قوانين پيچيده باعث فلج کردن توليد و صنعت

يک عضو کميسيون اجتماعي مجلس گفت: با توجه به اينکه نتوانستيم زيرساخت‌ها را به طور استاندارد در وزارتخانه‌هايمان پي‌ريزي کنيم، نبايد اين انتظار را داشته باشيم که يک وزير معجزه کند. با يک مطالعه عميق در حوزه کاري اکثر وزارتخانه‌هاي کشور متوجه مي‌شويم که هيچ کدام برنامه منسجم، علمي‌و قابل اجرا با توجه به وضعيت امروز را ندارند. حسن لطفي در گفت‌وگو با ايسنا گفت: حدود 800 نوع قانون مالياتي، قوانين پيچيده کار و تامين اجتماعي، بهره‌ بانکي بالا و قوانين پيچيده بانکي داريم. مجموعه اين مسائل دست به دست هم داده‌اند و توليد و صنعت را در کشور فلج کرده است. تا نتوانيم اين مسائل زيرساختي را حل کنيم،‌ نمي‌توانيم از وزرا انتظار معجزه داشته باشيم.


انتظار داريم آمريکا کشوري عادي باشد

سفير ايران در لندن تاکيد کرد: آمريکا از دخالت، سلطه‌گري، اقدام نظامي‌و اعمال تحريم عليه ديگر کشورها به دليل آنکه با سياست آنها موافق نيست دست بردارد.به گزارش ايلنا، حميد بعيدي‌نژاد در توييتر خود، تصويري که ترامپ براي اعلام تحريم‌هاي بانکي و نفتي عليه ايران منتشر و مورد انتقاداتي در آمريکا و واکنش‌ها در ايران قرار گرفت را منتشر کرد و نوشت: ما فقط انتظار داريم که آمريکا کشوري عادي باشد. از دخالت، سلطه‌گري، اقدام نظامي‌و اعمال تحريم عليه ديگر کشورها به دليل آنکه با سياست آنها موافق نيست دست بردارد. مي‌خواهيم کشورها را نيز با هدف فروش تسليحات مرگبار خود به تجاوز به ديگران تشويق نکند. بله مثل بقيه، کشوري معمولي باشد.


مجلس و صدا و سيما سياه‌نمايي نکنند

رئيس دفتر رئيس دولت سازندگي با اشاره به تحريم‌هاي جديد از سوي دولت آمريکا گفت:‌ تحريم‌هاي جديد فلج‌کننده نيستند زيرا در حال حاضر هشت کشور مي‌توانند نفت ايران را خريداري کنند و حتي کشورهايي که در چارچوب سياست‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي با ايران همکاري دارند، از تحريم‌ها معاف هستند. محمدهاشمي‌در گفت‌وگو با ايلنا افزود: با اين دوتبصره‌اي که در خصوص تحريم‌ها عليه ايران داده شده فروش نفت ايران آنطور که ترامپ مي‌گفت به صفر مي‌رسد نخواهد رسيد.هاشمي‌تاکيد کرد: تحريم‌هاي جديد آمريکا بيشتر جنبه رواني دارد تا اقتصادي و‌ بيشتر روي مردم کوچه و بازار تاثير گذاشته است که بايد صاحبان تريبون به اين مسئله دقت کنند.

پيام تسليت رهبري در پي شهادت

سيدنورخدا موسوي‌مفرد

حسين اشتري، فرمانده نيروي انتظامي‌در مراسم تشييع پيکر مطهر اين شهيد در خرم‌آباد گفت: در تماسي تلفني از دفتر مقام معظم رهبري اعلام شد که رهبر انقلاب فرموده‌اند «در مراسم که شرکت کرديد، سلام ما را به مردم لرستان و خانواده‌ شهيد برسانيد و از قول ما شهادت ايشان را تبريک و تسليت بگوييد.»سيد نورخدا موسوي‌مفرد، از مأموران نيروي انتظامي، ۱۷ اسفندماه سال ۸۷ در منطقه لار استان سيستان و بلوچستان مورد اصابت گلوله‌ گروهک تروريستي عبدالمالک ريگي قرار گرفت و از ناحيه‌ سر مجروح شد و به کما رفت. جانباز ۱۰۰ درصد لرستاني که به شهيد زنده‌ کشور مشهور بود، ۱۰ سال در کما به سر مي‌برد تا اينکه در شب رحلت پيامبر اعظم و شهادت امام حسن مجتبي (صلوات‌ا...‌عليهما) آسماني شد.

