زندگي بدون نفت

تقريباً ـ بلکه تحقيقاً ـ مي‌توانيم اين گزاره را بپذيريم که بدون نفت و پول مرتبط با آن نمي‌توانيم به حيات معمول ادامه دهيم و از آينده‌اي آرام و قابل اطمينان براي خود و فرزندانمان سخن بگوييم. زندگي ما، فراتر از اقتصاد و سياست، دستخوش بازي و دست‌اندازي به پول نفت شده است‎.‎ سيدمسعود رضوي در اين يادداشت که در روزنامه اطلاعات منتشر شده، آورده است: از عنوان «زندگي بدون نفت» به جاي «اقتصاد بدون نفت» استفاده کردم. دليل اين موضوع کاملا روشن است؛ زيرا اقتصاد نفتي چنان گستره‌اي در ابعاد و اجزاي حيات جمعي و فردي ايرانيان يافته است که باورش سخت است. تقريباً ـ بلکه تحقيقاً ـ مي‌توانيم اين گزاره را بپذيريم که بدون نفت و پول مرتبط با آن نمي‌توانيم به حيات معمول ادامه دهيم و از آينده‌اي آرام و قابل اطمينان براي خود و فرزندانمان سخن بگوييم. زندگي ما، فراتر از اقتصاد و سياست، دستخوش بازي و دست‌اندازي به پول نفت شده است‎.‎ از روز دوشنبه، دورِ جديد تحريم‌هاي يکجانبه آمريکا، به دستور ترامپ بر عليه حکومت و کشور ايران شروع شده است. مقدماتي که در بخش قبلي بيان شد، براي آن بود که ابعاد و اهميت آن در تمام جوانب زندگي ما دانسته شود. بدون پرده‌پوشي از اثرات مخرب اتکاي به نفت و اقتصاد تک محصولي، يعني خام‌فروشي نفت گفتيم و پيدايش و گسترش دولت‌هاي نفتي، که چيزي بيشتر از کارگزاران حقير اليگارشي دودماني و دلالان ارزي و تجاري بيش نيستند! اما اينک مسئله فروش نفت نيست، تحريم فروش و انتقال نفت ايران، و سنگ‌اندازي در راه دريافت پول حاصل از آن، و جلوگيري از چرخش آزادانه پول و کالا و تخريب تجارت کشورمان است. مي‌بينيم که نفروختن نفت هم مانند فروختنش بر زندگي ايرانيان اثرگذار است. وقتي بودجه و توسعه و تمام برنامه و خرج و بَرجِ دولت و حقوق ملت در نفت خلاصه شود و بدان گره بخورد، اين مشکلات و نگرانيها طبيعي است. دولت روحاني حداقل مانند نودولتان سابق بيش از صد ميليارد از درآمد نفت را براي روز مبادا ذخيره کرده و خوشبختانه اين آينده‌نگري سبب شده که خزانه و اقتصاد دولتي از نفس نيفتد. در واقع دارايي ملت را به مانند آن تازه به دوران رسيدگان به باد يغما نداد. اگر اين حداقل تدبير هم نبود، وخامت اوضاع مانند آوار بر سرمان فرو مي‌آمد‎.‎ هيچکس نمي‌خواهد و نمي‌تواند از بي‌تأثير بودن تحريم بر اقتصاد و سياست و زندگي مردم سخن بگويد. وقتي سالها پيش محمود احمدي نژاد از قطعنامه‌هاي تحريم با عنوان «کاغذ پاره» سخن مي‌گفت و به مضحکه فرمود «آنقدر قطعنامه بدهيد که قطعنامه دانتان پاره شود!»، دانسته يا ندانسته قواعد و فشارهاي بين المللي را تقليل مي‌داد و راه مقابله را مسدود مي‌کرد. اما با اين همه، يک چيز را از ياد نبريم؛ او و دولتش صاحب بزرگترين درآمدهاي نفتي و خزانه‌اي پر و پيمان بودند که به برکت شوک نفتي ماقبل بحران وال استريت و برخي ديگر از نوسانات عظيم اقتصاد جهاني، مرزهاي ارز را جابجا کرد و آنچنان که رؤساي اقتصادي دولت وي گفتند، در آن دوران بيش از هشتصد ميليارد دلار پول از خام‌فروشي نفتي به دست آمده بود.

