به FATF به عنوان يک منفعت ملي نگاه کنيد

يک فعال سياسي اصلاح‌طلب گفت: جنگ امروز کشور در جنگ اقتصادي است و موضوعاتي مثل FATF ، تحريم‌ها، بي اثر کردن برنامه‌هاي ترامپ، شرايط پولي و بانکي امروز از جمله موضوعاتي است که بايد با چشم منافع ملي به آن نگاه کرد.محمود ميرلوحي در گفت‌وگو با ايسنا افزود: همان طور که پيش از اين جرياني بود که مي‌گفت برجام نه، اما امروز از خروج آمريکا از برجام ناراحت است ، امروز هم مي‌گويد FATF نه . بايد نشست‌هايي بين دو جناح کشور برقرار شود و در مورد اين موضوعات اولويت بندي و حساسيت‌زدايي کنيم.وي تشريح کرد: اگر الان دنبال راه حل‌هاي مشترک نباشيم اين حوادث مي‌تواند به نقطه‌اي برسد که فرصت را از همه ما سلب کند.


ترامپ بعد از هيتلر ناقض معاهدات بين المللي

رئيس کميسيون امنيت ملي مجلس با اشاره به نقض توافقنامه بين المللي برجام و يکجانبه گرايي آمريکا خاطر نشان کرد: بعد از هيتلر هيچ مقام سياسي مانند ترامپ تاکنون معاهدات بين المللي را نقض نکرده و ناامني را در دنيا گسترش نداده است.به گزارش ايلنا حشمت الله فلاحت پيشه گفت: ريشه عقيدتي تروريسم افراطي در منطقه نزد برخي متحدان آمريکاست. وي افزود: وظيفه مشترک همه ديپلمات‌ها جلوگيري از افراط گرايي در دنياست.رئيس کميسيون امنيت ملي با اشاره به سياست‌هاي تحريمي‌آمريکا عليه برخي کشورهاي دنيا گفت: جمهوري اسلامي‌ايران با وجود همه تحريم‌ها به اين مرحله از توسعه رسيده و هميشه روند رو به توسعه را ادامه داده است.


رئيس‌جمهور نادان باعث افول آمريکا

مشاور عالي فرمانده کل قوا گفت: رهبران نادان ملت‌ها را به ذلت خواهند کشاند از اين رو به طور حتم ملت آمريکا نيز به واسطه داشتن رئيس‌جمهوري نادان رو به افول خواهد رفت و در برابر قدرت کشورمان و محور مقاومت شکست خواهد خورد.به گزارش ايسنا، سرلشکر سيديحيي رحيم‌صفوي گفت: براي عبور از شرايط نامساعد اقتصادي چاره‌اي جز انسجام کشور و کمک ملت و دولت و تبعيت از بيانات مقام معظم رهبري و محور قرار دادن آن نيست؛ از اين رو با توجه به اين امر مي‌توان به پيروزي دست يافت. وي با انتقاد از ايجاد رابطه برخي کشورهاي عربي با رژيم صهيونيستي گفت: ننگ بر حاکمان عربي که اسرائيل را به رسميت شناختند و خيانتي بزرگ را بر آرمان‌هاي فلسطين روا داشتند.

خوش رقصي امارات مقابل آمريکا

وزير امور خارجه امارات با تکرار ادعاي پيشين خود از آمريکا خواست تحريم‌هاي بيشتري عليه ايران اعمال کند.به گزارش از عرب‌نيوز، پنجمين مجمع استراتژيک ابوظبي امروز در پايتخت امارات متحده عربي با سخنان انور قرقاش وزير امور خارجه اين کشور، شروع به کار کرد.قرقاش در سخنان خود در اين مراسم، از دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا، براي تحريم‌هاي جديد اين کشور عليه ايران تقدير و در سخنان بي اساس خود تهران را به انجام اقدامات «تهديدآميز» در منطقه متهم کرد.وي با طرح اين مساله که رويکرد نرم ديگر پاسخ‌گو نيست، در ادامه ياوه‌گويي‌هايش از دولت آمريکا خواست تحريم‌هاي بيشتري عليه تهران و نقش کليدي ايران در منطقه اعمال کند.قرقاش از عربستان سعودي به عنوان يک بازيگر کليدي در جهت ارتقاء توانايي‌هاي نظامي‌و ديپلماتيک منطقه براي مبارزه با افراطي‌گري و بي‌ثباتي در خليج فارس تقدير کرد.

