دلايل تغيير قيمت مسکن

رئيس کميسيون عمران مجلس گفت: قبل از CFT عملکرد دستگاه‌هاي اجرايي، وزارت راه و شهرسازي و توليد نشدن آپارتمان جديد در افزايش قيمت‌ها در بخش مسکن تاثيرگذار بود. محمدرضا رضايي در گفت‌وگو با ايسنا، با تاثيرپذير دانستن اقتصاد کشور از تصويب يا رد لايحه CFT، گفت: درست است که CFT بر کلان اقتصاد کشورمان تاثيرگذار است اما قبل از آن بايد به بافت فرسوده و سرمايه گذاري در اين بخش توجه اساسي کرد. سالانه به يک ميليون آپارتمان جديد نياز داريم اما در خوشبينانه‌ترين حالت کمتر از ۴۰۰ هزار واحد توليد مي‌شود و طبيعي است که اين کمبود روي هم انباشته شده و نياز بزرگتري شکل مي‌گيرد و قيمت‌ها در اين بخش به دليل افزايش تقاضا بالا مي‌ماند.


برنامه طرح راهداري زمستاني تدوين شد

معاون راهداري سازمان راهداري از تدوين برنامه جامع اجرايي و عملياتي براي اجراي طرح راهداري زمستاني خبر داد. به گزارش تسنيم، حيدر مطاعي اظهار کرد:در شرايط جوي و وضعيت بارشها در کشور، بحث نگهداري ابنيه فني و انجام فرآيندهاي جاري راهداري بسيار حائز اهميت است به گونه‌اي که الزام انجام بازديدهاي هفتگي از ابنيه فني به ويژه پلها، بيش از پيش ضروري است. وي افزود تجهيز تمامي‌گردنه‌ها و مناطق برفگير به دستگاه گريدر و نمک‌پاش و همچنين انجام بازديدهاي مستمر از راهدارخانه‌ها و بررسي نيروهاي راهداري، وضعيت آن‌ها و امکانات و ماشين‌آلات راهداري و آمادگي آنها بايد از هم‌اکنون صورت گيرد.


برنامه اجرايي 2 شهر جديد تيس و ايوانكي

معاون وزير راه و شهرسازي از آغاز فعاليت ۲ شركت از زيرمجموعه‌هاي شركت مادر عمران شهرهاي جديد تيس و ايوانكي در ۶ ماه دوم سال ۹۷ خبر داد و گفت:خوشبختانه شركت عمران شهرهاي جديد با وجود توقف اكثر پروژه‌هاي دستگاه‌هاي دولتي در سطح كشور به دليل مشكلات مالي اجازه توقف و تعطيلي پروژه‌هاي عمراني خود در شهرهاي جديد را نداده و توانست تا حد ممكن اين طرح‌ها را سرپا نگه دارد.

حبيب‌اله طاهرخاني با اشاره به پايين بودن سطح سرانه‌هاي خدماتي در شهرهاي جديد بيان كرد: ما بايد براي ارتقاي سطح خدمات در شهرهاي جديد از منابع استاني استفاده كرده و بايد در فرصت باقيمانده از سال ۹۷ از آن‌ها بهره‌مند شويم.

تلاش ايران و هند براي راه اندازي بندر چابهار

هند و ايران تلاش‌هاي خود را براي عملياتي کردن بندر چابهار از سر گرفته‌اند و قصد دارند بخشي از بندر چابهار را قبل از تحريم‌هاي آمريکا راه‌اندازي کنند.

به گزارش خبرگزاري تسنيم به نقل از تايمزآو اينديا، هند و ايران تلاش‌هاي خود را براي عملياتي کردن يکي از لنگرگاه‌هاي بندر چابهار از سر گرفته اند. اين در حاليست که نگران تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران در اوايل ماه آينده ميلادي هستند. هفته گذشته يک هيئت نمايندگي از ايران به دهلي رفت که تصميم گرفتند تلاش‌هاي خود را براي تکميل بخشي از بندر چابهار دوبرابر کنند. اين پروژه به خاطر ترس هند از تحريم‌هاي آمريکا به تأخير افتاده بود.

زمان ترکيدن حباب بازار مسکن نرسيده است

عضو کميسيون عمران مجلس گفت: به نظر من هنوز موقع ترکيدن حباب بازار مسکن نرسيده و حداقل تا پايان سال ۹۷، شاهد کاهش قيمت مسکن نخواهيم بود.

