيرد، لذا از نظر تخصصي اين صحبت‌ها منطقي نيست.

وي افزود: از نظر اين که تغيير نرخ ارز عامدانه و يا غير عمدي و با يک هدف خاص است، بايد بگوييم، تصميمات غير کارشناسي است، اما اين که عامدانه باشد، را شخص بنده به اين موضوع نرسيدم و نمي‌توان بدون اطمينان مطلبي را مطرح کرد و بگوييم پشت افزايش نرخ ارز ماجرايي بوده است. البته مطالبي مطرح مي‌شود، که مي‌خواهند نظام را به ستوه بياورند و پس از آن مانند جريان پذيرش قطعنامه، نظام در جايگاه تصميم قرار بگيرد، اما من به اين امر نرسيده‌ام و گمان مي‌کنم علت افزايش نرخ ارز عمدتا به دليل تصميمات غيرکارشناسي و غير تخصصي بوده است.

پورابراهيمي‌در ادامه اين گفتگو گفت: در خصوص FATF بايد بگوييم، که اين لوايح شفافيت را به دنبال نداشته و گروه اقدام مالي تناقض‌هاي متعددي دارد و مانند موضوعات حقوق بشر است، که بستر سياسي عليه جمهوري اسلامي‌ايران شده است و شفافيتي را دنبال نمي‌کند. کسي در دنيا شک ندارد، که عربستان عقبه تامين مالي تروريسم است، اما گروه اقدام مالي هيچ گاه اين کشور را در ليست سياه قرار نداده است و لذا اين گروه رفتاري سياسي و غير علمي‌دارد، موضوع شفافيت اساسا درست است، هيچ کشوري نبايد از تروريسم حمايت کند، اين خيلي خوب است، اما متاسفانه اين گروه ابزاري براي اهداف ديگر شده است.

پورابراهيمي‌يادآور شد: سابقه FATF در کشور ما به تعهداتي برمي‌گردد که آقاي طيب نيا، وزير اقتصاد وقت در سال ۹۵ به اين گروه داده بود، بررسي‌هاي مجلس نشان مي‌داد، که اقدامات وي خلاف قانون اساسي است، چرا که بايد مجوز براي اين تعهدات ابتدا از مجلس اخذ مي‌شد و پس از آن تعهد مي‌داديم، جلساتي با آقاي طيب نيا گذاشتيم و در اين خصوص بحث کرديم، اما وي اين امر را نمي‌پذيرفت. لذا اولين گزارش مجلس در کميسيون اقتصادي که امضايFATF را تخلف دولت دانست ۷ مهرماه ۹۵ بود، که بعدها اين گزارش از کميسيون اقتصادي گرفته شد و به کميسيون قضايي مجلس و سپس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي‌رفت. رييس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌در خصوص لزوم اصلاح نظام بانکي بيان کرد: برخي از بانک‌ها اقدامات عجيب کرده و کشور را دچار چالش مي‌کنند و ريشه اصلي آن نيز عدم نظارت بانک مرکزي است، در حال حاضر متاسفانه بايد بگوييم ساختار بانک مرکزي سنتي است و لذا نظارتي بر عملکرد برخي بانک‌ها ندارد، به همين دليل ۲ سال است، که در حال بازنگري جدي هستيم و اصلاحاتي که بايد انجام بدهيم، از دوره قبل مجلس آغاز شده و در ۲ سال گذشته مجلس نيز توانستيم ۲ قانون مهم کشور را بازنگري بکنيم، که يک قانون اصلاح قانون بانک مرکزي است، که ساختار بانک مرکزي در کشور ما عوض خواهد شد، ساختار جديد اين بانک بر مبناي حوزه نظارتي و مشابه کشورهاي توسعه يافته است. اين طرح تا اواسط آبان ماه به صحن علني مي‌رود، کار بسيار بزرگي است و تا قبل از بودجه ۹۸ مصوب مي‌شود، اگر اين ساختار قبلا اصلاح شده بود، ما شاهد چنين وضعيتي در بازار ارز نمي‌بوديم. نماينده مردم کرمان در باره نوسانات اخير ارزي توضيح داد: معمولا زماني که شوک ارزي در کشوري اتفاق مي‌افتد وضعيت درآمد ارزي کشورها تغيير مي‌يابد، ما يک شانسي که داريم، اين است، که بخش عمده‌اي از درآمدهاي کشور وابسته به صادرات است و تاحدي مي‌تواند اين شوک ارزي را جبران کند.

وي ادامه داد: کشورهايي مانند ايران براي جبران ميزان قدرت خريد مردم طرح‌هايي را اجرا مي‌کنند، بخشي از اين جبران از طريق سبدهاي حمايتي است، در جلسه روز سه شنبه نيز روي بسته حمايتي کار کرديم، که ببينيم، چه ميزان درآمد مازاد بر بودجه داريم، افزايش قيمت نفت سبب جبران کاهش ميزان فروش مي‌شود و افزايش درآمد داريم، البته به قبل که قطعا نمي‌توانيم بازگرديم، اما بخشي از اين شوک جبران مي‌شود. تنها راه برگشت به قبل اين است، که هرچه مي‌توانيم به کاهش قيمت دلار کمک کنيم.

پورابراهيمي‌در پاسخ به اين سئوال خبرنگار که پرسيد: يکي از نگراني‌هاي مردم اين است، که با تحريم‌هاي آبان ماه آمريکايي‌ها مجددا شاهد افزايش نرخ ارز و موج جديد گراني‌ها باشيم، تحليل شما در اين خصوص چيست؟ پاسخ داد: من فکر مي‌کنم، تحريم‌هاي جديد تاثير جديدي ندارد، مسئولان اين تحريم‌ها را پيش‌بيني کرده و اقدامات خنثي کننده را انجام دادند، چيزي بيشتر از اين در حوزه ارز رخ نخواهد داد، البته بانک مرکزي بايد بسيار با هوشياري و درايت عمل و اوضاع را مديريت کند. پورابراهيمي‌اضافه کرد: در تامين کالاهاي اساسي مردم پيش‌بيني تامين ارز به خوبي شده است، در خصوص تامين کالاهاي مورد نياز مردم که البته جزو کالاهاي اساسي نيز نيست، بخش عمده از طرف سامانه نيما تامين مي‌شود و نياز جزئي ان نيز توسط صرافي‌ها تامين خواهد شد. به همين دليل تاثيرگذاري اين تحريم‌ها بسيار کم است، کما اين که اقدامات اخير بانک مرکزي در بازار ارز تاثيرات مثبتي داشته است.

