انتصاب رييس سازمان نظام مهندسي معدن

رئيس جمهور در حکمي‌و به پيشنهاد وزير صنعت، معدن و تجارت، دکتر داريوش اسماعيلي را براي مدت ۳ سال به عنوان "رئيس شوراي مرکزي و رئيس سازمان نظام مهندسي معدن" منصوب کرد.به گزارش ايسنا، در متن حکم حجت الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني خطاب به رئيس جديد سازمان نظام مهندسي معدن آمده است :در اجراي ماده (۲۳) قانون نظام مهندسي معدن مصوب ۲۵ بهمن ۱۳۷۹ مجلس شوراي اسلامي‌نظر به تخصص و تجربيات ارزنده جنابعالي و بنا به معرفي وزير محترم صنعت، معدن و تجارت به موجب اين حکم براي مدت ۳ سال به عنوان "رئيس شوراي مرکزي و رئيس سازمان نظام مهندسي معدن" منصوب مي‌شويد.


وزير صمت استعفا نداده است

مرکز روابط عمومي‌و اطلاع رساني وزارت صنعت، معدن و تجارت طي اطلاعيه‌اي اعلام کرد محمد شريعتمداري وزير صنعت استعفا نداده است. در بخشي از اين اطلاعيه آمده است: همانطور که قبلا هم بطور کامل توضيح داده شده است آقاي دکتر شريعتمداري استعفا نداده‌اند و اين موضوع پيش از اين از سوي دولت تکذيب شده است و در هماهنگي کامل با رياست محترم جمهور در حال انجام وظايف قانوني هستند....در پايان ضمن توصيه به رعايت صداقت، عدالت و تقوا در اطلاع‌رساني لازم است در موارد تخصصي براي کسب اطلاع از حقيقت تلاش شود و از انتشار اخبار بصورت مغرضانه و هيجاني پرهيز گردد.


کرباسيان از ايميدرو رفت

مهدي کرباسيان رئيس سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران در راستاي اجراي قانون منع به کارگيري بازنشستگان از سمت خود در ايميدرو کناره‌گيري کرد.

به گزارش فارس، مهدي کرباسيان در جمع معاونان و مديران از کناره‌گيري از سمت خود در اين سازمان خبر داد.

وي اعلام کرد:‌ با توجه به پايبندي به قانون منع به کارگيري بازنشستگان از سمت خود کناره‌گيري مي‌کند. به گزارش فارس، کرباسيان پيش از اين در اواسط مردادماه اعلام کرده بود که با ابلاغ قانون مذکور از سمت خود کناره‌گيري مي‌کند.

کرباسيان همچنين در اين جلسه اعلام کرد:‌ اردشير سعد محمدي به صورت موقت جايگزين وي خواهد بود.

خودروسازان شرکت‌هاي غيرمرتبط و زيان‌ده را واگذار کنند

يک کارشناس صنعت خودرو گفت: خودروسازان در شرايط فعلي که با تحريم خارجي و مشکلات داخلي مختلفي روبرو هستند مي‌توانند با واگذاري شرکت‌هاي غيرمرتبط و همچنين شرکت‌هاي مرتبط زيان‌ده، به اصلاح ساختار مالي و کاهش هزينه‌هاي خود بپردازند. حسن کريمي‌سنجري در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: در طول چند دهه فعاليت صنعت خودرو، دو خودروساز بزرگ کشور در برهه‌هاي مختلف به دلايلي از جمله فشارهاي بيروني وارد حوزه بنگاه‌داري در بخش‌هايي غيرمرتبط با خودروسازي شده‌اند. وي با بيان اينکه اين موضوع باعث شده که بخشي از منابع خودروسازي در حوزه‌هاي غيرمرتبط هزينه شود، خاطرنشان کرد: بنابراين در شرايط فعلي که خودروسازان با مشکل کمبود شديد نقدينگي و زيان‌دهي مواجه هستند يکي از راهکارها براي بهبود وضعيت، واگذاري شرکت‌هاي زيرمجموعه غيرمرتبط است. اين کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: برخي از شرکتهاي زيرمجموعه غيرمرتبط خودروسازي زيان‌ده نيز هستند که اين موضوع موجب شده بخشي از منابع مالي صنعت خودرو صرف اداره اين شرکتهاي زيان‌ده شود.

چگونگي عضويت خسروتاج در هيأت مديره کشتيراني

مرکز روابط عمومي‌و اطلاع‌رساني وزارت صمت به ارائه توضيحاتي درباره چگونگي عضويت مجتبي خسروتاج معاون وزير در هيأت مديره کشتيراني پرداخت.

