فرصتي براي انقلاب معدني

وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به شرايط کشور، امروز بهترين فرصت براي انقلاب معدني است و در اين چارچوب اتاق فکر معدن و صنايع معدني راه اندازي مي‌شود.

به گزارش ايرنا، رضا رحماني در آيين معارفه رييس جديد سازمان نظام مهندسي معدن افزود: کار ايجاد اتاق فکر معدن از اين هفته آغاز شده است تا ساختار آن درست شود اما نيازي نيست اين مجموعه دولتي باشد؛ بلکه آغاز کار با ماست.

رحماني ادامه داد: معدن ظرفيت بي بديلي در کشور است و به گفته برخي کارشناسان، مي‌تواند جايگزين نفت شود و در اقتصاد ملي ايفاي نقش کند.


بازديد «ذوالقدر» از شرکت قطعه‌ساز خودرو

مشکلات و گرفتاري‌هاي قانوني و اجرايي يک شرکت قطعه ساز خودرو با حضور نماينده مردم تهران در مجلس بررسي شد. سيده فاطمه ذوالقدر در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينکه به منظور پيگيري مشکلات توليدکنندگان و صنعتگران از شرکت قطعه ساز خودرو و يک کارخانه چيني بازديد داشتم، اظهار داشت: در اين بازديدها مدير عامل يک کارخانه توليد قطعه خودرو، افزايش سه برابري قيمت ارز و کمبود مواد اوليه توليد را از مشکلات اصلي توليدکنندگان قطعه و لوزام يدکي خودرو برشمرد و گفت پرداخت نشدن مطالبات قطعه‌سازان توسط خودروسازان به کمبود نقدينگي قطعه‌سازان دامن زده و مشکلات اين صنعت را دو چندان کرده است.


اروپايي‌ها مي‌خواهند زمان بگيرند

رئيس اتاق مشترک ايران و عراق گفت: حتي اگر طرح اروپا انجام هم نشود، مشکلي در فروش نفت ايران و تهيه کالا وجود ندارد هرچند نمي‌توانيم بگوييم اين تحريم‌ها بدون اثر هستند. به گزارش خبرگزاري تسنيم، يحيي آل‌اسحاق با ابراز اينکه "اگر در سه حوزه بتوانيم اقدامات عملياتي انجام دهيم، مشکلات ايران کمتر خواهد شد"، عنوان کرد: ايران بايد از نظر درآمدي، تأمين کالا و نقل و انتقالات پول اقدامات لازم را انجام دهد و همه اين موارد مشروط به عملياتي شدن است که بخش مهمي‌از آن به‌عهده اروپا است. اروپايي‌ها در حال حاضر چنين ادعايي را دارند اما نگراني از اين است که اروپايي‌ها مي‌خواهند زمان بگيرند.

صنعت و معدن

وجود کالا در انبارها به منزله احتکار نيست

مديرکل دفتر خدمات بازرگاني وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: آمارها در مورد عرضه کالاي احتکار شده از مراجع غير رسمي، مبناي درستي ندارد.به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، محمد قبله با تشريح لسفه تشکيل ستاد تشديد مبارزه با احتکار افزود: به دنبال نوسانات ارزي در کشور، ستاد تشديد مبارزه با احتکار با هدف ممانعت از ايجاد اختلال در عرضه کالا به بازار و همچنين احتکار کالاها در انبار تشکيل شد.وي بيان داشت: البته وزارت صنعت، معدن و تجارت با توجه به مباني دقيق وارد کار شد و مفهوم احتکار را در اين حوزه اعلام کرد.قبله افزود: صرف وجود هر کالايي در انبارها احتکار نيست، از اين رو وقتي فرآيندي احتکار تشخيص داده مي‌شود که اولا کالا در مراکزي غير از انبارهاي ثبت شده در سامانه جامع انبار نگه داري شوند و يا جريان توزيع از انبار با تغييراتي نسبت به روال پيشين روبرو شود .

