رهبر انقلاب به مراجع رسمي‌و نخبگان فراخوان دادند؛

در پي تدوين الگوي پايه اسلامي‌ايراني پيشرفت، رهبر انقلاب اسلامي‌دستگاه‌ها، مراکز علمي، نخبگان و صاحب نظران را به بررسي عميق ابعاد مختلف سند تدوين شده و ارائه نظرات مشورتي جهت اصلاح يا تکميل و ارتقاي اين سند فراخواندند.

به گزارش ايسنا، در پي تدوين الگوي پايه‌ي اسلامي‌ايراني پيشرفت، که در آن اهم مباني و آرمان‌هاي پيشرفت و افق مطلوب کشور در پنج دهه‌ آينده ترسيم و تدابير مؤثر براي دستيابي به آن طراحي شده است، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي، دستگاه‌ها، مراکز علمي، نخبگان و صاحب‌نظران را به بررسي عميق ابعاد مختلف سند تدوين‌شده و ارائه‌ي نظرات مشورتي جهت اصلاح يا تکميل و ارتقاي اين سند بالادستي فراخواندند.

رهبر انقلاب اسلامي‌در اين فراخوان از مرکز الگوي اسلامي‌ايراني پيشرفت خواستند تا با مشورت مراجع مندرج در ابلاغ، نظرات و پيشنهادهاي تکميلي را دقيقاً بررسي و بهره‌برداري کند و نسخه‌ي ارتقاءيافته‌ي الگوي اسلامي‌ايراني پيشرفت را حداکثر ظرف دو سال آينده براي تصويب و ابلاغ ارائه نمايد.

اجراي اين سند قرار است از ابتداي قرن پانزدهم هجري شمسي (سال ۱۴۰۰) آغاز و امور کشور بر مدار آن قرار بگيرد.

  • در متن ابلاغ رهبر انقلاب آمده است:

خداوند جلّ و علا را سپاس مي‌گزارم که با هدايت و توفيق او تلاش نظام‌مند چند هزار تن از صاحب‌نظران و استادان دانشگاهي و حوزوي و فرزانگان جوان براي طراحي الگوي اسلامي‌ايراني پيشرفت پس از هفت سال در چهلمين سال پيروزي انقلاب اسلامي‌به نتيجه رسيد. اين سند اهمّ مباني و آرمان‌هاي پيشرفت را تدوين کرده و اُفق مطلوب کشور را در پنج دهه آينده ترسيم و تدابير مؤثر براي نيل به آن را طراحي کرده است که با تحقق آن که کاري عظيم و دشوار، امّا ممکن و شيرين است کشور راه پيشرفت را خواهد پيمود و طليعه مبارک تمدن نوين اسلامي‌ايراني در زيست بوم ايران رُخ خواهد نمود. ان‌شاءالله.

اکنون با تقدير از متفکران و استادان و صاحبنظراني که طراحي اين سند مهم و مديريت تهيه آن را بر عهده داشته‌اند، مقرر مي‌دارد:

۱- مجمع تشخيص مصلحت نظام سند پيوست را بعنوان چارچوب بالادستي سياست‌هاي کلي مورد ملاحظه قرار دهد و پيشنهادهاي تکميلي براي حصول اطمينان از کفايت آن را در جايگاه ياد شده ارائه کند و پس از ابلاغ نسخه نهايي الگوي اسلامي‌ايراني پيشرفت، سياست‌هاي کلي نظام را براي انطباق با الگو بازنگري نمايد.

۲- مجلس شوراي اسلامي‌با نگاه ملي به بررسي سند حاضر بپردازد و نکات ضروري براي ارتقاي آن را بعنوان سند بالادستي قوانين برنامه‌اي کشور پيشنهاد نمايد و تمهيدات لازم را براي تهيه و تصويب طرح‌ها و لوايح برنامه‌اي در چارچوب نسخه نهايي آن مقرر سازد.

۳- دولت فارغ از ملاحظات زودگذر، اين سند را از جهت قابليت اجرا و تحول آفريني بررسي نمايد و پيشنهادهاي عملي براي ارتقاي آن را ارائه دهد. از ذخيره مديريتي و کارشناسي دولت در مرکز و استانها براي اين منظور استفاده شود.

۴- شوراي عالي امنيت ملي، شوراي عالي انقلاب فرهنگي، شوراي عالي فضاي مجازي در حيطه وظايف خود به بررسي و ارائه پيشنهاد نسبت به اين نسخه از الگو بپردازند.

۵- دانشگاهها و حوزه‌هاي علميه و صاحب‌نظران اين سند را عميقاً بررسي نمايند و با ارائه پيشنهادهاي مشخص براي ارتقاي آن بيش از پيش در ترسيم هدف و مسير پيشرفت کشور مشارکت جويند.

۶- مرکز الگوي اسلامي‌ايراني پيشرفت با مشورت مراجع مخاطب در بالا، برنامه زماني بررسي نسخه حاضر الگو از سوي آنها را تنظيم و نظرات و پيشنهادهاي تکميلي را دريافت و دقيقاً بررسي و بهره‌برداري کند. و ان‌شاءالله نسخه‌ي ارتقاء يافته الگوي اسلامي‌ايراني پيشرفت را حداکثر ظرف دو سال آينده براي تصويب و ابلاغ ارائه نمايد.

۷- پس از آن، براي آماده شدن همه‌ي دستگاههاي کشور و کمک عمومي‌مردم براي اجراي الگو، زماني اختصاص خواهد يافت، بطوري‌که ان‌شاءالله از ابتداي قرن پانزده هجري شمسي اجراي الگوي پيشرفت اسلامي‌ايراني با مقدمات کافي و سرعت مطلوب آغاز شود و امور کشور بر مدار آن قرار گيرد.

۸- صدا و سيما و دستگاههاي تبليغي و اطلاع‌رساني رسمي‌کشور اخبار فعاليت‌هاي ياد شده را منتشر نمايند، البته بررسي و ارتقاي نسخه حاضر الگو در مراجع ياد شده متمرکز خواهد بود تا اين کار مهم دستخوش مجادلات روزمره نگردد.

پيشرفت، مستلزم تحول مطلوب نفوس انساني و هنجارها و ساز و کارهاي اجتماعي است و لذا امري تدريجي و طولاني و وابسته به ايمان و عزم و تلاش ملي و صبر و مداومت همگاني و از همه برتر، تفضلات الهي است که به حول و قوه کبريايي‌اش ان‌شاءالله در تداوم انقلاب اسلامي‌به اين ملت عنايت خواهد فرمود.


لازمه پیروزی در جنگ اقتصادی، انتخاب وزرای کارآمد

گروه اقتصاد کلان - با شروع دولت دوم روحاني و نقدهايي که صاحب نظران و دلسوزان به تيم اقتصادي دولت اول وي داشتند انتظار مي‌رفت که رييس جمهور نسبت به رفع ضعف‌ها و ناهماهنگي‌هايي که در حوزه‌هاي مختلف اقتصادي پيش آمده بود مبادرت ورزد و از اين طريق هم زمينه بهبود وضعيت اقتصادي کشور و معيشتي مردم را فراهم آورند و هم به درخواست نخبگان و منتقدان پاسخ درخور داده باشند اما در عمل چنين چيزي اتفاق نيفتاد و نتيجه چنين امري بحران‌ها و چالش‌هاي دامن گستري بود که اعتراضات مردمي‌و انتقادات شديدتر منتقدان و مسئولان نظام و روشنفکران را در پي داشت. کار تا آنجا پيش رفت که مجلس در فقدان تصميم گيري به موقع روحاني دست به کار شد و اقدام به استيضاح برخي وزيران نمود و در نهايت هم وزيران «امور اقتصادي و دارايي» و «تعاون، کار و رفاه اجتماعي» بنا به تصميم و راي بهارستاني‌ها از کار برکنار شدند. در حال حاضر هم خطر استيضاح بيخ گوش دو، سه وزير ديگر قرار دارد و اگر روحاني اين بار نيز نجنبد وقوع هر اتفاقي ممکن است.

  • همه حاشيه‌هاي ربيعي

در باره علي ربيعي وزير پيشين «تعاون، کار و رفاه اجتماعي» آنچه که بايد گفت اين است که وي از همان آغاز انتصاب با انتقاد آگاهان حوزه‌هاي مختلف متبوع اين وزارتخانه مواجه شد. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي، از يک سو تمشيت خيل گسترده کارگران و مسائل شغلي و معيشتي آن‌ها را بر عهده دارد و از سوي ديگر هلدينگ عظيم شستا و تعداد زيادي از شرکت‌هاي توليدي و خدماتي همچون کارخانجات داروسازي و فولادسازي و هتل‌ها و خدمات هواپيمايي و بسياري فعاليت‌هاي ديگر را تحت پوشش گرفته است و علي ربيعي به اين دليل با تيغ آخته منتقدان مواجه بود که آن‌ها وی را براي چنين منصبي توانمند و شايسته نمي‌دانستند و اداره چنين وزارتخانه عريض و طويلي را از عهده او خارج مي‌دانستند. سرانجام هم به دليل عدم برنامه‌ريزي مناسب و فراخور، نمايندگان مجلس وزير پيشين وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي را به مجلس فراخواندند و علي رغم دفاعيات پرحرارت ربيعي، ادامه وزارت او را به صلاح ندانستند و راي به برکناري وي دادند.

