تصميمات درست، نوسانات نرخ ارز را مهار کرد

به اعتقاد سخنگوي کميسيون صنايع و معادن، تبعيت نکردن رشد قيمت‌ها از قواعد اقتصادي يا سرازير شدن قيمت‌ها و تبعيت نکردن آن از قواعد بازارهاي کالا، پول و سرمايه اصلي‌ترين عامل صعود و سقوط قيمت در اين بازارهاست. ولي ملکي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين مطلب اظهار داشت: طي يک ماه گذشته نرخ ارز در نوسان بود که به عقيده بنده اين نوسان، حباب بود و اين حباب با تغيير شرايط رواني و اقتصادي کشور ترکيد. وي، تغيير رفتار مديريت اقتصادي و ارزي کشور را در ريزش و افزايش نرخ ارز موثر دانست و افزود: البته بازار اقتصادي و ارزي کشور علاوه بر متغيرهاي داخلي از تصميمات و اتفاقات حوزه بين‌الملل نيز تاثيرپذير است.


سکه ۴۰۰ هزار تومان حباب دارد

رئيس کميسيون تخصصي طلا و جواهر با تأکيد براينکه تصويب يا رد CFT هيچ تأثيري در بازار طلا و ارز ندارد،‌ گفت: سکه هم اکنون ۴۰۰ هزار تومان حباب دارد.

محمد کشتي آراي در گفت‌وگو با خبرگزاري تسنيم،‌در خصوص وضعيت بازار طلا و سکه اظهار داشت: تا صبح امروز ( جمعه) تقاضاي چنداني در اين بازار وجود نداشت ولي از ساعتي قبل مجدد صف تقاضا درحال تشکيل است. وي با بيان اينکه حباب سکه نسبت به روز چهارشنبه 50 هزار تومان کاهش يافته است، تصريح کرد: ولي کماکان سکه 400 هزار تومان حباب دارد که ريشه اين حباب هم بخاطر تقاضاي موجود در بازار است.


معافيت مالياتي براي اتمام طرح‌هاي نيمه کاره

معاون امور اقتصادي و هماهنگي سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: اجراي طرح‌هاي نيمه تمام توسط بخش خصوصي براي 10 سال از ماليات معاف بوده و حق بيمه کارفرمايان را به حداقل ممکن رسيده است. سيد حميد پورمحمدي در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: قانونگذار به دولت اجازه داده ۴۴۰۰ ميليارد تومان از اعتبارات عمراني ملي و ۲۰ درصد اعتبارات عمراني استان‌ها را صرف يارانه تسهيلات کند. وي افزود: در تامين مالي اين طرح‌ها علاوه بر آن که بودجه عمومي‌به عنوان اهرم وارد عمل مي‌شود، منابع صندوق توسعه ملي، فاينانس خارجي، تسهيلات بانکي و بورس نيز اين طرح‌ها را تامين مالي مي‌کنند.

رشد 20 درصدي نقدينگي در مرداد امسال

گزيده آمارهاي اقتصادي مربوط به مرداد ماه سال 1397 در حالي منتشر شد که محاسبات اقتصادي بانک مرکزي نشان ميدهد در مرداد امسال نقدينگي با 20.5 درصد رشد نسبت به مرداد سال قبل، به 1646 هزار ميليارد تومان رسيده است. به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي‌بانک مرکزي، اين بخش از گزيده آمارهاي اقتصادي شامل خلاصه دارايي‌ها و بدهي‌هاي سيستم بانکي اعم از بانک مرکزي، بانک‌ها و موسسات اعتباري غيربانکي، بانک‌هاي تجاري، بانک‌هاي تخصصي و بانک‌هاي غيردولتي و موسسات اعتباري غيربانکي و نيز شامل ارقام عمده پولي و اعتباري و تسهيلات اعتباري بانک‌ها و موسسات اعتباري به تفکيک عقود اسلامي‌است. محاسبات اقتصادي بانک مرکزي نشان ميدهد که در مردادماه امسال نقدينگي با 20.5 درصد رشد نسبت به مردادماه سال قبل، به 1646 هزار ميليارد تومان رسيده است. سهم پول از نقدينگي مردادماه امسال 2315.9 هزار ميليارد ريال بوده که نسبت به مردادماه سال قبل 39.7 درصد رشد داشته است؛ ضمن آنکه سهم شبه پول نيز از نقدينگي 1646 هزار ميلياردي 14151 هزار ميليارد ريال بود که نسبت به سال قبل 17.9 درصد افزايش يافته است.

