25 نیروگاه وارد مدار می شود

محسن طرزطلب مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی، با بیان اینکه توان تولید برق کشور در زمان حاضر 53 هزار مگاوات است، گفت: 25 واحد نیروگاهی با ظرفیت 5 هزار مگاوات قبل از پیک مصرف خرداد سال آینده وارد مدار می شود.وی افزود: نیروگاه سیکل ترکیبی هریس باید تا قبل از پیک سال آینده وارد مدار شود. وی بازدید از نیروگاه سهند بناب که با اعتبار دولتی احداث می شود را از دیگر برنامه های سفر خود به اذربایجان شرقی اعلام کرد و اظهار داشت: این نیروگاه در سطح کلاس اف با ظرفیت تولید 450 مگاوات امروز کلنگ زنی می شود. وی با بیان اینکه نیروگاه سهند بناب تا سال 1400 وارد مدار تولید می شود، افزود: بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی هریس هم تا تابستان سال آینده وارد مدار می شود.


خرید نفت چین و هند از ایران ادامه دارد

علی کاردر معاون وزیر نفت گفت: توتال اسناد و مدارک مهندسی را به سی.ان.پی.سی چین منتقل کرده و این شرکت طبق قرارداد اپراتور این پروژه خواهد بود.وی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره اینکه آیا هند و چین واردات نفت خود از ایران را کاهش داده‌اند یا خیر؟ گفت: فعلا این دو کشور میزان خرید نفت از ایران را کم نکرده‌اند، پیش‌بینی می‌کنیم واردات‌شان تداوم داشته باشد. وی درباره صادرات گاز به پاکستان نیز بیان کرد: مذاکره و مکاتباتی با اسلام آباد داشته‌ایم، امیدواریم با همکاری دولت جدید پاکستان تغییر عمده‌ای در این پروژه ایجاد شود.وی در ادامه با اشاره به صادرات گاز به عمان اظهار داشت: با این کشور مذاکراتی داشته‌ایم، در حال تهیه پروپوزال بخش فنی هستند و بخش قراردادی نیز در حال آماده شدن است، ولی زمان می‌برد تا نهایی شود.


آخرین وضعیت شکایت گازی ایران و ترکمنستان

معاون وزیر نفت از ازسرگیری مذاکرات ایران و پاکستان برای صادرات گاز خبر داد و گفت: این پیگیری از سوی شرکت ملی نفت ایران در حال انجام است و شرکت ملی گاز نقشی در مذاکرات ندارد.به گزارش تسنیم، معاون وزیر نفت از ازسرگیری مذاکرات ایران و پاکستان برای صادرات گاز خبر داد و گفت: این پیگیری از سوی شرکت ملی نفت ایران در حال انجام است و شرکت ملی گاز نقشی در مذاکرات ندارد.حمیدرضا عراقی در خصوص آخرین وضعیت پرونده گازی ایران و ترکمنستان گفت: هر دو کشور نسبت به هم در داوری بین المللی شکایت مطرح کرده‌اند که این شکایات در حال بررسی است.

آمادگی ایران برای صادرات بیشتر گاز به کشورهای همسایه

حسن منتظر تربتی مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران: در حال حاضر زیر ساخت های شبکه گاز کشور کاملا آماده است و برای ورود به بازارهای کشور های همسایه آمادگی کامل داریم.به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، وی با بیان این مطلب اظهار داشت: در حال حاضر230 میلیارد متر مکعب گاز شیرین در سال وارد شبکه گاز کشور می شود که این امر نشان می دهد ما محدودیتی در بخش تولید گاز نداریم.وی افزود: اگر بخواهیم خیلی خوشبینانه به این آمار بنگریم و نگران سال آینده هم نباشیم؛ پیش بینی عرضه روزانه یک میلیارد متر مکعب گاز برای سال پیش رو رقم بسیار خوبی است و به این ترتیب می توانیم به 360 میلیارد مترمکعب تولید گاز غنی شده در سال برسیم و این در حالی است که کشش تقاضا در بخش های مختلف معادل 416 میلیارد متر مکعب در سال است.مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران ادامه داد: تقریبا بین کشور های دنیا تنها کشوری هستیم که بیش از 70 درصد سبد مصرف انرژی را گاز تشکیل می دهد و این می طلبد که در بخش های خانگی و تجاری تا حدود30 درصد و در بخش نیروگاهی تا حدود 15 درصد کاهش مصرف داشته باشیم.

