مهر رضوي عطش بشاگرد را سيرآب کرد

بشاگرد؛ منطقه‌اي کوهستاني در دل کوه‌هاي هرمزگان، اين روزها دربند خشکسالي گرفتار است. فقدان منابع آبي زيرزميني، کمبود شديد آب شيرين و شرب و بي‌آبي گلوي مردم اين خطه را مي‌فشارد.

شرايط خاص جغرافيايي و اقليمي‌در کنار محروميت‌هاي امکاناتي مدت‌هاست که بشاگرد را در تشنگي غرق کرده است. توليت آستان قدس رضوي ارديبهشت‌ماه 97 در بازديد از مناطق محروم شهرستان بشاگرد در استان هرمزگان به بخش‌هاي امدادرسان آستان قدس دستور مساعدت و تلاش براي رفع مشکل آب شرب مناطق محروم اين منطقه را صادر مي‌کند و اکنون پس از گذشت کمتر از پنج ماه مصطفي خاکسار قهرودي معاون امداد مستضعفان آستان قدس رضوي از اهداي ادوات آب‌رساني توسط اين نهاد براي رفع مشکل آب شرب مناطق محروم اين شهرستان خبر مي‌دهد. خاکسار کم آبي را يکي از مهم‌ترين مشکلات و معضلات شهرستان بشاگرد معرفي مي‌کند و مي‌گويد: منابع آبي اين شهرستان محدود به چشمه‌هاست و متأسفانه در سال‌هاي اخير به علت کاهش نزولات آسماني اين منابع آبي خشک يا بسيار کم آب شده و تأمين آب روستاهاي اين منطقه با مشکلات بسياري مواجه بوده است. وي ادامه مي‌دهد: توليت آستان قدس رضوي در سفري که ارديبهشت ماه سال جاري به منطقه محروم بشاگرد داشتند، دستور امدادرساني براي تأمين آب آشاميدني مردم آن منطقه را صادر کردند که در اين راستا ادوات آب‌رساني از جمله تعدادي کاميون تانکردار براي انتقال آب به اين مناطق محروم اهدا شد. وي مي‌افزايد: در اين سفر تجهيز مسجد جامع شهر بشاگرد نيز در دستور کار آستان مقدس رضوي قرار گرفت.

خاکسار همچنين با اشاره به اعزام 100 پزشک متخصص براي ارائه خدمات درماني رايگان به مناطق محروم اين شهرستان در شهريورماه سال جاري، تصريح مي‌کند: 100 دندانپزشک و پزشک متخصص با حمايت و پشتيباني معاونت امداد مستضعفان آستان قدس رضوي اردوهاي جهادي سلامت خود را در اين منطقه محروم برگزار کردند. معاون امداد مستضعفان آستان قدس رضوي با اشاره به اينکه اين گروه پزشکي در بازه زماني 15 روز حضور خود در اين منطقه به بيش از 10 هزار نفر از محرومان اين منطقه محروم خدمات رايگان درماني ارائه کردند، مي‌گويد: در اين اردوي جهادي بيش از يک هزار عينک رايگان بين نيازمندان و افراد کم بينا توزيع و 6 معلول ناتوان جسمي‌نيز در اين مناطق توسط گروه جهادي شناسايي و ويلچرهايي براي آن‌ها تهيه و اهدا شد. همچنين 20 نيروي فرهنگي نيز با اين گروه جهادي همراه شده و خدمات آموزشي مختلفي را در حوزه‎هاي علمي‌و سلامت به ويژه بهداشت دهان و دندان به کودکان اين منطقه محروم ارائه دادند. همچنين ابوالقاسم جراره سرپرست دفتر نمايندگي آستان قدس رضوي در استان هرمزگان با اشاره به مشکل شديد مردم شهرستان بشاگرد در تأمين آب شرب سالم و بهداشتي، مي‌گويد: اهداي ادوات آب‌رساني به اين منطقه محروم توسط آستان قدس، باعث رفع مشکلات آب شرب شهرستان بشاگرد و بخش‌هاي تابعه گافر، پارامون و گوهران اين شهرستان خواهد شد.

