صادرات نفت ايران رو به افزايش است

بررسي‌هاي اخير نشان مي‌دهد که صادرات نفت ايران بسيار بيشتر از آمارهاي اعلام شده از سوي برخي مراکز رديابي تانکرهاي نفتي است.به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از فوربس، دولت آمريکا نسبت به افزايش قيمت نفت و بنزين در ايالات متحده در نتيجه تحريم بخش نفت و گاز ايران نگران است؛ البته دولت ترامپ اعلام کرده که در حال بررسي معافيت‌هاي تحريم واردات نفت خام ايران براي برخي از کشورهاي بزرگ وارد کننده نفت است. وب سايت TankerTrackers يک سرويس آنلاين براي رصد تانکرهاي نفتي در سرتاسر جهان است که معمولا اين کار را از طريق ماهواره انجام مي‌دهد.


مردم انتظار افزايش قيمت بنزين را ندارند

جلال ميرزايي يک عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه «مردم در شرايط فعلي انتظار افزايش قيمت بنزين را ندارند»، تصريح کرد: اگر دولت در اثر ناچاري اين اقدام را انجام دهد بايد ملاحظاتي را هم در نظر بگيرد از جمله اينکه حتما بايد يک سهميه ۱۰۰۰ توماني براي بنزين در نظر گرفته شود و براي قيمت آزاد بنزين هم مبلغ جداگانه‌اي پيش‌بيني شود. بهترين راه اين است که دولت دو سه عدد را به عنوان قيمت احتمالي بنزين اعلام کند و رسانه‌ها هم کمک کنند تا بازخورد اينها سنجيده شود و نهايتا رقمي‌انتخاب شود که جامعه آمادگي پذيرش آن را دارد تا اجراي آن تبعات منفي نداشته باشد.


قيمت جهاني نفت

قيمت نفت پس از افت ۳ دلاري در معاملات روز گذشته، امروز افزايش يافت و هر بشکه نفت برنت در برابر ۸۰ دلار و ۵۹ سنت معامله شد.به گزارش رويترز ، قيمت نفت در روز جمعه بالا رفت و کاهش دو روز قبل را به علت افت سريع بازار سهام و افزايش نگراني در مورد عرضه آن جبران کرد، ولي به نظر مي‌رسد در مسير کاهش هفتگي قرار داشته باشد.نفت خام برنت در ساعت 2:56 به وقت گرينويچ 33 سنت معادل 0.4 درصد افزايش يافت و به 80.59 دلار در هر بشکه رسيد. نفت در روز پنجشنبه با 3.4 درصد کاهش ، 79.80 دلار معامله شد که کمترين مقدار از 24 سپتامبر بود. به نظر مي‌رسد قيمت نفت اين هفته 4.2 درصد کاهش داشته باشد.

قاچاق گسترده سوخت

از تبعات حذف کارت سوخت است

محمد خدابخشي عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس گفت: يکي از تبعات حذف کارت سوخت توسط مسئولان، افزايش قاچاق گسترده سوخت است.وي در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، در مورد اظهارات رئيس دفتر جمهور مبني بر احياي کارت هوشمند سوخت، اظهار داشت: از همان زمان که دولت به دنبال حذف کارت سوخت بود، سعي و تلاش کرديم که مسئولان را از انجام اين کار منصرف کنيم و از اول با اين طرح مخالف بوديم و بارها نيز گفتيم.عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس با بيان اينکه به وزير نفت گفته بوديم با توجه به زيرساخت‌هاي ايجاد شده اقدام دولت براي حذف کارت سوخت اشتباه است، تصريح کرد: هدف از طراحي کارت سوخت، کنترل مصرف و برنامه ريزي‌هاي متعدد براي شرايط مختلف است و خوشحاليم که مجدداً مسئولان به دنبال احياي کارت سوخت هستند.

