استفاده از جوانان؛ رويکرد جديد وزارت صمت

وزير صنعت،معدن و تجارت تاکيد کرد: اگر دولت الکترونيک و سيستم‌هاي مکانيزه را در کشور توسعه دهيم قطعا فساد کاهش پيدا خواهد کرد و در مقابل خدمت‌رساني به مردم افزايش پيدا مي‌کند. رضا رحماني در گفت‌وگو با ايلناگفت: بدون ترديد يک شفاف سازي اصولي را انجام خواهيم داد تا مردم به خوبي در جريان امور و آن‌چه در وزرات خانه مي‌گذرد، قرار گيرند.

وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اين‌که سامانه‌ها را تقويت و مکانيزم‌ها را کامل خواهيم کرد، اظهار داشت: سامانه جامع تجارت، ثبت سفارش‌ها ، انبارها و بسياري ديگر را تکميل خواهيم کرد و هنگامي‌که آن‌ها با يکديگر لينک شوند مهم‌ترين و موثرترين راهکار براي شفاف سازي هستند.


شرايط کنوني تحريم‌ها، آزموني براي اروپا

رئيس سازمان توسعه تجارت ايران گفت: شرايط کنوني تحريم‌ها، آزموني براي اروپايي‌ها است و بايد ببينيم در آن رد مي‌شوند يا کانال‌ها و نهادهاي مالي جديد براي ايران ايجاد مي‌کنند به گزارش ايرنا، «مجتبي خسروتاج» روز دوشنبه در آيين قدرداني از صادرکنندگان منتخب صندوق ضمانت صادرات ايران افزود: امروز بسياري کشورها به ماهيت رياکاري، خواري و خفت آمريکايي‌ها پي بردند زيرا نشان داد حتي در حد يک شرکت هم نمي‌تواند به تعهدات خود پايبند باشد. معاون وزير صنعت شرايط کنوني کشور را بسيار خاص توصيف کرد و گفت: بايد همه مسائل با هم و در کنار هم ديده شود و با در نظر گرفتن مسائلي همچون توليد، مصرف، نرخ ارز و غيره به نقطه بهينه تصميم گيري‌ها رسيده و حتي يک لحظه از صادرات غافل نشويم.


قرائت گزارش توقف ثبت سفارش خودرو

سخنگوي کميسيون صنايع و معادن گزارش «توقف ثبت سفارشات خودرو و افزايش تعرفه واردات خودرو» را در جلسه علني قرائت کرد. به گزارش تجارت، ولي ملکي در جلسه علني روز گذشته مجلس شوراي اسلامي‌گزارش کميسيون صنايع و معادن متبوع خود درباره «توقف ثبت سفارشات خودرو و افزايش تعرفه واردات خودرو» قرائت کرد. لازم به يادآوري است که گزارش کميسيون‌ صنايع و معادن طبق ماده ۲۳۶ آيين‌نامه داخلي با همکاري کميسيون ويژه حمايت از توليد ملي و نظارت بر اجراي اصل ۴۴ قانون اساسي تدوين شده است. درانتهاي اين گزارش آمده است: در خاتمه تقاضاي اخذ رأي از نمايندگان محترم طبق ماده ۲۳۶ آيين‌نامه داخلي مجلس در موارد تخلفات بندهاي الف، ب و هـ جمع‌بندي مذکور را داريم.

غنيمت حضور شرکت‌هاي کوچک معدني

عضو هيات مديره خانه معدن ايران گفت: بيشتر شرکت‌هاي خارجي حاضر در چهاردهمين نمايشگاه بين المللي ايران کانمين 2018 بنگاه‌هاي کوچک و متوسط (SME) معدني به شمار مي‌رود و مي‌تواند راهي براي کاهش فشارهاي اقتصادي در شرايط کنوني تحريم‌ها باشد. «محمود گوهرين» در حاشيه اين نمايشگاه در گفت و گو با ايرنا افزود: اين روزها حضور شرکت‌هاي معدني ايراني در نمايشگاه‌هاي بين المللي به دليل مشکلات ارزي و ساير مشکلات با محدوديت روبروست. به گفته وي، حضور پر رنگ شرکت‌هاي کوچک و متوسط خارجي مي‌تواند فرصت خوبي براي کسب ايده و تبادل تجربيات، همچنين انعقاد تفاهمنامه‌هاي همکاري باشد. اين فعال معدني بيان داشت: يکي از نيازهاي فوري معدن و صنايع معدني کشور، توليد ماشين آلات معدني در داخل است تا ضمن رفع نياز از خارج که در برهه کنوني تحريم‌ها از آن ضربه خورديم، به اشتغالزايي بپردازيم.