حمايت از توليد تنها راه برون‌رفت

از شرايط تحريم است

نايب رئيس کميسيون کشاورزي اتاق تعاون ايران گفت: راهي که مي‌توان از طريق آن تحريم‌ها را دور زد تنها و تنها حمايت از توليد با کيفيت داخلي و قابل رقابت در بازارهاي جهاني است. دولتمردان ما با منابعي که در اختيار دارند در بخش توليد سرمايه‌گذاري کنند. ارسلان قاسمي‌(نايب رئيس کميسيون کشاورزي اتاق تعاون ايران) در گفت‌وگو با اقتصادي ايلنا، در خصوص تاثير تحريم‌هاي امريکا بر اقتصاد کشور و راه‌حل برون رفت از اين شرايط اظهار کرد: ما بايد از چند زاويه به اين تحريم‌ها نگاه کنيم که يکي از اين مباحث اين است که موثرترين طرف تحريم ما امريکا است و ما در 40 سال پس از انقلاب همواره توسط امريکايي‌ها تحريم بوده‌ايم و مسئله جديدي نيست اما تفاوت آن با دفعات قبل اين است که دولت امريکا تحريم‌هاي امسال را با چاشني خبري همراه کرده و جو تبليغاتي سنگيني براي آن ايجاد کرده است.وي افزود: اين تحريم‌ها را اگر با تحريم‌هاي قبل مقايسه کنيم،‌ در تحريم‌هاي قبل هم‌پيمانان امريکا بيشتر کشورهاي دنيا بودند و ما تنها بوديم اما در حال حاضر تنها چند کشور محدود با امريکا همکاري مي‌کنند که شامل رژيم آل سعود، رژيم صهيونيستي، بحرين و امارات هستند و ما و باقي دنيا در يک طرف قرار داريم.

تعيين تکليف ساندروهاي پيش فروش شده

از زبان مديرعامل سايپا

مديرعامل سايپا با اعلام اينکه براي حفظ منافع مشتريان طرحي را براي تأمين قطعات ساندرو پيش بيني کرده ايم، گفت: در حال حاضر تعهدات شرکت به مشتريان بيش از قطعات سي کي دي موجود در انبارهاست. محمدرضا سروش در گفت‌وگو با خبرگزاري تسنيم، در پاسخ به اين پرسش که با خروج رنو از کشور تکليف خودروهاي ساندرو پيش فروشي که هنوز به دست مشتريان نرسيده چيست، اظهارداشت: در حال حاضر تعهدات شرکت به مشتريان بيش از قطعات سي کي دي موجود در انبارها است. به همين دليل همکاران ما در شرکت پارس خودرو در تلاش براي اتخاذ تمهيداتي مناسب با همکاري وزارت صنعت هستند.

وي با اعلام اينکه براي حفظ منافع مشتريان طرحي را براي تأمين قطعات ساندرو پيش بيني کرده ايم، افزود: هنوز اين طرح به جمع بندي نرسيده البته اگربه نتيجه نرسيم خودروهاي ديگر را جايگزين اين محصول خواهيم کرد.

ريس انجمن کيفيت ايران تشريح کرد؛

گروه صنعت و معدن: محصولات و کالاهاي ايراني عمدتا از کيفيت لازم برخوردار نيستند و همين امر مانع بزرگي در راه صادرات به ساير کشورها و به خصوص کشورهايي است که از نظام استانداردسازي يکپارچه و قدرتمندي برخوردار هستند. در نشستي که روز گذشته با حضور رئيس انجمن کيفيت ايران و خبرنگاران رسانه‌ها برگزار شد آخرين خبرهاي مربوط به اين حوزه مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

  • وضعيت نامناسب کيفيت

به گزارش خبرگزاري فارس، فرزين انتصاريان روز گذشته در نشست خبري با اشاره به برگزاري مراسم روز ملي کيفيت، گفت: وضعيت کيفيت در کشور چندان مناسب نيست، مردم از کيفيت اتومبيل‌هاي ساخت ايران چندان راضي نيستند، کيفيت صنعت ساختمان سوالات گسترده‌اي را ايجاد کرده است و اينکه آيا وضعيت صنعت ساختمان در کشوري که روي خط زلزله قرار دارد، حتما بايد بهتر از اين باشد.

