دادستان کل کشور بر استمرار اجراي قانون تاکيد کرد؛

دادستان کل کشور گفت: با توجه به شرايط امروز کشور نسبت به فضاي مجازي، برخورد با هرگونه فسادي در فضاي مجازي در چارچوب قانون و مقررات ادامه پيدا خواهد کرد. به گزارش ميزان، حجت الاسلام محمدجعفر منتظري در مراسم معارفه معاونت امور فضاي مجازي و معاونت نظارت بر دادسرا‌هاي کل کشور، که صبح شنبه ٢١ مهرماه برگزار شد، اظهار کرد: بعد از تصويب قانون جديد آيين دادرسي کيفري، وظايف و مسئوليت‌هاي دادستاني کل و دادستان‌ها گسترش پيدا کرده و اقتضاي زمان و شرايط اقدامات را دو چندان کرده است. وي با اشاره به برخي از وظايف دادستاني کل کشور، بيان داشت: دادستان کل، مديريت کلان ٤٠٠ دادسرا در سراسر کشور را بر عهده دارد و قطعا شخص دادستان کل امکان رسيدگي به همه وظايف قانوني را ندارد؛ مگر با همکاري و مساعدت معاونت‌ها و افرادي که در ادارات کل و بخش‌هاي مختلف مي‌توانند کمک کنند و اگر موفقيتي در عرصه‌هاي مختلف داريم قطعا ناشي از زحمات و تلاش‌هاي همکاران و قضات دادستاني کل کشور است. حجت الاسلام منتظري ادامه داد: آقاي فيروزي در معاونت نظارت بر دادسراها، وظايف طاقت فرسايي را بر عهده داشت و همه بررسي‌ها براي جابجايي قضات را انجام مي‌داد. نظارت بر دادسرا‌ها نيز بر عهده اين معاونت است و گسترده‌ترين اقدامات دادستاني کل، بر عهده معاونت نظارت بر دادسرا‌ها است.

دادستان کل کشور با تقدير از اقدامات معاونت پيشين نظارت بر دادسراها، عبدالصمد خرم آبادي را به عنوان معاون جديد نظارت بر دادسرا‌ها معرفي و تصريح کرد: بايد براي نظارت بر دادسرا‌ها از فناوري روز حداکثر استفاده را داشته باشيم. منتظري خاطرنشان کرد: اگر در دادسرا‌ها از فناوري روز استفاده کنيم هم جلوي برخي اشکالات گرفته مي‌شود و هم خدمت‌رساني بهتر صورت مي‌گيرد. وي با اشاره به مواجهه با برخي کارشکني‌ها در فضاي مجازي و اغماض دادستاني براي تعامل بيشتر، گفت: براي اينکه رويکرد حوزه معاونت فضاي مجازي تغيير نکند، سياست اين معاونت همچون گذشته باقي است و با همکاري آقاي خرم آبادي، يک فرد متخصص در اين زمينه را به عنوان معاونت امور فضاي مجازي انتخاب کرديم. منتظري خطاب به جاويدنيا، سرپرست جديد معاونت فضاي مجازي دادستاني کل کشور اظهار کرد: سياست دادستاني کل کشور در رابطه با فضاي مجازي سياست تعيين شده‌اي است که تاکنون ادامه داشته است. وي با تاکيد بر اينکه مقابله با عناصر ضد دين، ضد اخلاق و معنويت و ضد امنيت و ارزش‌ها بيش از گذشته ادامه داشته باشد، گفت: معاونت جديد فضاي مجازي بايد کمر همت را در برابر بدخواهان و کساني که سنگ انداري مي‌کنند، محکم ببندد و با تدبير و تعقل اين مسايل را پشت سر بگذارد. دادستان کل کشور تاکيد کرد: با توجه به شرايط امروز کشور نسبت به فضاي مجازي، برخورد با هرگونه فسادي در فضاي مجازي در چارچوب قانون و مقررات ادامه پيدا خواهد کرد. حجت الاسلام و المسلمين منتظري از متوليان امر فضاي مجازي خواست که با دادستاني کل همکاري کرده و به همه معاونت‌ها توصيه کرد که اقداماتشان را با برنامه ريزي پيش ببرند. دادستان کل خطاب به رييس جمهور به عنوان رييس شوراي عالي فضاي مجازي و وزير ارتباطات و دبيرخانه شوراي عالي فضاي مجازي، خاطرنشان کرد: همه تکليف داريم در برابر حمله شيميايي دشمن، جامعه، نظام و دستگاه‌هاي مسئول را مجهز کنيم.

نوبخت از طرح‌هاي حمايتي جديد خبرداد؛

رئيس سازمان برنامه و بودجه، برنامه جامع دولت مشتمل بر ۱۲ بسته براي خنثي سازي و تقليل تحريم‌هاي آمريکا را تشريح کرد.به گزارش خانه ملت،‌ محمدباقر نوبخت رئيس سازمان برنامه و بودجه در نشست مشترک رؤساي کميسيون‌هاي تخصصي مجلس با بيان اينکه از زمان مشخص شدن اعمال تحريم‌هاي ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه آمريکا عليه ايران سازمان برنامه و بودجه به صورت دقيق حوزه‌هاي اين تحريم‌ها را مشخص کرد، گفت: براي خنثي سازي و به حداقل رسيدن اين تحريم‌ها يک برنامه جامع مشتمل بر ۱۲ بسته در سازمان طراحي و مشخص شد که هر يک از دستگاه‌هاي موجود در وزارتخانه‌ها با اعمال تحريم‌هاي ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه چه آسيب‌هايي مي‌بينند و در کوتاه مدت، ميان مدت و بلندمدت بايد چه برنامه‌هايي اعمال شود که تکليف وزارتخانه‌ها در اين حوزه مشخص شد.رئيس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اينکه سازمان برنامه و بودجه بررسي کرد که تحريم‌ها به ويژه در حوزه نفت چه تاثيري بر بودجه کشور مي‌گذارد، افزود: سناريوهاي مختلفي در چند حوزه با ارقام متفاوت کاهش صادرات نفت در نظر گرفته و بودجه براساس هر يک از آن‌ها نوشته شد و مشخص شد به طور مثال اگر صادرات نفت به يک ميليون و ۵۰۰ هزار بشکه و يا يک ميليون بشکه تقليل يابد، بايد به چه ترتيب عمل کرد.وي ادامه داد: مصارف کشور بايد متناسب با سناريوهاي منابع تنظيم شود که تمام اين موارد در يک بسته جاي گرفت.نوبخت با اشاره به نوسانات بازار ارز، اظهار داشت: در يک بسته ديگر موضوع سياست‌هاي مالي در نظر گرفته شد که چه اقداماتي مي‌توان در حوزه تحريم‌ها انجام داد که آثار آن بر زندگي مردم به ويژه معيشت مردم تقليل يابد.وي با بيان اينکه نقدينگي قابل ملاحظه‌اي در کشور وجود دارد که مهار نقدينگي و هدايت آن يکي از بسته‌هاي دولت در نظر گرفته شد، افزود: ۷۶ هزار پروژه ناتمام در کشور وجود دارد که در بسته ديگري در کشور مشخص شد که چه راهکارهايي براي اتمام پروژه‌هاي مهم بايد اتخاذ شود و مدلي در قالب مشارکت عمومي‌خصوصي و در يک بسته تهيه شد.رئيس سازمان برنامه و بودجه با تاکيد بر اينکه منابع، انرژي در حوزه سوخت و الکتريکي و تامين آن‌ها در قالب يک بسته ديگر قرار گرفت، ادامه داد: حمل و نقل ريلي، هوايي، نيز که مي‌تواند تحت تاثير تحريم‌ها قرار گيرد در قالب يک بسته ديگر و بخش کشاورزي و صنعت در قالب دو بسته مدنظر دولت قرار گرفت.وي تاکيد کرد: در بودجه سال ۹۷ براي ايجاد يک ميليون فرصت شغلي برنامه ريزي شد اما در شرايط کنوني بايد براي نگهداشت اشتغال موجود علاوه بر ايجاد اشتغال جديد برنامه ريزي شود.رئيس سازمان برنامه و بودجه کشور با بيان اينکه ۵ حوزه مهار نقدينگي، بودجه، حمايت و جبران آثار اقتصادي بر معيشت خاص و عام و حمايت از پيمانکاران و توليدکنندگان مورد ارزيابي قرار گرفت، تصريح کرد: طراحي کشور به گونه‌اي بود که شوراي عالي اقتصادي قواي سه گانه تشکيل شد تا تصميمات مهم در اين شورا اتخاذ شود.


