روحانی استدلال های دولت آمریکا را غلط دانست؛

رئیس جمهور در پایان نشست مشترک سران سه قوه تاکید کرد: مردم ایران یکبار دیگر با استقامت و ایستادگی خود، نقشه ها و توطئه های آمریکایی ها را که فکر می کردند ۱۳ آبان مبدایی برای رسیدن به آرزوهای نادرست شان نسبت به ملت ایران خواهد بود، نقش بر آب کردند.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی گفت: مردم ایران دقیقاً به عکس عمل کرده و با استقامت و ایستادگی خود کاملا روشن کردند این هیات حاکمه آمریکا است که به فکر فشار و ظلم بر ملت ایران است.

وی افزود: آمریکایی‌ها با تحریم های نابجا و غلط خود و هدف قرار دادن سیستم بانکی و صادرات نفت و برخی دیگر از اقلام صادراتی که مرتبط با درآمد و منابع کل کشور و واردات کالاهای اساسی است، می‌خواهند بر زندگی و معیشت روزمره مردم تأثیر منفی بگذارند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: بنابراین، این حرف که آمریکا به دنبال فشار بر مردم نیست و به دنبال فشار بر نظام و حکومت است، کاملاً ناصحیح و نادرست است و خودشان در عمل این واقعیت را آشکار کردند.

روحانی ادامه داد: نکته دوم و بسیار مهم این بود که این دور تحریمی که به اصطلاح آنها از پنجم نوامبر آغاز شد، هیچ تأثیری در روند اقتصادی کشور نداشت چون آمریکایی‌ها هرچه تیر در ترکش داشتند، قبلاً علیه ملت ایران رها کرده بودند و چیز جدیدی نداشتند که ارایه کنند و لذا ناچار شدند یک لیست بلندبالایی را درست کنند، از یک طرف نام بانک‌هایی را ببرند از یک طرف شعبات بانک‌ها را اضافه کنند و از یک طرف نام یک شرکت هواپیمایی را ببرند و از طرف دیگر شماره سریال هواپیماها را ذکر کنند تا صفحه را پر کنند. این شیوه کار و نحوه این اعلام نشان می‌‌‌‌دهد که هدفشان صرفا تاثیر روانی علیه ملت ایران است.

وی ادامه داد: نکته بعدی اینکه روشن شد آمریکایی‌‌‌ها نمی‌‌‌توانند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند.

رئیس‌جمهور افزود: مسئولان جمهوری اسلامی ایران از روز نخست می‌‌‌‌گفتند که آمریکا قادر نیست صادرات نفت ایران را به صفر برساند و در مقابل آمریکایی‌ها مرتب تکرار می‌کردند که ما این کار را انجام می‌دهیم اما اخیرا خودشان اعتراف کردند که نمی‌‌‌توانیم نفت ایران را به صفر برسانیم.

روحانی اضافه کرد: استدلال آنها این بود که اگر نفت ایران را به صفر برسانیم،‌ قیمت هر بشکه نفت به ۱۵۰ دلار افزایش پیدا می‌کند و این تبیین همان حرفی است که از روز اول ‌گفتیم که آمریکا قادر نیست، نفت ایران را صفر کند و در منطقه یا نفت همه صادر می‌شود یا اگر نفت ایران متوقف شود، ‌بقیه هم دچار مشکل خواهند بود.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها به دلیل اینکه مورد هجمه افکارعمومی دنیا قرار گرفته بودند، ناچار شدند عقب‌نشینی دیگری را انجام دهند و بگویند که موضوع مواد غذایی، مسئله دارو و تجهیزات پزشکی استثناء است که البته حرف آنها نادرست است چراکه وقتی سیستم بانکی را تحریم می‌کنند، همه چیز را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

رئیس‌جمهور خطاب به ملت بزرگ ایران اظهار ساخت: در زمینه کالاهای اساسی و مورد نیاز و ضروری مردم هیچ مشکلی نداریم و انبارهای ما برای تامین کالاهای اساسی مردم برای ماه‌های طولانی، از همیشه بیشتر آمادگی دارد و برای تولید کالاهای اساسی، واردات کالاهای اساسی و دارو و سایر نیازمندی‌ها، مشکلی نداریم.

روحانی افزود: امروز بحمدالله ‌وضعیت تولید در کشور نسبتاً شرایط خوبی دارد و صادرات در هفت ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش پیدا کرده است که افزایش به معنای، افزایش تولید و افزایش کسب و کار مردم است.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: امسال توانستیم پول گندم‌کاران را به موقع پرداخت کنیم و این به معنای آن است که زندگی کشاورزان رونق می‌‌‌‌‌‌‌گیرد و برای سال آینده نیز تمهیدات لازم در زمینه اقلام کشاورزی و خرید تضمینی محصولات مدنظر قرار گرفته است.

روحانی ادامه داد: از طرف دیگر امروز برای مردم روشن شد که تبلیغات آمریکایی‌‌‌‌ها درباره ۱۳ آبان و ۵ نوامبر، صرفا یک تبلیغات در مسیر جنگ روانی بود و فشارهای اقتصادی که تبلیغ می‌‌‌‌شد از این تاریخ اعمال خواهد شد، همان فشارهای اقتصادی است که از ماه‌ها پیش علیه ایران اعمال می‌کردند و باز هم آن را ادامه خواهند داد.

وی افزود: هر چه زمان بگذرد هم مسئولان برای جبران مشکلاتی که برای مردم پیش آمده، آماده‌تر می‌شوند و هم مردم استقامت‌شان در برابر این توطئه‌ها بیشتر خواهد شد. آمریکایی‌ها در ماه‌های آینده به خوبی خواهند فهمید که راه غلط و اشتباهی را انتخاب کردند. این مسیر، ‌ملت ایران را خسته نمی‌کند، ملت را برای تولید بیشتر و برای اینکه روابط نزدیک‌تر با همسایگان و کشورهای دوست داشته باشد، آماده می‌کند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: در جلسه سران سه قوه، در خدمت ریاست مجلس شورای اسلامی و ریاست قوه قضائیه، یکی از مباحث مهم، بررسی آخرین وضعیت اقتصادی کشور و ترسیم نقشه راهی بود که باید برای ماه‌های آینده، طبق فرمایش و دستور مقام معظم رهبری، انجام شود.

روحانی ادامه داد: راجع به این نقشه راه و روابط نزدیک‌تر با همسایگان‌مان و همچنین روابط اقتصادی‌مان صحبت کردیم.

وی افزود: در این نشست روابط اقتصادی با کشورهای دوست‌ از شرق و غرب جهان را مورد بحث و بررسی قرار دادیم و همچنین مشکلات احتمالی که فراروی تولید و بانک‌‌‌‌های ما وجود دارد، از جمله مباحث این جلسه بود.

رئیس‌‌‌جمهور اضافه کرد: این مباحث را در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی که به صورت هفتگی تشکیل می‌‌‌‌شود، نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد.

روحانی ادامه داد: دولت اولین بسته حمایت غذایی را در ماه آبان به افرادی که مشکلات بیشتری دارند و در فشار بیشتری هستند، پرداخت خواهد کرد و ان‌‌‌شاءالله این روند تا پایان سال در چند نوبت ادامه می‌‌‌‌یابد تا بتوانیم مشکلاتی که برای مردم پیش آمده است را تا حدی جبران کنیم.

وی افزود: در بودجه سال آینده نیز برای حقوق و دستمزد پیش‌بینی‌هایی می‌کنیم که بتوانیم تا حدی مشکلات اقتصادی را جبران کنیم.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: خدمت ملت بزرگوار و عزیز اعلام می‌‌‌‌کنم که در ماه پر برکت ربیع‌المولود و ایام ولادت با سعادت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام و امام صادق (ع) شرایط کشور بهتر از ماه‌های گذشته به پیش خواهد رفت و ملت ما در کنار وحدت، انسجام، یگانگی و یکپارچگی به مسیر خود ادامه خواهند داد و بهانه‌های آمریکایی‌ها را از دست آنها می‌گیرند.

