بدهي ۲۰ هزار ميلياردي سايپا و ايران خودرو

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: در حال حاضر ايران‌خودرو و سايپا حدود ۲۰ هزار ميليارد تومان بابت قطعات دريافتي به قطعه‌سازان بدهکارند. حسن کريمي‌سنجري در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: صنعت خودرو در وضعيت بسيار آشفته‌اي به سر مي‌برد. در حال حاضر دغدغه و مشکل اصلي خودروسازي و به تبع آن قطعه‌سازي، پايين بودن قيمت‌هاي دستوري تعيين شده براي فروش محصولات اين صنعت است که موجب شده توليد و فروش خودرو به جاي سود براي خودروسازان و قطعه‌سازان، با زيان همراه باشد. وي افزود: در حال حاضر شرکت‌هاي خودروسازي در بحث تامين مواد اوليه و قطعات دچار مشکل هستند چرا که قيمت‌هاي تعيين شده براي فروش، بسيار پايين‌تر از هزينه‌هاي توليد و بهاي تمام شده است.


درِ اتاق وزير و معاونانش باز باشد

رييس کميسيون صنايع اتاق بازرگاني ايران گفت: اولويت کاري وزير جديد صمت بايد رفع مشکلات ناپايداري در قوانين و وجود قوانين مزاحم با بهره‌گيري از نظرات بخش خصوصي باشد. براي اين کار لازم است درِ اتاق وزير و معاونان وي هميشه باز باشد.

ابوالفضل روغني گلپايگاني در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: با توجه به سابقه کاري وزير جديد صنعت، معدن و تجارت، وي علاوه‌ بر اين‌که با حوزه قانون‌گذاري‌ آشنا است حوزه اجرايي را هم به خوبي مي‌شناسد و بنابراين با بخص خصوصي آشنا است اما از آن جايي که اين وزارتخانه داراي بخش‌هاي متعددي است، تغييرات و تلاش‌هاي بسياري را مي‌طلبد.


خودروسازان تعهدات خود را اجرا کنند

وزير صنعت، معدن و تجارت درباره نگراني مردم بابت تحويل خودروهاي ثبت نامي‌و قيمت تمام شده آنها گفت: خودروسازان موظفند تعهدات خود را اجرا کنند و بايد به قرارداد خود با مشتري پايبند بمانند. «رضا رحماني» در گفت و گوي اختصاصي با ايرنا افزود: خودروسازان به هر قيمتي که تعهد کرده‌اند بايد پايبند باشند و طبق قراردادي که با مردم بسته‌اند عمل کنند. وي افزود: به طور حتم، در اين قراردادها بايد خواست مردم لحاظ شود و خودروسازان به تعهدات خود عمل کنند. وزير صنعت، معدن و تجارت تاکيد کرد «اين وزارتخانه بر قيمت خودروها نظارت مي‌کند». رحماني گفت: در اين چارچوب، وزارت صنعت، معدن و تجارت پيگيري‌هاي خود را ادامه مي‌دهد

افزايش ۱۰ درصدي توليد کنسانتره

زغال سنگ ايميدرو

ميزان توليد کنسانتره زغال سنگ شرکت‌هاي طبس و البرز مرکزي (وابسته به ايميدرو) در سال ۹۷، حدود ۱۰ درصد افزايش يافت.

به¬ گزارش خبرگزاري صداوسيما ازسازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران، شرکت‌هاي زغال سنگ طبس و البرز مرکزي از ابتداي فروردين تا پايان مهر، 431 هزار و 295 تن کنسانتره زغال سنگ توليد کردند. اما رقم توليد مدت مشابه سال گذشته، 392 هزار و 825 تن بود. از ميزان توليد کنسانتره زغال سنگ، 377 هزار و 887 تن توسط «شرکت زغال سنگ طبس» و 53 هزار و 408 تن از سوي «شرکت زغال سنگ البرز مرکزي» توليد شد. همچنين شرکت‌هاي زغال سنگ طبس و البرز مرکزي در 7 ماهه امسال، يک ميليون و 29 هزار و 238 تن زغال سنگ استخراج کردند که نسبت به رقم استخراج مدت مشابه سال گذشته (923 هزار و 75 تن)، 12 درصد رشد نشان مي‌دهد. در اين ميان، شرکت طبس 934 هزار و 381 تن و شرکت البرز مرکزي 94 هزار و 857 تن ماده معدني استخراج کرد.

يک ماهه ۲۱۰ هزارگوشي تلفن ترخيص شد

بر اساس اعلام گمرک، در هفت ماهه سال‌جاري تعداد يک ميليون و ۷۳۷ هزار و ۴۷۵ دستگاه گوشي تلفن همراه وارد کشور شده است.

