رايزني عربستان براي کاهش توليد نفت

رويترز به نقل از دو منبع آگاه خبر داد عربستان سعودي در حال مذاکره با اوپک و متحدان اين گروه درباره پيشنهاد کاهش روزانه يک ميليون بشکه‌اي توليد نفت است.به گزارش ايسنا، اين منابع اظهار کردند اين مذاکرات هنوز نهايي نشده و به کاهش صادرات ايران بستگي دارد.نفت برنت حدود ۱۹ درصد و و وست تگزاس اينترمديت آمريکا ۲۰ درصد از اوج قيمتش در اکتبر کاهش يافته است. هر دو قيمت پايه هفته گذشته براي پنجمين هفته متوالي به کاهش هفتگي تن دادند.کميته نظارتي مشترک وزيران اوپک و غيراوپک که رياست آن در دست عربستان سعودي و روسيه است، روز يکشنبه براي ارزيابي وضعيت بازار، در ابوظبي ديدار خواهند کرد. نشست بعدي اوپک ششم دسامبر در وين برگزار مي‌شود.


افتتاح دو نيروگاه بهبهان و ماکو

خباز پيشه مجري طرح‌هاي نيروگاهي بخش خصوصي شرکت برق حرارتي گفت: ۷۰ درصد سرمايه راه اندازي اين دو نيروگاه خارجي و ۳۰ درصد داخلي بوده است.به گزارش مهر، وي با اعلام اينکه در هفته جاري شاهد افتتاح دو نيروگاه در ماکو و بهبهان هستيم، گفت: اين دو نيروگاه از فروردين ماه به صورت عملياتي مورد بهره برداري قرار گرفته اند.وي با اشاره به اينکه بخش خصوصي سالانه هزار مگاوات پروژه مرتبط با حوزه صنعت برق را اجرا مي‌کند، افزود: نيروگاه‌هاي گازي در شرايطي مورد استفاده قرار مي‌گيرند که امکان استفاده از نيروگاه‌هاي بخار و آبي براي تأمين برق مورد استفاده کشور، توانايي لازم را نداشته باشند.


افزايش 4 هزار مگاوات توليد برق خورشيدي

همايون حائري معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي گفت: با جذب بخش خصوصي و همراهي مسئولان ظرفيت توليد برق خورشيدي تا پايان دولت دوازدهم به 4 هزار مگاوات مي‌رسد.به گزارش‌ ايسنا، وي در آئين افتتاح نيروگاه خورشيدي 10 مگاواتي در قم با تاکيد بر ضرورت توسعه زيرساختها در توليد برق از انرژي‌هاي پاک به جاي فسيلي، عنوان کرد: حرکتي در جهت توليد برق از انرژي‌هاي پاک به ويژه خورشيدي در وزارت نيرو آغاز شده است که تا پايان دولت دوازدهم نيز تداوم دارد.حائري بيان کرد: تا پايان سال 95 ظرفيت توليد برق از انرژي خورشيدي به ميزان 250 مگاوات بود و در سال 96 به 500 مگاوات رسيد و تا پايان امسال تا 1000 مگاوات خواهد رسيد.

مصرف گاز در استان سمنان

۶ درصد افزايش يافت

عليرضا شريفي نژاد مديرعامل شرکت گاز استان سمنان بابيان اينکه صرفه‌جويي مانع افت فشار گاز نقاط سردسير خواهد شد، گفت: مصرف گاز استان طي مهرماه امسال شش درصد افزايش داشت.وي در گفتگو با مهر، ضمن بيان اينکه ميزان مصرف در مهرماه ۹۷ نسبت به همين بازه زماني سال گذشته شش درصد افزايش‌يافته است، ابراز داشت: با سرد شدن هوا ميزان مصرف گاز نيز فزوني خواهد يافت بنابراين انتظار مي‌رود مردم با صرفه‌جويي مانع افت فشار گاز در نواحي سردسير شوند.وي بابيان اينکه پيش‌بيني مي‌شود طي فصل سرما مصرف روزانه گاز استان سمنان به بيش از پنج ميليون مترمکعب در روز برسد، اضافه کرد: اقدامات ساده‌اي نظير پوشاندن دريچه‌هاي کولر، نصب درزگير پنجره‌ها، پوشيدن لباس گرم، استفاده از وسايل گرمايشي استاندارد و نصب پرده ضخيم در جلوپنجره‌ها و غيره مي‌تواند به کاهش مصرف گاز و جلوگيري از اعمال محدوديت مصرف صنايع و نيروگاه‌ها کمک کند.