روحانی با بیان اینکه آمریکایی ها به دروغ ادعا می‌‌‌‌‌‌کنند ایران حامی مالی تروریسم است، تصریح کرد: همانطوری که ملت ایران همواره در خط مقدم مبارزه با تروریسم بوده و از تأمین مالی برای گروهک‌های تروریستی جلوگیری کرده است، امروز هم مصمم‌تر در قوانین و مقررات خود بر آن تأکید می‌کند و این بهانه‌های واهی را نیز از دست دشمنان‌ خواهد گرفت.

سخنگوی اتحادیه اروپا خبرداد؛
سخنگوی اتحادیه اروپا گفت که این اتحادیه در تلاش برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران است. به گزارش ایلنا، بلومبرگ گزارش داد که اتحادیه اروپا پس از آنکه دولت ترامپ تحریم‌های خود علیه ایران را به حالت اول خود برگرداند، در تلاش برای حفظ روابط اقتصادی خود با ایران به منظور کاهش فشار رو به رشد ایالات متحده است.

«ماجا کوسیجانسیک» سخنگوی اتحادیه اروپا با اشاره به تحریم‌های علیه ایران گفت: تلاش برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران و حفظ روابط اقتصادی و تجاری با ایران در هفته‌های اخیر بیشتر شده است. وی اضافه کرد که یکی از اقدامات مهم صورت گرفته از سوی ما اصلاح قانون منع تجارت با ایران بود که در ماه آگوست این قانون به روزرسانی شد طبق این قانون تجارت با ایران به نظر ما جایز و مشروع است

علیرغم اظهارات سخنگوی اتحادیه اروپا مبنی بر افزایش تلاش‌ها برای حفظ تجارت با ایران، «استیو منوچین» وزیر خزانه‌داری آمریکا مدعی قطع دسترسی ایران به سوئیفت(جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی) شد. اتحادیه اروپا اوایل هفته جاری میلادی هشدار داد که قطع دسترسی بانک‌های ایرانی از شبکه سوئیفت اثرات منفی بی‌شماری بر یکپارچگی سیستم مالی بین‌المللی خواهد داشت. سخنگوی اتحادیه اروپا در ادامه صحبت‌های خود به این موضوع اشاره کرد که هدف خاصی که اتحادیه اروپا به دنبال آن است، کمک به شرکت‌ها در اجتناب از تحریم‌های ایالات متحده و ادامه تجارت با ایران است، اما جزئیات این اقدامات هنوز مبهم است.

برخی از شرکت‌ها، از جمله شرکت‌ توتال فعالیت در ایران را به دلیل همکاری با ایالات متحده آمریکا متوقف کرده‌اند.

«سیلیسیا مالستروم» نائب رییس کمیسیون اروپا توضیح داد که اتحادیه اروپا این هفته ایده ساز و کار ویژه مالی را پذیرفت. وی در کنفرانس بروکسل توضیح داد: این ایده بر روی کاغذ خوب به نظر می‌رسد ولی در عمل اقدامی دشوار محسوب می‌شود. بحث‌های شدیدی با کشورهای عضو در حال انجام است و ما به دنبال این هستیم که ببینیم چه کاری می‌توانیم برای کاهش فشار آمریکا روی شرکت‌های ارروپایی در این راستا انجام دهیم.

نائب رییس کمیسیون اروپا گفت: همه ما از رفتار و تصمیمات آمریکا نگران و ناراحت هستیم. ایران یک طرف این قرارداد و پایبند تعهدات خود است و جامعه بین‌المللی هم باید به قرارداد خود پایبند بماند.

دژپسند در حاشیه اجلاس سراسری استانداران تشریح کرد؛

گروه اقتصاد کلان: امروز اقتصاد کشور در حوزه های مختلفی همچون نظام بانکداری، کارآمدی نظام مالیاتی، گمرکات، کسب و کار و سایر حوزه های اقتصادی با مشکلات جدی دست به گریبان است و برای حل این معضلات نیاز است تا مردم، مسئولان و دستگاه ها با هماهنگی هرچه بیشتر شرایط دشوار فعلی را پشت سر بگذارند

در همین راستا وزیر اقتصادی و امور دارایی گفت: با توجه به ظرفیت های انسانی، فیزیکی و مالی موجود در کشور، عبور از تحریم های مجدد سخت نیست و آمادگی عبور از این مرحله را داریم.

به گزارش ایرنا، «فرهاد دژپسند» روز شنبه در حاشیه نشست استانداران سراسر کشور در وزارت کشور در جمع خبرنگاران افزود: دشمن سعی دارد از همه امکانات و فرصت ها برای مواجه با قدرت رو به رشد ایران اسلامی استفاده کند.

وی افزود: پس پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، با این تحریم ها مواجه بوده ایم و شرایط سختی را پشت سر گذاشته ایم و بنابراین تجربه های خوبی در این زمینه داریم.

وی اظهارداشت: اکنون برنامه هایی را تدوین کرده ایم تا جایی که برای مواجه با این شرایط، در خود وزارت اقتصاد و دارایی حتی در روزهای تعطیل نیز جلساتی برگزار کردیم زیرا در این شرایط باید از همه امکانات از جمله امکانات زمانی خود حداکثر بهره ببریم.

وزیر اقتصادی و دارایی کابینه دوازدهم تصریح کرد: عبور از تحریم ها سخت نیست، اما این بدان معنا نیست که جدیت لازم را به خرج ندهیم بلکه باید در این شرایط با یک برنامه مشخص که تدوین شده، حرکت کنیم.

وی اضافه کرد: خوشبختانه وزارتخانه ها و دستگاه های ذیربط آمادگی لازم را دارند تا از این مسیر عبور کنیم که انجام آن همراهی مردم ایثارگر کشور را می طلبد.

«باید بدانیم که به طور طبیعی برای عبور از شرایط سخت باید مشقت هایی را تحمل کنیم؛ البته این را نباد فقط مردم تحمل کنند بلکه ابتدا باید ما (مسئولان)این مشقات را تحمل کنیم.» دژپسند بر این باور است که از لحاظ طرح ها و برنامه های اجرایی تجهیزات لازم به عمل آمده است.

  • نظام بانکداری، مالیاتی و گمرکی با همکاری استانداران چابک می شود

وزیر اقتصادی و دارایی کشور گفت: امروز در حوزه اصلاح نظام بانکداری، افزایش کارآمدی نظام مالیاتی و چابک سازی و اقتدار گمرکات با استانداران سراسر کشور به تفاهم هایی رسیدیم تا بتوانیم با یکدیگر همکاری های خوبی داشته باشیم.»

دژپسند با اشاره به استقبال استانداران برای چابک سازی گمرک و افزایش کارآمدی نظام مالیاتی، افزود: همچنین در جذب سرمایه گذاری خارجی نیز قرار شد استانداران سراسر کشور همکاری های لازم را به عمل آورند.

دژپسند معتقد است به طور حتم با برنامه های تدوین شده موجود و اراده استانداران بتوانیم اقدام های خود را در اصلاح نظام بانکداری در حوزه بانک های دولتی با سرعت پیش ببریم که البته برخی از استانداران نیز از عملکرد بانک های دولتی در استان ها راضی بودند.

وی اضافه کرد: همچنین قرار است جلسه مشترکی با استانداران، مدیران کل اقتصاد دارایی استان ها، گمرکات استان ها و ادارات مالیاتی استان ها داشته باشیم که بتوانیم این فعالیت ها را با انسجام و قوت بیشتری اجرا کنیم. به گفته وزیر اقتصادی و امور دارایی، کشور ما دارای ظرفیت ها و قابلیت های بومی و قومی خوبی برای جذب سرمایه گذرای خارجی است که امیدواریم بتوانیم از پتانسیل بالای مدیریت استان ها استفاده کنیم.

