مجلس به شریعتمداری رای اعتماد نمی‌دهد

عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس گفت: مجلس به آقای شریعتمداری که در وزارت صنعت، معدن و تجارت ضعیف و بی‌تدبیر عمل کرده، برای وزارتخانه دیگری رای نخواهد داد. ابوالفضل سروش در گفتگو با مهر، با اشاره به برخی اظهارنظرها مبنی بر معرفی وزیر کنونی صنعت به مجلس برای تصدی وزارت کار اظهار داشت: مجلس به آقای شریعتمداری که در وزارت صنعت، معدن و تجارت ضعیف و بی‌تدبیر عمل کرده برای وزارتخانه دیگری هم رای نخواهد داد.

وی ادامه داد: لطفا آقای رئیس جمهور وقت دولت، مجلس و ملت را تلف نکند و به جای ایشان گزینه ای جوان، کارآمد و مدبر را برای وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی معرفی کند.


خودرو 140 میلیونی را 400 میلیون فروختند

استاندار تهران با ابراز نارضایتی از وجود سودجویان گفت: افرادی با یک گوشی موبایل و استفاده از یک نرم افزار شبکه های اجتماعی بازار را متشنج کردند به گونه ای که خودرو140 میلیون تومانی را 400 میلیون فروختند.

به گزارش ایرنا، محمد حسین مقیمی در نشست با رئیس و اعضای اتاق اصناف تهران بیان کرد: بازاری های اصیل و قدیمی همواره کالای خود را با سود معقول و منطقی می فروختند و بسیاری از آنان اهل علم و دیانت بودند اما امروز برخی که اصالتی ندارند نبض بازار را گرفته اند و آن را به هم زده اند. وی افزود: امروز رفتار بازار در تراز انقلاب اسلامی نیست و برخی بازاریان انصاف را رعایت نمی کنند.


رونق اقتصاد نیازمند ثبات بازار ارز

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی گفت:در هر صورت برای رونق فعالیت های اقتصادی باید ثبات به بازار ارز بازگردد البته منطقی شدن قیمت ارز اولویت نخست است.

سعیدی مبارکه در گفت و گوی با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، تصریح کرد: تامین ارز مورد نیاز زائرین اربعین حسینی(ع) یکی از اولویت های اساسی این روزهای کشور محسوب می شود چرا که در این ایام زائران برای هزینه های ضروری نیازمند تامین دینار عراقی هستند.این نماینده مردم در مجلس دهم افزود:بانک مرکزی باید افزایش حجم تقاضا برای دینار عراقی را در بازار مدیریت کند تا زائرین اربعین حسینی(ع) در سفر به کشور عراق با مشکل روبرو نشوند.

تولید پنج ماهه فولاد خام

11 درصد رشد کرد

بررسی جداول آماری وزارت صنعت، معدن و تجارت از آغاز امسال تا پایان مردادماه حاکی از تولید 9 میلیون و 328 هزار تن فولاد خام و افزایش 10.8 درصدی آن در همسنجی با پارسال است. به گزارش ایرنا، تولید فولاد خام در مدت مشابه پارسال هشت میلیون و 418 هزار و 800 تن گزارش شده است. برپایه این آمارها، تولید محصولات فولادی در پنج ماه نخست امسال با کاهش نیم درصدی به هفت میلیون و 828 هزار و 800 تن رسید. همچنین در این مدت 94 هزار و 300 تن کاتد مس، 154 هزار و 300 تن شمش آلومینیوم و 102 هزار و 400 تن آلومینا در کشور تولید شد که به ترتیب رشد 63.6 درصدی، 7.3 درصدی و 9 دهم درصدی داشته است. برپایه این گزارش، در پنج ماه نخست امسال 15 میلیون و 397 هزار و 400 تن سنگ آهن و 607 هزار و 400 تن کنسانتره زغالسنگ در کشور تولید شد که به ترتیب 13 درصد و 5.1 درصد رشد داشت.