رايزني فرانسه و آمريکا درباره ايران

رئيس جمهور فرانسه گفت: با همتاي آمريکايي خود رايزني‌هاي خوبي درباره ايران، سوريه و مقابله با تروريسم داشته است.به گزارش ايسنا، دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا که به منظور شرکت در مراسم بزرگداشت پايان جنگ جهاني اول به پاريس سفر کرده ، با امانوئل مکرون همتاي فرانسوي خود ديدار کرد.مکرون با انتشار پيامي‌در صفحه توئيتر خود درباره اين ديدار نوشت: گفت‌وگوي خوبي با رئيس جمهور ترامپ درباره مقابله با تروريسم، امنيت اروپا، ايران، سوريه منطقه خليج (فارس)، ليبي و مسائل بسيار ديگري که ميان آمريکا و فرانسه مشترک است، داشتيم.همچنين همزمان با سفر ترامپ به فرانسه، وزيران امورخارجه دو کشور ضمن ديدار با يکديگر در پاريس درباره ايران رايزني کردند.

تحريم‌ها؛ ايجاد زحمت است نه مشکل

يک عضو موتلفه با اشاره به دور جديد تحريم‌هاي امريکا عليه ايران تاکيد کرد: اگر قاطع بايستيم هيچ اتفاقي نخواهد افتاد. اسدالله بادامچيان در گفت‌وگو با ايلنا، درباره موج جديد تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران گفت: اين طور نيست که تحريم‌ها مجددا آغاز شده باشد بلکه ما چهار دهه است که در تحريم هستيم و در اين مدت روز به روز پايه‌هاي ما محکم‌تر شده است. ما يک دلار بدهي عقب افتاده خارجي نداريم و اين آمريکا است ۲۰ ترليون دلار بدهي دارد.وي ادامه داد: ما نفت شش و نيم ميليوني‌مان را که شاه استخراج مي‌کرد و ۴۳ درصد آن را انگلستان مي‌برد و چهل درصد هم آمريکا و ۱۲ درصد هم فرانسه و ايتاليا و... مي‌بردند، امروز خودمان دو و نيم ميليونش را صادر کرديم که همه آن متعلق به خودمان است و هيچ باجي هم به اين کشورها نداديم. عضو موتلفه گفت: تحريم امريکا مگر چيست؟ تحريم آمريکا براي ما تنها يک ايجاد زحمت است نه ايجاد مشکل. ما اتفاقا از اين ايجاد زحمت هم در دنيا آمريکا را رسوا مي‌کنيم و هم در درون خودمان را مي‌سازيم. آنچه که ما را مي‌سازد يک ملت است نه يک حمايت خارجي.وي با اشاره به حمايت خارجي که براي مالزي و عربستان و ديگر کشورها وجود دارد، يادآور شد: اين تحريم‌ها به ما که سابقه طولاني در انقلاب داريم و بعد از پيروزي انقلاب هم در خدمت ملت‌مان هستيم، جز ايجاد زحمت کار ديگري نمي‌کند بلکه محکم‌تر مي‌ايستيم.

تريبون‌هاي رسمي‌ابزار انتقام‌جويي نشود

عضو فراکسيون مستقلين ولايي مجلس در خصوص ضرورت تبيين صحيح موضوعات ملي کشور در تريبون‌هاي رسمي، با اشاره به اينکه متاسفانه در برخي از تريبون‌ها موضوعات درست منتقل نمي‌شود، اظهار کرد: چنين سياه‌نمايي‌هايي ناشي از تبيين نادرست از موضوعات ملي است.عزت الله يوسفيان ملا در گفت‌وگو با خانه ملت با بيان اينکه بايد ديوار فاصله‌ها برداشته شود و به عبارتي بايد ديدگاه‌هاي سياسي و جناحي در اظهارنظرها بر سر منافع ملي ناديده گرفته شود، ادامه داد: در واقع تريبون‌هاي رسمي‌کشور نبايد به ابزار انتقام جويي و حزبي بودن تبديل شود.اين نماينده مجلس دهم با اشاره به اينکه اگر همه رسانه‌ها انتقاد بجا و حساب شده داشته باشند و از غرض ورزي دوري کنند شاهد توسعه کشور در ابعاد مختلف خواهيم بود، تصريح کرد: متاسفانه کليدواژه " افراد را بزنيد، بزنيد، بزنيد" در حال همه‌گير شدن است و اين امر در نهايت موجب محدوديت در رسانه‌ها مي‌شود در حالي که چنين رخدادي مخالف پويايي تريبون‌ها و رسانه‌ها است.عضو فراکسيون مستقلين ولايي با اشاره به اينکه صداوسيما بايد در راس همه رسانه‌ها و تريبون‌ها با ديدگاه جناحي مبارزه کند، خاطرنشان کرد: اين مهم موجب خواهد شد در آينده شاهد تبيين صحيح موضوعات ملي کشور در تريبون‌هاي رسمي‌باشيم.