افزايش سود اوراق مشارکت

براي جذب نقدينگي به سمت توليد

عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي‌مي‌گويد دولت مي‌تواند با افزايش سود اوراق مشارکت سرمايه‌هاي مردم را جمع آوري و به سمت توليد هدايت کند.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از خانه ملت، علي قرباني با اشاره به اينکه رئيس کل بانک مرکزي گفته است مردم در جايي جز سکه و ارز سرمايه گذاري کنند، اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به نوسانات قيمت دلار، سرمايه گذاري در اين بازار مطمئن نيست، ممکن است در برخي مواقع عده حدودي به سودهاي سرشاري دست يابند اما براي اکثريت جامعه محل مناسبي براي سرمايه گذاري نيست. عضو کميسيون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس در خصوص هدايت سرمايه‌هاي مردم به بازارهاي ديگر گفت: پشنهاد اين است که دولت با سود بالايي، پول‌ها را از طريق اوراق مشارکت به پروژه‌هاي توليدي کشور جذب کند و به محض اينکه بازار به وضعيت اوليه برگشت سودها کاهش پيدا کند.

۶درصد از جرايم بانکي توليد کنندگان

بخشيده مي‌شود

عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس مي‌گويد در اصلاح قانون بودجه تنها ۶درصد از جرايم بانکي توليدکنندگان بخشوده شده است.

مهرداد بائوج لاهوتي ، با اشاره به اصلاح بند (و) تبصره 16 قانون بودجه سال 96 اظهار داشت: در بند و تبصره 16 قانون بودجه سال 96 گفته بوديم توليدکنندگان اگر اصل و سود وام بانکي خود را يکجا توسيه کنند، پرداخت از سود مرکب معاف شوند و اين قانون تا شهريور اعتبار داشت.

عضو کميسيون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس ادامه داد: در کميسيون تنها بخشش سود جريمه درنظرگرفته شد، با اين حساب شرايطي که هيات مديريت بانک مي‌توانست اعمال کند را قانوني کرديم و تا آخر سال اين امتياز براي بخش توليد تمديد شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد؛

رييس کميسيون اقتصادي مجلس تشريح کرد:

تحريم‌هاي آبان آمريکا اثري برنرخ ارز ندارد

رييس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اين که عملکرد معاون اول رييس جمهور موفقيت آميز نيست، گفت: بررسي‌هاي بنده نشان مي‌دهد، که تحريم‌هاي آمريکا در آبان اثري بر نرخ ارز ندارد.

به گزارش خبرگزاري مهر پورابراهيمي‌در پاسخ به اين موضوع که مطالبي در خصوص تعمدي بودن افزايش قيمت ارز در برخي محافل شنيده مي‌شود، گفت: يک سري مباحث در خصوص افزايش نرخ ارز مطرح مي‌شود، که برخي سياسي و برخي اقتصادي است، من تصور نمي‌کنم، دولتي براي جبران کسري بودجه تغيير نرخ ارز را پيش بگيرد، لذا منطقي و عقلايي نيست که دولتي براي جبران کسري بودجه اقدام به تغيير نرخ ارز کند.دولت‌ها خود مصرف کننده هستند، يعني افزايش درآمد، خود به افزايش مصرف منجر مي‌شود، از طرفي تبعات ناشي از اين افزايش نرخ ارز آن قدر سنگين است، که دولت نمي‌تواند آن را بپذيرد، لذا از نظر تخصصي اين صحبت‌ها منطقي نيست.

وي افزود: از نظر اين که تغيير نرخ ارز عامدانه و يا غير عمدي و با يک هدف خاص است، بايد بگوييم، تصميمات غير کارشناسي است، اما اين که عامدانه باشد، را شخص بنده به اين موضوع نرسيدم و نمي‌توان بدون اطمينان مطلبي را مطرح کرد و بگوييم پشت افزايش نرخ ارز ماجرايي بوده است. البته مطالبي مطرح مي‌شود، که مي‌خواهند نظام را به ستوه بياورند و پس از آن مانند جريان پذيرش قطعنامه، نظام در جايگاه تصميم قرار بگيرد، اما من به اين امر نرسيده‌ام و گمان مي‌کنم علت افزايش نرخ ارز عمدتا به دليل تصميمات غيرکارشناسي و غير تخصصي بوده است.

پورابراهيمي‌در ادامه اين گفتگو گفت: در خصوص FATF بايد بگوييم، که اين لوايح شفافيت را به دنبال نداشته و گروه اقدام مالي تناقض‌هاي متعددي دارد و مانند موضوعات حقوق بشر است، که بستر سياسي عليه جمهوري اسلامي‌ايران شده است و شفافيتي را دنبال نمي‌کند. کسي در دنيا شک ندارد، که عربستان عقبه تامين مالي تروريسم است، اما گروه اقدام مالي هيچ گاه اين کشور را در ليست سياه قرار نداده است و لذا اين گروه رفتاري سياسي و غير علمي‌دارد، موضوع شفافيت اساسا درست است، هيچ کشوري نبايد از تروريسم حمايت کند، اين خيلي خوب است، اما متاسفانه اين گروه ابزاري براي اهداف ديگر شده است.