سيدکمال الدين شهرياري در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري خانه ملت، با اشاره به افزايش 34 درصدي صدور پروانه ساختماني در سال جاري نسبت به سال گذشته، گفت: اين يک قاعده کلي و اصلي است که به ميزان افزايش عرضه محصول، قيمت کاهش پيدا مي‌کند و در مقابل به هر ميزاني که تقاضا بالا برود، قيمت نيز افزايش پيدا مي‌کند و در بازار مسکن نيز ما چنين مسئله‌اي را شاهد بوديم که با افزايش تقاضا و هجوم مردم براي خريد مسکن، قيمت‌ها بالا رفت.

مردم نگران قيمت تمام شده مسکن نباشند

رئيس اتحاديه املاک استان تهران با اشاره به کساد شدن بازار مسکن گفت: ۸۵ درصد از مصالح ساختماني در کشور توليد مي‌شود به همين دليل مردم نگران قيمت تمام شده مسکن نباشند.

مصطفي قلي خسروي در گفت‌وگو با ميزان، با اشاره به کاهش معاملات مسکن در سال جاري بيان کرد: ميزان معاملات در ۶ ماهه سال جاري، ۱۸۹ هزار و ۵۳۲ قرارداد بوده در حاليکه در مدت زمان مشابه سال گذشته ۲۱۰ هزار و ۸۲۲ قرارداد به ثبت رسيده است.

وي در ادامه افزود: فعالان بازار مسکن بر اين باورند که اين بازار با رکود مواجه شده، اما آمار‌ها نشان مي‌دهد که ميزان معاملات کاهش نيافته بلکه بازار مسکن با کسادي روبرو شده است.

اجازه گران شدن بليت هواپيما را نمي‌دهيم

دبير ستاد اربعين مي‌گويد: قيمت‌هاي حداکثري براي همه مسيرهاي زميني و هوايي سفر به اربعين اعلام شده و کسي حق ندارد قيمت بيشتري از زائران دريافت کند. شهريار حيدري (دبير ستاد اربعين) در خصوص هزينه حمل‌ونقل زائران براي رسيدن به عراق به خبرنگار ايلنا گفت: قيمت‌هاي حداکثري براي همه مسيرها اعلام شده و کسي حق ندارد قيمت بيشتري را از زائران اربعين دريافت کند.

وي درباره هزينه بليت هواپيما بيان کرد: براساس اعلام سازمان هواپيمايي کشوري حداکثر قيمت بليت هواپيما براي رفت و برگشت مسير تهران به نجف ۲ ميليون و ۲۰۰ هزار و مسير مشهد به نجف ۲ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان تعيين شده است و باتوجه به توافق انجام شده هيچ‌کس حق ندارد با قيمتي بيشتر از اين مقدار، بليتي را به فروش برساند اما شرکت‌هاي هواپيمايي در اينکه با قيمت کمتري بليت‌هاي خود را به فروش برسانند، مجاز هستند و اين موضوع به پرواز و تعداد زائران بستگي دارد.

معاون وزير راه و شهرسازي با توجه به افزایش قیمت مسکن و اجاره بها هشدار داد؛

معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه با اقدامات پيشگيرانه توانستيم روند حاشيه نشيني را در برخي از شهرها کنترل کنيم، گفت: با افزايش قيمت مسکن و اجاره بها شاهد ايجاد و توسعه منطقه هلال فقر در تهران هستيم.

به نقل از ايلنا محمد سعيد ايزدي درباره افزايش حاشيه‌نشيني ناشي از افزايش قيمت اجاره‌بها بر قيمت‌مسکن در کلانشهرها اظهار داشت: درباره حاشيه‌نشيني و وضعيت سکونت‌گاه‌هاي غيررسمي‌دو سناريو وجود دارد اول اينکه طبق آمارهاي رسمي‌سال 95 روند رشد جمعيت در بسياري از شهرها به صورت متوسط نزديک به صفر شده و در برخي از شهرها هم منفي است.

وي افزود: تحولات جمعيتي مشابه تحولات ودگرگوني‌هاي دهه‌هاي قبل را نداريم و طبق اين آمار پيش‌بيني نمي‌شود در همه کلانشهرها شاهد افزايش مهاجرت و رشد جمعيت باشيم.

معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه البته در کنار اين پيش بيني، ساير نيروها مانند خشکسالي‌، تغييرات اقتصادي و ... باعث تغيير روند مهاجرت مي‌شود، گفت: افزايش قيمت مسکن و اجاره‌بها مي‌تواند عامل افزايش روند حاشيه‌نشيني شود.

