منطق ايران، آمريکا را به انزوا کشيد

نايب رييس کميسيون فرهنگي مجلس با تاکيد بر اينکه وحدت و يکپارچگي بايد همه جانبه و دايره شمول آن بزرگ باشد و از فکر و توانايي همه نيروهاي داخل نظام استفاده شود، گفت: منطق جمهوري اسلامي‌در عرصه بين الملل آمريکا را به انزوا کشانده است.سيده فاطمه ذوالقدر در گفت و گو با ايرنا افزود: آمريکا تلاش داشته و دارد که ايران را در سوريه، يمن، عراق و لبنان به انزوا بکشاند ولي در اين مورد شکست خورده است.وي با تاکيد بر اينکه با صحبت‌هاي رئيس جمهوري کاملا موافقم، گفت: اگر سران سه قوه، نمايندگان مجلس و مسئولين کشور در مقوله مقابله با آمريکا و عبور از تحريم‌ها با هم متحد باشند، خيلي از موانع و مشکلات پيش رو به آساني برداشته خواهد شد.


نشست‌هاي مشورتي روحاني تشريفاتي نشود

عضو هيات رئيسه مجلس با تاکيد بر اينکه نشست‌هاي مشورتي سياسيون با روحاني نبايد جنبه تشريفاتي پيدا کند، گفت: کميته تعاملي ذيل اين نشست‌ها براي پيگيري نتايج مباحث مطرح بايد تشکيل شود.عليرضا رحيمي‌در گفت‌وگو با خانه‌ملت تصريح کرد: به نظر اين جلسات گروه‌ها و فراکسيون‌هاي سياسي با رئيس‌جمهور در حد گفت‌ و شنود است و نتيجه ملموس و خروجي قابل توجهي از آن گرفته نمي‌شود که نمونه برگزاري اين جلسات، ديدار رئيس‌جمهور با نمايندگان عضو فراکسيون اميد مجلس بود.وي با بيان اينکه بخش قابل توجهي از اين نشست‌ها به بيان گلايه‌ها اختصاص پيدا مي‌کند، تاکيد کرد: بخش ديگري از اين نشست‌ها نيز به گزارش عملکرد اختصاص پيدا مي‌کند.


بازگشايي دفاتر اتحاديه اروپا ضرورت ندارد

رييس کميته امنيت داخلي کميسيون امنيت ملي مجلس گفت:سفارت‌ها به عنوان نماينده دولت‌هاي اروپايي دارند کار مي‌کنند و ايجاد دفاتر اتحاديه اروپا کاري اضافه بر سازمان است.ولي الله نانواکناري در گفت و گو با خانه ملت افزود: ايران هم روي اين موضوع بررسي‌هايي دارد و مسولين روي موضوع کار مي‌کنند.هر وقت مسئولين نظام به جمع‌بندي مثبت و منفي رسيدند حتما اعلام خواهد شد و بر اساس آن تصميم خواهند گرفت.عضوکميسيون امنيت ملي با بيان اينکه دولت‌هاي اروپايي بر ايجاد دفتر اتحاديه اروپا در کشور تاکيد دارند، گفت:اروپايي‌ها پيشنهاد بازگشايي دفتر اتحاديه اروپا علاوه بر سفارت خانه‌ها و کنسولگري‌هايي که در کشور وجود دارد،را دادند.