شارژ صدهزار تومانی جواب تورم افسار گسیخته را نمی‌دهد؛

نوسانات نرخ ارز در هفته‌هاي گذشته و چند برابر شدن قيمت ارزاق و کالاها آثار خود را بر معيشت مردم برجا گذاشت و باعث شد سفره‌هاي خانوارها هر روز از روز قبل کوچکتر شود. همين مسئله به نوبه خود موجب اعتراض و انتقاد نمايندگان مجلس در نقد سياست‌هاي اقتصادي دولت شد. از جمله اين نمايندگان بايستي از سيد ناصر موسوي لارگاني عضو کميسيون اقتصادي و علي محمد شاعري عضو هيات رييسه کميسيون کشاورزي نام برد که از وضعيت معيشتي مردم گلايه کرند و از دولت خواستند راهکار عاجلي براي رفع مضايق معيشتي مردم بينديشند. گفتني است که چندي پيش رهبر معظم انقلاب نيز در جلسه مشترک با سران سه قوه دستور رسيدگي عملي و جدي در خصوص رفع مشکلات اقتصادي را صادر فرموده و به مسئولان نظام توصيه نمودند در اين جهت از ديدگاه‌هاي صاحبنظران و دلسوزان دانشگاهي بهره گيرند.

  • شارژ صدهزار تومانی جواب تورم را نمی‌دهد

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: قشر پائین جامعه امروز توانایی خرید ۳۵۰قلم کالا ندارد و سفره‌شان روز به روز خالی‌تر می‌شود. چرا قیمت یک کیلو گوجه فرنگی باید سرسام آور باشد؟ قطعا با ماهی صد هزار تومان مشکل مردم حل نمی‌شود. سید ناصر موسوی لارگانی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره شرایط کنونی کشور و افزایش روز افزون قیمت‌ها گفت: معتقدم به دلیل عدم نظارت کافی، بعضی از این مشکلات برای مردم ایجاد شده است که نه ربطی به تحریم دارد و نه به ارز، بلکه به دلیل عدم برخورد با متخلفین، سودجویان،دلالان و واسطه‌هاست که هرکسی به هر طریقی که دوست دارد کالا را به مردم می‌فروشد. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: باید برای جلب رضایت و اعتماد مردم این نظارت‌ها جدی شود. وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی باید در این موقعیت از یک‌سری کارهای روزمره فاصله بگیرد؛ به طور مثال بعضی از لوایح و طرح‌هایی که شاید اولویت مردم نباشد کنار بگذارد و یک برنامه ریزی جدی برای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم انجام دهد. لارگانی خاطر نشان کرد: لازم است دولت و مجلس در کنار یکدیگر برای رفع مشکلات مردم چاره‌ای بیاندیشند. وی درباره جایگزینی بسته‌های حمایتی به جای یارانه‌ها، گفت: مجلس یک طرح دو فوریتی را پس از ساعت‌ها کار کارشناسی برای رفع مشکلات مردم ارائه داد، اما متاسفانه نماینده دولت اعلام کرد ما خودمان یک بسته حمایتی داریم که می‌تواندمشکلات را حل کند. نماینده مردم فلاورجان ادامه داد: صحبت‌هایی که نمایندگان دولت می‌کنند گره‌گشای مشکلات مردم نیست؛ هر چند ماه یک بار صد هزار تومان کارت‌هایی را برای خرید کالا شارژ کنیم جواب نمی‌دهد!

  • ضرورت طراحی سازوکار دولت در حمایت از مصرف کننده

در خبری دیگر عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، گفت: دولت باید مکانیزمی را برای حمایت از تولید و ساز و کاری را همزمان برای حمایت از مصرف کننده به مرحله اجرا دربیاورد تا قیمت محصولات کشاورزی به تعادل لازم برسد. علی محمد شاعری در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اینکه تلاطمی که اخیرا در بازار ایجاد شده ناشی از افزایش بی رویه نرخ ارز است، گفت: قیمت هایی که در بازار می بینیم قیمت های صادراتی هستند و دولت بایستی جلوی افزایش قیمت های بی رویه را با بسته های حمایتی که به مصرف کننده اختصاص می دهد، بگیرد. نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه راه حل ایجاد تعادل در بازار ممنوعیت صادرات نیست، اضافه کرد: برای مثال اگر ظرفیت تولید مرغ در کشور روزی سه میلیون تن است نباید جلوی صادرات مرغ گرفته شود و یا ممنوعیت صادرات گوجه و سیب زمینی راه حل مشکلات در بازار نیست. عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، افزود: راه حل اساسی واقعی کردن قیمت ها و حمایت از مصرف کننده با ارایه بسته های حمایتی از سوی دولت برای اقشار کم درآمد و آسیب پذیر جامعه و همچنین اتخاذ ساز و کارهای مناسب به منظور افزایش درآمد سبد خانوار است.

رئيس اتحاديه نمايشگاه داران تشریح کرد؛

رئيس اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودرو گفت: تغيير نرخ ارز و عرضه اندک خودرو از سوي واسطه‌ها و دلالان دو دليل اصلي نوسان قيمت در بازار خودرو است.

«سعيد موتمني» در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: کاهش نرخ ارز در هفته گذشته سبب شد تا هجوم افراد براي خريد خودرو کم شود اما با افزايش آن در چند روز اخير، برخي فروشندگان از فروش خودروهاي خود منصرف شدند و بار ديگر رکود به بازار بازگشت.

وي افزود: چنين وضعي را در هفته‌هاي گذشته در ساير کالاها نيز شاهد بوديم و ديديم که به يکباره با کاهش قيمت ارز، هجوم افراد براي خريد کاهش يافت.

موتمني بيان داشت: با افزايش قيمت ارز، به طور طبيعي افراد براي حفظ ارزش دارايي‌هاي خود نسبت به خريد کالاهاي سرمايه‌اي نظير ارز، سکه، طلا، خودرو و مسکن اقدام مي‌کنند و واقعيتي که بايد پذيرفت «خودرو از يک کالاي مصرفي به کالاي سرمايه‌اي تغيير رويه داده است».

وي ادامه داد: تبليغات مختلف و اعلام همه ساعته تغيير قيمت ارز از سوي سايت‌ها، از جمله عواملي بود که در ماه‌هاي گذشته تب رواني خريد در بازار پديد آورد و افراد به دنبال تبديل پول خود به ساير کالاها و دارايي‌ها شدند و آشفته بازار فعلي خودرو ناشي از همين مساله است.

رئيس اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودرو در عين حال، تغييرات مداوم نرخ ارز را تنها عامل تاثيرگذار در اين مساله عنوان نکرد و با انتقاد از شبکه توزيع خودروسازان، گفت: آن دسته از افراد که محصولات خودروسازان را در ماه‌ها و سال‌هاي گذشته به صورت عمده خريدند، با افزايش قيمت ارز به عرضه قطره چکاني به بازار روي آوردند و بيشترين سود را از شرايط کنوني بردند.