  • مسکن مهر مشکل کيفيت دارد

رئيس انجمن مديريت کيفيت ايران بيان داشت: مشکل عمده مسکن مهر مشکل کيفيت است که در اين مورد نه در زمينه ساختمان سازي رعايت استانداردهاي لازم شده و نه در زمينه‌هاي شهرسازي زير ساخت‌هاي لازم مطابق استانداردهاي جهاني رعايت شده است، در زمينه‌هاي ديگر هم مسائل به همين شکل است.

وي بيان داشت: براي توسعه کيفيت دو نوع اقدام ضروري است يکي اقداماتي را که در سطح بنگاه توليدي خدماتي اتفاق مي‌افتد و دوم اقداماتي که بايد در سطح کلان کشور صورت بگيرد.

انتصاريان بيان داشت: تاکنون در زمينه اقداماتي که کارخانجات و بنگاه‌هاي توليدي و خدماتي بايد انجام دهند، صحبت‌هاي بسياري شده و فعاليت‌هاي گسترده‌اي هم صورت گرفته و در نتيجه ما شاهد توسعه مديريت کيفيت در بسياري از بنگاه‌هاي توليدي بوده‌ايم، اما اگر بخواهيم موضوع کيفيت را فراتر از بنگاه‌هاي اقتصادي بنگاه توليد ببينيم، زيرساخت‌هاي مهمي‌براي توسعه کيفيت در کشور لازم است، شايد مهمترين آنها نظام استانداردسازي باشد.

وي با بيان اينکه تفاوت عمده کشورهاي پيشرفته از کشورهاي در حال توسعه تفاوت نظام استاندارد سازي آن‌ها است، افزود: تاکنون انجمن مديريت کيفيت در زمينه توسعه زيرساخت‌هاي کيفيت براي بهتر شدن وضعيت سازمان‌ها اقدامات گسترده‌اي انجام داده و فعاليت‌هايي هم در زمينه توسعه مديريت توسعه کيفيت در سطح کلان کشور صورت گرفته که مهمترين آنها پژوهشي براي مرکز پژوهش‌هاي مجلس بوده که اين پژوهش‌ها پس از حدود 4 سال منجر به تدوين و تصويب قانون جديد استاندارد در کشور شده که تحت نام قانون تقويت و توسعه استاندارد به دولت ابلاغ شد. انتصاريان بيان داشت: اين قانون يکي از ابزارهاي اساسي براي توسعه کيفيت در کشور به شمار مي‌رود.

  • اساسنامه سازمان حمايت بازنگري مي‌شود

وي با بيان اينکه اساسنامه سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان در حال بازنگري است، بيان داشت: اگر مصرف‌کننده زيان ببيند و طرف مقابل جريمه شود، جريمه به حساب خزانه دولت واريز مي‌شود در حايل که در اصلاح اساسنامه وجه به مصرف کننده بر مي‌گردد.