افزایش سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی

در حوزه معادن

در پی افزایش نرخ دلار در ماه‌های اخیر و در نتیجه افزایش درآمد محصولات معدنی، مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو از افزایش سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی در بخش معدن خبر داد و افزایش نرخ دلار را تهدید و فرصت همزمان برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کشور دانست. امیر صباغ - مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) - در گفت‌وگو با ایسنا، از افزایش سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی در بخش معدن خبر داد و گفت: افزایش نرخ دلار باعث شده شمار زیادی از صنایع زیان‌ده شوند، اما در حوزه نفت، پتروشیمی و معادن که محصولات آن‌ها صادراتی است و با دلار فروخته می‌شود، شاهد رشد درآمد بودیم. وی افزود: ‌افزایش درآمد باعث توسعه سرمایه‌گذاری‌ در بخش معدن شده به طوریکه در حال حاضر فعالیت‌های اکتشافی و سرمایه‌گذاری‌های کوچک و متوسط توسط شرکت‌ها رو به افزایش است و این سرمایه‌گذاری‌ها عمدتا از از محل درآمد خود شرکت‌ها است و در آن‌ها از منابع مالی بانک‌ها استفاده نمی‌شود.

تولید مینی‌بوس نزدیک به دو برابر شد

براساس جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزرات صنعت، معدن و تجارت تولید انواع مینی‌بوس و میدل‌باس در شهریور ماه با افزایش ۸۱.۸ درصدی همراه بوده است. به گزارش ایسنا، شهریور ماه امسال تولید انواع مینی‌بوس و میدل‌باس به طور میانگین از ۷۷ دستگاه در شهریور ماه سال گذشته به ۱۴۰ دستگاه افزایش یافته است. در این مدت تولید این محصولات در پیشرو دیزل‌ آسیا صعودی بوده و از ۲۰ دستگاه در شهریور ماه ۱۳۹۶ به ۴۰ دستگاه افزایش یافته است. تولید انواع مینی‌بوس و میدل‌باس در سروش دیزل مبنا نیز با افزایش همراه بوده و از ۲۰ دستگاه در شهریور ماه سال گذشته به ۸۰ دستگاه رسیده است. شهریور ماه امسال تولید انواع مینی‌بوس و میدل‌باس در گروه بهمن با کاهش همراه بوده و از ۲۲ دستگاه در شهریور ماه ۱۳۹۶ به ۱۶ دستگاه کاهش یافته است.

رییس هیات عامل ایدرو تشریح کرد؛

رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) گفت: ارائه تصویر واضح و نزدیک به واقعیت از صنعت خودرو حق افکار عمومی است و رفع التهاب کاذب از این بازار در سایه این موضوع محقق می شود. به گزارش ایرنا از ایدرو، «منصور معظمی» در مراسم معارفه مدیرعامل جدید سایپا افزود: امروز صنعت خودرو آماج حملات مختلف و بی رحمانه ای است و در این میان همگان موظف به روشنگری درباره وضعیت این صنعت هستند.وی به شرایط سخت کشور در دوران تحریم اشاره کرد و گفت: تاریخ چهارم نوامبر (13 آبان) بسیار زودتر اتفاق افتاده و بطور قطع آمریکا قادر نخواهد بود صادرات نفت ایران را به صفر برساند.معظمی یادآور شد: ایران در طول 40 سال گذشته با تحریم دست به گریبان بوده و این دوران را پیش از این نیز پشت سر گذاشته است.معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به تردد 19 میلیون دستگاه خودرو در کشور و وجود به طور میانگین یک خودرو به ازای هر خانواده ایرانی اشاره و اظهار داشت: مسائل این صنعت بسیار فراتر از حوزه تخصصی صنعت و اقتصاد و دارای آثار عمیق و گسترده اجتماعی است و برهمین اساس در آگاه سازی بیشتر افکار عمومی از ابعاد مختلف این صنعت همه مسئولند.وی ادامه داد: منطقی و منصفانه نیست که سوداگران با ایجاد التهاب از بازار خودرو سود می برند، این در حالی است که واحدهای تولیدکننده با وجود مشکلات، تولید را با شمارگان خوبی ادامه می دهند.معظمی، همچنین برخی بدعهدی های شرکای خارجی را موجب تاخیر در تحویل خودروهای خاص برشمرد و تاکید کرد: بطور قطع این موضوع از طریق قوانین بین المللی مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.وی از قطعه سازان که با وجود فراز و فرودهای نقدینگی همواره در کنار خودروسازی و تولید داخل بوده اند، قدردانی کرد.