افزايش قابل‌توجه صادرات کالاهاي صنعتي

ميزان صادرات ۲۴ کالاي منتخب صنعتي در پنج ماهه نخست سال‌جاري در قياس با مدت مشابه سال گذشته، اعلام شد. به گزارش ايسنا، شرايط صادرات بخش صنعت طي پنج ماهه نخست سال جاري به‌گونه‌اي است که از ۲۴ قلم کالاي منتخب صنعتي طي مدت مذکور نسبت به مدت مشابه سال گذشته ارزش صادرات ۱۳ قلم کالا با افت روبه‌رو شده و صادرات ۱۱ قلم کالاي ديگر نيز رشد مثبت داشته است. محصولات غذايي و آشاميدني، محصولات توتون و تنباکو، چوب و محصولات چوبي به استثناء مبل، کاغذ و محصولات کاغذي، کک و فرآورده‌هاي حاصل از نفت، مواد و محصولات شيميايي، محصولات کاني غيرفلزي، فلزات اساسي، تجهيزات حمل و نقل، ضايعات و پسماند و فرش و صنايع دستي کالاهاي صنعتي هستند که طي پنج ماهه نخست سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد مثبت صادراتي داشته‌اند. از سوي ديگر منسوجات، پوشاک، محصولات چرمي‌و انواع پاي‌پوش و پرداخت چرم، انتشار و چاپ، محصولات از لاستيک و پلاستيک، محصولات فلزي فابريکي به استثناء ماشين‌آلات و تجهيزات، ماشين‌آلات دفتري و حسابداري، ماشين‌آلات و دستگاه‌هاي برقي، راديو و تلويزيون و وسايل ارتباطي، ابزار پزشکي و اپتيکي و دقيق و انواع ساعت، وسايل نقليه موتوري، مبلمان و ساير مصنوعات، ۱۳ قلم کالاي صنعتي هستند که طي ۱۵۰ روزه نخست سال جاري نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۶ با افت صادرات روبرو شده‌اند.

تجارت قانوني با ايران محترم شمرده شود

چين ضمن ابراز تاسف از بازگشت تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران، اعلام کرد همکاري تجاري قانوني اين کشور با ايران بايد محترم شمرده شود. به گزارش ايسنا، هوا چوني‌ينگ، سخنگوي وزارت خارجه چين در کنفرانس خبري روزانه اظهارات فوق را مطرح کرد اما در خصوص معافيت اعطا شده از سوي آمريکا در خصوص تحريم‌هاي نفتي ايران اظهارنظر نکرد. بر اساس گزارش رويترز، تحريم‌هاي آمريکا که از روز گذشته اجرا شد فروش نفت و بخش بانکي را هدف مي‌گيرد. دولت چين پيش از اين با تحريم‌هاي يکجانبه آمريکا عليه ايران مخالفت کرده بود. مقامات آمريکايي در اوت اظهار کرده بودند نتوانسته‌اند چين را متقاعد کنند واردات نفت ايران را متوقف کند با اين حال چيني‌ها موافقت کرده بودند خريدشان را افزايش ندهند. مايک پمپئو، وزير خارجه آمريکا روز جمعه بدون نام بردن از کشورها، اعلام کرد هشت کشور معافيت خواهند گرفت. تحليلگران پيش‌بيني کرده‌اند هند، کره جنوبي و ژاپن مطمئنا معافيت‌ها از تحريم‌هاي آمريکا عليه صادرات نفت ايران را دريافت خواهند کرد و چين، ترکيه، امارات متحده عربي و تايوان نيز احتمالا معافيت خواهند گرفت.

مديرعامل صندوق ضمانت صادرکنندگان تشريح کرد؛

گروه صنعت و معدن: در نشست خبري «سيدکمال سيد علي»، مديرعامل صندوق ضمانت صادرات ايران موضوعات اميدوارکننده‌اي مطرح شد که عمدتا حاکي از حمايت همه جانبه اين صندوق از صادرکنندگان بود.