دستگيري عاملان شهادت مامورناجا

فرمانده انتظامي‌اصفهان گفت: ۱۴ نفر از سوداگران مواد مخدر که در درگيري مسلحانه با ماموران نيروي انتظامي‌استان، ستوان يکم رفيعي افسر دلاور ناجا را به شهادت رساندند ، دستگير شدند. به گزارش ايلنا، سردار مهدي معصوم‌بيگي با بيان اينکه ۵ نفر از دستگيرشدگان در شهادت ستوان يکم محمود رفيعي دخالت داشتند، گفت: عمليات شناسايي و دستگيري باند مواد مخدر در تمام محورهاي خروجي شهر اصفهان ادامه داشت که در اين عمليات يک قبضه سلاح ، دو دستگاه خودرو و مقدار قابل توجهي پول نقد هم از سوداگران کشف و ضبط شد .وي گفت: برخي از اين سوداگران در عمليات تعقيب و گريز پليس به سمت شهرهاي جنوب غربي استان پراکنده شده بودند . معصوم بيگي با اشاره به اينکه امسال بيش از ۲۱ تن مواد مخدر با ۴۰ درصد افزايش در مقايسه با سال قبل در استان کشف شده است، افزود: در اين مدت ۱۲ هزار قاچاقچي دستگير و بيش از ۸۶ باند مواد مخدر متلاشي شده است.

هشدار پوشالي آمريکا به خارجي‌ها

رييس گروه اقدام ايران مدعي شد کشتي‌هاي ايراني «دردسر‌هاي شناوري» هستند که بنادر و شرکت‌هاي بيمه بين‌المللي نبايد با آنها همکاري کنند.به گزارش ايلنا از اينديا تايمز، «برايان هوک» مدعي شد که کشتي‌هاي ايراني پس از تحريم‌ها به «دردسر‌هاي شناور» تبديل شده و شرکت‌هاي بيمه و بنادر بين‌المللي نبايد با آنها همکاري کنند.هوک ادامه داد بيمه‌هاي ايراني هم نمي‌توانند هزينه‌هاي ميليون يا ميليارد دلاري که کشتي‌هاي ايراني به بار مي‌آورند را پوشش دهند.وي افزود: «ما از صميم قلب نمي‌خواهيم حادثه‌اي براي کشتي‌هاي ايراني رخ دهد، اما در گذشته بارها شاهد چنين حوادثي بوديم.»

کشف و ضبط۱۵۰ هزار دلار ارز قاچاق

مديرکل تعزيرات حکومتي استان خراسان رضوي گفت: ۱۵۰ هزار دلار به اضافه ۲۶ هزار و ۹۰۰ يورو ارز قاچاق که حدود دو ماه پيش توسط پليس راه آهن مشهد کشف شده بود با صدور حکم قطعي به نفع دولت ضبط شد.به گزارش ميزان، حميدرضا کريم گفت: پرونده حمل و نگهداري اين ميزان ارز قاچاق در راه آهن مشهد در شعبه ويژه رسيدگي به تخلفات ارزي مورد رسيدگي قرار گرفته و حکم آن صادر شد.وي اظهار کرد: با توجه به اينکه مطابق مقررات بانک مرکزي نگهداري و حمل بيش از ۱۰ هزار يورو يا معادل آن به ساير ارز‌ها مستلزم طي شرائط قانوني است، در نهايت پس از رسيدگي اين اتهام ۱۰ هزار يورو از مبالغ ارز اين پرونده کسر و بقيه آن به مبلغ ۱۵۰ هزار دلار و ۲۶ هزار و ۹۰۰ يورو به نفع دولت ضبط شد.مديرکل تعزيرات حکومتي استان خراسان رضوي افزود: پس از بررسي‌هاي به عمل آمده توسط شعبه بدوي متهم پرونده نسبت به راي صادره اعتراض کرد که در نهايت پس از تجديد نظرخواهي راي مربوطه در شعبه تجديد نظر مشهد عينا تاييد شد.