  • افزایش تولید خودرو در نیمه دوم سال

همچنین «محسن صالحی نیا» معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این مراسم ابراز امیدواری کرد شرکت های خودروسازی در نیمه دوم سال با توان بیشتر، تولید را افزایش داده و هزینه ها را با تولید بیشتر مدیریت کنند. «محمدرضا سروش» مدیرعامل جدید گروه سایپا نیز در این مراسم، تمرکز بر بنگاهداری حرفه ای را ضامن پویایی اقتصاد و ایجاد تولید بهره ور برشمرد و ابراز امیدواری کرد این شرایط در سایپا بیش از پیش فراهم آید. به گزارش ایرنا، سروش از سال 1390 تا 1394، مدیرعامل و عضو هیات مدیره گروه بهمن بود. پیش از آن نیز بین سال های 1376 تا 1386 مدیرعاملی گروه بهمن را برعهده داشت. وی بین سال های 1374 تا 1376 معاون توسعه ساخت داخل این گروه خودرویی بود.سروش، عضو هیات مدیره انجمن خودروسازان ایران، عضو انتخابی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و تهران، نایب رییس کانون کارفرمایان ایران و عضو هیات مدیره شرکت های متعدد بورسی بوده است. دلالان، قیمت ها در بازار خودرو را غیرواقعی کرده اندهمچنین رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو گفت: امروز در بازار خودرو، با قیمت های غیرواقعی مواجه ایم و این وضعیت پیش از هر چیز به دلیل حضور دلالان است. «سعید موتمنی» افزود: از چهارشنبه هفته گذشته (17 مهرماه) تاکنون قیمت های اندکی کاهش یافته و رشد نرخ ها متوقف شده است. وی ادامه داد: با این حال به دلیل هدایت دلالان و تلاش برای بالا نگه داشتن قیمتها، خرید و فروش چندانی نمی شود. موتمنی، شرایط کنونی بازار را ناشی از فعالیت «دلالان بزرگ» برشمرد که در حقیقت «هدایت کننده بازار سرمایه اند» و تاکید کرد: دلالان کوچک و مردمی که برای حفظ ارزش پول خود به خرید یک تا 2 خودرو روی آورده اند، نمی توانند تاثیر چندانی بر آشفته بازار فعلی داشته باشند. وی تاکید کرد: در شرایط کنونی، خودرو از کارخانه ها بیرون می آید، اما به دلیل سوداگری واسطه ها، به مشتریان واقعی نمی رسد.

  • پیش‌فروش جدید ایران‌خودرو ۲۹ مهرماه انجام می‌شود

در خبری دیگر معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو از اجرای طرح پیش فروش جدید محصولات این شرکت در روز یکشنبه ۲۹ مهرماه خبر داد. به گزارش ایسنا، طبق اعلام ایران خودرو، مصطفی خان کرمی اظهار کرد: در طرح جدید که در روز ۲۹ مهرماه اجرا می شود، شرایط ثبت نام برای متقاضیانی که درطرح قبل موفق به ثبت نام نشده اند فراهم شده است. وی افزود: از متقاضیان به دلیل این که امکان پاسخگویی به همه درخواست ها وجود نداشته عذرخواهی می کنیم. خان کرمی در ادامه تاکید کرد: فروش محصولات گروه صنعتی ایران خودرو همواره بر مبنای پیش بینی برنامه تولید و مجوزهای اخذ شده از مراجع ذی صلاح انجام می شود و نمی توان بیشتر از درصد مشخصی از برنامه تولید، پیش فروش انجام داد.معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو اعلام کرد برنامه ریزی برای اجرای طرح پیش فروش جدید با هدف تامین نیاز مصرف کنندگان واقعی خودرو انجام شده که از ساعت ۱۰ صبح روز یکشنبه ۲۹ مهرماه اجرا خواهد شد.در طرح پیش فروش جدید تمامی محدودیت های پیش فروش قبلی از جمله عدم امکان ثبت نام برای مشتریان حقوقی، خودرو اولی ها، داشتن گواهینامه در زمان ثبت نام و عدم خرید محصولات ایران خودرو طی ۱۸ ماهه گذشته اعمال می شود و ثبت نام در این روش فروش با توجه به محدودیت ظرفیت در طول یک روز انجام خواهد شد.

