سازمان بنادر در خط مقدم جنگ اقتصادي

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي، اعلام کرد: سازمان بنادر و دريانوردي در شرايط تحريم در خط مقدم جنگ اقتصادي قرار دارد و تمام سناريوهاي لازم براي مقابله با تحريم طراحي شده است.

به گزارش سازمان بنادر و دريانوردي، محمد راستاد مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي در جلسه شوراي مديران ارشد اين سازمان با تاکيد بر لزوم توجه به قوانين، مقررات و کنوانسيون‌هايي که جمهوري اسلامي‌ايران به آن ملحق و نسبت به آن متعهد شده است، اظهار کرد: علاوه بر اين مورد، بايد اقداماتي در راستاي به روزرساني، رفع ابهامات و نواقص در مورد قوانين و مقررات در بخش‌هاي مختلف انجام شود.


دولت موافق گراني بليت هواپيما نيست

‎معاون رييس‌جمهور گفت: وزير راه از گراني بليت هواپيما نگران است، چون دولت موافق گراني بليت هواپيما نيست. دوستان تلاش مي‌کنند تا هزينه بليت هواپيما به حالت قبل برگردد. به گزارش ايسنا، علي‌اصغر مونسان درباره گراني هزينه سفرهاي داخلي مثل کيش که سفر به آن گران‌تر از ترکيه تمام مي‌شود، اظهار کرد: ما تلاش کرديم بسته‌هاي ارزان سفر را تهيه کنيم، اما واقعيت اين است که ابزارهاي مستقيم ما کم است و در بسياري از مواقع نياز داريم بسياري از دستگاه‌ها با ما همکاري کنند.

‎رييس سازمان ميراث فرهنگي افزود: با معاون‌اول رييس‌جمهور مکاتبه داشتيم و وزير راه نيز از گراني بليت هواپيما نگران است، زيرا دولت موافق گراني بليت هواپيما نيست.


مقابله سرسختانه با تحريم‌هاي ظالمانه

وزير راه و شهرسازي با تاکيد بر تداوم اقدامات تمدن ساز وزارت راه و شهرسازي، اعلام کرد: مقابله سرسختانه با تحريم‌هاي ظالمانه از ضروريات اين دوره از نظام جمهوري اسلامي‌ايران است.

مهندس محمد اسلامي‌وزير راه و شهرسازي عصر ديروز 19 آبان‌ماه در مراسم تکريم دکتر عباس آخوندي و معارفه خود گفت: وضعيت کنوني وضعيتي نيست که بخواهيم تغييراتي آنچناني در آن ايجاد کنيم. به همين دليل در ادامه راه به دنبال تمرکز بر اولويت‌هايي هستيم که اولويت مردم و رئيس‌جمهوري است و همچنين جزو اولويت‌ها و تعهداتي است که وزارت راه و شهرسازي به آنها پايبند است.

برقراري پروازهاي داخلي در فرودگاه امام

معاون بهره‌برداري فرودگاهي شهر فرودگاهي امام خميني (ره) با اشاره به اينکه برقراري پروازهاي داخلي در فرودگاه امام خميني (ره) درخواست مردم و ايرلاين‌ها است، گفت: با اين اتفاق، پروازهاي داخلي پايتخت مجددا ۲۴ ساعته مي‌شود. علي رستمي، معاون بهره‌برداري فرودگاهي و عضو هيات مديره شهر فرودگاهي امام خميني (ره) در گفت‌وگو با خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، با اشاره به اينکه بعد از افتتاح ترمينال سلام که در چند ماه آينده اتفاق مي‌افتد، پروازهاي داخلي نيز از فرودگاه بين‌المللي امام خميني (ره) انجام خواهد شد، گفت: اولين دليل اتخاذ چنين تصميمي‌درخواست مردم است. اکنون مسافراني که از اقصي نقاط کشور و از مسيرهاي دور مانند بندرعباس، شيراز، زاهدان، کرمان و ... قصد انجام پرواز خارجي دارند، بايد به فرودگاه مهرآباد آمده و به صورت زميني خود را به فرودگاه امام برسانند تا پرواز خارجي خود را انجام دهند.