ايزدي تاکيد کرد: البته اين پديده‌ها شامل همه شهرها نمي‌شود بنابراين نمي‌توانيم آن را به تمام کشور تعميم دهيم اما در شهري مانند چابهار شاهد تاثيرگذاري هر دوي اين عوامل يعني هم خشکسالي و هم تغييرات اقتصادي در روند مهاجرت و جابجايي جمعيت هستيم و اين عوامل موج مهاجرت‌هاي حاشيه‌نشيني را افزايش داده‌اند و به آن سرعت بخشيده‌اند. در شهرهاي مرزي مانند کردستان هم اين تغييرات جابجايي جمعيتي انتظار مي‌رود.

معاون معماري و شهرسازي ادامه داد: اما در کلانشهري مانند تبريز شاهد آن هستيم که با به اجرا رسيدن برنامه‌هاي پيشگيرانه و همکاري قوه قضائيه با ستاد ملي بازآفريني شهري روند حاشيه‌نشيني کاهش پيدا کرده است. البته در کلانشهرهايي مانند اهواز شاهد موج جديد مهاجرت هستيم.

ايزدي با اشاره به تشکيل کارگروه پيش‌نگري و پيشگيري رشد سکونت‌گاه‌هاي غيررسمي‌گفت: خوشبختانه با همکاري قوه قضائيه توانسته‌ايم بررسي‌ها ومطالعات جدي در بحث مبدا و مقصد مهاجرت داشته باشيم.

وي افزود: طبق گزارش‌هاي اين کارگروه در شش ماه گذشته در شش شهر پايلوت با اجراي سياست‌هاي پيشگيرانه تصرف‌هاي غيرقانوني به صفر رسيده است.

دبير شوراي عالي معماري و شهرسازي با بيان اينکه متاسفانه در دهه‌هاي قبل اين نگاه و برنامه‌‌ريزي‌ها در جهت کاهش حاشيه‌نشيني و مهاجرت وجود نداشته است، گفت: با اقدامات ويژه‌اي که در حوزه مبدا انجام شد توانستيم در بسياري از شهرها جريان مهاجرت را کنترل کنيم که بايد اين برنامه‌ها در سايرکلانشهرها هم به اجرا برسد.

ايزدي با اشاره به عامل مهمي‌که در جريان مهاجرت و گسترش حاشيه‌نشيني و سکونتگاه‌هاي غيررسمي‌موثر است، گفت: بحث ديگر که در جريان جابجايي جمعيت نقش دارد بحث اقتصاد کلان است که بايد در سياست‌هاي توسعه مسکن و سياست‌هاي توسعه شهري در نظر گرفته شود و با توجه به اين عامل در بسياري از برنامه‌ها بازنگري شود در غيراين صورت با سياست‌هايي که از پيش تعيين شده هيچ پيش‌بيني از روند جابجايي جمعيت نمي‌توان داشت و همين عامل مي‌تواند منجر به گسترش جوامع نابسامان در کلانشهرها به ويژه تهران شود.

معاون وزير راه و شهرسازي با تاکيد بر پديده هلال فقر در کلانشهر تهران گفت: در حال حاضر در ضلع غرب، جنوب و جنوب‌شرق تهران هلال فقر ايجاد شده است که اين روند صعودي استقرار سکونتگاه‌هاي غيررسمي‌مي‌تواند بسيار پرمخاطره باشد.

ايزدي با بيان اينکه يکي از عوامل ايجاد سکونتگاه‌هاي غيررسمي‌و نابسامان در حاشيه تهران ناشي از تداخلات محدوده و حرائم شهرها است، گفت: در جنوب شهر تهران شاهد تداخلات مديريتي هستيم که باعث ايجاد اين سکونتگاه‌هاي غيررسمي‌و بي‌نظمي‌هاي شهري شده است و تصرف‌ها در اين مناطق افزايش يافته است.

وي افزود: به طوري که در نسيم‌‌شهر که در نزديکي تهران است ميزان جمعيت از کمتر از چهار هزار نفر در چند سال گذشته امروز به جمعيت بيش از 600 هزار نفر رسيده‌ايم که تمام اين رشد جمعيتي قابل توجه ناشي از اختلافاتي است که در مديريت شهري وجود دارد.

معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به ساخت و سازهاي غيرقانوني در محدوده‌هاي شهر تهران اظهار داشت: متاسفانه اين تصرفات غيرقانوني که برخي از شرکت‌ها و شهرداري‌ها به آن رسميت داده و ما را با حقوق مکتسبه مواجه کرده مشکلات بسيار زيادي براي شهر تهران ايجاد خواهند کرد. مجبور هستيم براي آنها تصميم بگيريم اينکه آنها را وارد محدوده طرح‌هاي شهري کنيم يا نه؟

دبير شوراي عالي معماري و شهرسازي با تاکيد بر اينکه اين مسائل حادي است که مديريت نشده است، گفت: با تشکيل شوراي ساماندهي پايتخت به دنبال حل اين مسائل هستيم و به اين شورا گزارش داديم که مساله تهران بايد در مجموعه شهري تهران ديده شود.

ايزدي با بيان اينکه افزايش جمعيت در اين سکونتگاه‌هاي غيررسمي‌پرشتاب شده است، گفت: وزارت راه و شهرسازي براي ساماندهي اين مناطق چندين گزينه و راهبرد از طريق حمل و نقل، صنعت، پراکنش جمعيت، تقسيمات کشوري، اصلاح حوزه‌هاي مديريتي و ... پيشنهاد داده است. البته روند بررسي اين موضوعات بسيار کند پيش مي‌رود اين در حالي است که اگر هر چه زودتر به اين موضوع ورود نکنيم تهران را با مشکلات بيشتري مواجه خواهيم کرد.

معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به ساخت‌وسازهاي جديد که در محدوده شهر تهران به صورت غيرقانوني انجام مي‌شود، گفت: اين ساخت و سازها سرپناه سازي است و فقط در حد پاسخگويي به اسکان غيررسمي‌احداث مي‌شود به طور قطع پروانه ساخت ندارند و جزو ساخت و سازهاي غيرقانوني محسوب مي‌شوند.

وي تاکيد کرد: همانطور که گفتم ساخت و ساز اين واحدهاي غيرقانوني در فواصل حرائم شهرها خارج از مديريت شهرداري تهران انجام مي‌شود به همين دليل پيشنهاد داده‌ايم که تمامي‌اين نواحي به صورت يکپارچه تحت مديريت شهرداري تهران قرار بگيرند.

ايزدي ادامه داد: خوشبختانه شهرداري تهران که در سال‌هاي گذشته با وزارت راه و شهرسازي در بحث بازآفريني شهري و کنترل حاشيه‌نشيني همراه نبود در حال حاضر به کمک دولت آمده و برنامه مشترک براي ساماندهي و تعيين تکليف اين مناطق داريم.

وي با اشاره به شکل‌گيري پديده مهاجرت از سکونتگاه‌هاي رسمي‌به غيررسمي‌گفت: مهمترين عامل ايجاد اين پديده افزايش قيمت مسکن و اجاره‌بها است که رسيدگي به اين موضوع را هم در دستور کار قرار داده‌ايم. ايزدي با اشاره به افزايش حاشيه‌نشيني در منطقه پرند در شرايطي که مسکن مهر پرند فاقد متقاضي است، گفت: بايد در نظر داشته باشيم خانواده‌هايي که در سکونتگاه‌هاي غيررسمي‌اين منطقه ساکن شده‌اند قدرت خريد بسيار پاييني دارند که حتي نمي‌توانند در مسکن مهر هم صاحب خانه شوند.

وي افزود: اين گروه‌ها پايين‌تر از دهک 3 قرار دارند و حتي نمي‌توانند از تسهيلات و امکانات مسکن حمايتي استفاده کنند البته يکي از دلايل سکونت در اين مناطق نزديکي آن به شهرک‌هاي صنعتي است که محل کار آنها محسوب مي‌شود.

معاون وزير راه و شهرسازي همچنين درباره کنترل حاشيه‌نشيني در شهر مشهد گفت: يک سوم جمعيت مشهد يعني يک ميليون و 200 هزار نفر در حاشيه اين شهر زندگي مي‌کنند که خوشبختانه توانستيم با برنامه‌هاي پيشگيرانه روند افزايش حاشيه‌نشيني در مشهد را کنترل کنيم. ايزدي ادامه داد: پس از انجام برنامه‌هاي پيشگيرانه در مشهد امروز برنامه‌هاي درمان موضوع حاشيه‌نشيني در اين کلانشهر دنبال مي‌شود و توانستيم آن روند انفجاري حاشيه‌نشيني را کنترل کنيم و از گسترش نواحي غيرقانوني بکاهيم.