  • مقابله با دور جديد تحريم‌ها

مديرعامل صندوق ضمانت صادرات ايران گفت: اين صندوق در دوره تحريم‌ها همچون سپر دفاعي مدافع صادرکنندگان کشور خواهد بود و ريسک آنها را پوشش مي‌دهد.

به گزارش ايرنا، «سيدکمال سيدعلي» روز دوشنبه در نشست خبري با اشاره به آغاز تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران ، افزود: در دور جديد تحريم‌ها، آمريکا به دنبال تحريم نقل و انتقال بانکي و فروش نفت ايران است که خوشبختانه عقب‌نشيني يک هفته اخير دولت آمريکا در خصوص فروش نفت نويد مي‌دهد که بتوانيم همچنان به صادرات نفت بپردازد.

اين مقام مسئول ادامه داد: در موضوع نقل و انتقالات بانکي نيز اين صندوق کمک مي‌کند که همه وجوه صادرکنندگان به موقع پرداخت و در غير اين صورت پوشش ريسک آن را انجام خواهد داد. سيدعلي تاکيد کرد: هرچه تحريم‌ها سنگين‌تر باشد وظيفه صندوق براي پوشش ريسک افزايش مي‌يابد.

وي پيش‌بيني کرد با توجه به تغيير نرخ ارز، امسال با افزايش صادرات و کاهش واردات مواجه باشيم و در مجموع چهار تا پنج ميليارد دلار تراز تجاري مثبت خواهد بود.

  • عملکرد صندوق ضمانت صادرات در نيمه نخست امسال 77 درصد رشد کرد

رئيس هيات مديره صندوق ضمانت صادرات ايران گفت: حجم عملکرد پوشش‌هاي بيمه‌اي و ضمانتي اين صندوق در 6 ماهه امسال در مقايسه با مدت مشابه پارسال 77 درصد رشد داشته است.

سيدعلي ادامه داد: حجم کلي پوشش‌هاي بيمه‌اي و ضمانتي صندوق در سال 96 به رقم يک ميليارد و 762 ميليون دلار رسيد که رشد 11 درصدي نسبت به سال 95 نشان مي‌دهد. وي پيش‌بيني کرد، پوشش امسال صندوق بر اساس عملکرد 6 ماهه، تا پايان سال به 2 ميليارد و 200 ميليون دلار برسد.

سيدعلي همچنين خاطرنشان کرد: حجم عملکرد پوششي در بخش بيمه نامه‌هاي اعتبار صادراتي کوتاه مدت با رکورد 370 ميليون دلاري، رشد 93 درصدي نسبت به سال 95 داشته است.

سيدعلي خاطر نشان ‌کرد: عقد قرارداد اتکايي با کنسرسيومي‌از معتبرترين شرکت‌هاي بيمه اتکايي جهان به رهبري «مونيخ ري» براي نخستين بار در طول فعاليت صندوق در 20 سال گذشته، يکي از دستاوردهاي منحصر به فرد سال 96 به شمار مي‌رود.

اين مقام مسئول توضيح داد: قرارداد اتکايي مشارکت (Quata share treaty) با بزرگترين اتکايي گر جهان به منزله مهر تاييد بر فرآيندهاي اعتبار سنجي صندوق و پذيرش خودکار درصدي از ريسک‌هاي صندوق توسط شرکت‌هاي مذکور است. رئيس هيات مديره صندوق ضمانت صادرات ايران گفت: کارمزد اين صندوق براي صادرات به عراق و افغانستان به يک درصد کاهش يافته و ميانگين حق بيمه براي صادرکنندگان به 67 صدم درصد کاهش يافته است. وي افزود: صندوق ضمانت صادرات ايران رشد چشمگيري در زمينه بيمه داشته به طوري که از 90 ميليون دلار در سال 94 به 370 ميليون دلار در سال 96 رسيد و در 6 ماهه نخست امسال نيز 413 ميليون دلار بوده است.