لوايح FATF مبتني بر بانکداري استاندارد

معاونت حقوقي رئيس‌جمهور درباره تصويب لايحه الحاق دولت جمهوري اسلامي‌ايران به کنوانسيون بين المللي مقابله با تأمين مالي تروريسم» (CFT) که عده‌اي عنوان مي‌کنند با تصويب اين لايحه به کشور خيانت شده است، گفت: تمامي‌لوايح چهارگانه که CFT يکي از آن‌هاست همگي درباره يک بانک‌داري مرسوم بين‌المللي و استانداردهايي است که اين بانکداري بايد داشته باشد.لعيا جنيدي در گفت‌وگو با ايلنا تاکيد کرد: در واقع لوايح چهارگانه مبتني بر يک بانک‌داري صحيح‌العمل و استاندارد است که از نظر من مغايرتي با آنچه در نظام حقوقي و مالي مطلوب ما مدنظر است، ندارد تا بتوان گفت خيانتي صورت گرفته است.وي ادامه داد: دو مورد ديگر الحاق به کنواسيون‌هاي مبارزه با جرائم سازمان يافته و مقابله با تامين مالي تروريسم است که هر دو در مجلس تصويب شده و در انتظار مراحل پاياني بررسي در شوراي نگهبان هستند.وي با اشاره به عضويت قريب به اتفاق کشورهاي جهان در هر دو کنوانسيون فوق گفت: فراموش نکنيم که تقربيا همه کشورهاي دنيا با خاستگاه‌هاي متفاوت اقتصادي و سياسي و اجتماعي و فرهنگي عضو اين کنواسيون‌ها هستند و فقط تعداد معدودي از کشورها از جمله ايران در آن‌ها حضور ندارند پس الحاق به اين معاهدات امر عجيبي نيست بلکه عدم الحاق مي‌تواند موجب انزواي اقتصادي و مالي کشور شود.

محکوميت حسن عباسي به 7 ماه زندان

معاون هماهنگي و برنامه‌ريزي امور حقوقي دستگاه‌هاي اجرايي معاونت حقوقي رييس جمهور، از صدور حکم ۷ ماه حبس براي حسن عباسي به اتهام توهين به رييس جمهور و وزير راه خبر داد و گفت: اين حکم قطعي است و بزودي اجرا مي‌شود.عليرضا آذربايجاني در گفت‌وگو با ايسنا گفت: حسن عباسي بسيار علاقه‌مند به صحبت و سخنراني در مجموعه موضوعات متفرقه است که در بسياري از ‌آنها هم هيچ تخصصي ندارد. وي افزود: در سال ۱۳۹۵ به دليل توهين‌هاي مکرري که وي مطرح مي‌کرد ناگزير شديم طرح شکايت کنيم. باز هم در اين فاصله سعي کرديم ببينيم که اگر ايشان در صحبت‌هاي بعدي اين رفتار را خاتمه مي‌دهد و توهين نمي‌کند پرونده را پيگيري نکنيم، اما متأسفانه ادامه اين روند ما را ناگزير به پيگيري اين موضوع کرد.وي گفت: حسن عباسي در دادگاه بدوي در ارتباط با «توهين‌»هاي مکرر محکوميت پيدا کرد اما در خصوص «نشر اکاذيب» دادگاه بدوي حکم برائت صادر کرد که با تجديد نظرخواهي ايشان از رأي محکوميت، پرونده به دادگاه تجديد نظر رفت و بعد از رسيدگي‌هاي مفصل در نهايت دادگاه تجديد نظر ايشان را به ۵ فقره حبس ۷ ماهه محکوم کرد.

ادامه ادعاهاي مسخره ترامپ

رئيس جمهور آمريکا باز هم با انتقاد از برجام گفت که توافق با ايران بايد واقعي باشد، نه مثل توافق هسته‌اي مسخره‌اي که دولت پيشين آمريکا آن را به دست آورد.به گزارش ايسنا، دونالد ترامپ در جمع هوادارانش در ريچموند ايالت کنتاکي باز هم به انتقاد از توافق هسته‌اي ايران و گروه موسوم به 1+5 و تکرار ادعاي عجيبش مبني بر وجود اعتراض و ناآرامي‌در تمام شهرهاي ايران پرداخت. وي گفت: ما از توافق هسته‌اي وحشتناک و يک‌طرفه با ايران خارج شديم. وقتي به رياست جمهوري رسيدم، چند هفته قبل از اينکه به من گزارشي از اتفاقات جاري (در جهان) بدهند تنها يک سوال وجود داشت؛ اينکه آنها کي تمام خاورميانه را به تصرف درمي‌آورند؟ اکنون ديگر به آن فکر نمي‌کنند. ديگر به فکر آن هم نيستند.وي افزود: آنها (ايراني‌ها) اکنون مصيبت‌ها دارند. داخل خيابان‌هايشان اعتراض و شورش است، ارزشان نابود شده و يک روز که شايد چندان هم دور نباشد، پيش ما خواهند آمد و خواهند گفت "دوست داريم توافق کنيم". اين خوب است.رئيس جمهور آمريکا گفت: اما يک توافق واقعي، نه يک توافق طنزآميز مثل آنچه دولت قبلي (آمريکا) آن را به دست آورد.