وقت زيرسوال بردن دولت نيست

يک فعال سياسي اصلاح‌طلب گفت: دلواپسان در شرايط کنوني حتي اگر عذرخواهي نمي‌کنند حداقل سکوت کنند يا با قرار گرفتن در طيف دلسوزان کشور، پشت دولت قرار بگيرند و تلاش کنند که بتوانيم از بحران کنوني خارج شويم. الان وقت پيشبرد منافع جناحي و زير سوال بردن و دولت و کارشکني نيست.داريوش قنبري در گفت‌و‌گو با ايلنا با اشاره مسئول بودن همه افراد در قبال وضع موجود کشور گفت: همه ما دلواپسان را به خاطر داريم. طيفي که در زمان شروع مذاکرات ايران با 1+5 شکل گرفت و از همه اهرم‌هاي قدرت هم برخوردار بودند تا در نخستين قدم همه توانشان را به کار بگيرند که با تضعيف تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي، مذاکرات به نتيجه نرسد و بعد از برجام نيز در زماني که کشور به سمت آرامش نسبي حرکت مي‌کرد، اعلام دلواپسي کردند.قنبري ادامه داد: اين در حالي است که از همان ابتدا بسياري از کارشناسان، برجام را توافقي بيشتر به نفع ايران مي‌دانستند و همين موضوع هم باعث شد تا رييس‌جمهور آمريکا با شعار خروج از برجام وارد کاخ سفيد شود و در نهايت هم شاهد خروج اين کشور از برجام بوديم.اين نماينده سابق مجلس گفت: اين افراد در آن مقطع به جاي آنکه به منافع ملي فکر کنند رنگ جناحي و سياسي به توافق هسته‌اي دادند و به رغم هشدار دلسوزان کشور که هشدار مي‌دانند در جهت اميال دشمنان حرکت نکيد؛ مخالفت‌ها و سنگ‌اندازي‌هايي کردند که به نفع آمريکا، اسرائيل و مخالفين منطقه‌اي تمام شد. نهايتا هم همين کارشکني‌ها در حوزه عملي و تبليغاتي بهانه به دست دشمنان داد تا با عنوان اينکه ايران به روح برجام پايبند نبوده است از برجام خارج شوند.

کره جنوبي مصمم به ادامه روابط

معاون سياسي وزير خارجه تاکيد کرد: کره جنوبي مصمم است مناسبات و روابط سياسي و اقتصادي خو‌د را با ايران ادامه دهد.به گزارش ايلنا، سيدعباس عراقچي با انتشار تصويري از ديدارش با معاون وزير امور خارجه کره جنوبي در اينستاگرام خود نوشت: شنبه ۱۲ آبان ماه يون کانگ هيون، معاون وزير خارجه کره جنوبي در امور اقتصادي به تهران سفر و جزييات معافيت آن کشور از تحريم‌‌هاي آمريکا را تشريح کرد. کره جنوبي مصمم است مناسبات و روابط سياسي و اقتصادي خو‌د را با ايران ادامه دهد.

استاني شدن انتخابات براي تحول ساختار

رئيس کميسيون اقتصادي مجلس گفت: اگر عيوب طرح استاني شدن انتخابات مجلس برطرف شود اين طرح مي‌تواند تحولي در ساختار قانون گذاري کشور ايجاد کند و جنس رفتار نمايندگي در ايران را تغيير دهد.محمدرضا پورابراهيمي‌با بيان اينکه استاني برگزار شدن انتخابات حسن‌ها و عيوبي دارد اظهار داشت: در حال حاضر ماموريت‌هاي نمايندگان در مجلس در جايگاه خود قرار ندارد.وي ادامه داد: يعني آن چيزي که مطالبه مردم است و در قانون نيز به آن تاکيد شده که آن وظيفه تدوين قوانين مناسب و نظارت برآن و نظارت بر امور کشور است، اين مهم از نماينده انتظار مي‌رود.نماينده کرمان گفت: در دنيا نيز از نماينده همين انتظار مي‌رود اما در ايران خواسته يا ناخواسته رسم شده نماينده امور جاري و قانون گذاري را رسيدگي و پيگيري کند و اين يکي از اشکالات اساسي است.وي اظهار داشت: ظرفيت‌هاي نمايندگان به جاي اينکه ملي باشد محلي شده و ما از نماينده انتظار داريم در تراز ملي با رويکرد منطقه‌اي و شهرستاني ورود پيدا کرده اما با تراز ملي تصميم گيري کنند.

