عضویت 400 هزار خانوار در صندوق پس انداز

وزیر راه و شهرسازی گفت: تاکنون ۴۰۰ هزار خانوار در صندوق پس انداز مسکن عضو شده اند که نشان از استقبال مردم از این تسهیلات است.

به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، عباس آخوندی افزود: برای خانه اولی ها و ساکنین بافت های فرسوده تسهیلات مناسبی با کارمزد اندک از سوی دولت در نظر گرفته شده و در شهری مانند مشهد هر زوج می تواند با تسهیلات یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریالی خانه دار شود.

وی اظهار داشت: در حاشیه شهرها جمعیت بسیار زندگی می کنند که نیازمند فضاهای آموزشی، ورزشی، بهداشتی و زیرساخت های شهری اعم از سیستم فاضلاب، بوستان و فضاسازی شهری هستند.


۳ میلیون واحد مسکونی در کشور کم داریم

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نیاز واقعی کشور در واحدهای با متراژ کمتر از ۱۰۰ متر و دهک های رو به پایین نشان دهنده این است که ۳ میلیون واحد مسکونی در کشور کم داریم.

محمدرضا رضایی کوچی، درگفتگو با خبرگزاری خانه ملت، در خصوص وضعیت مسکن اظهار داشت: ما از اول انقلاب تحریم هستیم و نوسانات قیمت مسکن ربطی به تحریم ها ندارد.

وی عنوان کرد: در بخش مسکن نیاز به تولید مسکن داریم که در این زمینه باید از کارگران ، مهندسین، شهرداری ها و واحدهای تولیدکننده مصالح ساختمانی تولید می کنند حمایت شود.


رشد پروازها‌ی داخلی و خارجی در شرایط تحریم

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به افزایش نشست و برخاست و اعزام و پذیرش مسافر در بخش هوایی گفت: این آمار در شرایطی محقق شد که صنعت حمل و نقل هوایی تحریم است. رحمت‌الله مه‌آبادی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به مأموریت‌های اصلی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اظهار داشت: راهبری، مدیریت و توسعه فرودگاه‌های کشور برای تسهیل خدمات حمل و نقل‌ ایمن هواپیما‌ها، مسافر و بار و ارائه خدمات کمک ناوبری هوایی در فضای کشور و فرودگاه‌ها به پروازهای داخلی و بین‌المللی و هدایت هواپیما در مسیرهای هوایی و محدوده فرودگاه‌ها از مأموریت‌های شرکت است.

قیمت بازار مسکن در سراشیبی

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: روند کنونی قیمت بازار مسکن نزولی بوده و این احتمال می رود که روند تداوم پیدا کند.

شهرام کوسه غراوی در گفت وگو با خانه ملت، با اشاره به روند کنونی بازار مسکن، گفت: از قبل هم مشخص بود که تمام تلاطمات بازار مسکن، یک حباب قیمتی ناشی از تلاطمات بازارهای اقتسادی دیگر است.

نماینده مردم مینودشت و کلاله در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کارشناسان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده بودند که در کشور عرضه مسکن به مقدار کافی وجود دارد اما تقاضا در حد قابل قبول نیست این در حالی است که وضعیت کنونی بازار مسکن به دلیل بالا بودن تقاضا و پایین بودن عرضه مسکن است.

وی گفت: به نظر من در شرایط کنونی اولویت وزارت راه و شهرسازی توجه به نوسازی بافت های فرسوده و تولید مسکن در این بخشها است زیرا نوسازی این مناطق هم راه حلی برای کاهش خطرات احتمالی ناشی از بروز زلزله بوده و هم اینکه می‌توان با استراتژی مناسب مقدار قابل توجهی خانه تولید کرد تا میان عرضه و تقاضای مسکن یک تعادل برقرار شود.

اختصاص ۵۰ میلیارد تومان برای محور «ملایر - آورزمان - نهاوند»

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای آغاز چهار بانده کردن و ایمن‌سازی محور «ملایر- آورزمان - نهاوند» اختصاص یافت. حجت الاسلام و المسلمین «احد آزادیخواه» در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: ۱۵ کیلومتر بزرگراه در این شهرستان در حال ساخت بوده که بهره‌برداری از آن‌ها گامی موثر در کاهش تصادفات جاده‌ای است. وی با بیان این‌که برطرف کردن مشکلات محورهای مواصلاتی شهرستان اولویت اصلی در حوزه توسعه راه‌هاست، با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در حوزه توسعه و بهسازی محورهای ارتباطی شهرستان، رفع نقاط حادثه‌خیز را از مهم‌ترین مواردی دانست که مدت‌هاست در دستور کار قرار گرفته و متأسفانه به‌علت کمبود اعتبارات مورد نیاز این طرح‌ها با کندی پیش می‌رود. آزادیخواه با اشاره به این‌که تعامل مستمر با وزارت راه و شهرسازی برای برطرف کردن موانع موجود ادامه دارد، از برگزاری نشست‌های تخصصی با معاون توسعه راه‌های وزیر راه و شهرسازی به‌منظور بررسی مسائل این حوزه خبر داد.