  • لزوم يکپارچه‌سازي مقررات فني خودرو در کشور

رئيس انجمن مديريت کيفيت ايران بيان داشت: اکنون نياز است براي خودروسازي در کشور به صورت يکپارچه مقررات فني وجود داشته باشد و اين مقررات همه استانداردها در آن در نظر گرفته شده باشد. وي با بيان اينکه انجمن کيفيت يک نهاد نظارتي است، گفت: اين مجموعه متشکل از افرادي است که علاقمند به توسعه کيفيت است و در واقع ما مدعي کيفيت هستيم و موظف به ارائه راهکار در اين زمينه هستيم. انتصاريان در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه راهکار انجمن براي نظارت به کالاهاي صادراتي و وارداتي چيست، گفت: انجمن در سازمان توسعه تجارت با همکاري سازمان استاندارد، اتاق بازرگاني و اتاق تعاون مکتوبي را تحت عنوان نظام مديريت کيفيت صادرات تدوين کرديم و آيين نامه مذکور به تصويب شوراي عالي صادرات رسيد و تکاليف مشخصي براي اجراي اين آيين‌نامه تعيين شد، اما اين آيين‌نامه که ۴ وزير موظف به اجراي آن شدند، اجرايي نشد.

وي بيان داشت: يکي از بندهاي اين آئين‌نامه بحث صادرات به کشورهاي همجوار بود و در آن سازوکارهاي مختلفي در نظر گرفته شده بود که اگر رعايت مي‌شد مشکلات ما در زمينه صادرات کمتر بود.

رئيس انجمن مديريت کيفيت ايران با بيان اينکه البته سازمان استاندارد در زمينه صادرات به کشورهاي مختلف از جمله عراق يک سري اقدامات را انجام داده است، بيان داشت: در حال حاضر با ترکيه روابط تجاري خاصي داريم که حتي در جريان تحريم هم تا حدود زيادي به آن اميدوار هستيم.

  • استاندارد لازم براي صادرات به ترکيه را نداريم

وي افزود: واردات از ترکيه، ترکيه را ملزم به رعايت اجراي استانداردهاي داخلي ما مي‌کند، ولي صادرات ما به ترکيه به دليل اينکه نظام استانداردسازي اين کشور هماهنگ با استانداردهاي اروپا است، نيازمند داشتن گواهينامه CE است که مورد نظر اتحاديه اروپاست و گرفتن گواهينامه CE بسيار کار پيچيده و سختي است و در نتيجه ما با يک ترمز بسيار بزرگي براي صادرات به ترکيه برخورد مي‌کنيم و صادرات به اين کشور در حد صادرات به کشوري اروپايي مثل آلمان از لحاظ رعايت مقررات استاندارد است. رئيس انجمن مديريت کيفيت ايران بيان داشت: برخي از کشورهاي هم جوار ايران از جمله آذربايجان هم براي تعيين استانداردهاي خود رويکرد نوين استاندارد سازي دارند و از آنجا که نظام استانداردسازي ما با آنها فاصله دارد و داراي معيارهاي متفاوتي با هم هستيم، در عمل توليد کنندگان و صادرکنندگان ما به مشکل برمي‌خورند که اميدواريم با استقرار قانون تقويت و توسعه استاندارد اين مشکلات برطرف شود. وي در پاسخ به سوال فارس که آيا مانع قانوني در مورد اجراي آيين‌نامه مذکور وجود داشته است، گفت: خير مانعي نبوده، اما در کشور ما اجراي آيين‌نامه‌ها براساس درک نياز فرد است و مصوبات گاهي براساس تصميم يک فرد ممکن است به اجرا در بيايد و در صورت نبود آن فرد در يک پست ممکن است مصوبه کنار گذاشته شود. انتصاريان بيان داشت: قانون تقويت و توسعه استاندارد براي سازمان استاندارد جايگاهي را تعريف کرده که مستقل از دستگاه‌هاي اجرايي، مطالبه‌گر اين موارد باشد. به گزارش فارس مراسم روز ملي کيفيت ايران و اختتاميه پانزدهمين دوره ارزيابي ملي کيفيت ايران و تقدير از سازمان‌هاي برتر روز سه‌شنبه 22 آبان ماه 1397 در اتاق بازرگاني ايران با حضور مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار مي‌شود.