ضرورت يافتن منابع جديد

تامين آب شهرهاي غرب استان تهران

محمدرضا بختياري مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در آيين معارفه و قدرداني مديرعامل آبفاي شهرها و شهرک‌هاي غرب تهران مهم‌ترين معضل اين منطقه از استان تهران را يافتن منابع جديد تامين آب دانست.وي تک‌منبعي‌بودن فرايند تامين آب شهرهاي غرب استان تهران از طريق منابع زيرزميني (چاه‌ها) را عمده‌ترين دغدغه آبفاي شهرها و شهرک‌هاي غرب تهران عنوان کرد و گفت: اولويت اصلي مديرعامل جديد اين شرکت بايد يافتن راهکارهاي لازم براي بهره‌مندي اين شهرها از منابع سطحي باشد.در اين نشست، با حکم مديرعامل آبفاي استان تهران، مهدي اکبريان به عنوان مديرعامل جديد آبفاي شهرها و شهرک‌هاي غرب تهران منصوب شد.بختياري با تاکيد بر توجه به مقوله کاهش هزينه‌ها و اصول شرکت‌داري خاطرنشان کرد: منطق شرکت‌داري حُکم مي‌کند که علاوه بر تلاش براي افزايش درآمدها، چاره‌انديشي لازم براي کاهش هزينه‌ها را نيز مد نظر داشته باشيم.

ايران از ورود کنتور برق بي نياز شد

ميثم جلالي مدير يک شرکت دانش بنيان اعلام کرد: با فعاليت سه شرکت توليدکننده کنتور در داخل کشور، ايران از ورود کنتور برق بي نياز شد.وي در گفت و گو با ايرنا نياز سالانه کشور به کنتور برق را 2.5 تا 3 ميليون دستگاه بيان کرد و افزود: اين تعداد کنتور در گذشته از برخي کشورهاي اروپايي و آسيايي مانند فرانسه و چين وارد مي‌شد که با خودکفا شدن کشور در اين زمينه، از خروج سالانه يک ميليارد دلار ارز جلوگيري شد.وي کيفيت و قيمت محصولات داخلي را قابل رقابت با نمونه‌هاي خارجي دانست و گفت: قيمت هر دستگاه کنتور تا پيش از ورود شرکت‌هاي ايراني به اين عرصه در زمان دلار حدود 800 تا يک هزار توماني – نزديک به 200 تا 300 هزار تومان بود اما با فعاليت شرکت‌هاي دانش بنيان در اين زمينه، با وجود افزايش نرخ دلار، قيمت کنتور برق ثابت ماند.وي اظهار داشت: نزديک به 85 درصد نياز بازار داخلي توسط اين شرکت و 15 درصد باقيمانده نيز توسط دو شرکت داخلي ديگر تامين مي‌شود.

در پی دومين عرضه نفت خام در بورس صورت گرفت؛

گروه انرژی: بورس براي نوبت دوم رنگ نفت به خود گرفت و يک ميليون بشکه‌ نفت خامي‌که قرار بود از اين طريق به فروش برسد، ديروز با فروش ۷۰۰ هزار بشکه محقق شد.