2700 میلیارد ریال برای بازسازی راه های سیل زده نیاز است

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در نامه ای به رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور خواستار تخصیص 2700 میلیارد ریال اعتبار برای بازسازی خسارات ابنیه و راه های مواصلاتی استان های گیلان، مازندران، خراسان ‌شمالی و گلستان شد.

به گزارش ایرنا از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، عبدالهاشم حسن نیا روز پنجشنبه در این نامه آورده است: در صورت تامین این اعتبار، رفع مشکلات و موانع و بازسازی این راه ها و ابنیه فنی آن در این چهار استان امکان‌پذیر خواهد بود.

در نشست مشترک معاون وزیر کشتیرانی هند و معاون وزیر راه کشورمان تاکید شد:

به منظور توسعه همکاری های تخصصی بندری و دریایی ایران با کشور هند، نشست مشترک با معاون وزیر کشتیرانی هند و مدیران بنادر اصلی این کشور برگزار شد.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد؛ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی طی سفر دو روزه به کشور هند با معاون وزیر کشتیرانی و مدیران بنادر اصلی این کشور دیدار و به منظور توسعه همکاری های بندری و دریایی، نشست تخصصی برگزار کردند.

در این نشست که به میزبانی وزارت کشتیرانی هند برگزار شد، موضوع قرارداد موقت اپراتوری شرکت IPGL هند در فاز یک طرح توسعه ترمینال کانتینری بندر چابهار مورد بررسی قرار گرفت.

زمان و نحوه فعال سازی قراداد اصلی اپراتوری شرکت IPGL در بندر چابهار و برطرف کردن موضوعات مربوط به سرمایه گذاری شرکت هندی در بندر چابهار هم در نشست مشترک مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین نهایی سازی خرید تجهیزات بندری توسط شرکت هندی در ترمینال کانتینری بندر چابهار از اهم موضوعات مطرح شده طرفین بود. همچنین بر برگزاری اولین نشست اجرایی سازی موافقتنامه سه جانبه ترانزیتی چابهار با حضور سه کشور ایران - هند و افغانستان تاکید شد. تأکید بر برگزاری هفتمین کمیته تخصصی همکاری های مشترک بندری و دریایی دو کشور در هند در آینده ای نزدیک هم در نشست مشترک مطرح شد. محمد راستاد؛ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه سفر خود به هند از بندر بمبئی( JNPT Port) بازدید کرد و بر اساس مذاکرات به عمل آمده فی مابین، قرار شد نسبت به بررسی راهکارهای توسعه همکاری های بندری میان بندر بمبئی با بنادر ایران بویژه بندر چابهار اقدام شود. در این دیدار ، طرف هندی نیز با توضیحات ارائه شده از سوی هیأت ایرانی، با ظرفیت های عملیاتی و طرح های توسعه ای بنادر ایران و به ویژه بندر چابهار آشنایی پیدا کرده و با توجه به حسن روابط دولت های دو کشور، ابرازامیدواری کردند که تبادلات تجاری میان بنادر بمبئی و چابهار بیش از پیش افزایش پیدا کند.