سيدعلي يادآور شد: مجموع پوشش بيمه‌اي و ضمانتنامه‌اي صندوق در سال 95 به ميزان 436 ميليون دلار بوده است، اما در 6 ماهه نخست امسال به 712 ميليون دلار رسيد. وي همچينن از کاهش 48 درصدي پرداخت خسارت از سوي اين صندوق در مقايسه با سال‌هاي گذشته خبر داد و گفت: در 6 ماه ابتدايي امسال نزديک به 26 ميليارد تومان خسارت از سوي صندوق پرداخت شده است. رئيس هيات مديره صندوق ضمانت صادرات ايران يادآور شد: در سال‌هاي گذشته بيش از 200 ميليون دلار نيز به سرمايه‌هاي صندوق اضافه شده است. وي افزود: سرمايه فعلي صندوق 1500 ميليارد تومان است که هفت تا 10 برابر آن مي‌توان به پوشش ريسک پرداخت و اميد داريم که سرمايه صندوق افزايش يابد.

  • پيمان سپاري ارزي

اين مقام مسئول درباره برخي اعتراض‌ها به بازگشت ارز حاصل از صادرات، آن را رويه‌اي معمول در بيشتر کشورهاي جهان از جمله ايتاليا و کره جنوبي برشمرد و گفت: صادرکنندگان مي‌توانند ارز حاصل از صادرات را با نرخ نيمايي به کشور برگردانند.

وي تاکيد کرد: وقتي با مشکلات سياسي و ساير مشکلات اقتصادي در کشور روبرو هستيم، همه بايد ملي فکر کنند که اين مساله بويژه مشمول صادرکنندگان و واردکنندگان مي‌شود.

سيدعلي همچنين درباره درخواست برخي صادرکنندگان به عراق براي معافيت از پيمان سپاري ارزي، اين موضوع را به حق دانست، زيرا به اعتقاد وي صادرات با پول محلي انجام مي‌شود و بايد به ياري اين گروه از صادرکنندگان شتافت.

  • رتبه ريسک ايران

وي يادآور شد: ايران اسلامي‌کشوري بزرگ با اقتصادي بزرگ، معادن سرشار، فولادسازي‌ها، کارخانه‌هاي سيمان بزرگ و غيره است و حتي اگر سه سال صادرات نفت قطع شود، مي‌توانيم کشور را اداره کنيم.

سيدعلي خاطرنشان کرد: در سال‌هاي گذشته 32 ميليارد دلار فاينانس دريافت کرديم و حتي در شرايط سخت تحريم‌ها اقساط آن را به موقع پرداخت کرديم، بنابراين انتظار مي‌رود درجه پوشش بيمه‌اي ريسک کشورمان کاهش يابد. به گزارش ايرنا، کمک به صادرات کالاها از بندهاي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي است که در سال 1392 ابلاغ شد.

صندوق ضمانت صادرات ايران با همکاري کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) به عنوان تنها شرکت دولتي بيمه اعتبار صادراتي وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 1352 تاسيس شد و فعاليت خود را زير نظر مرکز توسعه صادرات ايران آغاز کرد اما به دلايلي فعاليت آن متوقف شد.

اين صندوق در سال 1373 دوباره فعال شد تا به صادرکنندگان در بازيافت موقعيت تجاري خود که در اثر هشت سال جنگ تحميلي مختل شده بود کمک کرده و موجبات افزايش درآمدهاي غيرنفتي را فراهم آورد. اين صندوق به پشتوانه حمايت‌هاي مالي دولت علاوه بر پوشش خطرپذيري‌هاي سياسي و تجاري صادرات، با صدور انواع ضمانتنامه اعتباري، به تامين منابع مالي مورد نياز صادرکنندگان نيز کمک مي‌کند.

دکتر سيد ضياءالدين مظهري در گفت‌و گو با تجارت تبيين کرد؛

دکتر سيد ضياءالدين مظهري متخصص تغذيه و رژيم درماني؛ مدرک کارشناسي،‌ کارشناسي ارشد و دکتراي خود را با معدل A در کشور آلمان اخذ و از سال 1973- 1975 دستيار و همکار علمي‌پرفسور کرمر (رئيس انستيتو تغذيه دانشگاه ژستون فون آلمان) بوده است.

وي از سال 1356-1380 داراي مسووليت‌هاي مختلفي از رياست بيمارستان شهيد اکبر آبادي گرفته تا رياست در انجمن تغذيه ايران بوده است.

