بومي‌سازي هدايتگرهاي مته‌ حفاري

محققان يکي از شرکت‌هاي دانش‌بنيان دانشگاه صنعتي اميرکبير بر اساس امضاي قراردادي موفق به طراحي و ساخت هدايتگرهاي مته‌هاي حفاري شدند.به گزارش ايسنا، وحيد اسماعيلي، مديرعامل شرکت دانش‌بنيان توليد کننده ابزارهاي حفاري در حاشيه مراسم رونمايي از اين فناوري در دانشگاه اميرکبير در جمع خبرنگاران با بيان اينکه در مطالعات انجام شده در اين شرکت موفق به طراحي و ساخت 3 ست دستگاه در حوزه حفاري نفت شديم، خاطرنشان کرد: اين 3 ست، شامل 6 دستگاه مي‌شود، ضمن آنکه اين دستگاه‌ها جزء 10 قلم کالاي استراتژيک وزارت نفت به شمار مي‌رود. وي اضافه کرد: دستگاهي که ساختيم، به عنوان ابزاري هستند که در پشت مته حفاري نصب مي‌شوند و مته حفاري را براي ورود به عمق زمين هدايت مي‌کنند.


دولت به‌دنبال سهميه‌بندي بنزين است

يک عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه «طبق قانون دولت مجوز افزايش قيمت بنزين را دارد»، گفت که در حال حاضر دولت به دنبال سهميه بندي بنزين است و بايد در اين جهت برنامه ريزي کند.سيد کاظم دلخوش در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: به دليل اختلاف قيمت بسيار زياد قيمت بنزين در کشور ما با کشورهاي همسايه بخش زيادي از سوخت کشور ما قاچاق مي‌شود. در حاليکه اين منابع متعلق به همه ملت هستند اما متاسفانه از آنها سوء استفاده مي‌شود.وي با تاکيد بر ضرورت رعايت حقوق مردم خاطرنشان کرد: ما در عين حالي که مي‌خواهيم دولت دست به افزايش قيمت بنزين نزند مي‌خواهيم براي جلوگيري از قاچاق سوخت برنامه عملي داشته باشد.


نخستين واحد ميني LNGدر کرمان

سعيد پاک سرشت مدير پژوهش و فناوري شرکت ملي گاز ايران ضمن اعلام اين که نخستين واحد ميني ال.ان.جي در کرمان ساخته مي‌شود، جزئيات آن را تشريح کرد.وي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينکه هدف ساخت ميني LNG تامين گاز مورد نياز براي يک ايستگاه CNG که اصطلاحا به آن LCNG گفته مي‌شود است، اظهار کرد: اين فناوري در برخي از مناطق روستايي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.پاک‌سرشت در ادامه از ساخت نخستين واحد ميني LNG در استان کرمان خبر داد و گفت: ظرفيت آن ۳۰ تن در روز است و برآورد شده است که تا سه سال آينده، فرآيند احداث آن به پايان برسد.طبق برآورد اوليه سرمايه مورد نياز براي اين پروژه ۱۰ ميليون يورو است.

اجراي نزديک به ۳۰ طرح پتروشيمي

‌براي استفاده بهينه از خوراک گاز

علي‌محمد بساق‌زاده مدير طرح‌هاي شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌از اجراي نزديک به ۳۰ طرح همسو با تکميل زنجيره ارزش و تنوع سبد محصولات صنعت پتروشيمي‌خبر داد.وي در گفت‌وگو با شانا در اين باره گفت: تکميل زنجيره ارزش از سياست‌هاي اصلي شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌است و به اين مسئله در سال‌هاي اخير بيش از پيش توجه شده است.وي افزود: همسو با اين سياست، سعي ما اين است که در پروژه‌هاي جديد، تنوع محصول بيشتري را شاهد باشيم و توليدات نهايي به صورت زنجيره باشد.وي با اشاره به افتتاح ۲ طرح جديد پتروشيمي‌در ماه‌هاي اخير گفت: با توجه به پروژه‌هايي که در دست اقدام داريم تا پايان امسال چند پروژه ديگر راه‌اندازي مي‌شود و اميدواريم هر سال شاهد بهره‌برداري از پروژه‌هاي جديد باشيم.

