هشدار

دارندگان سکه‌هاي پيش‌فروش اگر در مهلت شش‌ماهه تعيين شده براي تحويل سکه‌ها به بانک مراجعه نکنند، بانک مرکزي تعهدي براي تحويل سکه ندارد و قرارداد لغو و مبلغ اوليه پرداخت شده از سوي ثبت‌نام کننده به وي پرداخت خواهد شد. براي تحويل سکه‌هاي پيش‌فروش، صاحبان آنها مي‌توانند از زمان سررسيد به بانک مراجعه کنند و با تحويل مدارک، سکه را تحويل بگيرند و اگر تاخير داشته باشند سکه در بانک باقي مي‌ماند. اما بايد توجه داشته باشند که زمان دريافت سکه‌ها فقط شش ماه بعد از سر رسيد است، چراکه طبق ماده (۸) دستورالعمل مربوطه، صاحب سکه پيش‌فروش بايد ظرف شش ماه بعد از سر رسيد به بانک مراجعه کرده و آن را تحويل بگيرد و طبق ماده (۹) اگر بعد از شش ماه سکه دريافت نشود ديگر بانک مرکزي و بانک عامل تعهدي براي تحويل سکه نخواهند داشت....

بر اين اساس دارندگان سکه‌هاي پيش‌فروش لازم است که در زمان سر رسيد يا مهلت شش‌ماهه تعيين شده براي دريافت سکه مراجعه کنند و سکه شان را تحويل بگيرند يا اينکه به عنوان امانت در بانک بگذارند.

راهنما

رئيس اتحاديه طلا و جواهر توضيحاتي درباره ساعات مناسب در روز براي خريد طلا و سکه مطرح کرد آيت محمد ولي با تأکيد براينکه برخي رسانه‌ها به اشتباه به نقل از بنده اعلام کرده‌اند که ساعت 12 تا 4 بعد از ظهر مناسب‌ترين زمان براي خريد طلا و سکه است، اظهار داشت: معمولاً طلا فروشي‌ها صبح از ساعت 10 مغازه‌هاي خود را باز مي‌کنند و نهايت تا 12-يک پاسخگوي مشتريان هستند.

وي افزود: البته در اين کسادي بازار، صبح تا ظهر هيچ خبري از مشتري نيست و به همين دليل هم طلافروشي‌ها از 12 تا 4 بعد از ظهر تعطيل هستند چراکه مشتري در بازار نيست.

به گفته رئيس اتحاديه طلا و جواهر، معمولاً طلافروشي‌ها از ساعت 4 بعد از ظهر تا 9 شب باز هستند؛ بنابراين مردم در اين ساعت‌ها بيشتر مي‌توانند خريد داشته باشند.

محمد ولي تاکيد کرد که از صبح تا بعد از ظهر طلا فروشي‌ها يا تعطيل هستند يا نيمه تعطيل؛ بنابراين در اين ساعت‌ها حتي اگر مردم بخواهند هم نمي‌توانند خريد داشته باشند.

دغدغه
در حالي بانک مسکن در سال ۹۴ بر ممنوعيت دريافت جريمه ديرکرد از متقاضيان مسکن مهر در زمان فروش اقساطي واحدها تاکيد کرده بود که برخي شعب اين بانک اقدام به دريافت ۷ ميليون تومان جريمه از متقاضيان مي‌کنند. به گزارش تسنيم، برخي متقاضيان مسکن مهر از تخلف بانک مسکن در دريافت جريمه ديرکرد در زمان فروش اقساطي واحدهاي اين طرح خبر مي‌دهند. طولاني شدن روند ساخت و ساز پروژه‌هاي مسکن مهر از سوي پيمانکاران باعث شده تا بانک مسکن علاوه بر سود دوران مشارکت جريمه ديرکرد در شروع اقساط تسهيلات مسکن مهر را از متقاضيان دريافت کنند. اين در حالي است که شهريور ماه سال 94 به دنبال اعتراضات متقاضيان مسکن مهر نسبت به دريافت جريمه ديرکرد در زمان فروش اقساطي واحد، جلسه‌اي با حضور مسئولان وزارت راه و شهرسازي و مديران بانک مسکن برگزار مي‌شود. خروجي اين جلسه تاکيد بانک مسکن بر ممنوعيت دريافت اين جريمه از متقاضيان بود. بر اساس پيگيري‌هاي صورت گرفته در همان زمان نيز قائم مقام وزير راه و شهرسازي در بخشنامه‌اي نسبت به عدم دريافت جريمه ديرکرد از سوي شعب بانک مسکن اقدام و هماهنگي لازم را انجام داده است.
جعبه جادو