استراتژي آمريکا بر مبناي تغيير نظام

عضو فراکسيون اميد مجلس درباره اينکه براي مقابله با تحريم‌هاي آمريکا چه اقداماتي بايد انجام داد؟، بيان کرد: به نظر مي‌رسد که آمريکا استراتژي خود را بر مبناي تغيير نظام ايران گذاشته است و تاکتيک و اقداماتي را که انجام مي‌دهد، در اين راستاست. بنابراين ما بايد در درجه اول انسجام داخلي خود را حفظ کنيم. به گزارش خانه ملت؛جلال ميرزايي گفت: از آنجا که آمريکايي‌ها در راستاي موفقيت استراتژيک خود به همراهي ساير کشورها براي اعمال فشار به جمهوري اسلامي‌نياز دارند، ما نبايد اقداماتي انجام دهيم که کشورهايي که رابطه با ايران دارند، رابطه خود را قطع کنند.وي گفت: ما بايد هوشمندانه به گونه‌اي عمل کنيم که اگر کشوري تحت فشار آمريکا به نفع ما موضع نگرفت، حداقل به ضرر ما نيز عمل نکند. عضو فراکسيون اميد مجلس گفت: از سوي ديگر ما نياز به يک بازنگري در مجموعه عملکرد نهادها و سازمان‌هاي کشور داريم. واقعيت اين است که بسياري از سازمان‌ها و ارگان‌ها، ناکارآمد شده‌اند و اين ناکارآمدي در شرايط فعلي هيچ توجيهي ندارد.

نگراني اعتماد عمومي‌از اشرافي گري

نايب رييس کميسيون قضايي و حقوقي مجلس گفت : نبايد بين مسئولين و فرزندان آنها اشرافي‌گري وجود داشته باشد و بايد اين فاصله طبقاتي که بين مردم و مسئولين ايجاد شده شکسته شود تا اعتماد عمومي‌باز گردد.به گزارش خانه ملت؛يحيي کمالي پور درباره مهمترين راهکارها براي مقابله با تحريم‌هاي يک جانبه آمريکا، گفت: در کشور ما از ابتداي شکل‌گيري انقلاب تاکنون سه رکن هميشه تاثيرگذار بوده است. رکن اول "رهبري نظام و نهضت" رکن دوم "مردم" و رکن سوم "وحدت و انسجام" است که بايد بين مردم و مسئولين شکل بگيرد. وي افزود: ما ۸ سال جنگ را پشت سر گذاشتيم، اما چون بين مردم وحدت بود بر همه سختي‌هاي جنگ و تحريم‌ها فائق آمديم. در آن زمان مردم نظام را حمايت کردند، اما اکنون متاسفانه سوء‌تدبير برخي مسئولين در کشور در طي چند سال گذشته موجب شده بين مردم و مسئولين يک شکاف ايجاد شود. نايب رييس کميسيون حقوقي و قضايي عنوان کرد: اولين کاري که لازم است در اين شرايط انجام شود اين است که مسئولين کشور حصارهاي بين خود را بشکنند و خودشان را جزو مردم بدانند و فاصله خود را با مردم کاهش دهند. اگر امروز مسئولين درد مردم را لمس کنند با مردم همراهي و همدردي کنند مردم در تمام صحنه‌ها نظام را همراهي خواهند کرد و در صحنه حضور خواهند داشت. کمالي‌پور ادامه داد: نبايد بين مسئولين و فرزندان آنها اشرافي‌گري وجود داشته باشد و از آن سو توقع داشته باشيم که مردم با مسئولان همراهي کنند. قطعا بايد اين فاصله طبقاتي که بين مردم و مسئولين ايجاد شده شکسته شود تا اعتماد عمومي‌باز گردد. اگر مردم نسبت به عملکرد مسئولين کشور اعتماد خود را به دست آورند، پيروز مي‌شويم.اين عضو فراکسيون مستقلين مجلس ادامه داد: ما ۹ درصد منابع جهان و فقط يک درصد جمعيت جهان را در کشور داريم. اگر اين سرقت‌ها و اختلاس‌ها در کشور به پايان برسد و شفافيت ايجاد شود، شرايط خوبي به وجود مي‌آيد.

نايب رييس کميسيون حقوقي و قضايي مجلس شوراي اسلامي‌تصريح کرد: اگر بتوان با اتکاء به مردم شرايط را مديريت کرد نه تنها آمريکا بلکه اگر تمام کشورهاي دنيا را هم کنارمان نداشته باشيم پيروز خواهيم شد.

از اعدام تا حبس و شلاق؛

سرویس سیاسی:‌ سخنگوي قوه قضاييه گفت که دو نفر ديگر به اتهام فساد اقتصادي به اعدام محکوم شده‌اند.

به گزارش ايسنا، حجت الاسلام غلامحسين محسني اژه‌اي در صد و سي و سومين نشست خبري گفت: در اين فاصله زماني که داشتيم تعداد ديگري از افراد در دادگاه‌هاي ويژه مفاسد اقتصادي محکوم شدند.