  • وزارت اقتصاد دارایی فعلا بازنشسته ای ندارد

دژپسند درباره مدیران وزارت اقتصاد که مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان می شوند، گفت: تمامی کسانی که در این وزارتخانه مشمول این قانون بودند، بازنشسته شدند و دیگر کسی را نداریم که بازنشسته شود.

وی افزود: طبق بخشنامه معاونت بانکی و بیمه ای وزارت اقتصاد حتی اگر در شرکت های تابعه کسانی مشمول این قانون باشند، باید براساس مهلت مقرر در قانون یعنی تا 26 آبان ماه بازنشسته شوند.

  • کمیسیون خاص برای شفاف سازی اطلاعات تشکیل شد

وی درباره تعیین نشدن سخنگوی وزارت اقتصاد و دارایی اظهار داشت: در وزارتخانه کمیسیون خاصی را برای امر اطلاع رسانی و شفافیت اطلاعات با ریاست مدیرکل روابط عمومی تشکیل داده ایم.

وزير صنعت خبر داد:

گروه صنعت و معدن: توليد و اقتصاد کشور با مشکلات بسياري دست به گريبان است و استان‌ها در اين حوزه کاستي‌ها و نقائص زيادي دارند که بايستي با هم افزايي هرچه بيشتر و بهتر مسئولان ملي و محلي مرتفع شود. همايش استانداران سراسر کشور فرصتي بود تا اين مسائل تبيين و پيشنهادهاي لازم در جهت حل آن‌ها ارائه شود. وزير صنعت و معدن نيز با حضور در اين همايش ضمن سخنراني خواستار همکاري بيشتر استانداران شد. وي از استانداران خواست پروژه‌هاي با پيشرفت فيزيکي بالا در اولويت باشد و اگر طرحي در زنجيره توليد بود و يا با تزريق مختصري نقدينگي قابليت بهره برداري داشت حتما در اولويت قرار گيرد .

  • فرصت تحريم

به گزارش ايرنا از وزارت صنعت، وزير صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: ذخيره کالاهاي اساسي در آبان ماه امسال نسبت به ماه شهريور 30 درصد افزايش يافت.

«رضا رحماني» در همايش استانداران سراسر کشور افزود: شرايط جديد تحريم‌ها فرصتي براي صادرات محصولاتي نظير مواد معدني، صنايع دستي و ساخته‌ها و توليدات داخل کشور است و اکنون صادرات بايد توجيه اقتصادي داشته باشد.

وي ادامه داد: سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليدکنندگان و معاونت بازرگاني داخلي وزارت صنعت در اين زمينه فعالانه بازار و توليد را رصد مي‌کنند.

وي با تاکيد بر لزوم تفويض برخي اختيارات به استانها گفت: براي انجام بهتر امور لازم است برخي اختيارات از جمله ثبت سفارش‌ها و نيز اختيارات شوراي عالي معادن به استانها تفويض شود و دفاتر تخصصي ناظر انجام بهتر امور باشند.

وزير صنعت با تاکيد بر اينکه هدف اصلي حفظ توليد است، گفت: واحدهايي که بدهي بانکي دارند اما سرپا و فعال هستند بايد به نحوي حمايت شوند اما اين در حالي است که اکنون آمار واحدهايي که به علت بدهي در تملک بانکها هستند، بيش از 2 هزار واحد است.

وي ادامه داد: در 6 ماه آينده بايد به طور ويژه از واحدهاي توليدي حمايت شود زيرا اگر واحدي تعطيل شود، توليد و اشتغال آسيب مي‌بيند.

وزير صنعت ادامه داد: مواردي در واحدهاي صنعتي وجود دارد که حتي با وجود مخالفت با قانون توانستيم با همکاري و صحبت موضوع رو حل و فصل کرده و واحد را به توليد برگردانيم.

  • افزايش نياز واحدهاي توليدي به نقدينگي

رحماني گفت: در شرايط جديد، نياز واحدهاي توليدي به نقدينگي بيشتر شده و تصويب 30 هزار ميليارد تومان تسهيلات در طرح رونق توليد، بسيار ناچيز است.

وي از استانداران خواست پروژه‌هاي با پيشرفت فيزيکي بالا در اولويت باشد و اگر طرحي در زنجيره توليد بود و يا با تزريق مختصري نقدينگي قابليت بهره برداري داشت حتما در اولويت قرار گيرد .

وزير صنعت افزود: در طرح نوسازي و بازسازي واحدهاي توليدي نيز که از سال گذشته شروع کرديم، واحدها از سود 18 درصد بانکي استقبال نکردند و ما نيز درصدد کم کردن اين عدد هستيم و فعلاً روي نرخ 12 درصد توافق کرده ايم.

رحماني ادامه داد: اگر اين طرح جدي گرفته نشود، توليد محصول کيفي و صادراتي نخواهد بود.

وزير صنعت گفت: در اين وزارتخانه پروژه ويژه‌اي تعريف شده است که بر اساس آن معادل 10 ميليارد دلار واردات سال گذشته به تفکيک استان و رشته در داخل کشور ساخته شود.

به گزارش ايرنا، «رضا رحماني» وزير صنعت پنجشنبه گذشته از انبار کالاهاي استراتژيک بازديد کرد.

وي در اين بازديد گفت که امکانات مناسبي براي ذخيره‌سازي و تامين اين نيازها در استان‌هاي مختلف کشور فراهم آمده‌ و ظرفيتي که امروز در سوله‌ها و انبارها وجود دارد، براي تنظيم بازار در هر منطقه‌اي قابل دسترسي است.

  • بخشنامه جديد ارزي براي صادرات در راه است

همچنين رئيس کل بانک مرکزي با بيان اينکه به زودي تمهيدات نحوه بازگشت ارز صادرات به چرخه اقتصاد کشور را اعلام خواهيم کرد، تاکيد کرد: صادرات ريالي به مثابه خروج سرمايه از کشور است. به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از بانک مرکزي، عبدالناصر همتي در همايش استانداران سراسر کشور با تاکيد بر رهنمودهاي مقام معظم رهبري مبني بر اهميت درونزايي و برونگرايي دراقتصاد مقاومتي گفت: ما تهديد تحريم‌ها را به فرصت پيشبرد امور کشور تبديل خواهيم کرد. رئيس کل بانک مرکزي با اشاره به وجود ١٦ استان مرزي در کشور، افزايش صادرات به ۱۵ کشور همسايه را به شرط رعايت مواردي شاه کليد توسعه اقتصاد کشور در شرايط فعلي خواند و ايجاد هماهنگي بين بانک مرکزي و وزارتخانه‌هاي کشور، صمت و جهاد کشاورزي را براي مديريت صادرات در استان‌هاي مرزي ضروري دانست. وي با بيان اينکه صادرات وقتي براي کشور مفيد است که موجب ورود ارز يا کالا به کشور شود، صادرات ريالي را به مثابه خروج سرمايه از کشور دانست و برنامه‌هاي بانک مرکزي براي جلوگيري از اين امر و کمک به صادرکنندگان براي ورود ارز حاصل از صادراتشان به چرخه اقتصادي کشور را تشريح وتاکيد کرد بزودي تمهيداتي را که براي نحوه برگشت ارز صادرکنندگان به چرخه اقتصاد درنظر گرفته شده اعلام مي‌کنيم. رئيس کل بانک مرکزي افزود: صادرات غيرنفتي ما در هفت ماه اول امسال ۲۷ميليارددلار بوده و نسبت به سال گذشته در همين مدت زماني افزايش بيش از ۱۳درصدي داشته است. وي همچنين با اشاره به شکست امريکا در به صفر رساندن صادرات نفتي کشور از انجام مذاکرات جدي و مثبت با ٨ کشوري که معافيت خريد نفت از ايران را گرفته‌اند خبر داد. همتي افزود: در ۷ ماهه امسال ۳۱ميليارددلار براي واردات کالاها و خدمات ارز تامين شده است که بيش از ۲۳ميليارد دلار آن توسط بانک مرکزي و کمتر از ۷ميليارد آن توسط صادرکنندگان غيرنفتي درسامانه نيما تامين شده است و از مبلغ تاميني ارز تاکنون ۱۰ميليارد دلار براي کالاهاي اساسي و دارو و تجهيزات پزشکي اختصاص يافته است و اميدواريم باتصميماتي که اتخاذ شده عرضه ارز توسط صادرکنندگان در سامانه نيما بزودي افزايش يابد. دکتر همتي در پايان به سوالات متعدداستانداران پاسخ داد و به تشريح اقدامات بانک مرکزي براي اصلاح نظام بانکي و تمهيدات نظام بانکي براي تامين سرمايه در گردش واحدهاي توليدي پرداخت.

