چشم‌پوشي از نفت ايران هزينه دارد

رئيس اتحاديه نفت ايتاليا گفت: براي چشم‌پوشي از نفت ايران بايد هزينه و بهاي سنگين‌تري پرداخت.به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از روزنامه ايتاليايي ايل سوله، کلاديو اسپيناچي، رئيس اتحاديه نفت ايتاليا گفت: ما انتظار نداشتيم که ايتاليا در ميان هشت کشور معاف شده از تحريم نفتي ايران قرار گيرد.وي افزود: ايتاليا نخستين خريدار نفت ايران در اروپاست و در هشت ماه سال ۲۰۱۸، ۵ ميليون و ۲۰۰ هزار تن نفت از ايران وارد کرده است.در همين حال، داريو اسکافاردي، مديرعامل شرکت پالايشگر ساراس گفت: ما همواره خريدار نفت خام ايران بوده‌ايم.وي افزود: تحريم بدون ارائه راه حل، سبب آشفتگي بازارها مي‌شود، به همين دليل است که ترامپ از به صفر رساندن صادرات نفت ايران صرف‌نظر کرده و به هشت کشور معافيت داده است.


سرانه مصرف آب بايد به نصف برسد

عليرضا نوذري‌پور قائم‌مقام مديرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران گفت: سرانه مصرف آب در ايران ۲۲۰ ليتر است در حالي‌که در کشورهاي پر بارش اين عدد پايين‌تر است و بايد اين عدد به نصف کاهش يابد.وي افزود: چند مؤلفه مهم در خصوص مديريت مصرف آب وجود دارد که اولين و مهم‌ترين آن اقتصاد آب است، چراکه در دانمارک پربارش براي هر مترمکعب ۸ دلار بابت آب دريافت مي‌شود در حالي که در ايران براي هر مترمکعب ۶۰۰ تومان دريافت مي‌شود و اگر با دلار مقايسه شود اين مبلغ به زير ۸ سنت کاهش مي‌يابد.وي گفت: مسئله فرهنگي مؤلفه بعدي مديريت مصرف آب است و هنوز باور نداريم که آب وضعيت خوبي ندارد و بايد بپذيريم که بهينه مصرف کنيم.


نصب220 سامانه خورشيدي در استان فارس

مهدي شفيعيان مدير دفتر بازار برق شرکت توزيع نيروي برق استان فارس از نصب و راه‌اندازي 220 سامانه خورشيدي در سطح شهرستان‌هاي استان فارس در 6 ماهه نخست سال جاري خبر دادبه‌گزارش وزارت نيرو، وي فراواني، پايداري، دوستدارمحيط زيست و طبيعت، دسترسي آسان را از جمله مزيت‌هاي نصب اين سامانه‌هاي خورشيدي برشمرد و ادامه داد: اين سامانه‌ها بي سرو صدا بوده و هزينه تعمير و نگهداري آنان نيز حداقل است که همگي اين موارد سبب شده‌اند تا نصب اين سامانه‌ها با استقبال خوبي از سوي مشترکين روبرو شود.متوسط ميزان تابش استان فارس بين 2 هزار تا 2200 کيلو وات ساعت بر مترمربع در سال مي‌باشد که اين ميزان تابش براي نيروگاه‌هاي خورشيدي مناسب است.

توليد پايدار و حداکثري گاز

در شرکت نفت و گاز زاگرس جنوبي

حميد ايزدي مديرعامل شرکت بهره‎برداري نفت و گاز زاگرس جنوبي پس از اتمام موفقيت آميز تعميرات اساسي، از آمادگي کامل اين شرکت براي توليد حداکثري و پايدار گاز در فصل زمستان خبر داد.به گزارش شرکت نفت و گاز زاگرس جنوبي، وي در رابطه با تعميرات اساسي انجام شده در اين شرکت اظهار داشت : از ابتداي سال جاري تا پايان مهر ماه ، تعميرات اساسي روي ۱۶ هزار متر از خطوط لوله انتقال نفت، گاز و معيانات گازي مناطق پنجگانه عملياتي و ۶۲۱ مورد تعميرات اساسي بر روي تجهيزات فرآورشي اين شرکت، صورت گرفت.وي، ادامه داد: در همين راستا در 6 ماهه ابتداي سال جاري دو هزار و ۵۰ مورد انواع عمليات‌هاي اسيدکاري، سيمانکاري، مشبک کاري، نمودار نگاري، آزمايش مميزي فشار، تزريق دوره‌اي مواد ضد خوردگي، تعمير يا تعويض شير تزريق درون چاهي و شيرآلات تاج چاه، عمق سنجي، آزمايش شاخص بهره‎دهي با هدف آمادگي توليد در قالب برنامه‌هاي نگهداشت افزايش توليد ساليانه انجام شده است.