  • چه تضميني براي عرضه خودرو از سوي خودروسازان وجود دارد؟

وي همچنين به درخواست خودروسازان براي افزايش 20 درصدي قيمت‌ها در آغاز امسال اشاره کرد که در نهايت با افزايش هفت درصدي موافقت شد و افزود: از خرداد ماه امسال و با آزادسازي قيمت‌ها، «عرضه خودروسازان نيز کم شد» و اختلاف قيمت‌هاي کنوني بين قيمت درب کارخانه و قيمت بازار را رقم زد.

موتمني ادامه داد: اکنون نيز خودروسازان منتظر اعلام قيمت‌هاي جديد هستند؛ حتي اگر افزايش قيمت مد نظرشان اتفاق بيفتد، تضميني بر عرضه خودرو از سوي آنها به بازار نيست.

وي مدعي شد: آنهايي که در ماه‌هاي گذشته توانستند خريدهاي با تعداد بالا از خودروسازان انجام دهند، اکنون نبض بازار را در اختيار دارند و با عرضه قطره چکاني، تعيين کننده اصلي قيمت‌ها هستند.

اين مقام صنفي تاکيد کرد: در اين زمينه انتظار مي‌رود کنترل بيشتري بر شبکه توزيع خودروسازان اعمال شود.

پيش از اين «اميرحسن کاکايي» استاد دانشگاه در گفت وگو با ايرنا اعلام کرده بود: مهمترين انتظار در شرايط فعلي از تصميم سازان، تعيين تکليف قيمت گذاري خودرو، همچنين قيمت گذاري مواد اوليه و ساير نهاده‌هايي است که با نرخ دلار ارتباط مستقيم دارد.

وي يادآور شد: مشکل ترخيص قطعات خودرويي از گمرک نيز تاکنون برطرف نشده و به قوت خود باقي است که عامل ديگر افزايش قيمت خورو است و تاخير و تعلل در اين زمينه‌ها ميلياردها تومان سود نصيب دلالان و ميلياردها تومان ضرر و زيان نصيب خودروسازان خواهد کرد.

«محمدرضا نجفي منش» رئيس انجمن صنايع همگن نيرو محرکه و قطعه سازان کشور نيز معتقد است تعيين قيمت خودرو در حاشيه بازار، تسريع در ترخيص مواد اوليه و قطعات و به تعويق افتادن اجباري شدن استانداردهاي 85 گانه براي رفع چالش‌هاي صنايع خودرو و قطعه سازي ضرورت دارد.

  • قيمت گذاري خودروها با فوريت تعيين تکليف شود

در خبري ديگر عضو هيات علمي‌گروه مهندسي خودرو در دانشگاه علم و صنعت ايران گفت: رفع نوسان از بازار خودرو نيازمند تعيين تکليف فوري قيمت گذاري و پرهيز از تصميم‌گيري ديرهنگام است.

اميرحسن کاکايي در گفت وگو با ايرنا افزود: در روزهاي اخير شاهد نوسان قيمت خودروها در بازار هستيم که اين مساله پيش از هر چيز به بلاتکليفي در زمينه قيمت گذاري خودروها باز مي‌گردد.

به گفته وي، در هفته‌هاي گذشته مطرح شدن مباحثي همچون محول شدن قيمت گذاري برخي خودروها از شوراي رقابت به سازمان حمايت از مصرف کنندگان و توليدکنندگان و احتمال تغيير وزير صنعت، موجب شد تا بازار خودرو به حال خود رها شود.

اين کارشناس صنعت خودرو بيان داشت: اکنون سقف قيمت گذاري‌ها در اختيار دلالان و واسطه‌هاست و مردم نيز مطابق برآوردي که از ارزش پول دارند، به خريد يا فروش خودرو به عنوان يک کالاي سرمايه‌اي اقدام مي‌کنند.

وي تاکيد کرد: هرچه در مسائل کليدي مرتبط با اين صنعت به ويژه قيمت گذاري و اعلام قيمت جديد خودروها تعلل شود، بر وضعيت کنوني بازار بيشتر دامن زده و بيشترين سود نصيب دلالان مي‌شود.

کاکايي ادامه داد: يکي از مشکلات بزرگ و کمبودهاي قانوني در شرکت‌هاي ايران خودرو و سايپا به عنوان دو خودروساز بزرگ، اين است که هرکس که تابلوي اين شرکت‌ها را دارد به عنوان نمايندگي شناخته مي‌شود، در حالي که اين طور نيست.

وي اظهار داشت: تا پارسال فروش خودرو در کشور سخت و مشتري کم بود، در اين شرايط ايران خودرو و سايپا بخشي از محصولات خود را به نمايندگي‌ها و ساير شرکت‌هايي که تابلوي اين خودروسازان را نصب کرده بودند، فروختند که مي‌توان گفت دسته دوم در زمره همان دلالان و واسطه‌ها هستند.

وي يادآور شد: «حتي کلاهبرداري‌هايي از برخي از اين شرکت‌ها در ماه‌ها و سال‌هاي گذشته برملا شد.»

عضو هيات علمي‌گروه مهندسي خودرو در دانشگاه علم و صنعت ايران گفت: بر اين اساس، عرضه قطره چکاني و اندک اين شرکت‌ها و کسب سود، به معناي رفتن عوايد آن به جيب خودروسازان نيست که عده‌اي اين روزها افزايش قيمت‌ها را از چشم خودروسازان مي‌بينند.

وي به پيش فروش‌هاي اخير خودروسازان با محدوديت کد ملي اشاره کرد و افزود: شاهد بوديم دلالان و واسطه‌ها در آن ايام به خريد کد ملي افراد براي کسب سود بيشتر روي آوردند و موارد متعددي گزارش شده که مشتريان پس از مراجعه به آنها، به مراکز دپوي خودرو سوق داده شدند؛ «بنابراين، واسطه‌ها و دلالان مهمترين تعيين کنندگان قيمت در شرايط فعلي هستند.»

کاکايي پيش‌بيني کرد که در آينده نزديک چنين مسائلي را در زمينه قطعات يدکي خودروها نيز شاهد باشيم، زيرا مي‌دانيم هر واحد يا بنگاه اقتصادي که تابلوي سايپا يدک، ايساکو و غيره را داشته باشد، الزاماً نمايندگي فروش و خدمات پس از فروش خودروسازان را در اختيار ندارد؛ هرچند مردم انتظار دارند نظارت‌ها در اين زمينه بيشتر شود.

اين استاد دانشگاه گفت: امروز مردم براي حفظ ارزش دارايي خود، سرمايه‌هاي خود را صرف خريد يا فروش اقلامي‌چون سکه، طلا، ارز، خودرو و مسکن مي‌کنند.

  • خودرو بخريم يا نخريم؟

وي خطاب به مردم پيشنهاد کرد که اگر مصرف کننده واقعي خودرو هستند، نسبت به خريد در اين ايام اقدام کنند، زيرا مشخص نيست آينده قيمتي خودروها چگونه باشد، اما اگر براي سرمايه گذاري مي‌خواهند وارد اين عرصه شوند، خريد خودرو پيشنهاد نمي‌شود.

عضو هيات علمي‌گروه مهندسي خودرو در دانشگاه علم و صنعت ايران تاکيد کرد: مهمترين انتظار در شرايط فعلي از تصميم سازان، تعيين تکليف قيمت گذاري خودرو، همچنين قيمت گذاري مواد اوليه و ساير نهاده‌هاي دولتي است که با نرخ دلار ارتباط مستقيم دارد.