ظريف بي توجهي جهان به تحريمهاي ترامپ را تشريح کرد؛

کورش شرفشاهي: رفتارهاي آمريکا از زمان روي کار آمدن ترامپ بي پشتوانه، بي ادبانه، توهين آميز و همراه با توهم بوده است. ترامپ گمان ميکند که جهان مجذوب آمريکاست و بايد هر آنچه آمريکا و آمريکايي حکم مي‌کند، جهان بدون توجه اجرا کند به همين دليل با هر کشوري که مقابل آمريکا بايستد، مخالفت ميکند و از همه توان خود براي ضربه زدن به آن کشور استفاده مي‌کند که اعمال تحريمها عليه کشورمان يکي از اين موارد است. بزرگترين کشوري که تاکنون توانسته مقابل آمريکا ايستادگي کند، ايران بوده است. به همين دليل آمريکا با ابزارهاي گوناگون عليه ايران موضع گيري کرده که جديدترين آنها تحريمهاي يک جانبه است.

  • خشم آمريکاي منزوي

در اين رابطه وزير امورخارجه کشورمان در يک پيام تصويري درباره تشديد تحريم‌ها که از سوي دونالد ترامپ صورت گرفت گفت: دولت ايالات متحده وعده‌اي را که شش ماه بود درباره آن صحبت مي‌کرد و روي آن در صحنه تبليغاتي مانور مي‌داد، سرانجام عملي کرد؛ تحريم‌هايي که هدف آن مردم ايران است.کاملا واضح است آنان به دنبال همه شرکت‌هاي ما گشته بودند که حتي شرکت‌هايي که منحل شدند را تحريم کردند، اين نشان‌دهنده استيصال دولت آمريکاست. محمد جواد ظريف افزود: دنيا در برابر اين دولت ايستاده است، هيچ‌کس و هيچ دولتي به غير چند کشور در منطقه ما و رژيم صهيونيستي آمادگي اين را نداشته از اقدامات ايالات متحده پيروي کنند. وزير خارجه گفت: از لحن و صحبت‌هاي وزيران امورخارجه و خزانه‌داري آمريکا اين تنهايي و عصبانيت از اجماع بين‌المللي عليه يک جانبه‌گرايي آمريکا را مشاهده کرديم .وي گفت: البته اقدامات آمريکا، اقداماتي است که با خشم فروان در حال صورت‌گيري است و اين وظيفه دولت جمهوري اسلامي‌ايران است که اجازه ندهد اين اقدامات خصمانه که عليه مردم طراحي شده و براي جدا کردن آنان از يکديگر و حاکميت طراحي شده ضربه وارد کند. دولت اين را با تمام توان دنبال کرده است و امروز هم دنبال مي‌کند. ظريف افزود: در صحنه ديپلماسي؛ امروز خوشحال هستيم که دنيا در برابر اقدام آمريکا ايستاده و با اين اقدام همراهي نکرده و اميدواريم که آثار اين اقدامات را در آينده مشاهده کنيم. وزير خارجه تاکيدکرد: دولت اين وظيفه را دارد چه با همراهي ديگران و چه بدون همراهي ديگران زمينه را براي زندگي راحت مردم و کمترين اثر فراهم کند، من که در جلسات هيات دولت و ساير جلسات شاهد تلاش‌هاي رياست محترم جمهور، اعضاي هيات دولت و ساير نهادها و دستگاه‌هاي کشور هستم مي‌توانم اين تضمين را بدهم که همه تلاش را انجام داده و خواهيم داد. وي گفت: مردم ما هم در برابر طرح و برنامه‌ريزي کساني که دلشان براي اين کشور نسوخته و با آنان سر ستيز دارند، ايستاده‌اند،‌ مردم برنامه‌هاي آنان را نقش بر آب کردند و اين بار هم اطمينان دارم همين کار را انجام خواهند داد. ظريف تاکيد کرد:اطمينان داريم روزهاي بدي در انتظار دولت آمريکاست؛ دولتي که نتوانسته حتي به مردم خودش ثابت کند که سياست‌هايش به نفع آنان است، دولتي که بيش از آن که به فکر منافع ملي آمريکا باشد، به فکر گروه کوچکي است که حاميانش را تشکيل مي‌دهد اين دولت بيشتر تلاش مي‌کند جنايت‌هاي رژيم سعودي و اسرائيل را بپوشاند تا اينکه سياست منافع ملي آمريکا را دنبال کند. وي گفت:البته در گذشته هم دولت‌هاي قبلي آمريکا با همين سر و صداها و بي احترامي‌نسبت به مردم ايران کار خود را شروع کردند اما هرچه باتجربه‌تر شدند سياست و لحن خودشان را عوض کردند. من يقين دارم دولت آقاي ترامپ هم بعد از مدتي به اين نتيجه خواهد رسيد که اين سياست‌ها بر عزم ملت بزرگ ايران تاثيري نخواهد داشت. ظريف تاکيد کرد:مردم تاريخ‌ساز ما بارها نشان دادند آمريکايي‌ها نمي‌توانند تاريخ را عوض کنند اين بار هم همين تجربه تکرار خواهد شد و آمريکايي از اقدام نابخردانه خودشان پشيمان خواهند شد. رئيس جمهور آمريکا گرفتار يک مشت اوهام و خيالات است