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، مرکز روابط عمومي‌و اطلاع‌رساني وزارت صمت طي اطلاعيه‌اي به ارائه توضيحاتي در مورد چگونگي عضويت مجتبي خسروتاج معاون صادراتي وزير صنعت در شرکت کشتيراني جمهوري اسلامي‌ايران پرداخت. در اين اطلاعيه‌ آمده است، معاونان وزرا طبق قوانين بودجه به شرط عدم دريافت هرگونه مبلغي و عضويت غيرموظف، به تشخيص وزير مربوطه مي‌توانند در حداکثر يک شرکت به نمايندگي از سهام وزارتخانه‌هاي متبوع در هيات مديره منصوب شوند. وزارت صمت حدود بيست درصد از سهام شرکت کشتيراني جمهوري اسلامي‌را در اختيار دارد که يک نفر از اعضاي هيات مديره اين شرکت با معرفي وزير صمت مسئوليت مي‌پذيرد که جناب مهندس خسروتاج معرفي شده‌اند. اين انتصاب حداقل مربوط به دو سال پيش است که ايشان به عنوان عضو هيات مديره غير موظف آنجا انجام وظيفه مي‌کنند طبق قانون استعفاي ايشان نه تنها از وزارتخانه بلکه به صورت خودبه خود از کشتيراني نيز محسوب خواهد شد.

استراتژي توليد بايد استاندارد محور باشد

معاون ارزيابي کيفيت سازمان ملي استاندارد با اشاره به لزوم رعايت استانداردها در توليد و خدمات گفت: استراتژي توليد داخل بايد استاندارد محور باشد. به گزارش ايرنا، مسلم بيات در آيين روز جهاني استاندارد در ايلام اظهار داشت: زندگي در عصر کنوني و قرن فراصنعتي بدون استانداردها غير ممکن است، توجه به اين مقوله مهم يک انتخاب نيست، بلکه ضرورتي اجتناب ناپذير بوده و آنچه آنرا اثر بخش مي‌کند استفاده بهينه يک جامعه از آن است.

معاون وزير صنعت خبر داد:

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت به استقرار 2 هزار کسب و کار نوپا (استارت آپ) در نواحي و شهرک‌هاي صنعتي براي سه سال آينده اشاره و تصريح کرد: براي استقرار شرکت‌هاي دانش بنيان درون شهرک‌هاي صنعتي تسهيلات ويژه‌اي با 60 ماه تقسيط در نظر گرفته شده است.

به گزارش تارنماي وزارت صنعت، معدن و تجارت، «صادق نجفي» در آيين امضاي تفاهمنامه همکاري سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي ايران با سازمان پژوهش‌هاي علمي‌و صنعتي ايران درباره آموزش، مشاوره و انتقال فناوري‌هاي پيشرفته، افزود: بايد 31 هزار و 500 واحد صنعتي را تا سه سال آينده نوسازي و بهسازي کنيم.

مديرعامل سازمان صنايع‌ کوچک و شهرک‌هاي صنعتي ايران ادامه داد: بيش از 84 هزار واحد صنعتي در کشور وجود دارد که 92 درصد آن کوچک و متوسط است.

وي تاکيد کرد جايي که بهره وري پايين، رقابت مشکل و هزينه تمام شده توليد بالاست، بايد به سمت استفاده از فناوري‌هاي نوين رفت؛ زيرا 2.5 درصد از رشد اقتصادي بايد در اثر بهره وري و فناوري ايجاد شود.

نجفي پيشنهاد کرد: به عنوان نمونه قطعات ماشين آلات و تجهيزات واحدهاي توليدي غيرفعال و راکد را مي‌توانيم به ديگر کشورها بفروشيم و ارزآوري داشته باشيم.

به گفته وي، خسارت نقدينگي ايجاد شده در جامعه را توليدکننده مي‌دهد.

  • استقرار 2 هزار کسب و کار نوپا (استارت آپ) در نواحي و شهرک‌هاي صنعتي

نجفي به استقرار 2 هزار کسب و کار نوپا (استارت آپ) در نواحي و شهرک‌هاي صنعتي براي سه سال آينده اشاره و تصريح کرد: براي استقرار شرکت‌هاي دانش بنيان درون شهرک‌هاي صنعتي تسهيلات ويژه‌اي با 60 ماه تقسيط در نظر گرفته شده است.

وي يادآوري کرد: حدود هشت هزار دانشجوي ارشد و دکترا به صورت عملي در واحدهاي صنعتي در قالب طرح کارورزي مشغول به کارند.

  • امضاي تفاهمنامه آموزش، مشاوره و انتقال فناوري‌ها به صنايع کوچک و متوسط

به گزارش ايرنا، تفاهمنامه همکاري سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي ايران با سازمان پژوهش‌هاي علمي‌و صنعتي ايران با حضور رييسان 2 سازمان امضا شد.

