شرايط ‌بليت‌هاي چارتر‌

مدير روابط عمومي‌سازمان هواپيمايي کشوري گفت: فروش هرگونه بليت چارتري فاقد شرايط ابطال و تغيير براي تعطيلات پايان هفته جاري ممنوع است. رضا جعفرزاده اظهار داشت: با توجه به افزايش تقاضاي سفر در ايام پاياني هفته جاري به مشهد مقدس و احتمال بروز سوء استفاده در نحوه توزيع و فروش بليت، همه شرکت‌هاي هواپيمايي موظف هستند بر توزيع بليت‌هاي خود در خصوص نرخ و شرايط فروش بليت نظارت داشته باشند. وي افزود: با عنايت به اينکه آزادسازي نرخ بليت براي پروازهاي برنامه‌اي سيستمي‌شرکت‌هاي هواپيمايي صورت پذيرفته است بنابراين هرگونه فروش به صورت چارتري که فاقد شرايط ابطال و تغيير باشد ممنوع بوده و قابل پيگيري است.


وام ۹ درصدي براي بازآفريني شهري

معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه وام ۹ درصدي بدون سپرده‌گذاري از جمله تسهيلاتي است که بايد در اين حوزه در اختيار سرمايه‌گذاران بازآفريني شهري قرار بگيرد گفت: در صندوق يکم، بيش از ۵۰۰ هزار فقره سپرده‌گذاري انجام شده است، اين افراد متقاضيان اصلي مسکن هستند که سود بانکي آن‌ها از ۹ به ۶ درصد کاهش داده شده است. هوشنگ عشايري، در مراسم امضا و مبادله تفاهم نامه مشترک ميان شرکت بازآفريني شهري ايران، شرکت گروه سرمايه‌گذاري مسکن و سازمان نوسازي شهر تهران با تأکيد بر اينکه توسعه فضاهاي عمومي‌شهري يکي از محورهاي اصلي برنامه بازآفريني است، اظهار کرد: توسعه خدمات روبنايي و زيربنايي نيز از ديگر برنامه‌هاي بازآفريني شهري است.


تجهيز بندر شهيدرجايي به جرثقيل‌هاي مدرن

مديرکل تامين و تجهيزات سازمان بنادر و دريانوردي گفت: بندر شهيدرجايي به آخرين نسل جرثقيل‌هاي کانتينري سوپرپست پاناماکس مجهز شد.

فرهاد منتصر کوهساري افزود: يکي از فاکتورهاي اثرگذار در استفاده از کانتينر جهت حمل بار، ارتقاء ايمني و کاهش هزينه‌هاي مترتب بوده که با بسته بندي مناسب و مقرون به صرفه، صاحبان کالا تمايل به استفاده از کشتي‌هاي سايز برزرگ پيدا خواهند کرد. وي تصريح کرد: همانگونه که نسبت به اعمال تغييرات در سايز و توانمندي‌هاي کشتي‌ها اقدام مي‌شود. بنادر نيز بواسطه وابستگي به کشتي‌ها ملزم به استفاده از تجهيزات به روز دنيا است. از اينرو بندر شهيدرجايي به آخرين نسل تجهيزات مجهز شده است.

برقراري ۲۶ رام قطار فوق‌العاده به مشهد مقدس

۲۶ رام قطار فوق‌العاده به مقصد مشهد مقدس در روزهاي پاياني ماه صفر راه‌اندازي مي‌شود. به نقل از روابط عمومي‌راه‌آهن جمهوري اسلامي‌ايران، ميرحسن موسوي معاون مسافري راه‌آهن بابيان اين خبر اعلام کرد: هم‌زمان با فرارسيدن ايام رحلت پيامبر گرامي‌اسلام و شهادت امام رضا (ع) و براي سهولت سفر هم‌وطنان عزيز، تعداد ۲۶ رام قطار فوق‌العاده با ظرفيتي معادل ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر صندلي از برخي شهرها به مشهد مقدس برنامه‌ريزي‌شده است. وي افزود: اين قطارها در بازه زماني ۱۲ تا ۱۹ آبان از مبادي تبريز ، زنجان و تهران به شهر مشهد مقدس در مسير رفت‌وبرگشت سير خواهند داشت . به گفته اين مقام مسئول در ايام يادشده ، روزانه ۵۶ قطار برنامه‌اي و درمجموع در اين ايام ۵۰۵ قطار برنامه‌اي در اين مسير سير خواهند داشت که با احتساب قطارهاي فوق‌العاده جمع قطارهاي مسافري براي عزيمت زائرين ۵۳۱ قطار خواهد بود.