هر فرد حقیقی و هر شرکتی (حقوقی) در بورس اوراق بهادار تهران یک کد معاملاتی دارد. به طوری که یک کارمند بورس با دیدن یک کد می تواند تشخیص دهد این کد یک فرد حقیقی ایست و یا یک حقوقی. وقتی یک معامله صورت می گیرد یک کد فروشنده است و یک کد خریدار . کسی که در سیستم بورس باشد دقیقا می بیند کدام کد خریدار است و کدام کد فروشنده و همه این کدها در سیستم های بورس ثبت می شوند . در حقیقت بورس کدها را می شناسد نه افراد و شرکت ها . اما کد به کد به این معنی است که؛ یک کد در یک قیمتی هم سفارش خرید بگذارد و هم سفارش فروش. این کار را همه کدها می توانند انجام دهند ولی بیشتر شرکت های کارگزاری و مسئول خرید و فروش آنها این عمل را انجام می دهد . کد به کد کردن معمولا عوامل مختلفی دارد ولی عمده دلیل آن فریب خریدارها و فروشنده هاست. معمولا عمل کد به کد در دو حالت حباب و کف انجام می شود.
سرمربی تيم ملی فوتبال کشورمان اسامی بازیکنان دعوت شده به اردوی تيم ملی را اعلام کرد. اسامی بازیکنان به اين شرح است: 1- علیرضا بیرانوند: پرسپولیس تهران. 2- امیر عابدزاده: ماریتیمو پرتغال. 3- سید حسین حسینی: استقلال تهران. 4- صادق محرمی: دیناموزاگرب کروواسی. 5- وریا غفوری: استقلال تهران. 6- محمدرضا خانزاده: الاهلی قطر. 7- سید مجید حسینی: ترابوزان ترکیه. 8- روزبه چشمی: استقلال تهران. 9- میلاد محمدی: احمد گروژنی روسیه. 10- احسان حاج صفی: تراکتورسازی تبریز. 11- رامین رضاییان : الشحانیه قطر. 12- محمد حسین کنعانی زادگان: ماشین سازی تبریز. 13- احمد نورالهی: پرسپولیس تهران. 14- وحید امیری: ترابوزان ترکیه. 15- امید ابراهیمی: الاهلی قطر. 16- اشکان دژاگه: تراکتورسازی تبریز. 17- سامان قدوس: آمیان فرانسه. 18- مسعود شجاعی: تراکتورسازی تبریز. 19- سردار آزمون: روبین کازان روسیه. 20- کریم انصاریفرد: ناتیگهام فارست انگلستان.21- مهدی ترابی: سایپا تهران. 22- مهدی طارمی: الغرافه قطر. 23- علی قلی زاده: چارلروی بلژیک. 24- کاوه رضایی: کلوب بروژ بلژیک.