جمهوري اسلامي‌ايران با حضور 60 شرکت در فضايي به مساحت مفيد ۱۲۰۰ مترمربع پيشتاز در مشارکت در نمايشگاه بين المللي بغداد است. به گزارش ايرنا، 'ناصر بهزاد' رايزن بازرگاني ايران در عراق در حاشيه بازديد از پاويون ايران در نمايشگاه بين المللي بازرگاني عراق اعلام کرد: در چهل و پنجمين نمايشگاه بين المللي بغداد ۶۰ شرکت ايراني توليدات خود در بخشهاي مختلف غذايي، ساختماني، بهداشتي، فرش، زعفران، ماشين آلات، فولاد و ميلگرد، تجهيزات خودرو، لوله و پروفيل، صنايع پلاستيکي، فراورده‌هاي کشاورزي و تبديلي، خدمات فني و مهندسي، دستگاههاي خطوط توليد و غيره به نمايش گذاشته اند. رايزن بازرگاني ايران درعراق اشاره داشت: اين پاويون با مجوز سازمان توسعه تجارت ايران با حضور سفير ايران در عراق و دبيرکل اتاق بازرگاني مشترک ايران و عراق و ساير مقامات دو کشور روز شنبه در بغداد افتتاح شد.

نخستين جلسۀ رحماني، وزير جديد صمت با تشکل‌ها با موضوع صادرات برگزار شد.

به گزارش ايلنا، رسول خليفه سلطاني دبير انجمن توليدکنندگان فولاد ضمن حضور در اين جلسه، طي گزارشي جزئيات درخواست فولادي‌ها را تشريح کرد. وي با اشاره به اينکه روش غلط تعيين ارزش پايۀ صادراتي باعث شده واحدهاي فولادي صادرکننده مجبور باشند بيش از قيمت واقعي صادرات محصولات شان تعهد بازگشت ارز صادراتي بدهند، گفت: اين امر بدان معناست که اين واحدها بايد براي بازگشت ارزي که وجود خارجي ندارد تعهد بدهند . دبير انجمن توليدکنندگان فولاد افزود: صادرکنندگان فولاد به ناحق و به دليل آمار اشتباه متهم به بازنگرداندن ارز صادراتي خود شده اند؛ درحالي که قضاوت‌ها براساس اطلاعات نادرست و شايد جهت دار انجام مي‌شود. واحدهاي توليدي صادرکنندۀ فولاد براي حضور بلندمدت در اين عرصه، قطعا ارز صادراتي خود را با روشهاي مختلف به چرخۀ اقتصادي کشور بازمي‌گردانند.

صادرات ايران به آفريقا ۱۷ درصد افزايش يافت

مديرکل دفتر عربي آفريقايي سازمان توسعه تجارت از افزايش ۱۷ درصدي صادرات ايران به آفريقا در نيمه اول سال ۱۳۹۷ خبر داد. به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، فرزاد پيلتن گفت: صادرات ايران به کشورهاي آفريقايي در ۶ ماهه اول سال جاري به ۳۹۷ ميليون دلار رسيد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، نشان دهنده افزايش ۱۷ درصدي است. وي افزود: مقاصد اصلي صادراتي ايران به قاره آفريقا طي دوره مذکور شامل کشورهاي مصر، کنيا، سودان، آفريقاي جنوبي، تونس، مغرب، موزامبيک، تانزانيا،جيبوتي و سومالي بوده است. گفتني است، مهمترين کالاهاي صادراتي ايران به قاره آفريقا شامل آهن و فولاد، قيرنفت، گاز مايع، محصولات شيميايي، سيمان، خميرهاي غذايي، بيسکويت و شکلات، کف پوش، پارافين، وازلين ،روغن موتور و کشمش است.