وي همچنين گفت: در حوزه اقتصادي بايد بپذيريم، که نرخ ارز بيش از ۵۰ الي ۶۰ درصد از نرخ ترجيحي توجيهي ندارد و به همين دليل مي‌بايست نرخ‌ها برگشت پيدا کرده و به نرخ واقعي خود برسد.

رئيس شوراي شهر تهران گفت: مقرر شده قطعات مورد نياز 19 هزار دستگاه اتوبوس وارد کشور شود تا در داخل ساخته شده و در نهايت بين شهرداري‌ها و ناوگان حمل و نقل برون شهري توزيع شود.«محسن‌هاشمي» در گفت وگو با ايرنا از موضوع ورود اتوبوس‌هاي دست دوم و کارکرده به داخل کشور اظهار بي اطلاعي کرد و افزود: رئيس جمهوري در موضوع تغيير سيستم اتوبوسراني و استفاده از اتوبوس‌هاي با مصرف سوخت پايين حساسيت ويژه‌اي دارند و دستوري در اين خصوص صادر کرده که شامل کاميون‌ها نيز مي‌شود.به گفته وي، اکنون بدنه و حتي شاسي اتوبوس در داخل کشور ساخته مي‌شود و بجز گيربکس، موتور و در پاره‌اي موارد ترمز که از خارج تامين مي‌شود، به توان داخلي سازي بيش از 60 درصدي در اين زمينه دست يافته ايم.هاشمي‌با بيان اينکه تاکنون درخصوص واردات 10 هزار دستگاه اتوبوس کارکرده خارجي بحثي در شوراي شهر مطرح نشده است، تصريح کرد: «براي شهر تهران به هيچ عنوان به دنبال اتوبوس دست دوم نبوده و نيستيم».رئيس شوراي شهر تهران همچنين ادعاي قيمت تمام شده 2 برابري ساخت اتوبوس در داخل به نسبت واردات آن به کشور را رد کرد و گفت: در اين مساله نرخ ارز عامل اصلي و اثرگذار است و اگر اتوبوس در داخل ساخته شود، هزينه گمرکي چنداني ندارد، اما اگر بخواهيم به واردات اقدام کنيم آنگاه هزينه گمرکي بالايي خواهد داشت.وي ادامه داد: روال بر اين است که براي توليد اتوبوس ارز ارزان قيمت در اختيار توليدکنندگان قرار مي‌گيرد که در اين صورت افزايش قيمت چنداني نخواهد داشت.به گزارش ايرنا، روزهاي گذشته برخي رسانه‌ها اعلام کردند که شرکت‌هاي فعال در صنعت حمل و نقل شهري به دنبال واردات اتوبوس به کشور هستند؛ اين در حالي است که خطوط توليد اتوبوس‌هاي داخلي به‌ دليل کمبود تقاضا، با کمتر از ظرفيت اسمي‌خود کار مي‌کنند و ظرفيت توليد کنندگان داخلي بلااستفاده مانده، به دنبال واردات آن هم در اتوبوس‌هاي دست دوم درون شهري هستند.کارشناسان معتقدند، مشکل اصلي در اين ماجرا، کم توجهي دولت و همچنين شهرداري‌ها به توليدات داخل است؛ زيرا اتوبوس به‌عنوان کالايي گران قيمت و سرمايه اي، چندان امکان فروش به‌ صورت شخصي به افراد نداشته و بايد در قالب قراردادهاي کلان به فروش برسد.در اين زمينه، وزارت صنعت، معدن و تجارت، ورود اتوبوس‌هاي کارکرده به کشور را شايعه‌اي بي پايه و اساس دانسته و اعلام کرده است که وزارتخانه هيچ مجوزي براي واردات اتوبوس دست دوم و کارکرده صادر نکرده و 100 درصد با اين موضوع مخالف است.«اميرحسين قناتي» مديرکل دفتر صنايع خودرو و نيرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت به ايرنا گفته است: «کشور جاي خودروهاي اسقاطي نيست و اگر چنين اتفاقي افتاده باشد، به شدت با آن برخورد خواهيم کرد.»در مرداد ماه امسال 183 دستگاه ميني بوس و ميدل باس و 59 دستگاه اتوبوس در داخل کشور توليد شد؛ گرچه توليد اتوبوس در اين ماه در مقايسه با مرداد ماه پارسال (162 دستگاه) کاهش فاحشي نشان مي‌دهد اما در تيرماه امسال 78 دستگاه اتوبوس در کشور توليد شد.

نايب رئيس کميسيون انرژي مطرح کرد

در پي برداشتن سقف معاملات محصولات پتروشيمي‌در بورس کالا و حذف قيمت‌گذاري‌هاي دستوري، نايب رئيس کميسيون انرژي اتاق بازرگاني تهران گفت: بايد با برنامه‌هاي بلندمدت پتروشيمي‌ها را به سمت بازار عرضه و تقاضا هدايت کرد تا به ‌تدريج، يارانه‌هايشان قطع شود.

