طرح شفافيت آراي نمايندگان عالي است

سخنگوي شوراي نگهبان درباره طرح شفافيت آراي نمايندگان، اظهار کرد: اين طرح خيلي خوبي است. ما که اعلام کرديم و همان موقع هم اعلام کرديم و توييت آن را هم زديم و حمايت هم کرديم و گفتيم که کار خوبي است. عباسعلي کدخدايي در گفت‌و‌گو با ايلنا در واکنش به اين که برخي معتقدند شفافيت آراي نمايندگان ممکن است در نظارت‌هاي شوراي نگهبان تاثير بگذارد و باعث رد صلاحيت نمايندگان در سال‌هاي بعد شود، گفت: قانون اساسي گفته که نمايندگان در بيان آرا و نظراتشان آزاد هستند و شوراي نگهبان هم هيچ وقت ورود نکرده و در آينده هم ورود نخواهد کرد. وي افزود: نمايندگان با خيال راحت طرح شفافيت آرا را امضا و عمل کنند، شوراي نگهبان هم ورود نخواهد کرد.


دولت دنبال حذف کاغذ بازي اداري

مديرکل دبيرخانه نهاد رياست جمهوري گفت: دولت تدبير و اميد مکاتبه‌هاي الکترونيک را جايگزين مکاتبات کاغذي کرده و دنبال حذف بروکراسي اداري است.به گزارش ايرنا، «حسين ملايجردي» افزود: سال گذشته 121 ميليون مکاتبه الکترونيکي و کاغذي در سازمان‌ها و دستگاه‌هاي اداري انجام شد که 85 درصد آنها مکاتبه‌هاي الکترونيکي است.وي با اشاره به اينکه مکاتبات الکترونيک در دستگاه‌هاي اجرايي افزايش يافته راه اندازي سامانه‌هاي الکترونيکي «سما»و «رصد» در ادارات، پيگيري اتصال دفاتر پست و پيشخوان استان‌ها به شبکه دولت، جمع آوري دستگاه‌هاي تکثير در ادارات و تعيين يک روز به عنوان «روز بدون کاغذ» را مورد تاکيد قرار داد .



ايران هرگز وارد جنگ نيابتي با عربستان نشد

سفير کشورمان در لندن تاکيد کرد: ايران هيچ‌گاه وارد جنگ نيابتي با عربستان سعودي نشد و ما فقط به تنها دولت قانوني سوريه براي مقابله با داعش کمک کرديم. ايران، برخلاف آمريکا با دعوت و مجوز وارد سوريه شد.به گزارش ايسنا،‌ حميد بعيدي نژاد گفت: ما با دو سال و نيم کار شبانه روزي توانستيم به توافق دقيقي برسيم که دستيابي به آن غير قابل تصور بود. فقط کافيست آن را با توافقي که ترامپ با کره شمالي به آن مي‌بالد مقايسه کنيد که تنها دو صفحه کليات است.وي بيان کرد: چگونه ايالات متحده مي‌خواهد ديگر اعضاي دائم شوراي امنيت را به دليل پايبندي به قطعنامه‌هاي آن شورا تحريم کند؟ اين خلاف حقوق بين الملل است.

تحريم‌هاي آمريکا توهين به جهان است

سخنگوي وزارت امور خارجه اعلام ليست جديد تحريمي‌وزارت خزانه داري آمريکا را بخشي از جنگ رواني عليه ملت ايران دانست و گفت: اين اقدام ناشي از کينه ورزي دولت آمريکا با ملت ايران و توهين آشکار به سازوکارهاي حقوقي و بين المللي است. بهرام قاسمي‌در واکنش به اعلام ليست جديدي از شرکت‌هاي ايراني تحريم شده از سوي وزارت خزانه داري آمريکا اظهار داشت: دولت آمريکا برخلاف ادعاها و اظهارات رياکارانه خود در حمايت از مردم ايران، با اينگونه اقدامات در راه بهره مندي آنها از روابط اقتصادي خارجي و ارتباط اقتصادي و تجاري با جامعه بين المللي سنگ اندازي و مانع تراشي مي‌کند و برخلاف موازين حقوق بين المللي و حقوق بشري منافع آنها را با تهديد مواجه مي‌کند که البته راه به جايي نخواهند برد.وي با اشاره به قرار موقت اخير صادر شده از سوي ديوان بين المللي دادگستري که از آمريکا مي‌خواهد از دست زدن به هر اقدامي‌که مناقشه را تشديد کرده و يا دامنه آن را گسترش داده و حل آن را دشوارتر کنند،خودداري کند، گفت: رويکردي که دولت آمريکا در پيش گرفته است وعدم پايبندي اين کشور به سازو کارها، قواعد و حقوق بين المللي نه تنها منافع مردم ايران بلکه ثبات و امنيت جهان را مورد تهديد قرار مي‌دهد.