سقوط قيمت نفت رکورد زد

بهاي معاملات نفت روز جمعه تحت تاثير نگراني سرمايه‌گذاران نسبت به اشباع عرضه، براي دهمين روز متوالي کاهش يافت و از نظر فني وارد روند نزولي شد.به گزارش ايسنا، بهاي معاملات وست تگزاس اينترمديت آمريکا براي تحويل در دسامبر ۴۸ سنت يا ۰.۸ درصد کاهش يافت و در ۶۰.۱۹ دلار در هر بشکه بسته شد. قيمت‌ها براي کل هفته ۴.۷ درصد کاهش يافت که پنجمين کاهش هفتگي متوالي بود. طبق آمار بازار داوجونز، شاخص قيمت نفت آمريکا براي دهمين روز متوالي کاهش يافته که طولاني‌ترين روند کاهشي اين قرارداد از ژوييه سال ۱۹۸۴ است.نفت برنت براي تحويل در ژانويه ۴۷ سنت يا ۰.۷ درصد کاهش يافت و در ۷۰.۱۸ دلار در هر بشکه بسته شد و براي کل هفته ۳.۶ درصد کاهش ثبت کرد. نفت برنت حدود ۱۹ درصد از اوج قيمتش در اکتبر کاهش يافته و در آستانه ورود براي روند نزولي است.

ساخت هفت مخزن ميعانات نفتي

براي کشور عمان

مخازن عظيم نفتي براي نصب در ميادين نفتي کشورهاي حاشيه خليج فارس به دست متخصصان هفشجاني در استان چهار محال و بختياري ساخته شد.به گزارش شاتا ، محمد کاظم منزوي معاون امور صنايع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان چهار محال و بختياري گفت: هفت مخزن عظيم ميعانات نفتي براي کشور عمان در شهرک صنعتي هفشجان شهرکرد ساخته شد.محمد کاظم منزوي افزود: با ساخت اين تعداد مخازن دست ساز منحصر به فرد که با فن و مهارت نيروهاي جوشکار متخصص و بين المللي شهر هفشجان صورت گرفته است، بيش از يکصد هزار دلار ارز عايد کشور مي‌شود.وي ابعاد هر يک از مخازن ساخته شده را 11 متر با 3.5 متر قطر اعلام کرد و گفت: هر يک از مخازن گنجايش 120 هزار ليتر ميعانات نفتي با فشار و ايمني استاندارد جهاني را داراست.

عضو سندیکای صنعت برق تشریح کرد؛

گروه انرژي: حميدرضا صالحي عضو هيئت مديره سنديکاي صنعت برق گفت: تا زماني که اقتصاد برق در کشور شکل نگيرد و قيمت برق واقعي نشود، صادرات در اين بخش نيز رونق نخواهد گرفت. به گزارش خبرگزاري صدا و سيما، وي با بيان اينکه حفظ مبادلات ايران با ساير کشورها در اين مقطع بسيار حائز اهميت است افزود: يکي از اين مبادلات مهم، صادرات برق ايران به اين کشور است. به طوري که عراق، سالانه حدود هزار مگاوات برق از ايران خريداري مي‌کند که به طور متوسط حدود 500 تا 600 ميليون دلار درآمد براي کشور ايجاد مي‌کند. وي اضافه کرد: چندين سال است که به دليل نياز مبرم عراق به برق و نگاه خيرخواهانه‌اي که دولت ايران به عراق داشته به اين کشور برق صادر کرده و البته پول آن را به موقع دريافت نکرده است. ظاهرا عراق براي تامين اين نياز اوليه خود با آمريکا وارد مذاکره شده و توانسته اين معافيت را براي خود ايجاد کند.

