اصلاح قانون صدور چک در دستور کار مجلس

سخنگوي کميسيون قضايي و نهايي مجلس گفت: اگر قانون جديد چک تصويب نهايي شود موضوع پشت نويسي چک کنار گذاشته مي‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حسن نوروزي سخنگوي کميسيون قضايي و نهايي مجلس شوراي اسلامي، درباره طرح اصلاح قانون صدور چک گفت: باتوجه به اينکه قانون تجارت کشور قديمي‌بوده و به روز نشده از طرفي قانون چک نيز مدت‌هاست مورد بازنگري قرار نگرفته است مشکلاتي در اين زمينه براي فعالان اقتصادي ايجاد شده بود. سخنگوي کميسيون قضايي و نهايي مجلس شوراي اسلامي‌ادامه داد: طرح اصلاح قانون صدور چک براي رفع مشکلات در حوزه اقتصاد در دستور کار مجلس قرار گرفت.


به قصور بانک مرکزي رسيدگي شود

نماينده مردم زنجان در مجلس، از نامه تعدادي از نمايندگان به رييس مجلس درباره لزوم تعيين تکليف پرونده قصور بانک مرکزي در موضوع موسسات مالي و اعتباري توسط قوه قضاييه خبر داد.

علي وقف چي در گفت وگو با خبرگزاري خانه ملت، از نامه تعدادي از نمايندگان به رييس مجلس درباره لزوم تعيين تکليف پرونده قصور بانک مرکزي در موضوع موسسات مالي و اعتباري توسط قوه قضاييه خبر داد و گفت: يکي از اساسي‌ترين و مهم‌ترين وظايف مجلس بحث نظارت است، که بايد به آن توجه جدي شود، چراکه يکي از مشکلات در کشور عدم نظارت قاطع بر عملکرد دستگاه‌هاي مختلف است.


انتقال پول در دروان تحريم بايد محرمانه بماند

عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکيد دارد که انتقال پول در دروان تحريم بايد محرمانه بماند. عزت ا... يوسفيان در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به اينکه رئيس بانک مرکزي از طراحي سامانه‌هاي پيام رسان مالي خبر داده است، اظهار داشت: دولت نمي‌تواند برخي اقدامات خود در راستاي مقابله تحريم‌ها را اعلام کند چرا که اگر اعلام شود آنها مانع اجراي آن مي‌شوند از اين رو محرمانه است.

عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: از تحريم‌هاي دوره قبل تجاربي کسب کرديم که مي‌توانيم با اتکا به آنها اقداماتي براي مقابله با تحريم‌هاي کنوني داشته باشيم و اقداماتي براي دور زدن تحريم‌ها طراحي کرد.

ماليات بر ارث سهام عدالت از ۶ تا ۲۴ درصد تعيين شد

نحوه محاسبه ماليات بر ارث سهام عدالت از سوي سازمان امور مالياتي کشور مشخص شد. به گزارش فارس، در بخشنامه سيدکامل تقوي نژاد رئيس کل سازمان مالياتي، آمده است: ... نظر به اينکه بر اساس بند (۲) ماده ۱۷ قانون ماليات‌هاي مستقيم و تبصره (۲) آن، اموال و دارايي‌هايي که در نتيجه فوت شخص به وراث طبقه اول انتقال مي‌يابد نسبت به سهام و سهم‌الشرکه و حق تقدم آنها مشمول مالياتي به ميزان يک و نيم برابر نرخ‌هاي مذکور در تبصره (۱) ماده ۱۴۳ و ماده ۱۴۳ مکرر اين قانون طبق مقررات مزبور در تاريخ ثبت انتقال به نام وراث مي‌باشد که نرخ‌هاي ياد شده براي وراث طبقات دوم و سوم به ترتيب دو و چهار برابر خواهد شد. بنابراين سهام عدالت از مصاديق بند (۲) ماده ۱۷ قانون ماليات‌هاي مستقيم بوده که با توجه به نرخ‌هاي مذکور در اين بند ماليات متعلق به سهام عدالت براي وراث طبقه اول معادل ۶% ارزش اسمي‌و براي وراث طبقه دوم و سوم به ترتيب 12 درصد و 24 درصد ارزش اسمي‌مي‌باشد.