فرآيندي که وزارت نفت آن را مثبت تلقي و اعلام کرد که بازخوردي که از بخش خصوصي در اين حوزه گرفته رضايت بخش بوده است.به گزارش ايسنا، ششم آبان امسال براي اولين بار يک ميليون بشکه نفت خام سبک در بورس انرژي عرضه شد که درنهايت سه خريدار ۲۸۰ هزار بشکه نفت به قيمت هر بشکه ۷۴ دلار و ۸۵ سنت را معامله کردند. در اين راستا ديروز ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام سبک ايران در بورس انرژي براي دومين مرحله طي يک ماه اخير عرضه شد و به قيمت هر بشکه ۶۴.۹۷ دلار به فروش رسيد. در اين راستا، علي فياضي کارشناس ارشد بازاريابي نفت خام در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به دومين مرحله عرضه نفت خام در بورس گفت: به‌طور کلي قرار بود يک ميليون بشکه نفت خام در بورس عرضه شود که ۳۰۰ هزار بشکه در مرحله اول عرضه شد و ۷۰۰ هزار بشکه باقيمانده ديروز در بورس معامله شد. شرکت ملي نفت به‌عنوان عرضه‌کننده نفت از اين‌که بخش خصوصي وارد اين عرصه شده، بسيار خوشحال است و سعي مي‌کند به‌عنوان عرضه‌کننده انعطاف بيش‌تري در اين حوزه انجام دهد. قطعا اين فرايند ادامه‌دار خواهد بود. کارشناس ارشد بازاريابي نفت خام با تاکيد بر اين‌که شرکت ملي نفت بايد بازخورد مشتريان را درباره عرضه نفت خام در بورس دريافت کند، گفت: شرکت ملي نفت عرضه‌کننده است و اين‌که چانه‌زني خريداران در بورس با خريداران نهايي به چه‌صورت خواهد بود، در حوزه اين شرکت نيست اما بررسي اين عرضه حاکي است که اين روند مثبت بوده و ما بازخورد خوبي از بخش خصوصي گرفته‌ايم و اگر رضايت ادامه داشته باشد، اين روند ادامه پيدا خواهد کرد. فياض درباره مرحله سوم عرضه نفت خام در بورس گفت: سعي مي‌کنيم نگاه مثبتي به عرضه بعدي داشته باشيم. البته هنوز زمان دقيق آن مشخص نيست. قيمت عرضه هم بستگي به قيمت جهاني نفت دارد و با توجه به اين‌که تاريخ عرضه هنوز مشخص نيست، نمي‌توان قيمت قطعي آن را اعلام کرد. هم‌چنين ميزان نفتي که قرار است در مرحله بعد عرضه شود، مشخص نيست اما شرکت ملي نفت سعي مي‌کند بيش‌ترين انعطاف را به خرج دهد و در اين فرآيند سخت‌گيري نکند.

  • بورس نفت در فرآيند عرضه و تقاضا به طور شفاف عمل کند

از سويي ديگر مظفر عليخاني کارشناس اقتصادي افزود: با توجه به تحريم‌ها، دست بخش خصوصي براي صادرات نفت و فرآورده‌هاي نفتي بازتر است ضمن اينکه بخش خصوصي ، محدوديت‌هاي کمتري در اين عرصه دارد.

وي ادامه داد: اگر بورس نفت در فرآيند عرضه و تقاضا به طور شفاف عمل کند رقابت منطقي و عادلانه شکل مي‌گيرد و از بروز شائبه‌هايي مبني بر شکل گيري انحصار و يا شکل انحصار در اين بورس جلوگيري مي‌شود. معاون فني و خدمات اتاق بازرگاني ايران با بيان اينکه شفاف سازي و رقابت از پيش نيازهاي سالم سازي اقتصاد و تجارت است گفت: اميدوارم بورس بتواند به تحقق اين امر مهم براساس عرضه و تقاضاي واقعي کمک کند.

  • دومين عرضه نفت خام در بورس انرژي انجام شد

ديروز رينگ بين الملل بازار فيزيکي بورس انرژي ايران ميزبان عرضه 700 هزار بشکه نفت خام سبک شرکت ملي نفت ايران بود که کل حجم عرضه با ارزشي بالغ بر 6 هزار و 500 ميليارد ريال مورد معامله قرار گرفت.

خريداران اين محموله با ارائه سفارش‌هاي خريد خود ازطريق شرکت‌هاي کارگزاري عضو بورس انرژي ايران به ثبت سفارش در سامانه معاملاتي بورس اقدام کردند. حجم تقاضا براي خريد دومين محموله نفت خام سبک عرضه شده در بازار فيزيکي بورس انرژي ايران به ميزان 700 هزار بشکه بود که در نهايت خريداران با 3 سفارش خريد 210،000، 245،000 و 245،000 بشکه‌اي جمعاً به ميزان 700 هزار بشکه با قبول قيمت 64دلار 97 سنت به ازاي هر بشکه موفق به خريد دومين محموله صادراتي نفت خام سبک ايران در رينگ بين الملل بورس انرژي ايران شدند.