دکتر مظهري عضو هيات علمي‌دانشکده پزشکي علوم پزشکي ايران، مدرس و عضو هيات مؤسس مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکي، بنيانگذار و قائم مقام انستيتو ژنتيک و صداي مشاور سازمان بهزيستي، مشاور معاون آموزشي دانشگاه علوم پزشکي ايران، مؤسس و مديرگروه دوره فوق ليسانس تغذيه دانشکده بهداشت و راه اندازي دوره دکترا، و عضو هيئت مديره و مشاور بسياري ديگر از موسسات و واحدهاي علمي‌و آموزشي و اجرايي بوده و هست. در ادامه بخش‌هايي از مصاحبه خبرنگار ما را با دکتر سيد ضياءالدين مظهري در باره فعاليت و زندگي علمي‌ايشان مي‌خوانيد.

*آقاي دکتر لطفاً بفرمائيد چطور شد که رشته تغذيه را انتخاب کرديد و از شرايط دوران تحصيلتان و فعاليت‌هايتان برايمان بگوييد. من دوران کودکي در مدارس تبريز و تهران تحصيل کردم؛ در تهران علاوه بر تحصيل کار مي‌کردم. دوره‌اي راگذراندم و مدتي کمک مهندس تله کامنيکيشن بودم.

خواهرم دانش آموخته در انگلستان بود. من حدود 13 سال ترک تحصيل کردم. در آستانه دهه سوم عمرم بود که تصميم گرفتم ادامه تحصيل بدهم. بررسي کردم و به اين نتيجه رسيدم که رشته تغذيه از اهميت بالايي برخوردار است و براي آيندگان مفيد خواهد بود. بنابراين کشورآلمان را براي ادامه تحصيل انتخاب کردم. سال 1962 يک دوره در فرانسه بودم. سال 1965 کالج را در دارمشتات تمام کردم. دکتري را در حضور پروفسور کرمر گذراندم و دوره‌اي راهنما و مشاور دانشجويان در آلمان بودم. به ايران که برگشتم از اوضاع موجود راضي نبودم تا اينکه با خانم پيرنيا مدير عامل انجمن حمايت مادران و نوزادان که ايشان هم در آلمان تحصيل کرده بود آشنا شدم.

او به دنبال من براي همکاري مي‌گشت. او در زمان هيتلر رييس بخش کودکان دانشگاه آزاد برلين بود.... او از من دعوت به همکاري کرد. در طول يک سال همکاري منتهي به انقلاب، تحولات ارزشمندي انجام دادم که ماندگار شد. خاطرات زيادي دارم از آن دوران ... .

  • از خانواده و فرزندانتان برايمان بگوييد. اينکه چقدر در اين راه به شما کمک کرده‌اند.

من سه پسر دارم و دو نوه پسري (آرمان و آرام) که روح من هستند. فرزندانم متولد آلمان هستند.

در دوران انقلاب که مدرسه ايران و آلمان در تهران منحل شده بود، مشکلات فراواني متحمل شديم تا با کمک معلم خصوصي بچه‌ها ادامه تحصيل دهند ولي امروز درموقعيت‌هاي شغلي مهم و بسيار خوبي قرار دارند.

يکي از پسران مهندس مکانيک و جزو مديران رنو است. يکي ديگر دوره اقتصاد رايانه‌اي ديده و دکترا دارد. فرزند آخرم مهندس کامپيوتر است و در زمينه شبکه سازي فعاليت دارد.

من به دو زن مديون هستم. يکي مرحوم مادرم که شخصيت ما را پرورش و استقلال را به ما آموزش داد و ديگري همسرم که با تمام سختي‌هاي دوران دانشجويي من همراهم بود.

اينکه مي‌گويند پشت سر هر مرد موفق يک زن خوب و فداکار است؛ من دو زن را حامي‌و پشتيبان خود مي‌دانم.

من خودم را فردي موفق مي‌دانم چون بيش از آن چه که استحقاق دارم، خداوند به من لطف کرده است.

با اين بد آموزي‌ها و الگوهاي تغذيه‌اي نادرست من نگران نسل آينده هستم... . تهاجم فرهنگي فقط در موضوع فرهنگ اخلاق اجتماعي نيست بلکه در تغذيه نيز اين موضوع مطرح است.

سفره‌هاي پربرکت با غذاهاي سنتي ما تبديل به فست فودها و نوشابه‌هاي مضر شده است که غير از لذت موقت و پايه گذاري حسرت دائم هيچ خاصيتي ندارد.