اسامي‌نهادهاي معاف از ماليات اعلام شد

سازمان امور مالياتي کشور، بنيادها و نهادهاي انقلاب اسلامي‌که مشمول ماليات نيستند، را اعلام کرد. به گزارش تجارت،‌ در بخشنامه نادر جنتي معاون ماليات‌هاي مستقيم سازمان مالياتي آمده است: ... به پيوست تصويرنامه شماره 33306/ 1 مورخ 1396/9/21 دفتر مقام معظم رهبري به شرح زير جهت اطلاع و اقدام ارسال مي‌شود: اسامي‌بنيادها و نهادهايي که براساس نظر مقام معظم رهبري مشمول بند مذکور بوده و تحت نظارت اين دفتر فعاليت مي‌نمايند، به طرح ذيل جهت بلاغ به سازمان امور مالياتي و مراجع ذي‌ربط براي رعايت مفاد قانون درباره انها ايفاد مي‌گردد. بديهي است مفاد تبصره‌هاي ماده 2 قانون درخصوص اين بنيادها و نهادها و تکاليف آنها در مورد پرداخت ماليات‌هاي تکليفي و ماليات بر ارزش افزوده همچنان مجري خواهد بود.

1- بنياد شهيد و امور ايثارگران انقلاب اسلامي‌

2- کميته امداد امام خميني (ره)

3- سازمان تبليغات اسلامي‌

4- دفتر تبليغات اسلامي‌حوزه علميه قم

5- بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌

6- بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي‌

7- ستاد اجرايي فرمان امام خميني(ره)

8- مرکز خدمات حوزه‌هاي علميه

9- موسسه پژوهشي فرهنگي انقلاب اسلامي‌

10- جامعه المصطفي (ص) العالميه

درآمد ۶۰۰ هزار توماني تا ۷ ميليوني

دهک‌هاي اول تا دهم

آمارها نشان مي‌دهد که متوسط درآمد يک خانوار شهري در دهک اول و دهک دهم فاصله حدود ۶۰۰ هزار توماني تا ۷ ميليون توماني است. به گزارش تسنيم ،مطابق آمارنامه وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعي 1396 گزارشي از متوسط هزينه و درآمد خالص يک خانوار در دهک‌هاي مختلف درآمد منتشر شد. همچنين متوسط هزينه و درآمد خالص يک خانوار بر اساس تعداد افراد شاغل وخانوار آنها در سال 95 مطرح مي‌شود. رآمد خالص خانوار شهري در سال 95براي دهک اول 75242هزار ريال و براي دهک دهم 864974هزار ريال و همچنين درآمد خالص براي خانوار روستايي در دهک اول 31340هزار ريال و براي دهک دهم حدود 473396هزار ريال است. بررسي اين ميزان درآمد در يک سال نشان دهنده اين است که حقوق هر ماه براي دهک اول در يک خانوار شهري حدود 62 هزار تومان است و حقوق هر ماه يک خانوار شهري در ماه حدود 720هزار تومان است.

دژپسند در حاشیه اجلاس سراسری استانداران تشریح کرد؛

گروه اقتصاد کلان: امروز اقتصاد کشور در حوزه های مختلفی همچون نظام بانکداری، کارآمدی نظام مالیاتی، گمرکات، کسب و کار و سایر حوزه های اقتصادی با مشکلات جدی دست به گریبان است و برای حل این معضلات نیاز است تا مردم، مسئولان و دستگاه ها با هماهنگی هرچه بیشتر شرایط دشوار فعلی را پشت سر بگذارند

در همین راستا وزیر اقتصادی و امور دارایی گفت: با توجه به ظرفیت های انسانی، فیزیکی و مالی موجود در کشور، عبور از تحریم های مجدد سخت نیست و آمادگی عبور از این مرحله را داریم.

به گزارش ایرنا، «فرهاد دژپسند» روز شنبه در حاشیه نشست استانداران سراسر کشور در وزارت کشور در جمع خبرنگاران افزود: دشمن سعی دارد از همه امکانات و فرصت ها برای مواجه با قدرت رو به رشد ایران اسلامی استفاده کند.

وی افزود: پس پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، با این تحریم ها مواجه بوده ایم و شرایط سختی را پشت سر گذاشته ایم و بنابراین تجربه های خوبی در این زمینه داریم.

وی اظهارداشت: اکنون برنامه هایی را تدوین کرده ایم تا جایی که برای مواجه با این شرایط، در خود وزارت اقتصاد و دارایی حتی در روزهای تعطیل نیز جلساتی برگزار کردیم زیرا در این شرایط باید از همه امکانات از جمله امکانات زمانی خود حداکثر بهره ببریم.