به گزارش خبرگزاري تسنيم، در هفت ماهه سال‌جاري تعداد يک ميليون و 737 هزار و 475 دستگاه گوشي تلفن همراه به ارزش 265 ميليون و 963 هزار دلار وارد کشورمان شده است که نسبت به مدت مشابه سال 96 از نظر تعداد 28 درصد و از حيث ارزش 43 درصد افزايش را نشان مي‌دهد. اين گزارش حاکي است طي مهر ماه سال‌جاري 210 هزار و 611 دستگاه گوشي تلفن به کشور وارد شده بود. گفتني است واردات گوشي تلفن همراه در هفت ماهه سال گذشته به تعداد يک ميليون و 354 هزار و 853 دستگاه به ارزش 185 ميليون و 445 هزار دلار بوده است.

آغاز بکار بزرگترين نمايشگاه بين المللي قطعات خودرو خاورميانه در تهران

سيزدهمين نمايشگاه بين المللي قطعات، لوازم و مجموعه‌هاي خودرو تهران در محل دائمي‌نمايشگاه‌هاي بين المللي تهران صبح ديروز آغاز بکار کرد. به گزارش خبرگزاري صداوسيما؛سيزدهمين نمايشگاه بين المللي قطعات، لوازم و مجموعه‌هاي خودرو؛که از امروز تا 24 آبان ماه بر پا خواهد بود، که در نوع خود بزرگترين نمايشگاه منطقه خاورميانه محسوب مي‌شود،صدها کمپاني و شرکت داخلي و خارجي، نوين‌ترين صنايع،قطعات توليدي و خدمات خود را در معرض ديد علاقمندان قرار دادند. محمد خضرايي قهرماني مدير عامل شرکت بازرگاني بين المللي ايدرو و رئيس ستاد برگزاري اين نمايشگاه،گفت: به جرأت مي‌توان اذعان کرد که نمايشگاه بين المللي قطعات، لوازم و مجموعه‌هاي خودرو تهران بي تاثيري تحريم‌هاي آمريکا را به اثبات رساند، بطوري که در اين نمايشگاه بيش از هفتصد کمپاني و شرکت حضور دارند. وي افزود: از مجموع شرکت کنندگان در اين نمايشگاه،5 10 شرکت داخلي و 190 شرکت خارجي و از 11 کشور مثل فرانسه، يونان، ترکيه، چين، تايوان، کره جنوبي، هند، ايتاليا،لهستان... هستند. سيزدهمين نمايشگاه بين المللي قطعات، لوازم و مجموعه‌هاي خودرو تهران از ديروز تا 24 آبان ماه هر روز از ساعت 9 تا 17در محل دائمي‌نمايشگاه‌هاي بين المللي تهران آماده بازديد علاقمندان است.

حال صنعت خودروسازي خوش نيست

گروه صنعت و معدن- صنعت خودروي کشور هم مثل ساير عرصه‌هاي صنعتي واقتصادي روزهاي سرنوشت سازي را مي‌گذراند.مشکل قيمت گذاري خودروها، مشکل بدهي به خودروسازان و مشکل حضور دلالان از جمله اين موارد است. در گزارش پيش رو به راهکاري براي خروج صنعت خودرو از بحران پرداخته شده است.

کارشناسان صنعت خودرو، به روز‌رساني منطقي نرخ خودروها را راهکار اصلي خروج اين صنعت از شرايط کنوني آن و رفع مشکلات ميان خودروسازان و فعالان صنعت قطعه سازي مي‌دانند؛ شرايطي که به سبب آشفتگي بازار سودهاي کلان را به جيب دلالان سرازير مي‌کند. اين شرايط هر 2 صنعت بزرگ خودرو و قطعه سازي با هزاران نفر کارگر را با مخاطره روبرو کرده است؛ به طوري که قطعه سازان از تعديل نيرو يا تعطيلي برخي واحدها خبر مي‌دهند و خودروسازان نيز حال و روز خوشي را تجربه نمي‌کنند. برخي کارشناسان مي‌گويند خودروسازان نزديک به سه ماه است به بهانه افزايش قيمت، خودرويي به بازار عرضه نکرده يا عرضه قطره چکاني داشته‌اند و با اجراي برنامه‌هاي پيش فروش، از آلام خود کاسته‌اند و نبايد توقع حمايت از سوي دولت داشته باشند. در اين پيوند، رييس انجمن صنايع همگن نيرو محرکه و قطعه سازان کشور در گفت و گو با ايرنا درباره پول‌هاي جمع آوري شده در پيش فروش‌هاي اخير خودروسازان اعلام کرد: بازار خودرو ايران يک بازار يکصد هزار ميليارد توماني است، در حالي که در پيش فروش‌هاي اخير پيش‌بيني مي‌شود حداکثر 10 هزار ميليارد تومان جمع آوري شده باشد. به گفته «محمدرضا نجفي منش»، اين رقم در برابر نيازهاي صنعت خودرو بسيار ناچيز بوده و توليدات فعلي خودروسازان با زيان همراه است. اين مقام صنفي يادآوري کرد: خودروسازان بزرگ کشور در 6 ماه نخست امسال پنج هزار و 500 ميليارد تومان زيان داشتند؛ اين شرکت‌ها رسمي‌و بورسي اند و به همين دليل حساب و کتاب‌هايشان شفاف است. به گزارش ايرنا، از آغاز امسال تاکنون، سايپا 270 هزار دستگاه خودرو و ايران خودرو در 2 نوبت 77 هزار و 100 دستگاه خودرو پيش فروش کردند.