لزوم تجاري‌سازي در زمان تحريم

دستيار رئيس‌جمهور در امور حقوق شهروندي با بيان اينکه اصلاح نگرش بايد از درون قدرت و شهروندان شکل بگيرد تا حقوق شهروندي محقق شود، تاکيد کرد: در دوران تحريم بايد از کالاي استاندارد ايراني حمايت کرد و به سمت تجاري سازي و برند سازي رفت.به گزارش ايلنا، شهيندخت مولاوردي گفت: رئيس‌‌جمهور حقوق شهوروندي را استاندارد جامعه مي‌داند.وي با بيان اينکه قبل از ميلاد تاکنون مطابق برخي اسناد معيار انسانيت مرد است گفت: با اينکه اين تفکرات از قبل از ميلاد بوده اما همچنان ادامه دارد. دستيار رئيس‌جمهور افزود: حقوق شهروندي به همه انسان‌ها بدون توجه به سن و نژاد نگاه مي‌کند در حقوق بشر سخن ما معطوف به انسان‌هاست اما در حقوق شهروندي به نقش شهروند و وظايف آن پرداخته مي‌شود و اين تفاوت اساسي است.مولاوردي اضافه کرد: مسئوليت اجتماعي در حوزه حقوق شهروندي نه تنها در برابر دولت است بلکه برابر ديگر شهرندان نيز مسئوليت دارند جامعه‌اي که ادعاي اسلامي‌بودن دارد و هدف ان تحقق احکام اين دين است بايد جدي گرفته شود. ما از يک حاکميت مطلقه بي عنان به يک دولت مکلف رسيديم، شهروندان بايد در حکمراني هم سهيم باشند.

سکوت دانشگاه به نفع کشور نيست

رئيس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با بيان اينکه سکوت و بي تفاوتي دانشجويان به نفع کشور نيست،گفت: دانشگاهيان بخصوص جوانان در صورت ميدان دادن به آنها مي‌توانند کشور را از گردنه سخت فعلي عبور دهند و با تبديل فناوري به ثروت اقتصاد کشور را از وابستگي به نفت نجات دهند.به گزارش ايلنا، محمدرضا عارف گفت: دانشجويان موتور محرکه دانشگاه هستند و سکوت و بي‌تفاوتي دانشجويان به نفع کشور نيست و اين سکوت در نهايت براي جامعه خطرناک است.وي با بيان اينکه بايد تضارب عقايد را در دانشگاه‌ها بپذيريم، خاطر نشان کرد: دانشگاه اميرکبير علي‌رغم وجود سلايق مختلف کمترين درگيري‌ها را داشته است و اين امر بايد الگويي براي ساير دانشگاه‌ها باشد.رييس کميسيون آموزش مجلس با اشاره به گزارش عملکرد اين دانشگاه، خاطر نشان کرد: اين دانشگاه هر چند در چهار سال گذشته در حوزه‌هاي مختلف تلاش کرده است ولي هنوز نتوانسته ارتباط مناسبي با صنايع برقرار کند که اين امر به دليل آن وجود موانعي ميان دانشگاه با صنعت است. وي بر لزوم پيشتازي دانشگاهيان در تمام عرصه‌ها تاکيد کرد و با اشاره به شرايط فعلي جامعه و تحريم‌هاي صورت گرفته عليه کشور ،تصريح کرد:شرايطي که در آن به سر مي‌بريم از يک نظر شايد يک فرصت تلقي شود چرا که توفيق اجباري است که اقتصاد کشور را بدون تکيه بر نفت ساماندهي کنيم. رئيس فراکسيون اميد خاطر نشان کرد: آرزوي ما اين است که اقتصاد کشور از اقتصاد نفتي به اقتصاد غير نفتي تبديل شود که با جهت گيري‌هايي که در سياست‌هاي کلي شده، تاکيد بر اقتصاد دانش‌بنيان است. وي بر لزوم ميدان داري دانشگاهيان و کمک به دولت براي عبور از شرايط فعلي تاکيد کرد و گفت:دانشگاهيان بخصوص جوانان در صورت ميدان دادن به آنها مي‌توانند کشور را از گردنه سخت فعلي عبور دهند و با تبديل فناوري به ثروت اقتصاد کشور را از وابستگي به نفت نجات دهند.