ادامه تحقيقات درباره حادثه تروريستي اهواز

رئيس سازمان قضايي نيرو‌هاي مسلح با بيان اينکه تا پايان تحقيقات اين حادثه نمي‌توان پيش داوري کرد، اظهار کرد: با توجه به حساسيت پرونده حادثه تروريستي اهواز تحقيقات درباره قصور مأموران نظامي‌و انتظامي‌همچنان ادامه دارد.حجت الاسلام بهرامي‌گفت: در ارتباط با اين پرونده افرادي به دادسرا احضار شدند و از آنان تحقيق به عمل آمده است و براي تعدادي قرار صادر شد و هم اينک يک نظامي‌در بازداشت است که بعد از اتمام تحقيقات، اطلاع‌رساني انجام مي‌شود.رئيس سازمان قضايي نيرو‌هاي مسلح تصريح کرد: اين سازمان با هدف رسيدگي به جرايم احتمالي نيرو‌هاي مسلح که بزرگترين مسئوليت را در ايجاد امنيت جامعه دارند، تشکيل شده است و در اين ارتباط تمام تلاش خود را به‌کار بسته ايم. بهرامي‌افزود: ايران امروز به دليل داشتن نيرو‌هاي مسلح قوي امن‌ترين کشور خاورميانه است و بايد قدردان آن‌ها باشيم.

FATF باعث بهبود فضاي کسب و کار

عضو فراکسيون اميد مجلس يکي از علل گسترش مؤسسات مالي و اعتباري مشکل‌دار را که باعث ايجاد مشکلات و نارضايتي‌ها در جامعه شدند ناشي از تبعات عدم شفاف‌سازي‌هاي کافي مالي دانست و پيوستن به FATF را باعث شفاف‌سازي هرچه بيشتر نظام مالي و بانکي برشمرد.به گزارش ايلنا لرستان، محمود صادقي گفت: اجماع جهاني روي اين قضيه است که چهار گروه القاعده، داعش، بوکرحرام و جبهه النصره تروريستي‌ هستند و اين اجماع است که منابع مالي اين گروه‌ها شناسايي و با اين منابع مالي مقابله بشود.وي اظهار داشت: يکي از آسيب‌ها اين است که بايد با اقتصاد زيرزميني و غيررسمي‌و ثبت نشده مبارزه کنيم و همچنين فرارهاي مالياتي نداشته باشيم و متأسفانه بخشي از حجم اقتصاد ايران از نوع اقتصاد زيرزميني است که وجود تحريم‌هاي ظالمانه‌ استکبار جهاني نيز به تقويت اقتصاد زيرزميني کمک مي‌کند.عضو فراکسيون اميد توضيح داد: متأسفانه FATF اعلام کرده بود ايران جزء کشورهاي ليست سياه است و همين باعث مي‌شود که ما نتوانيم حتي با دوستان خودمان هم ارتباطات مالي و بانکي راحت و مورد نياز را داشته باشيم و به همين علت، پيوستن به FATF يک ضرورت براي اقتصاد ايران است.محمود صادقي بيان داشت: پيوستن به FATF به نفع اقتصاد کشور ماست و مقابله با جرائم سازمان‌يافته را نيز اثرگذارتر مي‌کند که به نفع کشور است و همچنين مبارزه با باندهاي مواد مخدر نيز مؤثرتر خواهد شد.

عملکرد احزاب انتخاباتي و مقطعي است

سخنگوي کميسيون شوراهاي مجلس گفت:بايد دولت ساختاري را براي بهره‌گيري از نظرات نمايندگان همه احزاب موجود در کشور به منظور پيشبرد اهداف و استفاده از نخبگان و شايستگان در مسئوليت‌ها ايجاد کند.اصغر سليمي‌درگفت‌وگو با خانه ملت گفت: يکي از کاستي‌هاي بزرگ مردم سالاري در کشور ما نبود احزاب منسجم و پايداري است که در همه مقاطع پيگير حقوق مردم باشند چرا که احزاب و تشکل‌ها در کشور ما بيشتر انتخاباتي و مقطعي عمل مي‌کنند اما اگر تشکل‌هاي سياسي به گونه‌اي باشد که نخبه‌پروري کنند مي‌توانيم بهتر با مشکلات مختلف سياسي و اقتصادي مواجه شويم.وي ادامه داد: اخيراً بحث استاني شدن انتخابات مطرح شده که موضوع مغاير با ساختار سياسي و دموکراتيک توسعه يافته است چرا که به جاي استاني کردن انتخابات بايد احزاب در بخش‌هاي مختلف کشور فعال شوند و نمايندگان خود را براي مسئوليت‌هاي ملي معرفي کند.