به گزارش ايسنا، در حالي که قيمت‌گذاري دستوري محصولات پتروشيمي‌در بورس کالا براساس دلار ۴۲۰۰ توماني موجي از تقاضاي دلالي و واسطه‌گري براي اين محصولات ايجاد کرد، مشکلات بسياري را هم براي تامين مواد اوليه واحدهاي توليدي به بار آورد. بنابراين با دستور وزير صنعت، سرانجام سقف رقابت محصولات در بورس کالا حذف شد. بر اساس اين تصميم شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌پس از هر بار عرضه منجر به معامله در بورس کالا، قيمت پايه را بر اساس ميانگين چهار هفته‌اي تعديل شده به بورس اعلام مي‌کند. البته اين شرکت مکلف به رعايت کف عرضه اعلام شده حداقل به مقدار عرضه کالا در بورس است. در اين باره حميدرضا صالحي - نايب رئيس کميسيون انرژي اتاق بازرگاني، صنايع و معادن تهران - در گفت‌وگو با ايسنا تصريح کرد: نکته حائز اهميت اين است که پتروشيمي‌از متغيرها و شاخص‌هاي کلان تأثير مي‌پذيرد و نمي‌توان در حوزه کلان، سياست دستوري در پيش گرفت ولي نوسان قيمت را به بازار آزاد سپرد. در بحث خوراک صنايع پتروشيمي‌، بايد اجازه دهند که محصولات در ساز و کار بازار آزاد عرضه شود. اکنون در مقطعي قرار گرفته‌ايم که اقتصاد کشور به نوعي به سمت ساز و کار بازار آزاد حرکت مي‌کند. علي‌رغم اينکه دولت‌ها طي سالهاي گذشته به دليل درآمدهاي نفتي، مدل اقتصاد يارانه‌اي و توزيع‌گرايي را بيشتر دنبال مي‌کردند، در مقاطعي دچار تحميل‌ مشکلات شده‌اند؛ لذا چه خوب است که قبل از بروز مسائل، دولت‌ها با برنامه حرکت کنند تا بتوانند ساز و کار صحيحي ايجاد کنند و کسب و کار رونق داشته باشد تا اختلالي در کسب و کار صورت نگيرد و مجبور نشوند برنامه اصلاحي پيش گيرند. وي افزود: در حال حاضر با توجه به اتفاقاتي که در اقتصاد کشور افتاده است، ناخواسته بخشي از اقتصاد به سمت اقتصاد آزاد حرکت کرده است. ارز در چارچوب عرضه و تقاضا قرار گرفته و قيمت خود را پيدا کرده است. همچنين به دلايل غير فني همچون تحريم‌ها قيمت ارز نوسان دارد و روي قيمت سکه، طلا، مسکن، خودرو و غيره هم تاثيرگذار شده است. به گفته صالحي، وقتي نرخ ارز بالا مي‌رود، قيمت فولاد و پتروشيمي‌که وابسته به قيمت‌هاي جهاني هستند نيز بالا مي‌رود. به عبارتي پتروشيمي‌ها از متغيرها و شاخص‌هاي کلان تأثير مي‌پذيرند و نمي‌توان در حوزه کلان، سياست دستوري در پيش گرفت.

نايب رئيس کميسيون انرژي اتاق بازرگاني، صنايع ومعادن تهران تاکيد کرد: پيروي از سياست‌هاي گذشته امکانپذير نيست، چرا که مشاهده کرديم سيستم‌هاي دستوري و سياست‌گذاري‌ها در مورد ارز نتوانست موفق باشد. زماني دولت در فروردين ماه اعلام کرد که نرخ واقعي دلار ۴۲۰۰ تومان است و توانايي تامين آن را داريم، بعد از چند ماه پذيرفت که بايد اصلاحاتي انجام گيرد و بازار ثانويه را راه‌اندازي کند و اجازه دهد عرضه و تقاضا ايجاد و بسياري از نيازها در آنجا برطرف شود.

وي اظهار کرد: در حوزه سياست‌گذاري قيمت‌ها مي‌بينيم ساليان سال است که سيستم سياست‌گذاري‌ها حرکت درست در اقتصاد آزاد را برنمي‌تابد. اما اکنون با توجه به بحران‌هاي اقتصادي، اقتصاد ما را به سمت بازار آزاد مي‌برد. لذا معتقديم اگر واقعاً دولت برنامه‌ريزي و طبق آن برنامه حرکت کند و اجازه دهد پتروشيمي‌ها، فولادي‌ها و فلزات سنگين هم به سمت آزادسازي پيش روند و عرضه و تقاضا داشته باشند، هم قيمت‌ها به ثبات و آرامش خواهد رسيد و هم يارانه‌هايي که در قالب انرژي پرداخت ‌مي‌شوند، کاملا قطع خواهد شد، چرا که شايسته نيست از يک سو اجازه دهيم قيمت‌ها با سازوکار باشند اما خوراک‌هاي يارانه‌اي دريافت کنند.

صالحي با بيان اينکه نبايد يک شبه قطع يارانه‌ها اتفاق بيفتد، گفت: همين پتروشيمي‌ها که امروز بازار صادراتي دارند به اين دليل است که از مزيت خوراک يارانه‌اي برخوردار بوده‌اند و توانسته‌اند بازار صادراتي براي خود پيدا کنند. اگر خوراک‌شان يک دفعه قطع شود، قطعاً دچار شوک مي‌شوند؛ لذا بهتر است دولت با يک برنامه مدت‌دار خوراک آنها را قطع کند تا بتوانند به عنوان بخش خصوصي حرفه‌اي دخل و خرج‌شان را متناسب و در بازارهاي بين‌الملل خود را پيدا کنند و به تدريج بتوانند روي پاي خود بايستند و کسب و کارشان را رونق دهند.

در نشست مشترک معاون وزیر کشتیرانی هند و معاون وزیر راه کشورمان تاکید شد:

به منظور توسعه همکاری های تخصصی بندری و دریایی ایران با کشور هند، نشست مشترک با معاون وزیر کشتیرانی هند و مدیران بنادر اصلی این کشور برگزار شد.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد؛ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی طی سفر دو روزه به کشور هند با معاون وزیر کشتیرانی و مدیران بنادر اصلی این کشور دیدار و به منظور توسعه همکاری های بندری و دریایی، نشست تخصصی برگزار کردند.

در این نشست که به میزبانی وزارت کشتیرانی هند برگزار شد، موضوع قرارداد موقت اپراتوری شرکت IPGL هند در فاز یک طرح توسعه ترمینال کانتینری بندر چابهار مورد بررسی قرار گرفت.

زمان و نحوه فعال سازی قراداد اصلی اپراتوری شرکت IPGL در بندر چابهار و برطرف کردن موضوعات مربوط به سرمایه گذاری شرکت هندی در بندر چابهار هم در نشست مشترک مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین نهایی سازی خرید تجهیزات بندری توسط شرکت هندی در ترمینال کانتینری بندر چابهار از اهم موضوعات مطرح شده طرفین بود. همچنین بر برگزاری اولین نشست اجرایی سازی موافقتنامه سه جانبه ترانزیتی چابهار با حضور سه کشور ایران - هند و افغانستان تاکید شد. تأکید بر برگزاری هفتمین کمیته تخصصی همکاری های مشترک بندری و دریایی دو کشور در هند در آینده ای نزدیک هم در نشست مشترک مطرح شد. محمد راستاد؛ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه سفر خود به هند از بندر بمبئی( JNPT Port) بازدید کرد و بر اساس مذاکرات به عمل آمده فی مابین، قرار شد نسبت به بررسی راهکارهای توسعه همکاری های بندری میان بندر بمبئی با بنادر ایران بویژه بندر چابهار اقدام شود. در این دیدار ، طرف هندی نیز با توضیحات ارائه شده از سوی هیأت ایرانی، با ظرفیت های عملیاتی و طرح های توسعه ای بنادر ایران و به ویژه بندر چابهار آشنایی پیدا کرده و با توجه به حسن روابط دولت های دو کشور، ابرازامیدواری کردند که تبادلات تجاری میان بنادر بمبئی و چابهار بیش از پیش افزایش پیدا کند.