رهبر انقلاب به مراجع رسمي‌و نخبگان فراخوان دادند؛

در پي تدوين الگوي پايه اسلامي‌ايراني پيشرفت، رهبر انقلاب اسلامي‌دستگاه‌ها، مراکز علمي، نخبگان و صاحب نظران را به بررسي عميق ابعاد مختلف سند تدوين شده و ارائه نظرات مشورتي جهت اصلاح يا تکميل و ارتقاي اين سند فراخواندند.

به گزارش ايسنا، در پي تدوين الگوي پايه‌ي اسلامي‌ايراني پيشرفت، که در آن اهم مباني و آرمان‌هاي پيشرفت و افق مطلوب کشور در پنج دهه‌ آينده ترسيم و تدابير مؤثر براي دستيابي به آن طراحي شده است، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي، دستگاه‌ها، مراکز علمي، نخبگان و صاحب‌نظران را به بررسي عميق ابعاد مختلف سند تدوين‌شده و ارائه‌ي نظرات مشورتي جهت اصلاح يا تکميل و ارتقاي اين سند بالادستي فراخواندند.

رهبر انقلاب اسلامي‌در اين فراخوان از مرکز الگوي اسلامي‌ايراني پيشرفت خواستند تا با مشورت مراجع مندرج در ابلاغ، نظرات و پيشنهادهاي تکميلي را دقيقاً بررسي و بهره‌برداري کند و نسخه‌ي ارتقاءيافته‌ي الگوي اسلامي‌ايراني پيشرفت را حداکثر ظرف دو سال آينده براي تصويب و ابلاغ ارائه نمايد.

اجراي اين سند قرار است از ابتداي قرن پانزدهم هجري شمسي (سال ۱۴۰۰) آغاز و امور کشور بر مدار آن قرار بگيرد.

  • در متن ابلاغ رهبر انقلاب آمده است:

خداوند جلّ و علا را سپاس مي‌گزارم که با هدايت و توفيق او تلاش نظام‌مند چند هزار تن از صاحب‌نظران و استادان دانشگاهي و حوزوي و فرزانگان جوان براي طراحي الگوي اسلامي‌ايراني پيشرفت پس از هفت سال در چهلمين سال پيروزي انقلاب اسلامي‌به نتيجه رسيد. اين سند اهمّ مباني و آرمان‌هاي پيشرفت را تدوين کرده و اُفق مطلوب کشور را در پنج دهه آينده ترسيم و تدابير مؤثر براي نيل به آن را طراحي کرده است که با تحقق آن که کاري عظيم و دشوار، امّا ممکن و شيرين است کشور راه پيشرفت را خواهد پيمود و طليعه مبارک تمدن نوين اسلامي‌ايراني در زيست بوم ايران رُخ خواهد نمود. ان‌شاءالله.

اکنون با تقدير از متفکران و استادان و صاحبنظراني که طراحي اين سند مهم و مديريت تهيه آن را بر عهده داشته‌اند، مقرر مي‌دارد:

۱- مجمع تشخيص مصلحت نظام سند پيوست را بعنوان چارچوب بالادستي سياست‌هاي کلي مورد ملاحظه قرار دهد و پيشنهادهاي تکميلي براي حصول اطمينان از کفايت آن را در جايگاه ياد شده ارائه کند و پس از ابلاغ نسخه نهايي الگوي اسلامي‌ايراني پيشرفت، سياست‌هاي کلي نظام را براي انطباق با الگو بازنگري نمايد.

۲- مجلس شوراي اسلامي‌با نگاه ملي به بررسي سند حاضر بپردازد و نکات ضروري براي ارتقاي آن را بعنوان سند بالادستي قوانين برنامه‌اي کشور پيشنهاد نمايد و تمهيدات لازم را براي تهيه و تصويب طرح‌ها و لوايح برنامه‌اي در چارچوب نسخه نهايي آن مقرر سازد.