هدف اين تفاهمنامه آموزش، مشاوره و انتقال فناوري‌هاي پيشرفته به صنايع کوچک و متوسط است.

حمايت از شرکت‌هاي نوپا و دانش بنيان و ارتقاي توان صنعتي از ديگر اهداف تفاهمنامه به شمار مي‌رود.

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در اين زمينه تصريح کرد: اين گونه تفاهمنامه‌ها بايد خروجي کاربردي داشته باشد که اهميت اين موضوع در شرايط خاص کنوني، دوچندان مي‌شود.

مديرعامل سازمان صنايع‌ کوچک و شهرک‌هاي صنعتي ايران تاکيد کرد بايد براي عملياتي کردن اين تفاهمنامه کارگروهي تشکيل شود. نجفي افزود: در استان‌هايي مانند گلستان، مرکزي و آذربايجان شرقي واحدهايي را شناسايي کرديم که به عنوان نمونه مي‌توانند در اين تفاهمنامه مفيد واقع شوند.

رئيس شوراي شهر تهران گفت: مقرر شده قطعات مورد نياز 19 هزار دستگاه اتوبوس وارد کشور شود تا در داخل ساخته شده و در نهايت بين شهرداري‌ها و ناوگان حمل و نقل برون شهري توزيع شود.«محسن‌هاشمي» در گفت وگو با ايرنا از موضوع ورود اتوبوس‌هاي دست دوم و کارکرده به داخل کشور اظهار بي اطلاعي کرد و افزود: رئيس جمهوري در موضوع تغيير سيستم اتوبوسراني و استفاده از اتوبوس‌هاي با مصرف سوخت پايين حساسيت ويژه‌اي دارند و دستوري در اين خصوص صادر کرده که شامل کاميون‌ها نيز مي‌شود.به گفته وي، اکنون بدنه و حتي شاسي اتوبوس در داخل کشور ساخته مي‌شود و بجز گيربکس، موتور و در پاره‌اي موارد ترمز که از خارج تامين مي‌شود، به توان داخلي سازي بيش از 60 درصدي در اين زمينه دست يافته ايم.هاشمي‌با بيان اينکه تاکنون درخصوص واردات 10 هزار دستگاه اتوبوس کارکرده خارجي بحثي در شوراي شهر مطرح نشده است، تصريح کرد: «براي شهر تهران به هيچ عنوان به دنبال اتوبوس دست دوم نبوده و نيستيم».رئيس شوراي شهر تهران همچنين ادعاي قيمت تمام شده 2 برابري ساخت اتوبوس در داخل به نسبت واردات آن به کشور را رد کرد و گفت: در اين مساله نرخ ارز عامل اصلي و اثرگذار است و اگر اتوبوس در داخل ساخته شود، هزينه گمرکي چنداني ندارد، اما اگر بخواهيم به واردات اقدام کنيم آنگاه هزينه گمرکي بالايي خواهد داشت.وي ادامه داد: روال بر اين است که براي توليد اتوبوس ارز ارزان قيمت در اختيار توليدکنندگان قرار مي‌گيرد که در اين صورت افزايش قيمت چنداني نخواهد داشت.به گزارش ايرنا، روزهاي گذشته برخي رسانه‌ها اعلام کردند که شرکت‌هاي فعال در صنعت حمل و نقل شهري به دنبال واردات اتوبوس به کشور هستند؛ اين در حالي است که خطوط توليد اتوبوس‌هاي داخلي به‌ دليل کمبود تقاضا، با کمتر از ظرفيت اسمي‌خود کار مي‌کنند و ظرفيت توليد کنندگان داخلي بلااستفاده مانده، به دنبال واردات آن هم در اتوبوس‌هاي دست دوم درون شهري هستند.کارشناسان معتقدند، مشکل اصلي در اين ماجرا، کم توجهي دولت و همچنين شهرداري‌ها به توليدات داخل است؛ زيرا اتوبوس به‌عنوان کالايي گران قيمت و سرمايه اي، چندان امکان فروش به‌ صورت شخصي به افراد نداشته و بايد در قالب قراردادهاي کلان به فروش برسد.در اين زمينه، وزارت صنعت، معدن و تجارت، ورود اتوبوس‌هاي کارکرده به کشور را شايعه‌اي بي پايه و اساس دانسته و اعلام کرده است که وزارتخانه هيچ مجوزي براي واردات اتوبوس دست دوم و کارکرده صادر نکرده و 100 درصد با اين موضوع مخالف است.«اميرحسين قناتي» مديرکل دفتر صنايع خودرو و نيرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت به ايرنا گفته است: «کشور جاي خودروهاي اسقاطي نيست و اگر چنين اتفاقي افتاده باشد، به شدت با آن برخورد خواهيم کرد.»در مرداد ماه امسال 183 دستگاه ميني بوس و ميدل باس و 59 دستگاه اتوبوس در داخل کشور توليد شد؛ گرچه توليد اتوبوس در اين ماه در مقايسه با مرداد ماه پارسال (162 دستگاه) کاهش فاحشي نشان مي‌دهد اما در تيرماه امسال 78 دستگاه اتوبوس در کشور توليد شد.