  • اتصال به کشورهای‌حوزه مدیترانه

صالحي با اشاره به اينکه ايران بايد به ‌قطب انرژي در منطقه تبديل شود، ادامه داد: اتصال ايران به عراق مي‌تواند زمينه راهيابي به بازار کشور‌هاي حوزه مديرترانه را نيز سبب شود و وقتي برق به عنوان يک زيرساخت، به ساير بازار‌ها راه پيدا کند، راه ورود ساير صنايع به اين بازار‌ها نيز هموار خواهد شد. عضو هيئت مديره سنديکاي صنعت برق گفت: صادرات برق به ساير کشور‌ها از جمله عراق، تاکنون در اختيار دولت بوده و دولت نيز در کسب منافع حاصل از صادرات اين محصول موفق نبوده است. اما اگر صادرات برق به بخش خصوصي واگذار شود، اين درآمد‌ها با سرعت بيشتري نقد مي‌شود و دولت نيز از تراکنش‌ها منتفع خواهد شد. اين مساله در مورد صادرات به افغانستان و پاکستان نيز صادق است.صالحي با بيان اينکه صادرات برق از سوي بخش خصوصي با موانعي در برنامه‌هاي پنجم و ششم توسعه مواجه است، گفت: در اين قوانين آمده است که بخش خصوصي صرفا سوخت غيريارانه‌اي را مي‌تواند صادر کند. اکنون نيروگاه‌ها سوخت يارانه‌اي دريافت مي‌کنند و براي رفع اين مانع بايد قيمت سوخت نيروگاه‌ها آزاد شود. در واقع بخش خصوصي اجازه ندارد در خريد و فروش مستقيم برق دخالت کند و مشارکت اين بخش صرفا به روابط کارگزاري محدود شده است.

  • صادرات برق حاصل از تجدید پذیرها

حميدرضا صالحي عضو هيئت مديره سنديکاي صنعت برق تاکيد کرد: مساله صادرات برق ازجانب بخش خصوصي مانند موانع صادرات محصولات پتروشيمي‌قابل حل است. عضو هيئت مديره سنديکاي صنعت برق ايران با بيان اينکه مجوز صادرات برق خورشيدي صادر شده است، ادامه داد: دولت موافقت خود را با صادرات برق استحصالي از انرژي‌هاي تجديدپذير اعلام کرده است. البته اکنون ظرفيت توليد برق از انرژي‌هاي تجديدپذير از 300 تا 400 مگاوات فراتر نرفته و اين ظرفيت‌ها پراکنده هستند. در واقع در حال حاضر اين شرکت‌ها توان صادرات برق استحصالي خود را ندارند. اما اگر شرکتي برق اين واحدها را دريافت کرده و به صورت متمرکز صادر کند، امکان صادرات از اين بخش هم وجود دارد.صالحي با اشاره به ضرورت شکل‌گيري اقتصاد برق در کشور افزود: تا زماني که اقتصاد برق در کشور شکل نگيرد و قيمت برق واقعي نشود، صادرات در اين بخش نيز رونق نخواهد گرفت. وي اضافه کرد: ظرفيت نصب شده برق در کشور 80 هزار مگاوات است و ميزان مصرف در زمان پيک 58 هزار مگاوات و در زمان غيرپيک کمتر از 40 هزار مگاوات برآورد مي‌شود. اما به دليل آنکه قيمت برق، واقعي نيست، مصرف رو به افزايش است. افزايش مصرف به ميزان 2.5 برابر ميانگين جهاني، سبب شده که ظرفيت‌هاي موجود آنچنان که شايسته است در خدمت صادرات قرار نگيرد.صالحي گفت: با واقعي‌سازي قيمت، برق بيشتري براي صادرات آزاد مي‌شود و ايران مي‌تواند در زمان غيرپيک، برق خود را به همسايگان شمالي بفروشد و در زمان پيک مصرف، برق را با قيمت ارزان‌تر از اين کشور‌ها خريداري کند.