۳- دولت فارغ از ملاحظات زودگذر، اين سند را از جهت قابليت اجرا و تحول آفريني بررسي نمايد و پيشنهادهاي عملي براي ارتقاي آن را ارائه دهد. از ذخيره مديريتي و کارشناسي دولت در مرکز و استانها براي اين منظور استفاده شود.

۴- شوراي عالي امنيت ملي، شوراي عالي انقلاب فرهنگي، شوراي عالي فضاي مجازي در حيطه وظايف خود به بررسي و ارائه پيشنهاد نسبت به اين نسخه از الگو بپردازند.

۵- دانشگاهها و حوزه‌هاي علميه و صاحب‌نظران اين سند را عميقاً بررسي نمايند و با ارائه پيشنهادهاي مشخص براي ارتقاي آن بيش از پيش در ترسيم هدف و مسير پيشرفت کشور مشارکت جويند.

۶- مرکز الگوي اسلامي‌ايراني پيشرفت با مشورت مراجع مخاطب در بالا، برنامه زماني بررسي نسخه حاضر الگو از سوي آنها را تنظيم و نظرات و پيشنهادهاي تکميلي را دريافت و دقيقاً بررسي و بهره‌برداري کند. و ان‌شاءالله نسخه‌ي ارتقاء يافته الگوي اسلامي‌ايراني پيشرفت را حداکثر ظرف دو سال آينده براي تصويب و ابلاغ ارائه نمايد.

۷- پس از آن، براي آماده شدن همه‌ي دستگاههاي کشور و کمک عمومي‌مردم براي اجراي الگو، زماني اختصاص خواهد يافت، بطوري‌که ان‌شاءالله از ابتداي قرن پانزده هجري شمسي اجراي الگوي پيشرفت اسلامي‌ايراني با مقدمات کافي و سرعت مطلوب آغاز شود و امور کشور بر مدار آن قرار گيرد.

۸- صدا و سيما و دستگاههاي تبليغي و اطلاع‌رساني رسمي‌کشور اخبار فعاليت‌هاي ياد شده را منتشر نمايند، البته بررسي و ارتقاي نسخه حاضر الگو در مراجع ياد شده متمرکز خواهد بود تا اين کار مهم دستخوش مجادلات روزمره نگردد.

پيشرفت، مستلزم تحول مطلوب نفوس انساني و هنجارها و ساز و کارهاي اجتماعي است و لذا امري تدريجي و طولاني و وابسته به ايمان و عزم و تلاش ملي و صبر و مداومت همگاني و از همه برتر، تفضلات الهي است که به حول و قوه کبريايي‌اش ان‌شاءالله در تداوم انقلاب اسلامي‌به اين ملت عنايت خواهد فرمود.


از شهرام جزایری تا حادثه تروریستی اهواز؛
سخنگوي قوه قضاييه تاکيد کرد: در تهران از ابتداي مبارزه ۱۹۶ نفر دستگير شدند که ۱۳ نفر در روزهاي اخير دستگير شدند. به مردم که در بازارهاي غيرمجاز فعاليت مي‌کنند هشدار مي‌دهم که گرفتاري براي خودشان و خانواده‌شان ايجاد نکنند. غير حکم اعدام بقيه احکام قطعي است و برخورد جدي صورت خواهد گرفت.

به گزارش ايلنا، حجت‌الاسلام غلامحسين محسني اژه‌اي در يکصد و سي و دومين نشست سخنگوي قوه قضائيه درخصوص اقدامات صورت گرفته براي مبارزه با اخلالگران ارزي و طلا و قاچاق گفت: در تهران از ابتداي اقداماتي که براي مبارزه با اخلالگران اعم از ارزي و قاچاق سازمان يافته دست داشتند، ۱۹۶ نفر دستگير شدند که ۱۳ نفر در روزهاي اخير دستگير شدند. به مردم که در بازارهاي غيرمجاز فعاليت مي‌کنند هشدار مي‌دهم که گرفتاري براي خودشان و خانواده‌شان ايجاد نکنند.