ایران به دنبال برقراری تبادل برقی با روسیه

محمودرضا حقی‌فر سخنگوی صنعت برق کشور گفت: در حال حاضر مشغول برنامه‌ریزی برای ایجاد تبادل برقی با کشور روسیه از طریق ارتقاء شبکه ارمنستان یا آذربایجان هستیم.وی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اهمیت ایجاد تبادل برقی با روسیه گفت: با توجه به این‌که پیک بار شبکه روسیه در زمستان اتفاق می‌افتد و در ایران پیک بار در زمان تابستان است، اگر این اتفاق محقق شود می‌توانیم بهره‌ زیادی را ببریم.وی با تاکید بر این موضوع که می‌توان از طریق آذربایجان و ارمنستان در زمان پیک با کشور روسیه ارتباط برقی برقرار کرد، اظهار کرد: هر چه بتوانیم ظرفیت تولید برق را در ارمنستان و آذربایجان توسعه دهیم قطعا میزان تبادل انرژی در این کشورها نیز افزایش می‌یابد .وی همچنین از نخستین نشست کارگروه سه جانبه اتصال سیستم‌های انرژی ایران و روسیه به منظور پیشبرد امکان تبادل برق میان سه کشور خبر داد و گفت: امکان صادرات برق از سال آینده میلادی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

برای مدیریت مصرف، احیای کارت‌های سوخت راهکار مناسبی است

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: استفاده از کارت سوخت در یک برهه زمانی برای مدیریت سوخت کشور کارآمد بود و امروز نیز باید به این سمت برویم.سلام امینی در گفت‌وگو افزود: شرایط امروز ما ایجاب می‌کند برای جلوگیری از اتلاف و اسراف انرژی به سمت کارت سوخت برویم. فشارهایی که از بیرون بر ما تحمیل می‌شود و تحریم‌ها و از سوی دیگر مشکلات اقتصادی در داخل کشور ما را به این سمت می‌برد.این عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان گفت: امروز نیز امکانات برای فعالیت مجدد کارت سوخت‌ها فراهم است و برای این مقطع زمانی راهکار مناسبی است.پیش از این نیز یک عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس گفت: تا به امروز دولت تصمیمی در خصوص سهمیه بندی بنزین نداشته است اما بحث فعال شدن کارت‌های سوخت در دستور کار است.

شرکت‌های نفت فلات قاره و توسعه پترو ایران تفاهم‌نامه امضا کردند؛

امضای قرارداد خدمات نگهداشت و افزایش توان تولید میدان های نفتی اسفند، سیوند و دنا‌ علاوه بر اینکه نخستین قرارداد اجرایی شده از طرح های 34 گانه شرکت ملی نفت ایران در راستای نگهداشت و افزایش تولید از میادین نفتی است، امکان افزایش توان تولید نفت این میدان ها به میزان روزانه 16 هزار بشکه در روز را فراهم می سازد.

به گزارش شرکت ملی نفت ایران، با امضای قرارداد خدمات نگهداشت و افزایش توان تولید میدان های نفتی اسفند، سیوند و دنا‌ میان شرکت نفت فلات قاره ایران و شرکت مهندسی و توسعه پترو ایران،‌ توان تولید از منطقه سیری فلات قاره به میزان 16 هزار بشکه در روز افزایش می یابد.