  • معافيت عراق براي واردات برق و گاز از ايران

سفارت آمريکا در بغداد چند روز پس از وضع مجدد تحريمها عليه بخش انرژي ايران، اعلام کرد عراق به مدت ۴۵ روز مي‌تواند به واردات گاز طبيعي و انرژي از ايران ادامه دهد. به گزارش رويترز، سفارت آمريکا در بغداد در ويديويي که در صفحه فيس بوک خود منتشر کرد، اعلام کرد آمريکا به عراق يه معافيت موقتي به مدت ۴۵ روز براي ادامه خريد گاز طبيعي و برق از ايران داده است. اين معافيت به عراق فرصت مي‌دهد به سوي استقلال انرژي گام بردارد. مقامات بانک مرکزي عراق در اوت اعلام کرده بودند اقتصاد اين کشور ارتباط نزديکي با ايران دارد به همين دليل بغداد از واشنگتن درخواست خواهد کرد از برخي از تحريمهايش معافيت بگيرد. معافيت موقتي فعلي به شرطي داده شده است که عراق براي واردات از ايران، به دلار آمريکا پول پرداخت نکند. پيش از اين دو مقام دولتي عراق که به‌دليل محرمانه بودن موضوع، مايل نبودند نامشان فاش شود به بلومبرگ گفته بودند عراق هم‌چنان گاز طبيعي و برق از ايران وارد مي‌کند و يک حساب بانکي براي پرداخت پول واردات ايران به دينار ايجاد کرده است.

در هفت ماهه نخست سال جاري بيش از ۱۵ ميليون و ۳۰۰ هزار ليتر نفتگاز در قالب کمک به معيشت مرزنشينان، به اقليم کردستان عراق صادر شده است.به گزارش پالايش و پخش، فريدون ياسمي‌مدير منطقه کردستان با اشاره به اجراي طرح‌هاي همسو با اقتصاد مقاومتي در منطقه کردستان، افزود: در همين راستا و از محل فروش اين ميزان سوخت، بيش از ۳۴۷ ميليارد و ۴۹۴ ميليون ريال به حساب خزانه واريز شده است.وي تصريح کرد: همچنين مبلغ ۱۵۲ ميليارد و ۶۹۸ ميليون ريال سود حاصل از فروش اين فرآورده، بين ۲۱ هزار و ۳۰۰ خانوار روستايي مناطق مرزي استان تقسيم شده است.مدير منطقه کردستان با اشاره به تفاوت قيمت فرآورده در دوسوي مرز و عرضه خارج از شبکه سوخت، افزود: با توجه به کيفيت مطلوب نفتگاز صادراتي و نظارت‌هاي بيش از پيش همکاران منطقه، مباحث مربوط به قاچاق و عرضه غير قانوني سوخت نيز در بازارچه‌هاي مرزي استان به حداقل ممکن رسيده است.وي با اشاره به تلاش‌هاي اين منطقه براي تامين و توزيع مطلوب فرآورده، با توجه به شرايط خاص جغرافيايي و وجود زير ساخت‌هاي کشاورزي و صنايع استان، اظهار کرد: برگزاري جلسات کارگروه فرآورده‌هاي نفتي استان با حضور سازمان‌هاي متولي، طرح راستي آزمايي ادوات کشاورزي، تشکيل کارگروه جهت تبديل سوخت واحدهاي توليدي به گاز، اجراي طرح بومي‌سازي سهميه مرغداري‌ها و بازديد از مصرف کنندگان عمده و خرد، از اقدامات اين منطقه در راستاي ارائه خدمات مطلوب به هموطنان بوده است.

اصغر پابرجا رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی با بیان اینکه از سال 93 تاکنون قیمت مصوب نان تغییری نکرده است، گفت: پیشنهاد ما برای جبران هزینه‌های نانوایان فروش نان به صورت کیلویی است.به گزارش خبرگزاری فارس، وی با بیان اینکه افزایش نیافتن قیمت نان طی 4 سال علیرغم افزایش تورم مشکلات مالی بسیاری را برای نانوایان بوجود آورده است، افزود: دولت حداقل نرخ نان را به اندازه تورم 4 سال گذشته افزایش دهد تا بخشی از مشکلات این صنف حل شود. وی با بیان اینکه با توجه به افزایش هزینه ها نرخ نان باید 50 درصد افزایش یابد، گفت: به دلیل افزایش تعداد نانوایی‌ها و وجود 20 هزار نانوایی مازاد در کشور، میزان پخت نانوایی‌ها کاهش یافته و به اندازه 5 تا 6 کیسه آرد در روز رسیده که به هیچ عنوان این میزان پخت جوابگوی هزینه‌های تولید نیست.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای فرآوری برخی محصولات کشاورزی مانند زرشک و عناب مشکل داریم که نیاز است شرکت‌های دانش بنیان در این خصوص ورود پیدا کنند.به گزارش ایسنا، محمود حجتی، در حاشیه بازدید خارشتر خراسان جنوبی اظهار کرد: سه محصول اصلی خراسان جنوبی زرشک، زعفران و عناب است که در حال گسترش است.وی ادامه داد: در زمینه فرآوری و بازاریابی زرشک و عناب نیاز به کار بیشتری وجود دارد که امید داریم بتوانیم با تلاش، نیاز بازارهای جهانی را به این دو محصول برطرف کنیم.وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: برای فرآوری و تهیه اکسیر برخی محصولات کشاورزی مشکل داریم که نیاز است شرکت‌های دانش بنیان در این خصوص ورود پیدا کنند.حجتی تصریح کرد: در حال حاضر بازارهای جهانی متقاضی زعفران ایران هستند که امیدواریم با انجام کاری مشترک، محصولات خراسان جنوبی را به دنیا معرفی کنیم.