  • از طبيب نيا تا کرباسيان

هرچند علي طيب نيا وزير اقتصاد دولت يازدهم با تمهيداتي که به کار بست و وضعيت به نسبه آرام را براي اقتصاد کشور رقم زد، اما سياست اقتصادي ايستا و انقباضي او موجبات رکود تورمي‌و نگراني کارآفرينان و واحدهاي توليدي را در پي داشت و از اين رو تغيير او يا سياست‌هاي اقتصادي اش به صورت يک مطالبه تقريبا عمومي‌در حوزه توليد و اقتصاد درآمده بود و از طرفي شخص وزير نيز تمايلي به ادامه همکاري با دولت بعدي روحاني نداشت و بر اين اساس وي جايش را در کابينه دوازدهم به مسعود کرباسيان رييس پيشين گمرک کشور داد. درخصوص مسعود کرباسيان وزير سابق اقتصاد نيز بايد گفت سوابق وی از قبل نشان مي‌داد که وي يک نيروي عملياتي و اجرايي است و به گواه خدماتي که وي در حوزه گمرک کشور ارائه داده بود، انتخاب او در مقام يک نيروي ستادي و وزارتي خالي از ريسک نبود اما روحاني اين ريسک را انجام داد و عاقبت کار هم به دليل وضعيت نابساماني که در حوزه ارز و اقتصاد و معاش مردم دست داد و اعتراضات فراوان مردمي‌را به همراه داشت و در حالي که انتظار مي‌رفت رييس جمهور بنا به انتقادات گسترده‌اي که به او درباره انتصاب کرباسيان به و زارت اقتصاد مي‌شد خود نسبت به جايگزيني وي با يک نيروي قوي تر و مسلط تر اقدام نمايد اما اين بار نيز اين اتفاق نيفتاد و ياز هم مجلس وارد کار شد و جور روحاني را کشيد و مسعود کرباسيان را از راس وزارت اموراقتصادي و دارايي کنار گذاشت تا تعداد وزيران استيضاح و برکنار شده دولت دوازدهم به رقم 2 برسد.

  • همه حاشيه‌هاي نعمت زاده

محمدرضا نعمت زاده وزير صنعت، معدن و تجارت دوره اول رياست جمهوري روحاني، بنا به جهاتي از همان ابتداي انتصاب با حاشيه و جنجال همراه بود. قبل از همه موضوع کهولت سني نعمت زاده بهانه مناسبي براي منتقدان به شمار مي‌رفت و غالبا به اين امر استناد مي‌شد که براي اداره وزارتخانه سنگين و حساسي همچون و زارت صنعت نياز به وجود يک نيروي جوانتر و چابکتر هست. پس از آن مسائل و حواشي مربوط به حوزه پتروشيمي‌و بحث‌هاي گسترده‌اي که در اين رابطه از سوي مخالفان اين انتصاب مطرح مي‌شد آتش تهيه انتقادکنندگان را تندتر کرده بود و در نهايت روحاني ترجيح داد در دولت بعدي از شخص ديگري به جاي او استفاده کند. بر همين اساس محمد شريعتمداري در دولت دوازدهم از سوي روحاني به عنوان وزير جديد صنعت، معدن و تجارت به مجلس معرفي و نهايتا با اين اتخاب موافقت شد. در آغاز وزارت محمد شريعتمداري اميد مي‌رفت که وي بتواند به وضعيت تقريبا آشفته وزارت متبوعش سر و سامان بدهد اما گذشت تنها يک سال از اين انتصاب نشان داد که شريعتمداري گزينه مناسبي براي وزارتخانه مزبور نبوده است. بحران سوء استفاده از تخصيص ارز به کالاهاي اساسي و واردات غيرقانوني خودرو اوج چالش‌هاي وزير فعلي صمت بود که بخش وسيعي از حوزه اقتصادي و توليدي کشور را درگير کرد. در حال حاضر نيز احتمال استيضاح محمد شريعتمداري و يا امکان معرفي او به عنوان وزير کار وجود دارد و هريک از اين دو موضوع به نوبه خود حاشيه‌هاي بسياري را رقم خواهد زد.

  • انتصاب، برکناري و باز هم انتصاب

و سرانجام به موضوع انتصاب ولي ا... سيف به عنوان رييس کل بانک مرکزي و سپس برکناري و اين بار انتصاب او به عنوان مشاور رييس جمهور در امور پولي و بانکي رييس جمهورمي‌پردازيم. بحران ارزي در دوره صدارت سيف بر برج ميرداماد چنان داغ و جنجالي بود که حجم بسيار زيادي از انتقاد و گلايه منتقدان و مخالفان را به سوي روحاني گسيل داشت و نهايتا او را وادار به برکناري سيف و انتخاب عبدالناصر همتي به جاي او کرد. اما پس از گذشت مدتي که سيف به عنوان مشاور رييس جمهور معرفي شد بازهم انتقادات به روحاني اوج گرفت و برخي اين انتخاب و انتصاب را به نوعي دهن کجي به مردم و منتقدان فرض کردنند با اين توجيه که سيف در دوره بانک مرکزي چه کرد که حالا مقرب تر از پيش نسبت به رييس جمهور شده است.

  • جمع بندي

در حال حاضر و پس از مدتي که وزارتخانه‌هاي «امور اقتصادي و دارايي» و «تعاون، کار و رفاه اجتماعي» بدون وزير مانده‌اند و رييس جمهور ملزم است که هرچه سريع تر نسبت به معرفي 2 نفر براي تصدي مسئوليت اين وزارتخانه‌ها اقدام نمايد و از سوي ديگر رهبري در ديدار اخيري که با سران قوا داشتند بر اقدام جدي در خصوص رفع مشکلات اقتصادي مردم و رايزني با نخبگان و دلسوزان تاکيد ورزيدند، لذا به نظر مي‌رسد حسن روحاني بايستي با تجربه گرفتن از آنچه که طي اين مدت در حوزه اقتصادي وتوليدي کشور رخ داده است در خصوص معرفي چهره‌هاي کارآمد و توانمند به مجلس با هدف عبور هرچه بهتر و سهل تر از گردنه‌هاي دشوار اقتصادي مبادرت ورزد.


وزير اطلاعات: دوست داريم مردم با شنيدن نام وزارت اطلاعات احساس آرامش کنند

وزير اطلاعات با اشاره به اينکه وزارت اطلاعات در برابر دشمنان صلابت دارد، گفت: دوست داريم مردم با شنيدن نام وزارت اطلاعات احساس آرامش کنند، زيرا اين کارها براي مردم است و خدمتگزار آنها هستيم. تاکنون ۳۰۰ تيم از تروريست‌ها را کشف کرده و افرادشان را به هلاکت رسانده‌ايم. اينکه براي مردم خدمتگزاري کنيم، برايمان افتخار است.

به گزارش ايلنا، حجت‌السلام سيدمحمود علوي در آغاز به کار نهمين دوره مجلس دانش‌آموزي گفت: بايد راه‌هاي رشد جوانان را فراهم کنيم. جواناني را ديده‌ايم که قدرت تکلم نداشتند، اما امروز انسان‌هاي موفقي هستند. امام صادق مي‌فرمايد: دوست ندارم جواني را ببينم، مگر در دو حالت؛ آموزش دادن و در حال يادگيري. از اين رو اسلام از جوانان مي‌خواهد همواره در حال يادگيري باشند، زيرا يادگيري در جواني ماندگارتر است. علم در جواني مهم است، زيرا علم در بزرگسالي مثل نقشي بر روي آب و در کودکي مثل نقشي روي سنگ است. او افزود: ضمن اينکه عقل چيزي است که مختص آدم‌ها است و اين عقل هم بايد به کار گرفته شود. موجوي که عقل دارد، اما از عقلش استفاده نکند، از موجودات هم کمتر است.هر چه عقل انسان بيشتر رشد کند، کرامت و ارزش انسان بيشتر مي‌شود. وزير اطلاعات بيان کرد: علم دنبال عمل است و بدون عمل فايده‌اي ندارد، از اين رو بايد برنامه‌هايمان دانشگاهي و دانش‌بنيان باشد و بايد بر اساس علمي‌که اندوخته‌ايم برنامه‌ريزي کنيم. حرکتي که شما مي‌کنيد و اثرگذاري که در ميان ۱۴ ميليون دانش‌آموز داشته‌ايد موجب شد که به اينجا بيايد و بدون اينکه يکديگر را خراب کنيد و بهم توهين کنيد، انتخاب شده‌ايد. اميدواريم مجلس شوراي اسلامي‌و شوراهاي شهر و روستاها مثل مجلس شوراي دانش آموزي باشند. حجت‌السلام علوي با بيان اينکه ما مسلمانان افتخار مي‌کنيم که اولين آيات نازل شده بر پيامبران محتواي علم و دانش و فراگيري دارد، گفت: علم‌آموزي بر همگان واجب است. چنانچه در يک حديث نبوي تاکيد شده است؛ "ز گهواره تا گور دانش‌ بجوي". علم بايد در راه خداوند استفاده شود و ارزش آن هم همين است، زيرا در اين صورت است که افراد درد يکديگر را درک و برطرف مي‌کنند. وي تصريح کرد: شما بايد در درجه اول به دنبال تقويت خردورزي برويد. جامعه رشديافته به سراغ کارهاي نادرست نمي‌رود. به عنوان مثال يک استاد دانشگاه کارهايي را که براي خودش نمي‌پسندد، انجام نمي‌دهد در حالي که شايد عيب نباشد، ولي برخي اعمال را در شان خودش نمي‌داند. تا زماني که فرهنگ ما به گونه‌اي باشد که نوجوان ما احساس شخصيت کند، لازم نيست به او بايدها و نبايدها را گوشزد کنيم. علوي با بيان اينکه پيامبر اکرم نيز فرموده‌اند که هيچ کس را کوچک نشماريد، گفت: اسلام تاکيد دارد، افراد بايد در جامعه شخصيت داشته باشند و محترم شمرده شوند. وزارت اطلاعات به دنبال آن است که مردم آرامش داشته باشند و شاداب و بانشاط باشند و قرار نيست مردم از ما بترسند، بلکه تروريست‌ها بايد بترسند. ضمن اينکه امنيت ما براي فرهنگ است نه بر فرهنگ.