وزیر ارتباطات در اجلاس عشق آباد تشریح کرد؛
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: حوزه اوراسیا شامل ایران و آسیای مرکزی و قفقاز، عرصه بسیار مناسبی برای عملیاتی ساختن تزِ منطقه قوی تر است و روابط تجاری میان کشورهای درون منطقه به خصوص در زمینه ICT مناسبات صلح آمیز را در این منطقه تضمین می کند.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، «محمد جواد آذری جهرمی» در اجلاس عشق آباد بر لزوم تلاش برای ساخت منطقه ای قوی در حوزه ICT تاکید کرد و افزود: حس همبستگی با شهروندان سایر جوامع منطقه در میان شهروندان کشورها از مهمترین محورهای تز منطقه قوی تر است.

وی اظهار داشت: رئیس جمهوری از تزی سخن گفته است که به نام دکترین 'منطقه قوی تر' شناخته می شود. در فضای پرتنش و آلوده به رقابت های غیرسازنده ای که این روزها در منطقه غرب و جنوب غرب آسیا به وجود آمده، پیام حسن نیت ایران برای ساختن منطقه ای قوی تر تاکنون بی پاسخ مانده است.

آذری جهرمی افزود: پرسش این است که چه ابزاری مهمتر و مؤثرتر از ICT می تواند چنین شرایطی را برای یک منطقه ایجاد کند. اتصال کشورهای همسایه در زمینه زیرساخت ICT و ایجاد بازارهای مشترک در این حوزه به اندازه اتصال در حوزه حمل و نقل، در ایجاد ثبات و امنیت و توسعه در یک منطقه ضروری است.

وی بیان کرد: ICT پیوند دهنده فکر و ذهن مردم، تسهیل کننده تجارت و رشد اقتصادی و یکی از ابزارهای اساسی در ارتقای شاخص های امنیت انسانی در جوامع محسوب می شود. می خواهیم ایده منطقه قوی تر را در رابطه با همسایگان شمالی خود به واقعیت تبدیل کنیم و برای این هدف، همکاری ما با همسایگان مان در حوزه ICT یکی از اصلی ترین اولویت های ماست.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: آمادگی داریم با اتحادیه RCC درباره ایجاد یک دفتر منطقه ای برای گفتگوهای مشترک در حوزه ICT همکاری کنیم. توسعه اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیک در رأس اولویت های من به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران قرار دارد. همچنین طیف گسترده ای از موضوعات از همکاری های فضایی و ماهواره ای گرفته تا تنظیم مقررات فرکانسی و ارتباطات پستی پیش روی ماست. اینها همه ظرفیت های بالقوه ای را برای همکاری های بیشتر میان ایران و کشورهای CIS تشکیل می دهند.

وی افزود: کشور من جزو یکی از پیشرفته ترین کشورهای درحال توسعه در زمینه ICT است. بیش از 65 میلیون نفر از جمعیت 80 میلیونی ایران به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند. ما در تحقیق و توسعه در زمینه اینترنت G5 و G6 به پیشرفت های قابل توجهی دست یافته ایم. ایران با دارا بودن جامعه ای پیشرو و تحصیلکرده، بازار بزرگی برای تجارت محصولاتICT است. آذری جهرمی تصریح کرد: امروز کشور من در برابر تحریم های ظالمانه دولت آمریکا قرار گرفته است که می خواهد میل و اراده ناپذیرفتنی خود را با استفاده نامشروع و غیرقانونی از ابزار زور بر دیگران تحمیل کند. استفاده از تحریم و یکجانبه گرایی در نظام بین المللِ امروز قطعاً محکوم به شکست است اما ما این تحریم ها را به فال نیک می گیریم تا به آن بهانه اتکا و وابستگی خود را به ISP های غربی و آمریکایی کاهش دهیم.

به گفته وی، فرصت طلایی و بی نظیری روبروی همسایگان ما در حوزه RCC قرار دارد تا خود را به بازار بزرگ ایران بشناسانند. من با یک پیام دعوت جدی به همکاری به اینجا آمده ام: بیایید با هم برای ساختن یک منطقه قوی بر پایه ICT تلاش کنیم.اجلاس عشق آباد با حضور مقامات تعدادی از کشورهای منطقه از جمله ایران، روسیه، بلاروس، جمهوری آذربایجان و مقامات بین‌المللی در این حوزه، در ترکمنستان از دو روز پیش آغاز بکار کرده است. اقتصام**1108.