عضو سندیکای صنعت برق تشریح کرد؛

گروه انرژي: حميدرضا صالحي عضو هيئت مديره سنديکاي صنعت برق گفت: تا زماني که اقتصاد برق در کشور شکل نگيرد و قيمت برق واقعي نشود، صادرات در اين بخش نيز رونق نخواهد گرفت. به گزارش خبرگزاري صدا و سيما، وي با بيان اينکه حفظ مبادلات ايران با ساير کشورها در اين مقطع بسيار حائز اهميت است افزود: يکي از اين مبادلات مهم، صادرات برق ايران به اين کشور است. به طوري که عراق، سالانه حدود هزار مگاوات برق از ايران خريداري مي‌کند که به طور متوسط حدود 500 تا 600 ميليون دلار درآمد براي کشور ايجاد مي‌کند. وي اضافه کرد: چندين سال است که به دليل نياز مبرم عراق به برق و نگاه خيرخواهانه‌اي که دولت ايران به عراق داشته به اين کشور برق صادر کرده و البته پول آن را به موقع دريافت نکرده است. ظاهرا عراق براي تامين اين نياز اوليه خود با آمريکا وارد مذاکره شده و توانسته اين معافيت را براي خود ايجاد کند.

  • اتصال به کشورهای‌حوزه مدیترانه

صالحي با اشاره به اينکه ايران بايد به ‌قطب انرژي در منطقه تبديل شود، ادامه داد: اتصال ايران به عراق مي‌تواند زمينه راهيابي به بازار کشور‌هاي حوزه مديرترانه را نيز سبب شود و وقتي برق به عنوان يک زيرساخت، به ساير بازار‌ها راه پيدا کند، راه ورود ساير صنايع به اين بازار‌ها نيز هموار خواهد شد. عضو هيئت مديره سنديکاي صنعت برق گفت: صادرات برق به ساير کشور‌ها از جمله عراق، تاکنون در اختيار دولت بوده و دولت نيز در کسب منافع حاصل از صادرات اين محصول موفق نبوده است. اما اگر صادرات برق به بخش خصوصي واگذار شود، اين درآمد‌ها با سرعت بيشتري نقد مي‌شود و دولت نيز از تراکنش‌ها منتفع خواهد شد. اين مساله در مورد صادرات به افغانستان و پاکستان نيز صادق است.صالحي با بيان اينکه صادرات برق از سوي بخش خصوصي با موانعي در برنامه‌هاي پنجم و ششم توسعه مواجه است، گفت: در اين قوانين آمده است که بخش خصوصي صرفا سوخت غيريارانه‌اي را مي‌تواند صادر کند. اکنون نيروگاه‌ها سوخت يارانه‌اي دريافت مي‌کنند و براي رفع اين مانع بايد قيمت سوخت نيروگاه‌ها آزاد شود. در واقع بخش خصوصي اجازه ندارد در خريد و فروش مستقيم برق دخالت کند و مشارکت اين بخش صرفا به روابط کارگزاري محدود شده است.

  • صادرات برق حاصل از تجدید پذیرها

حميدرضا صالحي عضو هيئت مديره سنديکاي صنعت برق تاکيد کرد: مساله صادرات برق ازجانب بخش خصوصي مانند موانع صادرات محصولات پتروشيمي‌قابل حل است. عضو هيئت مديره سنديکاي صنعت برق ايران با بيان اينکه مجوز صادرات برق خورشيدي صادر شده است، ادامه داد: دولت موافقت خود را با صادرات برق استحصالي از انرژي‌هاي تجديدپذير اعلام کرده است. البته اکنون ظرفيت توليد برق از انرژي‌هاي تجديدپذير از 300 تا 400 مگاوات فراتر نرفته و اين ظرفيت‌ها پراکنده هستند. در واقع در حال حاضر اين شرکت‌ها توان صادرات برق استحصالي خود را ندارند. اما اگر شرکتي برق اين واحدها را دريافت کرده و به صورت متمرکز صادر کند، امکان صادرات از اين بخش هم وجود دارد.صالحي با اشاره به ضرورت شکل‌گيري اقتصاد برق در کشور افزود: تا زماني که اقتصاد برق در کشور شکل نگيرد و قيمت برق واقعي نشود، صادرات در اين بخش نيز رونق نخواهد گرفت. وي اضافه کرد: ظرفيت نصب شده برق در کشور 80 هزار مگاوات است و ميزان مصرف در زمان پيک 58 هزار مگاوات و در زمان غيرپيک کمتر از 40 هزار مگاوات برآورد مي‌شود. اما به دليل آنکه قيمت برق، واقعي نيست، مصرف رو به افزايش است. افزايش مصرف به ميزان 2.5 برابر ميانگين جهاني، سبب شده که ظرفيت‌هاي موجود آنچنان که شايسته است در خدمت صادرات قرار نگيرد.صالحي گفت: با واقعي‌سازي قيمت، برق بيشتري براي صادرات آزاد مي‌شود و ايران مي‌تواند در زمان غيرپيک، برق خود را به همسايگان شمالي بفروشد و در زمان پيک مصرف، برق را با قيمت ارزان‌تر از اين کشور‌ها خريداري کند.

  • معافيت عراق براي واردات برق و گاز از ايران

سفارت آمريکا در بغداد چند روز پس از وضع مجدد تحريمها عليه بخش انرژي ايران، اعلام کرد عراق به مدت ۴۵ روز مي‌تواند به واردات گاز طبيعي و انرژي از ايران ادامه دهد. به گزارش رويترز، سفارت آمريکا در بغداد در ويديويي که در صفحه فيس بوک خود منتشر کرد، اعلام کرد آمريکا به عراق يه معافيت موقتي به مدت ۴۵ روز براي ادامه خريد گاز طبيعي و برق از ايران داده است. اين معافيت به عراق فرصت مي‌دهد به سوي استقلال انرژي گام بردارد. مقامات بانک مرکزي عراق در اوت اعلام کرده بودند اقتصاد اين کشور ارتباط نزديکي با ايران دارد به همين دليل بغداد از واشنگتن درخواست خواهد کرد از برخي از تحريمهايش معافيت بگيرد. معافيت موقتي فعلي به شرطي داده شده است که عراق براي واردات از ايران، به دلار آمريکا پول پرداخت نکند. پيش از اين دو مقام دولتي عراق که به‌دليل محرمانه بودن موضوع، مايل نبودند نامشان فاش شود به بلومبرگ گفته بودند عراق هم‌چنان گاز طبيعي و برق از ايران وارد مي‌کند و يک حساب بانکي براي پرداخت پول واردات ايران به دينار ايجاد کرده است.

لبنان نيز از تامين سوخت پروازهاي کشورمان خودداري کرد؛

گروه راه و مسکن: در پي خودداري ترکيه از تامين سوخت هواپيماهاي ايراني که 4 روز قبل اتفاق افتاد، روز گذشته نيز فرودگاه بيروت مانع سوخت گيري هواپيماهاي کشورمان شد و به نظر مي‌رسد اين روند طي روز‌هاي آينده از سوي برخي کشورهاي ديگر تکرار و مشکلات سوخت رساني هواپيماهي ايراني گسترده تر شود.