  • قطعه سازان؛ نخستين قربانيان نابساماني بازار خودرو

نجفي منش هشدار داد: اگر به داد اين صنعت نرسيم و بخواهيم با روال پيشين به توليد ادامه دهيم، نتيجه قطعي آن زمين خوردن خودروسازان و قطعه سازان خواهد بود. وي تاکيد کرد وقتي قيمت انواع مواد اوليه از جمله مس، آلومينيوم، محصولات پتروشيمي، فولاد و غيره بيش از سه برابر شده است، چه اصرار عجيبي است که خودرو را با قيمت پايين عرضه کنيم؟ «اگر بر همين قيمت‌ها اصرار داريم، دولت مي‌تواند بابت هر خودرو پنج ميليون تا 10 ميليون تومان يارانه بدهد.» رييس انجمن صنايع همگن نيرو محرکه و قطعه سازان کشور ادامه داد: در شرايط کنوني، توان مالي خودروسازان به شدت افت کرده است و حاضر نيستند بدهي‌هاي خود به قطعه سازان را پرداخت کنند. وي تصريح کرد: نخستين قرباني اين موضوع قطعه سازان اند، به طوري که شاهد تعطيلي يا تعديل نيرو برخي از اين واحدها هستيم که آمار آنها هر روز در حال افزايش است.

  • نيروي انساني؛ هفت تا هشت درصد هزينه خودروسازان

نجفي منش درباره گزينه‌هاي خودروسازان براي کاهش هزينه‌ها مانند تعديل نيروي انساني گفت: اينکه هزينه‌هاي نيروي انساني در خودروسازان متورم است بحث درستي است اما فراموش نکنيم دولت چنين تکليفي را بر دوش خودروساز گذاشته است و مديران نيز تابع دستورات دولتند. اين مقام صنفي ادعا کرد: بسياري از اين افراد با توصيه‌هاي نمايندگان مجلس و ساير مسئولان به خودروسازان تحميل شده‌اند و جالب اين است که به خودروسازان اجازه تعديل نيرو نيز داده نمي‌شود. وي بيان داشت: با اين همه، هزينه ياد شده فقط هفت تا هشت درصد از مجموع هزينه‌هاي خودروسازان را تشکيل مي‌دهد اما ضرر و زيان خودروسازان در شرايط کنوني 50 تا 60 درصد است.

«مطرح کردن اين موضوع در شرايط کنوني، دادن آدرس غلط است و بايد توجه داشت آنچه اکنون بيش از هر چيز بايد در نظر گرفت افزايش قيمت مواد اوليه و ثبات قيمت خودرو است که زيان ياد شده را رقم زده است.» وي تاکيد کرد: مشکل جاي ديگر است و بايد به بهبود دائمي‌شرايط بينديشيم که چرا در حالي که قيمت خودرويي مثل پرايد در بازار به 40 ميليون تومان رسيده است، همچنان بر قيمت 22 ميليون تومان کارخانه اصرار داريم؟ اين شرايط فقط به سود دلالان است. نجفي منش اعلام کرد: بايد به هر راهي، قطعه سازان را سرپا نگه داشت که کاهش تاخير پرداخت مطالبات آنها به يک ماه، افزايش قيمت قطعات و تعديل نرخ خودروها از جمله اين راه‌هاست. وي تصريح کرد: شرايط کنوني فقط اجحاف در حق توليد است، زيرا مشتريان خودروها را با قيمت‌هاي بالا از بازار مي‌خرند و همه سود آن نصيب دلالان مي‌شود.