وي با بيان اينکه احکام اين افراد غير از دو نفر قطعي است، گفت: داريوش ابراهيميان فرزند علي اکبر که به اتهام فساد في الارض به اعدام و ضبط کليه وجوه به مبلغ ۳۵ ميليون تومان محکوم شده است.سخنگوي قوه قضاييه افزود: يونس بهاالديني فرزند ابراهيم به همين اتهام به عنوان مفسد في الارض به اعدام مشترکا با نفر اول بوده به ضبط وجوه به مبلغ ۳۵ ميليون تومان محکوم شده است. اين افراد حکمشان غيرقطعي است و بايد به ديوان عالي برود.

وي به احکام ديگر متهماني اشاره کرد که از ۱۰ تا 5 سال حبس و رد مال محکوم شده‌اند اشاره کرد و افزود: اين پرونده‌ها مربوط به مفاسد اقتصادي است که ممکن است ارزي و قاچاق باشد است. چند نام اول مربوط به شيراز است و از حميد ميرزايي به بعد مربوط به تهران است. محسني اژه‌اي با اشاره به اينکه جرم ديگر که بسيار سنگين است مربوط به کساني است که مشروبات تقلبي مي‌سازند و توزيع مي‌کنند گفت: ساختن مشروب جرم است و ۱۸ نفر در اين زمينه بازداشت شدند. ۳۸ نفر براثر شرب خمر مشروبات الکلي دست ساز و غيرمجاز مسموم و فوت کردند و ۴۲۷ نفر مصدوم شدند. محسني اژه‌اي در رابطه با موضع جعل عنوان گفت: چندين بار در مورد کساني که با جعل عنوان و ادعاي ارتباط مرتکب اخاذي و کلاهبرداري شده‌اند، صحبت کرده‌ام. در اين مدت چندين کلاهبرداري با جعل نامه صورت گرفته و شخصي ادعا کرده که ابتدا داماد رييس جمهور آقاي روحاني و بعد داماد بنده يعني محسني اژه‌اي است. اين فرد با جعل عنوان و امضا، نامه‌اي به شوراي پول و اعتبار نوشته و در روستايي در همدان يک زمين را خلاف مقررات با اين جعل عنوان ساخته است. سخنگوي قوه قضاييه درباره پرونده همدست بابک زنجاني گفت: کيفرخواست اين فرد صادر شده و مربوط به حواله‌هاي ارزي و اتفاقاتي است که زنجاني در آن بوده و دخالت داشته است. اژه‌اي با اشاره به اينکه در بين قضات خدوم و کارکنان قوه قضاييه افراد متخلفي هم پيدا مي‌شوند که انگشت‌شمار هستند گفت: در اين رابطه دو نفر قاضي که گزارش شده بود و تخلف آنها مشخص شده بود، از سمت قضايي تعليق شدند و پرونده آنها به دادسرا ارسال شد. يک مورد هم که دادستان تهران هم آن را اعلام کرده بعد از رسيدگي در دادگاه تجديدنظر حکم آن قطعي شده که به نام قاضي حجت‌اله يازرلو به ۱۰ سال حبس ۷۵ ضربه شلاق و سه سال انفصال از خدمت هفت ميليارد ريال رد مال محکوم شده است.

اژه‌اي اظهار کرد: نظر به ضرورت اصلاح نظام بانکي و در اين جهت و در شرايط کنوني که دشمن فشار مضاعف و ظالمانه‌اي را بر ايران تحميل مي‌کند، لازم دانستيم که اقدامات ضروري در خصوص سيستم بانکي و بانک مرکزي به عمل آوريم و در اين راستا کارگروهي تشکيل شد تا يک طرح جامع به مجلس شوراي اسلامي‌برود و تصويب شود.

وي در مورد برخي پرونده‌هاي مطرح در دستگاه قضايي، گفت: فرد ديگري به عنوان جاسوس متهم بود و وزارت اطلاعات روي اين پرونده کار کرده بود و حکم در دادگاه بدوي صادر شد که اين فرد به نام کمال اميربيک فرزند محمد کارمند وزارت امور خارجه است که به حبس ۱۰ سال و ضبط ۲۷۰ هزار دلار محکوم شده است.

سخنگوي قوه قضاييه ادامه داد: افرادي در رابطه با خودرو مشکلاتي داشتند همچنين در رابطه با صرافي‌ها، ارز و غيره نيز افرادي دستگير شدند که در مورد حدود ۸۴ يا ۸۵ نفر از آنها حکم صادر شده است.

معاون اول قوه قضاييه، اظهار کرد: افرادي که در کف خيابان و يا سايت‌ها اقداماتي انجام داده و اخلال در کار ارز يا سکه مي‌کنند در اين رابطه ۹۶ نفر دستگير شدند که ۲۸ نفرشان با قرار مناسب آزاد شدند و پرونده بقيه در حال رسيدگي است.