بدهي، مانع از سوخت‌رساني

به هواپيماهاي ايراني!؟

شرکت ترکيه‌اي فعال در عرصه سوخت‌رساني به هواپيماهاي مسافري در فرودگاه‌هاي اين کشور از چند روز قبل رسما فروش سوخت به هواپيماهاي ايراني را متوقف کرده و همين مسئله مشکلاتي را براي شرکت‌هاي ايراني به وجود آورده است.

مقصود اسعدي ساماني، دبير انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي در اين باره به ايسنا گفت که موضوع بدهي شرکت‌هاي هواپيمايي به شرکت‌هاي خدمات رسان فرودگاهي مساله تازه‌اي نيست و در تمام فرودگاه‌ها چنين روالي وجود دارد. وي افزود: حتي اگر شرکتي بدهي بالايي داشته باشد نيز تنها جريمه شامل حال آن شرکت مي‌شود اين در حالي است که شرکت ترکيه‌اي به طور همزمان به تمام ايرلاين‌هاي ايراني اعلام کرده که به آنها سوخت نخواهد داد و همين مسئله ثابت مي‌کند که فرضيه تاثيرگذاري بدهي بر تصميم شرکت ترک صحيح نيست. ساماني خاطر نشان کرد: ايرلاين‌هاي ايراني در طول روزهاي گذشته تلاش کرده‌اند با وجود تمام مشکلات شکل گرفته پروازهاي خود به ترکيه را مديريت کنند و ما در درخواستي رسمي‌از سازمان هواپيمايي کشوري خواسته ايم اين موضوع را پيگيري کند.

ايجاد بزرگترين فضاي شهري در پايتخت

مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران از موفقيت اين سازمان در دريافت رتبه اول گواهينامه صلاحيت ماده ۴ قانون حمايت از احياء، بهسازي و نوسازي بافت‌هاي فرسوده و ناکارآمد شهري از سوي شرکت بازآفريني شهري ايران خبر داد. به نقل از روابط عمومي‌شرکت بازآفريني شهري ايران کاوه حاجي علي اکبري ضمن ارائه توضيحاتي در خصوص مسابقه بازآفريني محور شهري (طراحي فضاي فوقاني راه آهن تهران- تبريز) با بيان اين که اين محور در طولي حدود ۹ کيلومتر در مناطق ۱۷ و ۱۸ بعد از بزرگراه نواب شروع شده و تا مسيل کن در انتهاي منطقه ۱۸ ادامه پيدا مي‌کند، خاطرنشان کرد: با پايين رفتن خط راه آهن، فضايي به وسعت ۵۰ کيلومتر مربع ايجاد شده که مي‌تواند امکان بي نظيري براي ايجاد يکي از بزرگترين فضاهاي شهري را در جهان فراهم کند. مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران با بيان اين که اين فضاي شهري در مجاورت محروم‌ترين محلات تهران قرار گرفته که فاقد حداقل استانداردهاي لازم براي زندگي و خدمات مورد نياز هستند، يادآور شد: اجراي اين پروژه از سال گذشته در دستور کار شهرداري تهران قرار گرفت و مسئوليت برنامه ريزي و طراحي آن به سازمان نوسازي شهر تهران سپرده شد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد:

گروه راه و مسکن: طي سال‌هاي گذشته هرچقدر که از توسعه حمل و نقل غفلت شده است به همان نسبت فرصت استفاده از ظرفيت ترانزيت کشور و دستيابي به بازارهاي بين المللي از دست رفته است. اين در حالي است که ايران به خاطر برخورداري از موقعيت جغرافيايي و سوق الجيشي خاص خود، حرف‌هاي زيادي براي گفتن در حوزه حمل و نقل مي‌تواند داشته باشد.