از شهرام جزایری تا حادثه تروریستی اهواز؛
سخنگوي قوه قضاييه تاکيد کرد: در تهران از ابتداي مبارزه ۱۹۶ نفر دستگير شدند که ۱۳ نفر در روزهاي اخير دستگير شدند. به مردم که در بازارهاي غيرمجاز فعاليت مي‌کنند هشدار مي‌دهم که گرفتاري براي خودشان و خانواده‌شان ايجاد نکنند. غير حکم اعدام بقيه احکام قطعي است و برخورد جدي صورت خواهد گرفت.

به گزارش ايلنا، حجت‌الاسلام غلامحسين محسني اژه‌اي در يکصد و سي و دومين نشست سخنگوي قوه قضائيه درخصوص اقدامات صورت گرفته براي مبارزه با اخلالگران ارزي و طلا و قاچاق گفت: در تهران از ابتداي اقداماتي که براي مبارزه با اخلالگران اعم از ارزي و قاچاق سازمان يافته دست داشتند، ۱۹۶ نفر دستگير شدند که ۱۳ نفر در روزهاي اخير دستگير شدند. به مردم که در بازارهاي غيرمجاز فعاليت مي‌کنند هشدار مي‌دهم که گرفتاري براي خودشان و خانواده‌شان ايجاد نکنند.

اژه‌اي با بيان اينکه غير حکم اعدام، بقيه احکام قطعي است و برخورد جدي صورت خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: ۴۵ کيفرخواست تا به امروز صادر شده و براي ۱۰۰ نفر تعيين وقت شده است و در حال رسيدگي هستند. در استان سيستان و بلوچستان ۱۷ نفر را دستگير کرديم که حدود ۱۰۰ ميليون ارز غيرمجاز گرفتند که مقداري از آنها خارج از کشور فرستاده بودند. وي با اعلام اينکه براي برخي قاچاقچيان سوخت احکام صادر شد گفت: کارمنداني هم در اين خصوص دستگير شدند که به انفصال از خدمت، حبس و شلاق محکوم شدند.

اژه‌اي در مورد افزايش قيمت کالاها گفت: کنترل بازار و قيمت‌‌‌ها عمدتا دست دولت و سازمان حمايت و سازمان تعزيزات است. البته بخشي از کالاها ممکن است قيمت‌‌‌گذاري نشوند ولي باز هم سازمان حمايت بايد نظارت کند.

وي ادامه داد: تعزيزات هم موظف است بازار را کنترل کند اما اگر جايي باشد که دستگاه دولتي بخواهد خارج از ضوابط و به دور از انصاف قيمت کالا را بالا ببرند، سازمان بازرسي کل کشور وظيفه دارد اگر دستگاه دولتي يا در انجام و‌ظيقه قانوني کوتاهي کند، بازرسي بايد اطلاع بدهد و رسيدگي شود يا اگر برخلاف قانون اقدامي‌کرده باشد رسيدگي مي‌شود.

اژه‌اي در خصوص کشف کانتينر کاغذ در بندرعباس گفت: در اين پرونده حکم صادر شده است، به غير از اين موارد پرونده‌هاي ديگري هستند که حکمشان صادر شده است يا به زودي حکم‌شان صادر مي‌شود. سخنگوي قوه قضائيه درباره جاسوسي يک فرد دو تابيعتي با نام توکلي گفت: وزارت اطلاعات گزارش اوليه را داد اين فرد در مراکز مهم نفوذ کرده رسيدگي شد که در مجموع ۸ سال و ۶ماه حکم قطعي برايش صادر شد و رد اموالي که از اين راه هم به دست آورده بود، صورت گرفت. اين مقام عالي قضايي درباره محکوميت قضات و کارمندان قوه قضائيه نيز ابراز داشت: شش نفر از اين افراد در سازمان ثبت اسناد بودند. در هفته‌هاي اخير هم مواردي داشتيم که هنوز قطعي نشده است. ما بازپرسي را داشتيم که دستگير شده و پرونده‌اش در حال رسيدگي است. وکلايي داشته‌ايم که تحت تعقيب قرار گرفته‌اند که از کانون وکلا و قوه قضائيه بودند که احکامشان قطعي نشده است. محسني اژه‌اي در مورد پرونده افراد درگير در حادثه تروريستي اهواز گفت: از ۱۱ نفر تحقيق شده و يک نفر در بازداشت است ولي چون در رسيدگي مقدماتي است، نام نمي‌برم.

اژه‌اي در رابطه با پرونده حسين هدايتي عنوان کرد: پرونده ايشان و پرونده بانک سرمايه و صندوق ذخيره فرهنگيان با هم است. گفته شده مي‌خواهند باهم کيفرخواست بزنند و به دادگاه بفرستند.

وي در مورد اظهارات ديوان محاسبات در مورد حکم انفصال ولي‌الله سيف، گفت: در اين خصوص ديوان جرمي‌تشخيص نداده است. در مورد سمت مشاوره، اين پرونده هنوز در مرحله تجديدنظرخواهي است و به آن در ديوان محاسبات اعتراض شده است.

اژه‌اي درباره صحبت‌هاي وکلاي سيدمحمد خاتمي‌درباره مسکوت ماندن پرونده شکايت وي از سردار نقدي گفت: تا جايي که من مي‌دانم از چهار نفر شکايت شده اما نمي‌دانم اين چهار نفر چه کساني هستند. پرونده در دادسرا است.

اژه‌اي درخصوص فرار تعدادي از افراد در پرونده درمني يادآور شد: اقداماتي انجام شده و مي‌شود؛ اما با برخي از کشورها تفاهم‌نامه نداريم با اين حال پيگير هستيم که مي‌تواند زمان‌بر باشد.

وي در رابطه با عدم قاطعيت قوه قضاييه در برخورد با مفسدان بازار ارز و سکه گفت: اگر منظور قاطع اين است که ما سريع بگيريم، قوه قضاييه هم از وزارت اطلاعات و هم از سازمان اطلاعات سپاه و هم از انتظامي‌درخواست کرده، در شناسايي آنهايي که به صورت سازماندهي شده در اين بازار هستند کنند و همچنين صرافي‌‌هاي غيرمجاز و مجازي که تخلف مي‌کنند را به شدت دنبال کنند.

معاون اول قوه قضاييه با بيان اينکه در تهران ۱۹۶ نفر در اين خصوص بازداشت شدند، اظهار داشت: اگر ما اين توقع را داريم که همه اينها اعدام شوند، اگر اين جرم در حد افساد في الارض نباشد، اعدام ندارد. اخلال در نظام اقتصادي کشور که در قانون پيش‌بيني شده در صورتي اعدام دارد که مفسد في الارض تشخيص داده شوند. آيا همه دلالان سبزه ميدان مفسد في الارض هستند؟ ممکن است اينگونه باشد کما اينکه قاضي هم بعضا تشخيص داده است. بقيه حکم زندان طويل‌المدت مي‌گيرند. فکر مي‌کنيد ۲۰ سال حبس ساده‌گيري است؟

اژه‌اي ادامه داد: هم از نظر سرعت رسيدگي و هم احکام نشان مي‌دهد، اقدام قاطعانه است. قوه قضاييه و نيروهاي امنيتي هم مشغول هستند. ما از سازمان‌هاي امنيتي خواستيم که عناصر اصلي را پيدا کنند. اين ديگر کمک اينها است. قوه قضاييه بدون سيستم اطلاعاتي نمي‌تواند اين کار را انجام دهد. عناصر اصلي که به شبکه‌هاي خارجي وصل هستند و علاوه بر سودجويي دنيوي شايد قصد ديگري داشته باشند، در قانون مجازات سنگين در حد اعدام براي اينها پيش‌بيني شده است.

وي درخصوص نامه‌نگاري‌هاي صورت گرفته ميان آيت‌الله مکارم شيرازي و رئيس قوه قضاييه درخصوص مهريه تصريح کرد: پاسخ به اين بخش فني دارد و رياست قوه قضائيه به بخشي از آنها جواب داد. قانون روشن است. بحثي که قوه قضائيه دنبالش بود و در مجلس هم بخشنامه شد، اين بود در مورد کساني که محکوميت مالي مي‌شوند اگر مشخص شود فرد متمول است و نمي‌دهد، بازداشت مي‌شود اما اگر مشخص شود که فرد توانايي مالي ندارد، زنداني نمي‌شود.