  • نگاه کوته‌بينانه آمريکا

از سوي ديگر محمدباقر نوبخت رييس سازمان برنامه و بودجه نسبت به اعمال تحريم‌هاي جديد از سوي رئيس جمهور آمريکا واکنش نشان داد ‌و در توئيتر نوشت:سبک نمايشي ترامپ که حتي در تقليد از‌هاليوود نيز از خود استعدادي نشان نداده و انتخاب روز پيش از انتخابات کنگره براي نمايش رسانه‌اي آغاز مرحله کامل تحريم‌ها عليه جمهوري اسلامي‌ايران به خوبي نگاه کوته‌بينانه هيأت حاکمه آمريکا را نشان داد.آنها نه تنها از تاريخ تمدن چندهزار ساله ايران در ايستادگي و مقهور کردن هجوم‌هاي دشمنان خبر ندارند بلکه از شکست‌هاي ۴۰ سال گذشته خود در برابر انقلاب اسلامي‌هم درس عبرت نگرفته‌اند.

  • ترامپ گرفتار اوهام

يکي از مراجع تقليد با انتقاد از سياست‌هاي دولتمردان آمريکايي، اظهار کرد: آمريکا کشوري است که هم به مردم خودش و هم به مردم دنيا ظلم مي‌کند؛ ما معقتديم چنين حکومتي باقي نخواهد ماند، به دليل اين که معتقديم ظلم پايدار نيست؛ بنابراين دير يا زود اينها برچيده مي‌شوند و ان شاءا... آينده در اختيار حق طلبان خواهد بود.به گزارش ايسنا، آيت ا... ناصر مکارم شيرازي در ديدار لوئيس فراخان رهبر جنبش امت اسلام در آمريکا، با بيان اين که رييس جمهور آمريکا مدام به ملت خودش دروغ مي‌گويد، عنوان کرد: رييس جمهور آمريکا گرفتار يک مشت اوهام و خيالات است، او مي‌گويد ما برجام را قبول نکرديم و ايران متلاشي شد، کجاي ايران متلاشي شد؟ ايران بحمدلله به عنوان يک کشور نيرومند در منطقه ايستاده است.وي در واکنش به ادعاي آمريکايي‌ها که حربه تحريم را براي کشاندن ايران پاي ميز مذاکره مطرح مي‌کنند، افزود: محال است جمهوري اسلامي‌ايران با آمريکا مذاکره کند زيرا ما يک سال و نيم در قالب برجام مذاکره کرديم اينها در يک ساعت همه چيز را رها کردند و تعهدات شان را زير پا گذاشتند؛ به چنين افرادي چه کسي مي‌تواند اطمينان کند؟وي تاکيد کرد: ساير مردم دنيا هم نمي‌توانند به چنين دولتي اعتماد کنند؛ تاکيد مي‌کنيم کسي که به اين راحتي تعهداتش را زير پا مي‌گذارد به هيچ وجه قابل اعتماد نيست.

  • سوئيفت تسليم شد

در اين رابطه وزير خزانه‌داري آمريکا اعلام کرد که دسترسي بانک مرکزي ايران و موسسات مالي تحريم شده از سوي آمريکا به شبکه تبادلات بين بانکي سوئيفت به طور کامل قطع مي‌شود.به گزارش ايلنا، «استيون منوچين» در حساب کاربري خود در توئيتر نوشت: «مي‌دانم که سوئيفت ارائه سرويس به بانک مرکزي ايران و نهادهاي مالي تحريم شده را قطع خواهد کرد».وي گفت که سوئيفت در حال اتخاذ تصميم درستي براي حفاظت از يکپارچگي نظام مالي بين‌المللي است. اين در حالي است که جامعه جهاني ارتباطات بانکي، موسوم به «سوئيفت» همزمان با بازگشت تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران، اعلام کرد: دسترسي برخي از بانک‌هاي ايراني به اين سامانه پيام‌رسان بانکي تعليق شده است.