  • پيش فروش‌ها در حد هزينه‌هاي جاري خودروسازان نيز نيست

«اميرحسن کاکايي» استاد دانشگاه، نيز در اين زمينه به ايرنا گفت: به دليل افزايش نرخ ارز، قيمت همه نهاده‌ها و مواد اوليه افزايش چشمگيري يافته اما تا اين لحظه شوراي رقابت بر مبناي معادلات و فرمول‌هاي خود با افزايش نرخ خودروها موافقت نکرده است. وي ادامه داد: از يک ماه پيش نيز شوراي رقابت از بحث قيمتگذاري خودرو کنار گذاشته شده و سازمان حمايت از حقوق مصرف کنندگان و توليدکنندگان به عنوان جايگزين آن مطرح شده است که به نظر مي‌رسد به اين زودي به نتيجه نرسد. اين کارشناس صنعت خودرو تاکيد کرد قيمتگذاري کنوني خودروها زيان هزاران ميلياردي به صنعت خودرو وارد کرد، به طوري که در نيمه نخست امسال مطابق آمارها 2 خودروساز بزرگ کشور بيش از پنج هزار ميليارد تومان زيان کردند؛ آماري که رسمي‌است و نهادهاي متولي بر آن نظارت دارند. وي يادآوري کرد: اين آمارها براي 6 ماه نخست امسال است که وعده دلار 4200 توماني به خودروسازان داده شده بود و در نهايت محقق نشد؛ بنابراين براي نيمه دوم سال با تداوم شرايط فعلي زيان بيشتري پيش‌بيني مي‌شود. عضو هيات علمي‌گروه مهندسي خودرو در دانشگاه علم و صنعت ايران درباره پيش فروش خودروسازان در ماه‌هاي گذشته گفت: با لحاظ قيمت‌هاي کارخانه اي، توليد هر خودرو به طور متوسط با زيان 10 ميليون تا 20 ميليون توماني همراه است اما آنچه پيش فروش شده در حد هزينه‌هاي جاري شرکت‌هاي خودروساز نيز نيست. وي ادامه داد: در پيش فروش‌هاي انجام شده به طور متوسط معادل 30 درصد قيمت خودروها دريافت شده و توليد خودرو نيز با زيان 50 درصدي همراه است؛ بنابراين پول دريافت شده از مشتريان معادل زيان وارد شده به خودروسازان نيست. کاکايي اضافه کرد: 70 درصد قيمت خودروها را نيز مواد اوليه و قطعات آنها تشکيل مي‌دهد که بايد پول آن را به قطعه سازان، آلومينيوم سازان، فولاد فروشان و غيره پرداخت کرد. وي پيش‌بيني کرد با شرايط به وجود آمده به زودي حتي مشکل نقدينگي در شرکت‌هاي بزرگ خودروسازي شکل بگيرد.

  • لزوم به روز‌رساني قيمت خودروها

اين استاد دانشگاه بدهي خودروسازان به قطعه سازان را 20 هزار ميليارد تومان اعلام کرد که تداوم اين وضعيت 10 هزار ميليارد تا 20 هزار ميليارد تومان زيان تا پايان سال به صنعت خودرو تحميل مي‌کند. وي تصريح کرد: به روز‌رساني منطقي قيمت خودروها يا آزادسازي توليد به عنوان 2 راهکار در اين زمينه پيشنهاد مي‌شود که البته راه حل دوم توصيه نمي‌شود؛ زيرا به از بين رفتن صنايع توليدکننده منجر مي‌شود که بيشتر آنها به دليل خصوصي بودن، دستور دولت را اجرا نمي‌کنند. کاکايي تاکيد کرد: به روز‌رساني قيمت خودروها سبب مي‌شود از زيان خودروسازان جلوگيري شود، مشتريان واقعي براي خريد خودرو اقدام کنند و از سودهاي بادآورده دلالان که هيچ مالياتي از اين بابت به دولت نمي‌دهند، نيز جلوگيري شود. وي همچنين گفت: اين روزها برخي خصوصي سازي صنعت خودرو را راهکار اصلي خروج از شرايط فعلي اعلام مي‌کنند، در حالي که اين راه حل در کوتاه مدت پاسخگو نيست. «همچنين در بلندمدت بايد روي مباحث توسعه‌اي سرمايه گذاري کنيم که از 6 ماه تا چند سال زمان مي‌برد.

دولت و مجلس به بيماران ‏SMA‏ و ‏MPS‏ توجه ويژه کنند

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: از دولت و مجلس مي‌خواهيم که برخي بيماري‌ها مانند ‏SMA‏ و ‏MPS‏ را نيز جزو ‏بيماري‌هاي خاص در نظر بگيرند، زيرا شرايط اين بيماران بسيار سخت است.‏

به گزارش خبرنگار سلامت ايرنا، قاسم جان بابايي در حاشيه مراسم افتتاح همزمان 83 مرکز جامع خدمات بيماران خاص ‏که در وزارت بهداشت برگزار شد در جمع خبرنگاران افزود: با تلاش‌هاي انجام شده برخي بيماري‌ها به عنوان بيماري خاص شناخته ‏شدند. البته بيماران مبتلا به بيماري‌هايي مانند ‏SMA‏ و ‏MPS‏ نيز شرايط دشواري دارند و شرايط جسمي‌و باليني اين بيماران بسيار ‏سخت‌تر از بيماري ‏MS‏ است.‏