تجارت

نايب رييس دوم اتاق مشترک ايران و عمان با بيان اينکه سرمايه گذاري و صادرات به کشور عمان از خطر پذيري (ريسک) پاييني براي سرمايه گذاران برخوردار است گفت: تجار ايراني مشمول معافيت مالياتي اين کشور قرار گرفته اند. شهلا عموري در گفت و گو با ايرنا، با اشاره به سفر هيات تجاري ايران متشکل از رييس، نواب رييس و دبير اتاق مشترک بازرگاني ايران و عمان، به بندر و منطقه آزاد صلاله در هفته گذشته براي ديدار و رايزني با مقامات عماني، افزود: در اين سفر که محسن ضرابي رييس اتاق مشترک ايران و عمان رياست هيات ايراني را بر عهده داشت، با احمد بن ناصر المحرزي مديرعامل بندر و منطقه آزاد صلاله ديداري انجام شد. وي ادامه داد: عمان اکنون برگ برنده تجارت ايران در منطقه محسوب مي‌شود و فعالان اقتصادي و سرمايه گذاران بايد از موقعيت فراهم شده بازار عمان نهايت استفاده و بهره را ببرند.

رييس اتاق بازرگاني اهواز با بيان اينکه در اين سفر مزيت‌هاي ارتباطي تجاري و سرمايه گذاري با عمان مورد ارزيابي قرار گرفت: افزود: امکانات و زيرساخت‌هاي ايجاد شده بندر صلاله براي حضور تجار از نزديک بررسي شد و علاوه بر اين در خصوص چگونگي حضور شرکت‌هاي ايراني در اين منطقه و تسهيلاتي که براي فعاليت اقتصادي ايران ارايه خواهد شد، نشست‌هايي برگزار شد.

تخت گاز

شرکت بازرسي کيفيت و استاندارد ايران گزارش ارزيابي کيفي خودروهاي سواري توليدي در شهريور ماه امسال را منتشر کرد. به گزارش ايسنا، براين اساس در گروه خودروهاي با سطح قيمتي کمتر از ۲۵ ميليون تومان، تمام خودروهاي قرار گرفته در اين گروه شامل سايپا ۱۳۲، سايپا ۱۳۱ و سايپا ۱۱۱ دو ستاره از پنج ستاره کيفي را کسب کرده‌اند. در گروه خودروهاي با سطح قيمتي ۲۵ تا ۵۰ ميليون تومان نيز، خودروهاي پژو ۲۰۷ اتوماتيک، تندر ۹۰ پلاس اتوماتيک، تندر ۹۰ پلاس، پژو ۲۰۷ و پارس تندر چهار ستاره کيفي را کسب کرده‌اند. خودروهاي تندر ۹۰، رانا، برليانس H۲۳۰، دنا پلاس، پژو ۲۰۶ صندوق‌دار و پژو ۲۰۶ داراي سه ستاره کيفي هستند. باقي خودروهاي قرار گرفته در اين گروه شامل نيو ام‌وي‌ام ۳۱۵، دنا، پژو پارس، پژو ۴۰۵، سورن، سمند، ساينا، تيبا‌هاچ‌بک و تيبا نيز دو ستاره کيفي کسب کرده‌اند. در گروه خودروهاي با سطح قيمتي ۵۰ تا ۷۵ ميليون تومان، خودروي B۳۰ چهار ستاره کيفي را کسب کرده است. چانگان CS۳۵، آريزو ۵، ام‌وي‌ام X۲۲ و برليانس H۳۳۰ اتوماتيک نيز داراي سه ستاره کيفي هستند. ليفان X۶۰ اتوماتيک نيز دو ستاره کيفي کسب کرده است. در گروه خودروهاي با سطح قيمتي ۷۵ تا ۱۰۰ ميليون تومان، خودروهاي هيونداي اکسنت، سراتو، هيونداي I۲۰ و‌هاوال H۲ نيز داراي چهار ستاره کيفي هستند. خودروهاي‌هايما S۷ اتوماتيک، تيگو ۵ و جک S۵ نيز سه ستاره و نيو ام‌وي‌ام X۳۳S دو ستاره کيفي را کسب کرده است. در گروه خودروهاي با سطح قيمتي بيش از ۱۰۰ ميليون تومان نيز سه خودروي پژو ۲۰۰۸، نيومزدا ۳ و سوزوکي گراند ويتارا داراي چهار ستاره کيفي هستند.