شيوه تسويه معامله به صورت شرايطي است و 20 درصد ارزش معامله به صورت ريالي و 80 درصد ارزش معامله به صورت ارزي تسويه خواهد شد. موعد تحويل محموله متناسب با شرايط مندرج در اطلاعيه عرضه نفت خام سبک که در سايت بورس انرژي ايران موجود است در بازه زماني 20 آذرماه تا 20 دي ماه سال جاري است. در همين رابطه سيدعلي حسيني، مديرعامل بورس انرژي ايران، ضمن اعلام اين خبر افزود: از مزاياي انجام اين معاملات مي‌توان به کاهش ريسک نکول تعهدات طرفين معامله با استفاده از خدمات اتاق پاياپاي، کاهش هزينه‎هاي معاملاتي براي مشتريان در مقايسه با هزينه‌هاي قراردادي معامله در خارج از بورس، شفافيت در قيمت قراردادها و برخورداري از چارچوب مقرراتي جامع در حوزه معاملات و تسويه معاملات اشاره کرد. وي ابراز اميدواري کرد با حمايت روزافزون واحدهاي مربوطه در مجموعه وزارت نفت و تداوم مشارکت خريداران اين محصول در بورس انرژي ايران، شاهد رشد و رونق روزافزون در بورس انرژي ايران باشيم و بازار فروش نفت خام صادراتي و استمرار عرضه اين محصول استراتژيک ضمن افزايش شفافيت و کارايي، بتواند فرصت‌هاي جديدي براي حضور فعالان بخش خصوصي داخلي و خارجي در بازار انرژي ايران فراهم نمايد.

عضو کميسيون انرژي مجلس گفت: امريکا به اين نتيجه رسيده که امکان رساندن صادرات نفت به صفر و قول‌هايي که عربستان مبني بر توان مديريت بازار به آمريکا داده، امکانپذير نيست.علي بختيار در گفت‌وگو با ايلنا، درباره راه‌هاي جديد دور زدن تحريم‌هاي نفتي اظهار داشت: بعد از خروج آمريکا از برجام با تعاملي که کميسيون انرژي مجلس با بخش‌هاي مختلف دولت داشته، راهکارهايي را پيش‌بيني کرده و اجازه‌هايي به دولت و وزارت نفت براي فروش نفت داده و نگران اين موضوع نيستيم که بتوانند صادرات ما را به صفر برسانند.وي افزود: آمريکا مي‌خواست براي 13 آبان شوکي به جهان وارد کند که نفت ايران به صفر مي‌رسد اما اکنون مي‌بينيم که بعضا با رشد صادرات هم به بعضي کشورها مواجهيم، ضمن اينکه راهکارهايي مثل عرضه در بورس انرژي را تجربه مي‌کنيم که يک پرستيژ ملي براي ما است. اين عضو کميسيون انرژي مجلس خاطرنشان کرد: براي وصول پول نفت نيز همه تمهيداتي اتخاذ شده و پکيج کاملي در اختيار دولت قرار دارد که مي‌تواند نسبت به صادرت اقدام کند و اقدامات آمريکا را خنثي مي‌کند. وي بيان کرد: حتما راهکارهايي غير از عوض کردن پرچم‌ها و خاموش کردن رادارها براي دور زدن تحريم‌ها داريم و تمهيداتي براي بخش حمل و نقل، بيمه و نقل و انتقال پول انديشيده‌ايم.