وزیر اقتصادی و دارایی کابینه دوازدهم تصریح کرد: عبور از تحریم ها سخت نیست، اما این بدان معنا نیست که جدیت لازم را به خرج ندهیم بلکه باید در این شرایط با یک برنامه مشخص که تدوین شده، حرکت کنیم.

وی اضافه کرد: خوشبختانه وزارتخانه ها و دستگاه های ذیربط آمادگی لازم را دارند تا از این مسیر عبور کنیم که انجام آن همراهی مردم ایثارگر کشور را می طلبد.

«باید بدانیم که به طور طبیعی برای عبور از شرایط سخت باید مشقت هایی را تحمل کنیم؛ البته این را نباد فقط مردم تحمل کنند بلکه ابتدا باید ما (مسئولان)این مشقات را تحمل کنیم.» دژپسند بر این باور است که از لحاظ طرح ها و برنامه های اجرایی تجهیزات لازم به عمل آمده است.

  • نظام بانکداری، مالیاتی و گمرکی با همکاری استانداران چابک می شود

وزیر اقتصادی و دارایی کشور گفت: امروز در حوزه اصلاح نظام بانکداری، افزایش کارآمدی نظام مالیاتی و چابک سازی و اقتدار گمرکات با استانداران سراسر کشور به تفاهم هایی رسیدیم تا بتوانیم با یکدیگر همکاری های خوبی داشته باشیم.»

دژپسند با اشاره به استقبال استانداران برای چابک سازی گمرک و افزایش کارآمدی نظام مالیاتی، افزود: همچنین در جذب سرمایه گذاری خارجی نیز قرار شد استانداران سراسر کشور همکاری های لازم را به عمل آورند.

دژپسند معتقد است به طور حتم با برنامه های تدوین شده موجود و اراده استانداران بتوانیم اقدام های خود را در اصلاح نظام بانکداری در حوزه بانک های دولتی با سرعت پیش ببریم که البته برخی از استانداران نیز از عملکرد بانک های دولتی در استان ها راضی بودند.

وی اضافه کرد: همچنین قرار است جلسه مشترکی با استانداران، مدیران کل اقتصاد دارایی استان ها، گمرکات استان ها و ادارات مالیاتی استان ها داشته باشیم که بتوانیم این فعالیت ها را با انسجام و قوت بیشتری اجرا کنیم. به گفته وزیر اقتصادی و امور دارایی، کشور ما دارای ظرفیت ها و قابلیت های بومی و قومی خوبی برای جذب سرمایه گذرای خارجی است که امیدواریم بتوانیم از پتانسیل بالای مدیریت استان ها استفاده کنیم.

  • وزارت اقتصاد دارایی فعلا بازنشسته ای ندارد

دژپسند درباره مدیران وزارت اقتصاد که مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان می شوند، گفت: تمامی کسانی که در این وزارتخانه مشمول این قانون بودند، بازنشسته شدند و دیگر کسی را نداریم که بازنشسته شود.

وی افزود: طبق بخشنامه معاونت بانکی و بیمه ای وزارت اقتصاد حتی اگر در شرکت های تابعه کسانی مشمول این قانون باشند، باید براساس مهلت مقرر در قانون یعنی تا 26 آبان ماه بازنشسته شوند.

  • کمیسیون خاص برای شفاف سازی اطلاعات تشکیل شد

وی درباره تعیین نشدن سخنگوی وزارت اقتصاد و دارایی اظهار داشت: در وزارتخانه کمیسیون خاصی را برای امر اطلاع رسانی و شفافیت اطلاعات با ریاست مدیرکل روابط عمومی تشکیل داده ایم.