در روزگاران قدیم هر گاه مشتری به ظاهر پولداری وارد بعضی از دکان‌های زرگری می‌شد و از کم و کیف و عیار و بهای جواهر پرسشی می‌کرد، زرگر فوراً بهای جواهر مورد پرسش را چند برابر بهای واقعی آن اعلام می‌کرد و به شکلی (مانند علامت یا چشمک و فرستادن شاگردش)، زرگر مغازه همسایه را خبر می‌کرد تا وارد معرکه شود. زرگر دوم که به بهانه‌ای خود را نزدیک می‌کرد به مشتری می‌گفت که همان جواهر را در مغازه‌اش دارد و با بهای کمتری آن را می‌فروشد. بهای پیشنهادی زرگر همسایه کمتر از بهای زرگر اولی اما هنوز بسیار بالاتر از بهای اصلی جواهر بود. در این حال زرگر اولی جنگ و جدلی با زرگر دومی آغاز می‌کرد و به او دشنام می‌داد که: «داری مشتری مرا از چنگم در می‌آوری» و از این گونه ادعاها. زرگر دوم هم به او تهمت می‌زد که: «می‌خواهی چیزی را که این قدر می‌ارزد به چند برابر بفروشی و سر مشتری محترم کلاه بگذاری.» خلاصه چنان قشقرقی به راه می‌افتاد و جنگی درمی‌گرفت که مشتری ساده‌لوح که این صحنه را حقیقی تلقی می‌کرد بی‌اعتنا به سر و صدای زرگر اول، به مغازه زرگر دوم می‌ رفت و جواهر موردنظر را بدون کمترین پرسش و چانه‌ای از او می‌خرید و نتیجه آن بود که مشتری ضرر می‌کرد. و دو زرگر، سود به دست آمده را میان خود تقسیم می‌کردند.

گزارش امروز بازار خودرو حکايت از افزايش ۳ ميليون توماني قيمت استپ وي و پژو۴۰۵ GLX دارد. شرکت سايپا در بخشنامه‌اي قابل تأمل به نمايندگي‌ها اعلام کرد مشترياني که ساندرو و تندر۹۰ ثبت‌نام کرده‌اند، مي‌توانند محصولات خانواده پرايد يا تيبا را به‌جاي خودروي ثبت‌نامي‌خود تحويل بگيرند. انتشار اين خبر سبب شد تا استپ وي در بازار 3 ميليون تومان گران تر شود. در بازار امروز معاملات خريد و فروش خودرو استپ وي با افزايش 3 ميليون توماني با قيمت 132 ميليون تومان، پژو405 GLX با افزايش 3 ميليون و 500 هزار توماني با قيمت 54 ميليون و 700 هزار تومان و پرايد 131 با قيمت 33 ميليون و 800 هزار تومان فروخته مي‌شود. همچنين پژو پارس با کاهش يک ميليون توماني با قيمت 69 ميليون تومان، دنا با قيمت 79 ميليون تومان، پژو206 تيپ 5 با قيمت 71 ميليون تومان، پرايد 111 با قيمت37 ميليون و 300 هزار تومان، و سمندال‌ايکس با قيمت 54 ميليون و 800 هزار معامله مي‌شود. پژو206 تيپ 2 با قيمت 59 ميليون تومان، سمند EF7 با قيمت 58 ميليون تومان و پژو206 صندوق‌دار با قيمت 71 ميليون تومان مورد معامله قرار مي‌گيرد.

آخرين حرف‌هاي خاشقجي اين بود: "دارم خفه‌ مي‌شوم، اين کيسه را از سرم دور کنيد. من فوبياي خفگي دارم رسانه‌هاي ترکيه‌اي آخرين صحبت‌هاي جمال خاشقجي قبل از کشته شدنش در کنسولگري عربستان در استانبول را منتشر کردند. نظيف کرمان، رئيس بخش تحقيقات در روزنامه صباح ترکيه به الجزيره گفت: نوارهاي صوتي که درباره قتل جمال خاشقجي، روزنامه‌نگار منتقد عربستاني در کنسولگري عربستان در استانبول است و در دست مقامات ترکيه قرار دارد، نشان مي‌دهد که قاتلان کيسه‌اي را روي سر خاشقجي گذاشته و وي را خفه کرده‌اند و اين فايل‌ها لحظات آخر از زندگي اين روزنامه‌نگار را نشان مي‌دهند. وي افزود: آخرين حرف‌هاي خاشقجي اين بود: "دارم خفه‌ مي‌شوم، اين کيسه را از سرم دور کنيد. من فوبياي خفگي دارم." اين آخرين صحبت‌هايش بود و قاتلان او را در عملياتي که هفت دقيقه طول کشيد، خفه کردند. کرمان تأکيد کرد: تيم عربستاني مسئول قتل خاشقجي حين عمليات مثله کردن جسدش، کيسه‌هايي را کف اتاق گذاشتند تا خون به بيرون درز نکند و عمليات مثله کردن به دست صلاح الطبيقي، کارشناس پزشکي قانوني عربستان در 15 دقيقه انجام شد و بعد جسد مثله شده را در پنج چمدان بزرگ گذاشته و به خودروي وابسته به کنسولگري عربستان منتقل کردند. کرمان گفت که تيم عربستان با ابزارها و ادواتي به ترکيه آمد و روزنامه صباح بعدا تصاوير اين ادوات را منتشر خواهد کرد. وي گفت که اين روزنامه در دوره آتي جزئيات نوارهاي صوتي درباره قتل خاشقجي را نيز منتشر خواهد کرد.