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آغاز به کار سه واحد مشکل دار داروگر، تولی‌پرس و روغن جهان بعد از توقف یکی دو ماهه خبر داد.

بازگشت کارخانه‌های داروگر، روغن جهان و تولی پرس به مدار تولیدکریم یاوری مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، از آغاز به کار سه واحد داروگر، تولی‌پرس و روغن جهان خبر داد و گفت: به دنبال برگزاری جلسات با حضور سهامداران و نمایندگان این سه شرکت و همچنین مسئولان مرتبط از حوز‌ه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف این سه شرکت که از مرداد و شهریور ماه دچار مشکل شده بودند، فعالیت‌شان از سر گرفته شد و کارگران بازگشت به کار داشته‌اند. وی عمده‌ترین مشکلات این بنگاه‌ها را مشکل تامین مواد اولیه برشمرد و گفت: بنگاه‌هایی از این دست در جریان بررسی‌های کمیته صیانت از مشاغل شناسایی شده‌اند،‌ بسیاری از این بنگاه‌ها با مشکلات زیادی درگیر هستند، از جمله بدهی‌های بالای بیمه‌ای و دارایی که با اضافه شدن یک مشکل ممکن است، کار آنها دچار اختلال شود و حالا در مورد این سه شرکت جلساتی برگزار شده و بعد از یک توقف یکی دو ماهه کارگران به کار برگشته‌اند. یاوری همچنین از ارسال نامه‌ای به ادارات کار استان‌ها برای رصد وضعیت بنگاه‌ها خبر داد و گفت: ما سعی می‌کنیم، در تمام استان‌ها رصد به روز وضعیت بنگا‌ه‌ها را داشته باشیم و از ریزش نیروی کار جلوگیری کنیم.

حمدون جاسم تصریح کرد: ما به صورت مستقیم با نمایندگی‌های شرکت‌های ترکیه ارتباط داریم و کالاهای باکیفیت تحویل می‌گیریم اما در خصوص کالاهای ایرانی فقط واسطه‌ها هستند که آنها نیز به خاطر انتفاع شخصی کالاهای بی‌کیفیت به بازار عرضه می‌کنند. عامر حمدون جاسم در گفت‌وگو با ایلنا گفت: ما امیدواریم بتوانیم با اشخاص حقیقی وحقوقی ایران ارتباط نزدیک‌تری داشته باشیم موصل یک شهر چهار میلیون نفری است که دارای میراث غنی و سابقه تاریخی است. متاسفانه در 50 سال اخیر هیچ گونه رابطه تجاری با بازرگان‌های ایرانی نداشتیم که این امر به دلیل سیاست‌گذاری‌های دولت مرکزی بوده است و بعد از آن حضور داعش سبب این جدایی شد. نایب رئیس اتاق بازرگانی موصل افزود: در مدت تسلط داعش در این مناطق تمام زیرساخت‌ها به طور عامدانه از بین رفت به طوری که پنج پل اصلی که در این شهر وجود دارند.

معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران ضمن تشریح نگاه دولت به صادرات گفت: دولت صادرات را به عنوان یکی از محورهای توسعه قبول دارد با این حال نباید اجازه داد منابع داخلی در کشور به ارزان‌ترین قیمت حراج شود. به گزارش ایلنا از شاتا، محمدرضا مودودی ضمن بیان این نکته با اشاره به صادرات سیب‌زمینی به عراق گفت: اقلامی مانند سیب زمینی با سهم یارانه‌ای تولید می‌شوند به این صورت که انرژی، نیروی انسانی و هرآنچه برای تولید این محصولات مورد نیاز است، سهم یارانه‌ای دارد.

وی در توضیح این موضوع اضافه کرد: زمانی که صادرات با سوخت ارزان، انرژی ارزان و... انجام می‌گیرد و محصول با قیمت پایین به خارج از کشور صادر می‌شود در واقع کشورهای هدف را نیز در یارانه‌هایی که به محصول تعلق گرفته سهیم کرده‌ایم.