  • توسعه بندر چابهار منافع ملی کشور را تضمین می کند

در خبری دیگر معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به اهمیت تجارت دریایی و اقتصاد دریامحور گفت: توسعه بندر چابهار منافع ملی کشور را تضمین می کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، اله یار معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی در جریان سفر دو روزه به بندر چابهار در معیت مدیر کل مهندسی عمران و مدیر کل مهندسی سواحل و بنادر سازمان، پروژه راه آهن و مسیر ریل خروجی و داخلی بندر شهید بهشتی را بررسی کرد. اله یار معاون مهندسی و توسعه امور زیرینایی سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه بنادر در توسعه اقتصادی کشور نقش مهمی دارند اظهار داشت: امروزه توسعه بنادر و تأمین اهداف لجستیکی بر اقتصاد ریل پایه استوار است. وی با توجه به اهمیت تجارت دریایی و اقتصاد دریامحور اذعان داشت: توسعه بندر چابهار منافع ملی کشور را تضمین می کند و اتصال بندر شهید بهشتی به خطوط سراسری ریلی جزو اهداف و اولویت های سازمان بنادر و دریانوردی در توسعه زیرساختی بندر چابهار است که قطعا با فرمایشات مقام معظم رهبری و دولت بر توسعه محور شرق و تکمیل پروژه احداث راه آهن چابهار محقق خواهد گردید. اله یار افزود: توسعه بنادر با رشد اقتصادی جمعیت پسکرانه تکمیل می گردد از این رو توجه به اشتغالزایی و انتفاع جمعیت پسکرانه بندر در فرآیندهای توسعه ای و زیرساخت های بندری دارای اهمیت است. وی تصریح کرد: با توصیه های وزارت راه و شهرسازی و در راستای انجام مسئولیت های اجتماعی، نگاه سازمان بنادر و دریانوردی بیش از پیش به تعامل شهر و بندر معطوف گردیده است که در همین راستا مطالعات جامعی در 12 شهر و 15 بندر صورت گرفته است، بر این اساس به عنوان اولین بندر طرح جامع توسعه بندر چابهار مبتنی بر نگاه ریل پایه توسط مشاور طرح ارائه و بررسی خواهد شد. بر اساس این گزارش مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان بیان داشت: نگاه سازمان بنادر به بندر چابهار نگاه ملی است و در این راستا اداره کل بنادر و دریانوردی استان با همکاری سازمان بنادر اقدام به ارائه مشوق ها و تخفیفات تعرفه ای و غیر تعرفه ای به منظور حمایت از صاحبان کالا و سرمایه گذاران و ایجاد ترافیک دریایی و کالایی در این بندر نموده است. بهروز آقایی با تأکید بر تسریع در مباحث زیرساختی مربوط به ریل ورودی به بندر چابهار و ریل داخلی بندر شهید بهشتی پیش از جانمایی فرصت هایی که در بنادر همسایه وجود دارد؛ توسعه بندر چابهار در پسکرانه را با معطوف داشتن نگاه به آینده بندر و افزایش ظرفیت این بندر به 77 میلیون تن از ضروریات دانست. مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان اذعان داشت: تکمیل فاز 5 بندر شهید بهشتی، احداث دیوار حفاظت ساحلی و اتصال بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری از ضروریات توسعه بندر چابهار جهت برون رفت از محدودیت ترافیکی و همسو با اهداف پدافند غیر عامل است. آقایی تصریح کرد: پیش بینی اراضی کافی جهت احداث آزاد راه و خطوط راه آهن جهت جلوگیری از ایجاد معارض در خروجی بندر شهید بهشتی و اراضی پسکرانه متناسب با توسعه بندر از ضروریات اهداف توسعه ای و لجستیکی بندر است. وی در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به پتانسیل های ترانزیت و صادرات، صادرات مجدد پس از فرآوری مواد معدنی و توجه به واردات 95 درصدی کشور افغانستان؛ ایجاد کریدور جاده ای، تأسیساتی، اتصال بنادر شهید بهشتی و کلانتری و تکمیل فاز 5 طرح توسعه بندر، لازم و ملزوم و نیازمند توجه همه جانبه و تسریع در اجرای این پروژه هاست.

  • آمادگی دولت برای مقابله با سیاست های تحریمی امریکا در حوزه بنادر

همچنین، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس از آمادگی دولت برای مقابله با سیاست های تحریمی آمریکا در حوزه ترانزیت و بنادر خبر داد. صدیف بدری در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای توسعه ظرفیت بنادر در کشور، گفت: بر اساس آمارهای اعلام شده میزان فعالیت بنادر کشور نیمه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته مقداری کاهش پیدا کرده است، که در این رابطه قطعا اقدامات خصمانه آمریکا در اجرای برخی تحریم ها دخیل بوده است. نماینده مردم اردبیل، نیر و نمین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از طرف دیگر خروج آمریکا از برجام و تأثیرگذاری روانی برخی اقدامات ایالات متحده در کاهش سطح تبادلات بنادر موثر بوده است، البته مقدار کاهش فعالیت بسیار کم و ناچیز است و با اجرای سیاست های درست و مناسب می توانیم به این حوزه رونق بیشتری ببخشیم. وی گفت: با توجه به برنامه های آمریکا در آبان ماه سال جاری برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران، وزارت راه و شهرسازی و دولت تمهیداتی را در بحث ترانزیت کالا اندیشیده است که قطعا با اجرای این استراتژی ها، اقدامات آمریکا تا حدودی خنثی خواهد شد. بدری ادامه داد: طبق آمار اعلامی میزان بارگیری و تخلیه کالاها در سال جاری نسبت به سال گذشته حدود 10 درصد کاهش یافته، حال این امید است که با استراتژی جدید دولت، در ماه های پایانی امسال و سال آینده بیش از این مقدار شاهد کاهش فعالیت ها نباشیم. سخنگوی کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: خوشبختانه مذاکراتی با کشورهای همسایه و منطقه ای و حتی کشورهای بین المللی برای تبادلات ترانزیتی و گسترش همکاری های اقتصادی در حوزه بنادر صورت گرفته است و قطعا سطح تبادلات ما با دیگر کشور مثبت خواهد بود.