لاویج یکی از دهستان‌های شهر چمستان نور در استان مازندران است که در دامنه سلسله جبال البرز قرار دارد و دارای موقعیت کوهپایه ای است. دورتادور دهستان لاویج را حصار بلندی از کوه‌های البرز فرا گرفته است که در بهار و تابستان پوشیده از درختان انبوه و سرسبز می‌شود که مناظر بدیع و دل انگیزی خلق می‌کند. این منطقه از آب و هوای بسیار مطبوع و خنکی در بهار و تابستان برخوردار است که به همراه طبیعت و سرسبزی بی نظیر مسافران و گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. روستای ییلاقی لاویج در ۱۸ کیلومتری جنوب چمستان در میان دره‌های جنگلی و زیبای البرز قرار دارد. در بدو ورودی چمستان از غرب یک مسیر زیبای آسفالته به طرف جنوب از جاده اصلی منشعب می‌شود و با عبور از پارک جنگلی کشپل به لاویج ختم می‌شود. فاصله لاویج تا شهرستان نور، ۳۵ کیلومتر است. در حال حاضر این روستا دارای سه مسافر خانه در کنار آبگرم لاویچ و دو سوئیت و صدها خانه و ویلاهای اجاره‌ای است که با توجه به خیل عظیم مسافر در بهار و تابستان ظرفیت پذیرایی از همه مهمانان را ندارد. یکی از جلوه‌های جذاب طبیعت لاویج، جنگل‌های انبوه و متراکم آن تا ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا است و به خصوص آنکه درختان راش یادگاری از دوره‌های گذشته جنگل‌های هیرکانی در میلیون‌ها سال قبل است. آب‌گرم لاویج در دامنه‌های کوه‌های قسمت شرقی لاویج از دل زمین به بیرون می‌جوشد. این آب گرم دارای املاح معدنی و گوگردهای فراوانی است که برای امراض پوستی و دردهای مفاصل کمردرد، پادرد و مهمتر از همه برای تمدد اعصاب بسیار مفید است. از آبگرم‌های معروف آن آبگرم لاویج "بیبنو”، "شفل” و… را نام برد که هر کدام از آنها دارای خواص مخصوص به خود است. آبگرم‌ها دارای امکانات قابل قبول و بهداشتی مثل دوش، استخر و وان است. یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی لاویج آبشار "حرام او” است با مقدار بسیار آب که از دل زمین به بیرون می‌ریزد در مسیر جاده چمستان به لاویج قرار دارد و دارای آب خنک و گوارایی است و همیشه پذیرای جهانگردان زیادی در مسیر جاده است و دارای عناصر فضایی کوه و جنگل است. این آبشار دارای امکانات پذیرایی و تفرجگاهی بسیار زیبایی برای مهمانان عزیز است. از نواحی تفریحی و توریستی آن می‌توان از: پارک جنگلی کشپل، آبشار حرام او، جاده‌های جنگلی، آبگرم معدنی لاویج، سوردار، جنگل اسیونگ، مراتع و چمنزارهای نومه، چشمه‌ها و رودخانه‌های پرآب و خروشان، ییلاق زیبای ایزوا، منطقه ییلاقی میرخمند و کوه‌های پوشیده از انبوه درختان و جنگل‌های وسیع و بکر را نام برد.