  • هشدار به لبناني‌ها

به گزارش خبرگزاري تسنيم به نقل از ديلي استار، مقامات لبناني گفتند، به شرکت‌هاي نفتي بين المللي فعال در فرودگاه بيروت در مورد تامين سوخت مورد نياز ايرلاين‌هايي که تحت تاثير تحريم‌هاي اخير عليه ايران هستند هشدار داده شده است.

مقامات لبناني گفتند، به شرکت‌هاي نفتي بين المللي فعال در فرودگاه بيروت در مورد تامين سوخت مورد نياز ايرلاين‌هايي که تحت تاثير تحريم‌هاي اخير عليه ايران هستند هشدار داده شده است. يوسف فنيانوس سرپرست وزارت حمل و نقل لبنان در پاسخ به اين سوال که آيا ايرلاين‌هاي ايراني از توقف در فرودگاه بيروت منع خواهند شد گفت: «براي توقف؟ نه. براي سوخت گيري مجدد؟ بر اساس تحريم‌ها، بله.»

يک مقام ارشد فرودگاهي لبنان گفت، پس از وضع تحريم‌هاي واشنگتن عليه ايران در روز دوشنبه گذشته، به شرکت‌هاي نفتي بين المللي اخطار داده شده است.

اين اقدامات بدان معناست که شرکت‌هاي مرتبط با موسسات تحت تحريم ايران، مورد مجازات قرار خواهند گرفت.

اين مقام فرودگاهي گفت: به «برخي» از عرضه کنندگان سوخت بر اساس تصميمات داخلي اين شرکت‌ها اطلاع داده شده، اما فنيانوس تاييد کرد که هيچ کدام از عرضه کنندگان اجازه کمک به سوخت گيري مجدد هواپيماهاي تحريم شده را ندارند. فنيانوس افزود، اين تصميم «مطمئنا توسط شرکت‌هاي آنها» و نه توسط دولت لبنان اتخاذ شده است.

اين در حالي است که مديرعامل هواپيمايي جمهوري اسلامي‌ايران دو روز قبل و در واکنش به خبر ممانعت ترکيه از تامين سوخت هواپيماهي کشورمان گفته بود: ناوگان ايران مشکلي براي تأمين سوخت ندار..

ماجراي توقف هواپيماهاي ايراني در ترکيه

فرودگاه ترکيه روز جمعه گذشته از دادن سوخت به برخي خطوط هواپيمايي ايران خودداري کرد. در نتيجه اين اقدام، يک پرواز لغو شد، برخي شرکت‌ها تعداد مسافرانشان را کم کردند و 3 پرواز هم تأخير داشت.

در همان هنگام رضا جعفر‌زاده، رئيس روابط عمومي‌سازمان هواپيمايي کشوري در توضيح خودداري شرکت ترک از سوخت‌رساني به پروازهاي ايراني گفت: شرکت سوخت‌رسان پترول اوفيسي که يک شرکت ترک است پيش‌تر در ايميلي به شرکت‌هاي هواپيمايي ايراني بدون اشاره به موضوع تحريم‌ها اعلام کرده که سوخت‌رساني به پروازهاي آنها را از اول نوامبر (پنجشنبه هفته گذشته) قطع مي‌کند. جعفرزاده تأکيد کرد که بين سازمان هواپيمايي کشوري ايران و ترکيه قرارداد تأمين سوخت و تعهدهاي دوجانبه امضا شده و امکان عدول از اين قراردادها وجود ندارد.

او افزود: با توجه به روابط ايران و ترکيه و موافقتنامه هوايي امضا شده بين دو کشور پروازها متوقف نخواهد شد و موضوع تأمين سوخت هواپيماها در دست پيگيري است

رسان به ايرلاين‌هاي ايراني ارسال شده است. به گفته او اين مشکل فقط روز جمعه رخ داده و روز بعد از آن شرکت‌ها براي سوخت‌گيري در ترکيه مشکلي نداشتند و روال عادي پروازها ادامه داشت.

** ممانعت از سوخت‌رساني غيرقانوني است

در همين راستا، مقصود اسعدي ساماني، دبير انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي نيز اعلام کرد که شرکت فعال در سوخت‌رساني به هواپيماها در ترکيه در اقدامي‌خلاف اصول همکاري‌هاي مشترک، سوخت‌رساني به هواپيماهاي ايران را متوقف کرد. در شرايطي که به‌طور ميانگين هفته‌اي 200 پرواز ميان ايران و ترکيه از سوي ايرلاين‌هاي دو کشور انجام مي‌شود، اين مسأله خلاف همکاري‌هاي مشترک و حسن نيت موجود ميان دو کشور بوده است. سالانه حدود 2.5 ميليون مسافر ميان ايران و ترکيه تردد مي‌کنند، اين حجم از پرواز مشترک براي فرودگاه‌هاي ترکيه و اقتصاد اين کشور امکانات و امتيازهاي قابل توجهي ايجاد کرده است و قطعاً هر گونه اقدامي‌که اين همکاري مشترک را با ابهام روبه‌رو کند، مي‌تواند شرايط را براي همکاري‌هاي آينده دشوار کند.

ساماني با اشاره به مستثني شدن ترکيه از تحريم‌هاي نفتي امريکا عليه ايران گفت: اين اتفاق نشان مي‌دهد که ترک‌ها دليلي براي به وجود آوردن مشکل براي هواپيماهاي ما ندارند. مشکل سوخت هواپيما‌هاي ايراني حل مي‌شود؟

از سوي ديگر نماينده سابق ايران در ايکائو معتقد است که ايران مي‌تواند براساس راه حل‌هايي که در توافقنامه پروازهاي مشترک با ترکيه در نظر گرفته شده، نسبت به موضوع تحريم سوخت‌رساني به ايرلاين‌هاي ايراني اقدام و مقدمات برطرف شدن مشکلات موجود را فراهم کند.

ايسنا نوشت: نماينده سابق ايران در ايکائو معتقد است که ايران مي‌تواند براساس راه حل‌هايي که در توافقنامه پروازهاي مشترک با ترکيه در نظر گرفته شده، نسبت به موضوع تحريم سوخت‌رساني به ايرلاين‌هاي ايراني اقدام و مقدمات برطرف شدن مشکلات موجود را فراهم کند.

عليرضا منظري اظهار کرد: در موافقتنامه دوجانبه خدمات هوايي ميان دو دولت ايران و ترکيه شرايطي براي برقراري پرواز ميان دو کشور به تصويب رسيده و در آن، کشورها متعهد شده‌اند تا زمينه لازم براي انجام و پذيرش پروازهاي بين‌المللي را فراهم آورند.

  • تحريم سوخت هواپيما مغاير توافق ايران و ترکيه است

در خبري ديگر هم عضو هيأت رئيسه کميسيون عمران مجلس گفت: عدم فروش سوخت به هواپيماهاي ايراني در فرودگاه استانبول، مغاير با توافق همکاري‌ها و روابط دو کشور است.

عليم يارمحمدي با انتقاد از رويکرد غيرقانوني شرکت‌هاي ترکيه در عدم فروش سوخت به هواپيماهاي ايراني در فرودگاه استانبول، گفت: اين اقدام شرکت‌هاي ترکيه‌اي مغاير با حسن همکاري‌ها و روابط دو کشور است، زيرا دو کشور منافع اقتصادي بسياري براي هم دارند و قطعا اين دست اقدام بر اين مسائل اثر سوء خواهد گذاشت.

  • جمع بندي

بر اساس آن چه که گفته شد بايد ديد که آيا ميان ايران و لبنان نيز توافق دوجانبه براي سوخت رساني به پروازهاي دو کشور وجود دارد يا خير و آيا مي‌توان بر آن اساس عمل کرد يا خير؟. نکته ديگر اين که پيش از اين و در زماني که هنوز دور جديد تحريم‌هاي آمريکا شروع نشده بود مي‌بايست تمهيدات لازم براي چنين روزي به کار بسته مي‌شد که مشکلاتي نظير آن چه که در فرودگاه‌هاي استانبول و بيروت پيش آمد در خصوص فرودگاه‌هاي ديگر رخ ندهد.