مشکلات مربوط به روابط خارجي

عضو فراکسيون اميد در مجلس با تاکيد بر جهت‌گيري مناسب روحاني از آغاز به کار، معتقد است: بخش مهمي‌از مشکلات کشور مربوط به کم و کيف روابط خارجي و نواقص در داخل است که رمز حل بحران در وفاق و تجميع سرمايه‌ها و پذيرش تفاوت‌ها است. محمدرضا نجفي در گفت‌وگو با خانه‌ملت گفت: ضعف‌هاي قابل توجهي هم در بدنه اجراي دولت، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها مختلف دوره دوازدهم دولت نيز شاهد بوديم، به نظر بخشي از اين دستگاه‌ها متعهد و ملتزم به مشي دولت يعني همان چيزي که آقاي روحاني در دو انتخابات با مردم وعده کرده بود، نبودند.وي افزود: بخشي از بدنه اجرايي دولت به لحاظ نظري و عملي تعهدي به اين ميثاق و جهت‌گيري کلي و اصولي نشان نداد به همين دليل بخش اعظمي‌از مشکلات به کم و کيف روابط بين‌الملل مرتبط است و بخش مهم ديگر هم ناشي از قصور و کاستي در مقام فکر، برنامه‌ريزي و عمل است.نجفي معتقد است: عملکرد دولت در دو دوره يازدهم و دوازدهم از حيث جهت‌گيري درست مي‌بينم و از حيث برنامه‌ريزي و اجرا مشحون از عدم توفيق‌ها و اشکالات و نقايصي که مي‌توانست نباشد، مي‌بينم. اصل مشکلات و بخش مهم متاثر از کم و کيف روابط داخلي و خارجي است بنابراين همان مسير و جهت‌گيري و استراتژي دولت رد کاهش تنش و توسعه روابط منطقه‌اي و بين‌المللي و در بين همه کنش‌گران و اجراي حاکميت اصولي و حکيمانه‌اي است که بايد دنبال شود.

شرع و قانون، ملاک شوراي نگهبان

دبير شوراي نگهبان گفت: در ارتباط با مصوبه مجلس شوراي اسلامي‌درباره FATF معيار و ملاک شوراي نگهبان شرع مقدس و قانون است و اميدواريم که نتيجه عملکرد ما به نفع اسلام و انقلاب و تضمين کننده عزت کشور باشد. آيت الله جنتي با اشاره به ثمر نشستن انتخابات عراق گفت: اگرچه آمريکا همه تلاش خود را به کار بست تا شايد بتواند مانع محقق شدن اراده و خواست مردم مظلوم عراق شود ولي به خواست خدا و تدبير دلسوزان نتيجه انتخابات به نفع مردم عراق رقم خورد.دبير شوراي نگهبان در ادامه به برگزاري مراسم اربعين حسيني به عنوان نماد خير و برکت سياسي و اجتماعي اشاره کرد و گفت: حضور زوار اباعبدالله حسين در اين نمايش عظيم که از اقصي نقاط عالم عاشقانه راهي اين مسير پرخير و برکت مي‌شوند قطعا به نفع امت اسلام و به ويژه مردم عراق خواهد بود.

رهبر انقلاب تاکيد کردند؛

رهبر معظم انقلاب تلاش و فعاليت دهها هزار نخبه در سراسر ايران را ترسيم‌کننده تصويري اميدبخش و واقعي از کشور خواندند و با اشاره به نقش و تأثيرگذاري نخبگان جوان در برنامه ريزي صحيح براي آينده، پيشرفت علمي‌ايران و جلو بردن مرزهاي دانش بشري، «تعامل متقابل، دو جانبه و جدي تر نخبگان و نظام، مراقبت هوشمندانه و استفاده صحيح از گنجينه نيروي انساني نخبه و تقويت هويت ملي و آرمانخواهي در مجموعه نخبگان کشور» را ضروري خواندند و تأکيد کردند: تصويرسازي غلط و منفي و نااميد کننده از اوضاع ايران مهمترين دستور کار امروز دشمن است اما به فضل الهي تصوير واقعي کشور در مجموع، نقطه مقابل تصويرسازي نظام سلطه است. به گزارش ايسنا، حضرت آيت الله خامنه‌اي در ديدار با بيش از دو هزار نفر از نخبگان جوان و استعدادهاي برتر علمي، ديدار با نخبگان جوان را اميدبخش و شادي‌آفرين خواندند و با اشاره به سخنان تعدادي از جوانان نخبه گفتند: اين مطالب عمدتاً بسيار متين و متقن و کاملاً مورد تأييد بنده بود و مسئولان محترم بايد با جديت آنها را پيگيري کنند. حضرت آيت الله خامنه‌اي با اشاره به تأثيرگذاري ملي و فراملي نخبگان از زواياي مختلف افزودند: وجود دهها هزار نخبه، از يک منظر، نشانگرِ «تصوير صحيح و واقعي از کشور» و مايه خرسندي و احساس اميد است، ضمن آنکه با بهره مندي از نخبگان قطعاً چارچوبهاي برنامه‌ريزي براي مسائل کشور بايد ارتقاء يابد و از ديدگاههاي آنان استفاده شود.

ايشان خاطرنشان کردند: از نظرات نخبگان جوان، فعال، دلسوز و با نشاط و پاي کار در بخش‌هاي مختلف از جمله نفت، استفاده و براي تبديل اقتصاد نفتي به اقتصاد مستقل و دانش‌پايه و اقتصاد مقاومتي، برنامه ريزي شود. رهبر انقلاب با اشاره به تأثير نخبگان در «پيشرفت علمي‌کشور» گفتند: بهره‌گيري صحيح و مناسب از دانش و توانايي‌هاي نخبگان موجب پيشرفت علم در کشور و در نتيجه رسيدن به موضع عزت و اقتدار و کاهش آسيب پذيري‌ها خواهد شد.