مرز تجاری چذابه از امروز بسته می‌شود

ترافیک کامیون‌ها در گمرک چذابه به دلیل بسته شدن مرز تجاری شلمچه است و مرز تجاری چذابه هم برای تردد کامیون‌ها از امروز بسته می‌شود. به گزارش ایلنا، سید سعیدفاضلی معاون گمرگ چذابه با بیان این مطلب، اظهار داشت: عراقی ها به دلیل تعداد زیاد موکب ها در مسیر شلمچه به سمت عتبات عالیات مجبور شدند در روزهای گذشته مرز را برای تردد کالاهای تجاری و کامیون ها ببندند و صادرکنندگان مجبور شدند کالاهای خود را به مرز چذابه هدایت کنند که همکاران گمرک در حال حاضر به صورت شبانه روزی جهت تسهیل صادرات خدمت رسانی می کنند. وی افزود: با وجود تلاش ها تقاضا برای صادرات کالا از این مرز به شدت بالا رفته و بیش از ۲۰۰۰ کامیون درصف ورودی به بارانداز هستند که امکان ارسال این محموله ها با توجه به ظرفیت روزانه ۴۰۰ دستگاه کامیون در بارانداز این مرز خیلی سخت و غیر ممکن است.

بیش از ۹ میلیون تن کالای اساسی وارد شد

در نیمه نخست سال جاری بیش از ۹ میلیون تن کالای اساسی وارد ایران شده است. به گزارش ایسنا، براساس آمار گمرک ایران از تجارت خارجی نیمه نخست سال‌جاری بیش از ۹ میلیون و ۱۳۰ هزار تن کالای اساسی وارد کشور شده است که ۵۶ درصد از کل وزن واردات انجام شده در این مدت را به خود اختصاص داده است.کل واردات ایران در شش ماهه نخست سال جاری ۱۶ میلیون و ۲۲۰ هزار تن به ارزش ۲۲ میلیارد و ۱۸۲ میلیون دلار بوده که سهم کالاهای اساسی ۹ میلیون و ۱۳۰ هزار تن به ارزش چهار میلیارد و ۶۷۶ میلیون دلار بوده است.بر همین اساس، در مدت مشابه سال گذشته، سهم کالاهای اساسی از نظر وزنی ۵۲ درصد از کل واردات بوده است و این حجم از کالاهای اساسی به ارزش چهار میلیارد و ۶۷۶ میلیون دلار از طریق گمرکات کشور وارد شده است که از نظر ارزش ۲۱ درصد از کل واردات کشور را دارد و این در حالی است که سهم کالاهای اساسی وارداتی آن در شش ماهه سال گذشته ۲۰ درصد بوده است.

رشد ۱۷ درصدی صادرات

در شش ماهه سال ۹۷

سازمان راهداری جدیدترین آمار از وضعیت ترانزیت و صادرات و واردات کالا در شش ماهه نخست سال جاری را اعلام کرده که بر این اساس واردات کاهش و صادرات افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش‌های موجود، در شش ماهه ابتدایی سال ۹۷ مجموعا حدود ۹۲۴ هزار تن کالاهای نفتی و غیرنفتی از مرزهای زمینی کشور وارد شده و در طول همین مدت سه میلیون و ۷۱۰ هزار تن کالا از مرزهای ایران صادر شده است. به این ترتیب و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته صادرات ۱۷ درصد رشد کرده و واردات هشت درصد کاهش یافته است.

رییس سازمان ملی استاندارد:

رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه تطبیق استانداردها و فراهم کردن اشتراکاتی در نهادهای تایید صلاحیت و آزمایشگاه ها را برای سرعت بخشیدن به تجارت بین 2 کشور دنبال می کنند.

«نیره پیروزبخت» در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا افزود: پارسال طی سفر رئیس جمهوری به روسیه، تفاهم نامه ای بین سازمان ملی استاندارد ایران و مرکز خدمات فدرال تایید‌ صلاحیت روسیه به امضا رسید و پس از آن سازمان های استاندارد 2 کشور توافق هایی را به امضا رساندند.

به گفته این مقام مسئول، برای تبادل تجاری و تسهیل تجارت بین 2 کشور باید مقررات استاندارد 2 طرف هماهنگ باشد تا بتوان فعالیت های مشترک انجام داد؛ در این راستا باید استانداردهای 2 کشور با هم مقایسه شده و تطابق یابد و همچنین مقررات مشترکی تنظیم شود که طرفین بتوانند آنها را اجرایی کنند.