عزم جدي دولت براي کمرنگ کردن

آثار تحريم‌ها

محسن طرزطلب مديرعامل شرکت توليد نيروي برق حرارتي، گفت: دولت برنامه مهمي‌را براي کمرنگ کردن آثار تحريم‌ها و رفع مشکلات صنعت برق در دستور کار قرار داده است.وي در گفت‌وگو با وزارت نيرو، با اشاره به برگزاري جلسه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي به رياست رئيس جمهور، گفت: در اين جلسه طرح وزارت نيرو براي تقويت زيرساخت‌هاي نيروگاهي مطرح شده و تصميمات لازم براي همکاري و تسريع در اجراي اين طرح‌ها اتخاذ گرديد.وي تاکيد کرد: در طي جلسات اخير با مسئولان عالي‌رتبه کشوري مسائل و مشکلات صنعت برق به ويژه در خصوص آثار تحريم‌ها مورد بحث و بررسي قرار گرفته است و دولت برنامه مهمي‌را براي کمرنگ کردن آثار تحريم‌ها و رفع مشکلات صنعت برق در دستور کار قرار داده است که جزئيات اين برنامه‌ها در آينده اعلام خواهد شد.

کشف 268 هزار ليتر سوخت قاچاق

در 2 گذرگاه غربي

ماموران گمرک در عملياتي موفق به کشف ۲۶۵ هزار ليتر سوخت قاچاق در کرمانشاه و ۳ هزار ليتر گازوئيل قاچاق در گمرک بازرگان شدند.به گزارش گمرک، خليل حيدري، مدير کل گمرکات استان کرمانشاه گفت: ماموران گمرک پرويز خان در هفته‌هاي اخير در چند عمليات جداگانه و با رصد کاميون‌هاي خروجي موفق به کشف بيش از ۲۶۵ هزار ليتر سوخت قاچاق شدند. وي افزود: اين کاميون‌ها عراقي بوده و گالن‌هاي سوخت را در کاميون‌هاي خود جاسازي کرده بودند. اين سوخت‌هاي قاچاق از سوي ماموران گمرک شناسايي و توقيف و به نمايندگان شرکت نفت تحويل داده شد. همچنين در عمليات ديگري، ماموران گمرک بازرگان با استفاده از دستگاه ايکس ري از کانتينر کاميون حامل بار صادراتي باک سوخت حاوي ۳ هزار ليتر مواد سوختي از نوع گازوئيل کشف و ضبط کردند.

عضو کميسيون انرژي مطرح کرد :

علي بختيار عضو کميسيون انرژي مجلس گفت: در امور بين‌الملل گروهي انتخاب مي‌کنيم که هر کدام در يکي از بازارها متبحرند و اختياراتي به آنها داده مي‌شود که در چارچوب آن نسبت به فروش اقدام شود اين افراد هم اختيار لازم را دارند و هم در مقابل ما پاسخگو هستند.

علي بختيار در گفت‌وگو با ايلنا، درباره رويه فروش نفت ايران در آستانه 4 نوامبر و تحريم‌هاي نفتي از سوي آمريکا اظهار داشت: ما يک دوره تحريم‌ و شرايط سخت‌تر از اين را تجربه کرديم، آن زمان تحريم‌ها بر اساس مصوبات شوراي امنيت سازمان ملل بود و تقريبا همه دنيا بسيج شده بود ما نتوانيم نفت بفروشيم، ميزان فروش نفت به يک ميليون بشکه و حتي به 700 هزار بشکه رسيد البته يک اشکال در کار بود و آن اينکه فکر مي‌کرديم پالايشگاه‌ها به نفت ما وابسته‌اند و نمي‌توانند ما را تحريم کنند بنابراين در ابتداي کار خوشبينانه به موضوع نگاه کرديم و نتوانستيم تصميم درستي در زمينه مقابله با تحريم‌هاي نفتي بگيريم.

وي افزود: امروز مي‌دانيم پالايشگاه‌هاي نفت به دليل بعد اقتصادي اين امکان را دارند که از هر نفتي استفاده کنند اما اکنون با اين چالش مواجهيم که 700 هزار بشکه نفت به اروپا صادر مي‌کنيم، يکي از تضامنيي که اروپا بعد از خروج آمريکا از برجام به ما داد اين است که فروش 700 هزار بشکه دچار کاهش نشود و بتوانيم به اروپا صادر کنيم و پول را از مسيرهايي که آنها تعيين مي‌کنند دريافت کنيم، اگر اين کار انجام شود و با اروپا به نتيجه برسيم بطور کل در بقيه بازارها کمتر دچار چالش مي‌شويم.