فناوری

شرکت انتقال داده‌هاي آسياتک در راستاي فعاليت‌هاي خود در حوزه مسئوليت‌هاي اجتماعي و در جهت توسعه صنعت و خدمات ICT، از استارت آپ‌ها حمايت مي‌نمايد. بر همين اساس، استارت آپ آرتيبيشن مورد حمايت آسياتک قرار گرفته است. آرتيبيشن تنها تيم هنري در جي تکس2018 دبي مي‌باشد که توانست از مرحلۀ اول صعود کرده و جزو يکي از 18 تيم استارت‌آپي باشد که به اين رقابت راه يافته است. به گزارش روابط عمومي‌شرکت آسياتک، اين رويداد در 22 مهرماه به مدت 5 روز برگزار مي‌گردد که توسط اتاق بازرگاني تهران در بخش "ستاره‌هاي آيندۀ جي‌تکس" براي شرکت‌هاي نوپا فن‌آوري اختصاص يافته است، تا توليدات و ايده‌هاي خلاقانه براي سرمايه‌گذاران بين‌المللي به نمايش گذاشته شده و امکان همکاري با ديگر استارت‌آپ‌ها مهيا گردد. اين گزارش حاکي است، درجشنواره جيتکس سال 96 ، 4500 استارت‌آپ توانستند حضور يابند که يکي از استارت‌آپ‌هاي ايراني (آرتيبيشن) توانست به مرحلۀ نهايي جايزه 180 هزاردلاري راه پيدا کند. در ادامه اين گزارش آمده است، در سال 97 نيز استارت‌آپ‌هاي زيادي از سراسر دنيا دستاورد‌هاي خود را به جهان معرفي خواهند کرد که از بين آنها تاکنون 700 استارت‌آپ به جيتکس راه يافته‌اند که استارت آپ آرتيبيشن يکي از آنها است. روابط عمومي‌شرکت آسياتک در پايان تصريح کرد: شرکت آسياتک به عنوان برترين اپراتور ارتباطات ثابت کشور، حمايت از استارت آپ‌ها را در دستور کار خود قرار داده و در اين راستا از دانش، تکنولوژي و حمايت‌هاي مالي خود در راستاي ارتقاي اين شرکت‌هاي استفاده خواهد کرد.