معاون وزير صنعت خبر داد:

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت به استقرار 2 هزار کسب و کار نوپا (استارت آپ) در نواحي و شهرک‌هاي صنعتي براي سه سال آينده اشاره و تصريح کرد: براي استقرار شرکت‌هاي دانش بنيان درون شهرک‌هاي صنعتي تسهيلات ويژه‌اي با 60 ماه تقسيط در نظر گرفته شده است.

به گزارش تارنماي وزارت صنعت، معدن و تجارت، «صادق نجفي» در آيين امضاي تفاهمنامه همکاري سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي ايران با سازمان پژوهش‌هاي علمي‌و صنعتي ايران درباره آموزش، مشاوره و انتقال فناوري‌هاي پيشرفته، افزود: بايد 31 هزار و 500 واحد صنعتي را تا سه سال آينده نوسازي و بهسازي کنيم.

مديرعامل سازمان صنايع‌ کوچک و شهرک‌هاي صنعتي ايران ادامه داد: بيش از 84 هزار واحد صنعتي در کشور وجود دارد که 92 درصد آن کوچک و متوسط است.

وي تاکيد کرد جايي که بهره وري پايين، رقابت مشکل و هزينه تمام شده توليد بالاست، بايد به سمت استفاده از فناوري‌هاي نوين رفت؛ زيرا 2.5 درصد از رشد اقتصادي بايد در اثر بهره وري و فناوري ايجاد شود.

نجفي پيشنهاد کرد: به عنوان نمونه قطعات ماشين آلات و تجهيزات واحدهاي توليدي غيرفعال و راکد را مي‌توانيم به ديگر کشورها بفروشيم و ارزآوري داشته باشيم.

به گفته وي، خسارت نقدينگي ايجاد شده در جامعه را توليدکننده مي‌دهد.

  • استقرار 2 هزار کسب و کار نوپا (استارت آپ) در نواحي و شهرک‌هاي صنعتي

نجفي به استقرار 2 هزار کسب و کار نوپا (استارت آپ) در نواحي و شهرک‌هاي صنعتي براي سه سال آينده اشاره و تصريح کرد: براي استقرار شرکت‌هاي دانش بنيان درون شهرک‌هاي صنعتي تسهيلات ويژه‌اي با 60 ماه تقسيط در نظر گرفته شده است.

وي يادآوري کرد: حدود هشت هزار دانشجوي ارشد و دکترا به صورت عملي در واحدهاي صنعتي در قالب طرح کارورزي مشغول به کارند.

  • امضاي تفاهمنامه آموزش، مشاوره و انتقال فناوري‌ها به صنايع کوچک و متوسط

به گزارش ايرنا، تفاهمنامه همکاري سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي ايران با سازمان پژوهش‌هاي علمي‌و صنعتي ايران با حضور رييسان 2 سازمان امضا شد.

هدف اين تفاهمنامه آموزش، مشاوره و انتقال فناوري‌هاي پيشرفته به صنايع کوچک و متوسط است.

حمايت از شرکت‌هاي نوپا و دانش بنيان و ارتقاي توان صنعتي از ديگر اهداف تفاهمنامه به شمار مي‌رود.

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در اين زمينه تصريح کرد: اين گونه تفاهمنامه‌ها بايد خروجي کاربردي داشته باشد که اهميت اين موضوع در شرايط خاص کنوني، دوچندان مي‌شود.

مديرعامل سازمان صنايع‌ کوچک و شهرک‌هاي صنعتي ايران تاکيد کرد بايد براي عملياتي کردن اين تفاهمنامه کارگروهي تشکيل شود. نجفي افزود: در استان‌هايي مانند گلستان، مرکزي و آذربايجان شرقي واحدهايي را شناسايي کرديم که به عنوان نمونه مي‌توانند در اين تفاهمنامه مفيد واقع شوند.

دستور رهبري به سران قوا برای حل مشکلات معشیتی؛

جلسه سران قواي سه‌گانه با موضوع مسائل اقتصادي به مدت دو ساعت و نيم در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامي‌برگزار شد.

به گزارش ايسنا، حضرت آيت الله خامنه‌ي در اين جلسه با تقدير از اهتمام رؤساي قوا و اعضاي شوراي عالي هماهنگي اقتصادي براي مشارکت فعال در جلسات و مباحث، وظيفه اصلي اين شورا را تصميم‌گيري‌هاي کلان و راهگشا در عرصه اقتصاد خواندند و تأکيد کردند: حل مشکلات جاري اقتصاد کشور و تأمين نيازهاي عمومي‌مردم، نيازمند کار جهادي و تلاش فوق العاده است؛ زيرا اين مشکلات بويژه مشکل گراني و کاهش قدرت خريد، معيشت بخش زيادي از مردم بويژه طبقات ضعيف را دچار تنگنا کرده است. رهبر انقلاب اسلامي، اعضاي شوراي عالي هماهنگي اقتصادي را به اتخاذ تصميم‌هاي قاطع و راهگشا در خصوص مسائل اصلي و چالشهاي مهم اقتصاد کشور توصيه مؤکد کردند و گفتند: براي حل برخي مسائل کليدي اقتصاد مانند مشکلات نظام بانکي، نقدينگي، اشتغال، تورم و فرايند بودجه‌ريزي بايد تصميم‌هاي جدي و عملياتي بگيريد. ايشان قواي سه‌گانه بويژه دولت را به استفاده از نظرات و راه‌حل‌هاي اقتصاددانان دلسوز و فعالان بخش خصوصي فراخواندند و گفتند: شرايط کنوني کشور موجب شده است نخبگان و فعالان دلسوز احساس مسئوليت مضاعف کنند و ظرفيت‌ها و داشته‌هاي علمي‌و تجربي خود را به مسئولان عرضه کنند؛ بنابراين قدر اين فرصت را بدانيد و از پيشنهادهاي فعالان دانشگاهي و اقتصادي استفاده کامل کنيد. حضرت آيت الله خامنه‌اي با تقسيم مشکلات اقتصادي به «چالش‌هاي دروني و ساختاري اقتصاد کشور» و «مسائل ناشي از تحريم‌هاي ظالمانه امريکا» افزودند: در مواجهه با هر يک از اين دو بخش، راه‌حل‌هاي خردمندانه‌اي را به کار ببنديد که نتيجه آن، گره‌گشايي پايدار از زندگي مردم و نااميد شدن دشمن از اثرگذاري حربه تحريم باشد. حضرت آيت الله خامنه‌اي با تأکيد بر لزوم هم‌افزايي هر سه قوه و دستگاههاي مختلف کشور، خاطرنشان کردند: هيچ بن‌بست و مشکل غيرقابل حلي در کشور وجود ندارد و ما به فضل الهي و با عزم و اراده مردم و مسئولان، و با استفاده از ظرفيت بي‌بديل جوانان و نخبگان توانمند ايران عزيز و با فعال کردن ظرفيت‌ها و منابع ممتاز کشور، يقيناً بر مشکلات دروني و تحميلي فائق خواهيم آمد. در اين جلسه که معاون اول رئيس‌جمهور و معاون اول رئيس قوه‌قضائيه نيز حضور داشتند، رئيس‌جمهور ضمن تشکر از همکاري و همراهي رؤساي مجلس و قوه‌قضائيه، گزارشي از جلسات شوراي عالي هماهنگي اقتصادي و مصوبات آن براي حل مشکلات مردم بيان کرد. همچنين برخي از حاضران در جلسه نيز ديدگاهها و نظرات خود را بيان کردند.