  • به نظر شما اولويت‌هاي امروز انجمن‌ها به ويژه انجمن تغذيه ايران چيست؟

درحقيقت فاصله زيادي بين اولويت‌هاي امروز انجمن‌هاي فعال درحوزه غذا و تغذيه باضروريت‌ها و اولويت‌هاي کشور وجود دارد.

هم اکنون به دليل شيوع بالاي بيماري‌هاي غير واگير در کشور، آنچه بيش از پيش اهميت دارد لزوم تدوين و اجراي برنامه‌ها و سياست‌هاي مبتني بر شواهد در حوزه غذا و تغذيه براي پيشگيري از بروز اين بيماري‌ها است، يعني حوزه‌هايي که انجمن‌ها براي پيشبرد آن مي‌توانند نقش بسيار مهمي‌داشته باشند.

در عين حال تحولات نظام سلامت، ويژگي‌هاي دموگرافيک جامعه و معضلات اجتماعي و اقتصادي به قدري لجام گسيخته و سريع بر جوانب مختلف سلامت و الگوهاي غذايي اثر گذاشته‌اند که بيشتر انجمن‌ها به لحاظ ساختاري و برنامه‌اي تاکنون نتوانسته‌اند متناسب با اين تحولات مسئوليت‌هاي اجتماعي خود را در نظام سلامت ايفا کنند.

از اين رو آنچه ماحصل اين وقايع است، تمرکز غير منسجم بر درمان است در حاليکه پيشگيري، يعني حوزه‌اي که دانش‌آموختگان تغذيه در آن مي‌بايد نقش پر رنگي داشته باشند، کماکان مقوله‌اي است که مهجور مانده است.

در اين ميان طرح تحول نظام سلامت با هدايت منابع مالي فراوان به سمت درمان و تحقق پوشش همگاني سلامت سبب شده است که اقبال براي کسب تخصص‌هاي درماني رشد چشمگيري داشته باشد، به طوري که هم اکنون رقابت بسيار شديدي براي ورود به رشته‌هاي پزشکي و درماني در گروه علوم تجربي مشاهده مي‌شود و رشته‌هاي فني مهندسي، علوم اجتماعي و همچنين تخصص‌هايي که در پيشگيري از بروز بيماري‌ها نقش دارند رفته رفته متقاضي کمتري دارند.

اين روند هم اکنون و در سال‌هاي آينده هر بيشتر منجر به مازاد نيروي انساني در بخش درمان خواهد شد و بيش از آنچه متناسب با نيازهاي کنوني جامعه بتواند رشد سريع بروز بيماري‌هاي غير واگير را متوقف کند، براي حفظ منفعت مالي، خود توليد کننده بيمار خواهد بود.

  • نياز به آموزش علمي‌تغذيه در جامعه را تا چه حد ضروري مي‌دانيد؟

براي آنکه مداخلات جامعه محور تغذيه بتواند اثر بخشي مناسبي داشته باشد، لازم است تدوين و اجراي آنها متناسب با سطح دانش و آگاهي آحاد جامعه باشد. متأسفانه در بسياري از موارد آموزش‌هاي تغذيه بيشتر آن گروه‌هاي اجتماعي را در نظر مي‌گيرند که الزاماً جزو عمده گروه‌هاي در معرض خطر ابتلا به بيماري‌هاي ناشي از سوء تغذيه نيستند. بنابراين بيشتر اوقات اين آموزش‌ها يا نفوذ مناسبي در جامعه هدف اصلي ندارند يا اساساً به علت عدم تناسب با علم مخاطب، منجر به تغيير نگرش و رفتار در ميان آنها نمي‌شوند و کماکان معضلات تغذيه‌اي پابرجا باقي مي‌مانند، حال اينکه منابع مالي و انساني زيادي در اين ميان اتلاف شده است. بنابراين زماني که از آموزش علمي‌تغذيه در جامعه صحبت به ميان مي‌آيد، مي‌بايد اين آموزش‌ها به گونه‌اي تدوين و اجرا شوند که در نهايت بتوانند سواد تغذيه‌اي را در تمامي‌گروه‌هاي اجتماعي در معرض خطر ارتقاء بخشند.