در همين حال، «ماجا کوسيجانجيج» سخنگوي کميسيون اتحاديه اروپا درباره خروج بانک‌هاي ايراني از سيستم بين‌المللي انتقال پول خطاب به خبرنگاران گفت که اين تصميم سوئيفت موجب شکاف در يکپارچگي نظام مالي بين‌المللي مي‌شود و تاسف‌بار است.

وي افزود: «اتحاديه اروپا به روابط اقتصادي خود با ايران ادامه خواهد داد. به سرعت جهت ايجاد سازوکار تجاري ويژه‌اي براي مقابله با تحريم‌هاي آمريکا اقدام خواهيم کرد.

لاريجاني استراتژي کشور براي عبور از بحران فعلي را تشريح کرد؛

رئيس مجلس شوراي اسلامي‌با استانداران کرمانشاه، همدان، لرستان، ايلام، خوزستان و مرکزي به منظور بررسي مشکلات اين مناطق ديدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ايلنا، علي لاريجاني در اين ديدار، با بيان اينکه شرايط کنوني کشور بعد از انقلاب اسلامي‌حساس و منحصر به فرد است، گفت: تحريم‌‌ها تا حدودي جاده کاري و اقتصادي کشور از اين جهت که در ثقل صادرات و سرمايه‌‌‌‌گذاري بود را تحت تاثير قرار داده است و بايد با مکانيزم‌‌‌‌هاي مختلف سطح فشار ناشي از آن را کاهش دهيم.

وي ادامه داد: در کل آنچه آمريکايي‌‌‌ها دنبال مي‌‌‌‌کردند که يک فشار عجيبي به ايران وارد شود و شرايط داخلي را به هم اما موفق نشدند که از جمله آنها شعار صفر کردن فروش نفت که واقعا موفق نبود و بعد از آن گفتند که به برخي کشورها اجازه داديم.

رئيس مجلس با بيان اينکه سوال اين است در اين مرحله چه کارهايي مي‌‌‌توان انجام داد، اظهار داشت: چرا وقتي به يک دوره سخت مي‌‌‌‌خوريم يک رويکرد اين است که مدام بر سر خود بکوبيم و عزاداري کنيم و يک رويکرد هم اين است که اين صحنه سخت را چگونه مي‌‌‌توان به نفع کشور متحول کرد؛ به هر حال اين را که ما به وجود نياورده‌‌‌ايم و ايران اين شرايط را به وجود نياورده چراکه ايران مذاکره کرد و به يک توافق رسيد اما آنها به هم زدند.

لاريجاني افزود: البته دسايسي هم بود و بعضي از کشورهاي منطقه نيز در آن نقش داشتند که بايد بعدها به حساب آنها رسيد ولي به هر حال همه اينها دست به دست هم دادند. اگر ما سازوکارهايي را در کشور طراحي کنيم تا اين استعدادهايي بالفعل نشده، فعال شود و بخش خصوصي انگيزه پيدا کرده و سرمايه‌‌‌‌گذاري کنند و سرمايه‌‌‌گذاري را براي آنها سهل کنيم و اختيارات متمرکز را برداريم و به استان‌‌‌‌ها بدهيم، اينها همه روي هم رفته مي‌‌‌تواند شرايط را متحول کند و در کنار آن حتما بايد از ديپلماسي استفاده کرد.

وي با بيان اينکه گرچه برخي از همسايگان مغرضانه عملي مي‌کنند اما با همسايگانمان مشکلات مهمي‌نداريم، تصريح کرد: با بسياري از همسايگان که حدود ۱۵ کشور مي‌‌‌‌شوند رابطه داريم و گفت‌‌‌‌وگو مي‌کنيم و کار اقتصادي انجام مي‌‌دهيم ولي برخي از آنها مغرضانه سيستمي‌را براي مسئله‌‌سازي در ايران ايجاد کرده‌‌اند.

رئيس قوه مقننه اضافه کرد: استراتژي ما اکنون بايد اين باشد که ضمن اينکه از ديپلماسي استفاده مي‌‌‌کنيم، از ظرفيت‌‌هاي درون کشور حداکثر بهره‌‌برداري را داشته باشيم و بهره‌‌وري را بالا ببريم چراکه بهره‌‌‌وري و نرخ سرمايه‌‌‌گذاري ما پايين است و صادرات را گسترش دهيم.