SMA يا آتروفي عضلاني ستون فقرات يا اس ام اي يک بيماري ارثي است. زماني که کودکي مبتلا به SMA مي‌شود، يک شکاف سلول عصبي در مغز و نخاع به وجود مي‌آيد و مغز انتقال پيام‌هايي که موجب کنترل حرکت عضلات مي‌شود متوقف مي‌کند. در نتيجه، ماهيچه‌هاي کودک ضعيف مي‌شوند و او در کنترل حرکت سر، نشستن و حتي راه رفتن دچار مشکل مي‌شود. در بعضي موارد، در هنگام پيشرفت بيماري، ممکن است در بلع و تنفس نيز دچار مشکل شود.

تامين کالاهاي اساسي مورد نياز شهروندان

با تخفيفات ويژه در فروشگاه‌هاي شهروند

مدير عامل شرکت شهروند با بيان اينکه کليه محصولات در فروشگاه‌هاي شهروند به وفور يافت مي‌شود از آغاز طرح فروش فوق العاده شهروند خبر داد. به گزارش روابط عمومي‌شرکت شهروند، مسعود سريع القلم با تاکيد بر لزوم توجه به معيشت آحاد جامعه و اقشار کم برخوردار به عنوان يکي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي مديريت شهري گفت: در همين راستا شرکت شهروند به عنوان يکي از نهاد‌هاي تامين و عرضه کالا با تلاش بي وقفه و تدوين برنامه ريزي‌هاي دقيق تمام توان خود را به کار بسته تا در شرايط فعلي کالاي اساسي مورد نياز شهروندان را بدون هيچ کمبود و محدوديتي تامين کند. مدير عامل شرکت شهروند با بيان اينکه تخفيفات دوره‌اي و جشنواره‌هاي فروش فوق العاده در ايام مختلف سال به طور مستمر در فروشگاه‌هاي شهروند برگزار مي‌شود تصريح کرد: در حال حاضر نيز طرح فروش کالاهاي اساسي با هدف حمايت از اقتصاد خانوار شامل انواع خواروبار و محصولات پروتئيني (برنج، روغن، حبوبات، تخم مرغ، ماهي، فرآورده‌هاي گوشتي و ...) با تخفيفات ويژه تا سقف 50 درصد در فروشگاه‌هاي شهروند آغاز شده و تا پايان آبان ماه ادامه دارد. سريع القلم با اشاره به اينکه کليه محصولات به وفور و با تنوع بالا در فروشگاه‌هاي شهروند يافت مي‌شود خاطر نشان کرد: طي ماه‌هاي اخير شاهد افزايش خريدهاي هيجاني و نگراني شهروندان مبني بر کمبود کالا بوده ايم، اما در شرايط فعلي و با توجه به شروع دور دوم تحريم‌ها فروشگاه‌ها در وضعيت آرامي‌به سر مي‌برند و تب و تاب خريد‌هاي هيجاني ميان شهروندان ديده نمي‌شود که نشان از اطمينان و آسودگي مردم در تامين مايحتاجشان دارد. مدير عامل شرکت شهروند در پايان تاکيد کرد: روند تامين و عرضه کالا به طور مستمر و بدون کمبود در حال انجام است و فروشگاه‌هاي شهروند با در نظر گرفتن تدابير از قبل پيش‌بيني شده و اعمال سياست‌هاي هوشمندانه در تامين کالا در صدد است کليه محصولات را با مناسب‌ترين قيمت و بالاترين کيفيت به شهروندان عرضه کند.

وزير کار مطرح کرد؛

گروه اجتماعي: روز گذشته مراسم معارفه و توديع وزراي جديد و قديم تعاون، کار و رفاه اجتماعي با حضور اسحاق جهانگيري معاون اول رييس جمهور برگزار شد. در اين مراسم محمد شريعتمداري که به تازگي جايگزين علي ربيعي شده است، در سخنان مشروحي به مسائل مختلفي در حوزه ماموريت جديد خود پرداخت.