  • با توجه به افزايش جمعيت کهنسال در کشور، تغذيه سالمندي مطرح است. مهم‌ترين توصيه‌ها و ديدگاه‌هاي شما چيست؟

سالمندان کشور ما واقعاً احتياج به توجه فراوان دارند. اين افراد نه تنها تغذيه خاص خود را دارند بلکه به غذاي روح هم نياز دارند. آن‌ها با افزايش سن، قدرت چشايي و ذائقه را از دست مي‌دهند وهمانند جوانان احساس تشنگي ندارند. براي بهبود طعم غذا از نمک زياد استفاده مي‌کنند. اين افراد مشکلات دنداني و هضمي‌دارند. لازم است که انجمن‌هاي مرتبط کارگروه‌هاي داوطلب، تغذيه سالمندي راه اندازي کنند. اين‌ها چون دندان ندارند اغلب غذاي تليت شده مي‌خورند و در معرض خطر گرسنگي‌هاي سلولي هستند. کيفيت تغذيه از نظر تأمين نيازهاي سلولي مهترين اولويت است. اين افراد به دليل عدم تغذيه صحيح اغلب دچارآرتروز و پوکي استخوان هستند، فشار خون دارند. بايد خدماتي به اين افراد بطور اختصاصي داد. ملت بايد نذر کنندو به شکرانه سلامتي با يکديگرهمدلي کنند و يکي دو روز را صرف عيادت از بزرگترها و سالمندان خود کنند.

  • بهترين اقدامات و رژيم‌هاي غذايي براي تناسب اندام چيست؟

عزيزاني که مي‌خواهند سلامتي آنان خدشه دار نشود بايد قبل از انجام هر اقدامي‌براي کاهش يا افزايش وزن کمي‌تفکر کنند.

اگر کسي ادعا مي‌کند که در هفته چندين کيلو از چربي‌ها قادر به آب شدن است، کاملاً صوري و کذب است.

روزانه حدود 5 تا 7 هزار کالري نيازبه انرژي داريم. هيچ کس نمي‌تواند با نخوردن و رژيم غذايي در مدت يک هفته حدود 35 هزار کالري دريافتي را کم کند که منجر به کاهش 5 کيلوگرم کاهش وزن در يک هفته شود.

در اينگونه رژيم‌هاي تبليغ شده ترفندهاي خطرناکي براي بدن وجود دارد که طي آن آب تخليه مي‌شود، عضلات مي‌سوزد. اسکلت پوک وعمرکوتاه مي‌شود.

کم خوري، تک خوري، بد خوري، مصرف داروهايي که به عبور غذا از دستگاه گوارش شتاب مي‌دهند، داروهايي که سوختن انرژي را بالا مي‌برند يا جذب را کاهش مي‌دهند، اقداماتي ماندگار، مؤثر و بي ضرر نيستند.

بي شک بعد از مدتي، وزن از دست رفته برمي‌گردد و گاهي بيشتر از دفعه قبل افزايش وزن ايجاد خواهد شد.ريزش مو، چروک شدن پوست صورت و افزايش ظاهري سن تا 10 سال، ترميم نشدن خون، اسکلتي که دچار پوکي مي‌شود يا تحليل عضلات به خاطر کاهش سوخت و کاهش ميتوکندري‌هاي داخل سلول بخشي از پيامدهاي ناگوار تن دادن به تبليغات فريبنده و روش‌هاي غير علمي‌و سودجويانه است. افزايش قند، چربي، اوره و ايجاد بيماري نقرس و... همه از پيامدهاي بي توجهي به تغذيه سالم، متناسب و متعادل است.

بايد به گونه‌اي عمل کرد که سيستم دفاعي بدن متوجه نشود که فرد انرژي ورودي بدن را کاهش واز طرف ديگر سوخت و ساز و خروجي را افزايش داده است. همه چيز بايد آهسته و با برنامه ريزي انجام شود.

استرس ناشي از رژيم‌هاي غير علمي‌و با هدف کاهش عدد وزن و سايز، علاوه بر ايجاد کم خوابي، تحريک پذيري، ريزش موو ... در برخي افراد موجب ولع و گرسنگي روحي براي خوردن غذا مي‌شود به طوريکه وقتي شروع به خوردن بکنند ديگر نمي‌توانند دست بردارند و بدن از وضعيت قبلي خود بدتر خواهد شد.