بر اساس گزارش روز پنجشنبه خبرنگار ايرنا، کاکايي يادآور شد: مشکل ترخيص قطعات خودرويي از گمرک نيز تاکنون برطرف نشده و به قوت خود باقي است که عامل ديگر افزايش قيمت خورو است.

به گفته اين کارشناس صنعت خودرو، تاخير و تعلل در اين زمينه‌ها ميلياردها تومان سود نصيب دلالان و ميلياردها تومان ضرر و زيان نصيب خودروسازان خواهد کرد.

پيشتر «محمدرضا نجفي منش»، رئيس انجمن صنايع همگن نيرو محرکه و قطعه سازان کشور در گفت و گو با ايرنا، تعيين قيمت خودرو در حاشيه بازار، تسريع در ترخيص مواد اوليه و قطعات و به تعويق افتادن اجباري شدن استانداردهاي 85 گانه را به عنوان سه پيشنهاد براي رفع چالش‌هاي صنايع خودرو و قطعه سازي مطرح کرده بود.

رئيس کل دادگستري استان تهران در جمع خبرنگاران تشريح کرد
غلامحسين اسماعيلي در پاسخ به اينکه آخرين وضعيت پرونده واردات خودرو به کجا رسيد، گفت: پرونده‌هاي واردات خودرو پرونده‌هاي متعددي است و کار‌هاي تحقيقي و تکميلي آن در حال انجام است و هر زماني که به دادگاه ارسال شد، رسيدگي به آن برابر مقررات و در اسرع وقت انجام مي‌شود.

به گزارش ميزان، غلامحسين اسماعيلي رييس کل دادگستري استان تهران در جمع خبرنگاران در حاشيه همايش خدمات الکترونيک قضايي در پاسخ سوالي مبني بر اينکه آخرين وضعيت پرونده واردات خودرو به کجا رسيد، گفت: پرونده‌هاي واردات خودرو پرونده‌هاي متعددي است و کار‌هاي تحقيقي و تکميلي آن در حال انجام است و هر زماني که به دادگاه ارسال شد، رسيدگي به آن برابر مقررات و در اسرع وقت انجام مي‌شود. اسماعيلي در باره آخرين وضعيت پرونده موسسه مالي و اعتباري ثامن الحجج، گفت: پرونده هنوز به ديوان عالي کشور ارسال نشده است. به دليل اينکه تعداد شکات زياد است و در شهر‌هاي مختلف حضور دارند سه مورد از ابلاغ‌هاي شکات هنوز برنگشته است. اسماعيلي در ارتباط با آخرين وضعيت پرونده مشايي و جوانفکر گفت: مرجع رسيدگي به پرونده مشايي و جوانفکر ديوان عالي کشور نيست، مرجع تجديدنظر آن دادگاه تجديدنظر است اما بخش مربوط به آقاي مشايي به لحاظ اينکه دادگاه حضوري برگزار شده است امروز يا فردا به دادگاه تجديدنظر ارسال مي‌شود. بخش مربوط به جوانفکر به دليل اينکه راي غيابي صادر شده ابتدا بايد واخواهي توسط همان شعبه دادگاه انجام شود و بعد از فرايند واخواهي به دادگاه تجديدنظر ارسال شود. رييس کل دادگستري استان تهران در ارتباط با پرونده ۳ مفسد اقتصادي که به اعدام محکوم شدند خاطرنشان کرد: به حکم اعتراض شده است و پرونده به ديوان عالي کشور ارسال شده است و تعيين شعبه آن با ديوان عالي کشور است.

مديرعامل نفت و گاز پارس از ثبت رکوردهای جدید خبر داد؛

محمد مشکين‌فام مديرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: فاز نخست پالايشگاه طرح‌هاي درحال توسعه ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبي براي دريافت گاز از بخش دريا آماده است.

به گزارش شرکت ملي نفت ايران، محمد مشکين‌فام در بازديد هفتگي از بخش خشکي طرح‌هاي درحال توسعه، رعايت الزام‌هاي ايمني در شرايط راه‌اندازي پالايشگاه فازهاي ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبي را ضروري دانست و افزود: هم‌اکنون با توجه به شرايط پالايشگاه اين ۲ طرح، انتظار مي‌رود پيمانکاران با رويکردي متفاوت، موضوع ايمني را دنبال کنند.

وي با بيان اين‌که با توجه به آمادگي پالايشگاه فازهاي ١٣ و ٢٢ تا ٢٤ پارس جنوبي براي دريافت گاز از دريا، زنجيره توليد فاز نخست پالايشگاه اين ۲ طرح شامل ۲ رديف شيرين‌سازي، در شرايط بهره‌برداري قرار گرفته است، گفت: اين شرايط با دوران ساخت و نصب تجهيزات متفاوت است و گروه‌هاي فعال در پروژه بايد به‌طور نظام‌مند عمل کنند و اجراي دستورعمل‌هاي ايمني را جدي بگيرند. مديرعامل شرکت نفت‌ و گاز پارس فعاليت‌هاي مربوط به راه‌اندازي بخش فراساحل را از ديگر موارد مهم پيش‌رو در تکميل زنجيره توليد عنوان کرد و افزود: هم‌اکنون در بيشتر چاه‌هاي طرح‌هاي گازي ياد شده، عمليات مشبک‌کاري در جريان است و متعاقب پايان اين عمليات، چاه‌هاي اين طرح‌ها آماده توليد گاز مي‌شوند. مشکين فام، تمرکز بر اصول ايمني در مرحله حفاري و مشبک‌کاري را الزام‌آور دانست و افزود: ارتکاب هرگونه خطايي در مراحل توليدي شدن چاه، زيانبار و غيرقابل جبران خواهد بود.

  • ثبت رکوردهاي بيش از انتظار در فازهاي درحال توسعه

مديرعامل شرکت نفت و گاز پارس درباره پيشرفت و عملکرد طرح‌هاي توسعه در نيمه نخست امسال تصريح کرد: خوشبختانه در اين مدت با همکاري کارفرما و کمک پيمانکاران، اهداف بسيار مهمي‌محقق شده و رکوردهايي خيره‌کننده و بيش از انتظار در توسعه طرح‌ها ثبت شده است.

وي به وضع سکوهاي طرح توسعه فازهاي ۱۳، ۱۴ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبي اشاره کرد و يادآور شد: عمليات بارگيري ۲ سکوي فاز ۱۳ در روزهاي گذشته، انجام شده و اين سکوها آماده نصب در موقعيت مخزن اين فاز هستند.

مشکين‌فام با اشاره به اين‌که در فازهاي ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبي مراحل راه‌اندازي سکوي ۲۲ در دريا ادامه دارد، افزود: سکوي اقماري اين طرح نيز که در شرايط بسيار مناسب ساخت، پيش راه‌اندازي و راه‌اندازي در يارد سازنده قرار دارد، با انجام تمهيدات لازم، به‌زودي آماده بارگيري مي‌شود. در فاز ۱۴ پارس جنوبي نيز يک سکو در حال بهره‌برداري است و سکوي دوم که در ماه‌هاي گذشته نصب شد، مراحل راه‌اندازي را پشت سر مي‌گذارد.