اين روزها باران کوثري فيلم "عرق سرد" را بر پردۀ سينما دارد و بازهم تبليغ اين فيلم در تلويزيون به دليل بازي باران کوثري با حاشيه‌هايي همراه شده است. سهيل بيرقي (کارگردان فيلم عرق سرد) اظهار کرده: «صداوسيما به ما اعلام کرده که تيزري را بايد در اختيار آنها قرار بدهيم که هيچ صحنه‌اي از بازي باران کوثري در آن استفاده نشده باشد و از آنجا که با توجه به ساختار فيلم امکان ساخت چنين تيزري وجود ندارد، از تبليغات تلويزيوني محروم هستيم.» سوال مهم اين است که چرا و به چه دليلي اين بازيگر ممنوع التصوير است؟ آن هم براي بازيگري که سابقه بازي در يکي از تحسين‌شده‌ترين سريال‌هاي ديني تلويزيون يعني "صاحبدلان" را در کارنامه دارد. هيچ گاه جواب واضح و روشني به اين پرسش داده نمي‌شود و هيچ قانون يا آئين نامه مدوني هم براي مشخص کردن چهارچوب و سيستم وجود ندارد که بفهميم تا چه حد اين ممنوع التصويري‌ها به‌حق يا ناحق بوده است، يا حداقل از همان اول تکليف صاحب‌فيلم روشن باشد.

اقتصاد کلان

مجمع جهاني اقتصاد، ايران را از نظر شاخص رقابت‌پذيري اقتصادي با يک رتبه کاهش در رده هشتاد و نهم جهان قرار داد. مجمع جهاني اقتصاد براي چهلمين سال متوالي، شاخص رقابت‌پذيري اقتصادي کشورهاي جهان از نظر معيارهايي چون: سرمايه انساني، مهارت کارکنان، انعطاف‌پذيري، ميزان باز بودن اقتصاد و نوآوري را منتشر کرد. در اين رده‌بندي ۱۴۰ کشور جهان بر حسب ۹۸ شاخص در ۱۲ دسته، رده‌بندي شده‌اند. مجمع جهاني اقتصاد اعلام کرده است که رقابت‌پذيري تنها مرتبط با سطوح درآمدي بالاتر نيست بلکه بيشتر مرتبط با پيامدهاي اقتصادي آن مثل ميزان رضايت از زندگي است. يکي از يافته‌هاي کليدي اين گزارش اين است که همه کشورها مي‌توانند در زمينه‌هايي که در آن مزيت دارند، عملکرد خود را بهبود دهند و رقابت‌پذيري خود را بالاتر ببرند. شاخص رقابت پذيري عددي بين ۰ تا ۱۰۰ است که صفر به معناي کمترين ميزان رقابت‌پذيري و ۱۰۰ به معناي بيشترين ميزان رقابت‌پذيري است.

  • رتبه ايران

هر چند که امتياز ايران در مقايسه با سال گذشته ۰.۴ درصد بيشتر شده است و به ۵۴.۹ رسيده است، اما ايران در مقايسه با رتبه سال گذشته خود، با يک رتبه کاهش، بالاتر از کشورهايي چون مصر، تاجيکستان و پاکستان و پايين‌تر از کشورهاي اکراين، اکوادور و تونس در رده هشتاد و نهم قرار گرفته است.

  • رقابت پذيرترين اقتصادهاي جهان

آمريکا با ۸۵.۶ امتياز موفق شد رقابت پذيرترين اقتصاد جهان لقب گيرد و پس از اين کشور، سنگاپور با ۸۳.۵ امتياز، آلمان با ۸۲.۸ امتياز، سوئيس با ۸۲.۶ امتياز، ژاپن با ۸۲.۵ امتياز، هلند با ۸۲.۴ امتياز، هنگ کنگ با ۸۲.۳ امتياز، انگليس با ۸۲ امتياز، سوئد با ۸۱.۷ امتياز و دانمارک با ۸۰.۶ امتياز، به ترتيب در رده‌هاي دوم تا دهم جاي گرفته اند.

روي دکه

شماره 76 ماهنامه آموزشي – اطلاع‌رساني " کودک سالم" ويژه مهر و آبان ماه 97 منتشر شد.

در اين شماره مطالب متنوع و عناوين خواندني همچون: «تناسب اندام بعد از زايمان»، «دردسرهاي فشار خون در بارداري»، « بهترين وضعيت‌هاي شيردهي» و « غذاهاي برتر براي يادگيري بهتر» و «آمادگي‌هاي لازم براي ورود نوزاد به خانه»، با آثار و گفتاري از دکتر مريم کاشانيان، فرزانه درويشي، فرزاد برهمندپور، مريم آريافر و پيام فرح بخش براي خوانندگان و مخاطبان گرامي‌تدارک ديده شده است.