افزون بر 387 ميليون دلار کالا

از مرز مهران به عراق صادر شد

معاون امور بازرگاني و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان ايلام گفت: 387 ميليون و 258 هزار و 661 دلار کالا از ابتداي سال جاري تا پايان مهرماه از مرز بين المللي مهران به کشور عراق صادر شده است. سعيد شريفي در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: اين ميزان کالا با بيش از 570 هزار تن مربوط به صادرات استان ايلام بوده که در مدت ياد شده از اين مرز به عراق صادر شده است. به گفته وي، اين ميزان کالاي صادراتي نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزايش 27 درصدي را نشان مي‌دهد. معاون امور بازرگاني و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت ايلام تاکيد کرد: عمده‌ترين اقلام صادراتي در اين مدت مصالح ساختماني، محصولات فلزي، کشاورزي، پلاستيکي، خودرو، قطعات خودرو، مواد پتروشيمي‌بوده است. به گزارش ايرنا، شهر مرزي مهران در استان ايلام با حدود 230 کيلومتر فاصله با بغداد نزديک‌ترين شهر مرزي کشورمان به پايتخت عراق و عتبات عاليات اين کشور است که امروز به کانون فعاليت‌هاي صادراتي و تردد زوار با کشور همسايه تبديل شده است. روزانه به طور متوسط 600 کاميون حامل کالاي صادراتي و بازرگاني از مرز بين المللي مهران پس از تشريفات گمرکي به کشور عراق صادر مي‌شود.

امضاي ۵۷ ميليارد دلار قرارداد

در نمايشگاه واردات چين

قراردادهايي به ارزش ۵۷.۸۳ ميليارد دلار براي سال آينده در نمايشگاه بين المللي واردات چين بسته شد. به گزارش خبرگزاري تسنيم به نقل از رويترز، چاينا ديلي در روز شنبه اعلام کرد که قراردادهايي به ارزش 57.83 ميليارد دلار براي سال آينده در نمايشگاه بين المللي واردات چين بسته شدند. اين نمايشگاه که از 5 تا 10 نوامبر داير بود، هزاران شرکت خارجي را به همراه خريداران چيني گرد هم آورد و تلاشي بود براي نشان دادن ظرفيت واردات دومين اقتصاد بزرگ دنيا. نمايشگاه واردات چين در روز شنبه پايان يافت. معاملات تجهيزات هوشمند به 16.46 ميليارد دلار رسيد، در حالي که ارزش معاملات وسايل الکترونيکي و لوازم خانگي 4.33 ميليارد دلار بود.

با امضاي تفاهمنامه مشترک کليد خورد؛

سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي ايران و اتاق بازرگاني ايرانيان مقيم چين- گوانجو تفاهمنامه همکاري‌هاي مشترک را امضا کردند.

به گزارش تارنماي وزارت صنعت، معدن و تجارت، اين تفاهمنامه به امضاي «صادق نجفي» معاون وزير صنعت، معدن و تجارت به نمايندگي از سازمان صنايع کوچک و «سعيد اعتصامي» رييس هيات مديره اتاق بازرگاني ايرانيان مقيم چين، رسيد.

سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي ايران به عنوان مرجع ذيصلاح در راهبري و کمک به توسعه و رفع مشکلات صنايع کوچک ايران محسوب مي‌شود و ماموريت حمايت از صنايع کوچک و متوسط مستقر در شهرک‌ها و نواحي صنعتي کشور و کمک به فرآيند تامين، توليد، بازاريابي و صادرات آنها را بر عهده دارد.

اتاق بازرگاني ايرانيان مقيم چين- گوانجو نيز متشکل از شرکت‌هاي رسمي‌و قانوني ايرانيان مقيم چين و داراي تجربيات ارزنده در عرصه انتقال فناوري، بازرگاني، سرمايه گذاري مشترک خارجي، تامين کالا و تجهيز خطوط توليد است.

اين تفاهمنامه با هدف ارائه خدمات مورد نياز سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي ايران و همچنين بنگاه‌هاي هدف صنعتي و خدمات کسب و کار مستقر در شهرک‌ها و نواحي صنعتي استان‌هاي جنوبي چين امضا شد.