حضرت آيت الله خامنه‌اي تأکيد کردند: اگر از لحاظ علمي‌پيشرفت کنيم، تهديد دشمنانِ تمدني و سياسي و اقتصادي ما دائمي‌نخواهد بود و کاهش خواهد يافت. ايشان يکي ديگر ازعرصه‌هاي تأثيرگذاري نخبگان کشور را «ايفاي نقش در شکستن مرزهاي جهاني دانش» دانستند و افزودند: در قرون اخير، سهم ما در جلو بردن مرزهاي دانش بسيار کم بوده و بايد با استفاده از ظرفيت بالاي نخبگان جوان کشور، مرزهاي اکتشاف و دانش جهاني را توسعه دهيم.حضرت آيت الله خامنه‌اي گفتند: جوانان بايد با مطالعه تاريخ، از دوران تلخ ۲۰۰ ساله قبل از پيروزي انقلاب اسلامي‌که به دليل بي اعتنايي به استعدادها و نخبگان، کشور دچار عقب ماندگي شد، مطلع شوند و قدر دوران کنوني را بدانند.

ايشان با تأکيد بر اينکه در دوران قاجار و پهلوي، ايران يکي از عقب مانده‌ترين کشورها از لحاظ دانش روز بود، افزودند: در حالي که جمعيت ايران حدود يک درصد جمعيت جهان است، سهم ما در توليد علم در دوران پهلوي، يک دهم درصد بود اما اکنون سهم ايران در توليد علم در دنيا به حدود دو درصد رسيده که به اين حد نيز نبايد قانع بود.

رهبر انقلاب اسلامي‌به يک نمونه ديگر از بي اعتنايي به علم و دانش در دوران پهلوي اشاره کردند و گفتند: از زمان تأسيس دانشگاه تهران بعنوان اولين دانشگاه کشور در سال ۱۳۱۳ تا سال ۱۳۵۷ که چهل و چهار سال مي‌شود، تعداد دانشجويان کل کشور، ۱۵۰ هزار نفر بود اما اکنون که چهل سال از پيروزي انقلاب اسلامي‌مي‌گذرد، تعداد دانشجويان کشور بيش از چهار ميليون نفر است. حضرت آيت الله خامنه‌اي با تأکيد بر اينکه چنين مقايسه‌هايي، تفاوت دو حکومت و دو نظام را به روشني نشان مي‌دهد، خاطرنشان کردند: علت عمده عقب ماندگي علمي‌و اخلاقي و سياسي کشور در آن دوران تاريک، وجود حکمرانان بي کفايت، دنياطلب، وابسته و بي عرضه بود که در مقابل ملت تکبر مي‌فروختند و به فکر مصالح آنان نبودند اما در مقابل بيگانه تا کمر خم مي‌شدند. ايشان تأکيد کردند: همه ما بايد به دليل رهايي از آن دوران تلخ و پيشرفتهاي کنوني، سپاسگزار نظام جمهوري اسلامي‌و امام بزرگوار باشيم. رهبر انقلاب اسلامي‌سپس چند توصيه در خصوص نخبگان بيان کردند. اولين توصيه ايشان «لزوم تعامل دو جانبه ميان نخبگان و نظام مديريت کشور» بود که در اين زمينه گفتند: از يک طرف مسئولان بايد جدي تر به‌دنبال تعامل با نخبگان و ارائه خدمات و رفع موانع کار آنان باشند و از طرف ديگر نخبگان نيز بايد همه ظرفيت‌هاي خود را در اختيار پيشرفت کشور قرار دهند. حضرت آيت الله خامنه‌اي منابع انساني خوب و نخبه متحرک و پيش‌رونده را يک گنجينه و ثروت عظيم خواندند و تأکيد کردند: اين ثروت همانند هر گنجينه ديگري در معرض طمع و چپاول نظام سلطه است تا ضمن آنکه از اين ثروت براي خود بهره مي‌برد، درخصوص علم و فناوري يعني داشته‌هاي ثروت آفرين و قدرت آفرين نيز انحصار ايجاد کند. ايشان «حذف فيزيکي نخبگان» را يکي از روشهاي نظام سلطه براي خارج کردن اين گنجينه از چنگ ملتها برشمردند و با اشاره به ترور دانشمندان هسته‌اي کشور گفتند: علاوه بر حذف فيزيکي، «امحاء فرهنگي و يا مشغول کردن نخبگان به امور ديگر»، از ديگر روشهاي نظام سلطه براي گرفتن اين ثروت عظيم کشور است، بنابراين مسئولان و نخبگان بايد هوشيار و مراقب باشند. حضرت آيت الله خامنه اي، راه مقابله با فريب‌هاي نظام سلطه براي مجموعه نخبگي کشور را «تقويت هويت ملي و آرمانخواهي در ميان نخبگان» دانستند و خاطرنشان کردند: جوان نخبه ما بايد به ايراني و مسلمان بودن، هويت ملي، آرمانها و تاريخ بسيار شرافتمندانه خود افتخار کند.