چهارمين نامه حسين راغفر و احسان سلطاني خطاب به مردم منتشر شد. به گزارش ايلنا، در بخشي از اين نامه آمده است: ... رئيس جمهور روز دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷، در جلسه معاونين و مديران وزارت امور اقتصادي و دارايي- در سخناني بي‌ سابقه طي سه دهه گذشته از زبان بالاترين مقام اجرايي کشور- از بعضي ديدگاه¬‌هاي رايج در حوزه اقتصاد و نرخ ارز انتقاد کرد. اهميت بي ‌سابقه اين سخنان در اين است که نخستين روزنه‌هاي اميد براي اصلاحات، شناخت مساله است. سخنان رئيس جمهور را مي‌‌توان نخستين بارقه اميد براي يافتن مسير درست در اقتصاد کشور تفسير کرد... دولت اکنون درگير بحران ارزي و تشديد و تعميق رکود تورمي‌شده است. اين همه در شرايطي صورت گرفته است که اقتصاد کشور در اثر چند سال رکود مستمر فعاليت‌هاي بخش خصوصي و تحريم‌هاي شديد و ناعادلانه، کاهش قدرت خريد مردم و تعطيلي مستمر واحدهاي توليدي و گسترش رکود و بيکاري را تجربه کرده است.
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در حکمی فاطمه پهلوانی را به عنوان رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران منصوب کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان اداری و استخدامی کشور، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در حکمی فاطمه پهلوانی را به عنوان رئیس سازمان ملی بهره وری ایران منصوب کرد. جمشید انصاری در حکم انتصاب رئیس جدید سازمان ملی بهره وری ایران تاکید کرده است: مأموریت اصلی آن سازمان تلاش برای دستیابی نظام اجرایی کشور به سهم محوری بهره وری در رشد اقتصادی کشور بوده و لازم است طراحی و عملیاتی نمودن چرخه مدیریت بهره وری در دستگاه های اجرایی کشور و اعمال هماهنگی و نظارت بر برنامه‌های ارتقای بهره وری آنها مورد اهتمام ویژه آن سازمان قرار گیرد. در حکم معاون رئیس جمهور آمده است: لازم است سنجش کارآیی و بهره وری دستگاه های اجرایی و واحدهای عملیاتی و بنگاه های اقتصادی مورد توجه خاص آن سازمان قرار گرفته و با انتشار منظم گزارش وضعیت شاخص های بهره وری در سطح ملی امکان ارزیابی دقیق وضعیت فراهم شود.
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور گفت:ورود شرکت‌هاي جديد به بورس به شرط اينکه بازدهي مناسبي براي سهام داران ايجاد کنند منجر به بزرگ شدن بازار سرمايه و افزايش عمق بازار سرمايه در اقتصاد کشور مي‌شود. شاپور محمدي در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره ساز و کار جذب نقدينگي‌هاي خرد به بازار سرمايه، گفت:با توسعه صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري و انتشار اوراق مالي که بازده بالا و جذاب دارند مي‌توان شرايط را براي هدايت بخشي از نقدينگي به بورس فراهم کرد. رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد:در سال‌هاي گذشته علاوه بر برنامه‌ريزي براي هدايت نقدينگي به بازار سرمايه اقداماتي نيز براي جذب نقدينگي‌هاي خرد جامعه صورت گرفته است. تعامل سازمان بورس با بيمه مرکزي براي انتشار اوراق بيمه اتکايي و اوراق بيمه رويدادهاي طبيعي وي ادامه داد: سازمان بورس و اوراق بهادار با بيمه مرکزي تعاملاتي در خصوص موضوعاتي مانند اوراق بيمه اتکايي و اوراق بيمه رويدادهاي طبيعي انجام داده است که در جذب نقدينگي خرد به بازار بورس تاثيرگذار است.
يک کارشناس بازار سرمايه گفت: اطلاع‌رساني بهتر توسط متوليان بازار سرمايه در راستاي فرهنگ‌سازي و دوري معاملات از هيجان،به ارتقاي سطح معاملات بورس و عدم هيجان‌زدگي سرمايه‌گذاران در اين بازار منجر مي‌شود. ابراهيم خليلي در گفتگو با ايبِنا با اشاره به شرايط اين روزهاي بازار سرمايه گفت: در حال حاضر سرمايه‌گذاران و معامله‌گران در بازار سهام دچار نوعي ترديد و سردرگمي‌براي دادوستد سهام شده‌اند؛ چرا که مواردي چون آينده مبهم مناسبات سياسي کشور و نيز نوسانات ارز موجب شده تا چشم‌انداز روشني از سرمايه‌گذاري و روند توليد شرکت‌ها و در نتيجه برنامه‌ريزي براي خريد و فروش سهام آنها وجود نداشته باشد. اين کارشناس بازار سرمايه افزود: به همين دليل نوع سرمايه‌گذاري آنها در بورس و فرابورس کوتاه‌مدت و با نگاه نوسان‌گيري است و در پي از اتفاق شاهد اين موضوع هستيم که در عين حال که بازار سرمايه يک روز را مثبت سپري مي‌کند براي روز بعد نمي‌توان پيش‌بيني کرد که آيا اين روند ادامه خواهد داشت يا نه؟
رشد ارزش بازار سهام طی یک سال گذشته نشان می‌دهد؛