دورنماي اوپک از تقاضا براي نفت تيره‌تر شد

اوپک که در برابر درخواست آمريکا براي بهره‌برداري کامل از ظرفيت توليد نفت خود مقاومت کرده است، در جديدترين گزارش ماهانه خود پيش‌بيني از ميزان تقاضا براي نفت در سال ۲۰۱۹ را براي چهارمين بار کاهش داد.به گزارش ايسنا، اوپک در ماههاي اخير براي کمک به جبران عرضه کمتر ايران به دليل تحريم‌هاي آمريکا، توليد خود را افزايش داده اما اعلام کرده با وجود افزايش قيمتهاي نفت، بايد محتاطانه عمل کند تا بازار در سال آينده دچار اشباع عرضه نشود.محمد بارکيندو، دبيرکل اوپک گفت: بازارهاي نفت به خوبي تامين هستند، اما اگر مشتريان به نفت بيشتري نياز داشته باشند، اين گروه آماده توليد بيشتر است. قيمتهاي نفت با وجود اينکه در چند روز گذشته روند کاهشي پيدا کردند اما همچنان در بالاترين رکورد چهار سال اخير قرار دارند و بسياري از تحليلگران پيش‌بيني مي‌کنند ميزان عرضه به دليل تحريمهاي آمريکا عليه صادرات نفت ايران و سقوط توليد ونزوئلا، محدودتر خواهد شد.

راه‌اندازي سومين فاز پالايشگاه خليج‌فارس

با احتساب بهره‌برداري فازهاي ۱ و ۲ پالايشگاه ستاره خليج‌فارس، ظرفيت توليد روزانه بنزين ايران به ۹۴ ميليون ليتر افزايش يافت و پيش‌بيني مي‌شود تا آذرماه امسال و بهره‌برداري فاز سوم بزرگ‌ترين پالايشگاه ميعانات گازي جهان عملا ظرفيت توليد بنزين کشور از مرز ۱۰۰ ميليون ليتر در روز عبور کند.به گزارش خبرگزاري فارس همزمان با آغاز تحريم‌هاي غير قانوني آمريکا، بايد از بهره‌برداري پالايشگاه ستاره خليج‌فارس به عنوان يکي از مهمترين و استراتژيک‌ترين طرح‌هاي چند دهه گذشته صنعت نفت ايران ياد کرد، پروژه‌اي که در نگاه اول حکم بر بي‌نيازي جمهوري اسلامي‌ايران به واردات بنزين مي‌دهد.در طول کمتر از يک سال گذشته تاکنون با تثبيت توليد در فاز يک و سپس بهره‌برداري از فاز دوم پالايشگاه ستاريه خليج‌فارس تاکنون امکان توليد پايدار روزانه 30 ميليون ليتر بنزين در کشور فراهم شده و عملا با آغاز شمارش معکوس راه‌اندازي سومين فاز اين پالايشگاه امکان توليد روزانه بيش از 36 ميليون ليتر بنزين فراهم مي‌شود.

نايب رئيس کميسيون انرژي مطرح کرد

در پي برداشتن سقف معاملات محصولات پتروشيمي‌در بورس کالا و حذف قيمت‌گذاري‌هاي دستوري، نايب رئيس کميسيون انرژي اتاق بازرگاني تهران گفت: بايد با برنامه‌هاي بلندمدت پتروشيمي‌ها را به سمت بازار عرضه و تقاضا هدايت کرد تا به ‌تدريج، يارانه‌هايشان قطع شود.