جهان

در حالي که طي هفته‌هاي اخير تراکنش‌هاي چند ميليارد روپيه‌اي در حساب دو فرد که دارايي آنان از چند ده‌هزار روپيه بالاتر نمي‌رفت جنجال‌آفرين شده بود، سومين مورد نيز در کراچي رخ داد. به نقل از داون نيوز، سازمان‌هاي امنيتي پاکستان با مشاهده تراکنش 3 ميليارد روپيه‌اي (حدود 25 ميليون دلار) در حساب يک راننده سه‌چرخه، وي را جهت بازجويي احضار کردند. «محمد رشيد» که در شهر کراچي با سه‌چرخه خود روزانه مسافران را از خياباني به خيابان ديگر جابه‌جا مي‌کند وقتي شنيد که در حساب او بيش از 3 ميليارد روپيه موجود است با تعجب اعلام کرد که سطح پائين درآمد او باعث شده تا قوت روزانه خانواده‌اش را نيز به‌زحمت تأمين کند. وي گفت: تنها حساب بانکي‌اي که دارم متعلق به 14 سال پيش است که 15 روز در يک اداره خصوصي کار کردم و آنها از من خواستند تا براي واريز حقوق حساب بانکي باز کنم.محمد رشيد افزود: حتي به‌خاطر ندارم که نام آن اداره چه بود ولي مي‌توانم آدرس تقريبي آن را به‌ياد بياورم. تمرکز رسانه‌ها بر سخنان محمد رشيد پس از آن افزايش يافت که هفته گذشته نيز موجودي مالي يک فالوده‌فروش دوره‌گرد در شهر کراچي به‌صورت ناگهاني از مرز 2 ميليارد و 250 ميليون روپيه گذشت و نکته جالب اينکه او نيز از وجود چنين رقم هنگفتي در حساب خود بي‌خبر بود.وي در بازجويي‌ها اعلام کرد در خانه اجاره‌اي بسيار کوچک زندگي مي‌کند و از طريق فروش فالوده روزگار مي‌گذراند. پيش‌تر از او يک راننده تاکسي نيز ناگهان متوجه وجود بيش از 50 ميليون روپيه در حساب خود شد که نمي‌دانست از کجا آمده است. اينک سازمان‌هاي امنيتي پاکستان بر اين باورند که برخي افراد ذي‌نفوذ از حساب‌هايي که بلااستفاده هستند به‌سود خود استفاده کرده و ممکن است از طريق آنها دست به اختلاس‌هاي کلان بزنند تا خود گرفتار نشوند. معماي کشف تراکنش‌هاي سنگين مالي در حساب افراد نيازمند همچنان ادامه دارد و دستگاه قضايي پاکستان با جديت پيگيري اين پرونده را به‌عهده گرفته است.

ايران

روستاي ايستا يا توقف در حومه‌ي طالقان، يکي از عجيب‌ترين روستاهاي ايران است. اهالي اين روستا اجازه ورود بانوان به روستاي خود را نمي‌دهند و از استفاده از هرگونه وسايل مدرن پرهيز مي‌کنند. گروهي از پيروان ميرزا صادق مجتهد تبريزي، فقيه مشهور دوره مشروطه که با الهام از آراي تجدد ستيز او چنين زندگي را در زمانه تسلط مدرنيته سامان داده‌اند در اين روستا زندگي مي‌کنند. ميرزا صادق مجتهد تبريزي از فقهايي بود که در هر دو حيطه نظر و عمل، بسيار بر طرد مطلق انديشه تجدد و دستاور‌هايش تاکيد مي‌کرد و تا پايان عمر بر عدم جواز استفاده از ابزار تکنولوژيک و امور جديد و مدرن فتوا مي‌داد.

اهالي روستاي ايستا واقع در شرق طالقان اوقات شرعي نماز را با شاخصه‌هاي خود استخراج کرده و آغاز و پايان ماه مبارک رمضان را نيز با رويت خويش تعيين مي‌کنند. آنها به روياي صادقانه معتقدند و به شدت منتظر ظهور امام مهدي ‌(عج) هستند. فرزندانشان بعد از رسيدن به سن تکليف مختارند که با آنان زندگي کنند يا به شهر تبريز بازگردند. اهالي روستا، هيچگونه فعاليت‌ سياسي و اجتماعي نداشته و باورهاي خود را تبليغ نمي‌کنند. اهالي روستاي ايستا، عروسي و عزا ندارند و مراسمي‌چون جشن تولد، سالگرد ازدواج و... براي آنان معنا و مفهومي‌ندارد. تا حدودي مهمان‌نواز هستند به شرطي که احدي از زنان قصد ورود به روستاي آنان را نداشته باشد. همان‌طور که تاکنون کسي از دنياي بيرون زنان آنان را نديده است. مردمان اين روستا، براي خريد مايحتاج خود همانند پارچه، ميخ و مقدار بسيار کمي‌آهن و شيشه و مانند اين‌ها به شهر طالقان مي‌روند و خودشان آهنگري و نجاري دارند. چندان مالکيتي براي اموالشان در ميان خود نمي‌بينند و بر سر اموال با کسي نزاع نمي‌کنند و اگر کسي در دارايي آنها تصرف کند با او درگير نمي‌شوند و از مال خود چشم‌پوشي مي‌کنند. در دهکده‌ي آنها کساني را مي‌توان سراغ گرفت که تنها ۲ يا ۳ بار به بيرون از محل سکونت خود رفته‌اند. آنها افراد غير از خود را اهل بيرون مي‌نامند.