سرمقاله

کورش شرفشاهي

k.sharafshahi@gmail.com

در حوزه سياست و اقتصاد شرايط متفاوت شده است. مدتي است که دولتمردان در هر نشست و با هر بهانه‌اي اعلام مي‌کنند تحريم‌هاي آمريکا کارساز نيست، اما هرگز اعتراف نمي‌کنند که فرار رو به جلو داشته‌اند و کار را به جايي رسانده‌اند که تحريم در برابر اين همه سومديريت شرمنده است. کافي است به روزهاي آغازين سال 97 توجهي داشته باشيم و قيمت‌هاي آن روز را با قيمت امروز مقايسه کنيم. قيمت دلار 3500 تومان،‌ مرغ 5500 تومان،سکه طلا يک ميليون تومان، رب گوجه فرنگي 1800 تومان،‌ پرايد 19 ميليون تومان و خلاصه اينکه قيمت هر کالايي به نسبت امروز بسيار پايين بود تا آنکه بحث خروج آمريکا از برجام و تحريمها مطرح شد. در اين شرايط به نظر مي‌رسد مسوولان کشورمان تصميم گرفتند فرار رو به جلو داشته باشند و قيمت‌ها را به جايي برسانند که اگر تحريم اعمال مي‌شد، بدانجا مي‌رسيديم. مگر آمريکا به دنبال اين نبود که ارزش پول ملي کشورمان 5 برابر سقوط کند؟ مگر آمريکا نمي‌خواست سکه طلا 5 ميليون تومان بشود؟ مگر هدف آمريکا از تحريم، افزايش 10 برابري قيمت رب گوجه فرنگي نبود؟ چه معنايي دارد که قيمت پرايد به 40 ميليون تومان برسد؟ به راستي چرا بايد قيمت گوشت قرمز دو برابر بشود و به کيلويي 80 هزار تومان برسد؟ چرا بايد قيمت لبنيات، حبوبات، برنج، کاغذ، لوازم يدکي خودرو، مواد اوليه کارخانه‌ها و هر آنچه به فکرمان مي‌رسد، افزايش معناداري داشته است. چرا کسي پاسخ نمي‌دهد که دليل اين گراني‌ها چيست؟ آيا هدف آمريکا غير از اين بود که قيمتها را بدين اندازه بالا ببرد تا مردم در فشار قرار بگيرند؟ مگر جنگ اقتصادي غير از اين است و اين همه گراني بيانگر شکست اقتصادي نيست؟ هنگامي‌که اکثريت جامعه حقوق بگير زير دو ميليون تومان مي‌گيرند و بيش از 60 درصد بازنشستگان کمتر از حداقل يعني يک ميليون و 100 هزار تومان دريافتي دارند، آيا معلوم نيست اين گراني سرسام آور چه بلايي به روزگار حقوق بگيران مي‌آورد؟ به ياد اظهارات محمود احمدي نژاد مي‌افتيم که در واکنش به گراني‌هاي آن زمان، به ميوه فروش سرخيابانشان استناد مي‌کرد و از مردم مي‌خواست براي خريد بدانجا بروند. به نظر مي‌رسد امروز نيز حسن روحاني از مغازه‌هايي خريد مي‌کند که تفاوت معناداري با ديگر مغازه‌ها دارند! ادبيات دولتمردان امروزه ثابت مي‌کند که يا از جاي ديگري خريد مي‌کنند يا مفهوم تورم و گراني در اقتصاد جهاني عوض شده است. در هر صورت دولتمردان بايد بدانند که ملت نجيب ايران همواره در کنار و همراه انقلاب بوده‌اند و نبايد با آنان اين گونه برخورد کرد. اما سوال اينجاست که مگر آقايان نمي‌دانند ايران 40 سال است در تحريم بوده و پيش بيني مي‌شود در آينده ادامه داشته باشد، مگر آقايان نمي‌دانستند که با آمدن ترامپ، برجام بدين روزگار مي‌افتد؟ مگر از دشمني استکبار خبر نداشتند؟ چرا مسوولان کشورمان اقتصاد مقاومتي را درک نکردند؟ کشوري که 11 درصد منابع و ذخاير جهان را دارد، چرا همچنان وابسته به نفت است و نتوانسته اقتصادش را خودکفا کند يا آسيب پذيري آن را به حداقل برساند. پاسخ همه اين سوالات و پرسشهاي ديگر تنها يک جمله است؛ سومديريت و بس.

یادداشت

حسين سلاح‌ورزي

نايب رييس اتاق بازرگاني

نگارنده پيشنهاد دارد گام نخست براي بازسازي فرايند اعتمادسازي دوباره در ماجراي ارز را دولت بردارد و از همان جايي که اين آتش روشن شده از همان جا آن را خاموش کند. بي‌اعتمادي فزاينده دو سويه به بدترين پيامدهاي آشنا و ناشناس خواهد رسيد. مارپيچ فزاينده بي‌اعتمادي به آتش‌سوزي بيشتر مي‌رسد و بازار ارز را مي‌سوزاند و به خاکستر تبديل مي‌کند.. در يک حالت خوش بينانه مي‌توان تصور کرد دولت دوازدهم بر پايه ارزيابي...شتاب‌زده از دخل و خرج ارزي و بر پايه برآورد نادرست از رفتار رانت جويانه نهفته در ذات افراد، ناگهان اعلام کرد هر ايراني مي‌تواند براي هر مصرفي دلار با قيمت 4200 تومان خريداري کند. اين تصميم گيج‌کننده دولت با موجي از تقاضاي پرشتاب از سوي بازار مواجه شد و مطابق آمارهاي در دسترس، دريک ماه پس از اعلام دولت 20 ميليارد دلار ثبت سفارش انجام شد.

اين يک هشدار به ذهن دولت بود که نمي‌توان به آساني و بدون پژوهش و برآورد کارشناسي به بازار اعتماد کرد. برخي افراد داراي ديدگاه‌هاي محافظه‌کارانه و نزديک به باورهاي برتري بدون چون‌وچراي دولت بر بخش خصوصي وقتي با اين تجربه شکست خورده مواجه شدند به جاي اينکه آزادي بازار ارز را در دستور کار قرار دهند به اين فکر افتادند که حالا ديگر نبايد به هيچ روندي که به آزادتر شدن بازار منجر مي‌شود اعتماد کرد. اين‌گونه بود که خواست بخش خصوصي براي آزاد کردن بازار ارز و برچيدن بساط دلار فسادآور و رانت ساز 4200 توماني ناديده گرفته شد.

دولت در آن روزهاي نخست برپايي رژيم دلار دستوري، به صادرکنندگان اجبار مي‌کرد بايد دلار حاصل از صادرات خود را به قيمت دستوري به دولت بفروشند. اين خواست بهت‌انگيزي بود که از پيش، عدم امکان اجرايي شدن آن براي آگاهان روشن بود و اين‌گونه شد که چراغ بي‌اعتمادي دولت به بخش خصوصي در درون دولت از سوي يک گروه روشن شد و هنوز ادامه دارد. اين بي‌اعتمادي دولت به بخش خصوصي و پافشاري بر روي دلار 4200 توماني براي صادرکنندگان راه را براي فراري دادن دلار از بازار دولت‌ساخته هموار کرد.

به‌اين‌ترتيب بود که بازار ارز با بدترين شرايط مواجه شد و سرانجام دولت پذيرفت شبکه‌اي براي دادوستد ارز در قيمتي ميان دلار 4200 توماني و دلار 13 تا 15 هزارتوماني بازار آزاد باز کند که به دلار نيمايي مشهور شده است. اين روزها اما در نشست‌هاي گوناگوني که بخش خصوصي و مديران نهادهاي اصلي اقتصادي کابينه به‌ويژه سه محل فرماندهي اقتصاد يعني بانک مرکزي، سازمان برنامه‌وبودجه و وزارت اقتصاد برگزار مي‌شود، صادرکنندگان اصيل و شناخته‌شده کالاهاي غير از پتروشيمي‌و غير از فولاد درباره چند نکته با دولت اختلاف دارند. آن‌ها از دولت مي‌خواهند اولاً درباره فرصت برگشت ارز حاصل از صادرات به آن‌ها مهلت بيشتري دهد، ثانياً درباره نرخ دلار صادراتي از بازار آزاد تبعيت کند و اجازه دهد صادرکنندگان در اين بازار، ارز خود را بفروشند و ثالثاً درباره ميزان صادرات واقعي و اظهاري که گمرک به صادرکنندگان اجحاف و قيمت آن‌ها را در اندازه‌هاي بالا تعيين مي‌کند به توافق برسند.