سرمقاله

اقبال محمديان

نماينده رامهرمز در مجلس شوراي اسلامي‌

از روزي که تحريم‌ها جدي تر شده و ترامپ بر رفتارهاي غير منطقي خود بيشتر اصرار دارد، حساسيت مديريت در کشور نيز بالاتر رفته است. يکي از مواردي که نيازمند توجه بيشتر است، ترخيص به موقع کالاهايي است که تمامي‌مراحل را طي کرده و پس از تامين اعتبار، خريد، بارگيري، حمل و نقل، پياده شدن در بنادر کشور، در گمرکات کشور زمين گير مي‌شود زيرا به يکي از دلايل نامعلوم در انبارهاي گمرک رسوب کرده است. اين در حالي است که ترخيص سريع

مواد اوليه و ماشين آلات مورد نياز توليد از گمرکات کشور بايد در اولويت قرار گيرد به ويژه که در شرايط کنوني تحريمها به هيچ وجه درست نيست کالاي مورد نياز توليد در انبارهاي گمرک رسوب شود.

البته يکي از دلايل استيضاح کرباسيان وزير سابق امور اقتصاد و دارايي همين رسوب شدن کالاها در انبارهاي گمرک بود. مدتها بود که نمايندگان نسبت به رسوب کالا در گمرکات تذکر کتبي و شفاهي مي‌دادند و چون توجهي به آنها نمي‌شد، در سوالات وزير اقتصاد مطرح شد. اکنون نيز سرپرست وزارت امور اقتصاد و دارايي بايد مشکلات گمرک را در سرلوحه کارهاي خود قرار دهد.اينکه کالاهاي بسياري در گمرکات کشور دپو شود و مردم نيز به آن کالاها نياز داشته باشند، مي‌تواند براي گمرکات کشور حاشيه ساز باشد.

بي شک رويکرد جديد گمرک جاي خوشحالي دارد زيرا گمرک تصميم گرفته کالاهاي وارد شده به گمرک را به سرعت ترخيص کند. آنچه نمايندگان مجلس از دولتمردان مي‌خواهند، رفع مشکلات مردم است و همين قدر که کالاها در گمرک انبار نمي‌شود و باعث زيان واردکنندگان نمي‌شود، گام بسيار بزرگي است.

اما لازم است بين سودجويان با توليدکنندگان و کساني که کالاهاي اساسي مورد نياز مردم را وارد مي‌کنند تفاوت قايل شويم. اينکه عده‌اي خودروي لوکس وارد مي‌کنند و انتظار دارند به سرعت ترخيص شود، هرگز مطالبه مجلس نيست. قرار نيست عده‌اي ارز مورد نياز کشور را براي واردات کالاهايي اختصاص دهند که براي اقشار خاص جامعه است.

در اين شرايط شاهد رفتار سوال برانگيزي از سوي مردم هستيم و مي‌بينيم که مردم براي خريد کالاهاي اساسي به فروشگاهها هجوم مي‌برند که باعث نگراني است. امروزه تحريمها باعث شده تا مردم نگران باشند و متاسفانه ميزان خريد مردم از نيازهاي اوليه بيشتر شده در حالي که جمعيت کشور رشدي بدين اندازه که خريد را بالا ببرد نداشته است. بنابر اين انتظار داريم گمرکات کشور نسبت به ترخيص کالاهاي اساسي مورد نياز مردم جديت بيشتري به خرج دهند.

در اين بين بخش مواد اوليه و ماشين آلات مورد نياز توليد بسيار مهم است. اکنون که با تهديد جدي تحريم‌ها رو به رو هستيم، بايد به توليد داخلي اهميت بيشتري بدهيم و هر آنچه که باعث وابستگي کشور مي‌شود را به سرعت توليد کنيم.

اکنون شاهد مراجعه بسياري از توليدکنندگان به نمايندگان مجلس هستيم. اين توليدکنندگان بابت اينکه مواد اوليه و ماشين آلاتشان را با مکافات بسيار وارد کرده‌اند اما در گمرک زمين گير شده، گلايه دارند در صورتي که مي‌توان با ترخيص سريع اين بخش از کالاهاي وارداتي، به رفع مشکلات توليد و توليدکنندگان کمک کرد.