مجيد موافق قديري رييس انجمن صنايع خوراک دام با بيان اينکه نگراني در زمينه واردات نهاده‌هاي دامي‌از آمريکا به کشور وجود ندارد،گفت: حجم اين واردات چشمگير نبوده ضمن اينکه در حال رايزني با کشورهاي جايگزين هستيم.وي درگفتگو با مهر با اشاره به هشدارهاي مطرح شده درباره خريد سويا از آمريکا با وجود آغاز تحريم‌ها، اظهارداشت:قيمت کنجاله سويا و دانه وارداتي از مبدا آمريکا، به دليل کيفيت بالاي محصولات، هميشه بالاتر از اکراين، برزيل وآرژانتين بوده به همين دليل تجار ايراني رغبت کمتري به واردات اين محصولات از آمريکا داشتند.قديري ادامه داد: بنابراين در حال حاضر قيمت آمريکا براي تجار ايراني مناسب تر است و در دوسال اخير واردات دانه از اين کشور بيشتر شده است.وي تصريح کرد: تحريم‌هاي جديد خللي در روند واردات انواع نهاده‌هاي دامي‌توليد خوراک دام و دانه سويا از آمريکا و ديگر کشورهاي جهان نخواهد داشت.

شکرا... حاجي وند مديرکل دفتر امور ميوه‌هاي سردسيري و خشک وزارت جهادکشاورزي گفت: کاهش توليد سيب درختي و تداوم صادرات آن تاثيري بر نرخ در بازار داخلي ندارد بلکه واسطه‌ها و دلالان سبب افزايش قيمت اين محصول در بازار شده اند.وي در گفت و گو با ايرنا درباره علت افزايش قيمت سيب درختي در بازار افزود: با وجود سرمازدگي ابتداي سال باغ‌ها و سال کم آوري سيب درختي و به دنبال آنها کاهش توليد، سيب درختي مورد نياز کشور تامين است و کمبودي در اين زمينه نداريم.وي افزايش قيمت سيب را ناشي از تعدد چرخش محصول در دست واسطه‌ها و دلالان عنوان کرد و اظهار داشت: اکنون هر کيلوگرم سيب درختي حداکثر با قيمت سه هزار تومان از باغدار خريداري مي‌شود اما با قيمت‌هايي بين 10 تا 13 هزار تومان به دست مصرف کنندگان مي‌رسد که اين امر نيازمند کنترل و بازرسي دستگاه‌هاي نظارتي است.

در يازدهمين نمايشگاه بين‌المللي گل و گياه هلند رقم خورد؛

گروه اصناف: با حضور شرکت‌هاي مختلف ايراني يازدهمين نمايشگاه تخصصي بين‌المللي گل و گياه هلند آغاز به کار کرد.