قیمت‌ لبنیات هفتگی بالا می‌رود

عباس پاپی‌زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: قانون تمرکز وظایف کشاورزی دروزارت جهاد موسوم به قانون انتزاع، این وزارتخانه را مکلف کرده که بر قیمت محصولات کشاورزی در بازار از جمله لبنیات نظارت داشته باشد.وی در گفت‌وگو با فارس، گفت: متأسفانه دستگاه‌های نظارتی در این زمینه بی‌تفاوت هستند، در حالی که خرید شیر از دامداران به پایین‌ترین قیمت انجام می‌شود، اما صنایع لبنی قیمت‌ها را روزبه‌روز بالاتر می‌برند و پول دامداران را با ۳ تا ۴ ماه تأخیر می‌پردازند. وی گفت:‌ براساس قانون تمرکز وظایف کشاورزی در وزارت جهاد، وزارت جهاد کشاورزی، مسئول تنظیم بازار این گونه محصولات است و باید بر آنها نظارت کنند.

بهای مرغ باز هم افزایش یافت

مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی نرخ جدید مرغ و انواع مشتقات در بازار را اعلام کرد.وی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از افزایش 400 تومانی نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری 7 هزار و 400، مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه 10 هزار و 300، توزیع درب واحد های صنفی 10 هزار و 500 و خرده فروشی 11 هزار و 400 تومان است.به گفته وی، نرخ هر کیلو ران مرغ با کمر 10 هزار و 400 و ران مرغ بدون کمر برابر با قیمت مرغ 11 هزار و 400 تومان است.یوسف خانی با اشاره به نرخ سایر مشتقات در بازار افزود: قیمت هر کیلوگرم سینه با کتف 18 هزار، سینه بدون کتف 19 هزار و فیله مرغ 20 هزار تومان است.

قیمت تضمینی کلزا

حداقل ۲۰ درصد افزایش یابد

علیرضا مهاجر مجری طرح دانه‌های روغنی کشور با بیان اینکه دولت هنوز نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی را اعلام نکرده است، گفت: نرخ خرید تضمینی کلزا باید حداقل ۲۰ درصد افزایش یابد.به گزارش فارس، وی با بیان اینکه دولت باید نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی را تا پایان شهریور اعلام می‌کرد اما تاکنون اعلام نکرده است، اضافه کرد: اعلام به موقع و مناسب نرخ خرید تضمینی در افزایش سطح کشت و تولید دانه‌های روغنی بسیار مؤثر است.مجری طرح دانه‌های روغنی کشور اظهار داشت: در سال زراعی ۹۷-۹۶ قیمت خرید تضمینی کلزا ۲۷۶۶ تومان و ۵ ریال بود و امیدوار هستیم دولت حداقل ۲۰ درصد به این نرخ اضافه کند.علیرضا مهاجر در ادامه صحبت‌ به رشد سطح زیر کشت و تولید دانه روغنی کلزا در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: میزان تولید دانه کلزا از سال ۹۴ تاکنون ۷ برابر شده است.

رئیس اتحادیه فرش دستباف مرکز مازندران انتقاد کرد؛

گروه اصناف: ملیحه محمدی ایزد رئیس اتحادیه فرش دستباف مرکز مازندران گفت: متاسفانه آنهایی که نسبت به تولید فرش دستباف تسهیلات مناسب دریافت می‌کنند، تولیدکننده اصلی نیستند.