محسني اژه‌اي با تاکيد بر اينکه در رابطه با پرونده بانک سرمايه و صندوق ذخيره فرهنگيان براي ۱۳ نفر کيفرخواست صادر شد گفت: دو نفر از مديران عامل سابق اين بانک بازداشت شدند.

وي اظهار کرد: در رابطه با کساني که قطعات خودرو را به صورت متقلبانه وارد کرده و ارز مي‌گرفتند در مورد هفت نفر از کساني که وارد کننده بوده و با هم مرتبط بودند پرونده‌شان کيفرخواست خورده است.

سخنگوي قوه قضاييه اضافه کرد: در مورد شرکت ليزينگ کيميايي که ۱۲۰۰ شاکي دارد براي چهار نفر از اين شرکت کيفرخواست صادر شده و به دادگاه رفته است.

محسني اژه‌اي تصريح کرد: براي سه تعاوني هم اخيرا کيفرخواست صادر شده و براي تعاوني اعتباري وليعصر تهران در مورد دو نفر کيفرخواست صادر شده است.

سخنگوي قوه قضاييه افزود: در مورد پرونده شرکت البرز اعتباري ايرانيان براي دو نفر کيفرخواست صادر شده و به دادگاه رفته است. همچنين در مورد پرونده کنتورسازي ايران براي چهار نفر از افراد اين شرکت کيفرخواست صادر شد و پرونده به دادگاه ارجاع شد. تغيير عنوان اتهامي‌فعالان محيط زيست موضوع جديدي نيست

وي درخصوص پرونده فعالان محيط‌ زيستي مبني بر اينکه عنوان کيفرخواست آنها تغيير کرد، دليل آن چيست، اظهار کرد: بايد توضيح دهم که کيفرخواست آنها تغيير نکرد بلکه عنوان آن تغيير کرد. اينکه در يک پرونده کيفرخواست چيزي باشد و بعد عنوان کيفرخواست تغيير کند موضوع جديدي نيست و اينکه عنوان اتهامي‌تغيير کند هم چيز بعيدي نيست و در کشور خودمان و دنيا هم اين مساله جديد نيست.

وي افزود: عنوان اوليه اتهامي‌آنها جاسوسي بوده است و طبق ماده 286 برخي از جاسوسي‌ها مي‌تواند تا افساد في الارض پيش رود. اين آقايان يکسري ادعاهايي مي‌کردند و برخي نهادها مي‌گفتند که آنها جاسوس نيستند و برخي افراد هم مي‌گفتند که جاسوس هستند که گزارش آن براي ستادکل نيروهاي مسلح ارسال شد و ابزار و آلات آنها هم مورد بررسي قرار گرفت و سوال شد که ابزار و وسايل آنها براي چه کاري استفاده مي‌شود. اطلاعاتي هم که داده بودند بازرسي و بررسي ميداني هم انجام گرفت و بر اساس گزارش تکميلي کارشناسان ستادکل نيروهاي مسلح و اعترافات اين افراد که با هم تطبيق داده شد و بر اساس خسارت‌هايي که از اين بابت وارد شده بود اين افراد مشمول ماده 286 قانون مجازات اسلامي‌شناخته شدند. فقط ماده جاسوسي خالي که اگر فقط مساله جاسوسي صرف در زمان جنگ باشد و کشوري که در حال مخاصمه با ما باشد مانند اسرائيل حکم اعدام دارد حتي اگر جاسوسي معمولي باشد اما اگر غير از آن باشد حداکثر مجازات 10 سال است. محسني اژه‌اي خاطر نشان کرد: با وصول گزارش ستادکل نيروهاي مسلح عنوان اتهامي‌آنها از جاسوسي محض به افساد في الارض تغيير يافت و به دادگاه رفت و البته اينکه براي دادگاه چه چيزي احراز شود (معلوم نيست و) فعلا در مرحله دادسرا و کيفرخواست قرار دارد.

لاريجاني در ديدار با دفاع ملي مجلس برزيل تشريح کرد؛

رئيس مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه مذاکرات هسته‌اي در زمان اوباما درخواست خود آمريکايي‌ها بود، گفت: ترامپ ناگهان زير ميز توافق زد و تصور کرد با اين برخورد مي‌تواند ايران را به‌هم بريزد.

به گزارش خانه ملت، علي لاريجاني در ديدار با سناتور فرناندو کالور دي ملو رئيس کميته روابط خارجي و دفاع ملي مجلس برزيل و رئيس جمهور اسبق اين کشور، با اشاره به روابط تجاري نسبتا خوب ايران و برزيل ، گفت: برزيل در عرصه بين الملل جايگاه ويژه‌اي دارد از اين رو حضور شما در ايران به توسعه روابط فيمابين کمک مي‌کند.