ايشان تأکيد کردند: يکي از برنامه‌هاي دشمن، آرمان زدايي و هويت زدايي است که همه بايد مراقب و متوجه اين نقطه تهاجم باشند.

يکي ديگر از توصيه‌هاي رهبر انقلاب اسلامي‌به نخبگان، «مراقبت براي غافل نشدن از مسئوليتهاي خود در قبال مردم و مسائل مهم کشور» بود. حضرت آيت الله خامنه‌اي گفتند: نخبه نبايد در فضاي تخصصي خود غرق شود و به مسائل جامعه همچون «استقلال، عدالت، پيشرفت و آسيب‌هاي اجتماعي» اعتنايي نداشته باشد. ايشان خطاب به نخبگان تأکيد کردند: اگر شما نخبگي را در زير پرچم «عدالتخواهي و استقلال و هويت ملي» انجام دهيد، قطعاً ارزش آن بيشتر خواهد بود. حضرت آيت الله خامنه‌اي با اشاره به جنگ تحميلي اقتصادي، سياسي و امنيتي عليه ايران عزيز افزودند: يک نخبه نمي‌تواند به اين جنگ بي تفاوت باشد. رهبر انقلاب اسلامي‌با تشبيه جنگ تبليغاتي و رسانه‌اي بسيار شديد دشمن به جنگ تحميلي افزودند: امکانات تبليغاتي ما مانند اوايل دفاع مقدس، اندک است اما همانگونه که در آن نبرد پيروز شديم، به فضل الهي در اين جنگ هم بدون ترديد پيروز خواهيم شد.

ايشان «تصويرسازي غلط» را مهمترين کار امروز دشمن براي اغواي افکار عمومي‌جهان و ايران برشمردند و خاطرنشان کردند: نخبه جوان ما بايد در اين رويارويي سنگين، وظيفه خود را براي پيروزي و سرافرازي ايران انجام دهد. حضرت آيت الله خامنه‌اي در جمع بندي اين بخش از سخنانشان اين دستور کار را براي نخبگان جوان ترسيم کردند: «تلاش علمي‌زير پرچم عدالتخواهي، انحصارشکني، ستم ستيزي و حساسيت و رسيدگي به مسائل و مشکلات مردم». رهبر انقلاب اسلامي‌همچنين در بيان چند نکته درباره بنياد نخبگان، ضمن تشکر از زحمات بنياد، کار و تلاش شبانه روزي را به مسئولان آن توصيه مؤکد کردند و افزودند: در شناسايي، جذب، هدايت، ساماندهي، شنيدن سخن نخبگان و درمان کردن دردهاي آنان شب و روز نشناسيد. «پرهيز از روزمرگي همراه با ابتکار دائم و نوسازي روشها در بخشي که هدايت نخبگان را در بنياد برعهده دارد»، «برنامه ريزي دقيق و صحيح براي فعاليتهاي هويت بخش»، «استفاده از دفتر نمايندگي رهبري در دانشگاهها»، «استفاده از شرکتهاي دانش بنيان و مراقبت درباره تنزل نيافتن ضوابط اين شرکتها» از ديگر توصيه‌هاي رهبر انقلاب به مسئولان بنياد نخبگان بود.

ايشان همچنين استفاده از نخبگان در چيدمان مديريتهاي مياني کشور را مهم خواندند و افزودند: ممکن است جوانان نخبه تجربه سطوح اول مديريتي را نداشته باشند اما سطح مديريتهاي مياني حتماً به جوانان نخبه نياز دارد. حضرت آيت الله خامنه‌اي در بخش ديگري از سخنانشان با رد تصوري که دانشگاهها را در خدمت مسائل کشور نمي‌داند، خاطرنشان کردند: در چهار دهه اخير جوانان دانشگاهي در صنايع مهم کشور نقش اول داشته اند. ايشان «هوا فضا»، «علوم زيستي»، «سدسازي»، «صنعت دفاعي»، «صنعت هسته‌اي در ابعاد گوناگون آن»، «سلولهاي بنيادي»، «زيست فناوري» و «ساخت داروهاي نو ترکيب» را از جمله عرصه‌ها و صنايعي برشمردند که دانشگاهها در شکل‌گيري و پيشرفت آنها نقش ارزنده‌اي داشته‌اند. رهبر انقلاب اسلامي‌در عين حال افزودند: البته در کار دانشگاهها نقص‌هاي زيادي وجود دارد که بايد رفع شود و نخبگان جوان نيز امروز برخي از آنها را بيان کردند. حضرت آيت الله خامنه‌اي دانشگاهها را به «اهتمام به پژوهش» در همه سطوح فراخواندند و افزودند: ارتباط متقابل و پر منفعت دانشگاه با صنعت جدي تر گرفته شود. رهبر انقلاب در همين زمينه خاطرنشان کردند: با گسترش ارتباط با صنعت و شناسايي نيازها به‌گونه‌اي عمل کنيد که همانند برخي از کشورها، هر پايان نامه دانشجويي يک حامي‌از بخش خصوصي يا دولتي داشته باشد. «ضرورت به‌روزرساني نقشه جامع علمي» پس از ۹ سال از تدوين آن و لحاظ کردن مسائل جديد در اين نقشه، نکته ديگر ايشان خطاب به مسئولان بود. حضرت آيت الله خامنه‌اي همچنين با تأکيد بر «ضرورت ارتباط علمي‌با کشورهايي که در مسير رشد جهشي قرار دارند»، افزودند: اينگونه کشورها عمدتاً در آسيا هستند، بنابراين بايد نگاهمان به شرق باشد نه به غرب، ضمن اينکه نگاه به غرب و اروپا جز معطل ماندن، منت کشيدن و کوچک شدن فايده‌اي ندارد.