مراسم گشايش پاويون جمهوري اسلامي‌ايران با حضور مقامات وزارت جهاد کشاورزي، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سفير و رايزن اقتصادي سفارت کشورمان در هلند، برگزار شد.به گزارش ايلنا، در يازدهمين نمايشگاه بين المللي گل و گياه هلند که بزرگترين نمايشگاه گل و گياه جهان است، شرکت‌ها و توليدکنندگان بزرگ حوزه گل و گياه ايراني با هدف يافتن بازارهاي جديد صادراتي و ورود به شبکه‌هاي توزيع جهاني حضور دارند.محمدجواد قنبري (معاون شرکت نمايشگاه‌هاي بين المللي جمهوري اسلامي‌ايران) با اشاره به اهميت حضور در نمايشگاه‌هاي خارجي گفت: حضور در چنين نمايشگاه‌هايي موجب افزايش توان توليدي و صادراتي شرکت‌هاي ايراني مي‌شود.وي اضافه کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت براي شرکت‌هايي که در نمايشگاه‌هاي بين المللي ديگر کشورها شرکت مي‌کنند، تسهيلات ويژه‌اي را که شامل پرداخت درصدي از هزينه حضور در نمايشگاه است، در نظر گرفته است.معاون شرکت نمايشگاه‌هاي بين المللي جمهوري اسلامي‌ايران افزود: شرکت‌کنندگان ايراني در نمايشگاه گل و گياه هلند، ضمن عرضه محصولات خود، به دنبال آشنايي با آخرين دستاوردها و محصولات حوزه توليد و پرورش، نگهداري، بسته‌بندي و صادرات گل و گياه و محصولات باغباني هستند.علي اکبر شهبازي (مديرعامل شرکت نمايشگاهي خزر اوراسيا و مدير پاويون جمهوري اسلامي‌ايران در يازدهمين نمايشگاه بين المللي گل و گياه هلند) نيز گفت: در اين نمايشگاه آخرين توليدات گل و گياه و باغباني از کشورهاي مختلف جهان به نمايش درآمده است و 13شرکت ايراني هم با همکاري شرکت سهامي‌نمايشگاه‌هاي بين المللي ايران به صورت پاويون در نمايشگاه حضور يافته‌اند.شهبازي افزود: علاوه بر فعالان بخش خصوصي کشورمان، مديران وزارت جهاد کشاورزي، کارشناسان و مسئولان تشکلهاي صنفي در حوزه توليد و پرورش گل و گياه ايران و انجمن علمي‌گل و گياهان زينتي ايران نيز در اين نمايشگاه حضور دارند تا ضمن بازديد از مراکز توليد و پرورش و صادرات گل و گياه هلند، برنامه‌ريزي‌هاي لازم را به منظور توسعه و تقويت همکاري‌هاي بين‌المللي فراهم کنند.وي افزود: در مراسم افتتاح پاويون، سفير جمهوري اسلامي‌ايران در هلند با تک تک شرکت‌کنندگان ايراني حاضر در نمايشگاه گفتگو کرد و در جريان ديدگاه‌ها، مسائل و مشکلات توليدکنندگان گل و گياه ايراني قرار گرفت.شهبازي گفت: سفير جمهوري اسلامي‌ايران در جريان اين گفتگو بر ضرورت نگاه صادرات محور در اين حوزه تاکيد کرد و از توليدکنندگان ايراني خواست وارد شبکه‌هاي مهم توزيع گل و گياه جهاني شده و ايران را به اين شبکه‌ها متصل سازند. سفير ايران در هلند همچنين بر آمادگي سفارت کشورمان جهت تسهيل ارتباطات طرف‌هاي ايراني با همتايان هلندي در جهت مبادله تجربيات و کمک به توسعه صادرات کشور تاکيد کرد.مدير پاويون جمهوري اسلامي‌ايران در يازدهمين نمايشگاه بين المللي گل و گياه هلند گفت: اضافه کرد: با توجه به ظرفيت بالاي جمهوري اسلامي‌ايران در توليد گل و گياه، کشورمان مي‌تواند به قطب توليد گل در منطقه تبديل شده و در گام اول نيازهاي کشورهاي همسايه را پوشش دهد.هيات تجاري و اقتصادي ايران از جمله مشاور وزير جهاد کشاورزي، کارشناسان و مسئولان تشکل‌هاي صنفي مرتبط و انجمن گل‌ها و گياهان زينتي ايران حضور دارند تا در طول روزهاي برگزاري نمايشگاه ضمن بازديد از مراکز توليد و صادرات گل و گياه کشور هلند، برنامه‌ريزي‌هاي لازم به منظور تقويت و توسعه ارتباطات تجاري و مبادلات اقتصادي شرکت‌هاي ايراني با همتايان خارجي خصوصا کشور هلند را فراهم کنند.

  • علل رشد نکردن صادرات گل و گياه در ايران چيست

صادرات گل و گياهان زينتي در سال گذشته نسبت به مدت مشابه آن در سال ۱۳۹۵ از نظر ارزشي ۹ درصد و از نظر وزني شش درصد کاهش را تجربه کرده است.از جمله مهم‌ترين دلايلي که باعث کاهش صادرات در اين بخش شده مي‌توان به بحث‌هايي مانند گراني نرخ کرايه حمل هوايي، مشکلات حمل زميني از محل کشت، پايانه و ... تا گمرک خروجي، مشکلات مربوط به تنظيم زمان‌بندي توليد و حمل و در نتيجه عدم تحقيق به موقع محصول متناسب با نياز مشتري و همچنين ورود انفرادي صادر کنندگان ايراني به بازار‌هاي جهاني و عدم پيروي از يک استراتژي مشترک مي‌توان اشاره کرد. همچنين در ايران گلخانه‌ها به صورت سنتي کار مي‌کنند و هنوز به توليد انبوه و صنعتي گل نرسيده‌ايم. بنابراين اغلب، ميران گلي که در کشور توليد مي‌شود، در ايران مصرف نيز مي‌شود. براي صادرات گل بايد به توليد بيشتري برسيم تا بتوانيم آن را صادر کنيم. اکنون سطح زير کشت گل در ايران هشت هزار هکتار است که نياز داريم اين ميزان به ۲۰ هزار هکتار برسد.همچنين هزينه تمام شده براي توليد گل و گياه در ايران بالاست. در حالي که براي انيکه بتوانيم جاي گل ايراني را در بازارهاي جهاني باز کنيم نياز داريم هزينه توليد گل را به قدري پايين بياوريم که از قيمت جهاني آن ارزان‌تر فروخته شود.علاوه بر اين، بايد به بسته‌بندي محصولات نيز رسيدگي و همچنين بازاريابي شود تا ببينيم در کشورهاي مختلف به چه انواعي از گل نياز است تا توليد به آن سمت سوق داده شود.