به گزارش ايسنا، در حالي که قيمت‌گذاري دستوري محصولات پتروشيمي‌در بورس کالا براساس دلار ۴۲۰۰ توماني موجي از تقاضاي دلالي و واسطه‌گري براي اين محصولات ايجاد کرد، مشکلات بسياري را هم براي تامين مواد اوليه واحدهاي توليدي به بار آورد. بنابراين با دستور وزير صنعت، سرانجام سقف رقابت محصولات در بورس کالا حذف شد. بر اساس اين تصميم شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌پس از هر بار عرضه منجر به معامله در بورس کالا، قيمت پايه را بر اساس ميانگين چهار هفته‌اي تعديل شده به بورس اعلام مي‌کند. البته اين شرکت مکلف به رعايت کف عرضه اعلام شده حداقل به مقدار عرضه کالا در بورس است. در اين باره حميدرضا صالحي - نايب رئيس کميسيون انرژي اتاق بازرگاني، صنايع و معادن تهران - در گفت‌وگو با ايسنا تصريح کرد: نکته حائز اهميت اين است که پتروشيمي‌از متغيرها و شاخص‌هاي کلان تأثير مي‌پذيرد و نمي‌توان در حوزه کلان، سياست دستوري در پيش گرفت ولي نوسان قيمت را به بازار آزاد سپرد. در بحث خوراک صنايع پتروشيمي‌، بايد اجازه دهند که محصولات در ساز و کار بازار آزاد عرضه شود. اکنون در مقطعي قرار گرفته‌ايم که اقتصاد کشور به نوعي به سمت ساز و کار بازار آزاد حرکت مي‌کند. علي‌رغم اينکه دولت‌ها طي سالهاي گذشته به دليل درآمدهاي نفتي، مدل اقتصاد يارانه‌اي و توزيع‌گرايي را بيشتر دنبال مي‌کردند، در مقاطعي دچار تحميل‌ مشکلات شده‌اند؛ لذا چه خوب است که قبل از بروز مسائل، دولت‌ها با برنامه حرکت کنند تا بتوانند ساز و کار صحيحي ايجاد کنند و کسب و کار رونق داشته باشد تا اختلالي در کسب و کار صورت نگيرد و مجبور نشوند برنامه اصلاحي پيش گيرند. وي افزود: در حال حاضر با توجه به اتفاقاتي که در اقتصاد کشور افتاده است، ناخواسته بخشي از اقتصاد به سمت اقتصاد آزاد حرکت کرده است. ارز در چارچوب عرضه و تقاضا قرار گرفته و قيمت خود را پيدا کرده است. همچنين به دلايل غير فني همچون تحريم‌ها قيمت ارز نوسان دارد و روي قيمت سکه، طلا، مسکن، خودرو و غيره هم تاثيرگذار شده است. به گفته صالحي، وقتي نرخ ارز بالا مي‌رود، قيمت فولاد و پتروشيمي‌که وابسته به قيمت‌هاي جهاني هستند نيز بالا مي‌رود. به عبارتي پتروشيمي‌ها از متغيرها و شاخص‌هاي کلان تأثير مي‌پذيرند و نمي‌توان در حوزه کلان، سياست دستوري در پيش گرفت.

نايب رئيس کميسيون انرژي اتاق بازرگاني، صنايع ومعادن تهران تاکيد کرد: پيروي از سياست‌هاي گذشته امکانپذير نيست، چرا که مشاهده کرديم سيستم‌هاي دستوري و سياست‌گذاري‌ها در مورد ارز نتوانست موفق باشد. زماني دولت در فروردين ماه اعلام کرد که نرخ واقعي دلار ۴۲۰۰ تومان است و توانايي تامين آن را داريم، بعد از چند ماه پذيرفت که بايد اصلاحاتي انجام گيرد و بازار ثانويه را راه‌اندازي کند و اجازه دهد عرضه و تقاضا ايجاد و بسياري از نيازها در آنجا برطرف شود.

وي اظهار کرد: در حوزه سياست‌گذاري قيمت‌ها مي‌بينيم ساليان سال است که سيستم سياست‌گذاري‌ها حرکت درست در اقتصاد آزاد را برنمي‌تابد. اما اکنون با توجه به بحران‌هاي اقتصادي، اقتصاد ما را به سمت بازار آزاد مي‌برد. لذا معتقديم اگر واقعاً دولت برنامه‌ريزي و طبق آن برنامه حرکت کند و اجازه دهد پتروشيمي‌ها، فولادي‌ها و فلزات سنگين هم به سمت آزادسازي پيش روند و عرضه و تقاضا داشته باشند، هم قيمت‌ها به ثبات و آرامش خواهد رسيد و هم يارانه‌هايي که در قالب انرژي پرداخت ‌مي‌شوند، کاملا قطع خواهد شد، چرا که شايسته نيست از يک سو اجازه دهيم قيمت‌ها با سازوکار باشند اما خوراک‌هاي يارانه‌اي دريافت کنند.