وي شرايط بين المللي را به خاطر رفتارهاي ترامپ داراي شرايط غيرمتعيني توصيف و اظهار کرد: اقدامات ترامپ اروپايي‌ها را به خاطر مسائل اقتصادي، روس‌ها را به خاطر پيمان موشکي‌شان و دنيا را به خاطر خروج از پيمان محيط زيست و توافقنامه هسته‌اي نگران کرده و صحنه غيرمتعيني را به وجود آورده که نياز به تغيير شرايط از سوي کشورها ديده مي‌شود. لاريجاني با اشاره به تروريسم بين المللي بيان داشت: اگر پرونده تروريسم باز شود، اشتباه فاحش آمريکايي‌ها مشخص شده بود، داعش را ايجاد کردند که برايشان مشکل ساز شده، لذا مبارزه آنها در حوزه تروريسم صادقانه نيست.

وي با يادآوري اين که آمريکا در حوزه مسأله هسته‌اي ماجراجويانه برخورد کرده است، اظهار داشت: خود آمريکا درخواست مذاکرات هسته‌اي را داشت و اوباما در اين زمينه 2 نامه براي ايران نوشت که مذاکرات هم ميان ايران و اعضاي 1+5 صورت گرفت، بسيار زمان برد و در نهايت به تصويب شوراي امنيت رسيد.

رئيس مجلس با تأکيد بر اينکه ترامپ تاريخ نخوانده و نياز به مشاوره دارد، عنوان کرد: ايران کشوري نيست که بعد از جنگ جهاني در قرن بيستم به وجود آمده باشد، بلکه ايران ريشه چندهزار ساله دارد و مشکلات را در خود کشور حل مي‌کند. لاريجاني از مواضع برزيل درباره عملکرد ايران در توافقنامه هسته‌اي تشکر کرد و گفت: ما مسيري را در عرصه بين الملل طي کرديم و به تعهد خود پايبنديم و اروپايي‌ها نيز تصريح کرده‌اند که چارچوب‌هايي براي روابط مالي و نفتي ايجاد مي‌کنند که البته روند کُندي دارد. فرناندو کالور دي ملو رئيس کميته روابط خارجي و دفاع ملي مجلس برزيل نيز در اين ديدار مسيرهاي دو کشور برزيل و ايران را در عرصه بين الملل يکسان دانست و گفت: به دنبال افزايش روابط با ايران هستيم و به عنوان نماينده پارلمان کشورم حمايت کامل خود را از ايران اعلام مي‌کنم. رئيس جمهور سابق برزيل با بيان اينکه در حوزه سياسي بايد با استفاده از ظرفيت ديپلماسي پارلماني روابط را تحکيم کنيم، اظهار داشت: نبايد در برابر زورگويان ساکت بمانيم به خصوص که اقدامات ترامپ به روابط کل دنيا ضربه مي‌زند و سازمان ملل نيز در چنين شرايطي بايد جدي تر عمل کند. رئيس کميته روابط خارجي برزيل گفت: وقتي ترامپ، بولتون را به عنوان مشاور خود بر مي‌گزيند گويي به فرد آتش گرفته‌اي گفته تا آتش را خاموش کند و او کاري بيش از اينکه شرايط را بدتر کند انجام نمي‌دهد.

وي با تأکيد بر اينکه تحريم‌ها هيچ گاه مشکلي را حل نمي‌کند، عنوان کرد: کشور کوچکي مثل کوبا حدود 60 سال است که مورد تحريم آمريکا واقع شده اما به کار خود ادامه مي‌دهد. کالور دي ملو در ادامه با اشاره به خروج آمريکا از برجام و از توافق پاريس گفت: خروج آنها از توافق پاريس در حالي صورت گرفت که اين توافق براي کل دنيا و کره زمين مفيد بود.

رئيس کميته روابط خارجي و دفاع ملي مجلس برزيل در پايان خاطرنشان کرد: سکوت آمريکا در موضوع خاشقجي به خاطر 140 ميليارد دلار خريد تسليحاتي عربستان سعودي از آنها بود.

رئيس سازمان انرژي اتمي‌کشور گفت: شهدا نشانه‌هاي راه ما در زمان کنوني هستند که ما را از وادي حيران و سرگرداني نجات مي‌دهند لذا برگزاري کنگره شهدا مي‌تواند نشان دهد که ما پايبند راه شهدا هستيم. به گزارش ايسنا علي‌اکبر صالحي با تأکيد بر اينکه براي درک مفهوم شهادت و پيام و سيره شهدا نياز است فلسفه زندگي و آزادي را مورد توجه قرار دهيم، اظهار کرد: آزادي را مي‌توان رها شدن از قيد ظالم و ظلم و کرنش نکردن در برابر استکبار برشمرد؛ همچنين آزادي را مي‌توان به مفهوم بنده خالص خدا بودن، پيوستن به حق و فهم و درک درست از زندگي تعريف کرد. وي افزود: با همت بلند مردمان آزاده مي‌توان سقف آزادي را بالاتر برد چراکه آزادي با قامت فکري مردمان ما ارتباط تنگاتنگي دارد. رئيس سازمان انرژي اتمي‌کشور تصريح کرد: شهدا قامت فکري ما هستند و سقف آزادي را براي ملت ما تا کنگره عرش بالا بردند و هم‌اکنون نيز از عرش الهي نظاره‌گر عملکرد ما هستند که در چه مسيري و رو به چه مقصدي در حال حرکت هستيم.