اين مقام عالي قضايي ادامه داد: رياست قوه قضائيه نسبت به اين موضوع حرف داشت. کساني که تکمن مالي دارند و نمي‌پردازند بحث‌شان جداست اما کساني که تکمن مالي ندارند، نبايد به زندان بروند. قبلا افرادي محکوم شدند که بخشي از آن احصا شده، فرد مي‌گويد ندارد و براساس درآمدي که دارد، مي‌خواهد بازپرداخت را تقسيط کنند و او ماهي يک سکه را مي‌دهد اما با افزايش قيمت سکه، اگر درآمد قبلي را داشته باشد، نمي‌توانند يک سکه را هم بدهند اما بخشنامه‌اي آمد مبني بر اينکه کساني که قبلا تقسيط به يک سکه بودند و نمي‌توانند پرداخت کنند، تعديل کنند. اژه‌اي اضافه کرد: در حال حاضر با مسئولان دادگستري‌ها براي تعديل بازه‌هاي زماني پرداخت مهريه صحبت شده است. بازه‌هاي زماني پرداخت سکه هم به موضوع احراز تمکن مالي برمي‌گردد.

اين مقام عالي قضايي در مورد پرونده سکه ثامن و اينکه چه زماني به مرحله کيفرخواست مي‌رسد؟ آيا از مسئولان دولتي هم بازخواست شده‌اند؟ يادآور شد: دو نفر در اين باره بازداشت هستند. ۱۳۰۰ نفر تا کنون شکايت واصل شده است.

معاون اول رييس جمهور تشریح کرد؛

گروه صنعت و معدن: معاون اول رئيس‌جمهور تاکيد کرد: همانطور که شاخص استاندارد در صنعت، توليد، صادرات، واردات امري ضروري است و هيچ کس حاصر نيست کالايي که از حداقل‌هاي استاندارد برخوردار باشد را استفاده کند، در جنبه‌هاي فرهنگي و سياسي هم ايجاب مي‌کند استاندارد رعايت شود که بايد شاخص‌هايي در اين زمينه داشته باشيم چون استاندارد در اين‌ها تاثيرش در زندگي مردم کمتر از استاندارد در کالاها نيست.

به گزارش خبرنگار سياسي ايلنا، اسحاق جهانگيري با حضور در مراسمي‌به مناسبت روز جهاني استاندارد، ضمن تشکر از کساني که در کشور براي استاندارد زحمت مي‌کشند، گفت: روز استاندارد فرصت مناسبي است که تاملي در ضرورت شاخص‌هايي که زندگي مردم را بهتر مي‌کند داشته باشيم و هدف اصلي استاندارد و کارهايي که در اين زمينه انجام مي‌شود اين است که زندگي از هر جهت براي مردم با کيفيت‌تر و بهتر باشد.

وي ادامه داد: دستگاه‌هاي اجرايي نهادهاي مدني بخش خصوصي فعال در توليد و خدمات بايد نقد و بررسي داشته باشند که در امر استاندارد اين اتفاق افتاده و افق‌هاي بزرگتر را بايد ترسيم کنند تا به آن دسترسي يابند. همانطور که شاخص استاندارد در صنعت، توليد، صادرات، واردات امري ضروري است و هيچ کس حاصر نيست کالايي که از حداقل‌هاي استاندارد برخوردار باشد را استفاده کند، در جنبه‌هاي فرهنگي و سياسي هم ايجاب مي‌کند استاندارد رعايت شود که بايد شاخص‌هايي در اين زمينه داشته باشيم چون استاندارد در اين‌ها تاثيرش در زندگي مردم کمتر از استاندارد در کالاها نيست.

  • استاندارد؛ انقلاب صنعتی چهارم

جهانگيري يادآور شد: بخش‌هايي همچون آموزش و پرورش، آموزش عالي، آهنگ رشد فناوري، سلامت و بهداشت، محيط‌زيست، انسجام اجتماعي، اميد داشتن و نترسيدن از آينده، اعتماد به نهادهاي اجرايي و حکومتي، احساس امنيت اين‌ها جزو مسائلي است که بر زندگي مردم اثر مي‌گذارد و نيازمند معيارهايي است که هيچ کدام از اين‌ها نبايد از يک سري حداقل‌ها کمتر باشد.

معاون اول رئيس‌جمهور تاکيد کرد: ما در جامعه به هم پيوسته جهاني زندگي مي‌کنيم. اين شعار امسال در زمينه استاندارد که انقلاب صنعتي چهارم نام دارد، مهم است. وقتي اين اتفاق افتاد هرکدام داراي تحول عطيمي‌در زندگي مردم شد، از انقلاب اول صنعتي تا به امروز مي‌بينيم اين‌ها زندگي مردم را در بخش‌هاي آي‌تي و آي‌سي‌تي و جنبه‌هاي اقتصادي و توليدي تحت تاثير فناوري‌هاي جديد قرار داده است وقتي در چنين فضايي قرار گرفتيم، بايد بتوانيم استانداردهاي متناسب با اين موقعيت ايجاد کنيم.

جهانگيري با اشاره به اينکه خسارت‌هايي که در برخي کشورها از کاهش سطح عمومي‌اعتماد عمومي‌رخ مي‌دهد، در اثر اتفاقات مادي بيشتر مي‌شود؛ گفت: مساله کشور ما همين، است ما بايد اميد به آينده و سطح همبستگي مردم را به عنوان کار اساسي در دستور کار قرار دهيم. مسائلي که نقش اساسي دارد مربوط به سرمايه‌هاي اجتماعي است که همه حوزه‌هاي علميه و... مسوليت دارند که در اين بخش تلاش کنند.

جهانگيري افزود: بايد متناسب با شرايط جديدي که در دنيا در بخش توليد به وجود مي‌آيد فعال اقتصادي و توليدي کشور را آماده کنيم، با اين فضا ما نمي‌توانيم در نقاب اقتصادي اول بمانيم.

وي با اشاره به شرکت‌هاي برتر دنيا که در زماني بزرگترين شرکت‌ها در اقتصاد جهاني بودند، گفت: اين شرکت‌ها به مرور به شرکت‌هايي تبديل شدند که مسائل فيزيکي در آن‌ها حداقل جايگاه را داشتند و در بخش‌هاي آي تي و آي سي تي تلاش کردند، آينده دنيا به اين سمت رفته است. يک واحد توليدي وقتي موفق است که فناوري‌هاي جديد را بر عهده بگيرد.

  • پیشرفت بخش غیرصنعتی

رئيس شوراي مبارزه با تحريم خاطرنشان کرد: وقتي کالا مي‌خواهد به مقصدي حرکت کند بيش از اينکه توجه کنند که اين کالا کجا توليد شده مي‌پرسند استانداردها و کيفيت اين کالا چگونه است. آن موضوعي که کمک مي‌کند که کالاهاي ما در بازارهاي مختلف ورود پيدا کند، سختگيري‌هايي است که در استاندارد انجام مي‌دهند و سپس بحث قيمت است که قيمت براي کسي که مي‌خواهد صادرات و واردات انجام دهد، اهميت بيشتري دارد ولي کيفيت مي‌شود موضوع حاکميت. حاکميت و هر دولت و کشوري به اين توجه مي‌کند که کالاها بايد از اين حداقل‌هاي استاندارد که معتبر جهاني است برخوردار باشند تا بتواند بروز پيدا کنند.

وي يادآور شد: توليدکنندگان کشور سعي کرده‌اند در فرآيند توليد به استاندارد و کيفيت توجه داشته باشند. مسئولان کنترل کيفيت در کارخانه‌ها حضور دارند. بخش صادرات غيرنفتي ايران روند خيلي خوبي گرفته است. ما بعد از انقلاب فقط فرش و پسته صادرات داشتيم و امروز مي‌بينيم که صادرات محصولاتي که دانش سطح بالاتري در آنها دارد، افزايش داشته است.

معاون اول رئيس‌جمهور با اشاره به کالاهاي دانش‌بنيان گفت: تعداد شرکت‌هاي دانش‌بنيان چند هزار شرکت است و تلاش کردند به سمتي بروند که در محصولاتشان دانش روز وجود داشته باشد و ما به اين موضوع بايد توجه داشتيم. من بخش خصوصي را توانمند مي‌دانم. ما توسعه‌مان را با آمريکاي لاتين همزمان آغاز کرديم و چه شد که آنها به اهدافي در اين زمينه رسيدند و ما نرسيديم؟ آيا ضعف در سياستگذاري يا در بخش خصوصي بود؟

جهانگيري ادامه داد: مطالعات مي‌گويد بخش خصوصي ما مناسب است و اين سرعت ما و عدم استمرار سياست‌ها بود که باعث اين امر شد. کشورهايي موفق شدند که سياست‌هاي درست و مستمر را داشتند و بوده‌اند کشور‌هايي که کودتا و انقلاب در آنها رخ داده ولي سياست‌هايشان عوض نشده است.

وي با اشاره به شرايط خاص تحريم گفت: تحريم يک شرايط غيرعادي به کشور تحميل کرده و يک طرف آمريکا و طرف ديگر مردمي‌هستند که تاريخ نشان داده در بازه‌هاي مختلف در برابر زورگويي ايستاده‌اند. اين شرايط مي‌طلبد که سياست‌هاي مشخص اتخاذ شود و هدف آنها اين است که منابع درآمدي ايران کم و امکان انتقال نداشته باشد و امکان ورود کالا به کشور از بين برود و هدف ديگر آنها اين است که مردم تحت فشار قرار بگيرند و عليه حاکميت و دستگاه و حکومت خود اعتراض کنند.