عضو کميسيون انرژي مجلس تصريح کرد: البته ژاپن در تحريم قبلي نفت ايران؛ جز اولين کشورهايي بود که ميدان آزادگان جنوبي را رها کرد و حتي بعد از برجام هم خيلي با احتياط وارد شد و مذاکرات جدي با اين کشور نداشتيم. ما با چين در دوره تحريم کار مي‌کرديم و حتي ميزان صادرات افزايش يافته و اکنون هم هنوز با آنها کار مي‌کنيم.

وي خاطرنشان کرد: در هر حال واقعيت اين است که ما از آبان ماه دچار کاهش فروش نفت خواهيم شد و بايد براي آن تصميم گرفته، برنامه ريزي کنيم و راهکارهايي را مورد بررسي قرار دهيم البته برخي راه‌حل‌ها با حضور مسئولين نفت مورد بررسي قرار گرفته و به عنوان مصوبه محرمانه کميسيون مورد تاييد قرار گرفته است تا بتوانند با اين اجازه‌هايي که داديم نسبت به فروش نفت اقدام کنند، اميدواريم افراد صاحبنظري که هريک از بازارهاي ما را مي‌شناسند و در امور بين الملل فروش نفت تبحر لازم دارند پاي کار بيايند و دقت لازم را داشته باشيم.

بختيار يادآور شد: يکي از تاکيدات اين بود که تحريم‌ها و فشارهايي که در مجموعه کشور به خاطر عدم فروش نفت پيش مي‌آيد منجر به اين نشود که شرايطي مثل بابک زنجاني رقم بخورد، بنابراين در امور بين‌الملل گروهي انتخاب مي‌کنيم که هر کدام در يکي از بازارها متبحرند و اختيارتي به آنها داده مي‌شود که در چارچوب آن نسبت به فروش اقدام شود اين افراد هم اختيار لازم را دارند و هم در مقابل ما پاسخگو هستند، نوع ارز، شرايط قيمتي و يا اگر قرار است کالا گرفته شود در چارچوب کار کاملا ديده شده است.

وي درباره همکاري روس‌ها نيز بيان کرد: روسيه تاکنون به تعهدات خود براي توسعه ميادين نفتي که با ما قرارداد دارند عمل نکرده‌ است، حتي زماني که آمريکا از برجام خارج نشده بود، قرارداد امضا کردند و چند ماه منتظر ماندند ببينند امريکا چه تصميمي‌مي‌گيرد، روي توسعه ميادين نفتي آن هم با رقم کمتر از يک ميليارد دلار هم با جديت وارد نشدند. اکنون ما بخواهيم اميدوار باشيم که روسها در حد 50 ميليارد دلار با ما مبادله نفتي داشته باشند حرفي است که هيچ کارشناس نفتي نمي‌پذيرد و قابليت اجرايي ندارد.

اين نماينده مجلس گفت: ما در اين جهت که بتوانيم در زمينه فروش نفت در بخش وسيعي با روس‌ها کار کنيم امکانپذير نيست آنها هيچ‌وقت در دوران شرايط سخت و بحران در حوزه نفت کمکي به ايران نکرده‌اند، ما توانسته‌ايم در شرايطي چيني‌ها را جايگزين اروپايي کنيم اما در مورد روس‌ها اين کار شدني نبوده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب نسبت به کمبود آب هشدار داد؛

به گفته مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، تامين آب در تهران به سختي اجرا مي‌شود و در اين شرايط نيز مشترکان بايد توجه بيش‌تري به ميزان مصرف خود داشته باشند.

بختياري با تاکيد بر اين مساله که در مهرماه ميزان ذخيره آب در پشت سدها در کم‌ترين حالت خود قرار داشت، خاطرنشان کرد: در حال‌ حاضر ميزان ذخيره آب پشت سدهاي تهران 600 ميليون مترمکعب است. بايد گفت‌ که نسبت به سال گذشته شاهد 200 ميليون مترمکعب کسري آب هستيم.