یادداشت
يوناتن بت کليا

عضو کميسيون عمران مجلس

متاسفانه برخي از پروژه‌هاي عمراني به علت بارش باران و بروز حوادثي مانند سيل در کشور تخريب مي‌شود و اين امر نشان مي‌دهد که يکي از حلقه‌هاي مفقوده در عرصه مديريتي و عملياتي کشور، موضوع نظارت است، از اين رو شاهد هستيم که بسياري از امور و اقدامات دستگاه‌ها در اجرا و پس از آن، ابزار نظارتي به هيچ وجه کاربردي ندارد. يکي از مشکلات کنوني پروژه‌هاي عمراني، فقدان نظارت بر اجراي عمليات است، حال شاهد هستيم که پروژه‌اي مانند ساختمان يا پل ساخته و بهره برداري مي‌رسد، اما پس از مدتي با بروز يک سيل يا رانش، آن پل کاملا تخريب مي‌شود. اين مسئله نشان دهنده آن است که متوليان نظارت بر آن پروژه از جمله مهندسان ناظر نتوانستند به تعهدات و وظايف خود به خوبي عمل کنند که اين مسئله يک خطاي بزرگ است و بايد با اينگونه تخلفات برخورد جدي شود. بي شک اولويت کنوني در اجراي پروژه‌هاي عمراني بايد ضمانت اجرايي آن باشد، به اين صورت که متوليان و ناظران پروژه، به عنوان افرادي که در مرحله پاييني، حسن انجام کار را تأييده کرده و مجوز پايان کار مي‌دهند، بايد ضمانت دهند که آن بنا يا ساختمان داراي کيفيت فني باشد. حال اگر بعد از ارايه ضمانت از سوي ناظر، اتفاق يا حادثه براي پروژه مذکور رخ داد، آن فرد، بايد مورد بازخواست قرار گيرد و با متخلفان احتمالي به شدت برخورد شود. اين موضوعات و مسائل نشان دهنده آن است که ما در عرصه عمراني و اجراي پروژهاي اين حوزه نيازمند اصلاح قوانين به ويژه در حوزه نظارتي هستيم، تا افراد بدانند که در آينده بايد پاسخگوياقدامات و عملکرد خود در کشور باشند.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور:
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: سزاوار نیست که به نمایندگان موافق CFT خائن بگوییم. آنها نظری داشتند و در بستر قانونگذاری مجلس نظرشان را اعلام کردند. حسینعلی امیری در گفتگو با خبرآنلاین درباره نامه 120 نماینده به هیأت رئیسه مجلس برای اعلام شفاف رأی‌شان به لایحه CFT، گفت: آقای لاریجانی ابتدای جلسه درباره نوع رأی گیری برای لایحه CFT نظر خواهی کرد، نظر اکثریت بر رأی گیری الکترونیکی بود بر همین اساس هم عمل شد.

وی درباره تأثیر اصرار و ادعای رأی ندادن 120 نماینده به لایحه CFT بر ذهنیت جامعه افزود: با توجه به اینکه هم اکنون مصوبه مجلس مراحل تقنینی را در شورای نگهبان سپری می کند، به نظر می رسد اعلام علنی رأی ها فایده عملی ندارد. معاون پارلمانی رئیس جمهور اظهار کرد: دموکراسی اصولی دارد و مجلس هم براساس اصول دموکراسی اداره می شود بنابراین ملاک رأی اکثریت است وقتی اکثریتی در مجلس به یک لایحه یا طرح رأی موافق می دهند، آن لایحه یا طرح تبدیل به مصوبه می شود. لایحه ای که تبدیل به مصوبه مجلس شد دیگر مسموع نیست که انقلت در بیاوریم و نسبت به آن در جامعه تردید و تشکیک ایجاد کنیم. وی ادامه داد: هم کنون مصوبه الحاق به CFT در شورای نگهبان است بنابراین زیر سوال بردن، تردید و تشکیک کردن در نحوه تصویب آن در مجلس نفعی ندارد و موجب تشویش اذهان عمومی می شود.

این عضو کابینه دولت دوازدهم درباره خائن خواندن 143 نماینده موافق لایحه CFT در برخی رسانه ها یادآور شد: سزاوار نیست که به نمایندگان موافق CFT خائن بگوییم. آنها نظری داشتند و در بستر قانونگذاری مجلس نظرشان را اعلام کردند.

وی افزود: دولت از همان اولی که لایحه CFT مطرح شد تمام تلاش خود را به کار گرفت تا به تمام شبهات و دغدغه های نمایندگان پاسخ دهد. این کار در یک بستر کاملا دموکراتیک و کارشناسی انجام شد و برای این موضوع بارها در کمیسیون ها و فراکسیون های مجلس جلسات متعدد گذاشتیم.

محسنی بندپی با تاکید بر حفظ اشتغال موجود خبر داد؛

سرپرست وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت : نسخه اختصاصی برنامه اشتغال در دوره تحریم تهیه و تدوین شد.

به گزارش ایلنا،‌ انوشیروان محسنی‌بندپی در جلسه کارگروه تخصصی اشتغال استان در ساری گفت: با اعلام مجلس شورای اسلامی ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق ارزی برای اشتغال روستایی در نظر گرفته شد و در نشست با استانداران ابعاد مختلف این طرح بررسی و اختیارات بیشتری به استانداران و فرمانداران در این بخش داده شد .

وی ادامه داد: مرحله دوم تخصیص اعتبار اشتغال روستایی بعد از به حد نصاب رسیدن دریافت ۷۵ درصدی اعتبار در مرحله اول در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد.

محسنی‌بندپی گفت: در اشتغال فراگیر ۶ محور مشخص شده و در طرح کارورزی، در سال گذشته ۳۰ هزار شغل با اجرای طرح‌های کارورزی ایجاد شده است.

سرپرست وزارت تعاون ، کار ورفاه اجتماعی نشان کرد : سیاست اول در سال جاری تثبیت اشتغال است و برنامه اشتغال دوره تحریم در اولین جلسه شورای عالی اشتغال مطرح می‌شود.

وی افزود : به منظور ایجاد هماهنگی بیشتر میان استانداران و ستاد وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی کمیته‌ای منتخب از پنج استاندار و نمایندگان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل می‌شود تا نظرات استانداران را در دستورالعمل‌ها و شیوه‌های فنی در چارچوب قانون مصوب مجلس لحاظ کند.

وی گفت: ضمانت طرح‌های سرمایه‌گذاری پیشنهادی روستائیان از این پس با سهولت و سرعت بیشتری انجام می‌شود. سرپرست وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد : از این پس رسته‌های منتخب هر استان نیز با انجام مطالعه و بررسی مجدد و تصویب در کارگروه اشتغال استان‌ها قابل بازنگری است.

محسنی بندپی اظهار کرد: برنامه‌های ما در قالب برنامه اشتغال فراگیر ناظر بر توسعه رسته‌های پر اشتغال و افزایش اشتغال‌پذیری در قالب طرح‌هایی مانند کارورزی، مشوق بیمه‌ای، یارانه دستمزد و ... بوده است.

وی تصریح کرد : بنابر تجربه جهانی، در شرایط فعلی ضرورتا باید نحوه مواجهه با بازار کار را به سمت حفظ اشتغال موجود به عنوان اولویت اصلی ببریم بنابراین ما نسخه اختصاصی برنامه اشتغال در دوره تحریم را تدوین و ارائه کردیم، این برنامه علاوه بر طرح‌های در دست اجرا، بر دو محور صیانت از اشتغال موجود و تاکید بر ایجاد اشتغال در رشته فعالیت‌هایی است که در دوره تحریم ، رونق می‌گیرند.