رشد ارزش بازار بورس تهران در يک سال گذشته رتبه نخست را در ميان اعضاي فدراسيون جهاني بورس‌ها به دست آورد. به گزارش تسنيم،دبيرخانه فدراسيون جهاني بورس‌ها(WFE) اعلام کرد: ارزش بازار بورس تهران در يکسال منتهي به پايان سپتامبر سال 2018 ميلادي با بيش از 120 درصد بازده(به واحد پول ملي) مقام نخست را در ميان اعضاي فدراسيون به خود اختصاص داد. بر اين اساس ميزان بازده ارزش بازار بورس تهران به دلار در اين دوره حدود 74 درصد محاسبه شده است که از اين نظر نيز در بالاترين جايگاه در ميان ساير اعضاي فدراسيون جهاني بورس‌ها قرار گرفته و ارزش دلاري بورس تهران در پايان سپتامبر 2018 معادل 173 ميليارد دلار اعلام شده است. همچنين شاخص کل بورس تهران در دوره يک ساله منتهي به پايان سپتامبر 2018 رشد قابل ملاحظه‌اي داشت و بيش از 127 درصد بازدهي را از آن خود کرد. علاوه بر اين، متوسط رشد ارزش بازار در مناطق مختلف فدراسيون جهاني بورس‌ها براي آمريکا 15 درصد، آسيا، اقيانوسيه منفي 3 درصد و اروپا، آفريقا و خاورميانه 5 درصد گزارش شده است.

درفرابورس، از ابتداي امسال تاکنون ارزش بازار بيش از ۶۴ درصد رشد داشته، در حاليکه معاملات اوراق تسهيلات مسکن و صندوق‌هاي قابل معامله در هفته گذشته کاهش را تجربه کرده است.

به گزارش مهر به نقل از فرابورس، در آخرين روز کاري هفته قبل شاخص کل فرابورس بالاتر از سطح ۲۰۲۵ واحدي ايستاد که با ۰.۴ درصد رشد در اين هفته بازدهي اين نماگر به ۸۵ درصد از ابتداي سال رسيد. از سوي ديگر ارزش بازار فرابورس در هفته قبل ۲ درصد رشد کرد تا اين متغير ۶۳ درصد از آغاز سال افزايش يابد و به بالاتر از رقم ۲ ميليون و ۴۰۰ هزار ميليارد ريال برسد.

فرابورس ايران در هفته معاملاتي منتهي به ۱۸ آبان ماه ۱۳۹۷ روزهاي پرکار و پرخبري را پشت سر گذاشت که از آن جمله مي‌توان به يک عرضه اوليه و يک درج نماد در بازار دوم، معامله يک علامت تجاري به ارزش ۱۵ ميليارد ريال در بازار دارايي فکري، معرفي ظرفيت‌هاي دو شرکت‌ براي عرضه اوليه آن‌ها و مواردي از اين دست اشاره کرد.

به موازات رخدادهايي از اين دست، در بازارهاي فرابورس نيز شاهد افزايش شاخص کل و ارزش بازار، رشد همزمان حجم و ارزش معاملات اوراق بدهي و بازارهاي دوم و پايه بوديم. هفته گذشته در مجموع بازارهاي فرابورس ۳۲۳۶ ميليون ورقه به ارزش ۱۵ هزار و ۹۳۶ ميليارد ريال دست به دست شد که اين ميزان معامله در ۶۶۸ هزار دفعه رقم خورد. اين ارقام در مقايسه با هفته پيش از آن افت ۲ و ۴ درصدي حجم و ارزش و رشد ۴۴ درصدي تعداد دفعات معاملات را نشان مي‌داد. همچنين در مقايسه با مدت مشابه سال قبل اين متغيرها به ترتيب ۸۱، ۱۰۸ و ۸۷ درصد افزايش يافتند.

رصد معاملات در بازارهاي سهام فرابورس نشان مي‌دهد بازارهاي اول، دوم، پايه و SME نقل و انتقال ۳۱۷، ۹۳۰، ۱۹۲۲ و ۰.۳ ميليون سهم را تجربه کردند که ارزش اين معاملات به ترتيب ۱۳۴۱، ۳۹۲۲، ۳۷۵۱ و ۳ ميليارد ريال بود. بازار اول در حالي با افت حجم و ارزش دادوستد سهام روبه‌رو شد که بازار دوم افزايش ۶ و ۴ درصدي اين متغيرها را تجربه کرد؛ بازار پايه نيز رشد ۱۸ و ۹ درصدي حجم و ارزش معاملات را شاهد بود. در همين حال بازار شرکت‌هاي کوچک و متوسط افزايش ۳۳۶ درصدي ارزش معاملات را به ثبت رساند.