اين در شرايطي است که براساس آخرين آمار از وضعيت بارندگي تجمعي حوزه‌هاي آبريز درجه يک کشور، در حال حاضر وضعيت بارندگي‌ها نسبت به سال گذشته ۹.۷ درصد کاهش داشته و در ماه‌هاي گذشته شاهد کاهش بيش از ۲۰ درصدي بارندگي‌ها نسبت به سال قبل بوديم.

همچنين از سويي دیگر دبير کميته مديرت بحران و پدافند غير عامل شرکت آب منطقه‌اي تهران از افزايش احتمال بارش‌ها در استان تهران باتوجه به شروع فصول پاييز و زمستان و خطر طغيان رودخانه‌ها و سيلاب‌ها خبر داد.

هژير باقرنژاد دبير کميته مديرت بحران و پدافند غير عامل شرکت آب منطقه‌اي تهران با بيان اين مطلب اظهار کرد: بر اساس پيش بيني‌هاي سازمان هواشناسي کشور مبني بر احتمال بارش بيشتر از حد نرمال خصوصاً در فصل پاييزضرورت دارد اقدامات لازم به صورت جدي توسط واحدهاي همکار و متولي حوزه رودخانه‌ها اعم از دفتر مهندسي رودخانه‌ها و امور تابعه، ساير دستگاه‌هاي اجرايي و خدماتي استان و به‌ويژه شهروندان، مسافران و گردشگران مد نظر قرار گيرد.

وي با اشاره به لزوم هوشياري واحدهاي همکار و متولي رودخانه‌ها گفت: اين واحدها ضمن آمادگي کامل، به جهت پيشگيري از وقوع سيلاب‌هاي مخرب و عبور ايمن سيلاب‌هاي احتمالي نسبت به رصد وکنترل وضعيت رودخانه‌ها، مسيل‌ها و ساير مجاري آب تحت پوشش شرکت آب منطقه‌اي تهران و انجام اصلاحات احتمالي مورد نياز اقدام نمايند.

وي افزود: ضمن بروز‌رساني نقاط حادثه خيزوسازه‌هاي متقاطع غيراصولي ساخته شده در مسيرجريان آب توسط ساير دستگاه‌ها و سازمان‌ها، بايد اطلاع‌رساني عمومي‌و اعلام به دستگاه‌ها و سازمان‌هاي ذيربط و مرتبط در اسرع وقت صورت پذيرد. باقرنژاد با بيان اينکه تابلوهاي هشدار و آگاه سازي منصوبه درحاشيه رودخانه‌ها، کانال‌ها و مخازن سدها در صورت نياز بازسازي و درصورت عدم کفايت تعداد تابلوها نسبت به نصب تابلوهاي جديد اقدام شود، تصريح کرد: تيم‌هاي گشت و بازرسي آب‌هاي سطحي با حساسيت و دقت کامل اطلاعيه‌ها و هشدارهاي سازمان هواشناسي و همچنين اطلاع رساني‌هاي داخلي را مد نظر داشته و ضمن اطلاع‌رساني به ساکنين حاشيه رودخانه‌ها، مسيل‌ها، کانال‌ها و ساير مجاري آب و مسافران و گردشگران حوادث احتمالي را در اسرع وقت به مسئولين مربوطه گزارش مي‌نمايند.

وي يادآور شد: توصيه مي‌شود دستگاه‌ها و سازمان‌هايي (اداره راه استان تهران، شهرداري‌ها و...) که داراي سازه‌هاي متقاطع (پل، آبراهه و..) با رودخانه‌ها و سايرمجاري آب استان هستند، نسبت به پاکسازي و درصورت نياز اصلاح اصولي آنها بمنظور عبور ايمن سيلاب‌هاي احتمالي و جلوگيري از عدم انسداد آنها در زمان وقوع سيلاب اقدام نمايند.