  • لزوم افزایش منابع درآمدی

معاون اول رئيس‌جمهور ابراز داشت: هدف ما هم اين است که منابع درآمدي خود را افزايش دهيم. در اين جنگ ممکن است بخشي از منابع ما از بين برود. آمريکا ادعا کرده صادرات نفت ما صفر مي‌شود و بعضي کشورها هم با آمريکا هم صدايي کرده‌اند و در همين روزهايي که به سيزده آبان نرسيده‌ايم خريد نفت را صفر کرده‌اند. حتما مردم انتظار دارند مسئولان بگويند که ما موفق شديم عليرغم همه اين‌ها بايد ميزان صادراتمان را در حد قابل قبولي در بخش نفت داشته باشيم.

وي اظهار کرد: ما شرکاي جديدي در دنيا پيدا کرديم ما با شرکاي سنتي خود مذاکره کرديم. آمريکا بداند کشور مورد تحريم، تحريم‌ها را دور مي‌زند، ازجمله اتفاقاتي که آمريکا نمي‌خواست بيافتد افزايش قيمت نفت بود. ترامپ فکر مي‌کند که نفت سعودي‌ها مي‌تواند جايگزين نفت ايران شود و قيمت نفت را پايين بياورند اما مي‌بينند هنوز به آن روز نرسيده‌اند. نفت ايران بالاي بشکه‌اي هشتاد دلار شده است. ما اگر نصف نفت گذشته خود را هم صادر کنيم درآمد نفت گذشته‌مان را به دست مي‌آوريم.

وي با بيان اينکه بخشي از درآمد ما منابع غير نفتي ما بوده است، خطاب به توليدکنندگان و واردکنندگان و صادرکنندگان گفت: يک مقطع شما مطالباتي داريد و مسئولان هم موظفند پاسخ دهند اما يک وقتي است که مردم و کشور از شما مطالبات دارند که الان آن زمان است. بخش خصوصي دلسوز به فکر اين است که کشور از جنگ اقتصادي سربلند بيرون بيايد و اين اخذ کردن سود بيشتر هنر نيست پس وطن دوستي براي چه موقع است؟

جهانگيري با تاکيد بر اينکه صادر کنندگان خوب به صحنه آمدند گفت: فقط در بعد چرخه اقتصاد انتظار بيشتر است. اين يک دوره‌اي است و ما دوره تحريم در ايران را مي‌توانيم تعريف کنيم که چقدر باشد که طولاني يا کوتاه باشد. اين دوران مي‌شود جوري تعريف شود که چند ماهه تمام شود راهش اين است که دلسوزان کشور پاي کار بيايند و با فشارهاي رواني دشمن در بازي قرار نگيريم که منافع ملت در آن نيست. نفت را مي‌توانيم در حد خوبي صادر کنيم و پولش مي‌تواند در دسترس قرا بگيرد.

وي با اشاره به جهت‌گيري مردم در زمان تحريم در خريد کالاهاي داخلي گفت: اتفاقي که افتاده کالاهاي خارجي که جزو نيازهاي ضروري نيست اجازه ورود ندارند که زماني وارد مي‌شد. اگر شرايط عادي شود همان اتفاق مي‌افتد اما زمان تحريم بايد برنامه‌ريزي شود که ارز چطور به واردات کالاهاي خارجي اختصاص پيدا کند. اين که گفته مي‌شود تهديد را به فرصت تبديل کنيم شدني است، با همين تحريم مي‌شود از دلش فرصت به وجود آورد که حمايت از توليد داخلي از جمله آن است. قيمت‌ها را نبايد غير واقعي بالا برد. نبايد به ملت ظلم کرد و قيمت بايد متناسب افزايش پيدا کنند.

جهانگيري گفت: کيفيت نبايد کاهش پيدا کند و توليدکننده ملي کسي است که با قيمت مناسب و کيفيت مناسب کالا را عرضه کند. سازمان‌هاي ما هم بايد متناسب با تحريم چابک شوند. بايد بروکراسي کشور در آنجاهايي که مانع ايجاد مي‌کند کنار زده شود.

وي با اشاره به جلسه، سران سه قوه در حضور مقام معظم رهبري گفت: بنده هم در آن جلسه حضور داشتم. رهبري گفتند آن قوانين که مانع است در جلسه سران سه قوه شناسايي و حذف شوند من مطمئن هستم مديران کشور اينطور خواهند بود و در مجموعه استاندارد همه با انگيزه کار مي‌کنند و موسسه استاندارد به اقتصاد مقاومتي توجه ويژه‌اي داشته است.

  • براي تدوين نقش نظام استاندارد در حمايت از کالاي ايراني بايد تلاش کرد

نماينده اصفهان در مجلس گفت: از فرصت نامگذاري امسال به حمايت از کالا و توليد ايراني بايد در راستاي استانداردسازي استفاده بيشتري مي‌شد.

به گزارش ايسنا، حميدرضا فولادگر در همايش روز جهاني استاندارد که در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار کرد: مجموعه نظام در دولت، مجلس و ساير نهادها بايد از شرايط موجود، براي افزايش استانداردها استفاده کنند.

وي خاطر نشان کرد: يکي از اين فرصت‌ها نامگذاري امسال به عنوان سال حمايت از کالا و توليد ملي بوده است. کارهايي شد اما از فرصت نام گذاري امسال کم استفاده شد.

اين نماينده مجلس گفت: بخش تحريم‌ها و به هم خوردن قيمت ارز و نوسانات و بحران اقتصادي بود و کم کاري مسئولين هم در ميان بود؛ بيشترين فشار هم الان روي دوش توليد کننده و مردم است.

وي در ادامه تاکيد کرد: براي تدوين نقش نظام استاندارد در حمايت از کالاي ايراني بايد تلاش کرد.

اين نماينده مجلس گفت: ما قانون استاندارد را بعد از چند سال توانستيم به تصويب برسانيم. چند سال روي اين موضوع کار کرديم. در برنامه پنجم در سياست‌هاي کلي بحث استاندارد مطرح شد، متاسفانه دولت و مجلس در لايحه به نتيجه نرسيد و با تذکر ما در صحن علني در آخرين بند مطرح شد، اما در مجلس نهم در ادامه فعاليت‌هاي پژوهشي پيش رفتيم. براي اولين بار طرحي شش بار به شوراي نگهبان رفت و با پيگيري‌ها در مجمع تشخيص امسال به تاييد رسيد و طرح به قانون تبديل شد .

وي تاکيد کرد که استاندارد منحصر به صنعت نيست و به همه کالا و خدمات تسري پيدا کرده است.

فولادگر گفت: در بحث استانداردهاي حلال جايگاه خوبي داريم. در بحث نظام بين المللي هم جمهوري اسلامي‌جايگاه خوبي پيدا کرده است. براي اولين بار جمهوري اسلامي‌در هيئت مديره اين سازمان جهاني عضو دارد.

وي در پايان گت: اجازه دهيم مسئله استاندارد از موضوعات سياسي و سياسي بازي‌ها دور باشد.

  • تدوين بسته‌هاي حمايت از واحدهاي توليدي برتر در زمينه استاندارد

رئيس سازمان ملي استاندارد گفت: استاندارد پليس نيست و واحدهاي توليدي و فعالان اقتصادي نبايد اين نگاه را داشته باشند. ما در کنار آنها هستيم و براي پيشرفت و اعتلاي کشور تلاش مي‌کنيم.

به گزارش ايلنا در مراسم روز ملي استاندارد رئيس سازمان استاندارد با خير مقدم به معاون اول رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: امروز تعريف جديدي از استاندارد در عرصه‌هاي بين‌المللي وجود دارد. معمولاً مي‌گفتيم که استاندارد يک نظم است اما امروز تعريف آن شامل تراکم و اخذ نشانه‌هاي برتر در طول زمان است.

نيره پيروزبخت ادامه داد: در بحث دانش کاربردي در يک سال اخير در عرصه‌هاي مختلف توانسته‌ايم به موفقيت‌هاي خوبي برسيم خوشبختانه پس از کش و قوس‌هاي فراوان قانون سازمان استاندارد توسط رئيس جمهور ابلاغ شد که منطبق با سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي و رويکرد استانداردسازي در دنيا است.

وي با اشاره به موفقيت‌هاي اين سازمان در عرصه‌هاي بين المللي گفت:‌ ما توانستيم پس از 60 سال عضويت در سازمان ايزو در هيات مديره آن نماينده داشته باشيم. ضمن آنکه اين سازمان مجدداً به عنوان رئيس کارگروه خاور نزديک انتخاب شد.

وي با اشاره با فعاليت‌هاي سازمان براي حمايت از توليد داخل و کالاي ايراني گفت: شوراي عالي استاندارد با رياست معاون اول بسته حمايت از توليد و صادرات را تدوين کرده به طور مثال وقتي واحد توليدي‌اي نمونه مي‌شود ديگر از آن واحد نمونه‌گيري نخواهد شد و لزومي‌ندارد که هزينه آزمايشگاه را بپردازد بلکه ما فقط از طريق بازار بر روي آن نظارت مي‌کنيم ضمن‌آنکه تسهيلاتي در ترخيص مواد اوليه اين واحدها از گمرک در نظر گرفته‌ايم.