همه فعالان اقتصادي در اين روزها به اين نتيجه رسيده‌اند که جريان انديشه‌اي پيروز در کابينه، انديشه‌اي است که اصولاً به بخش خصوصي اعتماد ندارد. بازرگانان اصيل تاکيد دارند که اگر ارزي از کشور خارج و برنمي‌گردد به دليل رخنه گروهي تازه به دوران رسيده در بازار صادراتي است که ورود آن‌ها به دليل سياست‌هاي ارزي نادرست دولت بوده است. اين گروه با استفاده از کارت‌هاي بازرگاني اجاره‌اي به دلار نيمايي دستيابي دارند و دلار از اين بازار به قيمت 8 تا 9 هزار تومان خريداري کرده و با صادر کردن انواع کالاها دلار به‌دست‌آمده را يا وارد کشور نمي‌کنند يا در بازار آزاد به دو برابر قيمت مي‌فروشند. اين اصرار بخش خصوصي اصيل در اين نشست‌هاي مشترک ميان بخش خصوصي و دولت به جايي رسيده که حالا هرکدام بايد اثبات کنند ميهن‌پرست تراز ديگري هستند.

مرداني در دولت هستند که به دليل عجيب و اثبات نشده به بخش خصوصي اعتماد ندارند اما از بخش خصوصي مي‌خواهند به کارشناس بودن آن‌ها و به اينکه آن‌ها به فکر ايران هستند اعتماد کنند. بايد از اين گروه دولتي‌ها پرسيد چرا چراغ بي‌اعتمادي را روشن کرديد و چرا فتيله آن را بالا نگه مي‌داريد و چرا انتظار داريد بخش خصوصي به کارآمدي شما که خلاف آن اثبات شده است اعتماد کند؟ اعتماد يک مقوله ذهني و انديشه‌اي مبتني بر کارنامه و برنامه افراد و سازمان‌هاست و بايد آن را جاده دوطرفه دانست. بر اين اساس بايد به منطق و خرد احترام گذاشت و توجه کرد که هر نهادي بر پايه اعتماد نهاد ديگر است که واکنش نشان مي‌دهد.

نگارنده پيشنهاد دارد گام نخست براي بازسازي فرايند اعتمادسازي دوباره در ماجراي ارز را دولت بردارد و از همان جايي که اين آتش روشن شده از همان جا آن را خاموش کند. بي‌اعتمادي فزاينده دو سويه به بدترين پيامدهاي آشنا و ناشناس خواهد رسيد. مارپيچ فزاينده بي‌اعتمادي به آتش‌سوزي بيشتر مي‌رسد و بازار ارز را مي‌سوزاند و به خاکستر تبديل مي‌کند.

منبع: اتاق بازرگاني ايران

پرسپوليس ايران صفر - کاشيما ژاپن صفر
به گزارش «تجارت» پرسپوليس ايران که بعد از صدرنشيني در گروه C ليگ قهرمانان آسيا، نتايج بزرگي در مراحل حذفي کسب کرد و به ترتيب تيم‌هاي الجزيره امارات، الدحيل قطر و السد را شکست داد، در ديدار رفت فينال که هفته قبل در ژاپن برگزار شد، با نتيجه 2 بر صفر برابر کاشيما آنتلرز مغلوب شد شاگردان پُر تلاش برانکو ايوانکوويچ هم که از حمايت بيش از 80 هزار تماشاگر بهره مي‌بردند، نمايش دلسرد کننده‌اي ارائه دادند و با در مجموع نتيجه 2 بر صفر مغلوب تيم ژاپني شدند. ديدار برگشت فينال ليگ قهرمان آسيا از ساعت ۱۸:۳۰ ديروز شنبه بين تيم‌هاي فوتبال پرسپوليس و کاشيما انتلرز در ورزشگاه آزادي درحالي آغاز شد که اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهور، جياني اينفانتينو رئيس فيفا و شيخ سليمان رئيس کنفدراسيون فوتبال آسيا از مهمترين مهمانان اين ديدار هستند.پرسپوليس در اين ديدار با ترکيب عليرضا بيرانوند، سيدجلال حسيني، محمد انصاري(۶۸ احسان علوان زاده)، شجاع خليل زاده، شايان مصلح، آدام همتي(۶۵ فرهاد ربيع خواه) ، کمال کاميابي نيا، احمد نوراللهي، علي عليپور، گادوين منشا و بشار رسن به ميدان رفت.زيکو مدير فني برزيلي و سرشناس کاشيما هم در جايگاه ويژه حضور داشت. بازي برابر دنبال شد و دو تيم با وجود تلاش‌هايي که براي ايجاد موقعيت روي دروازه‌هاي يکديگر داشتند، در گلزني ناکام بودند.پرسپوليس تلاش زيادي براي به ثمر رساندن گل انجام داد اما به خاطر اين که در حمله کم تعداد بودند، نتوانستند کاري از پيش ببرند. در اين بازي محمد انصاري از ناحيه زانو مصدوم شد و جاي خود را به احسان علوان‌زاده داد.تماشاگران پرسپوليس ضمن حمايت همه جانبه تيمشان، مرتبا به خاطر از دست رفتن موقعيت‌ها و اشتباهات بازيکنان خودي عصبي شدند و افسوس خوردند.
  • تيم ملي فوتبال ساحلي ايران قهرمان جام بين قاره‌اي شد

در خبري ديگر تيم ملي فوتبال ساحلي ايران با پيروزي در ديدار فينال جام بين قاره‌اي فوتبال ساحلي به مقام قهرماني اين رقابت‌ها دست پيدا کرد.به گزارش مهر، ديدار نهايي مسابقات جام بين قاره‌اي فوتبال ساحلي بين تيم‌هاي ملي ايران و روسيه از ساعت ۱۹:۳۰ در کشور امارات برگزار شد. اين مسابقه در نهايت با پيروزي ۴ بر ۲ ملي پوشان ايران به پايان رسيد تا ايران براي دومين بار قهرمان اين مسابقات شود. ايران در مرحله گروهي هم توانسته بود تيم روسيه را شکست بدهد.در اين بازي بهزادپور دروازه‌بان ايران باز هم درخشان ظاهر شد و شوت از راه دور او با برخورد با مدافع حريف وارد دروازه روسيه شد تا بازي سه بر صفر شود. در آغاز نيمه دوم بالزيمت روسيه با حرکت در عرض زمين و شوت، گل اول روسيه را به ثمر رساند. گل چهارم ايران نيز باز هم بعد از شوت بازيکن ايران با برخورد به مدافع حريف به ثمر رسيد. ۴ دقيقه مانده به پايان بازي بازيکنان روسيه گل دوم را زدند تا بازي در نهايت با نتيجه ۴ بر ۲ به سود تيم ملي ايران تمام شود و بازيکنان ايران کاپ قهرماني را بالاي سر ببرند.

نماینده دایم ایران در سازمان ملل خواستار شد؛
نماینده دائم ایران در سازمان ملل سیاست‌های یکجانبه و اقدامات غیرقانونی آمریکا را مغایر حاکمیت قانون، اصول حاکم بر منشور سازمان ملل و چندجانبه گرایی دانست. به گزارش ایسنا، غلامعلی خوشرو در سخنرانی خود در شورای امنیت سازمان ملل، به انتقاد شدید از سیاست‌های یکجانبه گرایانه آمریکا پرداخت و گفت: سیاست‌های خودخواهانه و اقدامات یک‌جانبه آمریکا بنیان‌های همکاری بین‌المللی و چند جانبه‌گرایی را به مخاطره انداخته است.