اهالي روستاي ايستا هيچ گونه خدمات دولتي دريافت نمي‌کنند. خوراکي را که خاستگاه و چگونگي توليدش را ندانند، مصرف نمي‌کنند و از تناول گندم و ميوه‌هايي که با کود شيميايي و سموم دفع آفات به عمل آمده باشد، به شدت پرهيز مي‌کنند. فراوان از لبنيات توليدي خودشان استفاده مي‌کنند. گوشت کم مي‌خورند آن هم از گوشت حيوانات نر حلال گوشت. از ميهمانان خود با چاي پذيرايي مي‌کنند، اما خود نمي‌نوشند. مردان در آنجا علاوه بر شلوار نخي يا پشمي‌دست باف، پيراهن بلندي بر تن مي‌کنند که تا زانو را مي‌پوشاند و اغلب کلاهي پشمينه بر سر دارند.

گردشگری

ايلام‌ در فاصله‌ ۷۱۰ كيلومتري تهران واقع‌ شده‌ است‌. شهر ايلام‌ در ميان‌ حصاري از كوه‌ها و ارتفاعات ‌جنگلي استقرار يافته‌ و آب‌ و هواي معتدل‌ كوهستاني دارد. بهار آن‌ نيز جلوه‌اي زيبا و دلپذير دارد.

حسين‌ قلي خان‌ كه‌ ظاهرا قدرتمندترين‌ والي پشتكوه‌ بود، در محل‌ فعلي شهر ايلام‌، خانه‌هاي اعياني، اردوگاه‌ و عمارت‌ را بنا كرد كه‌ عملا به‌ مركز تابستاني واليان‌ پشتكوه‌ تبديل‌ گرديد. سال‌ها اين‌ محل‌ به‌نام‌ حسين‌ آباد والي معروف‌ بود تا در زمان‌ پهلوي اول‌ در خرداد ماه‌ ۱۳۲۵ شمسي و با توجه‌ به‌ سابقه‌ تاريخي و تصويب‌ فرهنگستان‌ ايران‌ «ايلام‌« ناميده‌ شد.

  • آسياب‌هاي آبي قديمي‌

در محدوده‌ استان‌ ايلام‌، بقاياي ده‌ها آسياب‌ قديمي‌مشهود است‌ كه‌ تعدادي از آنها در حال‌حاضر نيز مورد بهره‌ برداري قرار مي‌گيرند. اهم‌ اين‌ آسياب‌هاي قديمي‌و تاريخي عبارتند از: آسياب‌هاي قبا، كاظم‌ بگه‌ تنوره‌ خان‌، كلاي، چگاوزنه‌، يوسف‌، قبادبگ‌، باوي گمار، گريان‌، خندان‌ و آسياب‌ نادريژ در مناطق‌ ايلام‌ و بانقلان‌، آسياب‌هاي موسي، حلاج‌ آباد، چم‌آب‌ در منطقه‌ چم‌ آب‌ و آسياب‌هاي ديزله‌، چم‌سارد، رحمان‌، چم‌بور، ملكشاهي، ميراختيار، بولي‌ها، كوله‌، سرني، ميمه‌، گلان‌، شيخ‌ مكان‌ و سراب‌ كلان‌ در مناطق‌ چوار و صالح‌آباد، دره‌ شهر، شيروان‌ و چرداول‌.