وی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه به دلیل نوسانات نرخ ارز، بازار فرش دستباف در رکود محض قرار دارد و هیچ بازاری برای فروش وجود ندارد، گفت: افزایش قیمت دلار موجب شد تا مواد اولیه تهیه فرش‌های دستباف بیش از 3 برابر گران شود.

  • افزایش 3 برابری مواد اولیه تهیه فرش دستباف

وی با اشاره به اینکه پیش از تغییر نرخ ارز هر کیلوگرم ابریشم را به قیمت 400 هزار تومان می‌خریدیم اما الان به یک میلیون و 500 هزار تومان رسیده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه بسیاری از این مواد اولیه در داخل تولید و تامین می‌شود این مواد گران شده و دلیل اصلی گرانی را نمی‌دانیم. رئیس اتحادیه فرش دستباف مرکز مازندران با بیان اینکه در بازار ثبات وجود ندارد، گفت: بسیاری از فرش‌هایی که در استان‌های دیگر به نام همان استان به فروش می‌رسد و حتی صادر می‌کنند در مازندران تولید می‌شود اما مسئولان به این امر و همینطور صادارت آن توجهی نمی‌کنند.

  • لزوم صدور مجوز صادرات به تولیدکنندگان مازندرانی

رئیس اتحادیه فرش دستباف مرکز مازندران با بیان اینکه تمامی فرش‌های دستباف این استان قابلیت صادرات دارند، تصریح کرد: مسئولان مازندران به تولیدکنندگانی که قابلیت صادرات فرش را دارند، مجوز دهند تا سود این محصولی که به بهترین شکل ممکن در این استان تولید می‌شود به سایر استان‌ها نرود.

  • زمان بافندگی و گرانی مواد اولیه؛ دلایل اصلی گرانی فرش دستباف

محمدی با اشاره به دلایل گرانی فرش دستباف، اظهار کرد: یک کارگر بافنده در طول روز از صبح تا غروب تنها می‌تواند یک سانتیمتر فرش ببافد و زمانی که بافت یک فرش دستباف 9 ماه طول می‌کشد نباید گفت که این محصول تولید شده گران است.

وی با بیان اینکه بافت یک فرش 12 متری با 4 کارگر بافنده 9 ماه به طول می‌انجامد، تصریح کرد: مدت زمان بافندگی و گرانی مواد اولیه دلیل اصلی گرانی فرش‌های دستباف هستند.

رئیس اتحادیه فرش دستباف مرکز مازندران در ادامه با اشاره به اینکه یک بافنده 9 ماه زمان خود را برای بافت یک فرش 12 متری صرف می‌کند و در این میان شغل دیگری برای تامین مخارج و هزینه های زندگی خود ندارد، خاطرنشان کرد: به همین دلیل بسیاری از این بافنده‌ها بدهکار هستند و با دریافت تسهیلات به زندگی خود ادامه می‌دهند.

  • دریافت‌کننده تسهیلات مناسب، تولیدکننده اصلی نیست!

محمدی با بیان اینکه برخی از کارگران بافنده، به صورت نیمه وقت فعالیت می‌کنند چرا که هم تضمینی برای خرید فرش بافته شده وجود ندارد و هم در طول سال نیاز به درآمد برای گذران زندگی خود دارند، گفت: برخی از تولیدکنندگان برای اینکه بتوانند به امرار معاش بگذرانند و چرخ تولیدی آنها از کار نیفتد تسهیلات با سود بسیار بالا دریافت می‌کنند. وی با اشاره به اینکه متاسفانه آنهایی که نسبت به تولید فرش دستباف تسهیلات مناسب دریافت می‌کنند، تولیدکننده اصلی نیستند، اظهار کرد: تولیدکنندگان اصلی در کارگاه‌ها و منازل خود اقدام به تولید فرش می‌کنند و از دریافت تسهیلات هیچ خبری ندارند، برخی نیز که از این تسهیلات برخوردار شدند نظارتی بر روی آنها صورت نگرفت تا مشخص شود در چه راهی هزینه شده است.رئیس اتحادیه فرش دستباف مرکز مازندران با بیان اینکه تولیدکنندگان باید از پرداخت مالیات معاف باشند اما اینگونه نیست، تصریح کرد: فرش دستباف مازندران نیاز به سرمایه‌گذارای دارد که این امر موجب افزایش اشتغالزایی در این استان می‌شود بنابراین اتحادیه فرش دستباف مرکز مازندران آمادگی خود را برای رشد این صنعت به منظور سرمایه‌گذاری بر روی آن اعلام می‌دارد.