رهبر انقلاب با تأکيد بر تعامل دانشگاهها با دولت براي شناخت نيازها و اولويتها، از اقدام گروههاي مختلف اساتيد دانشگاهي و صاحبنظران از جمله اساتيد بسيجي در نوشتن نامه به مسئولان و ارائه راه حل مشکلات اقتصادي ابراز مسرت کردند و افزودند: نمي‌دانيم دولت چقدر به اين راه حلها عمل مي‌کند اما احساس مسئوليت اساتيد و همچنين نخبگان جوان و خوشفکر در قبال مشکلات کشور بسيار خرسند کننده است.

حضرت آيت الله خامنه‌اي در پايان سخنانشان بار ديگر به تلاش پرحجم دشمن براي تصويرسازي منفي از اوضاع ايران اشاره کردند و افزودند: نوسانات ارزي و مشکلات معيشتي وجود دارد اما در مجموع تصوير واقعي کشور، به کوري چشم دشمنان، عکس تصويري است که بيگانگان سلطه طلب از ايران عزيز ترسيم مي‌کنند.

فرمانده سپاه تهديد کرد؛

درحالي مقامات پاکستان بعد از هر حادثه تروريستي در مرز ايران قول پيگيري و مقابله مي‌دهند که از ابتداي امسال حداقل هشت حمله تروريستي ازخاک اين کشورعليه پاسگاههاي مرزي ما انجام شده و در تازه‌ترين اقدام 14 مرزبان در مرز ميرجاوه ربوده و به پاکستان منتقل شدند. در اين رابطه فرمانده سپاه پاسداران با بيان اينکه ناامني در کشور يکي از اهداف دشمن است، گفت: نيروهاي مرزباني ما در ميرجاوه را ابتدا بيهوش کرده و سپس آن‌ها را با خود بردند. ما هم پاسخ دندان شکن و سختي به آن‌ها مي‌دهيم. محمدعلي جعفري در تشريح جزييات ربايش تعدادي از نيروهاي مرزباني ايران در ميرجاوه گفت: آن‌ها هر بار تلاش کردند با درگيري، برجک يا پاسگاهي را بگيرند ولي موفق نشدند ولي تنها راه را در اين ديدند که کسي را نفوذ دهند و يک نفر از افراد آنجا را عوامل خود کنند.وي ادامه داد: احتمالا مجبور شدند نيروهاي رزمنده و مدافع برجک ما را بيهوش کرده و سپس با خود ببرند زيرا مطمئن بودند تا آنها زنده و هوشيار باشند نمي‌توانند اين کار را بکنند. اين هم هنر نيست و ما هم پاسخ دندان شکن و سختي به آن‌ها مي‌دهيم.فرمانده سپاه ادامه داد: موضوع ناامني يکي از اهداف بسيار مهمي‌است که دشمنان مردم ما و در راس آن‌ها آمريکا، اسرائيل، رژيم آل سعود و برخي مزدوران امپراليسم و نظام سلطه عليه جمهوري اسلامي‌ايران انجام مي‌دهند. ما از ميزان برنامه‌ريزي، تلاش و سرمايه‌گذاري آن‌ها اطلاع داريم. آن‌ها مي‌خواهند هر روز چنين اقداماتي در کشور ما انجام دهند ولي با تسلط و آمادگي ما، اکثر اقدامات آن‌ها خنثي مي‌شود. به گزارش ايرنا از ابتداي امسال افزون بر 10 نفر از نيروهاي نظامي‌و انتظامي‌جمهوري اسلامي‌ايران در مرزهاي سيستان و بلوچستان به شهادت رسيدند که از اين تعداد هشت شهيد در مرز ميرجاوه در درگيري با اشرار به درجه رفيع شهادت نايل آمدند. علاوه بر اين در اين مدت پنج حمله گروهک تروريستي که قصد ورود به خاک ايران از نقطه مرزي سراوان را داشتند، توسط نيروهاي قرارگاه قدس سپاه پاسداران ناکام ماند که در آخرين درگيري 6 مهر سالجاري خبر هلاکت «ملاهاشم نکري» شخص دوم گروهک تروريستي جيش الظلم مخابره شد و ضرب شصتي اساسي به تروريست‌ها وارد کرد. نکته قابل توجه فعاليت آزادانه اين گروهک تروريستي در خاک کشور پاکستان است که در طول 6 ماهه گذشته چندين بار به خود اجازه تجاوز به مرز جمهوري اسلامي‌ايران را داده و بعد از هر درگيري اعضاي