رئيس سازمان انرژي اتمي‌کشور تصريح کرد: شهدا قامت فکري ما هستند و سقف آزادي را براي ملت ما تا کنگره عرش بالا بردند و هم‌اکنون نيز از عرش الهي نظاره‌گر عملکرد ما هستند که در چه مسيري و رو به چه مقصدي در حال حرکت هستيم.

وي ادامه داد: شهدا بلندقامتان تفکر و همت بوده که سقف آزادي را بالا برده تا ملت ما غلام حلقه به گوش استکبار نباشند. صالحي با اشاره به چالش‌هاي پيش‌روي کشورمان گفت: دليل اين چالش‌ها موضوع هسته‌اي نيست بلکه موضوع هسته‌اي بهانه است و اگر آن را کنار بگذاريم دنياي استکبار موضوعات ديگري از جمله موشکي، آزادي، تروريسم و امثال آن را بهانه خواهد کرد.

معاون رئيس‌جمهور خاطرنشان کرد: در حقيقت دشمنان و دنياي استکبار با اين بهانه‌تراشي‌ها به دنبال آن هستند تا بارديگر ملت و نظام سياسي ما را بر مدار سياست خود قرار داده و کمر اراده ما را در برابر خود خم کنند.

وزير پست، تلگراف و تلفن دولت ميرحسين موسوي در خصوص مولفه‌هاي مديريت بحران در وزارت‌خانه‌ها گفت: متاسفانه در زمان جنگ هم خيلي مديريت‌ها موثر نبود و مقاومت مردم چاره‌ساز شد. معمولا مديريت‌هاي دولتي ما بيش از درآمد هزينه کردند و به مردم فشار آوردند و اين مديريت‌ها با اين عملکرد قادر به کسب رضايت مردم نيستند چراکه مديريت‌ها زير سوال هستند. تا اين مديريت‌ها و روش اداره کشور عوض نشود، چه تحريم باشيم و چه تحريم نباشيم گراني بر جامعه تحميل مي‌شود. سيدمحمد غرضي در گفت‌وگو با ايلنا، با اشاره به سخنان برخي از مسئولان در خصوص مشابهت‌هاي شرايط امروز ايران با شرايط تحريم‌هاي زمان جنگ گفت: مشکل ما مديريت است که هم آن زمان خيلي توانمند نشد و هم امروز و مشکل ما در دهه ۶۰ هم همين بود که اتفاقات منجر شد که بار بر دوش مردم تحميل شود. در اوايل جنگ و در سال‌هاي ۵۹ و ۶۰ اگر معيار قيمت دلار باشد؛ قيمت آن ۳۰ تا ۳۵ تومان بود که در اواخر جنگ با افزايش ۵ برابري به قيمت ۱۵۰ تومان رسيد و در اين دوره نيز همان وضع پيش آمده و همواره مديريت است که زير سوال مي‌رود. وي افزود: مردم و قاعده جامعه همواره تحمل کرده و صاحبان امتياز در شرايط بحراني براي خود منبع غيرمنطقي به دست آورده‌اند. من اين دوره‌ها را اين گونه تشريح مي‌کنم که مردم در انقلاب خود پايدار هستند. وي گفت: براي مثال در زمان قاجار وقتي روسيه شمال کشور و انگليس جنوب کشور را گرفته بود مردم انقلاب مشروطه را به وجود آوردند و در زماني که متفقين کشور را در زمان جنگ دوم جهاني تصرف کردند، من شاهد بودم که گاهي نان براي خوردن وجود نداشت، مردم ايستادند و نفت را ملي کردند و همينطور در دوره‌هاي مختلف اين مردم بودند که براي کشورشان استادگي کردند. وي ادامه داد: مردم کشورشان را دوست دارند و برايش جان مي‌دهند. در دوره جنگ وضع مردم نگران‌کننده بود؛ شبکه گاز در زمان وزارت من شکل گرفت اما کفايت از گراني و تورم نمي‌کرد. الان هم ظرف کمتر از يک سال نرخ ارز از ۳۰۰۰ تومان به ۱۲۰۰۰ تومان و بالاتر رسيده و مردم تحمل مي‌کنند.
رحماني‌فضلي خطاب به استانداران خواستار شد؛