اژه‌اي با بيان اينکه غير حکم اعدام، بقيه احکام قطعي است و برخورد جدي صورت خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: ۴۵ کيفرخواست تا به امروز صادر شده و براي ۱۰۰ نفر تعيين وقت شده است و در حال رسيدگي هستند. در استان سيستان و بلوچستان ۱۷ نفر را دستگير کرديم که حدود ۱۰۰ ميليون ارز غيرمجاز گرفتند که مقداري از آنها خارج از کشور فرستاده بودند. وي با اعلام اينکه براي برخي قاچاقچيان سوخت احکام صادر شد گفت: کارمنداني هم در اين خصوص دستگير شدند که به انفصال از خدمت، حبس و شلاق محکوم شدند.

اژه‌اي در مورد افزايش قيمت کالاها گفت: کنترل بازار و قيمت‌‌‌ها عمدتا دست دولت و سازمان حمايت و سازمان تعزيزات است. البته بخشي از کالاها ممکن است قيمت‌‌‌گذاري نشوند ولي باز هم سازمان حمايت بايد نظارت کند.

وي ادامه داد: تعزيزات هم موظف است بازار را کنترل کند اما اگر جايي باشد که دستگاه دولتي بخواهد خارج از ضوابط و به دور از انصاف قيمت کالا را بالا ببرند، سازمان بازرسي کل کشور وظيفه دارد اگر دستگاه دولتي يا در انجام و‌ظيقه قانوني کوتاهي کند، بازرسي بايد اطلاع بدهد و رسيدگي شود يا اگر برخلاف قانون اقدامي‌کرده باشد رسيدگي مي‌شود.

اژه‌اي در خصوص کشف کانتينر کاغذ در بندرعباس گفت: در اين پرونده حکم صادر شده است، به غير از اين موارد پرونده‌هاي ديگري هستند که حکمشان صادر شده است يا به زودي حکم‌شان صادر مي‌شود. سخنگوي قوه قضائيه درباره جاسوسي يک فرد دو تابيعتي با نام توکلي گفت: وزارت اطلاعات گزارش اوليه را داد اين فرد در مراکز مهم نفوذ کرده رسيدگي شد که در مجموع ۸ سال و ۶ماه حکم قطعي برايش صادر شد و رد اموالي که از اين راه هم به دست آورده بود، صورت گرفت. اين مقام عالي قضايي درباره محکوميت قضات و کارمندان قوه قضائيه نيز ابراز داشت: شش نفر از اين افراد در سازمان ثبت اسناد بودند. در هفته‌هاي اخير هم مواردي داشتيم که هنوز قطعي نشده است. ما بازپرسي را داشتيم که دستگير شده و پرونده‌اش در حال رسيدگي است. وکلايي داشته‌ايم که تحت تعقيب قرار گرفته‌اند که از کانون وکلا و قوه قضائيه بودند که احکامشان قطعي نشده است. محسني اژه‌اي در مورد پرونده افراد درگير در حادثه تروريستي اهواز گفت: از ۱۱ نفر تحقيق شده و يک نفر در بازداشت است ولي چون در رسيدگي مقدماتي است، نام نمي‌برم.

اژه‌اي در رابطه با پرونده حسين هدايتي عنوان کرد: پرونده ايشان و پرونده بانک سرمايه و صندوق ذخيره فرهنگيان با هم است. گفته شده مي‌خواهند باهم کيفرخواست بزنند و به دادگاه بفرستند.

وي در مورد اظهارات ديوان محاسبات در مورد حکم انفصال ولي‌الله سيف، گفت: در اين خصوص ديوان جرمي‌تشخيص نداده است. در مورد سمت مشاوره، اين پرونده هنوز در مرحله تجديدنظرخواهي است و به آن در ديوان محاسبات اعتراض شده است.

اژه‌اي درباره صحبت‌هاي وکلاي سيدمحمد خاتمي‌درباره مسکوت ماندن پرونده شکايت وي از سردار نقدي گفت: تا جايي که من مي‌دانم از چهار نفر شکايت شده اما نمي‌دانم اين چهار نفر چه کساني هستند. پرونده در دادسرا است.

اژه‌اي درخصوص فرار تعدادي از افراد در پرونده درمني يادآور شد: اقداماتي انجام شده و مي‌شود؛ اما با برخي از کشورها تفاهم‌نامه نداريم با اين حال پيگير هستيم که مي‌تواند زمان‌بر باشد.