بسياري کشورها مشتاق به همکاري ترانزيتي جاده‌اي با ايران هستند

مديرکل دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي با تأکيد بر اينکه بيشتر کشورها مشتاق به همکاري ترانزيتي جاده‌اي با ايران هستند گفت: رشد ۱۸ درصدي، واردات و صادرات خود نشانگر اين است که حمل‌ونقل که آخرين زنجيره در اين زمينه محسوب مي‌شود با پيشرفت چشمگيري در کشور مواجه بوده است. رضا نفيسي در گفتگو با پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، در خصوص وضعيت صادرات از مرزهاي زميني و اين‌که چه اقداماتي براي افزايش همکاري‌ها صورت گرفته است اظهار کرد: درزمينه واردات و صادرات نزديک به هزاران کاميون به سمت ايتاليا و ديگر کشورها فعاليت دارند و اين روند نشان‌دهنده اين است که کشورهاي ديگر نيز مشتاق به همکاري با ايران هستند. وي در اين خصوص ادامه داد: يکي از برنامه‌هاي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي اين است که با کشورهاي هم‌جوار همکاري بيشتري را ايجاد کرده و با انعقاد موافقت‌نامه‌ها و تفاهم‌نامه‌هاي بيشتر سعي شود تا بسياري از مشکلات رفع شده و زمينه براي توسعه صادرات و حمل‌ونقل بين‌المللي فراهم شود.

رفع مشکلات و ارتقا سيستم فروش بليت قطارها

رفع مشکلات و ارتقا سيستم فروش بليت قطار‌ها در هفتمين جلسه هماهنگي معاونت مسافري راه‌آهن با مديران عامل شرکت‌هاي مسافري تاکيد شد. به نقل از روابط عمومي‌راه‌آهن جمهوري اسلامي‌ايران، در جلسه مديران عامل شرکت‌هاي حمل و نقل ريلي مسافري با معاونت مسافري و مدير کل برنامه ريزي و نظارت بر خدمات مسافري، ضمن بررسي آخرين وضعيت شرکت‌هاي حمل ونقل ريلي مسافري، مشکلات و اقدامات صورت گرفته از سوي شرکت‌ها در ۳ حوزه بررسي شد. بر اساس اين گزارش، ارتقا سيستم فروش بليت قطار از جمله موضوعاتي بود که در اين جلسه مطرح و مصوب شد تا ارتقاي سيستم فروش در دستور کار قرار گيرد. بر اين اساس، مقرر شد ظرف چند روز آينده جلسه‌اي مختص مشکلات و ارتقاء سيستم فروش بليت قطار با حضور نمايندگان شرکت‌هاي حمل و نقل ريلي مسافري برگزار شود تا نسبت به رفع موانع اقدام‌هاي جدي صورت پذيرد. گفتني است افزايش دستگاه‌هاي ترن واش در ايستگاه‌هاي مبادي تهران و خراسان از جمله مصوبات ديگر اين جلسه بود که در راستاي ارتقاي تميزي واگن‌ها و رضايت مسافران مورد تاييد قرار گرفت.

ساماندهي قراردادهاي بهره‌برداري هم مورد ديگر مطرح شده در اين جلسه بود و بر اساس هماهنگي انجام گرفته قرار است قراردادهاي بهره‌برداري شرکت‌ها ساماندهي شود.

به دستور رییس جمهوری صورت می‌گیرد؛

گروه راه و مسکن: بحث انتقال بار از جاده به ريل هر از گاهي توسط مسئولان مطرح و اميدواري‌هايي را ايجاد مي‌کند اما اين اقدام اصولي و زيربنايي به خاطر برخي مسائل تا تحقق کامل راه زيادي در پيش دارد. در مجموع براي اتصال مراکز بار به ريل راه آهن احداث 500 کيلومتر خط ريلي ضروري است. مزيت‌هاي چشمگير حمل بار توسط شبکه ريلي به خوبي توجيه اقتصادي اين اقدام را در بطن خود دارد و از همين رو تسريع در اجري چنين پروژه‌اي بايستي نصب العين مسئولان و دست اندرکاران آن باشد. در همين راستا اخيرا معاون فني و زيربنايي راه آهن درباره خطوط آنتني و فرعي راه آهن گفت: متصل شدن کل مراکز بار به شبکه ريلي امکان حمل ۴۰ ميليون تن بار براي ريل آهن را فراهم مي‌کند که معادل کل باري است که در حال حاضر در شبکه ريلي حمل مي‌شود.

  • توسعه خطوط حومه اي

به گزارش مهر، معاون فني و زيربنايي راه آهن در نشست خبري خود ابتدا با تاکيد بر اينکه اولويت شرکت راه آهن توسعه خطوط حومه‌اي است، گفت: روزانه تعداد زيادي خودرو از اطراف تهران وارد تهران شده و غروب از آن خارج مي‌شوند. به همين دليل چند سال است که شرکت راه آهن دو خطه يا سه خطه کردن قطار حومه‌اي تهران به گرمسار، تهران به قزوين و تهران به پرند را آغاز کرده و اخيراً دو خطه کردن خط آهن تهران به پاکدشت نيز به آن اضافه شده است.

به گفته يزداني: قطار حومه‌اي تهران-گرمسار و تهران-کرج با پيشرفت ۸۰ درصدي روبرو است و تا پايان امسال اين دو خط به بهره برداري خواهد رسيد.