وي افزود: براي شرکت‌هاي دانش‌بنيان نيز گواهي انطباق صادر مي‌شود که اين امر در کمتر کشوري صورت مي‌گيرد.

وي ادامه داد: تمام جوامع صنعتي خود را با چهارمين انقلاب صنعتي دنيا هماهنگ کرده‌اند و تعريف‌هاي جديدي از استاندارد که شامل استاندارد آب آشاميدني، محيط زيست، مديريت نوآوري، نشانه‌گذاري زمين‌محيطي و ضد فساد اداري است مطرح شده بود.

رئيس سازمان ملي استاندارد در پايان گفت: استاندارد پليس نيست و واحدهاي توليدي و فعالان اقتصادي نبايد اين نگاه را داشته باشند. ما در کنار آنها هستيم و براي پيشرفت و اعتلاي کشور تلاش مي‌کنيم.

جهانگيري گفت: کيفيت نبايد کاهش پيدا کند و توليدکننده ملي کسي است که با قيمت مناسب و کيفيت مناسب کالا را عرضه کند. سازمان‌هاي ما هم بايد متناسب با تحريم چابک شوند. بايد بروکراسي کشور در آنجاهايي که مانع ايجاد مي‌کند کنار زده شود.

تمام جوامع صنعتي خود را با چهارمين انقلاب صنعتي دنيا هماهنگ کرده‌اند و تعريف‌هاي جديدي از استاندارد که شامل استاندارد آب آشاميدني، محيط زيست، مديريت نوآوري، نشانه‌گذاري زمين‌محيطي و ضد فساد اداري است مطرح شده بود.


مدیرعامل آب و فاضلاب نسبت به کمبود آب هشدار داد؛

به گفته مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، تامين آب در تهران به سختي اجرا مي‌شود و در اين شرايط نيز مشترکان بايد توجه بيش‌تري به ميزان مصرف خود داشته باشند.

بختياري با تاکيد بر اين مساله که در مهرماه ميزان ذخيره آب در پشت سدها در کم‌ترين حالت خود قرار داشت، خاطرنشان کرد: در حال‌ حاضر ميزان ذخيره آب پشت سدهاي تهران 600 ميليون مترمکعب است. بايد گفت‌ که نسبت به سال گذشته شاهد 200 ميليون مترمکعب کسري آب هستيم.

اين در شرايطي است که براساس آخرين آمار از وضعيت بارندگي تجمعي حوزه‌هاي آبريز درجه يک کشور، در حال حاضر وضعيت بارندگي‌ها نسبت به سال گذشته ۹.۷ درصد کاهش داشته و در ماه‌هاي گذشته شاهد کاهش بيش از ۲۰ درصدي بارندگي‌ها نسبت به سال قبل بوديم.

همچنين از سويي دیگر دبير کميته مديرت بحران و پدافند غير عامل شرکت آب منطقه‌اي تهران از افزايش احتمال بارش‌ها در استان تهران باتوجه به شروع فصول پاييز و زمستان و خطر طغيان رودخانه‌ها و سيلاب‌ها خبر داد.

هژير باقرنژاد دبير کميته مديرت بحران و پدافند غير عامل شرکت آب منطقه‌اي تهران با بيان اين مطلب اظهار کرد: بر اساس پيش بيني‌هاي سازمان هواشناسي کشور مبني بر احتمال بارش بيشتر از حد نرمال خصوصاً در فصل پاييزضرورت دارد اقدامات لازم به صورت جدي توسط واحدهاي همکار و متولي حوزه رودخانه‌ها اعم از دفتر مهندسي رودخانه‌ها و امور تابعه، ساير دستگاه‌هاي اجرايي و خدماتي استان و به‌ويژه شهروندان، مسافران و گردشگران مد نظر قرار گيرد.

وي با اشاره به لزوم هوشياري واحدهاي همکار و متولي رودخانه‌ها گفت: اين واحدها ضمن آمادگي کامل، به جهت پيشگيري از وقوع سيلاب‌هاي مخرب و عبور ايمن سيلاب‌هاي احتمالي نسبت به رصد وکنترل وضعيت رودخانه‌ها، مسيل‌ها و ساير مجاري آب تحت پوشش شرکت آب منطقه‌اي تهران و انجام اصلاحات احتمالي مورد نياز اقدام نمايند.

وي افزود: ضمن بروز‌رساني نقاط حادثه خيزوسازه‌هاي متقاطع غيراصولي ساخته شده در مسيرجريان آب توسط ساير دستگاه‌ها و سازمان‌ها، بايد اطلاع‌رساني عمومي‌و اعلام به دستگاه‌ها و سازمان‌هاي ذيربط و مرتبط در اسرع وقت صورت پذيرد. باقرنژاد با بيان اينکه تابلوهاي هشدار و آگاه سازي منصوبه درحاشيه رودخانه‌ها، کانال‌ها و مخازن سدها در صورت نياز بازسازي و درصورت عدم کفايت تعداد تابلوها نسبت به نصب تابلوهاي جديد اقدام شود، تصريح کرد: تيم‌هاي گشت و بازرسي آب‌هاي سطحي با حساسيت و دقت کامل اطلاعيه‌ها و هشدارهاي سازمان هواشناسي و همچنين اطلاع رساني‌هاي داخلي را مد نظر داشته و ضمن اطلاع‌رساني به ساکنين حاشيه رودخانه‌ها، مسيل‌ها، کانال‌ها و ساير مجاري آب و مسافران و گردشگران حوادث احتمالي را در اسرع وقت به مسئولين مربوطه گزارش مي‌نمايند.

وي يادآور شد: توصيه مي‌شود دستگاه‌ها و سازمان‌هايي (اداره راه استان تهران، شهرداري‌ها و...) که داراي سازه‌هاي متقاطع (پل، آبراهه و..) با رودخانه‌ها و سايرمجاري آب استان هستند، نسبت به پاکسازي و درصورت نياز اصلاح اصولي آنها بمنظور عبور ايمن سيلاب‌هاي احتمالي و جلوگيري از عدم انسداد آنها در زمان وقوع سيلاب اقدام نمايند.

وزير راه و شهرسازي پیشنهاد کرد؛

گروه راه و مسکن - وزير راه و شهرسازي کابينه دوازدهم، بابيان اينکه پيشرفت پروژه حرم تا حرم چشم‌گير است، گفت: با اتمام ۷۶ کيلومتر مسير جديد در مدت‌زمان کوتاه، فاز دوم اين طرح به‌زودي کامل مي‌شود.

به گزارش مهر، عباس آخوندي در نشست شوراي اداري گرمسار به ميزباني فرمانداري، ضمن بيان اينکه رخدادهاي خوبي در غرب استان سمنان در دست رقم خوردن است چراکه موقعيت جغرافيايي گرمسار و واقع‌شدن در تقاطع شمال-جنوب و شرق-غرب باعث شده تا موقعيت استثنايي را داشته باشد، تأکيد کرد: گرمسار يکي از نقاطي است که مي‌تواند به ساماندهي پايتخت کمک کند لذا به همين دليل پروژه‌هاي مهمي‌در اين منطقه در دست اجرا است.

وي همچنين افزود: خط سوم راه‌آهن يکي از مهم‌ترين طرح‌هاي غرب استان سمنان محسوب مي‌شود که خوشبختانه شاهد افتتاح آن بوديم و از سوي ديگر خط چهارم راه‌آهن نيز با ۸۰درصد پيشرفت فيزيکي در دست پيگيري است.

  • اتصال ۲ کريدور حياتي در گرمسار

عضو کابينه دوازدهم بابيان اينکه آزادراه حرم تا حرم از قم تا گرمسار در فاز نخست به اتمام رسيده و مي‌بايست در فاز دوم از گرمسار به سمنان اجرايي شود، گفت: خوشبختانه اين طرح با پيشرفت بسيار خوبي روبرو بود به‌نحوي‌که ما موفق به اتمام ۷۶ کيلومتر آن شديم که تکميل آن نقش عمده‌اي در تردد جاده‌اي شمال شرق کشور دارد.

آخوندي بيان کرد: نحوه اتصال کريدورهاي شرق و شمالي يکي از مسائلي است که وزارت‌خانه به آن نگاه ويژه‌اي دارد چراکه ما معتقد هستيم کري دور شمال از سمت گرمسار-فيروز کوه و محمودآباد و اتصال آن به آزادراه قم-گرمسار-سمنان مي‌تواند نقش حياتي را در تعاملات حمل‌ونقلي کشور ايفا کند ليکن در همين مدت کوتاه کار اين طرح انجام‌شده و خوشبختانه پيشرفت خوبي را از بنه کوه تا کبوتر دره شاهد بوده‌ايم.

وي بابيان اينکه براي محور کري دور فيروزکوه سطح سرويس راه اصلي پيش‌بيني‌شده است، گفت: در نخستين گام مي‌بايست محور گرمسار تا کبوتر دره و سپس محمودآباد و فيروزکوه آماده افتتاح شوند که اقدامات خوبي در اين زمينه در دست اجرا است.

  • شهر جديد ايوان کي در دستور کار

وزير راه و شهرسازي همچنين با اشاره به طرح قطار بومي‌گفت: اين اقدام مي‌تواند تحول خوبي را در گرمسار ايجاد کند و ما مي‌توانيم طرح شهرسازي مبتني بر ريل موسوم به «پي او دي»(شهرهاي مبتني بر حمل‌ونقل ريلي) را براي اولين بار داشته باشيم چراکه ظرفيت‌هاي خوبي در اين شهرستان وجود دارد و همچنين ارتقاي کيفيت زندگي و سرمايه‌گذاري، ماحصل آن خواهد بود.