به گزارش تجارت به نقل از ايلنا، محمد شريعتمداري در مراسم توديع و معارفه خود در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي با اشاره به سفر معاون اول رئيس جمهور به استان خوزستان گفت: قرار است که در سفر آقاي جهانگيري ۱۶هزار ميليارد تومان طرح افتتاح شود که اين تنها يکي از برنامه‌هاي دولت براي استان خوزستان است. شريعتمداري با بيان اينکه در اين سال‌ها نتوانستيم ديوار بلندي را براي دفاع از طبقات فرودست جامعه بسازيم، گفت: اين امر دلايل گوناگوني دارد و اين دلايل موجب شده که با مشکلاتي در اين حوزه مواجه باشيم. البته نمي‌گويم اقداماتي در جهت جبران آسيب‌هاي وارده به فقرا انجام نشده، اما هدف همانطور که گفتم، ساختن آن ديوار بلند است. وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي با اشاره به کمک‌هاي دولت به افراد نيازمند گفت: هم اکنون ۵۵۰ هزار تومان مستمري به يک خانواده ۵ نفره تحت پوشش کميته امداد پرداخت مي‌شود که با اضافه شدن رقم يارانه ماهانه به ۸۰۰ هزار تومان مي‌رسد که البته همه مي‌دانند با اين رقم‌ها نمي‌توان زندگي کرد اما بايد توجه داشته باشيم که در کنار فقرزدايي بايد به مهارت‌افزايي و توان‌افزايي فقرا بپردازيم چراکه نمي‌توانيم همه مشکلات را با يک مسکن حل کنيم. شريعتمداري با بيان اينکه دولت به تنهايي از پس مشکلات اجتماعي برنمي‌آيد، گفت: ما نياز تسهيل‌گري در عرصه خدمات اجتماعي داريم که تسهيل‌گري نيز با کمک تشکل‌ها و سازمان‌هاي مردم‌نهاد ممکن مي‌شود. وي با بيان اينکه يکي از مسائلي که پيگيري مي‌کنيم خدمات اجتماعي دولت‌محور است، گفت: بايد تمرکز خود را بر روي اين بگذاريم که خدمات اجتماعي دولت‌محور به خدمات اجتماعي مردم‌محور تبديل شود. وزير کار، تعاون و رفاه اجتماعي در ادامه به چالش‌هاي پيش‌روي صندوق‌هاي بازنشستگي پرداخت و گفت: بخش اعظمي‌از ۱۸ صندوق بازنشستگي از بودجه عمومي‌کشور ارتزاق مي‌کند که اين مسئله چالش‌آفرين است. صندوق‌ها بايد خود بتوانند با اتکا به منابعي که دارند مصارف خود را تامين کنند. در حوزه صندوق بازنشستگي تامين اجتماعي هم مشکلاتي وجود دارد که بخشي از اين مشکلات به بدهي دولت به سازمان تامين اجتماعي برمي‌گردد. در حال حاضر مجموع بدهي دولت به اين سازمان بدون در نظر گرفتن محاسبات اکچوئري ۱۵۰ هزار ميليارد تومان است. از يک طرف امکان پرداخت پول نقد براي تعبيه بدهي‌هاي دولت وجود ندارد و بايد ترتيبات پرداخت بدهي را به روش‌هاي ديگر انجام داد. وي افزود: با اقداماتي که در اين راستا انجام شده است و انجام مي‌شود و مجلس نيز در اين زمينه در قوانين ورود پيدا کرده است، يک‌سوم از مطالبات سازمان تامين اجتماعي پرداخت مي‌شود. وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي با بيان اينکه ما نمي‌توانيم منابع بيمه‌شدگان را در قالب بنگاه‌هايي که زير ۵ درصد در اقتصاد بازدهي دارند سرمايه‌گذاري کنيم، گفت: اين کار خيانت در امانت است. ما نمي‌توانيم زيان شرکت‌هاي زيرمجموعه صندوق‌هاي بازنشستگي را از جيب بيمه‌گذاران پرداخت کنيم. شريعتمداري با بيان اينکه بايد شرايط واگذاري بنگاه‌هاي زيان‌ده تسهيل شود، گفت:‌ بايد ديد که آيا نهادهاي نظارتي آمادگي لازم را براي واگذاري اين بنگاه‌هاي زيان‌ده دارند؟ ما نيازمند اين هستيم که همانند بنگاه‌هاي زيان‌ده دولتي که واگذار شدند شرايط مشابه را براي بنگاه‌هاي زيان‌ده صندوق‌‌ها فراهم کنيم در غير اين صورت با اداره بنگاه‌هاي زيان‌ده تنها فقر را ميان فقرا توزيع کرده‌ايم. تاکيد دارم که براي حل مشکل نيازمند مساعدت هستيم تا در نهايت يک تحرک بزرگ در اقتصاد بنگاه‌هاي زير مجموعه صندوق‌هاي بازنشتستگي پيش آيد. شريعتمداري در ادامه گفت: شما نگاه کنيد که وقتي يک کالاي با دوام را مي‌بينيد که قرار است عمري براي شما کار کند چه لذتي از آن مي‌بريد. اين فعاليت توليدي با عشق توام شده است و صرفاً کالا از آن استخراج نمي‌شود بلکه هنر هم از آن بيرون مي‌طراود. پس تاکيد دارم که عنصر اصلي توليد کالاي باکيفيت و با دوام رضايتمندي است البته ما در حوزه مهارت مشکل داريم چراکه توليد نيروي با علم تئوريک اما بي‌مهارت تخصص ما است. وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي با بيان اينکه سرمايه‌هاي اجتماعي ما لطمه خورده است، گفت: دلايل مختلفي براي لطمه خوردن به سرمايه‌هاي اجتماعي وجود دارد. بايد توجه داشته باشيم که برخي مواقع احساس امنيت مهم‌تر از امنيت واقعي است. مردم بايد احساس امنيت داشته باشند. از يک طرف ما در برخورد با فساد اقدام عملي نکرده‌ايم؛ منظور من از اقدام عملي بگير و ببند نيست بلکه شفاف‌سازي است. مردم به شفاف‌سازي نگاه مي‌کنند و براساس ميزان عملکرد ما به ما اعتماد مي‌کنند. شريعتمداري با بيان اينکه هم اکنون در صورتي که به کودال شرکت بورس مراجعه بکنيد اسامي‌اعضاي هيات مديره‌ شستا و صندوق‌هاي بازنشستگي را مي‌بينيد، گفت: شفاف‌سازي يک مطالبه اجتماعي در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي است چراکه ما در اين وزارتخانه با حق‌الناس سروکار داريم. در همين مورد بود که ما اسامي‌اعضاي هيات مديره‌هاي شرکت‌هاي زير مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي را منتشر کرديم. البته يکسري از ملاحظات در هنگام انتشار اين ليست‌ها وجود داشت که همکاران من نسبت به اين مسئله توصيه کرده بودند. اين ملاحظات البته مربوط به افرادي است که مستعفي بودند و در ليستي که منتشر شد، کنار اسامي‌مستعفي بودن آنها قيد شده. به هر صورت اسامي‌۱۲۰۰ يا ۱۳۰۰ نفر در قدم اول منتشر شده است شريعتمداري با بيان اينکه خريد و فروش‌هايي که در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعي انجام مي‌شود را مي‌توانيم به اطلاع مردم برسانيم، گفت: چه اشکالي دارد که مردم از آنچه که خريد و فروش مي‌شود خبر داشته باشند تا همه بدانند که مثلاً فلان کالا را چرا خريديم يا کالاي ديگر را به چه قيمتي فروختيم. اينگونه مدير نالايق کنار مي‌رود و ايرادي هم در آن وجود ندارد. شريعتمداري با بيان اينکه سرمايه‌هاي اجتماعي حامي‌منافع دولت نيستند، گفت: بايد کاري کنيم که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي در ارتباط با نهادهاي اجتماعي پيش‌رو باشد. مي‌خواهم ترتيبي بدهم که معاونين وزارتخانه ارتباط خود را با نهادهاي اجتماعي گسترش دهند چراکه اگر اين رابطه قطع شود چندان نمي‌توانيم مورد حمايت آنها به عنوان جامعه هدف خود قرار بگيريم.