  • توليد روزانه ۵۶ ميليون مترمکعب گاز ترش از فازهاي ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ در زمستان

مديرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بيان اين که در بخش پالايشگاهي فاز ۱۳، ۲ رديف شيرين‌سازي در انتظار دريافت گاز از دريا و يک رديف آماده راه‌اندازي است، تصريح کرد: در پالايشگاه فازهاي ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبي هم ۲ رديف شيرين‌سازي آماده دريافت گاز ترش از بخش دريايي اين ۲ فاز است و در مجموع، مرحله نخست هر کدام از اين فازها شامل زنجيره توليد يک ميليارد فوت‌مکعب گاز تا پيش از زمستان امسال عملياتي مي‌شود.مشکين‌فام درباره اهداف ساخت اسکله خدماتي صادراتي تنبک گفت: اين طرح شامل احداث ۲ پست اسکله صادرات پروپان و بوتان هر کدام با توان پهلودهي به کشتي‌هايي با ظرفيت بارگيري ۵۰ هزار تن گاز مايع (LPG)، يک پست اسکله روزآمد و بهره‌مند از ماشين‌آلات صنعتي جديد مخصوص صادرات گوگرد با ظرفيت بارگيري ۲ هزار تن در ساعت براي شناورهاي ۵ تا ۵۰ هزار تن (DWT)، احداث ۲ انبار ذخيره‌سازي گوگرد هر کدام با ظرفيت ۴۳ هزار تن گوگرد، ۲ موج‌شکن غربي و شرقي به صورت کيسوني و سنگريزه‌اي، واحد ۱۴۹ فازهاي پالايشگاهي ٢٢ تا٢٤ براي انتقال پروپان و بوتان صادراتي و تاسيسات صنعتي TOP DECK خواهد بود. وي، فعاليت‌هاي انجام شده در اسکله خدماتي صادراتي تنبک را مطلوب ارزيابي کرد و درباره پيشرفت ساخت بخش‌هاي اين طرح گفت: هم اکنون ساخت موج‌شکن‌هاي اسکله روند مطلوبي دارد، بخشي از سازه‌هاي فلزي نيز تامين و نصب شده و دريافت مقادير باقيمانده سازه‌هاي فلزي از گمرک‌ها در حال پيگيري است؛ ضمن اين‌که کالاهاي طرح هم به‌طور کامل تامين شده و فعاليت‌هاي اجرايي طبق برنامه کاري موجود در حال اجراست.

  • تعلل و کوتاهي در احداث نيروگاه سيکل ترکيبي

مشکين‌فام همچنين در بازديد از نيروگاه سيکل ترکيبي پارس جنوبي اظهار کرد: اين طرح که در شمار پروژه‌هاي زيست محيطي قرار دارد، با ظرفيت توليد ۵۰۰ مگاوات برق به بهره‌برداري مي‌رسد.

وي با تاکيد بر رويکرد کارفرما نسبت به حمايت از حضور پيمانکاران و سازندگان ايراني در طرح‌هاي در حال اجراي پارس جنوبي اظهار کرد: طرح احداث نيروگاه سيکل ترکيبي پارس جنوبي بر اساس قرارداد مشترک شرکت ملي نفت ايران با پيمانکاران و سازندگان ايراني اجرايي شده است.

مديرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بيان اين‌که توسعه پارس جنوبي، آزموني موفق براي بخش عمده‌اي از پيمانکاران و سازندگان داخلي بوده، گفت: متاسفانه باوجود هشدارهاي کارفرما و پيگيري مکرر پيمانکار، يک سازنده داخلي طرح، ضمن کوتاهي از تعهدهاي مشخص در زمينه ساخت برخي اقلام مورد نياز طرح، موجب عقب‌افتادگي روند توسعه و تاخير در اجراي بخش‌هايي از اين پروژه ملي شده است.

وي افزود: بر اساس گزارش‌هاي ارائه شده از پيمانکار، اين سازنده تاکنون به تعهدهاي خود در زمينه ساخت تجهيزات مورد نياز نيروگاه سيکل ترکيبي عمل نکرده است.

  • تلاش براي تحقق برنامه توليد تکليفي گاز در زمستان امسال

مشکين‌فام در نشستي با معاونت عمليات و پشتيباني شرکت نفت و گاز پارس، گزارشي از وضع عمليات توليد در نيمه نخست امسال و اقدام‌ها و چالش‌هاي پيش روي اين بخش در ۶ ماه دوم سال دريافت کرد.

وي با بيان اين‌که اين شرکت داراي ۲ بخش توليدي و توسعه‌اي است و فعاليت در اين بخش‌ها به موازات هم ادامه دارد، گفت: بخش عمليات توليد وظيفه سنگين توليد گاز از پارس جنوبي را برعهده دارد که اين موضوع براي شرکت ملي نفت ايران و کشور بسيار قابل توجه و حائز اهميت است. مديرعامل شرکت نفت و گاز پارس ضمن قدرداني از تلاش‌هاي کارکنان عمليات توليد در اجراي تعميرات اساسي سالانه سکوهاي دريايي، از پيگيري برنامه‎هايي با هدف حل و فصل مسائل معيشتي، شرايط محيط کار و افزايش توسعه فضاهاي رفاهي و مسکوني در دريا خبر داد.

در دويست و نهمين نشست شورايعالي هماهنگي ترابري کشور تصویب شد؛

پيشنهاد تعيين کرايه حمل‌ونقل جاده‌اي داخلي بار بر اساس تن-کيلومتر با ارايه گزارش توجيهي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي مطرح و با شرط تأمين نظرات مراجع رسمي‌قيمت‌گذاري کالا و خدمات توسط سازمان‌ يادشده، در دويست و نهمين نشست شورايعالي هماهنگي ترابري کشور به تصويب رسيد. به گزارش خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي طبق اعلام دبيرخانه شورايعالي هماهنگي ترابري کشور دويست‌ونهمين نشست اين شورايعالي با حضور و مشاركت اعضا برگزار و پس از بحث و بررسي پيرامون دستوركار برگزار و جمع‌بندي‌هاي زير حاصل شد. ابتدا پيشنهاد تعيين کرايه حمل‌ونقل جاده‌اي داخلي بار بر اساس تن-کيلومتر با ارايه گزارش توجيهي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي مطرح و با شرط تأمين نظرات مراجع رسمي‌قيمت‌گذاري کالا و خدمات توسط سازمان‌ يادشده، مورد تصويب قرار گرفت. همچنين موضوع تغيير مسير و شيوه حمل فرآورده‌هاي نفتي ترانزيتي از کشور مطرح و ضمن عدم پذيرش اعمال محدوديت در فرايند عبوري، مقرر شد موضوع با تهيه برنامه جامع عملياتي در زمينه افزايش سهم‌پذيري ريل و نيز اقدامات اجرايي به‌منظور افزايش کنترل و نظارت بر تردد ناوگان حامل فرآورده‌هاي نفتي، در کميسيون فرعي شورا مورد بررسي قرار گيرد. در ادامه برنامه جامع نوسازي و تأمين ناوگان زميني با ارايه پيشنهادهاي بخش جاده‌اي مطرح و تأييد شد.

  • تشريح نحوه محاسبه کرايه حمل‌ونقل جاده‌اي داخلي بار بر اساس تن-کيلومتر

عضو هيئت عامل سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي ضمن تشريح جزئيات نحوه محاسبه کرايه حمل‌ونقل جاده‌اي داخلي بار بر اساس تن-کيلومتر تصريح کرد: با احتساب کرايه حمل جاده‌اي بار طبق تن-کيلومتر، نرح کرايه نسبت به روش توافقي به طور متوسط افزايش مي‌يابد. فرامرز مداح در گفتگو با خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي در خصوص چگونگي دستيابي به مدل محاسبه نرخ کرايه حمل بار در جمل‌ونقل جاده‌اي به روش تن‌کيلومتر اظهار داشت: تعريف تن‌-کيلومتر محاسبه کرايه حمل بر اساس قيمت تمام شده حمل يک تن بار در يک کيلومتر است و براي دستيابي به اين مدل، تمام هزينههاي حمل بار با استفاده از کشنده استخراج شد. وي افزود: در ابتدا، هزينه‌ها به دو بخش ثابت (مانند بيمه بدنه، بيمه شخص ثالث، عوارض سالانه خودرو، دست‌مزد‌هاي راننده و کمک راننده، بيمه راننده و کمک راننده و ...) و متغير (مثل هزينه‌هاي تعمير و نگهداري، لاستيک، سوخت، عوارض آزادراهي و مواردي از اين دست) تقسيم شد. نماينده تام‌الاختيار رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي در حوزه فناوري اطلاعات بيان داشت:‌ همچنين بر مبناي اينکه هر پارامتر چقدر موثر است، ميزان هزينه‌هاي هر پارامتر مانند سوخت، استخراج و يک قيمت ثابت در نظر گرفته شد، سپس با توجه به ميزان سوخت مصرفي براي جابجايي يک‌ تن بار در يک کيلومتر، يک حد متوسط براي سوخت در نظر گرفته شد.