آخوندي بابيان اينکه مطالعات پروژه مذکور انجام‌شده است، تأکيد کرد: پروژه پي او دي، در دستور وزارتخانه راه و شهرسازي قرار دارد و اميدواريم بتوانيم مسائل را به‌خوبي پيگيري کنيم.

وي افزود: تعريف شهر جديد ايوان‌کي ديگر موضوعي است که در دستور وزارت راه و شهرسازي وجود دارد و ما خوشبختانه شاهد تنظيم اساس‌نامه اين امر در هفته گذشته بوده‌ايم که در کميسيون اجتماعي دولت نيز به تصويب رسيد لذا اميدواريم اين طرح در صحن دولت نيز مصوب شود چراکه اين شهر مي‌تواند سرريز جمعيت تهران را نيز در خود جاي دهد و از سوي ديگر صنعت و اشتغال خوبي نيز در ايوان کي وجود دارد و اين منطقه در صورت رونق قطعاً شهر خوابگاهي نخواهد بود.

  • نپيوستن به FATF خود تحريمي‌است

عضو کابينه دوازدهم در ادامه و بابيان اينکه بايد از ظرفيت FATF براي توسعه تجارت بهره ببريم، بيان داشت: نپيوستن ايران به اين معاهده بين‌المللي خود تحريمي‌محسوب مي‌شود و لذا شاهد هستيم که نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي‌به پيوستن ايران به FATF روي مثبت نشان دادند تا تصويب نهايي اين طرح روزبه‌روز به انزواي آمريکا بينجامد.آخوندي بابيان اينکه اتحاديه اروپا همکاري بسيار خوبي با کشورمان دارد، تأکيد کرد: نکته‌اي که امروز بر تمام دنيا ثابت‌شده اين است که رويکرد يک جانبه آمريکا در مقابل افزايش همکاري کشورهاي ديگر با ايران اسلامي، رو به نابودي گذاشته است.وي افزود: ما معتقد هستيم و بر اين امر باور داريم که وزارت امور خارجه ايران به خوبي براي انزواي ايالات متحده در جهان در تلاش است لذا ميدواريم با برنامه‌ريزي‌هاي هدفمند از اين شرايط بسيار سخت عبور کنيم.

  • پيشنهاد به کاميون‌داران براي تامين لاستيک

وزير راه و شهرسازي گفت: اگر تعاوني‌هاي کاميون‌داران خود رأسا اقدام به واردات لاستيک کنند دولت ارز لازم را در اختيارشان قرار مي‌دهد.به گزارش ايسنا، عباس آخوندي در حاشيه بازديد از پروژه حرم تا حرم و محور گرمسار - فيروزکوه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر هماهنگي بسيار خوبي بين اتحاديه‌ها و تعاوني‌هاي کاميون‌داران و وزارتخانه‌هاي صمت و راه و شهرسازي به‌وجود آمده و در تلاشيم که مشکلات اين قشر را به تدريج حل کنيم.وي در پاسخ به پرسشي در خصوص تامين لاستيک و ديگر لوازم يدکي مورد نياز کاميون‌داران گفت: پيگيري اين مهم با ساير دستگاه‌ها است اما با اين همه وزارت راه و شهرسازي نيز پيگير حل اين مشکل بوده تا اين مشکل نيز حل شود.

اين عضو کابينه از حل مشکل لاستيک کاميون‌داران خبر داد و اضافه کرد: بخشي از نياز کاميون‌داران به اين لوازم از طريق واردات جديد، بخشي از طريق کالاهاي متروکه و بخشي نيز از طريق صنايع توليدي داخلي تامين شده است. ضمن اينکه به تعاوني کاميون‌داران نيز پيشنهاد داديم اگر آمادگي دارند که خود اقدام به واردات لاستيک کنند ما از آنها پشتيباني کرده و ارز مورد نياز براي اين واردات را از طريق دولت براي آنها فراهم کنيم.

یادداشت
کورش شرفشاهي

k.sharafshahi@gmail.com

افزايش قيمت‌ها به ويژه ارز و طلا در ماه‌هاي اخير بهانه‌اي شد تا تمام منتقدان سياست‌هاي اقتصادي دولت از اين فرصت سوءاستفاده کرده و مديريت تيم اقتصادي دولت را زير سوال ببرند. اين افراد تاکيد دارند که رييس دولت دوازدهم افراد ناتواني را به کارگرفته و باعث شده تاوان گراني‌ها اخير را مردم به ويژه اقشار آسيب بپردازند. اما حاميان دولت بار همه مشکلات را بر دوش تحريمها و فضاي سياست خارجي مي‌گذارند

و اصرار دارند تمامي‌بحرانها از زماني شروع شد که ترامپ از برجام خارج شد. در اين بين عده ديگري تاکيد دارند که نظرات موافقان و مخالفان دولت درست است اما زير ساختارهاي معيوب باعث شده تا مسير اقتصاد کشور به انحراف برود. درنتيجه هر کس با هر تواني راس کار بيايد، به دليل معيوب بودن زيرساختها، همچنان در جا مي‌زنيم.

اما نمايندگان مجلس براي آنکه از غافله عقب نمانند، دست به استيضاح تيم اقتصادي دولت زدند و ربيعي را از وزارت کار و کرباسيان را از وزارت اقتصاد برکنار کردند رييس جمهور نيز سيف را از بانک مرکزي برکنار کرد. درنتيجه انتظار مي‌رفت با اين تغييرات وضعيت اقتصادي کشور بهبود يابد اما تنها شاهد اين هستيم که مجلس ابزار نظارت خود را از دست داد و ديگر نمي‌تواند وزراي افتصادي را براي پاسخگويي به مجلس فرا بخواند. به نظر مي‌رسد به جاي تصميمات احساسي، مي‌بايست روساي سه قوه به دنبال راهکاري باشند تا اصلاح ساختار در اقتصاد کشور صورت بگيرد. اگر نياز به تغيير در چارت سازماني هستيم، اين مهم صورت بگيرد و اگر اصلاح يا قوانين جديد لازم است، دولت لايحه بدهد و مجلس نيز ان را تصويب کند. نکته مهمتر اينکه قوا به مشاوراني نياز دارند که وضعيت را از بيرون تشريح کنند و راهکار بدهند.

روحاني در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشجویان؛
رئيس‌جمهور با اعلام اينکه در هيات دولت لايحه‌اي تصويب کرديم که اساس سنجش‌ها و ورودي‌ها در همه مقاطع جز مسائل علمي‌چيز ديگري نخواهد بود جز چند جرم که نام برديم گفت: اين لايحه مهم‌ترين لايحه دولت دوازدهم است. وعده ما به ملت و دانشجويان اين بود که ما دانشگاه امن و امنيتي نمي‌خواهيم بلکه قانون‌مند مي‌خواهيم، ما دانشگاه حزبي و جناحي نمي‌خواهيم دانشگاه محل علم است و البته محل پاسخ به بسياري از سوالات که مطرح مي‌شود.

به گزارش ايلنا، حسن روحاني به مناسبت آغاز سال تحصيلي جديد دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالي در دانشگاه تهران با بيان اينکه دانشگاه نقش مهمي‌در مديريت آينده جامعه دارد، گفت: اگر امروز نقصي از مديران گرفته مي‌شود، به نوعي نقد بر دانشگاه هم هست چون اين افراد در همين مرکز تربيت شدند و فرهيخته شدند و با ورود به همين دانشگاه احساس شخصيت و نشاط بيشتر کردند.