باقيمانده اين گروهک به خاک پاکستان متواري شدند و اين بار نيز با ربودن تعدادي از مرزبانان ايران مجددا به لانه خود در گوشه‌اي از خاک آن کشور بازگشتند. شايد تلخ‌ترين حادثه مرزي دو سال اخير مربوط به حمله گروهک تروريستي جيش الظلم به 11 مرزبان ايراني در ارديبهشت 1396 در مرز ميرجاوه باشد که هر 11 نفر به شهادت رسيدند. اين شرارت‌ها با استفاده از خاک سرزميني پاکستان ادامه يافت و مشابه ساير فعاليت‌هاي تروريستي، باز هم در فروردين امسال رخ داد و چهار مرزبان و بسيجي در همين مرز و به وسيله همين گروهک به شهادت رسيدند. اما اين پايان تحرکات تروريست‌ها از سمت خاک پاکستان به مرزهاي ايران نبود چراکه اين گروهک اقدامات خرابکارانه خود را همزمان با بازي‌هاي تيم ملي ايران در جام جهاني ادامه داد و چهار نيروي نظامي‌در ميرجاوه را به شهادت رساند. بعد از اين حادثه که پنجم تيرماه امسال در مرز ميرجاوه اتفاق افتاد، سفير پاکستان به وزارت امور خارجه ايران احضار شد و تذکري جدي نسبت به اين موضوع دريافت کرد. همچنين قبل از آن در پايان خرداد ماه سالجاري نيز پنجمين نشست کميته دائمي‌مشترک مرزي استان سيستان و بلوچستان ايران و ايالت بلوچستان پاکستان در زاهدان برگزار شده بود که مذاکره بر سر امنيت مرزها و حوادث مرزي بخش مهم اين نشست را به خود اختصاص داد اما گويا هيچکدام از اين نشست‌ها فايده‌اي در بر نداشت چرا که همچنان شرارت‌ها در مرز پاکستان و ايران ادامه دارد. اين در حالي است که وزير امور خارجه ايران در گفت وگوي تلفني با همتاي پاکستاني خود سرنوشت نيروهاي مرزي کشورمان که روزگذشته در نقطه مرزي 103 در ميرجاوه توسط گروه‌هاي تروريستي ربوده و به داخل خاک پاکستان منتقل شدند، پيگيري کرد. محمد جواد ظريف با تاکيد برضرورت تضمين و افزايش امنيت مرزهاي مشترک بين دو کشور براساس تفاهم‌ها و گفت وگوهاي قبلي، خواهان اقدامات جدي و فوري دولت پاکستان در تامين امنيت و سلامت جاني مرزبانان ربوده شده و شناسايي و دستگيري عوامل اين حادثه تروريستي و بازگشت سريع تمامي‌اين مرزبانان به ايران شد.شاه محمود قريشي وزير امور خارجه پاکستان نيز در اين گفت وگو ضمن محکوميت شديد اين اقدام ضدبشري گروه‌هاي تروريستي و ابراز تاسف عميق از وقوع اين حادثه، اعلام کرد : تمامي‌امکانات پاکستان در خدمت اقدامات لازم و ضروري براي يافتن و دستگيري عوامل اين حادثه و آزادي و تامين امنيت جاني مرزبانان ايراني قرار خواهد گرفت.وزير امور خارجه پاکستان افزود: اين گروه‌هاي تروريستي، دشمن مشترک دو ملت و دولت ايران و پاکستان محسوب مي‌شوند که سعي دارند در روابط دوستانه و نزديک اين دو کشور همسايه ايجاد اخلال کنند.

مدير کل بازرسي استانداري تهران با بيان اينکه رشوه و زيرميزي بالاترين درصد تخلفات در سازمان‌ها و ادارات است، گفت: لازم است مجلس شوراي اسلامي‌قوانين را تنقيح کند و به همسان‌سازي آنها بپردازد تا از فساد اداري جلوگيري شود. عباس اسلامي‌در گفت‌وگو با ايلنا درباره بيشترين تخلفات صورت گرفته در ادارات و سازمان‌ها گفت: در جامعه اين تصور ايجاد شده که تخلفات و اختلاس در ادارات و سازمان‌ها زياد است و شايعه شده که همه ادارات متخلف هستند و فساد جامعه اداري ما را فراگرفته ، در حالي‌که در واقعيت اينگونه نيست.