علي اصغر ملکي رئيس اتحاديه گوشت گوسفندي از کاهش ۳ هزارتوماني قيمت اين نوع گوشت در بازار خبر داد و گفت: قيمت هرکيلوگرم شقه بدون دنبه براي مصرف کنندگان بين ۵۷ تا ۵۸ هزارتومان است.علي اصغر ملکي در گفتگو با مهر از کاهش ۳ هزارتوماني قيمت گوشت گوسفندي طي دو هفته اخير در بازار خبر داد و گفت: قيمت هرکيلوگرم شقه بدون دنبه براي مصرف کنندگان به ۵۷ تا ۵۸ هزارتومان رسيده است.رئيس اتحاديه گوشت گوسفندي افزود: رکود بازار از جمله دلايل اين امر است ضمن اينکه عرضه گوشت تنظيم بازاري و دام زياد شده است.رئيس اتحاديه گوشت گوسفندي درباره وضعيت قيمت طي روزهاي آينده، پيش‌بيني کرد: بايد کمي‌پيش برويم و ببينيم شرايط به چه صورت خواهد شد، با اين حال براي هفته آينده پيش‌بيني افزايش قيمت نداريم و احتمالا شاهد تغييري در نرخ‌ها نخواهيم بود.
آرش نبي‌زاده مديرعامل اتحاديه مرکزي تعاوني‌هاي کشاورزي ماهيان سردآبي کشور گفت: با تصميم دولت براي عدم تخصيص ارز ۴۲۰۰ توماني براي واردات خوراک بچه ماهي، پرورش دهندگان ماهي با مشکل تامين نياز و افزايش قيمت روبه رو شده اند.وي در گفت و گو با اقتصادآنلاين با بيان اينکه در مجموع قيمت خوراک ماهي نسبت به سال گذشته 50 تا 55 درصد افزايش داشته است، اظهار کرد: سال گذشته قيمت هر کيلوگرم خوراک ماهي 3.5 تا 4 هزار تومان بود که امسال با افزايش حداقل 3 هزارتوماني در هر کيلوگرم، به 6.5 تا 7 هزارتومان رسيده است.وي ادامه داد: پرورش دهندگان سال گذشته هر کيلوگرم خوراک بچه ماهي را 10 تا 11 هزارتومان خريداري مي‌کردند که با کاهش واردات امسال به 18 تا 20 هزارتومان رسيده است.به گفته وي؛ بخشي از گراني پودر ماهي مربوط به افزايش خروج غيرقانوني و قاچاق اين محصول توسط خارجي‌ها از کشور است.

واردات موز ۳۳ درصد کاهش يافت

طي نيمه نخست سال جاري ۲۳۳ هزار تن به ارزش ۲۱۷ ميليون دلار به کشور وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزني ۳۳.۳۲ درصد و از لحاظ ارزشي ۱۹.۳۰ درصد با کاهش مواجه شده است.به گزارش مهر، بررسي تازه‌ترين آمار گمرک از تجارت خارجي ايران نشان مي‌دهد، در شش ماه نخست سال جاري ۲۳۳ هزار و ۷۲۲ تن موز سبز تازه يا خشک کرده به ايران وارد شده که ارزش آن رقمي‌در حدود ۲۱۷ ميليون و ۸۷۱ هزار دلار است.واردات موز سبز تازه يا خشک کرده به ايران ۱.۴۴ درصد از وزن کل و ۰.۹۸ درصد از ارزش کل واردات به ايران در اين مدت را شامل مي‌شود.در مدت مشابه سال گذشته ۳۵۰ هزار و ۵۰۱ تن موز سبز تازه يا خشک کرده وارد شده بود که ۱.۹۶ درصد از کل واردات ايران در آن مدت را به خود اختصاص داده بود.همچنين ارزش واردات اين محصول در ميان کل کالاهاي وارداتي ۲۶۹ ميليون و ۹۷۲ هزار دلار بود که از لحاظ ارزش نيز ۱.۰۷ درصد از کل ارزش واردات در آن مدت را شامل مي‌شد.به اين ترتيب آمار نشان مي‌دهد که واردات موز سبز تازه يا خشک کرده در نيمه نخست سال جاري نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزني ۳۳.۳۲ درصد و از لحاظ ارزش ۱۹.۳۰ درصد کاهش يافته است.