عبدالحميد اسفنديارپور، معاون مدير عامل و مدير مهندسي و ساختمان شرکت نفت فلات قاره ایران در تشریح جزییات این قرارداد می گوید: قرارداد خدمات منهدسی، خرید کالا،‌ حفاری، تکمیل، راه اندازی و تامین مالی چاه های میادین سیوند و اسفند در منطقه سیری میان شرکت نفت فلات قاره ایران و شرکت مهندسی و توسعه پترو ایران امضا شده و نخستین بسته از طرح های نگهداشت و افزایش تولید میادین نفتی شرکت ملی نفت ایران است. وی اضافه می کند: بر اساس این قرارداد حفاری و تکمیل 13 حلقه چاه در میدان های نفتی سیوند، اسفند و دنا در مدت 20 ماه انجام شده و میزان تولید میدان های مذکور تا 16 هزار بشکه در روز افزایش می یابد. معاون مدير عامل شرکت نفت فلات قاره ایران در ادامه، انجام این پروژه را به صورت EPDF و در قالب هشت بسته کاری عنوان کرده و می گوید: این پروژه در مدت 20 ماه و با مبلغ تقریبی 105 میلیون یورو انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه پترو ایران نیز با اشاره به تجارب مثبت این شرکت در توسعه میادین و همکاری های مشترک با شرکت ملی نفت و شرکت نفت فلات قاره ایران می گوید: تعامل موثر مجموعه پیمانکاری و کارفرما می تواند بر سرعت اجرای پروژه بیفزاید و با استناد به تجارب قبلی این شرکت با کارفرمای طرح، می توان گفت که امکان انجام این پروژه طی مدت زمانی کوتاهتر از 20 ماه نیز امکان پذیر است.

رهام قاسمی اضافه می کند: این قرارداد به دور از مسائل فرآیندی منعقد شده و 3 بخش کلی در حوزه حفاری را در بر می گیرد.

وی ادامه می دهد: اولین بخش مربوط به تامین دکل حفاری است که با توجه به در اختیار داشتتن 2 دستگاه سوپر رینگ و سابقه قابل قبول این دستگاه ها در حفر 11 حلقه چاه در فاز 20، به کارگیری در لایه نفتی پارس جنوبی و میدان نفتی فروزان، در این حوزه با قدرت وارد خواهیم شد.

قاسمی همچنین تجربه هشت ساله شرکت پترو ایران در تامین سرویس های خدمات حفاری به دکل های شرکت نفت فلات قاره ایران و به ثمر رسیدن قراردادهایی به ارزش 500 میلیون دلار با این شرکت را ضامن دیگری برای اجرای پروژه نگهداشت و افزایش توان تولید در میدان های سیوند، دنا و اسفندیار می داند.

به گفته وی تنها چالش پیش روی این شرکت تامین حدود 40 درصد از تجهیزات و کالاهای موردنیاز برای اجرای این پروژه است که با تعامل مثبت با شرکت نفت فلات قاره ایران مرتفع می شود.

بر اساس این گزارش،‌ قرارداد خدمات نگهداشت و افزایش توان تولید میدان های نفتی اسفند، سیوند و دنا‌ نخستین قرارداد اجرایی شده از طرح های 34 گانه شرکت ملی نفت ایران در راستای نگهداشت و افزایش تولید از میادین نفتی است که با اجرایی شدن آن، توان تولید نفت این میدان ها به میزان روزانه 16 هزار بشکه در روز افزایش می یابد. این قرارداد میان شرکت نفت فلات قاره ایران (کارفرما) و شرکت مهندسی و توسعه پترو ایران (پیمانکار) منعقد شده و هدف اصلی از اجرای آن حفاری، تعمیر و تکمیل 13 حلقه چاه در میادین سیوند (سیری C) و اسفند (سیری E) است که از این تعداد چهار حلقه چاه جدید،‌ 6 حلقه حفاری مجدد و 3 ح لقه تعمیری خواهد بود.این پروژه به طور کامل با توان کارشناسان و متخصصان کشورمان اجرا شده و مالکیت دستگاه های به کار گرفته شده نیز ایرانی است که با به کارگیری هر دستگاه حفاری،‌ حدود 150 نفر به صورت مستقیم مشغول به کار خواهند شد. به گزارش NIOC، شرکت ملی نفت ایران در راستای نگهداشت و افزایش توان تولید از میدان های نفتی و گازی، ‌34 پروژه طراحی کرده است که 28 طرح توسعه ای در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، چهار طرح در شرکت نفت فلات قاره ایران و 3 طرح نیز در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران تعریف شده است و توسعه میدان های اسفند،‌ سیوند و دنا به عنوان نخستین قرارداد از این طرح ها به مرحله اجرا رسیده است. میدان نفتی اسفند ( سیری E ) در 18 کیلومتری جنوب شرقی جزیره سیری واقع شده و شامل پنج سکوی دریایی، متشکل از 3 سکوی چاه، یک سکوی بهره برداری و یک سکوی مشعل است. این میدان دارای 29 حلقه چاه تولیدی و تزریقی بوده و تولید نفت از این میدان در حال حاضر حدود 60 هزار بشکه در روز است. میدان نفتی سیوند ( سیریC) با 18 حلقه چاه و میدان دنا (سیری D ) با 24 حلقه چاه در غرب جزیره سیری قرار دارند و حدود 100 کیلومتر بالای خط مرزی قرار دارند. تولید این میادین حدود 30 تا 35 هزار بشکه در روز است.