  • از این شرایط عبور می‌کنیم

وزير سابق رفاه با بيان اينکه اين پنج سال زود گذشت گفت: خوشحالم که با جهانگيري آمدم و با جهانگيري هم مي‌روم. او سنگ زيرين است و دوران تلخي مي‌گذراند و با سختي کار مي‌کند و سرمايه اجتماعي‌اش را به ميدان آورده است. در اوضاع پر از شايعه، تهمت ، افترا، زدن و له کردن و هول دادن آنها که بمانند و بايستند، بسيار ارزشمند است. به گزارش ايسنا، علي ربيعي در مراسم توديعش از وزارت رفاه ادامه داد: يکي پرسيد آقاي خاتمي‌چه کرده که او را دوست داري؟ گفتم به خاطر کارهايي که نکرده او را دوست دارم. گاهي اوقات فقدان برخي آدم‌ها اندازه‌گيري نمي‌شود. شهيدان بهشتي و مطهري رفتند و قابل اندازه‌گيري نبودند. وزير سابق رفاه با بيان اينکه اگر امروز باز صحنه انتخابات سال ۹۲ باشد باز به روحاني راي مي‌دهم، گفت: بخشي از اين دولت بودم و اشکالات زياد در کارمان بود و هست، گاهي اوقات تصميمات خوبي نگرفتيم، ولي قصد و نيت بدي نداشتيم و دلمان مي‌خواست وضع زندگي مردم بهتر شود و هرچه در چنته داشتيم گذاشتيم. وي با بيان اينکه معتقدم حتما از اين شرايط عبور مي‌کنيم افزود: حتما اين کشتي به ساحل آرامش خواهد رسيد. ربيعي ادامه داد: از آمدن شريعتمداري که رفيق ۴۰ ساله‌ام است خوشحالم. در دوران جنگ ما در صف بوديم و وي در ستاد. دوستي ما ۴۰ ساله است و خوشحالم که او آمد و نمي‌تواند بگويد وزير قبلي کار را خراب کرده است. یشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر این موضوع کلیدی که پولدارها سایت و رسانه دارند، گفت: پولدارها می‌توانند صدای خود را برسانند اما این فقرا هستند که صداهایشان شنیده نمی‌شود.