همچنين در هفته‌اي که سپري شد بازار ابزارهاي نوين مالي با تغيير مالکيت ۶۷ ميليون ورقه به ارزش ۶۹۰۴ ميليارد ريال روبه‌رو شد. در اين بازار اوراق بدهي در پي خريد و فروش ۷ ميليون ورقه به ارزش ۵۵۴۵ ميليارد ريال، افزايش همزمان ۲۵ و ۲۳ درصدي حجم و ارزش معاملات را تجربه کرد. اين در حالي است که هفته گذشته معاملات اوراق تسهيلات مسکن و صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله کاهش يافتند. در اين ميان نگاهي به روند معاملات در تابلوهاي بازار پايه نيز حاکي از آن است بازارهاي پايه ب و ج با رشد حجم و ارزش دادوستدها و بازار الف با کاهش اين متغيرها روبه رو شدند.

در هفته‌اي که سپري شد همچنين ارزش معاملات خرد بازار سهام شامل دادوستدهاي انجام‌شده در بازارهاي اول، دوم، پايه، SME و مشتقه به ۸۱۳۳ ميليارد ريال رسيد که گروه فلزات اساسي ۱۸ درصد از اين رقم را به خود اختصاص داد و صدرنشين ساير گروه‌هاي بورسي شد. پس از آن پتروشيمي‌ها و گروه هتل و رستوران با در اختيار گرفتن ۱۴ و ۱۲ درصد از ارزش کل معاملات بازار سهام در جايگاه دوم و سوم قرار گرفتند.

در نهايت در آخرين روز کاري هفته قبل شاخص کل فرابورس بالاتر از سطح ۲۰۲۵ واحدي ايستاد که با ۰.۴ درصد رشد در اين هفته بازدهي اين نماگر به ۸۵ درصد از ابتداي سال رسيد. از سوي ديگر ارزش بازار فرابورس در هفته قبل ۲ درصد رشد کرد تا اين متغير ۶۳ درصد از آغاز سال افزايش يابد و به بالاتر از رقم ۲ ميليون و ۴۰۰ هزار ميليارد ريال برسد.

روز گذشته در بازار سرمایه، سهام گروه خودرو و ساخت قطعات با افزایش قیمت مواجه شدند. در عین حال قیمت اکثر سهام در گروه محصولات شیمیایی افت کرد.

به گزارش ایسنا، در اولین روز معاملات بورس اوراق بهادار تهران در این هفته شاخص کل ۸۶۹ واحد افت کرد و به رقم ۱۸۴ هزار و ۲۳۱ واحدی رسید. همچنین شاخص کل هم‌وزن با ۴۹ واحد رشد تا رقم ۲۸ هزار و ۴۹۵ واحدی بالا رفت.شاخص آزاد شناور نیز روز گذشته با ۹۱۰ واحد افت مواجه شد و تا رقم ۱۹۴ هزار و ۱۸۰ واحدی پایین رفت. شاخص بازار اول و دوم نیز هر یک به ترتیب ۴۶۴ و ۲۵۸۴ واحد افت کردند.بانک ملت، سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین و پتروشیمی پارس هر یک به ترتیب ۱۶۹، ۱۶۲ و ۱۵۸ واحد تاثیر کاهنده روی شاخص‌های بازار داشتند. گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید، بانک صادرات ایران و معدنی و صنعتی چادرملو نیز هر یک به ترتیب ۱۳۸، ۸۲ و ۷۸ واحد به تقویت شاخص‌های بازار کمک کردند.دیروز در نماد بانک صادرات ایران که جزو تاثیرگذارترین نمادها روی شاخص بازار بود، شاهد صف خرید بودیم؛ به طوری که در آخرین قیمت معامله این سهم حدود پنج درصد رشد قیمت را شاهد بود و به قیمت ۱۲۴ تومان و یک ریال رسید.

يک کارشناس بازار سرمايه گفت: ابتدا بايد از سرانجام معاملات قبلي نفت خام با خبر شد و بعد در مورد معاملات جديد اظهار نظر کرد. اينکه گفته شود خريداران نفت از بورس به کشورهاي خاصي نمي‌توانند نفت خام صادر کنند درست نيست.