محمدرضا بختیاری مدیرعامل آبفای استان تهران در آیین افتتاح سومین مخزن آب رسانی اضطراری تهران در بوستان فدک گفت: با تکمیل مخازن آب‌رسانی اضطراری که برای شهر تهران در مواقع زلزله پیش‌بینی شده است، تهران در پنج سال آینده جزو شهرهای برتر دنیا در زمینه ایمنی و توزیع آب بدل خواهد شد.وی با بیان این‌که ایده مخازن آب‌رسانی اضطراری از کشور ژاپن گرفته شده است، افزود:در حال حاضر در شهر تهران ۱۱۶ مخزن زیرزمینی آب داریم و ۳۷۴ مخزن اضطراری پیش‌بینی شده است که پیش از این دو مخزن آب‌رسانی اضطراری در محله‌های زرگنده و پارک شهر افتتاح شده است.وی با بیان این‌که هیچ جا آبی نمانده است که به تهران منتقل نکرده باشیم، گفت: افزایش سامانه‌های انتقال آب به تهران امکان‌پذیر نیست در نتیجه باید با همین مخازن تا دهه‌های آینده آب تهران را تامین کنیم.بختیاری افزود: سدهای تهران در برابر زلزله‌ای با بزرگای ۷ مقاوم هستند و حدود ۷۰ درصد مخازن زیرزمینی هم امنیت دارند که بقیه در حال مقاوم‌سازی هستند.بختیاری با بیان اینکه تا پایان امسال تعداد ۳۰ مخزن در مناطق مختلف شهر تهران به بهره‌برداری خواهد رسید، گفت: اگر مخازن که تعداد آنها ۳۷۴ مخزن خواهد بود به بهره‌برداری برسد می‌تواند آب شرب ۹ میلیون نفر جمعیت را در سه روز تامین کند.

حسین میرباقری مهرآبادی رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا گفت: در ۶ماه ابتدای سال جاری، کاغذ افزایش قیمتی نداشته است.وی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت کاغذ و مقوا در بازار اظهار کرد: در ۶ماه ابتدای سال جاری، کاغذ افزایش قیمتی نداشته است.وی، تصریح کرد: اگر افزایش قیمت و کمبودی در کاغذ وجود داشته باشد وزارت ارشاد باید پاسخگو باشد چرا که طی رخداد‌های اخیر، در هیچ جلسه‌ای، اتحادیه کاغذ و مقوا حضور نداشته است.مهرآبادی، با بیان اینکه قیمت کاغذ در گذشته ۱۵۵ هزار تومان بوده است، افزود: در حال حاضر قیمت کاغذ به ۱۸۰ هزار تومان رسیده است و این در حالی است که قیمت کاغذ نسبت به اجناس دیگر افزایش قیمتی نداشته است.رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا گفت: صادرات کاغذ و مقوا در مقطعی متوقف شده بود، اما مجدد به کشور‌های همسایه صادر می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: نرخ پیشنهادی خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جاری را به دولت اعلام کرده ایم و منتظر تصمیم نهایی شورای اقتصاد هستیم.به گزارش ایرنا، وی افزود: قیمت خرید تضمینی گندم باید در شورای اقتصاد مطرح شود و امیدواریم دبیرخانه شورای اقتصاد که سازمان برنامه و بودجه است هرچه زودتر جلسه تشکیل دهد و نظر خود را به شورای اقتصاد بدهد. وی با یادآوری اینکه وزارت جهاد کشاورزی موظف است پیشنهاد خود را در ارتباط با کشت های پاییزه تقدیم شورای اقتصاد کند، اضافه کرد: معاون اول رییس جمهوری نیز بر تعیین تکلیف هرچه سریعتر نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی در شورای اقتصاد تاکید دارد و تا زمانی که این شورا تصمیم نگرفته، نمی توانیم نرخ پیشنهادی خود را اعلام کنیم.وی در پاسخ به مورد افزایش قیمت میوه در بازار، گفت: میوه هایی همچون موز وارداتی هستند و در گذشته ارز دولتی به آنها پرداخت می شد.