۳۰۱ ميليون دلار شيريني و شکلات صادر شد

جمشيد مغازه‌اي دبير انجمن شيريني و شکلات با بيان اينکه در ۶ ماهه امسال ۳۰۱ ميليون دلار شيريني و شکلات صادر شده است، گفت: شيريني و شکلات ايران به ۶۶ کشور دنيا صادر مي‌شود.وي در گفت‌وگو با ميزان درباره ميزان توليد شيريني و شکلات در کشور اظهار کرد: ظرفيت توليد اسمي‌شيريني و شکلات کشور ۲ ميليون و ۴۰۰ هزار تن است که در حال حاضر به دلايل مختلف يک ميليون ۷۰۰ هزار تن توليد داريم.وي درباره ميزان صادرات شيريني و شکلات در سال جاري گفت: در ۶ ماهه امسال ۱۱۰ هزار تن شيريني و شکلات به ارزش ۳۰۱ ميليون دلار صادر شده است که نسبت به سال گذشته از نظر ارزشي حدود ۳۳ درصد رشد داشته است.مغازه‌اي تاکيد کرد: به جايي رسيديم که مي‌توانيم به کشور‌هاي اروپايي بيشتري صادرات داشته باشيم اما، براي اينکه بتوانيم جايگاه بهتري پيدا کنيم نيازمند زمان بيشتري هستيم.

هشدار هواشناسي به کشاورزان

يک مقام مسئول گفت: با توجه به بارش باران در نواحي جنوبي و شرقي کشور، کشاورزان هشدارهاي هواشناسي را جدي بگيرند.مسعود حقيقت مديرکل شبکه پايش هواشناسي در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزي گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرين توصيه‌هاي هواشناسي به کشاورزان اظهار کرد: با توجه به بارش باران در نواحي جنوبي و شرقي کشور از دامداران تقاضا مي‌شود که از چراي دام در حاشيه رودخانه‌ها و مسيل‌ها جدا خودداري کنند.وي افزود:به زنبورداراني که در مناطق جنوبي از جمله استان‌هاي هرمزگان، بوشهر، جنوب فارس و جنوب ايلام مستقر هستند، توصيه مي‌شود که در پي بارش‌هاي سيل آسا از اتراق در دره‌ها اجتناب کنند.حقيقت در توصيه‌اي به گلخانه داران گفت: با توجه به اُفت دما از گلخانه داران تقاضا داريم که مراقب دماي گلخانه‌هاي خود باشند و سوخت مورد نياز را تامين کنند تا مشکلي براي محصولات و گياهان گلخانه‌اي پيش نيايد.

مرغداري‌ها خالي از دان هستند

ناصر نبي پور رئيس هيئت مديره اتحاديه مرغ تخم گذار استان تهران گفت: باوجود افزايش دو برابري قيمت کرايه‌ها و دريافت مبلغ جداگانه پشت بارنامه، مرغداري‌ها همچنان خالي از دان هستند.وي در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرين وضعيت بازار تخم مرغ اظهار کرد: هم اکنون متوسط قيمت هر کيلو تخم مرغ درب مرغداري 8 هزار و 300 و شانه‌اي 16 هزار و 600 تومان است.وي افت توليد ناشي از تاخير در ورود نهاده‌هاي دامي‌به واحدهاي مرغداري را دليل اصلي افزايش قيمت تخم مرغ در بازار اعلام کرد.نبي پور با اشاره به اينکه مشکل حمل و نقل نهاده‌هاي دامي‌کماکان ادامه دارد، بيان کرد: باوجود افزايش دو برابري قيمت کرايه‌ها و دريافت مبلغ جداگانه پشت بارنامه، مشکل حمل و نقل نهاده‌هاي دامي‌همچنان ادامه دارد به طوريکه مرغداري‌ها خالي از دان هستند.