  • ۷ کلاس ناوگان باري و ۷ تن‌کيلومتر مجزا

مداح با اشاره به تقسيم بندي ناوگان حمل‌ونقل جاده‌اي کالا گفت: کل ناوگان جاده‌اي حمل بار در ۷ دسته تقسيم بندي شد که به معني استخراج ۷ تن کيلومتر جداگانه است.

وي افزود: به طور مثال ميانگين مصرف سوخت يک «کشنده جفت» در يک کيلومتر ۴۵ ليتر در نظر گرفته شده است و ظرفيت ناوگان بر مبناي فراواني ظرفيت احصاء شده است.

عضو هيئت عامل سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي با اشاره به چگونگي استخراج قيمت لاستيک در اين مدل نيز گفت: انواع لاستيک‌هاي موجود در بازار و ميزان کارکرد هر يک احصاء و سپس بر اساس وزن هم محاسبه شد تا مشخص شود ميزان استهلاک آن در حمل يک تن بار در يک کيلومتر چقدر است. مداح يادآور شد: هزينه‌هاي تعمير و نگهداري ناوگان نيز در ۶ دسته تا ۹۰ قلم تقسيم‌بندي و قيمت‌ها استخراج شده است.

  • تردد يکسرخالي ۳۳ درصد ناوگان باري جاده‌اي کشور طي سال

وي يکي ديگر از عوامل تاثير گذار را ميزان پيمايش و تردد يکسرخالي ناوگان در يک سال عنوان کرد و گفت: حدود ۳۳ درصد ناوگان باري جاده‌اي کشور طي يکسال به صورت يکسر خالي تردد مي‌کنند، بنابر اين بايد هزينه‌ها به دو بخش يکسرخالي و پُر تقسيم مي‌شد که درآمد مختص ناوگان پُر است اما هزينه‌ها براي هر دو بخش محاسبه مي‌شود. نماينده تام‌الاختيار رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي در حوزه فناوري اطلاعات با بيان اينکه محاسبه تن-‌کيلومتر بر مبناي مسافت حائز ضريب مي‌شود، اظهار داشت: تن‌-کيلومتر براي راه‌هاي کوتاه‌تر با احتساب زمان تخليه و بارگيري از قيمت بيشتري برخوردار است. عضو هيئت عامل سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي با اشاره به الگو برداري از فهرست‌بهاي سازمان برنامه و بودجه و فواصل استفاده شده گفت: يکسري ضرايب کاهنده و افزاينده براي محاسبه قيمت تن-کيلومتر مورد استفاده قرار گرفت و براي اعمال ضرايب، متوسط پيمايش ناوگان باري جاده‌اي کشور ۴۵۰ کيلومتر در نظر گرفته شد. از اين رو بالاي ۴۵۰ کيلومتر به عنوان ضريب زير ۱و پايين تر، ضريب بالاي ۱ در نظر گرفته و در نهايت نرخ کرايه حمل برمبناي تن-کيلومتر استخراج شد.

  • اعمال ضريب جذابيت بار در اختيار استان‌ها قرار گرفت

مداح افزود: ضرايب کاهنده يا فزاينده ديگري مانند «ضريب جذابيت بار در مقصد» نيز در نظر گرفته شده است. به طور مثال جذابيت بار از تهران به بندر عباس کمتر از مسير برعکس آن است که اعمال آن در اختيار استان‌ها قرار داده شد. اين مقام مسئول در سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي با اشاره به دسته‌هاي بندي پروفيل طولي نيز بيان داشت: در اين پارامتر، شيب تا ۳ درصد هموار، ۳ تا ۷ درصد تپه ماهور و بالاي ۷ درصد کوهستاني به عنوان ضريب جداگانه در نظر گرفته شد. به گفته نماينده تام‌الاختيار رئيس سازمان در حوزه فناوري اطلاعات، ضريب حمل مواد خطرناک به طور کامل افزايشي است و عوارض آزادراهي فقط در صورت عبور ناوگان از اين مسيرها محاسبه خواهد شد. ‌اين عضو هيئت عامل سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي خاطرنشان کرد: در پايان کار براي کسب اطمينان خاطر، فرمول به دست آمده را کاليبره کرديم تا صحت و سلامت آن احراز شود. به همين خاطر نرخ کرايه‌هاي مبدا بندرعباس مبنا قرار گرفت که خوشبختانه از کمترين خطاي ممکن برخوردار بود که بر طرف شد و از منحني ثابتي پيروي مي‌کرد. نماينده تام الاختيار رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي گفت: با احتساب کرايه حمل جاده‌اي بار طبق تن-کيلومتر، نرح کرايه نسبت به روش توافقي به طور متوسط افزايش مي‌يابد. فرامرز مداح در پايان يادآور شد: اين پروژه به همت کارشناسان سازمان راهداري با نهايت دقت بر جزئيات در کوتاه‌ترين زمان ممکن تهيه شده و اين قابليت را دارد تا در صورت تغيير نرخ هر يک از پارامترها فقط با تغيير نرخ‌ها، رقم تن-کيلومتر تغيير و به روزرساني شود. گفتني است، در دويست و نهمين نشست شورايعالي هماهنگي ترابري کشور، پيشنهاد تعيين کرايه حمل‌ونقل جاده‌اي داخلي بار بر اساس تن-کيلومتر با ارايه گزارش توجيهي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي مطرح و با شرط تأمين نظرات مراجع رسمي‌قيمت‌گذاري کالا و خدمات توسط سازمان‌ يادشده، مورد تصويب قرار گرفت.

سرمقاله
فاطمه ذوالقدر

نماينده تهران در مجلس

استاندارد از پایه های علم و فناوری است كه در پیشرفت صنعت و اقتصاد نقشی به سزا دارد و باید در جهت افزایش سطح كیفیت ها تلاش كرد تا به فناوری پیشرفته تولید هر محصول نایل آمد. اغلب چنین می پندارند كه استاندارد فقط برای حفظ منافع مصرف كننده است. البته این نظر تا حدی صحیح است و استاندارد به نیازهای فردی و اقتصادی مصرف كنندگان توجه دارد، اما استحكام صنعت و فناوری را نیز در نظر دارد و می توان گفت كه سود