علیرضا عزیزاللهی مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران گفت: طبق گزارش مرکز آمار ایران، تولید شیر خام در دامداری های صنعتی هر سال با میانگین رشد ۷ تا ۸ درصدی روبرو است و جذب شیر خام در مراکز جمع آوری از دامداری های سنتی نیز نسبت به سال قبل تغییر محسوسی نداشته است.به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، وی ادعای کاهش تولید شیر خام در کشور را رد کرد و افزود: کمبود شیر خام در کشور صحت ندارد و هر سال با توجه به افزایش جمعیت گاو اصیل در واحدهای دامداری صنعتی، رشد متوسط تولید در این واحد ها را داریم به طوری که طبق گزارش مرکز آمار ایران، این واحدها در سال ۹۵ حدود ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن و در سال ۹۶ نزدیک به ۵.۲ میلیون تن شیر خام تولید کردند.وی اظهار داشت: از حدود ۱۰ میلیون تن شیر خام تولیدی در کشور، ۵ میلیون تن در واحدهای صنعتی تولید و تقریبا تمام آن توسط کارخانجات لبنی جذب می شود.وی درباره تولید شیر خام در واحدهای دامداری سنتی و روستایی و عشایری تصریح کرد: طبق آماری که از مرکز جمع آوری شیر خام دریافت کرده ایم، میزان جذب شیر خام از واحدهای دامداری سنتی نسبت به سال قبل تغییر محسوسی نداشته است و این مرکز امسال هم به میزان سال گذشته شیر خام از این دامداری ها جمع آوری کرده اند.وی گفت: ۸۰ درصد شیر خام مورد نیاز کارخانجات لبنی کشور از طریق دامداری های صنعتی و ۲۰ درصد از واحدهای دامداری روستایی و عشایری تامین می شود.
محمدباقر معتمد رئیس اتحادیه فروشندگان شوفاژ و تهویه مطبوع گفت: بازار با کمبود محصولات گرمایشی به خصوص پکیج، روبرو نیست و نیاز افراد از طریق تولیدات داخلی پاسخ داده می‌شود.وی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در صنایع گرمایشی از حدود ۴۰ سال پیش با وجود عمر اندک این صنعت، تکیه کشور بر تولیدات داخلی بوده و بیش از ۹۰ درصد از نیاز بازار از طریق تولیدات داخلی تأمین می‌شود. وی با اشاره به تولید و صادرات دیگ‌های چدنی و فولادی، افزود: تولیدات داخلی بالاترین درجه استانداردهای بین‌المللی را از آن خود کرده‌اند و طراحی و قیمت‌گذاری آن‌ها به‌گونه‌ای است که توانسته بازارهای هدف اروپایی را از آن خود کند.معتمد تصریح کرد: بخشی از نیاز فرآیند تولید پکیج همچون پمپ، شیرآلات، مشعل و کنترلرها از طریق واردات تأمین می‌شود. با توجه به مسائل ارزی در اقتصاد ایران از ابتدای تابستان، در کنار رشد قیمت محصولات و مواد اولیه، بازار با کمبود مواد اولیه مواجه و شرایط سختی بر آن حاکم شد.وی بیان کرد: در حال حاضر به میزان مصرف روز بازار، محصول تولید و برای عرضه با قیمت مصوب سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در اختیار واحدهای فروش قرار می‌گیرد که فرآیند فروش تا زمان نصب، از سوی نهادهای نظارتی و کارخانه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد تا محصول به دست مصرف‌کننده واقعی برسد.وی با تاکید بر این‌که نباید محصولات گرمایشی از سوی برخی افراد و مشتریان خریداری و انبار شود، گفت: اگر بازار بنا به هر دلیلی نیاز مصرف‌کننده را تأمین نکرد، افراد می‌توانند با مراجعه به اتحادیه فروشندگان شوفاژ و تهویه مطبوع، پیگیر خرید و رفع نیاز خود باشند.