گوشت ارزان شد

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از کاهش 3 هزار تومانی نرخ گوشت در بازار خبر داد و گفت: قیمت هر کیلو دام زنده در میادین 25 هزار تومان است.وی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از کاهش 3 هزار تومانی نرخ گوشت طی دو هفته اخیر در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون هر کیلو شقه گوسفندی با نرخ 53 هزار به مغازه دار و 58 هزار تومان مشتری عرضه می شود.وی رکود بازار، توزیع گوشت های تنظیم بازار و کنترل نسبی قاچاق دام را از دلایل کاهش قیمت گوشت گوسفندی در بازار اعلام کرد.ملکی درباره وضعیت قیمت گوشت در روزهای آینده افزود: قیمت تابع عرضه و تقاضاست و باید کمی پیش رفت و دید که شرایط به چه صورت خواهد بود.

نبض بازار در دست چینی‌ها

سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو گفت: افت قیمت ارز بازار خودرو را تحت تاثیر قرار داد و موجب کاهش قیمت شد.وی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان درباره وضعیت بازار خودرو اظهار کرد: در حال حاضر خرید و فروش در بازار به حداقل رسیده است و تقریبا در رکود قرار دارد.وی گفت: همچنان خودروسازان محدود به بازار خودرو عرضه می‌کنند و بازار را مدیریت می‌کنند و محصولات خود را به فروش می‌رسانند.وی با بیان اینکه قیمت خودرو‌های داخلی نیز بالا است، گفت: خریداران در انتظار کاهش قیمت هستند تا به بازار مراجعه کنند، در حال حاضر کسی برای خرید اقدام نمی‌کنند.وی با بیان اینکه قیمت خودرو‌های مونتاژی از زمان افت قیمت دلار حدود ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومان کاهش یافت، تصریح کرد: همچنین سقوط قیمت دلار قیمت خودرو‌های داخلی را ۲ تا ۱۳ میلیون تومان ارزان‌تر کرد.وی با بیان اینکه در حال حاضر شرکت‌های چینی نبض بازار را در دست گرفتند، گفت: در گذشته شرکت‌های چینی با کمترین قیمت در بازار عرضه می‌شدند، اما اکنون به راحتی افزایش ۵۰ درصدی قیمت داشته اند.