وزير کشور خطاب به استانداران کشور گفت: تلاش کنيد ميان مسئولان و بخش‌هاي مختلف استان‌ها هماهنگي و تعامل خوب برقرار کنيد. تعصب‌هاي نابجا را کنار بگذاريد اما از اصول و قوانين عدول نکنيد. منافع مردم را به مصالح فرد و جناح خاص ترجيح دهيد. از حواشي پرهيز کنيد و محور همه کارها، خدمت به مردم باشد. آمار و ارقام را درست، صحيح و شفاف اعلام کنيد چراکه آمار غلط موجب تصميم‌گيري غلط در سطح کلان مي‌شود. آمارها را به روز کنيد. به گزارش ايسنا، عبدالرضا رحماني فضلي در همايش استانداران سراسر کشور گفت: در حوزه سياسي در کشور فضايي آرام و در عين حال فعال و پويا داريم. احزاب، رسانه‌ها و مطبوعات فعاليت خود را ادامه مي‌دهند و وزارت کشور نيز جلسات متعددي در اين زمينه داشته است. رحماني فضلي گفت: در حوزه اقتصادي با شرايط خاصي مواجه هستيم. در ماه‌هاي اخير با نوساناتي در بازار روبرو شديم که بر قيمت‌ها و فضاي عمومي‌بازار تاثير گذاشت که با برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده و اقداماتي که صورت پذيرفت، هم اکنون با شرايط نسبتا آرامي‌مواجه هستيم، اما بايد مستمرا در جهت حفظ اين ثبات نسبي و بلکه اصلاح آن به نفع مردم حرکت کنيم. وي افزود: شرايط خاصي است، اما در توفيق ملت ترديدي وجود ندارد و ما حتما مي‌توانيم براين شرايط تحميلي غلبه کنيم چون در طول 40 سال گذشته با شرايطي سخت‌تر از اين مواجه بوده‌ايم. کشور ما از تحريم‌هايي که از پشتوانه شوراي امنيت سازمان ملل متحد و حمايت کشورهاي هم پيمان آمريکا برخوردار بود، با پيروزي و سربلندي عبور کرد. خوشبختانه پشتوانه تحريم‌ها و حمايت‌ها از آن با روي کار آمدن رئيس جمهور روحاني و دولت تدبير و اميد، رفع شد. درنتيجه وضعيت کنوني با شرايط آن زمان بسيار متفاوت است؛ اکنون موضوع اجماع جهاني عليه ايران را نداريم و اين مزيت بسيار مهمي‌است. بعلاوه در داخل آمريکا هم فضاي حمايت از رئيس جمهور آن کشور پيش نمي‌رود و بروز اختلاف و تفاوت راي و نظر در حاکميت آنها بسيار جدي است. وزير کشور با تاکيد بر اينکه نگاه دولت، نگاه واگذاري مسئوليت‌ها از مرکز کشور به استان‌هاست گفت: مقام معظم رهبري هم از ابتدا بر اين موضوع تاکيد داشتند و اخيراً موارد روشن، اميد بخش و دقيقي در اين عرصه و مشخصاً تقويت استان‌ها ابلاغ کرده‌اند که بايد بر اجراي آن نظارت داشته باشيم. وي با بيان اينکه اکنون زمان انجام اقدامات بزرگ است، گفت: وزارت کشور و استانداري‌ها بايد براي حل مشکلات بر زمين مانده اعلام آمادگي کنند، تمام اين مشکلات را بايد از سر راه برداريم. رحماني فضلي تاکيد کرد: ظرفيت وزارت کشور بيش از اين‌هاست، اما با نگاه‌هاي بخشي و بدون هماهنگي با مجموعه دستگاه‌ها و نهادهاي مسؤول نمي‌توان مسائل را پيش برد. همچنين بخل و تنگ نظري، پرداختن به مسائل سطحي و حاشيه‌اي و مسائل حزبي و جناحي را نبايد در هيچ يک از سطوح وزارت کشور و همچنين ساير دستگاه‌ها و بخش‌ها از مرکز تا عمق استان‌ها دخالت داد، فقط منافع ملي و حمايت از مردم بايد مدنظر باشد. وي ادامه داد: مردم با عزت و هوشيار ايران اسلامي، اثبات کردند که همواره، پشتيبان کشور هستند و در شرايط حساس، بموقع و بلکه جلوتر از نظام حرکت مي‌کنند و سيزده آبان امسال هم ثابت کردند که هماهنگي و حمايت ويژه‌اي از مواضع نظام و دولت دارند. اين مردم اربعين را به عنوان پديده بسيار بزرگ ديني و مذهبي به جهان معرفي مي‌کنند و سيزده آبان را به حادثه مهم ايراني و ضد استکباري تبديل مي‌کنند. اين مردم به وظيفه خود عمل مي‌کنند پس ما با پشتيباني اين ملت غيور، نبايد نگراني داشته باشيم و با تلاش و کوشش پيوسته، بايد کاستي‌ها و کمبودها را جبران کنيم. البته من به استانداران ايمان و اعتقاد دارم و مي‌دانم که مي‌توانند کارها را انجام دهند.