لاريجاني با اشاره به برگزاري نشست با استانداران، خاطرنشان کرد: اين طراحي که رهبري معظم انجام دادند تا اين جلسه برگزار شود به دليل اختياراتي است که داده‌‌‌‌اند تا بتوان براي حل مسائل چه در سطح ملي و چه استاني تصميم‌‌‌گيري‌‌هاي فوري داشت، اما همان تصميماتي که آنجا گرفته شد از نظر اينکه نرخ ارز از آن وضعيت خارج شده و تا حدودي ثبات ايجاد کرده و تشنجات را کاهش دهيم، موفق بوده و هنوز هم آن را دنبال مي‌کنيم تا متعادل‌‌‌تر شود.

تولیت آستان قدس رضوی تشریح کرد؛

تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که دشمنان می‌خواهند با جنگ اقتصادی ملت ایران را وادار به عقب نشینی کنند، گفت: آنان بدانند که ما پیروی امام رضا(ع) هستیم که دشمن را در توطئه حذف جریان امامت در خلافت وادار به عقب نشینی کرد.و بازگشت خبر داد.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام سیدابراهیم رییسی، در آیین سنتی خطبه‌خوانی و شمع‌گردانی شب شهادت علی بن موسی الرضا(ع) در صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر رضوی گفت: صف آرایی 40 ساله و مقاومت ملت ایران از یک سو و توفق و برتری ما امروز در منطقه و حرف برتر داشتن ملت ایران در سطح جهان به برکت توسل به مقام و منزلت امامت پیش روی شماست و امروز بعد از 40 سال موفقیت نظام مقدس اسلامی، برتری خون شهیدان پیش روی شما ائمه قرار دارد.

حجت الاسلام رئیسی با بیان این که امروز دشمنان می خواهند با جنگ اقتصادی، رسانه ای و روانی ملت ایران را متوقف و وادار به عقب نشینی کنند، بیان کرد: آنان می دانند و بیش تر بدانند که ما پیرو امام رضا(ع) به عنوان مقتدایی هستیم که مبارزی خستگی ناپذیر بود و دشمن را در توطئه حذف جریان امامت در خلافت وادار به عقب نشینی کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به انسجام جامعه اسلامی و برکات امام رضا(ع) خاطر نشان کرد: به دلیل همین برکات امام رضا(ع) بود که وقتی دیدند توطئه جریان ولایت عهدی شکل نگرفت، نقشه شهادت امام(ع) را کشیدند و امشب در شب شهادت علی بن موسی الرضا(ع) خادمان برای عرض تسلیت گردهم آمدند تا از دست این امام رئوف بعد از دوماه عزاداری مهر قبولی عزاداریشان را دریافت کنند.

حجت الاسلام رئیسی گفت: امیدواریم به حق این امام رئوف برکات بر این جمع و ملت بزرگ ایران و نظام مقدس و امت اسلامی نازل شود و از خدمات خدام گرامی به نام طلبه و خادم آستان مقدس سپاسگزاری می کنم.

توکلی از نظارت رهبری بر لایحه الحاق به CFT خبرداد؛

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تحریم‌های امریکا علیه ایران تاکید کرد: مسائل داخلی باید درست شود. عمده مسائل ما مسائل داخلی است و گفت‌و‌گوی ملی یکی از لوازم کار است که اگر ما کمتر با هم دعوا کنیم و بر سر مشترکات صحبت کنیم برای همه بهتر و به نفع همه کشور خواهد بود.

احمد توکلی در گفت‌و‌گو با ایلنا درباره رد CFT در شورای نگهبان گفت: گفت‌و‌گوی ملی یعنی اینکه با هم دعوا نکنیم اما حالا داریم سر مصلحت‌سنجی جر و بحث می‌کنیم. مصلحت سنجی را مجلس انجام می‌دهد و شورای نگهبان درباره اینکه با شرع و قانون اساسی سازگار هست یا نیست، نظرش را می‌دهد. شورای نگهبان CFT را رد نکرد، بلکه گفته که اینجای متن یا کلمه با قانون اساسی یا شرع همخوانی ندارد. شورای نگهبان لایحه یا طرحی را رد نمی‌کند، بلکه تنها عدم تطابق لوایح و طرح‌ها با شرع و قانون اساسی را می‌گوید و دارد وظیفه‌اش را انجام می‌دهد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مجلس نظر خودش را داده و گفته من مصلحت می‌دانم که تصویب شود، اگر شورای نگهبان تایید نکرد دوباره به مجلس برمی‌گردد و اگر به نتیجه نرسیدند به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع می‌شود. مجمع تشخیص هم چیزی را رد یا تصویب نمی‌کند بلکه بررسی می‌کند که با سیاست‌های کلی نظام تطابق دارد یا نه؛ که این هم اصل ۱۱۰ قانون اساسی است.