صادرات سيب‌زميني و رب گوجه‌فرنگي ممنوع شد

گمرک ايران ممنوعيت صادرات سيب‌زميني، رب گوجه فرنگي و خوراک دام و طيور را ابلاغ کرد.به گزارش ايسنا، در پي افزايش قيمت برخي محصولات کشاورزي مانند گوجه فرنگي و سيب‌زميني و مشتقات آن مانند رب گوجه فرنگي به دليل کاهش تقاضا تصميم بر آن شد که صادرات اين محصولات متوقف شود.گوجه فرنگي اولين محصولي بود که به اين دليل وارد بحث ممنوعيت شد و ممنوعيت آن از آخرين روزهاي تابستان اجرا شد و در همين حين فشارها براي ممنوعيت صادرات سيب‌زميني و رب گوجه فرنگي نيز افزايش يافت.بر همين اساس با تصميم وزارت جهاد کشاورزي و بخش‌نامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرک ايران ممنوعيت صادرات سيب‌زميني، رب گوجه فرنگي و خوراک دام و طيور را از روز پنج‌شنبه به گمرکات اجرايي ابلاغ کرده است.

کاهش 200 توماني قيمت مرغ در بازار

مهدي يوسف‌خاني رئيس اتحاديه فروشندگان پرنده و ماهي گفت: عرضه مرغ ديگر مانند قبل زياد نيست اما ميزان تقاضا بسيار پايين آمده و فروش مرغ کم شده است.وي در گفت‌وگو با ايلنا، در خصوص قيمت مرغ در بازار اظهار کرد: قيمت مرغ امروز با 200 تومان کاهش نسبت به اواخر هفته گذشته به 10 هزار تومان رسيده است.وي افزود: قيمت مرغ زنده درب مرغداري 6500 تومان، در کشتارگاه 8900تومان و تحويل درب واحدهاي صنفي 9100 تومان است.رئيس اتحاديه فروشندگان پرنده و ماهي با اشاره به کاهش ميزان عرضه مرغ در بازار خاطرنشان کرد: عرضه مرغ ديگر مانند قبل زياد نيست اما ميزان تقاضا بسيار پايين آمده و فروش مرغ کم شده است به همين دليل قيمت آن کاهش يافت.

مديرعامل اتحاديه دامداران ايران

دعواي صنايع لبني و نماينده دامداران براي واردات يا عدم واردات شير خشک بالاخره به پايان رسيد و به گفته رئيس اتحاديه سراسري دامداران، کميسيون اقتصادي دولت تصويب کرده تا شير خشک وارد کشور نشود. عليرضا عزيزاللهي مديرعامل اتحاديه دامداران ايران در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به اينکه دعواي صنايع لبني و توليدکنندگان براي واردات شير خشک به کجا رسيد، گفت: قرار شد واردات شير خشک انجام نشود و اين تصميم را کميسيون اقتصادي دولت گرفته و براي همه قابل اجرا است. طي چند ماه گذشته بحث‌هايي بين صنايع لبني و نمايندگان توليد دام کشور بر سر ميزان توليد شير خام کشور بود.

صنايع لبني مطرح مي‌کردند که ورودي شير به کارخانه‌ها 25 درصد کاهش يافته، بنابراين براي تأمين نياز مردم بايد شير خشک وارد شود. البته نمايندگان بخش دام کشور نيز اين مسأله را قبول نداشتند. واردات شير خشک از اين لحاظ براي صنايع لبني مهم است که آنها مي‌توانند با اضافه کردن 10 کيلوگرم آب براي يک کيلوگرم شير خشک 11 کيلوگرم شير توليد کنند. عليرضا عزيزاللهي مديرعامل اتحاديه دامداران کشور ادامه داد: کمبود شير خام در کشور وجود ندارد و از سال گذشته همه توليدکنندگان به دنبال اين بودند که مازاد شير در کشور به نوعي جمع‌آوري شود. حتي دولت سازمان تعاون روستايي را مسئول جمع‌آوري و خريد تضميني شير قرار داد و دولت هم 200 ميليارد تومان مشوق تعيين کرد، تا مازاد شير خام در کشور خريداري شود.

عزيزاللهي درباره دليل ادعاي صنايع لبني براي کاهش 25 درصدي ورودي شير خام به کارخانه‌ها گفت: قبلاً دامداران شير خام توليدي را به کارخانه‌هاي لبني مي‌دادند، اما اکنون بخشي از شير خام توليدي خود را مستقيماً به کارخانه‌هاي توليد شير خشک مي‌دهند، بنابراين صنايع لبني تصور مي‌کنند که توليد شير در کشور کاهش يافته است. وي اين را هم گفت که صنايع لبني با طرح موضوع کمبود شير خام و دامن زدن به واردات شير خشک، به دنبال کاهش دادن قيمت خريد شير خام دامداران هستند تا سود بيشتري داشته باشند.