سیر نزولی قیمت مرغ ادامه دارد

مهدی یوسف‌خانی رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی گفت: قیمت مرغ در بازار امروز 200 تومان نسبت به اوایل هفته کاهش یافته است که دلیل آن کاهش تقاضا و رکود بازار است.وی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص سیر نزولی قیمت مرغ در بازار اظهار کرد: به خاطر کمبود تقاضا برای خرید مرغ در بازار قیمت این محصول همچنان در حال کاهش است. در حال حاضر مرغ با افزایش عرضه به بازار مواجه بوده اما هنوز تغییری در میزان خرید این کالا به وجود نیامده است.یوسف‌خانی میزان کاهش قیمت مرغ در بازار را 200 تومان برآورد کرد و اظهار داشت: قیمت مرغ امروز در خرده‌فروشی‌ها به 9800 تومان رسیده که نسبت به ابتدای هفته مجددا 200 تومان کاهش داشته است.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تشریح کرد؛
مصطفی احمدی رییس اتحادیه آجیل و خشکبار گفت: قیمت خشکبار تحت تاثیر عوامل مختلفی نظیر میزان تولید، میزان عرضه و تقاضا و همچنین نرخ ارز تغییر می‌کند. مصطفی احمدی درباره دلایل افزایش قیمت انواع آجیل و خشکبار اظهار کرد: آجیل و خشکبار هم مصرف داخلی دارد و هم مصرف خارجی که با نوسانات نرخ ارز شاهد افزایش و تغییر قیمت انواع خشکبار هستیم. وی افزود: مصرف داخلی فقط ۱۰ درصد میزان تولید را شامل می‌شود بنابراین با توجه به صادرات ۹۰ درصدی خشکبار و آجیل، ارز و نوسانات آن تاثیر فراوانی روی قیمت‌ها می‌گذارد. وی توضیح داد:‌ اکنون قیمت هر کیلو پسته صادراتی بین ۸ تا ۱۵ دلار است که اگر نرخ ارز تثبیت شود به حتم شاهد ثابت شدن قیمت آجیل و خشکبار خواهیم بود. احمدی تصریح کرد: اکنون قیمت هر کیلو تخمه ۳ دلار است. زمانی که دلار برابر با ۲ تا ۴ هزار تومان بود این محصول در بازار داخلی کیلویی ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان به دست مشتری می‌رسید اما اکنون نرخ دلار افزایش یافته و در نتیجه قیمت تخمه در بازار نیز بالا رفته است. چرایی محاسبه قیمت آجیل بر پایه دلار احمدی درباره چرایی محاسبه و نرخ‌گذاری آجیل و خشکبار و به‌ویژه پسته با دلار گفت: معمولا تولیدکنندگان پسته به طور مستقیم با خریداران خارجی ارتباط داشته و محصولات خود را به آنها عرضه کرده و در قبال هر کیلو پسته مبلغی بین ۱۰ تا ۱۲ دلار به طور میانگین دریافت می‌کنند. به همین دلیل برای این تولیدکنندگان صرفه اقتصادی ندارد که محصول خود را به مصرف‌کننده داخلی که فقط ۱۰ درصد میزان مصرف را به خود اختصاص می‌دهد، به ریال بفروشند. وی در پاسخ به این سوال که آیا نمی‌توان نظارتی بر روند فروش آجیل به‌ویژه پسته داشت تا مصرف‌کننده داخلی بتواند محصول ارزان‌تری تهیه کند، توضیح داد: اعمال چنین نظارتی شدنی نیست زیرا واحدهای تولیدی معمولا مازاد صادرات خود را به بازار داخلی عرضه می‌کنند. کاهش چشمگیر تولید آجیل و خشکبار در کشور احمدی گفت: امسال شاهد کاهش تولید انواع خشکبار و آجیل در کشور بودیم به طوری که تولید مغز گردو ۸۰ درصد کاهش داشته و این مساله سبب افزایش قیمت گردو بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تومان شده است. وی تصریح کرد: امسال میزان تولید پسته در کشور ۶۰ درصد کاهش داشته است. در حالی که سال‌های گذشته معمولا میزان تولید پسته در کشور برابر با ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تن بود که حداکثر ۳۰ هزار تن از این میزان در بازار داخل عرضه می‌شد اما امسال میزان تولید پسته به ۶۰ هزار تن کاهش یافته که به این صورت حتی برای صادرات نیز با کمبود محصول مواجه هستیم. مخالف صادرات نیستیم احمدی تاکید کرد: مخالف صادرات نیستیم زیرا بیشتر تولیدکنندگان به عنوان صادرکننده نیز زحمات فراوانی می‌کشند تا در خارج از کشور مشتری پیدا کرده و با اقدامات خود در شرایط تحریم بتوانند ارزآوری کنند بنابراین باید گفت ما نیز راضی نیستیم در این شرایط مشتریان خارجی از دست بروند اما باید با تنظیم بازار، شرایط بازار داخلی را نیز سامان بخشید. وی افزود: اگر این رویه ادامه پیدا کند به حتم با مشکلاتی در عرضه مواجه خواهیم شد که برای ممانعت از این اتفاق و تنظیم بازار به مسئولان پیشنهاد واردات مغز گردو را داده‌ایم که تاکنون توافق ضمنی حاصل شده اما هنوز دستورالعمل این کار صادر نشده است. رد پای دلالان در افزایش قیمت آجیل و خشکبار وی درباره قیمت منطقی مغز گردو گفت: ‌اگر دلال بازی حذف شود، مغز گردو حداکثر باید به قیمت کیلویی ۹۰ هزار تومان عرضه شود و فروش این محصول تا کیلویی ۱۲۰ هزار تومان فقط به دلیل حضور دلالان در این بازار است. حامی تولید داخل هستیم رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تاکید کرد:‌ ما حامی تولید داخل هستیم اما در مقاطعی ممکن است مجبور شویم برای تنظیم بازار از دولت تقاضای واردات کنیم که اکنون در این شرایط قرار داریم و باید گفت برای تنظیم بازار آجیل و خشکبار و جلوگیری از بالا رفتن قیمت این محصولات باید در عرض ۳ تا ۴ ماه نسبت به واردات برخی اقلام اقدام کرد.
سید فرزاد طلاکش دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم گذار با اشاره به اینکه اختلالات ایجاد شده در حمل و نقل موجب بروز چالش جدی در تامین خوراک طیور شده است، گفت: دولت باید برای حل این مشکل از سایرنهادها کمک بگیرد.وی در گفتگو با مهر با اشاره به تداوم مشکلات ایجاد شده برای صنعت طیور در پی اعتراض کامیونداران، اظهارداشت: اعتراضات و اعتصاب کامیونداران و اختلالات ایجاد شده در حمل و نقل، بیشترین چالش را برای صنعت طیور ایجاد کرده چراکه خوراک طیور باید به روز تامین شود.وی افزود: متاسفانه در حال حاضر یا بارگیری انجام نمی شود یا اینکه با قیمت های بسیار بالا و غیرمعقول این کار صورت می گیرد که قیمت تمام شده را بسیار بالا می برد.وی با بیان اینکه در نتیجه این مشکلات ایجاد شده مرغداران ناچار شده اند از یکدیگر دان قرض بگیرند، گفت:رفت و آمد ماشین ها برای حمل و نقل این دان ها خلاف مسائل قرنطینه ای است و باعث انتقال بیماری های طیور از جمله آنفلوآنزا می‌شود.وی اضافه کرد: همچنین مرغداران زمانی که می بینند ممکن است موفق به تامین دان کافی نشوند به تهیه فرمولاسیون های نامناسبی روی می آورند که این امر، هم موجب کاهش کیفیت تولید می شود و هم سطح ایمنی بدن طیور را کاهش می دهد که این مساله موجب می شود پرنده مستعد مبتلا به انواع بیماری ها از جمله نیوکاسل و آنفلوانزا شوند.به گفته طلاکش هم اکنون قیمت هرکیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری بین ۶۶۰۰ تا ۶۷۰۰ تومان است.