مدير کل بازرسي استانداري تهران تاکيد کرد: فساد در جايي که ارباب‌رجوع مراجعات بيشتري داشته، خود به خود بيشتر است. همچنين در دستگاه‌هايي که گردش مالي بالايي دارند، احتمال فساد بيشتر بوده و گلوگاه فساد وجود دارد که بايد تلاش کنيم اين گلوگاه‌ها بسته شود. وي تصريح کرد: شفافيت و نظارت قوي مي‌تواند از تخلفات و فساد جلوگيري کند، از سوي ديگر بايد نظارت‌هاي مردمي‌نيز قوي باشد. در استان‌هاي کوچک به دليل اينکه نظارت مردم بر کارمندان و مديران بيشتر است درصد رشوه و تخلفات اداري کمتر است. مدير کل بازرسي استانداري تهران با بيان اينکه براي جلوگيري از تخلفات بايد نياز کارمند از سوي سازمان متبوع برطرف شود و البته کارمند نيز بايد حد و مرزي براي خود قائل باشد، گفت: بزرگترين مشکل ما در ادارات و سازمان‌ها که باعث مي‌شود، ارباب‌رجوع با مشکل مواجه شود؛ وجود قانون‌هاي بسيار در ادارات است. قانون‌هاي مختلف در ادارات مانع از اين مي‌شود که کارمند بتواند کار ارباب‌رجوع را به درستي انجام دهد، چراکه ممکن است با قوانين در سازمان ديگري مغايرت داشته باشد.اسلامي‌با بيان اينکه قانون‌هاي موازي در ادارات و سازمان‌ها بسيار است، خاطرنشان کرد: بروکراسي اداري بسيار زياد است و لازم است مجلس شوراي اسلامي‌قوانين را تنقيح کند و قانون‌ها را همسان‌سازي کند تا قانون براي کارکنان ادارات و سازمان‌ها شفاف باشد. به طور مثال فردي مي‌خواهد در پروژه‌اي اقدام به سرمايه‌گذاري کند، آنقدر قوانين مغاير با هم در دستگاه‌هاي مختلف براي سرمايه‌گذاري اين سرمايه‌گذار وجود دارد که او با مشکل مواجه مي‌شود و اين مشکلات باعث بروز فساد اداري مي‌شود. افراد به دليل اينکه از بروکراسي اداري خسته مي‌شوند به راه‌هاي ديگر که فسادخيز هستند روي مي‌آورند. قانون اگر شفاف باشد و عملکرد‌ها مشخص باشند، فساد نيز کاهش مي‌يابد.

دادستان تهران در رابطه با برخورد با اخلالگران ارزي و بازداشتي‌هاي اخير گفت: خريد و فروش ارز در خارج از صرافي‌ها جرم تلقي مي‌شود. با هماهنگي‌هايي که به تازگي صورت گرفت ۴۰ نفر ديگر علاوه بر دستگيري ۱۳ نفر در چهارشنبه هفته گذشته، دستگير شدند که از اين ۴۰ نفر، ۸ کيلو طلا، يک ميليون لير ترکيه، ۱۷۰ هزار دلار و ۲۱ دستگاه کارتخوان (POS) کشف شد که نشان مي‌دهد اين افراد خريد و فروش را به معابر انتقال داده‌اند. به گزارش ايلنا، عباس جعفري دولت آبادي سياست دادستاني در برخورد با اخلالگران ارزي در معابر از طريق فروش ارز بصورت غيرقانوني را جدي اعلام کرد. جعفري دولت‌آبادي در رابطه با آخرين اخبار از شرکت‌هايي که به پيش‌فروش خودرو اقدام مي‌کنند، گفت: در مورد پرونده‌هاي وارداتي خودرو، يک پرونده از بندرعباس به دادگاه ارجاع و تکميل تحقيقات آن به تهران اعلام شده است که ظرف چند روز گذشته در اين زمينه مدير شرکت گروه اير تويا و يکي از کارکنان گمرک دستگير شده و تحقيقات پرونده در حال انجام است. دادستان تهران اضافه کرد: در مورد پرونده واردات خودرو که مربوط به شش هزار و اندي خودرو است نيز دو نفر دستگير شده‌اند که تحقيقات وارد باب‌هاي جديدي شده و پيشرفت خوبي داشته است و اميدواريم اين پرونده زودتر به نتيجه برسد.

وي در مورد رسانه‌هايي که با انتشار برخي اخبار به اختلاف افکني ميان مردم ايران و عراق اقدام کرده بودند، افزود: بعد از اينکه اين اخبار منتشر شد، دادستاني تعدادي از سايت‌ها و روزنامه‌ها را احضار کرده و تذکر داد و روز گذشته مديران مسئول دو روزنامه شرق و شهروند که اخبار اوليه را اعلام کرده بودند، احضار و تفهيم اتهام شدند و کيفرخواست آن‌ها صادر شده است. جعفري دولت‌آبادي تاکيد کرد: ظرف سه ماه ۶۳ کيفرخواست صادر و ۳۰ نفر محکوم به زندان معرفي شده‌اند، علاوه بر اين ۱۶۰ نفر تحت تعقيب قضايي قرار گرفته و افراد زيادي در حال حاضر در بازداشت هستند.

دادستان تهران از همه رسانه‌ها خواست که در انتشار اخبار مربوط به سياست‌ها و مصالح کشور، به مصوبات و ابلاغ‌هاي وزارت ارشاد و ... توجه داشته باشند و تاکيد کرد: دادستاني حتي در اين زمينه به تعلل متهم شد، ولي در واقع اينگونه نبود و لذا رسانه‌ها بايد خطوط قرمز مطبوعات کشور را رعايت کنند و برگزاري نشست‌هاي تعاملي با رسانه، مانعي نيست که اگر جرمي‌مرتکب شدند، تعقيب نشوند.