در چنين شرايطي است که چربي جايگزين عضلات از دست رفته طي رژيم‌هاي غير علمي‌مي‌شود و به دنبال آن کمبودهاي ريز مغذي بدن هم جبران ناپذير مي‌شود. پس چرا عاقل کند کاري که باز آرد پشيماني.

  • ماحصل تجربه شما در امر غذا، تغذيه و تناسب اندام چگونه بيان مي‌شود؟

هيچ وقت با نخوردن انسان لاغر نمي‌شود. بايد تاکيد کرد که «بخور و لاغر شو». بايد براي رژيم‌هاي علمي‌تمام نيازهاي بدن به ريز مغذي‌ها و تمام عوامل تأثير‌گذارروي غدد درون ريز را در نظر گرفت و فقط انرژي را در حدي کم کنيم که بدن بتواند بر اساس سن و جنس فرد بطور هفتگي از 250 گرم، 350 گرم، 750 گرم و يا يک کيلو وزن کم کند. تمام اين‌ها به سن، جنس و وضعيت فيزيولوژيک افراد بستگي دارد. با اين لاغري‌هاي سيستماتيک با يک تير چند نشان زده مي‌شود: هم اندام شکيل مي‌شودو هم نتيجه بدست آمده ماندگار خواهد بود، سطح قند خون ناشتا و هموگلوبين اي وانسي و چربي خون متعادل مي‌شود، آپنه‌ها و وقفه تنفسي و خروپف شبانه، فشار و سنگيني روي مفاصل کم مي‌شود و راه رفتن بهبود مي‌يابد.

  • حاصل شش دهه تلاش علمي‌و درماني شما در تبيين اصول اساسي و طلايي تغذيه چيست؟

تناسب: هر فرد با توجه به سن، قد، وزن و جنسيت خود بايد مقدار متناسبي از مواد غذايي را وارد بدن کند. کم خوري و پر خوري ضررها خود را دارد. تناسب غذايي مانند اثر انگشت است. غذايي که يک فرد نياز دارد براي برادر دوقلوي خود مي‌تواند مضر باشد و متناسب وي نباشد. تعادل: انتخاب غذا بايد بگونه‌اي متعادل باشد که مواد معدني، آنتي اکسيدان‌ها، اسيد آمينه‌ها و اسيدهاي چرب ضروري اسيدهاي مايع و جامد و فيبرهاي مختلف در تعادل باشد. مانند ساختمان سازي که مصاح و همه چيز بايد متناسب باشد. بدن ما خيلي پيچيده‌تر و بلندتر از آسمان خراش‌ها است. تصور کنيد از يک سلول تخم ورزشکاراني بوجود آمدند که قهرمان جهان‌اند... . تنوع: چون هيچ غذايي وجود ندارد که تنوع مورد نياز بدن را پاسخگو باشد از اين رو بايد از غذاهاي متنوع و به ميزان متعادل ومتناسب استفاده کرد. برخورداري از نان و غلات که کف هرم غذايي است. طبقه بالايي از دو بخش تشکيل شده که يکي بزرگتر است و سبزيها و ميوه‌ها را تشکيل داده که بين 200 - 500 گرم ميوه و بين 500 - 700 گرم سبزيجات که واحدشان يک ليوان خام و نصف ليوان پخته است. بعدي شير و لبنيات کم چرب طبيعي، گوشت و جايگزين گوشت‌ها که بايد در برنامه غذايي گنجانده شود. مثلاً به جاي گوشت مي‌توان از تلفيق حبوبات و غلات هم استفاده کرد. کمبود آهن را با تخم مرغ و شير و ماهي بر طرف کرد و اين رژيم غذايي از گرسنگي سلولي پيشگيري مي‌کند. اين توجه و دقت طول عمر با عزت و سلامتي به افراد هديه مي‌دهد.

  • يادآوري: متن کامل مصاحبه با سيد ضياءالدين مظهري در سايت «تجارت آنلاين» بارگذاري شده و در دسترس خوانندگان محترم قرار دارد.
  • تهاجم فرهنگي فقط در موضوع فرهنگ اخلاق اجتماعي نيست بلکه در تغذيه نيز اين موضوع مطرح است.سفره‌هاي پربرکت با غذاهاي سنتي ما تبديل به فست فودها و نوشابه‌هاي مضر شده است که غير از لذت موقت و پايه گذاري حسرت دائم هيچ خاصيتي ندارد.