معاون فني و زيربنايي شرکت راه آهن ادامه داد: برنامه ريزي کرده ايم تا با افتتاح اين دو خط، قطار حومه‌اي مستقيم بين پيشواي ورامين تا گرمسار تردد داشته باشد.

وي خاطرنشان کرد: مسير تهران-گرمسار ۱۱۴ کيلومتر بوده و با توجه به اينکه کل خطوط حومه‌اي شهرهاي اطراف تهران ۶۰۰ کيلومتر است، با افتتاح مسيرهاي گرمسار و هشتگرد، امسال ۳۰۰ کيلومتر ريل قطار حومه‌اي به بهره برداري مي‌رسد که براي تکميل اين زيربناهاي ريلي ۹۰۰ ميليارد تومان اعتبار نياز داريم.

  • خط آهن اروميه-مراغه

معاون فني و زيربنايي راه آهن با اشاره به افتتاح خط آهن اروميه-مراغه در هفته جاري با حضور رئيس جمهور ادامه داد: اين مسير به طول ۱۵۳ کيلومتر از کيفيت بالايي برخوردار بوده و براي قطار با سرعت ۱۶۰ کيلومتر احداث شده است.

  • اتصال شبکه ريلي به مراکز بار

يزداني درباره خطوط آنتني و فرعي راه آهن گفت: براي اتصال شبکه ريلي به مراکز بار ۵۰۰ کيلومتر خطوط فرعي نياز داريم که نيمي‌از اين مسير به صورت قطعات کمتر از ۱۰ کيلومتري است. با اين حال تا پايان امسال ۱۰۸ کيلومتر از اين قطعات احداث خواهد شد. متصل شدن کل مراکز بار به شبکه ريلي امکان حمل ۴۰ ميليون تن بار براي ريل آهن را فراهم مي‌کند که معادل کل باري است که در حال حاضر در شبکه ريلي حمل مي‌شود.

وي گفت: هزينه مورد نياز براي اجراي اين طرح‌ها به جز هزينه تملک اراضي، براي هر کيلومتر ۱۰ ميليارد تومان برآورد شده است.

  • پروژه راه آهن قزوين-رشت

يزداني درباره پروژه راه آهن قزوين-رشت افزود: اين پروژه يک پروژه خاص است که تاکنون پروژه‌اي مشابه با اين معماري در راه آهن نداشته ايم. ما نگاه باري-مسافري به اين مسير داشته و از نظر باري به خصوص براي حمل بار کشورهاي غرب درياي خزر و جمهوري آذربايجان از اهميت بالايي برخوردار است.

  • ساخت راه آهن - شلمچه

وي درباره ساخت راه آهن شلمچه به بصره گفت: ۳۲ کيلومتر از مسير اتصال راه آهن ايران به عراق باقي مانده است که با ساخت پل ريلي بازشو به طول ۸۰۰ متر و ۳۱ کيلومتر باقي به صورت کفي در خاک عراق اين اتصال برقرار خواهد شد.

وي گفت: هزينه اتصال پل ريلي بر روي اروند ۲۲۰ ميليارد تومان برآورد شده و با دستور رئيس جمهور قرار شد اين پل را بسازيم و به کشور عراق هبه کنيم. همچنين با توجه به اينکه عراقي‌ها اعلام کرده‌اند هزينه ساخت خط ريلي تا بصره را ندارند مقرر شد اين مسير را نيز ايران ساخته و هزينه آن به صورت بازپرداخت از سوي طرف عراقي محاسبه شود.

به گفته يزداني: با افتتاح اين مسير حجم مناسبي از بار از سوريه به ايران خواهد آمد.

  • راه آهن بافق-مشهد

وي درباره دوخطه شدن راه آهن بافق-مشهد گفت: اين مسير به طول ۵۰۰ تا ۶۰۰ کيلومتر دوخطه خواهد شد که با توجه به ترانزيتي بودن مسير، احداث خط دوم آن از اهميت بالايي برخوردار است. به دنبال جذب سرمايه‌گذارداخلي از فعالان منطقه سنگان و يا خارجي از روسيه هستيم.

وي گفت: هزينه اجراي خط دوم بافق-مشهد ۵ هزار ميليارد تومان است و اگر روسيه بخواهد آن را برقي کند ۲ ميليارد يورو برآورد شده است.

  • خط آهن رشت-آستارا

معاون فني و زيربنايي شرکت راه آهن به برنامه اين شرکت براي ساخت خط آهن رشت-آستارا اشاره و تصريح کرد: با توجه به اهميت اين خط براي جمهوري آذربايجان، قرار است اين کشور در هزينه ساخت آن مشارکت داشته و همچنين با توجه به اينکه بخش عمده‌اي از مسير از جنگل و مزارع کشاورزي عبور مي‌کند، براي اولين بار در کشور کل مسير را به صورت پل و از مسير خط ساحلي احداث خواهيم کرد.