حاصل از رعایت استاندارد برای تولیدكنندگان بیش از مصرف كنندگان است، زیرا صرفه جویی های حاصل از كاهش انواع قطعات و مواد اولیه غیرضروری و ضایعات، به قدری چشمگیر است كه هر گونه سرمایه گذاری در زمینه استاندارد سازی فرآورده ها و خدمات را برای صاحبان صنایع موجه می سازد، به طوری كه آنان در اندك زمان می توانند نتایج محسوس آن را به صورت مبالغ ذخیره شده مشاهده كنند. با اجرای قوانین و مقررات استاندارد هزینه های انبارداری و ساخت ابزار و ماشین آلات تنزل می یابد، فرایند تولید منظم می شود، آرایش عملكرد كارخانه ها به نحو متعادلی تنظیم می گردد، نگهداری اسناد، نقشه ها و طرح های مربوط به تولید محصولات طبق یك نظام دقیق بازیابی سریع، طبقه بندی و بایگانی می شود، همكاری میان واحدهای گوناگون هر سازمان یا كارخانه برای پیشبرد فرایند تولید میسر می شود، تفاهم كاركنان در مسائل فنی تحقق می پذیرد و سرانجام با تولید كالای كیفیت دار و بسته بندی مطلوب، رضایت مصرف كنندگان نیز جلب می شود و به این ترتیب استاندارد شالوده استواری را برای پیشرفت و توسعه صنعت و اقتصاد فراهم می سازد. در جهان صنعتی امروز همه چیز در دست تحول است. در این عرصه استانداردهای جدیدی كه به "مدیریت كیفیت" موسوم است فقط به نتیجه محصول نهایی بسنده نمی كند، بلكه یك خط تولید را از ابتدا تا انتها زیر نظر می گیرد. این مدیریت برنامه ریز و هدفمند زندگی و پویایی را به بخش های سازمانی هدیه می دهد. سرمایه گذاری در جهت بهبود كیفیت كالاهای تولیدی برای پاسخ گویی به نیازهای مصرف كنندگان داخلی و راهیابی كالاها به بازارهای جهانی و كاهش واردات، مهمترین اصل در خط مشی توسعه اقتصادی است هر كشور در حل توسعه كه افزایش و بهبود ظرافت صنعتی را در رأس برنامه های خود قرار داده باشد، در می یابد كه استاندارد كردن شاخص های تولید و خدمات و همچنین سنجش و كنترل كیفیت محصولات از جمله نكات اصلی در برنامه های توسعه است. تصویب و ابلاغ قانون جدید استاندارد با عنوان «تقویت و توسعه نظام استاندارد» در سال 1396 توسط مجلس شورای اسلامی می تواند به توسعه همه جانبه کشور کمک کرده در این راستا نقش مهمی ایفا کند. بر اساس این قانون تمامی وزارتخانه ها، سازمان ها و دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی کشور ملزم به استاندارد کردن فعالیت های خود در 2 عرصه تولید کالا و ارائه خدمات هستند. خوشبختانه بر اساس ماده 2 و 3 قانون مذکور سازمان استاندارد به عنوان یک دستگاه اجرایی مستقل متولی اصلی سیاستگذاری، حسن نظارت و هدایت نظام استاندارد و اطمینان بخشی به کیفیت کالا و خدماتی است که در کشور تولید یا عرضه می شود. بدین ترتیب تا حد زیادی از موازی کاری ها که تا قبل از تصویب این قانون وجود داشت برطرف گردیده است.

اینک نگاه ها به سمت سازمان استاندارد است و آنچه اهمیت دارد این است که این سازمان با تقویت بدنه کارشناسی و هدایت مؤثر مدیران خویش از این فرصت استفاده کرده و پرچمدار استاندارد سازی در کشور -که مقدمه توسعه و پیشرفت است- گردد.

یادداشت

محمد رضائيان

در حاليکه در ماده ٣٦قانون تامين اجتماعي به صراحت ذکر شده است تاخير کارفرما در پرداخت حق بيمه يا عدم پرداخت آن رافع مسئوليت وتعهدات سازمان درمقابل بيمه شده نخواهد بود.سازمان تامين اجتماعي در زمان رسيدگي به برخي مطالبات ،شخص کارگر را ملزم به پيگيري پرداخت بدهکاري کارفرما به سازمان مي‌کند و از اختيارات قانوني خود براي دريافت طلبش از کارفرما استفاده نمي‌کند و اين باعث گرديده است تا آن دسته از کارگراني که براي بازنشستگي نياز به پرداخت 4 درصد مشاغل سخت و زيان آور را دارند و يا کارگراني که در هيئت‌هاي اداره کار شاغل بودن آنان محرز شده و بايد حق بيمه بابت ايام کارکردشان واريز گردد تا بتوانند از مزاياي قانوني آن استفاده کنند در اغلب اوقات به علت ناتواني کارگر در مجاب نمودن کارفرما يا حقوقشان از بين برودو يا خود مجبور به پرداخت سهم کارفرما شوند . استدلال تامين اجتماعي هم اين است که کارگر در صورتي که خود طلب سازمان را پرداخت کرد مي‌تواند با مراجعه به مراجع قضايي به دنبال دريافت آن از سوي کارفرما باشد. در حاليکه با توجه به اينکه کارگر مجبور است مبلغ بدهي کار فرما را با نام کارگاه محل اشتغال و نه با نام خود واريز کند عملا اثبات اين که مبلغ توسط کارگر ونه کارفرما واريز گزديده است نيز غير ممکن است. متاسفانه سازمان تامين اجتماعي در زماني که کارگران به اين قانون اشاره و درخواست اجراي آن را دارند اعلام مي‌کند اين قانون در خصوص پيمانکاران است . در حاليکه اصلا چنين بندي در ماده 36 قانون تامين اجتماعي وجود ندارد .حال جاي دارد سازمان تامين اجتماعي براي پايمال نشدن حقوق کارگران به جاي انداختن توپ در زمين کارگران از ظرفيتهاي قانوني خود بابت دريافت مطالباتش به نحو شايسته استفاده نمايد وهمزمان کارگران را از حقوق قانوني خود بهره مند سازد.

ترامپ سرانجام تحت فشار افکار عمومي‌به قتل خاشقجي واکنش نشان داد؛
دونالد ترامپ، رييس جمهور آمريکا روابط طولاني و عميقي با عربستان دارد و همواره روابط تجاري خود با سعودي‌ها را به رخ کشيده است. اما با رويارويي دولت ترامپ با درخواست‌هايي مبني بر واکنش سختگيرانه‌تر درباره دولت عربستان به دنبال ناپديد شدن جمال خاشقجي، اين روابط بيش از پيش مورد بررسي قرار گرفته‌ و باعث شده تا ترامپ ناچار به موضع گيري شود.در اين رابطه رئيس جمهوري آمريکا در مصاحبه با شبکه سي.بي.اس گفت: هيچ کس تا به اين لحظه از اين مساله اطلاع ندارد، اما خواهيم دانست، اين مساله در دست بررسي است و به دقت آن را بررسي مي‌کنيم و اگر اين مساله به اين نحو باشد، بسيار خشمگين خواهم شد. وي گفت: چه بسا عربستان در ناپديد شدن خاشقجي دست داشته باشند، اگر اين مساله ثابت شود، ايالات متحده مجازات سختي را عليه آنها وارد مي‌کند.دونالد ترامپ تأکيد کرد: اين مساله بسيار خطرناک است، چراکه اين مرد يک روزنامه نگار بوده است.وي اعمال تحريم‌ها بر فروش سلاح به عربستان را بعيد دانست و درخصوص گزينه‌هاي آمريکا در صورت اثبات کشته شدن خاشقجي در داخل کنسولگري عربستان در استانبول گفت: اين مساله بستگي به نوع تحريم‌ها دارد، به عنوان مثال آنها از ما تجهيزات سلاح مي‌خواهند، آنچه که نمي‌خواهم انجامش دهم، اين است که ضرري به آمريکا وارد شود و من نمي‌خواهم که چنين تقاضاهايي را از دست بدهم. ما از واقعيت مساله آگاه خواهيم شد و در آن هنگام، مجازات شديد صورت خواهد گرفت.