وی ادامه داد: باید بتوانیم در نهادهای ارزیابی انطباق 2 کشور که زیر نظر مراکز تایید صلاحیت فعالیت می کنند نیز به یک نقطه مشترک برسیم. پیروزبخت اظهار داشت: بطور نمونه یکی از خواسته های روس ها این است که 2 کشور آزمایشگاه های مشترک یا آزمایشگاه های مورد تایید یکدیگر داشته باشند.

وی بیان داشت: روس ها به واردات تولیدات کشاورزی ایران تمایل دارند و در صورتی که آزمایشگاه مورد تایید 2 طرف در کشورمان راه اندازی شود هزینه ها و زمان ورود کالاها کاهش خواهد یافت.

«این موضوع در اولویت سازمان های استاندارد ایران و روسیه خواهد بود.»

رییس سازمان ملی استاندارد ایران خاطرنشان کرد: سایر موضوعاتی که 2 کشور برای اقدام های مشترک در برنامه دارند، تولیدات حلال و آزمون مهارت است که در مورد دوم، روس ها به دنبال بررسی برخی آزمایشگاه های بخش خصوصی کشورمان هستند تا به عنوان آزمایشگاه های همکار روس ها شناخته شود و نظیر چنین اقدامی از سوی ایران نیز دنبال می شود. وی به سخنان اخیر معاون اول رییس جمهوری در روز جهانی استاندارد (22 مهرماه) اشاره کرد که «در فضای تحریمی نمی خواهیم کیفیت کالاها پایین بیاید، بلکه می خواهیم سرعت رسیدگی ها افزایش یابد» و گفت: اقدام های مدنظر سازمان های استاندارد ایران و روسیه نیز در همین راستا است که با انجام آنها ماندگاری کالاها در مرزهای 2 کشور به حداقل و سرعت تبادلات تجاری به حداکثر خواهد رسید. پیروزبخت تاکید کرد: در این پیوند، بررسی و تطابق استانداردها و آزمایشگاه های 2 کشور، ایجاد آزمایشگاه های مشترک و ارزیابی و تایید شرکت های بازرسی طرفین مورد نیاز است. وی همچنین به از دست رفتن فرصت صادرات کالای ایرانی به روسیه در سال های گذشته پیرو مناقشه سیاسی روسیه و ترکیه اشاره کرد و افزود: اگر در آن زمان مشکلات آزمایشگاه ها و مقررات حل شده بود، بسیاری مشکلات صادراتی نیز برطرف می شد.

  • فقط صادرات تولیدات کشاورزی ارگانیک به روسیه

این مقام مسئول یادآور شد: تاکید روس ها بر ارگانیک بودن محصولات کشاروزی مطابق مقررات خودشان است و در صورتی که بازرگانان ایرانی به این مساله توجه نکنند، امکان برگشت خوردن محصولات یا معدوم کردن آنها وجود دارد. وی تاکید کرد: باید بازرگانان را به مقررات تجارت روسیه آشنا کرد، اما اکثر تجار نسبت به این مساله آگاهی ندارند و فکر می کنند هر محصولی را می توان به سادگی صادر کرد.

به گزارش ایرنا، تیرگی روابط روسیه و اتحادیه اروپا بر سر شبه جزیره «کریمه» و پس از آن تنش در روابط مسکو با آنکارا در سال 94 به دلیل سرنگون شدن جنگنده روسی از سوی پدافند ترکیه، فرصتی را برای توسعه صادرات محصولات غذایی ایران به مقصد روسیه به عنوان پهناورترین کشور جهان فراهم کرد.همان زمان، رئیس سازمان فدرال گمرک روسیه به خبرگزاری روسی «ایتارتاس» گفته بود، ایران پذیرفته است از لحاظ تامین میوه و سبزی، جایگاه پیشین ترکیه را در بازار روسیه بگیرد. فرصتی که در نهایت به دلیل نبود شناخت کافی از بازار بزرگ روسیه و تقاضای روس ها به خوبی استفاده نشد.آمار تجارت خارجی در نیمه نخست سال 2017، بیانگر رشد 36 درصدی صادرات ایران به روسیه نسبت به دوره مشابه پارسال است. پیشتر، سفیر روسیه در تهران حجم مبادلات تجاری 2 کشور در سال 2016 میلادی را 2 میلیارد و 200 میلیون دلار ذکر کرد که بخش عمده آن به صادرات ماشین آلات، تجهیزات، بخش حمل و نقل، مواد غذایی و فلزات روسی به ایران مربوط بود.