صالحي با بيان اينکه نبايد يک شبه قطع يارانه‌ها اتفاق بيفتد، گفت: همين پتروشيمي‌ها که امروز بازار صادراتي دارند به اين دليل است که از مزيت خوراک يارانه‌اي برخوردار بوده‌اند و توانسته‌اند بازار صادراتي براي خود پيدا کنند. اگر خوراک‌شان يک دفعه قطع شود، قطعاً دچار شوک مي‌شوند؛ لذا بهتر است دولت با يک برنامه مدت‌دار خوراک آنها را قطع کند تا بتوانند به عنوان بخش خصوصي حرفه‌اي دخل و خرج‌شان را متناسب و در بازارهاي بين‌الملل خود را پيدا کنند و به تدريج بتوانند روي پاي خود بايستند و کسب و کارشان را رونق دهند.

وزير نيرو عنوان کرد: ۸۰۰۰ مگاوات کمبود براي تابستان ۹۸ پيش‌بيني مي‌شود که ۵۰۰۰ مگاوات با سرمايه‌گذاري و ساخت ۲۶ نيروگاه جديد تامين مي‌شود.به گزارش ايسنا، رضا اردکانيان در قم عنوان کرد: ۱۳ پروژه صنعت برق در قم افتتاح مي‌شود.

وزير نيرو با بيان اينکه عملليات چهار پروژه بزرگ صنعت برق در قم آغاز شده است، ادامه داد: در مجموع بالغ بر ۱۱۱ميليارد تومان هزينه طرح‌هاي به ثمر رسيده بوده است و ۱۰۷ميليارد تومان نيز اعتبار طرح‌هاي در دست اجراست.وي با بيان اينکه با اين طرح‌ها، برق در استان قم وضعيت پايدار پيدا مي‌کند، افزود: درمجموع وزارت نيرو حدود ۷۶۴ پروژه در بخش‌هاي آب و برق در استان قم در دست اجرا دارد که براي آن ۴۲۰ ميليارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

اردکانيان با بيان اينکه به سمت اتکاي بيش‌تر به بخش خصوصي حرکت مي‌کنيم، گفت: سياست عمومي‌دولت حمايت از بخش خصوصي براي سرمايه‌گذاري در صنعت برق و آب و فاضلاب است.وي هم‌چنين در آيين افتتاح پست 63کيلوولت منطقه بنياد قم بيان کرد: طرح‌هايي در حوزه برق افتتاح مي‌شود، طرح‌هاي بسيار موثري براي تامين برق استان قم است. صنعت برق از صنايع زيربنايي و مهم کشور است که نقش مهمي‌در صنايع زيربنايي کشور دارد.

وزير نيرو تصريح کرد: با حمايت‌ها و پشتيباني مسئولان مختلف کشور و هم‌چنين صبوري مردم، تابستان سختي را پشت سر گذاشتيم؛ شرايط کم بارشي در سال 96 که در 48 سال اخير بي‌سابقه بود و همچنين افزايش دما در تابستان امسال موجب شد که مشکلاتي در تامين برق ايجاد شود و همين مشکل باعث شد که دشمنان به هوس بيفتند تا مشکلات بيش‌تري را براي کشور ايجاد کنند ولي خوشبختانه با تدبير درست از اين شرايط عبور کرديم.

وزير نيرو اظهار کرد: بزرگترين چالش و نقطه ضعف در حال حاضر، مديريت مصرف و چگونگي مصرف انرژي است و انتظار دولت از استان قم به عنوان يک مرکز بزرگ فرهنگي در کشور اين است که در بهينه‌سازي مصرف انرژي الگو باشد.