اما آسوشيتدپرس نيز روابط آمريکا و عربستان را تحليل کرده و آورده است: «ترامپ در سال ۲۰۱۵ و در زمان اعلام نامزدي خود براي انتخابات رياست جمهوري آمريکا گفت: من عاشق سعودي‌ها هستم.ترامپ سال گذشته در نخستين سفر خود به عنوان رييس جمهور آمريکا به عربستان رفت و طرح بسته فروش ۱۱۰ ميليارد دلاري تسليحاتي خود را به عربستان ارائه کرد.اين روابط اما با فشارهاي کنگره آمريکا بر ترامپ براي اعمال فشار بر عربستان به منظور پي بردن به آنچه بر سر خاشقجي آمده، تهديد مي‌شوند.ترامپ گفته است که به زودي با پادشاه عربستان درباره ناپديد شدن خاشقجي صحبت مي‌کند اما در عين حال تاکيد کرده که نمي‌خواهد از قرارداد تسلياتي سودآور خود با سعودي‌ها دست بکشد و يادآور شده که خاشقجي شهروند آمريکا نيست. عربستان اتهامات مطرح شده عليه خود را مبني بر قتل اين روزنامه‌نگار "بي‌پايه و اساس" دانسته است.روابط ترامپ با ميلياردرها و شاهزادگان سعودي به سال‌ها پيش باز مي‌گردد و اکنون فقط عميق‌تر شده‌اند.در سال ۱۹۹۱، زماني که ترامپ در ورشکستگي دست و پا مي‌زد و براي پول درآوردن تقلا مي‌کرد، قايق تفريحي "پرنسس" خود را به قيمت ۲۰ ميليون دلار به وليد بن طلال، شاهزاده ميليارد سعودي فروخت.

چهار سال بعد، اين شاهراده عربستاني بار ديگر به نجات ترامپ آمد و سرمايه‌گذاران ديگر را در قرارداد۳۲۵ ميليون دلاري هتل پلازا ترامپ شريک کرد.

ترامپ در سال ۲۰۰۱، چهل و پنجمين طبقه برج جهاني ترامپ در مقابل ساختمان سازمان ملل در نيويورک را به مبلغ ۱۲ ميليون دلار فروخت که بزرگ‌ترين خريد در اين ساختمان محسوب مي‌شد و خريدار آن کسي نبود جز پادشاهي عربستان.

مدتي پس از آن که ترامپ نامزدي خود را براي انتخابات رياست جمهوري ۲۰۱۶ اعلام کرد، به تدريج زمينه را براي تجارت‌هاي جديد با عربستان فراهم کرد. بر اساس گزارش‌هاي مالي سال ۲۰۱۶، او هشت شرکت را با اسامي‌مرتبط با عربستان ثبت کرد.

ترامپ در سخنراني خود در آلاباما در تاريخ ۲۱ اوت ۲۰۱۵ و همان روزي که اين چهار موسسه را ايجاد کرد، گفت: من با عربستاني‌هاي زيادي برخورد داشت‌ام. آن‌ها از من آپارتمان‌هايي خريده‌اند و ۴۰ تا ۵۰ ميليون دلار هزينه کرده‌اند. انتظار داريد من از آن‌ها بدم بيايد؟ من آن‌ها را بسيار دوست دارم.

شرکت ترامپ مدتي کوتاهي پس از انتخابات ۲۰۱۶ اعلام کرد که اين شرکت‌هاي سعودي را تعطيل کرده است. ترامپ بعدها متعهد شد که تا زماني که رياست جمهوري آمريکا را بر عهده دارد، قرارداد خارجي جديدي را امضا نکند.

اين شرکت در بيانيه‌اي که اخيرا منتشر کرده، اظهار کرده است، فرصت‌هاي تجاري‌اي را در کشورهاي بسياري يافته است اما "برنامه‌اي براي گسترش تجارتش در عربستان ندارد".

از زماني که دونالد ترامپ به عنوان رييس جمهور آمريکا تحليف شد و فعاليت خود را آغاز کرد، دولت عربستان و گروه‌هاي لابي‌گري براي آن، مشتريان سودآوري براي هتل‌هاي ترامپ بوده‌اند.

بر اساس گزارشي که به وزارت دادگستري آمريکا داده شده، نهاد روابط عمومي‌پادشاهي عربستان از مارس سال گذشته، حدود ۲۷۰ هزار دلار براي اقامت و پذيرايي در هتل واشنگتن ترامپ هزينه کرده است. سخنگوي اين نهاد به روزنامه وال‌استريت ژورنال گفته است که هزينه‌هاي هتل ترامپ بخشي از کمپين لابي‌گري تحت حمايت سعودي عليه طرحي است که به آمريکايي‌ها اجازه مي‌دهد که از دولت‌هاي خارجي به اتهام دست داشتن در حمله تروريستي ۱۱ سپتامبر شکايت کنند.

دادستانان کل مريلند و منطقه کلمبيا هزينه‌هاي نهادهاي لابي‌گري عربستان را نمونه‌اي از هداياي خارجي به رييس جمهور آمريکا دانسته‌اند که احتمال دارد ممنوعيت قانون اساسي اين کشور براي دريافت پول در راستاي منافع خارجي را نقض کند.

دولت عربستان همچنين يکي از نخستين مشتريان هتل بين‌المللي ترامپ در نيويورک در اوايل سال جاري ميلادي بود.اين روزنامه به نامه‌اي داخلي از مدير کل هتل اشاره مي‌کند که در آن نوشته است، اقامت "دقيقه نودي" گروهي در ماه مارس که از عربستان آمده بودند و محمد بن سلمان،‌ وليعهد سعودي را همراهي مي‌کردند، هزينه اجاره اتاق‌هاي هتل را پس از دو سال کاهش، تا ۱۳ درصد افزايش داد.

در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی تصویب شد
اختیارات بانک مرکزی برای اجرای برنامه اصلاح نظام بانکی در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی تصویب شد.

در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به ریاست حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری، اختیارات بانک مرکزی برای اجرای برنامه اصلاح نظام بانکی بررسی و تصویب شد.

وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف شد برای رفع موانع جذب و تشویق سرمایه‌گذاری، طرح‌های لازم را سریعا تهیه کند. شورای عالی جهت‌گیری‌های لازم برای برنامه اصلاح نظام بانکی را به تصویب رساند.

در آغاز این جلسه، رییس کل بانک مرکزی در مورد مشکلات ساختاری نظام بانکی و طرح بانک مرکزی برای اصلاح آن گزارشی را به جلسه ارایه کرد و سپس مواد لازم در این زمینه به تصویب رسید.

وزارت اطلاعات اعلام کرد؛

وزارت اطلاعات از دستگیری یک تیم تروریستی تجزیه‏ طلب در کرمانشاه خبر داد. روابط عمومی وزارت اطلاعات اعلام کرد: باعنایت خداوند متعال و اقدامات تخصصی سربازان گمنام امام زمان عج در اداره‏ کل اطلاعات کرمانشاه،یک تیم تروریستی تجزیه‏ طلب که از مرزهای غربی وارد و در خانه تیمی مستقر شده بودند، تحت رصد و اشراف قرار گرفته و دو نفر از تروریست‏‌ها در درگیری مسلحانه به هلاکت رسیدند.از این تیم تروریستی چند قبضه سلاح، نارنجک،تجهیزات جنگی و اسناد درون‏گروهکی به دست آمده است. این اسناد مبیّن حمایت کشورهای مرتجع عربی از اقدامات تروریستی در داخل کشور و برنامه عملیاتی این تیم برای چندین اقدام تروریستی در استان کرمانشاه حکایت دارد.