بهروز برنا عضو هيات مديره شرکت تهيه و توليد مواد معدني از وجود بيش از ۵۵۰ ميليون تن ذخيره پتاسيم خبر داد که ايران را در فهرست ۱۰ کشور برتر جهان در اين زمينه قرار داده است.به گزارش ايسنا، پتاسيم يک ماده معدني با ارزش است که به دو شکل شورآبه و پتاس سنگي در طبيعت يافت مي‌شود و مهمترين کاربردهاي اين ماده معدني، توليد پرمنگنات و سولفات پتاسيم است که به ترتيب براي ضد عفوني و توليد کود کشاورزي استفاده مي‌شود.وي با تاکيد بر اين‌که ايران يکي از ۱۰ کشور برتر از نظر ذخاير پتاسيم در جهان است از وجود بيش از ۵۵۰ ميليون تن ذخيره پتاس به صورت شورآبه يا املاح و حدود چهار ميليون تن ذخيره پتاس سنگي در کشور خبر داد.وي افزود: پتاس سنگي اهميت زيادي دارد و ذخاير آن در استان‌هاي هرمزگان، ‌زنجان، آذربايجان شرقي، سمنان و خراسان رضوي کشف شده است.وي با اشاره به اين‌که سالانه حداقل به ۲۰۰ هزار تن پتاسيم نياز داريم، ‌اظهار کرد: با توجه به اهميت بخش کشاورزي در ايران، بايد از کودهاي سالم استفاده شود که کودهاي پتاسيم‌دار نيز در دسته‌بندي کودهاي سالم قرار دارند.وي همچنين با بيان اين‌که در حال حاضر سه معدن پتاسيم در کشور وجود دارد که دو معدن فعال هستند، گفت: در اين رابطه برنامه‌هايي در زمينه اکتشاف، استخراج و فرآوري در درياچه کوير قم و پلاياي ترود در دست انجام است.
عليرضا ملکي رئيس اتحاديه فروشندگان گوشت گوسفندي از کاهش عرضه گوشت قرمز در بازار به دليل افزايش حجم قاچاق دام زنده خبر داد.وي در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: وجود پديده قاچاق دام زنده در شرايط فعلي به دليل سودآوري بالاي آن در پي نوسانات نرخ ارز، عاملي شده تا عرضه گوشت تازه در بازار مصرف داخلي کاهش يابد.ملکي با تاکيد بر اين‌که قاچاق دام زنده کمبود در بازار داخلي را رقم خواهد زد، ادامه داد: بازار در حال حاضر آرامش هميشگي را ندارد و با پشت سر گذاشتن ماه‌هاي محرم و صفر و ورود به روزهاي سرد سال، ميزان تقاضا براي گوشت قرمز افزايش پيدا مي‌کند.وي با بيان اين‌که تعداد زيادي دام به صورت قاچاق از غرب کشور به ويژه استان ايلام و کرمانشاه خارج مي‌شود، يادآور شد: به همين دليل امکان عرضه دام در بازار کاهش يافته و اين موضوع تا زماني که بره تازه در اسفند ماه به بازار عرضه شود، ادامه خواهد داشت. به همين دليل پيش‌بيني مي‌کنيم که در سه ماه آينده کاهش قيمتي در بازار گوشت قرمز تازه رخ ندهد.وي گفت: عشاير دام خود را به صورت گله عرضه مي‌کنند و اين در حالي است که تمام گله براي مصرف شهر تهران مناسب نيست و عموما شهر تهران خواستار دام ممتاز است، اما با اين وجود دام عشاير خريد و در بازار عرضه مي‌شود.