رئيس‌جمهور با تاکيد بر اينکه علت موفقيت‌هايمان در دولت يازدهم از اميد به آينده شروع شد نه با کار و برنامه‌ريزي گفت: نقد بيش از حد نمي‌تواند مفيد باشد، به حدش هم مفيد است و هم لازم. اگر کسي برادر مومنش را در فضاي دونفري نقد کند، به وي زينت داده اما اگر همين نقد را در فضاي عمومي‌بيان کند نگران و ناراحتش کرده است. برخي از اساتيد را نديده‌ام که مصاحبه کنند اما مرتب براي من نامه مي‌نويسند که اين تاثيرگذارتر است. وي با اشاره به اينکه دانشجو بايد نقاد باشد، اما نقدها بايد با اطلاعات کافي باشد گفت: وقتي از موضوعي نقد مي‌کنيم بايد شرايط کشور را بدانيم، شما وقتي دستور ورزش به فردي مي‌دهيد بايد به سن و شرايط او هم توجه کرد. وي با تاکيد بر اينکه بايد اميد درماني صورت گيرد گفت: هر روز ليست قيمت اجناس را مي‌بينم مي‌دانم وضع زندگي مردم چگونه است مخصوصا آن‌هايي که حقوق ثابت دارند اما بايد در برابر شرايط جديد تسليم شويم يا به هم اميد دهيم. ما از اين راه رد مي‌شويم چه غصه بخوريم چه اميد داشته باشيم اما اگر اميد داشته باشيم شرايط را بهتر رد مي‌کنيم. رئيس دولت دوازدهم با اشاره به اقدامات کاخ سفيد در برابر ايران گفت: اين تيمي‌که در آمريکا وجود دارد بدترين تيمي‌است که در برابر ايران قرار دارد. جنگ در برابر نظام را در سر دارند و مشروعيت‌زدايي هدف آخر آنهاست. براي کارآمدي با ما مي‌جنگند و براي مشرعيت‌زدايي هم وارد عمل مي‌شوند. براي همين است که جنگ رواني راه انداخته‌اند. وي با اشاره به خروج آمريکا از برجام گفت: آمريکا کار خلاف قانون انجام داده است. شوراي امنيت سازمان ملل که آقاي ترامپ به رياست خودش برگزار کرد، چه پاسخي گرفت؟ وي خاطرنشان کرد: وقتي آمريکا از برجام خارج شد، توقعشان اين بود که ما هم خارج شويم اگر ما خارج مي‌شديم چه اتفاقي مي‌افتاد پرونده به شوراي امنيت برمي‌گشت و تحريم‌هاي بين‌المللي هم مجددا اجرا مي‌شد. همه دنيا پشت سر آمريکا مي‌ايستاد و ما تنها مي‌مانديم اما نظام جمهوري اسلامي‌تدبير به خرج داد عجله نکرد و بدون دستپاچگي گفت ما مهلتي چندهفته‌اي مي‌دهيم تا ببينيم ديگران چه مي‌کنند مهلتي که همچنان نيز ادامه دارد. روحاني يادآور شد: ما هر زمان بخواهيم مي‌توانيم از برجام خارج شويم مشکلي براي خروج وجود ندارد، اما خارج شدن مانند خراب کردن است اين برجام نيست که مهم است، اين منفعت ملي ماست که اهميت دارد. قطعا ايران پيروز اين ماجرا است و آمريکا شکست خورده آن است. آمريکا از لحاظ حقوقي و سياسي شکست خورده است، از لحاظ حقوقي به چه معناست؟ ما هميشه افتخار مي‌کرديم که در دوران دکتر مصدق انگليس از ما شکايت کرد. وي افزود: در عين حال مشکلاتي هم داريم مشکل ما اين است که آمريکا برخلاف توافق بين‌المللي از يک توافق همه‌جانبه خارج شد. در اين ميان حکم از آن کيست؟ حکم سازمان ملل است و شوراي امنيت و افکار عمومي‌که ما در نزد همه‌شان پيروزيم. حال آمريکا چه مي‌کند و سرنوشت کشورهاي اروپايي چه مي‌شود؟ کشورهاي اروپايي اگر با ما قطع رابطه کنند توسط دادگاه‌هايشان جريمه مي‌شوند و اگر به رابطه‌شان ادامه دهند، توسط آمريکا، تاکنون چنين چيزي پيش نيامده بوده است. وي با تاکيد بر اينکه‌ اشکال ما رونامه‌ها، فضاي مجازي و رسانه‌ها است گفت: وقتي شرکت‌هاي خارجي مي‌آيند مي‌گويند ۱۰ شرکت هم آمدند حالا که چه؟ اما از زماني که همين شرکت‌ها رفتند هر روز هم مي‌شمارند که اين شرکت رفت آن شرکت هم رفت چرا آن روز شمارش نکرديد؟ وي با اشاره به نامه اساتيد دانشگاه‌ها گفت: تا حالا چندين نامه از اساتيد را خوانده‌ام اما خيلي نتوانسته‌ام استفاه کنم، ما از دانشگاه انتظار بالاتري داريم دانشگاه بايد دولت را از خود بداند؛ چرا ؟ چون دولت مال مردم است و خود شما راي داديد. رئيس قوه مجريه با بيان اين که تمام کالاهاي مورد نياز مردم تامين شده است، گفت: ۲۵ قلم کالا به حد نياز جامعه با ارز ثابت 4200 تومان تامين شده و تقريبا تا آخر سال ۱۴ تا ۲۵ ميليارد خرج خواهيم کرد. وي ادامه داد: ما کالايي را براي يک ماه تامين کرده‌ايم اما با يک شايعه ظرف سه روز تمام مي‌شود دوربين هم هر روز قفسه خالي را نشان مي‌دهد! مشخص است که ۲۸ روز ديگر کالا وجود ندارد؛ دولت بايد توليد کند. رئيس دولت دوازدهم گفت: فعلا اولويت ما مشکلات اقتصادي است، اگر دولت مي‌گويد من کالاهاي اساسي تامين مي‌کنم اگر شبهه در ذهن من به وجود آمد و دشمنان چيزي گفتند نبايد به آن شبهه دامن زد.

وي افزود:‌ مي‌گويند روز ناجور ۱۳ آبان است پيش روي شماست و من رئيس‌جمهور هم بگويم که هيچ تاثير ندارد و آمريکا قبلا همه تحريم‌ها را داده سيزده آباني وجود ندارد.

روحاني با تاکيد بر اينکه فضاي مجازي ضمن همه خوبي‌هايي که دارد مشکلاتي هم دارد گفت: در چنين شرايطي ما فضاي مجازي را باز و زيرساخت‌هاي آن را فراهم کرديم اما از آن طرف دشواري‌هايي هم داريم بسياري از شايعات در همين فضاي مجازي فربه مي‌شود و موجب وارد شدن فشار رواني مي‌گردد.

روحاني با بيان اين‌که شما معتقديد مشکلات امروز ما از دو مساله نشات مي‌گيرد يکي تحريم‌ها و ديگري بحث مديريت، گفت: به عقيده من مشکل اصلي از فشار تحريم‌ها و فشار رواني است.

رئيس‌جمهور با اعلام اينکه ارز ۴۲۰۰ توماني به افراد مي‌دهيم تا با آن کار واردات ارز را انجام دهند اما برخي از آنها تقلب مي‌کنند گفت: اين افراد پرونده‌شان هم اکنون در دادگاه است يک عده سوءاستفاده مي‌کنند و اين مشکلاتي را ايجاد کرد و ما ناچار شديم مسير را در قسمت‌هايي تغيير دهيم.

روحاني با اشاره به تامين کالاهاي اساسي در جامعه گفت: در دولت يازدهم توليد به قدري بود که انبارها پر مي‌شد و ما ناچار بوديم به مردم وام دهيم تا بتوانند خريد کنند در حالي که در شرايط فعلي بر عکس شده است و کارخانه‌ها خالي مانده و توليدات به سرعت به فروش مي‌رسد ما در بسياري از موارد نمي‌خواهيم کار صادرات را انجام دهيم اما تقاضا به قدري است که کالاها از مرز خارج مي‌شوند و کولبري معکوس صورت مي‌گيرد به اين معنا که آن زمان کولبر جنس را از خارج به داخل مي‌آورد و اکنون از داخل به خارج مي‌برد.

سرمقاله
مسعود يوسفي

روزنامه نگار

yousef44@yahoo.com

رییس جمهور روز گذشته و به مناسبت آغاز سال تحصیلی دانشگاهی از دانشگاهیان خواست تا دولت را نقد کنند. از سوی دیگر کشور این روزها درگیر معضلات بسیاری در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است و همین امر دغدغه ها و نگرانی های زیادی را برای مردم و مسئولان ایجاد کرده است. از همین رو نقدهای گوناگونی در بین مردم و در رسانه ها متوجه متولیان و دست اندرکاران اداره جامعه می شود

این نقدها گاه تند و گاه آرام بیان می شوند و معمولا حاوی راهکارها و پیشنهادهای سازنده ای نیز هست و در صورت توجه و به کارگیری می توانند منشا اثر و تحول قرار گیرند. با این وجود برخی تخریب ها و توهین ها در قالب نقد صورت می گیرد که نقد شونده را می رماند و یا وادار به واکنش می سازد. کار از دو حال خارج نیست؛ یا نقد کننده با اصول نقد و تحلیل آشنا نیست و مرزهای انتقاد و تخریب را به خوبی از هم باز نمی شناسد و یا غرض در کار می آورد و جز عیب نمی بیند و هنرها را پوشیده می دارد. از همین رو لازم می نماید که منتقد هم باید از اصول نقد و نقادی سررشته داشته باشد. پس منطقی تر آنکه کار نقد را به منتقد بسپاریم و اگر سررشته ای در نقد و نقادی نداریم رسانه ها و منابر و تریبون ها را عرصه تخریب و توهین به همدیگر نسازیم. ویديو ها و کلیپ هایی در فضای مجازی منتشر می شود که یک سخنران در موضع و مکانی که برای امری غیر از مسايل سیاسی ترتیب داده شده یکسره به مسايل سیاسی می پردازد و به مسئولان بد و بیراه می گوید و تشویش اذهان عمومی می کند و مکان و مجلس رامی آلاید و ناامنی روانی و اجتماعی ایجاد می کند. این همه در حالی است که رهبر انقلاب همه را به اتحاد با هم می خواند. در بطن نقد دو معنا نهفته است:اول این که نقد لازم زندگی اجتماعی و حیات جمعی است و دیگر اینکه نقد اموختنی است و چارچوب و اصول و قواعد دارد. بر همین اساس به نظر می رسد موضوع نقد و اموزش آن بایستی از همان مدارس و آموزش و پرورش شروع شود و این وزارتخانه در تهیه و تدوین
منابع و همچنین برنامه ریزی درسی به اموزش نقد و نقادی اهتمام جدی داشته باشد تا پایه ها و مایه های نقد حرفه ای ازمدارس شکل بگیرد و قوام پیدا کند.