  • توسعه بندر چابهار منافع ملی کشور را تضمین می کند

در خبری دیگر معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به اهمیت تجارت دریایی و اقتصاد دریامحور گفت: توسعه بندر چابهار منافع ملی کشور را تضمین می کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، اله یار معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی در جریان سفر دو روزه به بندر چابهار در معیت مدیر کل مهندسی عمران و مدیر کل مهندسی سواحل و بنادر سازمان، پروژه راه آهن و مسیر ریل خروجی و داخلی بندر شهید بهشتی را بررسی کرد. اله یار معاون مهندسی و توسعه امور زیرینایی سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه بنادر در توسعه اقتصادی کشور نقش مهمی دارند اظهار داشت: امروزه توسعه بنادر و تأمین اهداف لجستیکی بر اقتصاد ریل پایه استوار است. وی با توجه به اهمیت تجارت دریایی و اقتصاد دریامحور اذعان داشت: توسعه بندر چابهار منافع ملی کشور را تضمین می کند و اتصال بندر شهید بهشتی به خطوط سراسری ریلی جزو اهداف و اولویت های سازمان بنادر و دریانوردی در توسعه زیرساختی بندر چابهار است که قطعا با فرمایشات مقام معظم رهبری و دولت بر توسعه محور شرق و تکمیل پروژه احداث راه آهن چابهار محقق خواهد گردید. اله یار افزود: توسعه بنادر با رشد اقتصادی جمعیت پسکرانه تکمیل می گردد از این رو توجه به اشتغالزایی و انتفاع جمعیت پسکرانه بندر در فرآیندهای توسعه ای و زیرساخت های بندری دارای اهمیت است. وی تصریح کرد: با توصیه های وزارت راه و شهرسازی و در راستای انجام مسئولیت های اجتماعی، نگاه سازمان بنادر و دریانوردی بیش از پیش به تعامل شهر و بندر معطوف گردیده است که در همین راستا مطالعات جامعی در 12 شهر و 15 بندر صورت گرفته است، بر این اساس به عنوان اولین بندر طرح جامع توسعه بندر چابهار مبتنی بر نگاه ریل پایه توسط مشاور طرح ارائه و بررسی خواهد شد. بر اساس این گزارش مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان بیان داشت: نگاه سازمان بنادر به بندر چابهار نگاه ملی است و در این راستا اداره کل بنادر و دریانوردی استان با همکاری سازمان بنادر اقدام به ارائه مشوق ها و تخفیفات تعرفه ای و غیر تعرفه ای به منظور حمایت از صاحبان کالا و سرمایه گذاران و ایجاد ترافیک دریایی و کالایی در این بندر نموده است. بهروز آقایی با تأکید بر تسریع در مباحث زیرساختی مربوط به ریل ورودی به بندر چابهار و ریل داخلی بندر شهید بهشتی پیش از جانمایی فرصت هایی که در بنادر همسایه وجود دارد؛ توسعه بندر چابهار در پسکرانه را با معطوف داشتن نگاه به آینده بندر و افزایش ظرفیت این بندر به 77 میلیون تن از ضروریات دانست. مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان اذعان داشت: تکمیل فاز 5 بندر شهید بهشتی، احداث دیوار حفاظت ساحلی و اتصال بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری از ضروریات توسعه بندر چابهار جهت برون رفت از محدودیت ترافیکی و همسو با اهداف پدافند غیر عامل است. آقایی تصریح کرد: پیش بینی اراضی کافی جهت احداث آزاد راه و خطوط راه آهن جهت جلوگیری از ایجاد معارض در خروجی بندر شهید بهشتی و اراضی پسکرانه متناسب با توسعه بندر از ضروریات اهداف توسعه ای و لجستیکی بندر است. وی در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به پتانسیل های ترانزیت و صادرات، صادرات مجدد پس از فرآوری مواد معدنی و توجه به واردات 95 درصدی کشور افغانستان؛ ایجاد کریدور جاده ای، تأسیساتی، اتصال بنادر شهید بهشتی و کلانتری و تکمیل فاز 5 طرح توسعه بندر، لازم و ملزوم و نیازمند توجه همه جانبه و تسریع در اجرای این پروژه هاست.

  • آمادگی دولت برای مقابله با سیاست های تحریمی امریکا در حوزه بنادر

همچنین، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس از آمادگی دولت برای مقابله با سیاست های تحریمی آمریکا در حوزه ترانزیت و بنادر خبر داد. صدیف بدری در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای توسعه ظرفیت بنادر در کشور، گفت: بر اساس آمارهای اعلام شده میزان فعالیت بنادر کشور نیمه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته مقداری کاهش پیدا کرده است، که در این رابطه قطعا اقدامات خصمانه آمریکا در اجرای برخی تحریم ها دخیل بوده است. نماینده مردم اردبیل، نیر و نمین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از طرف دیگر خروج آمریکا از برجام و تأثیرگذاری روانی برخی اقدامات ایالات متحده در کاهش سطح تبادلات بنادر موثر بوده است، البته مقدار کاهش فعالیت بسیار کم و ناچیز است و با اجرای سیاست های درست و مناسب می توانیم به این حوزه رونق بیشتری ببخشیم. وی گفت: با توجه به برنامه های آمریکا در آبان ماه سال جاری برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران، وزارت راه و شهرسازی و دولت تمهیداتی را در بحث ترانزیت کالا اندیشیده است که قطعا با اجرای این استراتژی ها، اقدامات آمریکا تا حدودی خنثی خواهد شد. بدری ادامه داد: طبق آمار اعلامی میزان بارگیری و تخلیه کالاها در سال جاری نسبت به سال گذشته حدود 10 درصد کاهش یافته، حال این امید است که با استراتژی جدید دولت، در ماه های پایانی امسال و سال آینده بیش از این مقدار شاهد کاهش فعالیت ها نباشیم. سخنگوی کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: خوشبختانه مذاکراتی با کشورهای همسایه و منطقه ای و حتی کشورهای بین المللی برای تبادلات ترانزیتی و گسترش همکاری های اقتصادی در حوزه بنادر صورت گرفته است و قطعا سطح تبادلات ما با دیگر کشور مثبت خواهد بود.