هفتاد و ششمين شماره ماهنامه" کودک سالم" به مدير مسئولي دکتر محمدرضا قديرزاده و سردبيري دکتر اصغر نعمتي، در 74 صفحه و به قيمت 8 هزار تومان روانه دکه‌هاي مطبوعات و روزنامه فروشي‌ها شد.

روی دکه
شماره جديد ماهنامه تخصصي پزشکي و پيراپزشکي " دنياي سلامت" ويژه مهرماه 97 منتشر شد. در شماره 151 ماهنامه "دنياي سلامت" مطالبي با عناوين: «زمان طلايي درمان را از دست ندهيد»، «خواص شگفت انگيز دارچين»، «باورهاي غلط در باره ايدز»، «روش‌هاي رهايي از آلرژي‌هاي پاييزي» و «فاکتورهاي مناسب براي پيوند مو»، با آثار و گفتاري از دکتر ربابه طاهري پناه، دکتر حسين ايماني، دکتر راحله حسني، دکتر الهام اميرآذر و دکتر محمدعلي نيلفروش زاده براي خوانندگان و علاقه مندان مطالب پزشکي تدارک ديده شده است. آخرين شماره ماهنامه تخصصي پزشکي و پيراپزشکي " دنياي سلامت" با مدير مسئولي و سردبيري دکتر اصغر نعمتي، در 70 صفحه و به بهاي 8000 تومان در روزنامه فروشي‌ها در دسترس دوستداران قرار گرفت.
روی دکه
دويست و چهل و چهارمين شماره هفته نامه " اخبار بانک، بورس و بيمه" منتشر شد. در اين شماره مطالبي با عناوين:
« اعطاي تسهيلات مناسب با سود اندک به روستاييان»، «ارائه کامل سبد ارزي به مشتريان»، « ضرورت افزايش سرمايه بانک صنعت و معدن»، «آينده بازار سهام در گرو رفتارهاي سياسي » و « زمستان اقتصاد جهاني در راه است» و با آثار و مطالبي از اسحاق جهانگيري، حسين مهري، حجت اله صيدي، محسن پورکياني و مرتضي اکبري به چاپ رسيده است. هفته نامه " اخبار بانک، بورس و بيمه" ويژه 22 مهرماه 97، با مدير مسئولي دکتر اصغر نعمتي و به قيمت 1000 تومان منتشر و در دسترس خوانندگان و علاقه مندان بازارهاي پولي و مالي قرار گرفت.
فناوری
مديرکل امور استان‌هاي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات از تجهيز۵۰ هزار روستاي بالاي ۱۵ خانوار به سيستم اينترنت پرسرعت تا پايان شهريورماه ۱۳۹۸ خبر داد. به گزارش ايسنا، مهرداد ترابيان اظهار کرد: وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات کشور قصد دارد طي يک سال در سه بخش تلفن ثابت، همراه اول و اينترنت روستاها، قدم‌هاي اساسي بردارد که براي اين منظور از پيشنهادها و نظرهاي نمايندگان و کارشناسان استفاده خواهد شد. ترابيان گفت: به‌دليل برخي تحريم‌هاي ناجوانمردانه برخي شرکت‌هاي فروشنده تجهيزات تمايلي به فروش محصول به ايران ندارند که اين امر مشکلي در تأمين تجهيزات ايجاد کرده است. مدير کل امور استان‌هاي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات ادامه داد: در حال حاضر بيش از ۹۰ درصد ارتباطات به بخش خصوصي واگذار شده و تنها کمتر از ۱۰ درصد با مسووليت اين وزارتخانه اجرا مي‌شود و با اين حال با هماهنگي‌هاي انجام شده اين وزارتخانه نظارت جدي بر امور دارد. او هم‌چنين به توسعه ايستگاه‌هاي BTS نيز اشاره کرد و افزود: اين ايستگاه‌ها سال گذشته با ۲۵۰ ميليون تومان قابل تجهيز و راه‌اندازي شده بود، در حالي که در وضعيت فعلي با کم‌تر از يک ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان هم قابل تهيه و تجهيز نيستند. وي که در جمع مسوولان شهرستان اهر سخن مي‌گفت، افزود: هم‌اکنون ۶۰ درصد روستاهاي اهر، تحت پوشش سرويس پهن باند اينترنت هستند که اين رقم تا پايان سال جاري به بيش از ۷۰ درصد افزايش مي‌يابد.
فراسو

دفتر تجارت و توسعه سازمان ملل اعلام کرد که چين در نيمه نخست سال ۲۰۱۸ موفق شد بيش‌ترين سرمايه‌گذاري خارجي را در بين کشورهاي جهان جذب کند.