انتقاد علی فاضلی از ساختار اقتصادی کشور؛

رئيس اتاق اصناف ايران به منظور بررسي مشکلات و موانع توسعه کسب و کار واحدهاي صنفي در استان آذربايجان شرقي به تشریح موضوعات پرداخت. به گزارش اتاق اصناف ايران علي فاضلي با حضور در اتاق اصناف تبريز در جلسه‌اي صميمانه با هيات رئيسه اتاق اصناف تبريز و هيات نمايندگان استان آذربايجان شرقي به گفتگو نشست. در اين نشست طرفين به بررسي موضوعات مطرح شده پرداخته و تلاش جهت رفع آنها را مورد تأکيد قرار دادند. حبيب‌الله‌هاشمي‌رئيس اتاق اصناف تبريز در ابتداي اين نشست با اشاره به اقدامات انجام شده جهت تجميع اتحاديه‌هاي صنفي در محل اتاق اصناف و توسعه محيطي آن گفت: موفق شده‌ايم زميني به مساحت ۲۸۰۰ متر مربع را در شهرک صنفي تبريز در نزديکي خاوران، تهيه کنيم. البته در حال حاضر براي تجهيز و ساخت آن با شهرداري مشکلاتي داريم. در ادامه علي فاضلي، با هماهنگي استانداري قول مساعد مسئولان شهر به منظور ارائه تسهيلات به اتاق اصناف تبريز جهت ساخت اين مجتمع را کسب کرد. در بخش ديگري از اين جلسه هيات رئيسه اتاق اصناف تبريز و نمايندگان استان آذربايجان شرقي در اتاق اصناف ايران، با اشاره به وجود برخي مشکلات و موانع بر سر توسعه کسب و کارهايشان، ضمن ارائه برخي انتقادها، مطالبات خود را در حوزه‌هاي گوناگون مطرح کردند. رئيس اتاق اصناف ايران هم در اين خصوص افزود: مشکلات مطرح شده ابعاد مختلفي دارد که بايد هر کدام در محل خود مورد مطالعه و بررسي و ارزيابي قرار بگيرد. به عنوان مثال درخصوص افزايش نرخ ماليات اقدامات موثري در اين زمينه به انجام رسيده است. به طوري که موفق شديم سقف افزايش نرخ ماليات اصناف را در ۵ درصد تعريف کنيم و اين توافق حاصل شد. فاضلي در ادامه تصريح کرد: مشکل اصلي اينجاست که اصناف بدني بزرگ و سري کوچک دارد. بايد توجه داشت که تا سال ۱۳۹۳ در هيچ‌يک از برنامه‌هاي توسعه‌اي کشور اعم از افق چشم‌انداز ۲۰ ساله، برنامه‌هاي ۵ ساله و بودجه سالانه هيچ نقشي براي اصناف در نظر گرفته نمي‌شد. حال آن که اصناف ايران با داشتن ۳ ميليون واحد صنفي و اختصاص ۱۷.۵ درصد توليد ناخالص ملي يکي از اصلي‌ترين ارکان و مبادي اقتصاد ايران محسوب مي‌شوند. با تمام اين اوصاف و با تلاش مستمر موفق شده‌ايم اتاق اصناف ايران را به عنوان عضو رسمي‌ستاد تنظيم بودجه کشور معرفي کنيم. که اين خود دستاوردي بزرگ براي اصناف محسوب مي‌شود. حالا صداي اصناف به شکلي رساتر به عالي‌ترين سطوح تصميم‌گيري اقتصادي کشور مي‌رسد. وي ضمن تشريح برخي عملکردهاي اتاق اصناف ايران، خاطرنشان کرد: از ديگر اقداماتي که طي اين مدت به انجام رسيده است، مقاومت و جلوگيري از اجراي طرح شاپرک بود. در صورت اجراي طرح شاپرک، هر واحد صنفي به ازاي هر تراکنش بانکي بايد مبلغ يکصد و بيست تومان به حساب واريز مي‌کرد. ايستادگي در برابر اين خواسته دولت بي‌گمان يکي از اصلي‌ترين دستاوردهاي اتاق اصناف محسوب مي‌شود. رئيس اتاق اصناف ايران با انتقاد از عملکرد برخي نهادهاي دولتي اظهار کرد: متأسفانه حلاوت و شيريني بنگاه‌داري براي دولتي‌ها موجب مي‌شود تا به بخش خصوصي بي‌توجهي کنند. اين در حالي است که توسعه اقتصادي تنها در قالب تقويت بخش خصوصي امکان‌پذير مي‌شود. با اين حال نبايد فراموش کرد که عدم ثبات در مديريت کلان دولت و تعويض وزرا و مديران به نفع اقتصاد و تجارت کشور نيست. همچنين رئيس اتاق اصناف ايران در دور تازه سفرهاي استاني خود در تبريز پس از شرکت در جلسات براي رفع مشکلات و موانع واحدهاي صنفي با همراهي اعضاي هيات رئيسه اتاق اصناف استان تبريز به بازار رفت و از از بخش‌هاي مختلف و واحدهاي صنفي بازديد کرد.