  • راهکار رونق اقتصاد حمل و نقل

در همين راستا رئيس شورايعالي هماهنگي ترابري کشور گفت: استراتژي جمهوري اسلامي‌ايران را توسعه حمل‌ونقل ترکيبي، گسترش سهم حمل‌‌ونقل ريلي، نوسازي و کارآمد سازي ناوگان حمل‌ونقل جاده‌اي براي دستيابي به سهم بزرگ‌تري از بازار بين‌المللي عنوان کرد و گفت: هدفگذاري نيز در راستاي شکوفايي اقتصاد حمل‌ونقل با محوريت مردم و بخش خصوصي است.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي دويست و دهمين نشست شورايعالي هماهنگي ترابري کشور به رياست محمد اسلامي‌وزير راه و شهرسازي با حضور اعضا و نمايندگان عضو شوراي عالي پيرامون بررسي دستور جلسات تحليل وضعيت ناوگان و علل عدم تمايل شرکت‌ها به ملكيت ناوگان باري كه منجر به رواج خودرومالكي شده است.پرداخت.

محمد اسلامي‌وزير راه و شهرسازي و رئيس شوراي عالي هماهنگي ترابري کشور در اين جلسه با اشاره به راهکارهاي برون‌رفت حمل‌ونقل جاده‌اي کشور از وضعيت فعلي و ارتقا کيفي خدمات اين شق ترابري اظهار داشت: با نگاهي به فعاليت ۳۳۸ هزار دستگاه کاميون در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌اي با ميانگين پيمايش ۶۰ هزار کيلومتر در سال که ۲۷ درصد آن‌ بيش از ۲۵ سال عمر کرده‌اند و از ترکيب مناسبي نيز برخوردار نيستند، در ميابيم که بي‌ميلي شرکت‌ها به داشتن ناوگان ملکي حقيقتي انکارناپذير است و براي دستيابي به ترکيب بهينه ناوگان بايد تصويرسازي درستي شود.

وي افزود: در صورتي که تأکيد بر حمل‌ونقل ترکيبي و توسعه ريلي است، بايد نقشه راه ما بيانگر همين مسئله در اذهان مردم، مسئولان و فعالان اقتصادي باشد. از طرفي مسائل مربوط به مواردي از جمله بيمه و ماليات شرکت‌هاي بخش خصوصي نيز بايد از سوي دستگاه‌ مربوطه مورد پيگيري قرار گيرد.

  • افزايش سهم ناوگان ريلي

وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه «در حوزه حمل‌ونقل کالا بايد همه دستگاه‌ها به‌خصوص سازمان بنادر و دريانوردي، سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي و سازمان هواپيمايي کشوري نقش‌هاي مختلف را بپذيرند» گفت: حوزه حمل‌ونقل کالا از منظر کسب‌وکار مهم است و داشتن ۴۸۰ هزار راننده واجد شرايط يک ثروت محسوب مي‌شود اما نکته مهم‌تر چگونگي استفاده بهينه از اين ثروت همزمان با افزايش سهم ريلي در بازار است که بايد به‌عنوان يک استراتژي در دستور کار اين وزارتخانه باشد.

دبير شوراي عالي هماهنگي ترابري کشور با تأکيد بر ايجاد مزيت‌هاي رقابتي براي فعالان بخش حمل‌ونقل گفت: به‌منظور ايجاد سهم مشخصي از بار به‌عنوان جريان زنده و پايدار مي‌توان از کسب‌وکارهاي نوين در قالب شرکت‌هاي هوشمند با هدف حذف يا كاهش حمل يکسرخالي از چرخه حمل‌ونقل استفاده کرد.