به گفته «لوان جاگاریان»، صنعت گردشگری از دیگر تعاملات رو به رشد 2 کشور است؛ به گونه ای که در سال 2016 میلادی بیش از 60 هزار گردشگر ایرانی از روسیه بازدید کردند.

معاون امور تعاون وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: در زمان بروز نوسان ارزی، صادرات مواد خام برای کسب سود بیشتر رونق می گیرد که این روند به زیان صنایع خرد و پایین دستی صنعت پتروشیمی است. به گزارش تجارت به نقل از ایرنا، حمید کلانتری در همایش تولید و توسعه پایدار صنایع پایین دستی پتروشیمی و تعاون اظهار داشت: بی توجهی به صنایع پایین دستی و تاکید بر خام فروشی به منظور کسب درآمد ارزی بیشتر می تواند سبب تعطیلی صنایع شود. وی افزود: توجه به ایجاد ارزش افزوده، بهترین راهکار برای حفظ صنایع پایین دستی است زیرا آنها می توانند ۱۰۰ تا ۳۰۰ درصد ارزش افزوده خلق کنند. معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: برای رسیدن به رشد و ثبات اقتصادی باید اولویت را تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی داخلی قرار دهیم. کلانتری درباره واگذاری شرکت های تحت پوشش شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی نیز گفت: در این واگذاری ها باید اولویت با تعاونی ها باشد و سهام این شرکت ها به شکلی واگذار شود که تعاونی ها قادر به خرید آنها باشند. این مقام مسئول با اشاره به نقش تعاونی ها در نظام توزیع کالا در کشور گفت: در شرایط تحریم مهمترین مشکل ما رشد رانت خواری و سوء استفاده است اما اگر توزیع به تعاونی ها سپرده شود، دلالی حذف شده و تعاونی ها منتفع می شوند. معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: حدود ۲۱۰۰ تعاونی فعال در صنعت پتروشیمی داریم که ۱۳ درصد از مجموع تعاونی های تولیدی هستند؛ همچنین ۱۰۸ تعاونی تامین نیاز با ۵۴۸۰ واحد صنعتی داریم که نیازمند توجه و حمایت هستند.

مدیر عامل شرکت کارتن ایران به تازه ترین اخبار این مجموعه و همچنین وضعیت کنونی این صنعت پرداخت. امیر حسین اسماعیل پور به وضعیت صنعت و مشکلات سال جاری با آن مواجه بوده ا ند اشاره کرد و گفت: میزان تولید کاغذ بسته بندی در سال گذشته 850 هزار تن در کشور بوده که طی 6 ماهه نخست سال جاری این مقدار به 500 هزار تن رسیده است و در صورت ادامه این روند، میزان تولید کاغذ بسته بندی بیش از سال گذشته خواهد بود.

وی ادامه داد: تولید ورق کارتن در سال گذشته 680 هزار تن بوده که این میزان در 6 ماهه نخست امسال به 340 هزار تن رسیده است که نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی نداشت. این دو آمار در کنار هم نشان می دهد که بخش گشمده ای در این بین وجود دارد و دلیل این اختلاف نیز صادرات است که به کشورهای مختلفی از جمله گرجستان، آذربایجان، قطر، بحرین، آلمان ، اسپانیا، و... صورت می گیرد. وی ادامه داد: از ابتدای تاسیس شرکت تا کنون مهمترین اتفاقات در سال جاری برای کارتن ایران رقم خورد و آن عقد یک قرارداد بلندمدت برای جویین شدن با صنایع بالادستی است و از ابتدای آبان ماه سال جاری نیز تولیدات کاغذ سازی خود را به بازار عرضه خواهیم کرد و این مساله علاوه بر بهبود وضعیت شرکت به صنایع پایین دستی نیز کمک خواهد کرد.