رئيس قوه قضاييه خواستار شد:

رئيس قوه قضاييه با تاکيد بر ضرورت استفاده حداکثري قضات از ظرفيت‌هاي قانوني مربوط به مجازات‌هاي جايگزين حبس و ساير تاسيسات قانوني منجر به کاهش جمعيت زندان‌ها گفت: احکام زندان بايد در چارچوب قانوني و در حدّ ضرورت و براي حفظ امنيت جامعه و امنيت کشور باشد. به گزارش ميزان به نقل از اداره کل روابط عمومي‌قوه قضاييه، آيت الله آملي لاريجاني در جلسه مسئولان عالي قضايي با اشاره به ظرفيت‌هاي قانوني مربوط به مجازات‌هاي جايگزين حبس که در قالب يک بخشنامه نيز به قضات ابلاغ شده است، اين قبيل مجازات‌ها و ساير تاسيسات قانوني منجر به کاهش جمعيت کيفري نظير آزادي مشروط و تخفيف مجازات‌ها را موجب بهبود وضعيت محکومان و خانواده آنان و نهايتاً بهبود وضعيت جامعه دانست و گفت: موضوع زندان‌ها در همه کشور‌ها مسئله‌اي اساسي است و در کشور ما نيز خصوصاً به دليل جرايم مرتبط با مواد مخدر مسئله‌اي قابل تأمل است. در حال حاضر نزديک به ۷۰ درصد زندانيان کشور به صورت مستقيم يا غيرمستقيم به واسطه جرايم مرتبط با مواد مخدر در زندان به سر مي‌برند و بايد براي اين موضوع چاره‌اي انديشيد.آيت الله آملي لاريجاني تاکيد کرد: قضات مي‌توانند با نگاه وسيع و ملاطفت آميز خود در چارچوب ظرفيت‌هاي قانوني در مورد احکام زندان نگاه ديگري داشته باشند و از مجازات‌هاي متناسب جايگزين حبس استفاده کنند تا محکومان نيز بتوانند با استفاده از اين فرصت به بازسازي روحي واجتماعي خود بپردازند. رئيس قوه قضاييه ابراز اميدواري کرد که با صدور مجازات‌هاي جايگزين حبس بر مبناي قانون، عدالت، فهم صحيح و بصيرت، گامي‌مهمي‌در جهت کاهش جمعيت کيفري کشور برداشته شود.

معاون اول قوه قضاييه هشدار داد؛
معاون اول قوه قضاييه گفت: مردم در برخورد با گروه‌هاي نوظهور انحرافي احتياط و به سيستم‌هاي اطلاعاتي و امنيتي اطلاع‌رساني کنند. به گزارش ايرنا از روابط عمومي‌قوه قضاييه، حجت الاسلام غلامحسين محسني اژه‌اي در حاشيه جلسه مسئولان عالي قضايي در جمع خبرنگاران افزود: متاسفانه گروه‌هاي نوظهور انحرافي امروز کم و بيش در جامعه وجود دارد و ممکن است مردم و بخصوص برخي جوانان ناخواسته به اين جريان‌ها که ماهيتشان هم براي آن‌ها مشخص نيست نزديک و آشنا شوند و براي خودشان و جامعه گرفتاري ايجاد کنند. وي ادامه داد: قرائن و شواهدي هم وجود دارد که در برخي از اين گروه‌هاي نوظهور انحرافي دست‌هاي خارجي در کار است، بنابراين هم به مردم توصيه مي‌شود که احتياط کنند و هم خود اين جريان‌ها بخصوص آن‌ها که با افکار انحرافي هستند و يا موارد مشکوک و مبهمي‌است، حتما مورد توجه سيستم‌هاي اطلاعاتي و امنيتي ما قرار بگيرند. وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: سخنگوي قوه قضاييه طرح دستورالعمل حقوق عامه را از ديگر مباحث مطرح شده در جلسه امروز مسئولان قضايي برشمرد و گفت: در قانون اساسي آمده است که احياي حقوق عامه جزو وظايف قوه قضاييه است و در قوانين موضوعه هم بعضا اين موضوع مطرح شده است.