پورابراهيمي‌يادآور شد: سابقه FATF در کشور ما به تعهداتي برمي‌گردد که آقاي طيب نيا، وزير اقتصاد وقت در سال ۹۵ به اين گروه داده بود، بررسي‌هاي مجلس نشان مي‌داد، که اقدامات وي خلاف قانون اساسي است، چرا که بايد مجوز براي اين تعهدات ابتدا از مجلس اخذ مي‌شد و پس از آن تعهد مي‌داديم، جلساتي با آقاي طيب نيا گذاشتيم و در اين خصوص بحث کرديم، اما وي اين امر را نمي‌پذيرفت. لذا اولين گزارش مجلس در کميسيون اقتصادي که امضايFATF را تخلف دولت دانست ۷ مهرماه ۹۵ بود، که بعدها اين گزارش از کميسيون اقتصادي گرفته شد و به کميسيون قضايي مجلس و سپس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي‌رفت. رييس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌در خصوص لزوم اصلاح نظام بانکي بيان کرد: برخي از بانک‌ها اقدامات عجيب کرده و کشور را دچار چالش مي‌کنند و ريشه اصلي آن نيز عدم نظارت بانک مرکزي است، در حال حاضر متاسفانه بايد بگوييم ساختار بانک مرکزي سنتي است و لذا نظارتي بر عملکرد برخي بانک‌ها ندارد، به همين دليل ۲ سال است، که در حال بازنگري جدي هستيم و اصلاحاتي که بايد انجام بدهيم، از دوره قبل مجلس آغاز شده و در ۲ سال گذشته مجلس نيز توانستيم ۲ قانون مهم کشور را بازنگري بکنيم، که يک قانون اصلاح قانون بانک مرکزي است، که ساختار بانک مرکزي در کشور ما عوض خواهد شد، ساختار جديد اين بانک بر مبناي حوزه نظارتي و مشابه کشورهاي توسعه يافته است. اين طرح تا اواسط آبان ماه به صحن علني مي‌رود، کار بسيار بزرگي است و تا قبل از بودجه ۹۸ مصوب مي‌شود، اگر اين ساختار قبلا اصلاح شده بود، ما شاهد چنين وضعيتي در بازار ارز نمي‌بوديم. نماينده مردم کرمان در باره نوسانات اخير ارزي توضيح داد: معمولا زماني که شوک ارزي در کشوري اتفاق مي‌افتد وضعيت درآمد ارزي کشورها تغيير مي‌يابد، ما يک شانسي که داريم، اين است، که بخش عمده‌اي از درآمدهاي کشور وابسته به صادرات است و تاحدي مي‌تواند اين شوک ارزي را جبران کند.

وي ادامه داد: کشورهايي مانند ايران براي جبران ميزان قدرت خريد مردم طرح‌هايي را اجرا مي‌کنند، بخشي از اين جبران از طريق سبدهاي حمايتي است، در جلسه روز سه شنبه نيز روي بسته حمايتي کار کرديم، که ببينيم، چه ميزان درآمد مازاد بر بودجه داريم، افزايش قيمت نفت سبب جبران کاهش ميزان فروش مي‌شود و افزايش درآمد داريم، البته به قبل که قطعا نمي‌توانيم بازگرديم، اما بخشي از اين شوک جبران مي‌شود. تنها راه برگشت به قبل اين است، که هرچه مي‌توانيم به کاهش قيمت دلار کمک کنيم.

پورابراهيمي‌در پاسخ به اين سئوال خبرنگار که پرسيد: يکي از نگراني‌هاي مردم اين است، که با تحريم‌هاي آبان ماه آمريکايي‌ها مجددا شاهد افزايش نرخ ارز و موج جديد گراني‌ها باشيم، تحليل شما در اين خصوص چيست؟ پاسخ داد: من فکر مي‌کنم، تحريم‌هاي جديد تاثير جديدي ندارد، مسئولان اين تحريم‌ها را پيش‌بيني کرده و اقدامات خنثي کننده را انجام دادند، چيزي بيشتر از اين در حوزه ارز رخ نخواهد داد، البته بانک مرکزي بايد بسيار با هوشياري و درايت عمل و اوضاع را مديريت کند. پورابراهيمي‌اضافه کرد: در تامين کالاهاي اساسي مردم پيش‌بيني تامين ارز به خوبي شده است، در خصوص تامين کالاهاي مورد نياز مردم که البته جزو کالاهاي اساسي نيز نيست، بخش عمده از طرف سامانه نيما تامين مي‌شود و نياز جزئي ان نيز توسط صرافي‌ها تامين خواهد شد. به همين دليل تاثيرگذاري اين تحريم‌ها بسيار کم است، کما اين که اقدامات اخير بانک مرکزي در بازار ارز تاثيرات مثبتي داشته است.