پويان دارابي در گفت‌وگو با ايسنا، درباره عرضه نفت خام که امروز (يکشنبه) قرار است براي دومين بار طي يک ماه اخير صورت گيرد، اظهار کرد: وقتي افراد جديدي با شرايط جديد وارد بازار سرمايه مي‌شوند ابتدا بايد اثرات قبلي را ببينند تا متوجه شوند اين معاملات سودآوري دارد يا خير. همچنين بايد از روال منطقي و معقول آن مطمئن شوند. وي تاکيد کرد: اگر تحويل نفت خام بر اساس معاملات قبلي تاکنون صورت گرفته معاملات فردا مي‌تواند قابل قبول باشد. البته اگر فردا هم معامله‌اي صورت نگيرد دليل بر عدم موفقيت عرضه نفت در بورس نيست. اين کارشناس بازار سرمايه ادامه‌ داد: افرادي که در اين بازار خريد کرده‌اند بايد از سرانجام معاملات قبلي با خبر باشند و بعد معامله جديدي صورت گيرد. به عنوان مثال وقتي معامله نفت در بورس انجام شد، گفتند که خريداران نمي‌توانند به کشورهايي که ايران مستقيما به آن‌ها نفت صادر مي‌کند، نفت بفروشد. اين موضوع بعد از اطلاعيه عرضه مطرح شد. البته بورس اين موضوع را نمي‌پذيرد و با اين افکار مقابله مي‌کند. دارابي در پاسخ به اين سوال که تعديل قيمت پايه نفت خام در بورس را چطور ارزيابي مي‌کنيد؟ گفت‌: اين موضوع منطقي بود و مي‌توان گفت‌ عرف بين‌المللي است.

یادداشت

حسين سلاح‌ورزي

نايب رييس اتاق بازرگاني

نگارنده پيشنهاد دارد گام نخست براي بازسازي فرايند اعتمادسازي دوباره در ماجراي ارز را دولت بردارد و از همان جايي که اين آتش روشن شده از همان جا آن را خاموش کند. بي‌اعتمادي فزاينده دو سويه به بدترين پيامدهاي آشنا و ناشناس خواهد رسيد. مارپيچ فزاينده بي‌اعتمادي به آتش‌سوزي بيشتر مي‌رسد و بازار ارز را مي‌سوزاند و به خاکستر تبديل مي‌کند.. در يک حالت خوش بينانه مي‌توان تصور کرد دولت دوازدهم بر پايه ارزيابي...شتاب‌زده از دخل و خرج ارزي و بر پايه برآورد نادرست از رفتار رانت جويانه نهفته در ذات افراد، ناگهان اعلام کرد هر ايراني مي‌تواند براي هر مصرفي دلار با قيمت 4200 تومان خريداري کند. اين تصميم گيج‌کننده دولت با موجي از تقاضاي پرشتاب از سوي بازار مواجه شد و مطابق آمارهاي در دسترس، دريک ماه پس از اعلام دولت 20 ميليارد دلار ثبت سفارش انجام شد.

اين يک هشدار به ذهن دولت بود که نمي‌توان به آساني و بدون پژوهش و برآورد کارشناسي به بازار اعتماد کرد. برخي افراد داراي ديدگاه‌هاي محافظه‌کارانه و نزديک به باورهاي برتري بدون چون‌وچراي دولت بر بخش خصوصي وقتي با اين تجربه شکست خورده مواجه شدند به جاي اينکه آزادي بازار ارز را در دستور کار قرار دهند به اين فکر افتادند که حالا ديگر نبايد به هيچ روندي که به آزادتر شدن بازار منجر مي‌شود اعتماد کرد. اين‌گونه بود که خواست بخش خصوصي براي آزاد کردن بازار ارز و برچيدن بساط دلار فسادآور و رانت ساز 4200 توماني ناديده گرفته شد.

دولت در آن روزهاي نخست برپايي رژيم دلار دستوري، به صادرکنندگان اجبار مي‌کرد بايد دلار حاصل از صادرات خود را به قيمت دستوري به دولت بفروشند. اين خواست بهت‌انگيزي بود که از پيش، عدم امکان اجرايي شدن آن براي آگاهان روشن بود و اين‌گونه شد که چراغ بي‌اعتمادي دولت به بخش خصوصي در درون دولت از سوي يک گروه روشن شد و هنوز ادامه دارد. اين بي‌اعتمادي دولت به بخش خصوصي و پافشاري بر روي دلار 4200 توماني براي صادرکنندگان راه را براي فراري دادن دلار از بازار دولت‌ساخته هموار کرد.