اسلامي‌در خصوص پيشنهادات سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي براي رسيدگي به وضعيت مالکيت و دستيابي به ترکيب بهينه ناوگان اظهار داشت: پيشنهادات سازمان در کارگروه تخصصي با حضور نمايندگان وزارت اقتصاد و دارايي و سازمان برنامه‌ و بودجه مجدد مورد بررسي قرار گيرد و از ظرفيت‌هاي قوانين مربوط به بهينه‌سازي مصرف سوخت و هواي پاک استفاده شود.

وي افزود: در راستاي توسعه ترانزيت و افزايش سهم ناوگان ايراني در بازار‌هاي جهاني بايد از شرکت‌هاي مقتدر با قابليت تحقق برنامه‌ها، حمايت و براي آن‌ها رايزني‌هاي لازم صورت بگيرد.

رئيس شوراي عالي هماهنگي ترابري کشور در ادامه يکي از راهکاري‌هاي نوسازي ناوگان را استفاده از صندوق توسعه ملي و ظرفيت بودجه‌ اشتغال‌زايي سال ۹۷ عنوان کرد و گفت: نبايد تجارب گذشته تکرار شود بلکه بايد با ايجاد منفعت مشترک از رانندگان حمايت و پشتيباني کرد تا از انگيزه و مزايا برخوردار شوند.

  • توسعه حمل و نقل ترکيبي

اسلامي‌خاطرنشان کرد: استراتژي جمهوري اسلامي‌ايران توسعه حمل‌ونقل ترکيبي، گسترش سهم حمل‌‌ونقل ريلي، نوسازي و کارآمد سازي ناوگان حمل‌ونقل جاده‌اي براي دستيابي به سهم بزرگ‌تري از بازار بين‌المللي با هدف شکوفايي اقتصاد حمل‌ونقل با محوريت مردم و بخش خصوصي است؛ که در اين مسير دولت فقط سياست‌گذار، هموار کننده مسير و هماهنگ کننده است.

وزير راه و شهرسازي با اشاره به لزوم همبستگي بين سازمان‌ها و شرکت‌هاي تابعه بيان داشت: سازمان بنادر و دريانوردي مي‌تواند از وجوه اداره شده براي توسعه زيرساخت‌هاي ريلي و احداث خطوط آنتني در بنادر استفاده کند و از همين منابع براي توسعه ناوگان ريلي همانند اقدامات کمکي براي شناورها، حمايت کند.

رئيس شوراي عالي هماهنگي ترابري با بيان اينکه «بايد حمل‌ونقل جاده‌اي و ريلي متناسب با هم توسعه يابند تا سهم هيچ‌کدام در جابجايي بار تضييع نشود» تأکيد کرد: نبايد وعده‌اي داده شود که نتوان به آن عمل کرد. لذا در صورتي که وعده‌ها بر اساس سياست‌ها ساماندهي شوند، دغدغه‌اي ايجاد نخواهد شد.

وي يادآور شد: حمل‌ونقل در ايران از شاهرگ‌ها و مويرگ‌هايي تشکيل شده است اگر به‌خوبي مديريت شود تمامي‌کسب‌وکارها رونق خواهند گرفت و مردم صدمه نخواهند ديد؛ اما در اين بين کافي‌ است برنامه‌ريزي لجستيک کشور تحت يک نظام قابل پايش حرکت کند تا ضمن جلوگيري از بروز نوسان همه‌چيز متناسب با ظرفيت‌ها ارتقا يابد.

گفتني است؛ وزير راه و شهرسازي، رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي را با اختيار کامل مسئول ساماندهي ناوگان حمل‌ونقل جاده‌اي کشور اعلام کرد و تأکيد وي بر حفظ اشتغال و نوسازي با رعايت عرضه و تقاضا بين شقوق حمل‌ونقل بود.