  • سنگ‌ نوشته‌ آشوري (گل‌‌گل‌)

يکي از آثار تاريخي ايلام گل گل مي‌باشد.سنگ‌ نوشته‌ گل‌‌گل‌ ملكشاهي در كنار روستاي گل‌گل‌ در فاصله‌ ۲۵ كيلومتري شهر ايلام‌ بر ديواره‌ كوهي حك‌ شده‌ است‌. اين‌ سنگ‌‌نبشته‌ به‌ دوران‌ آشور بانيپال‌ مربوط‌ است‌ و حدود ۳ هزار سال‌ قدمت‌ تاريخي دارد. بر روي سنگ‌ نوشته‌، نقش‌ پيكره‌ يك‌ سرباز آشوري با كلاه‌ خود، ماه‌ وستاره‌ در بالاي سر آن‌ در حاليكه‌ پيكاني در دست‌ دارد، مشاهده‌ مي‌شود. در قسمت‌ تحتاني اين‌ سنگ‌ نوشته‌چند جمله‌ با خطوط‌ ميخي حك‌ گرديده‌ است‌.

  • گورستان‌ چنار

يکي از مکان‌هاي تاريخي ايلام گورستان چنار نام دارد.اين‌ گورستان‌ باستاني در ناحيه‌ چنارباش‌ ايلام واقع‌ شده‌ و به‌ هزار سال‌ قبل‌ از ميلاد تعلق‌دارد. در اين‌ ناحيه‌، تعدادي گور كشف‌ گرديده‌ كه‌ بنا به‌ رسم‌ آن‌ زمان‌، مردگان‌ آن‌ درون‌ خمره‌هاي كوچك‌ و بزرگ‌دفن‌ شده‌ بوده‌اند و لوازم‌ و اشيا مرده‌ نيز در كنار او در داخل‌ خمره‌ قرار داشته‌است‌.

  • تپه‌ وركبود

تپه‌ وركبود در نزديك‌ رود كشكان‌ و در حدود ۲۰ كيلومتري شمال‌ غربي ايلام‌ قرار دارد. باستان‌ شناسان‌ در گودال‌ قائمي‌كه‌ در اين‌ تپه‌ حفر كرده‌اند، به‌ تعداد زيادي گور دست‌ يافته‌اند كه‌ تعدادي از آن‌هابا قلوه‌ سنگ‌هاي نامنظم‌ پوشيده‌ شده‌ بود و قلوه‌ سنگ‌هاي بزرگي هم‌ در جوانب‌ گورها، براي استواري سقف‌گورها، چيده‌ شده‌ بود. اشياء فلزي به‌ دست‌ آمده‌ از اين‌ تپه‌، از جنس‌ مفرغ‌ و آهن‌ مي‌باشند.تپه ورکبود جز مکان‌هاي تاريخي ايلام به شمار مي‌رود.

  • آبشار گچان

آبشار گچان در 15 کيلو متري شمال شهر ايلام و در ميان تنگ که خود يکي از تفرجگاه‌هاي ايلام است قرار دارد. در اين منطقه که کوه‌هاي زيبا و معظم مانشت و قلارنگ به همراه گچان گويي به هم رسيده‌اند منظره بسيار زيبايي را ايجاد کرده است. به گونه‌اي که در فصول بهار، تابستان و پاييز و حتي زمستان بعلت دسترسي تقريبا راحت آن پذيراي خيل عظيم دوستداران طبيعت است.

  • تالاب زمزم

تالاب زمزم در 74 کيلومتري شرق شهر ايلام واقع گرديده است. مساحت آن در حدود يک هکتار و ارتفاع آن ازسطح درياهاي آزاد 675 متر است. آب آن به صورت چشمه و داراي آب دايمي‌است. پوشش گياهي اطراف آن چشم‌انداز زيبايي را بوجود آورده و زيستگاه بسيار مناسبي براي حيات وحش فراهم نموده است.