سید احمد مقدسی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران با بیان اینکه تفاوت بین قیمت عرضه و قیمت تمام شده بسیار بالا است، گفت: بیشتر واحدهایی که این قیمت گذاری‌ها را انجام می‌دهند زمانی تولیدکننده بوده‌اند اما در حال حاضر تنها نقش دلال را ایفا می‌کنند.سید احمد مقدسی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، اظهار کرد: قیمت تمام شده گوساله زنده به 20 هزار تومان رسیده است که پس از کشتار به 40 هزار تومان می‌رسد و با در نظر گرفتن هزینه حمل و نقل این قیمت افزایش خواهد یافت.رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران افزود: هزینه‌های تولید بسیار افزایش یافته که بر قیمت تمام شده و قیمت عرضه هم بسیار تاثیر گذاشته است.رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران با اشاره به مشکلات حمل و نقل خاطرنشان کرد: نبود ماشین‌ها و کامیون‌های حمل برای ما تبدیل به معضل شده است و نمی‌توانیم به موقع دام کشتار شده را به مقصد برسانیم و همین امر باعث کمبود شده است.رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران در رابطه با فاصله قیمت تولید تا مصرف اذعان داشت: تفاوت بین قیمت عرضه و قیمت تمام شده بسیار بالا است و یک شکاف قیمت فاحش وجود دارد. البته علت آن این است که تولید هم کاهش یافته است، بیشتر واحدهایی که این قیمت گذاری‌ها را انجام می‌دهند زمانی تولیدکننده بوده‌اند اما در حال حاضر تنها نقش دلال را ایفا می‌کنند.