مرتضي رضايي معاون امور توليدات دامي‌وزارت جهادکشاورزي گفت: توليد شير خام در کشور نه تنها کاهش نيافته بلکه نسبت به سال گذشته ۵.۷ درصد افزايش داشته است.به گزارش ايرنا، مرتضي رضايي در حاشيه بازديد از مناطق سيل زده شهرستان تنکابن افزود: روند افزايش توليد شيرخام در کشور به گونه‌اي است که برخي دامداري‌هاي صنعتي افزايش بيش از 10 درصد را داشته‌اند و هيچگونه کمبودي در اين زمينه وجود ندارد.وي با بيان اينکه در سال گذشته حدود يک ميليون تن شير توسط صنايع لبني به خارج از کشور صادر شده است، اظهار داشت: براي جلوگيري از کاهش قيمت شير، سازمان تعاون روستايي موظف شده تا شير مازاد را خريداري کرده و آن را به شير خشک تبديل نمايد.به گفته معاون امور توليدات دامي‌وزارت جهاد کشاورزي، در سال‌هاي گذشته کارخانه‌هاي بزرگ لبني به طور مستقيم شير را خريداري مي‌کردند اما اکنون کارخانه‌هاي بزرگ و کوچک زيادي خواهان جمع آوري شير هستند.وي يادآور شد: بايد افزايش محصولات لبني را از جنبه‌هاي ديگر مورد بررسي قرار داد تا شاهد ثبات قيمت‌ها در اين زمينه باشيم.رئيس هيات مديره اتحاديه توليد کنندگان فرآورده‌هاي لبني در روزهاي گذشته توليد و صادرات شير خشک از جانب وزارت جهاد کشاورزي را عامل کمبود شير خام و افزايش قيمت اين کالا اعلام کرده بود.علي احسان مظفري گفت که در طول 4 ماه گذشته قيمت شير خام به يک هزار و 740 تومان در هر کيلوگرم رسيده که افزايش بيش از 500 توماني را نشان مي‌دهد.بنا بر آمارهاي رسمي، ساليانه تا 70 هزار تن شيرخشک در کشور مصرف مي‌شود.

اسدالله کارگر رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و تره‌بار گفت: در هيچ زمينه‌اي کمبود نداريم اما گراني‌هايي وجود دارد که مختص ميوه نيست و ميوه هم مانند همه کالاها با تورم پيش رفته است.وي در گفت‌وگو با ايلنا، در خصوص قيمت ميوه‌هاي پاييزي در ميوه فروشي‌ها اظهار کرد: از آنجايي که در اوايل فصل پاييز هستيم بازار از ميوه‌هاي پاييزه و تابستانه اشباع شده است و بازار در انحصار يک يا دو نوع ميوه خاص نيست.وي افزود: بيشتر مردم هنوز از ميوه‌هاي تابستانه استفاده مي‌کنند اما ورود ميوه‌هاي پاييزه به بازار هم خوب بوده است. ما در هيچ زمينه‌اي کمبود نداريم اما گراني‌هايي وجود دارد که مختص ميوه نيست و ميوه هم مانند همه کالاها با تورم پيش رفته است.رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و تره‌بار در رابطه با تاثير دلار بر افزايش قيمت‌هاي ميوه و تره‌بار خاطرنشان کرد: حمل و نقل و خريد سبدهاي توزيع ميوه هرکدام به ميزاني با قيمت دلار افزايش داشته است. کاميون‌دارها هم مشکلات تهيه لاستيکشان حل نشده و اين قضيه هم مزيد بر علت شده که قيمت ميوه در بازار افزايش يابد.وي افزود: در مجموع اعتراض کاميون‌دارها هم به خاطر بالاتر بردن کرايه‌ها است که بر حمل و نقل تاثير مي‌گذارد و فشار اصلي آن بر مردم وارد خواهد شد.