توکلی خاطرنشان کرد: تشخیص مصداق بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی را به مجمع تشخیص مصلحت دادند و مجمع هم دارد وظایفش را انجام می‌دهد. علیه یکدیگر جوسازی نکنیم، در عین حالی که مسیر قانونی در حال طی شدن است، هرکسی دارد نظر خودش را می‌گوید. هرچه قانون گفت همان عملی می‌شود. مصلحت‌ سنجی‌ها در دو نهاد مجلس و مجمع تشخیص انجام می‌شود.

رئیس هیات مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید سرنوشت CFT به کجا ختم شود؟، گفت:‌ نمی‌دانم. باید دید که مجلس چکار می‌کند. عجله کردن به نفع‌مان نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شورای عالی هماهنگی سه قوه و شورای عالی نظارت اصل تفکیک قوا را مخدوش نکرده است، گفت: برخی به جایگاه هیات نظارت توجه ندارند. در بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی آمده که تعیین سیاست‌های کلی کشور بعد از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، وظیفه رهبری است و نظارت هم وظیفه رهبری است.

توکلی تاکید کرد: رهبری قبلا نظارتشان را به مجمع تشخیص مصلحت نظام دادند و کمیسیون نظارت به این وظیفه عمل می‌کرد و همیشه هم این کار را انجام می‌داد و هیچ‌کس چیزی نمی‌گفت اما الان که به CFT رسیدیم بهانه کرد‌ه‌اند که این‌ها دارند چنین و چنان می‌کنند. رهبری فقط این دفعه گفت که کمیسیون مجمع تشخیص مصلحت نظام این کار را نکند بلکه چندنفر از اعضا بین خودشان انتخاب کنند و من مسئولیت نظارتی خودم را به این جمع می‌دهم، یعنی آقا دارند نظارت می‌کنند.

جهانگیری وضعیت فعلی را تشریح کرد؛

معاون اول رئیس جمهور گفت: حیاتی این است که با مردم صادقانه صحبت شود چون مردم صاحبان اصلی کشور و انقلاب بوده و عبور از شرایط سخت پیش رو جز با همراهی مردم امکان پذیر نیست. ما به مشارکت و همکاری مردم نیاز داریم بنابراین شرایط کشور برای مردم دقیق تبیین شود. البته این بدان معنا نیست که مسائل نگران کننده را پمپاژ کنیم. آنجا که لازم نیست نباید مردم را نگران کنیم. باید نگرانی‌ها را در میان خود نگه داریم ولی هیچ موضوع دیگری هم نباید از مردم پنهان بماند.باید با مردم صادقانه صحبت و شرایط کشور را تبیین کرده، البته این به آن معنا نیست که مردم را نگران کنیم. به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری، در مراسم تکریم و معارفه وزرای پیشین و جدید صنعت گفت: مردم باید ببیند مسئولان صادقانه برای عبور از مشکلات تلاش می‌کنند اگر مردم این را ببینند حتما به میدان می‌آیند و از هیچ کمک و فداکاری دریغ نمی‌کنند. معاون اول رئیس جمهور افزود: برای این که پیروزی سیاسی خود را استمرار دهیم باید در عرصه‌ی اقتصادی نیز به موفقیت برسیم. موفقیت اقتصادی یک مسئولیت ملی بزرگ است که بر دوش همه مردم است. دولت به تنهایی نمی‌تواند بار مسئولیت را به دوش بگیرد. بلکه باید وحدت و انسجام ملی در کشور شکل بگیرد همه ما مسئول هستیم. همه نخبگان، جریان‌های سیاسی، ارگانهای مختلف حاکمیت و همه ایرانیان وطن دوست در سراسر کشور وظیفه دارند به میدان بیایند. جهانگیری گفت: آمریکا دنبال حاکم کردن فضای نااطمینانی در اقتصاد ایران بود. از همان اول دولت جدید آمریکا مطرح می‌کرد که برجام را ادامه نمی‌دهد. در دی ماه سال گذشته نیز مطرح کرد که آخرین باری است که تعلیق تحریم‌ها را امضا می‌کند.