به نقل از شين هوا، جيمز ژان - مدير آنکتاد - در کنفرانس خبري خود در شهر ژنو سوئيس گفت که چين با جذب ۷۰ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي در نيمه نخست سال ۲۰۱۸ موفق شد در رده نخست جذاب‌ترين مقصد سرمايه‌گذاري خارجي جهان قرار بگيرد.

اين در حالي است که حجم سرمايه‌گذاري خارجي در سطح جهان با ۴۱ درصد کاهش در مقايسه با مدت مشابه سال قبل به ۴۷۰ ميليارد دلار رسيده است. جيمز ژان افزود: تصوير کلان‌تر از چشم‌انداز سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي در جهان از آن‌چه پيش‌تر تصور مي‌کرديم، تيره و تارتر است.

پس از چين، انگليس با جذب ۶۶ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي در رده دوم و آمريکا با جذب ۴۶ ميليارد دلار سرمايه‌گذاي مستقيم خارجي در رده سوم قرار گرفته‌اند. بعد از اين سه کشور نيز هلند با جذب ۴۴.۸ ميليارد دلار سرمايه خارجي، استراليا با جذب ۳۶.۱ ميليارد دلار، سنگاپور با جذب ۳۴.۷ ميليارد دلار، هنگ‌کنگ با جذب ۳۳.۶ ميليارد دلار، اسپانيا با جذب ۲۹.۸ ميليارد دلار، برزيل با جذب ۲۵.۵ ميليارد دلار و هند با جذب ۲۱.۶ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري خارجي در رده‌هاي چهارم تا دهم جاي گرفته‌اند.

عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني ايران خبر داد؛

حمایت 34 هزار میلیارد تومانی دولت

از صنایع

عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني ايران از در راه بودن بسته حمايتي ۳۴ هزار ميليارد توماني دولت از صنايع خبر داد.

جمشيد عدالتيان - عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني ايران - در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: دولت تصميم دارد مبلغي در حدود ۳۴ هزار ميليارد تومان به صورت وام با بهره‌ ۱۰ درصدي در اختيار صنايع قرار دهد.

وي به آنچه که خواسته‌ صنايع است اشاره کرد و گفت: اغلب صنايع بدهي معوقه به بانک‌ها داشته و خواستار تنفس يک‌ ساله هستند که فعلا بتوانند بدون بهره، بدهي خود را بپردازند چراکه در حال حاضر سرمايه در گردش مورد نيازشان سه چهار برابر شده است.

اين عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني ايران افزود: علاوه‌ بر اين درخواست ديگر آنها، تعليق ماليات بر ارزش افزوده حداقل به مدت يک سال است و اين که تسهيلات را با شرايط ساده در اختيارشان بگذارند تا اين صنايع قدرت رشد پيدا کنند.

عدالتيان با اشاره به اين‌که هنوز جزئيات بسته حمايتي که دولت مي‌خواهد ارائه دهد به طور رسمي‌ابلاغ نشده است، اظهار کرد: آنچه که تصويب شده ۳۴ هزار ميليارد تومان است که قرار است به صورت وام با بهره ۱۰ درصدي پرداخت شود. اما بايد منتظر باشيم تا ببينيم جزئيات چه هستند چراکه طرح‌ها زماني که عملي شده و به بازار مي‌رسند، ممکن است شرايط‌شان به کلي عوض شود.

اين کارشناس اقتصادي تصريح کرد: فشار يک ضرب بر توليدکنندگان وارد مي‌شود و اصناف هم آنچه که تعهد کرده بودند را نمي‌پردازند لذا تعليق ماليات بر ارزش افزوده حداقل به صورت يکسال مي‌تواند کمک کننده باشد. اين‌ها مي‌تواند کمک به ارز نيمايي که صادراتي است نيز باشد تا سريع‌تر ارز براي تهيه مواد اوليه در اختيار صنايع کوچک و متوسط قرار گيرد.

وي اعلام کرد که به عنوان نمونه، خود ما شش ماه است که منتظر دريافت مقدار کمي‌ارز هستيم تا بتوانيم مواد اوليه وارد کنيم و خود را سرپا نگه داريم.

او خاطرنشان کرد: آنچه که در حال حاضر برخي بانک‌ها مي‌گويند اين است که بايد غير از برگرداندن ۱۰۰ درصد پول، ۳۵ درصد هم سپرده‌گذاري کنيد که اين موضوع در شرايط عادي ممکن است اما باتوجه به بحران اقتصادي حال حاضر و مشکلات فعالان اقتصادي، امکان‌پذير نيست. لذا همکاري سيستم بانکي و مالياتي با صنايع کوچک و متوسط ضروري است.