شناسايي دو تابعيتي‌ها تسهيل مي‌شود
رئيس کميته بين‌الملل کميسيون قضائي و حقوقي مجلس گفت: با توجه به شفاف نبودن برخي کليدواژه‌هاي مرتبط با موضوع تابعيت، مسائل مربوط به گرين کارت، اقامت، تابعيت مضاعف و مسائل ديگر از يکديگر تفکيک مي‌شوند و تفاوت‌هاي آن‌ها نيز لحاظ مي‌شوند.

جليل رحيمي‌جهان آبادي در گفت‌وگو با خانه ملت، با بيان اينکه تعدادي از نمايندگان مردم طرحي را تهيه کرده‌اند و درخواست دارند که قوانين مربوط به دو تابعيتي‌ها اصلاح شود تا ممنوعيت‌هايي براي آن‌ها ايجاد شود، بيان کرد: همچنين طراحان اين طرح به دنبال آن هستند که بايد شناسايي دو تابعيتي‌ها تسهيل شود و محدوديت کاري در تصدي پست‌هاي کليدي کشور رخ ايجاد شود.

وي افزود: يک جلسه را با حضور سازمان‌هاي مرتبط مانند وزارت خارجه، وزارت اطلاعات و نيروي انتظامي‌براي بررسي اين طرح پيشنهادي برگزار کرديم که اين نهادها نظرات خود را بيان کردند و به صورت کتبي نيز نظرات آن‌ها ارائه شد تا مورد بررسي قرار گيرد.

رحيمي‌جهان آبادي با بيان اينکه در برخي کشورها از بالاترين پست‌هاي سياسي تا تيم‌هاي فوتبالشان، دو تابعيتي‌ها و حتي بيگانگان مورد استفاده قرار مي‌گيرند، اظهار داشت: بايد به گونه‌اي عمل کنيم که از توانمندي مردم ايران بهره‌مند شويم، نبايد افراد توانمند تنها به اين دليل که در کشور بيگانه به دنيا آمده‌اند يا تابعيتي کسب کرده‌اند، طرد شوند. نبايد بيش از حد سخت گيري شود اما از سوي ديگر دغدغه نمايندگان نيز براي ما محترم است.

نماينده تربت جام با بيان اينکه اين افراد از تصدي برخي پست‌هاي کليدي منع مي‌شوند گفت: تابعيت افراد بايد شفاف شود، اکنون سيستم شفاف و قانوني نداريم، که هر فردي چه تابعيتي دارد، در طرح آمده که تابعيت افراد از طريق خود اظهاري در يک سامانه مشخص شود تا مشخص شود تابعيت و اقامت چه کشوري را دارند.

معاونت امور زنان ریاست جمهوری خبرداد؛
معاونت زنان و امور خانواده نهاد ریاست جمهوری درباره روند رسیدگی به لایحه منع خشونت علیه زنان گفت: این لایحه به قم فرستاده شده که امیدوارم با نتایج خوب بازگردد.

معصومه ابتکار در گفت وگو با ایلنا،‌درباره روند رسیدگی به لایحه مقابله با خشونت علیه زنان گفت: لایحه تأمین امنیت زنان به قوه قضائیه فرستاده شده است و در این رابطه ما همکاری نزدیکی به این قوه داریم.

معاونت زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی که چرا این لایحه برای بررسی به شهر قم فرستاه شده است، عنوان کرد: قوه قضائیه این لایحه را برای مشورت به قم فرستاده است که امیدوارم بازگردد.

وی گفت: مراکزی که در استان قم درباره زنان و خانواده فعالیت می‌کنند طرف مشورت قوه قضائیه هستند که امیدوارم این لایحه با نتیجه خوب بازگردد.

با هدف بستن پرونده قتل خاشقجی صورت گرفت؛

یک پایگاه خبری عراقی اعلام کرد که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی ۵ میلیارد دلار رشوه به رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه پیشنهاد کرده است تا پرونده قتل خاشقجی بسته شود.

به گزارش مهر از «اسرار مدیا»، هاکان کاکیل سفیر ترکیه در لبنان در این مورد گفته است که محمد بن سلمان به اردوغان، پنج میلیارد دلار پیشنهاد کرده است تا در مقابل پرونده جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی بسته شود.

طبق منابع خبری، سفیر ترکیه در گفتگو با یک مسئول عالی ‌رتبه اروپایی این مساله را فاش کرده است. منابع مذکور عنوان کردند: هاکان کاکیل دست داشتن سرویس ‌های جاسوسی خارجی از جمله موساد و سیا را در ماجرای ناپدید شدن خاشقجی رد نکرده است.

لازم به ذکر است پیش از این یک منبع نزدیک به طیف ناراضی سعودی به خبرنگار مهر گفته بود: مطابق برنامه ریزی صورت گرفته، محمد بن سلمان به زودی فرستاده ویژه ای را به آنکارا خواهد فرستاد تا در این خصوص با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و مقامات امنیتی این کشور رایزنی کند. با این حال مقامات سعودی در خصوص پذیرش درخواست این ملاقات از سوی رئیس جمهور ترکیه و دیگر مقامات این کشور تردید دارند. از سوی دیگر، تحرکات دیپلمات ها و دیگر عوامل وابسته به رژیم سعودی در ترکیه هم اکنون به شدت تحت کنترل پلیس امنیت این کشور قرار دارد و قرار است تا پایان هفته، درخواست مقامات سعودی برای دیدار فوق العاده با اردوغان، به دفتر ریاست جمهوری ترکیه ارسال شود.

این منبع آگاه افزوده بود: رژیم سعودی در صدد است پیشنهاداتی را به ترکیه ارائه کرده و شخص رجب طیب اردوغان را از پیگیری موضوع منصرف و یا حداقل وی را به سکوت در قبال پرونده قتل خاشقجی مجاب کند، اتفاقی که بعید است از سوی رییس جمهور ترکیه مورد پذیرش واقع شود.

پروند خاشقجی موجی از محکومیتها و واکنش های شدید در میان کشورهای جهان علیه عربستان را به دنبال داشته است.

خاشقجی حدود ۱۰ روز قبل برای ثبت اسناد ازدواجش وارد کنسولگری عربستان در استانبول شده و تاکنون خبری از پیدا شدن وی منتشر نشده است.