همکاري‌ها در زمينه صنعت، بازرگاني، تامين قطعات، انتقال فناوري، تامين سرمايه، خدمات مشاوري و خدمات آموزشي است.

همچنين براساس اين تفاهمنامه مقرر شد کارگروهي مشترک با محور نمايندگان ذيربط اتاق و سازمان تشکيل شود و هر ماه گزارش پيشرفت‌ها و اقدام‌هاي عملياتي را تا دستيابي به نتيجه، به طرف‌هاي تفاهمنامه ارايه و پيگيري کند.

از سوي ديگر، 2 طرف توافق کردند از ظرفيت‌هاي قانوني خود براي پيشبرد همکاري مشترک و الزام نهادهاي زيرمجموعه خود حداکثر استفاده را داشته باشند.

گمرک جمهوري اسلامي‌در بخشنامه‌اي معافيت 59 رديف کالاي اساسي از پرداخت مابه التفاوت ارز را به گمرک‌هاي اجرايي ابلاغ کرد و براين اساس سه هزار و 696 رديف کالايي در فهرست اين معافيت‌ها قرار گرفتند.

به گزارش ايرنا، هيات وزيران 16 مردادماه امسال مصوب کرد واردکنندگاني که ارز دولتي از سيستم بانکي دريافت کرده بودند، از اين تاريخ به بعد بايد براي ترخيص کالا از گمرک، تاييديه سازمان حمايت از مصرف کنندگان‌ و توليد کنندگان را بگيرند؛ همان زمان از سوي هيات وزيران فهرست برخي کالاها تعيين و اعلام شد که اين کالاها از پرداخت مابه التفاوت ارز معافند.

پس از انتقاد واردکنندگان و توليدکنندگان به اين مصوبه، اصلاحاتي انجام شد و فهرست کالاهاي مشمول معافيت به سه هزار و 519 قلم افزايش يافت.

در 25 شهريور ماه، 173 قلم کالاي ديگر در حوزه کشاورزي، معادن، شيميايي، برق، الکترونيک، فلزي، لوازم خانگي، ماشين سازي و تجهيزات ديگر به فهرست کالاهاي معاف از پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز افزوده شد.

سپس دوم مهر ماه امسال «محمد شريعتمداري» وزير سابق صنعت، معدن و تجارت در نامه‌اي به «عبدالناصر همتي» رئيس کل بانک مرکزي، فهرست سوم مشمول اين معافيت را ابلاغ کرد.

«رضا رحماني» وزير صنعت، معدن و تجارت که به تازگي سکان اين وزارتخانه را در دست گرفته است، در14 آبان ماه در نامه‌اي به «عبدالناصر همتي» رئيس کل بانک مرکزي فهرست چهارم کالاهاي مشمول اين معافيت را ابلاغ کرد.

وزير صنعت در نامه خود تاکيد کرد که همه تعرفه‌هاي گمرکي ديگر به جز مواردي که توسط ساير دستگاه‌هاي اجرايي اعلام شود، مشمول اين معافيت نيستند.

بيشتر کالاهايي که در فهرست چهارم قرار دارند، در گروه کالاهاي اساسي در حوزه‌هاي گاو دو منظوره، جوجه يک روزه گوشتي و تخم گذار، شترمرغ بالغ مولد، تخم نطفه دار جوجه و شترمرغ، دانه کنجد، نيترات سديم، مخلوط‌هاي نيترات و کودهاي ميکرو معدني هستند و در مقابل، براي برخي از رديف تعرفه‌ها عبارت «براي واحدهاي توليدي» قيد شده است يعني اينکه در صورت واردات اين رديف‌ها توسط واحدهاي توليدي از پرداخت مابه التفاوت ارز معاف هستند.

«علي معقولي» مديرکل واردات و امور مناطق آزاد ويژه گمرک نيز 20 آبان ماه اين بخشنامه را به گمرکات اجرايي سراسر کشور ابلاغ کرد.