وی افزود: نتیجه این رویکرد آمریکا، خروج آن از شورای حقوق بشر، یونسکو، پیمان پاریس و برجام شد.

وی اضافه کرد: «خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن یک جانبه تحریم ها، آشکارا قطعنامه 2231 شورای امنیت را نقض می‌کند و مغایر حقوق بین الملل است. خوشرو ادامه داد: برای اولین بار در تاریخ سازمان ملل، آمریکا که عضو دائم شورای امنیت و دارای حق وتو است، دیگر ملت های جهان را نه به خاطر نقض یک قطعنامه شورای امنیت، بلکه به خاطر تبعیت از آن مجازات می‌کند. دنیا نباید به آمریکا اجازه دهد که به این رفتار یکجانبه، متکبرانه و خودخواهانه اش که متمرکز بر جهان مبتنی بر قدرت به جای حاکمیت قانون است، ادامه دهد». سفیر جمهوری اسلامی ایران هم چنین به خودداری آمریکا از اجرای حکم اخیر دیوان بین المللی دادگستری اشاره کرد و خواستار محکومیت و مردود دانستن تحریم های آمریکا از سوی جامعه بین المللی، نه تنها در حرف بلکه در عمل شد. وی افزود: طبق 12 گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران به کلیه تعهدات خود عمل کرده و در آینده نیز به اجرای تعهداتش متناسب با منافعی که دریافت می کند، ادامه خواهد داد. لازم به ذکر است که در این نشست که برای بررسی راه‌های تقویت چندجانبه گرایی برگزار شده بود، بسیاری از دولت ها از لزوم تقویت چندجانبه گرایی حمایت کرده و به صورت صریح یا ضمنی یکجانبه گرایی آمریکا و سیاست آن دولت در قبال برجام را مورد انتقاد قرار دادند.

واکنش ها به تصویب لوایح چهارگانه نشان می دهد؛
کدخدایی: CFT غیرقابل اصلاح است .... ظریف: رد FATF خود تحریمی است
ظریف: رد FATF خود تحریمی است
وزیر امور خارجه کشورمان در ارتباط با بحث FATF و تحولات انجام شده در این زمینه و موضع وزارت خارجه درارتباط با آن گفت: موضع ما در مورد FATF روشن است ایران باید بتواند با بانک‌ها تعامل داشته باشد و ما در این زمینه نباید خود را تحریم کنیم. به گزارش ایلنا، محمدجواد ظریف با بیان این که آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند با اعمال فشار و قلدری ما را منزوی کنند و در ارتباط با تعامل با بانک‌ها مشکلاتی را برای ما به وجود بیاورند، ادامه داد: در مشکلاتی که آمریکایی‌ها در صدد به وجود آوردن برای ما در این زمینه هستند خودمان نباید مشکلی برای خودمان ایجاد کنیم. وی با اشاره به روند بررسی لوایح مربوط به FATF در مجلس اظهار کرد: در مورد دو اصلاحیه داخلی مرتبط با FATF و همچنین دو کنوانسیون بین‌المللی که در این زمینه مطرح است طی دو سه سال گذشته در کشور بحث‌های زیادی صورت گرفته، این لوایح مورد بررسی قرار گرفتند. نگرانی‌ها رفع شده است. دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی این موضوع را بررسی کرده است و می‌توانم بگویم که صدها ساعت در مورد این مسائل کار کارشناسی صورت گرفته است. ملاحظه‌ای وجود ندارد؛ برخی از دوستان در کشور البته با نیت خیر نکاتی را در این مورد مطرح می‌کنند که جایگاهی در این روند ندارد. این دیپلمات عالی رتبه کشورمان در پاسخ به این که برخی از مخالفان پیوستن ایران بهFATF می‌گویند این نگرانی وجود دارد که نیروهای نظامی ایران از جمله بسیج و سپاه از سوی آمریکایی‌ها به عنوان گروه تروریستی شناخته شوند و این موضوع برای ایران باعث ایجاد دردسر خواهد شد گفت: آنچه که این دوستان مطرح می‌کنند ربطی به سیستم FATF ندارد. کل ایران را آمریکایی‌ها تحریم کرده‌اند و اتهاماتی را علیه ایران می‌زنند ایران از سال ۱۹۸۴ از سوی آمریکایی‌ها در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار گرفته است و صحبتی که برخی از دوستان در این زمینه مطرح می‌کنند مبتنی بر واقعیت نیست. وی با بیان این که مهم این است که شورای امنیت چه گروه‌هایی را جزء گروه‌های تروریستی قرار دهد گفت: این دوستان مقداری بیش از پیش می‌روند و آنچه که مطرح می‌کنند مبتنی بر واقعیت نیست.

*CFT غیرقابل اصلاح
سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: فرض ما این است که لایحه غیرقابل اصلاح است و با این فرض گفته شده خلاف منافع ملی است و اگر این ایرادات رفع شود این مساله هم مبنیا حل می‌شود. به گزارش ایلنا، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری درباره بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و لایحه الحاق به کنوانسیون پالرمو گفت: اشکال سابق شورا با عنایت به عدم اعمال نظرات مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر مغایرت برخی مواد مصوبه با سیاست‌‌‌‌‌های کلی نظام کماکان به قوت خود باقی است لذا مغایر بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی شناخته شد. وی به بررسی لایحه الحاق به CFT در شورای نگهبان اشاره کرد و اظهار داشت: ایرادهای اصلی شورای نگهبان ۱۱ مورد است و ۱۱ مورد دیگر به بندهای دیگر گرفته شده است. در بند ۳ ماده واحده نسبت به شمول تحفظ در خصوص دیوان بین‌‌‌‌المللی دادگستری ابهام وجود دارد که پس از رفع ابهام اظهارنظر می‌‌‌شود. همچنین درباره این لایحه هیات عالی نظارت مجمع ایراداتی داشته است. عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به این که فلاحت‌پیشه گفته شورا CFT را خلاف منافع ملی دانسته ، تصریح کرد: فرض ما این است که لایحه غیرقابل اصلاح است و با این فرض گفته شده خلاف منافع ملی است و اگر این ایرادات رفع شود این مساله هم مبنیا حل می‌شود. کدخدایی با بیان اینکه این لایحه هیچ حق شرطی را نپذیرفته فقط حق شرط پذیرش حق داوری دیوان لاهه را پذیرفته است، خاطرنشان کرد: بند ۶ این کنوانسیون بر این مساله تاکید کرده است که حق پذیرش را قائل نیست. وی در پاسخ به اینکه بسیاری می‌گویند چرا شورای نگهبان نظرش درباره لایحه الحاق به CFT را دیر اعلام کرد؟ ابراز داشت: شورای نگهبان نطراتش را ظرف مدت قانونی برای مجلس ارسال کرده بود. با این وجود هیات عالی نظارت مجمع نظراتش را برای ما نفرستاده بود و ما منتظر اعلام نظر مجمع بودیم. مجمع نظراتش را عصر روز شنبه برای ما ارسال کرد و ما هم ۱۳ آبان این مساله را اعلام عمومی کردیم. سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به اینکه آیا اعلام نظر شورای نگهبان همزمان با اعمال مجدد تحریم‌ها از سوی آمریکا نمی‌تواند معنای جدیدی مبنی بر خودتحریمی داشته باشد، بیان کرد: خودتحریمی را بکار نبریم. رییس‌جمهور امریکا روز جمعه اعمال مجدد تحریم‌ها را اعلام کرد ولی ما نظرمان را روز یکشنبه بیان کردیم. این نظر شورا است؛ مگر می‌شود نظر شورا را اعلام نکنیم؟ وقتی مصوبه‌ای مغایرتی داشته باشد، ما باید نظرمان را اعلام کنیم.