مديرعامل اتحاديه دامداران کشور در پاسخ به اينکه نرخ خريد شير خام از دامداران چقدر است، گفت: ستاد تنظيم بازار قيمت 1570 تومان را تعيين کرده بود که البته اين رقم با توجه به کيفيت شير مي‌توانست بالاتر هم باشد، اما قيمت تمام شده شير خام براي دامداران 1870 تومان است که در حال حاضر صنايع لبني تا 2 هزار تومان هم از دامداران خريداري مي‌کنند. به گفته عزيزاللهي، در حال حاضر 12 خط توليد شير خشک در کشور وجود دارد که روزانه 2500 تن شير خام دامداران را خريداري مي‌کنند که البته 50 درصد ظرفيت اين خطوط توليدکننده شير خشک خالي است و مي‌توان ارتقا داد. مديرعامل اتحاديه دامداران ايران در پاسخ به اينکه ميزان توليد شير خام در کشور چقدر است، گفت: آماري که وزارت جهاد کشاورزي مي‌دهد 10.5 ميليون تن در سال است، اما مرکز آمار رقم 7 ميليون و 600 هزار تن را مطرح مي‌کند.

مديرعامل اتحاديه دامداران ايران در پاسخ به اينکه به نظر مي‌رسد، رقم مرکز آمار دقيق‌تر باشد، گفت: اتفاقاً آمار وزارت جهاد کشاورزي درست‌تر است، چرا که متولي توليد است، چون مرکز آمار نمي‌تواند به طور فراگير توليد دام در کشور را بررسي کند، بنابراين نمي‌تواند آ‌مار درست‌تري ارائه کند.

مديرعامل اتحاديه دامداران ايران، گفت: صنايع لبني سالانه 6.5 ميليون تن شير خام از دامداران جذب مي‌کنند و صنايع شير خشک هم روزانه 2500 تن هم شير خام دريافت مي‌کنند.

محمد قانعي رييس اتحاديه هتلداران مشهد گفت: در شش ماهه اول امسال، وضعيت ما نسبت به سال قبل بهتر شده و شاهد رشد 20 درصدي بوديم ضمن آنکه افزايش مسافران عراقي و ساير کشورهاي حوزه خليج فارس نيز تاثير زيادي در اين رونق داشت.وي در گفت‌وگو با ايلنا در خصوص وضعيت اين واحدها در شش ماه اول سال گفت: معمولا بيشترين حجم مسافر و گردشگري در اين موقع از سال اتفاق مي‌افتد، امسال هم بخشي از تابستان که شامل نيمه دوم تيرماه تا 10 شهريور ماه بود 75 درصد ظرفيت هتل‌هاي مشهد پر شده بود اين درحالي است که قبل از آن ماه رمضان را داشتيم و در فروردين و ارديبهشت‌ماه، هتل‌ها 35 درصد پذيرش داشتند ضمن آنکه پيش‌بيني مي‌کنيم در نيمه دوم سال نيز شاهد افزايش مسافران نسبت به سال‌هاي قبل باشيم.وي ادامه داد: به طور کلي در شش ماهه اول امسال، وضعيت ما نسبت به سال قبل بهتر شده و شاهد رشد 20 درصدي بوديم ضمن آنکه افزايش مسافران عراقي و ساير کشورهاي حوزه خليج فارس نيز تاثير زيادي در اين رونق داشت.قانعي ادامه داد: افزايش قيمت ارز و کاهش ارزش ريال سبب شد مسافراني که معمولا جهت زيارت به عراق و کربلا مي‌رفتند ترجيح دهند که به مشهد سفر کنند. قانعي گفت: افزايش فعاليت واحدهاي اقامتي غير مجاز نيز از مشکلات اصلي ما است اين درحالي است که ما طي ملاقاتي که با اداره اماکن و سازمان گردشگري داشته‌ايم اعلام کرديم که توانايي تحت پوشش قرار دادن اين واحدها را نيز داريم.
محمود حجتي وزير جهاد کشاورزي گفت: باتوجه به ظرفيت‌هاي خوبي که در کشور وجود دارد، ضروري است که بذرهاي هيبريد براي توسعه گلخانه‌ها در داخل توليد شود.به گزارش جهاد کشاورزي، بذرهاي هيبريد از روش‌هاي دورگ‌گيري و تجميع ويژگي‌هاي مطلوب ژنتيکي توليد مي‌شود و براي توليد محصولات گياهي سازگار با شرايط اقليمي‌از جمله خشکسالي و آفات کاربرد دارد.وي افزود : در زمان حاضر بذر بيشتر گياهان گلخانه‌اي و بذر هيبريد سبزي، صيفي ، قلم گل و گياه از خارج وارد مي‌شود در حاليکه در برخي دانشگاه‌ها و مراکز تحقيقاتي از جمله دانشگاه آزاد اصفهان اقدام‌هايي براي توليد اين محصول انجام شده است.حجتي افزود : اصفهان با کاهش منابع آب روبروست ، از طرفي ظرفيت نيروي انساني و متخصص در اين استان زياد است و بايد در زمينه توسعه گلخانه‌اي با توجه به ارزش افزوده، اشتغال، صرفه جويي و بهره وري بالا ، تلاش بيشتري انجام شود.وي همچنين بسته بندي، سورتينگ (درجه بندي و دسته بندي محصولات) و پردازشگري را از عمده مشکلات توليدات گلخانه‌اي دانست و گفت : بايد به بحث لجستيک (مديريت) محصولات گلخانه‌اي توجه ويژه‌اي شود.محمود حجتي وزير جهاد کشاورزي با تاکيد بر اينکه نارسايي‌ها و مشکلات بخش کشاورزي زياد است، افزود: مشکلات بخش آب هميشه تاريخ بوده است اما با وجود کم آبي‌ها و مشکلات، امسال يک ميليون تُن بيشتر از سال گذشته در کشور گندم توليد شد.