به‌اين‌ترتيب بود که بازار ارز با بدترين شرايط مواجه شد و سرانجام دولت پذيرفت شبکه‌اي براي دادوستد ارز در قيمتي ميان دلار 4200 توماني و دلار 13 تا 15 هزارتوماني بازار آزاد باز کند که به دلار نيمايي مشهور شده است. اين روزها اما در نشست‌هاي گوناگوني که بخش خصوصي و مديران نهادهاي اصلي اقتصادي کابينه به‌ويژه سه محل فرماندهي اقتصاد يعني بانک مرکزي، سازمان برنامه‌وبودجه و وزارت اقتصاد برگزار مي‌شود، صادرکنندگان اصيل و شناخته‌شده کالاهاي غير از پتروشيمي‌و غير از فولاد درباره چند نکته با دولت اختلاف دارند. آن‌ها از دولت مي‌خواهند اولاً درباره فرصت برگشت ارز حاصل از صادرات به آن‌ها مهلت بيشتري دهد، ثانياً درباره نرخ دلار صادراتي از بازار آزاد تبعيت کند و اجازه دهد صادرکنندگان در اين بازار، ارز خود را بفروشند و ثالثاً درباره ميزان صادرات واقعي و اظهاري که گمرک به صادرکنندگان اجحاف و قيمت آن‌ها را در اندازه‌هاي بالا تعيين مي‌کند به توافق برسند.

همه فعالان اقتصادي در اين روزها به اين نتيجه رسيده‌اند که جريان انديشه‌اي پيروز در کابينه، انديشه‌اي است که اصولاً به بخش خصوصي اعتماد ندارد. بازرگانان اصيل تاکيد دارند که اگر ارزي از کشور خارج و برنمي‌گردد به دليل رخنه گروهي تازه به دوران رسيده در بازار صادراتي است که ورود آن‌ها به دليل سياست‌هاي ارزي نادرست دولت بوده است. اين گروه با استفاده از کارت‌هاي بازرگاني اجاره‌اي به دلار نيمايي دستيابي دارند و دلار از اين بازار به قيمت 8 تا 9 هزار تومان خريداري کرده و با صادر کردن انواع کالاها دلار به‌دست‌آمده را يا وارد کشور نمي‌کنند يا در بازار آزاد به دو برابر قيمت مي‌فروشند. اين اصرار بخش خصوصي اصيل در اين نشست‌هاي مشترک ميان بخش خصوصي و دولت به جايي رسيده که حالا هرکدام بايد اثبات کنند ميهن‌پرست تراز ديگري هستند.

مرداني در دولت هستند که به دليل عجيب و اثبات نشده به بخش خصوصي اعتماد ندارند اما از بخش خصوصي مي‌خواهند به کارشناس بودن آن‌ها و به اينکه آن‌ها به فکر ايران هستند اعتماد کنند. بايد از اين گروه دولتي‌ها پرسيد چرا چراغ بي‌اعتمادي را روشن کرديد و چرا فتيله آن را بالا نگه مي‌داريد و چرا انتظار داريد بخش خصوصي به کارآمدي شما که خلاف آن اثبات شده است اعتماد کند؟ اعتماد يک مقوله ذهني و انديشه‌اي مبتني بر کارنامه و برنامه افراد و سازمان‌هاست و بايد آن را جاده دوطرفه دانست. بر اين اساس بايد به منطق و خرد احترام گذاشت و توجه کرد که هر نهادي بر پايه اعتماد نهاد ديگر است که واکنش نشان مي‌دهد.

نگارنده پيشنهاد دارد گام نخست براي بازسازي فرايند اعتمادسازي دوباره در ماجراي ارز را دولت بردارد و از همان جايي که اين آتش روشن شده از همان جا آن را خاموش کند. بي‌اعتمادي فزاينده دو سويه به بدترين پيامدهاي آشنا و ناشناس خواهد رسيد. مارپيچ فزاينده بي‌اعتمادي به آتش‌سوزي بيشتر مي‌رسد و بازار ارز را مي‌سوزاند و به خاکستر تبديل مي‌کند.

منبع: اتاق بازرگاني ايران