  • کبيرکوه

کبيرکوه به مجموعه کوه‌هاي بلندي است که خود قسمتي از رشته کوه بزرگ زاگرس است گفته مي‌شود. اين رشته از ديوارهاي جنوبي دره رودخانه آب آفتاب و کنجان چم شهرستان مهران شروع شده و رو به رودخانه کرخه در دهستان الوار گرمسيري از شهرستان خرم آباد لرستان ادامه مي‌يابد. دامنه‌هاي شمال و شمال شرقي آن به دره‌هاي رودخانه سيمره، کرخه و دامنه‌هاي جنوب و جنوب غربي آن به مرز ايران و عراق منتهي مي‌شود. دره کنجان چم تا دره رودخانه کرخه 175 کيلومتر و عرض آن در حد فاصل رودخانه سيمره يا کرخه تا مرز ايران و عراق بين 45 تا 80 کيلومتر است. اين کوهستان پهنه‌اي به وسعت 9500 کيلومتر مربع را زير پوشش قرارداده است.

  • قلعه سه کسان

در جنوب غربي دره شهر و بر روي ارتفاعات صخره‌اي حد فاصل ارتفاعات کبير کوه و دشت دره شهر در بالاترين منطقه قلعه‌اي بزرگ موجود مي‌باشد که به نام سه کسان يا سه کسون خوانده مي‌شود. اين قلعه يکي از بزرگترين و گسترده‌ترين قلعه‌هاي دوره ساساني اسلامي‌در منطقه بوده که دسترسي به آن بسيار مشکل مي‌باشد.مصالح ساخت آن قلوه سنگ و گچ مي‌باشد. ديوارها جهت غير قابل دسترس بودن بر روي صخره‌ها ساخته شده است اين قلعه داراي آب انبار به صورت کنده کاري صخره‌ها بوده است.

  • قلعه هزاراني

از آثار تاريخي ايلام مي‌توان از قلعه هزاراني نام برد. در امتداد جاده آبدانان-مورموري در ابتداي روستاي هزاراني در بخش شمالي جاده بقايايي قلعه‌اي بر روي يک تپه طبيعي ديده مي‌شود. ارتفاع اين تپه حدود 10 متر مي‌باشد که آثار بجاي مانده معماري آن به صورت يک قلعه بوده که با مصالح سنگ و گچ ساخته شده است پلان بنا به شکل دالانهايي مستطيلي شکل و طويلي است که متاسفانه کاملا تخريب و به صورت مدفون و نيمه مدفون مشاهده مي‌شوند و مربوط به دوران ساساني مي‌باشند.

  • آتشکده سياهگل ايوان

بناي آتشکده مربوط به دوره ساسانيان است که در 15 کيلومتري جنوب غربي روستاي سرتنگ و در مسير رودخانه خروشان کنگير ايوان قرار دارد.اين بنا يکي از سالم‌ترين آتشکده‌هاي دوران قبل از اسلام در استان مي‌باشد.اين بنا روي چهار پايه ساخته شده و داراي گنبدي يک جداره مي‌باشد.

  • آتشکده موشکان

آتشکده موشکان از مکان‌هاي تاريخي ايلام و در فاصله 3 کيلومتري شهر سرابله قرا دارد که مربوط به دوران ساسانيان است. اين آتشکده از ملات ساروج و سنگ ساخته شده است که در طول زمان بر اثر حوادث مختلف تخريب گرديده است که در سال 1382 زيرزمين آتشکده مذکور توسط اداره کل ميراث فرهنگي و گردشگري استان با طاق‌هاي قوسي شکل بازسازي گرديده است.

  • چهار طاقي

يکي ديگر از مکان‌هاي تاريخي ايلام چهار طاقي نام دارد. اين اثر در شهرستان دره شهر بر روي تپه بناي يک آتشکده به صورت چهار طاقي باقي مانده است .اين بنا را در محل طاق مي‌گويند. اين بنا تماما با قلوه سنگ و گچ ساخته شده است و مربوط به دوران ساساني است