سيد رضا نوراني رئيس هيئت مديره انجمن ارگانيک ايران گفت: انتخاب چهار استان خوزستان، فارس، اصفهان و زنجان براي توليد محصولات گواهي شده شکوفايي کشاورزي کشور را به دنبال دارد.به گزارش صداوسيما، وي افزود: سال 85 نخستين تشکل ملي با عنوان انجمن ارگانيک ايران به عرصه توسعه محصولات ارگانيک، فرهنگ سازي، اطلاع‌رساني و برگزاري کارگاه‌هاي آموزشي در استان‌ها پا گذاشت.وي با بيان اينکه استقبال گسترده‌اي در کشور از محصولات ارگانيک شده است، گفت: برنامه ششم توسعه نيز به محصولات ارگانيک توجه ويژه‌اي دارد.رئيس هيئت مديره انجمن ارگانيک ايران ادامه داد: امسال چهار استان خوزستان، فارس، اصفهان و زنجان به صورت آزمايشي براي توليد محصولات ارگانيک و گواهي شده انتخاب شده اند.وي با اشاره به اينکه قبل از سال 85 ايران در رنکينگ جهاني محصولات ارگانيک جايگاهي نداشت اما امروز در اين رنکينگ قرار گرفته است، گفت: دولت در حال حاضر به توليد محصولات ارگانيک توجه جدي دارد.نوراني اضافه کرد: توليد محصولات ارگانيک علاوه بر واکسينه کردن سلامت جامعه، داراي ارزش افزوده بالايي نيز است.وي اظهارداشت: چهار استان مورد نظر سموم و کودهاي شيميايي را نسبت به استان‌هاي ديگر کمتر استفاده و محصولات سالم تري را به بازار عرضه کرده اند.رئيس هيئت مديره انجمن ارگانيک ايران ادامه داد: استان‌هاي مدنظر محصولات گواهي شده را در عرصه‌هاي بين المللي ارائه به طوري که از استان فارس انجير استهبان و انار نيريز گواهي‌هاي اتحاديه اروپا را دريافت کرده است.وي با اشاره به اينکه استان‌هاي خوزستان و اصفهان در توليد محصولات ارگانيک روندي رو به رشد دارند، گفت: استان زنجان هم به دليل داشتن خاک حاصلخيز و مرغوب مي‌تواند به سرعت پله‌هاي ترقي را در توليد محصولات ارگانيک طي کند.