بر اساس تصميم دولت، ديگر کالاهاي وارداتي که مشمول اين معافيت نيستند، اگر با نرخ ارز دولتي وارد کشور شده باشند، بايد 2800 تومان بابت هر دلار بپردازند.

قرارداد مشارکت 40 شرکت ايراني متخصص در زمينه ساختمان در بزرگ‌ترين شهرک تخصصي سلطنت عمان با نام 'سندان' به امضا رسيد.

به گزارش سفارت ايران در مسقط ، اين قرارداد که با حضور حجت الاسلام و المسلمين محمدرضا نوري شاهرودي سفير جمهوري اسلامي‌ايران در عمان امضا شد ، به شرکت‌هاي تخصصي ايراني در زمينه ساختمان اجازه خواهد داد تا با عرضه کالاهاي خود در سلطنت عمان ، امکان فروش آن و در نتيجه توسعه تجارت با اين کشور را فراهم کنند.

به عقيده کارشناسان اقتصادي ، با توجه به وضعيت جغرافيايي کشور عمان، حضور شرکت‌هاي تخصصي ايراني در بازار امور ساختماني اين کشور مي‌تواند فرصت مناسبي براي تجارت با کشورهايي آفريقايي و يمن را هم فراهم کند.

اين گزارش مي‌افزايد : شهرک سندان در حومه شهر مسقط پايتخت عمان قرار دارد و قرار است اوايل سال 2019 ميلادي به عنوان بزرگ‌ترين شهرک مصالح ساختماني عمان افتتاح شود. مسئولين عماني قرار است يکي از بزرگ‌ترين خيابان‌هاي اين شهرک را به نام ايران مزين کنند .

سفير جمهوري اسلامي‌ايران در حاشيه امضاي اين قرارداد به تلويزيون دولتي عمان گفت : با توجه به سطح روابط خوب بين جمهوري اسلامي‌ايران و سلطنت عمان و وجود اشتراکات فراوان ، قرابت‌هاي فرهنگي ، همجواري و همچنين افزايش روزافزون سطح روابط اقتصادي و تجاري در دو سال اخير، اين قرارداد را به عنوان فرصتي بسيار خوب براي حضور و مشارکت شرکت‌هاي ايراني در زمينه مصالح ساختماني جهت ورود به بازار عمان مي‌دانيم . نوري شاهرودي همچنين با ابراز رضايت از سطح روابط تجاري دو کشور ، چشم انداز اين روابط را بسيار خوب ارزيابي کرد.

ايران و عمان از ديرباز از روابط اقتصادي مناسبي برخوردارند و طي سال‌هاي اخير همکاري‌هاي تجاري دو کشور به دليل همکاري‌هاي بانکي رشد سريعي داشته است.

سلطنت عمان که در ميان کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج فارس سياست مستقلي نسبت به مسائل منطقه و به خصوص همکاري با جمهوري اسلامي‌ايران دارد ، تلاش زيادي براي آغاز گفت وگوهاي تهران و کشورهاي غربي براي حل اختلاف بر سر فعاليت‌هاي هسته‌اي به عمل آورد.

بانک مسقط که يکي از بزرگ‌ترين بانک‌هاي عمان محسوب مي‌شود بعد از توافق هسته‌اي و لغو تحريم‌ها، اولين بانکي بود که اسفندماه 1394 در ايران شعبه داير کرد.

هفدمين نشست کميسيون مشترک اقتصادي دو کشور تير ماه گذشته در مسقط با حضور وزير صنعت ، معدن و تجارت کشورمان برگزار شد و طي آن دو طرف، توافقنامه ضمانت صادرات را امضا کردند.

با توجه به تسهيلاتي که عمان براي ورود اتباع ايراني در نظر گرفته است ، در اقدامي‌متقابل، دريافت رواديد سفر به ايران براي اتباع عماني از اواسط مهر ماه گذشته لغو شد.