وي در رابطه با عدم قاطعيت قوه قضاييه در برخورد با مفسدان بازار ارز و سکه گفت: اگر منظور قاطع اين است که ما سريع بگيريم، قوه قضاييه هم از وزارت اطلاعات و هم از سازمان اطلاعات سپاه و هم از انتظامي‌درخواست کرده، در شناسايي آنهايي که به صورت سازماندهي شده در اين بازار هستند کنند و همچنين صرافي‌‌هاي غيرمجاز و مجازي که تخلف مي‌کنند را به شدت دنبال کنند.

معاون اول قوه قضاييه با بيان اينکه در تهران ۱۹۶ نفر در اين خصوص بازداشت شدند، اظهار داشت: اگر ما اين توقع را داريم که همه اينها اعدام شوند، اگر اين جرم در حد افساد في الارض نباشد، اعدام ندارد. اخلال در نظام اقتصادي کشور که در قانون پيش‌بيني شده در صورتي اعدام دارد که مفسد في الارض تشخيص داده شوند. آيا همه دلالان سبزه ميدان مفسد في الارض هستند؟ ممکن است اينگونه باشد کما اينکه قاضي هم بعضا تشخيص داده است. بقيه حکم زندان طويل‌المدت مي‌گيرند. فکر مي‌کنيد ۲۰ سال حبس ساده‌گيري است؟

اژه‌اي ادامه داد: هم از نظر سرعت رسيدگي و هم احکام نشان مي‌دهد، اقدام قاطعانه است. قوه قضاييه و نيروهاي امنيتي هم مشغول هستند. ما از سازمان‌هاي امنيتي خواستيم که عناصر اصلي را پيدا کنند. اين ديگر کمک اينها است. قوه قضاييه بدون سيستم اطلاعاتي نمي‌تواند اين کار را انجام دهد. عناصر اصلي که به شبکه‌هاي خارجي وصل هستند و علاوه بر سودجويي دنيوي شايد قصد ديگري داشته باشند، در قانون مجازات سنگين در حد اعدام براي اينها پيش‌بيني شده است.

وي درخصوص نامه‌نگاري‌هاي صورت گرفته ميان آيت‌الله مکارم شيرازي و رئيس قوه قضاييه درخصوص مهريه تصريح کرد: پاسخ به اين بخش فني دارد و رياست قوه قضائيه به بخشي از آنها جواب داد. قانون روشن است. بحثي که قوه قضائيه دنبالش بود و در مجلس هم بخشنامه شد، اين بود در مورد کساني که محکوميت مالي مي‌شوند اگر مشخص شود فرد متمول است و نمي‌دهد، بازداشت مي‌شود اما اگر مشخص شود که فرد توانايي مالي ندارد، زنداني نمي‌شود.

اين مقام عالي قضايي ادامه داد: رياست قوه قضائيه نسبت به اين موضوع حرف داشت. کساني که تکمن مالي دارند و نمي‌پردازند بحث‌شان جداست اما کساني که تکمن مالي ندارند، نبايد به زندان بروند. قبلا افرادي محکوم شدند که بخشي از آن احصا شده، فرد مي‌گويد ندارد و براساس درآمدي که دارد، مي‌خواهد بازپرداخت را تقسيط کنند و او ماهي يک سکه را مي‌دهد اما با افزايش قيمت سکه، اگر درآمد قبلي را داشته باشد، نمي‌توانند يک سکه را هم بدهند اما بخشنامه‌اي آمد مبني بر اينکه کساني که قبلا تقسيط به يک سکه بودند و نمي‌توانند پرداخت کنند، تعديل کنند. اژه‌اي اضافه کرد: در حال حاضر با مسئولان دادگستري‌ها براي تعديل بازه‌هاي زماني پرداخت مهريه صحبت شده است. بازه‌هاي زماني پرداخت سکه هم به موضوع احراز تمکن مالي برمي‌گردد.

اين مقام عالي قضايي در مورد پرونده سکه ثامن و اينکه چه زماني به مرحله کيفرخواست مي‌رسد؟ آيا از مسئولان دولتي هم بازخواست شده‌اند؟ يادآور شد: دو نفر در اين باره بازداشت هستند. ۱۳۰۰ نفر تا کنون شکايت واصل شده است.