وي همچنين گفت: در حوزه اقتصادي بايد بپذيريم، که نرخ ارز بيش از ۵۰ الي ۶۰ درصد از نرخ ترجيحي توجيهي ندارد و به همين دليل مي‌بايست نرخ‌ها برگشت پيدا کرده و به نرخ واقعي خود برسد.

يوسفيان‌ملا مطرح کرد؛
عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: وقتي اقتصاد به دليل مسائل مختلف با نوسانات همراه است و امکان برنامه ريزي و پيش‌بيني قيمت کالاها براي توليدکنندگان و مصرف کنندگان دشوار است، شاهد رفتارهايي در اقتصاد هستيم که عده‌اي به منظور جلوگيري از زيان خود در آينده انجام مي‌دهند اين درحالي است که استفاده از ابزارهاي نوين مالي قادر است تا ريسک نوسانات قيمت در آينده را به شيوه‌اي مطلوب پوشش دهد. عزت الله يوسفيان ملا در گفت‌وگو با ايلنا، عنوان کرد: طي سال‌هاي گذشته از ظرفيت‌هاي بورس کالا در ايجاد شفافيت و عدالت معاملات استفاده شده که در کنار اين معاملات به شيوه فيزيکي و نقدي، استفاده از ابزارهاي مالي بورس کالا نيز ضروري است. عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس معتقد است که زمان استفاده از روش‌هاي روز دنيا همچون بهره‌گيري از ابزارهاي مالي بورس کالا براي تنظيم بازارها فرارسيده است، به طوري که مي‌توان با استفاده از ابزارهاي مالي، ريسک نوسانات قيمتي محصولات مختلف در آينده را پوشش داد که اين روند در ساختار سنتي امکان‌پذير نيست.

وي اظهار داشت: بورس‌هاي کالايي به عنوان يکي از ابزارهاي اقتصادي مهم در دنياي امروز به شمار مي‌روند، به طوري که قيمت بسياري از کالاهاي اساسي موجود در دنيا، در بورس‌هاي کالايي کشف مي‌شود؛ در واقع در اين مکانيسم، حجم عرضه و تقاضاي خريد براي يک کالا و بودن و يا نبودن متقاضيان خريد، موجب تعيين قيمت آن خواهد شد. علاوه بر اين، بورس‌هاي کالايي امروزه با انتشار اوراق گوناگون و استفاده از بازارهاي مالي مانند معاملات آتي و آپشن، اين امکان را فراهم مي‌آورند تا به جاي اينکه سفته‌بازان حاضر در بازار، کالا را به صورت فيزيکي مورد معامله قرار دهند، ريسک معاملات را به بازارهاي مالي معطوف کرده و براي سود بردن از نوسان قيمت‌ها به اين بازارها مراجعه مي‌کنند.

يوسفيان ملا گفت: مي‌توان با فراهم کردن امکان راه‌اندازي بازارهاي معاملات آتي و آپشن براي هر کالايي، ريسک بازار و فعاليت‌هاي سفته بازي را از بازار فيزيکي، جذب بازارهاي مالي بورس کرد؛ به عبارتي کساني که مي‌خواهند از نوسانات قيمت يک محصول سود ببرند به جاي اينکه خود کالا را ذخيره و انبار کنند و موجب کميابي محصول در بازار شوند، در بازار آتي و آپشن حضور پيدا خواهند کرد. اين عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس معتقد است، دولت مي‌تواند با استفاده از ظرفيت‌هاي بورس کالا در راستاي سامان بخشي به بازارهاي مختلف همچون کالاهاي مهم و استراتژيک اقدام کرده و نوسانات و التهابات بازار را کنترل کند تا به اين ترتيب بتواند اين بازارهاي نابه‌سامان را به سمت ثبات و آرامش هدايت کند. نماينده مردم آمل در مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه در حال حاضر با توجه به التهاب برخي بازارها، بايد به منظور جلوگيري از پديده‌هاي منفي اقتصادي عرضه کل زنجيره توليدات را به سمت بورس کالا سوق دهيم، تصريح کرد: زماني که صحبت از معامله در بورس کالا مي‌شود اولين مزيتي که مورد توجه قرار مي‌گيرد، کشف قيمت و ايجاد شفافيت در معاملات است که اين امر باعث خواهد شد نگراني‌ها در مورد بروز سفته بازي و دلالي جاي خود را به امنيت فکري و شفافيت قيمتي دهد. اين عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در خاتمه سخنان خود گفت: بايد به اين نکته توجه داشت که با وجود نابساماني‌هايي که در بازار وجود دارد، دولت اگر براي کنترل التهابات بازار از مکانيسمي‌شفاف مانند بورس کالا کمک بگيرد، ديگر نگران آشفتگي بازارهاي مختلف در کشور نخواهد بود.