وزير اطلاعات: دوست داريم مردم با شنيدن نام وزارت اطلاعات احساس آرامش کنند

وزير اطلاعات با اشاره به اينکه وزارت اطلاعات در برابر دشمنان صلابت دارد، گفت: دوست داريم مردم با شنيدن نام وزارت اطلاعات احساس آرامش کنند، زيرا اين کارها براي مردم است و خدمتگزار آنها هستيم. تاکنون ۳۰۰ تيم از تروريست‌ها را کشف کرده و افرادشان را به هلاکت رسانده‌ايم. اينکه براي مردم خدمتگزاري کنيم، برايمان افتخار است.

به گزارش ايلنا، حجت‌السلام سيدمحمود علوي در آغاز به کار نهمين دوره مجلس دانش‌آموزي گفت: بايد راه‌هاي رشد جوانان را فراهم کنيم. جواناني را ديده‌ايم که قدرت تکلم نداشتند، اما امروز انسان‌هاي موفقي هستند. امام صادق مي‌فرمايد: دوست ندارم جواني را ببينم، مگر در دو حالت؛ آموزش دادن و در حال يادگيري. از اين رو اسلام از جوانان مي‌خواهد همواره در حال يادگيري باشند، زيرا يادگيري در جواني ماندگارتر است. علم در جواني مهم است، زيرا علم در بزرگسالي مثل نقشي بر روي آب و در کودکي مثل نقشي روي سنگ است. او افزود: ضمن اينکه عقل چيزي است که مختص آدم‌ها است و اين عقل هم بايد به کار گرفته شود. موجوي که عقل دارد، اما از عقلش استفاده نکند، از موجودات هم کمتر است.هر چه عقل انسان بيشتر رشد کند، کرامت و ارزش انسان بيشتر مي‌شود. وزير اطلاعات بيان کرد: علم دنبال عمل است و بدون عمل فايده‌اي ندارد، از اين رو بايد برنامه‌هايمان دانشگاهي و دانش‌بنيان باشد و بايد بر اساس علمي‌که اندوخته‌ايم برنامه‌ريزي کنيم. حرکتي که شما مي‌کنيد و اثرگذاري که در ميان ۱۴ ميليون دانش‌آموز داشته‌ايد موجب شد که به اينجا بيايد و بدون اينکه يکديگر را خراب کنيد و بهم توهين کنيد، انتخاب شده‌ايد. اميدواريم مجلس شوراي اسلامي‌و شوراهاي شهر و روستاها مثل مجلس شوراي دانش آموزي باشند. حجت‌السلام علوي با بيان اينکه ما مسلمانان افتخار مي‌کنيم که اولين آيات نازل شده بر پيامبران محتواي علم و دانش و فراگيري دارد، گفت: علم‌آموزي بر همگان واجب است. چنانچه در يک حديث نبوي تاکيد شده است؛ "ز گهواره تا گور دانش‌ بجوي". علم بايد در راه خداوند استفاده شود و ارزش آن هم همين است، زيرا در اين صورت است که افراد درد يکديگر را درک و برطرف مي‌کنند. وي تصريح کرد: شما بايد در درجه اول به دنبال تقويت خردورزي برويد. جامعه رشديافته به سراغ کارهاي نادرست نمي‌رود. به عنوان مثال يک استاد دانشگاه کارهايي را که براي خودش نمي‌پسندد، انجام نمي‌دهد در حالي که شايد عيب نباشد، ولي برخي اعمال را در شان خودش نمي‌داند. تا زماني که فرهنگ ما به گونه‌اي باشد که نوجوان ما احساس شخصيت کند، لازم نيست به او بايدها و نبايدها را گوشزد کنيم. علوي با بيان اينکه پيامبر اکرم نيز فرموده‌اند که هيچ کس را کوچک نشماريد، گفت: اسلام تاکيد دارد، افراد بايد در جامعه شخصيت داشته باشند و محترم شمرده شوند. وزارت اطلاعات به دنبال آن است که مردم آرامش داشته باشند و شاداب و بانشاط باشند و قرار نيست مردم از ما بترسند، بلکه تروريست‌ها بايد بترسند. ضمن اينکه امنيت ما براي فرهنگ است نه بر فرهنگ.