فاز سوم پالايشگاه ستاره خليج فارس وارد مدارشد

عمليات ساخت فاز سوم پالايشگاه ميعانات گازي ستاره خليج فارس، با نصب برج تقطير ۷۰۰ تني اين فاز به همت تلاشگران قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبياء(ص) پايان ‌يافت.به گزارش سپاه نيوز؛ برج تقطير ۷۰۰ تني فاز سوم پالايشگاه ميعانات گازي ستاره خليج فارس با ارتفاع ۶۹ متر و به قطر ۱۱ متر به شيوه نامتعارف تاندوم‌ليفت نامتقارن و با استفاده همزمان از سه جرثقيل ۱۲۵۰، ۷۰۰ و ۶۰۰ تني با موفقيت نصب شد.با نصب اين برج، عمليات ساخت فاز سوم پالايشگاه ستاره خليج فارس پايان ‌يافت و با راه‌اندازي آن، توليد بنزين روزانه ۱۲ ميليون ليتر افزايش يافته و از ۲۴ ميليون ليتر در روز به ۳۶ ميليون ليتر در روز خواهد رسيد.


سال آبي خوبي را آغاز کرديم

محمدرضا بختياري مديرعامل شرکت مهندسي آب و فاضلاب استان تهران گفت: بارش‌هاي پاييز نشان مي‌دهد سال آبي خوبي را شروع کرديم که اميدواريم با تداوم آن کمبودهاي بارش در نيمه اول سال آبي گذشته جبران شود.وي درباره آخرين وضع بارش استان افزود: از ابتداي سال آبي تاکنون 46 ميلي متر بارش در استان تهران ثبت شده که نسبت به پارسال که اين رقم 11 ميلي متر بود 300 درصد افزايش نشان مي‌دهد.وي گفت: ميزان بارش از ابتداي سال آبي تاکنون 50 درصد افزايش داشت.وي گفت: پيش‌بيني مي‌کنيم سال آينده 7 تا 8 درصد مصرف آب استان تهران به خاطر رشد جمعيت در منطقه 21 و 22 و مسکن مهر در پرديس و پرند افزايش يابد.


7 درصد قير دنيا در ايران توليد مي‌شود

محمد راهي مديرتوسعه و تحقيق شرکت نفت پاسارگاد گفت که حدود هفت درصد توليد قير در دنيا مربوط به ايران است.به گزارش ايرنا، وي در نخستين همايش ملي قير و آسفالت در ياسوج اظهار داشت: ميزان توليد قير در دنيا افزون بر 115ميليون تن در سال است که حدود 6 ميليون تن از اين ميزان در ايران توليد مي‌شود. مديرتوسعه و تحقيق شرکت نفت پاسارگاد تصريح کرد: حدود چهار ميليون تن از اين ميزان قير در ايران سالانه صادر و مابقي نيز مصرف مي‌شود.شرکت نفت پاسارگاد به عنوان بزرگ‌ترين توليدکننده انواع قير در خاورميانه، در راستاي مسئوليت‌هاي اجتماعي خود در شهرهاي مختلف کشور همايش‌هاي آموزشي برگزار مي‌نمايد.

فاز دوم طرح آبرساني غدير

به بهره برداري رسيد

فاز دوم طرح آبرساني غدير با حضور معاون اول رئيس جمهور به بهره برداري رسيد.به گزارش مهر، اسحاق جهانگير در ادامه برنامه‌هاي سفر دو روزه خود به استان خوزستان، فاز دوم پروژه آبرساني غدير براي آبرساني به شهرهاي آبادان، خرمشهر و روستاهاي اطراف را افتتاح و از تصفيه خانه و تاسيسات اين طرح بازديد کرد. طول کل خطوط انتقال اين پروژه ۹۵۶ کيلومتر است که ۳۵۷ کيلومتر آن تاکنون اجرايي شده و ۱۵۹ کيلومتر نيز در دست اجرا است. همزمان با افتتاح اين طرح توسط معاون اول رييس جمهور، دو پروژه آبرساني به روستاهاي حفار شرقي از توابع خرمشهر و آبرساني به روستاهاي کشتکار از توابع آبادان نيز مورد بهره برداري قرار گرفت که اين دو پروژه در مجموع ۹۲ روستا را تحت پوشش قرار مي‌دهد.افزايش ظرفيت تامين آب شرب شهرهاي خرمشهر، آبادان و شادگان از 2.2 متر مکعب بر ثانيه به حدود 4 متر مکعب بر ثانيه و کاهش وابستگي به تامين آب از رودخانه‌هاي کارون و بهمنشير يکي از مزيت‌هاي اجراي خط دوم طرح غدير است.

خريدوفروش کارت‌سوخت

در برخي پمپ‌بنزين‌هاي تهران

برخي کارکنان پمپ‌هاي بنزين به مالکان خودروها پيشنهاد مي‌دهند که در قبال ۱۰۰هزار تومان، کارت سوخت خودروهايشان را خريداري کنند.به گزارش تسنيم، به‌دنبال بالا گرفتن موضوع قاچاق بنزين در کشور و مطرح شدن برخي راه‌حل‌ها براي جلوگيري از قاچاق سوخت از جمله، توزيع مجدد بنزين با کارت سوخت، برخي کارکنان پمپ‌هاي بنزين در تهران اقدام به خريد کارت‌سوخت مالکان خودروها مي‌کنند.بر اساس اين گزارش کارکنان اين جايگاه‌ها در تهران با اعلام قيمت‌هاي مختلف حتي تا بيش از 100 هزار تومان، کارت سوخت خودروها را خريداري مي‌کنند و اين موضوع براي خودروهاي تاکسي بيش از خودروهاي ديگر مصداق دارد.کارکنان اين جايگاه‌ها ضمن خريد کارت‌هاي سوخت، به مالکان خودروها توصيه مي‌کنند پس از فروش کارت‌هاي سوخت، به دفاتر پليس +10 مراجعه کرده و با پرداخت 10هزار تومان مجدداً اقدام به اخذ کارت المثناي سوخت کنند.

امضا قرارداد توليد برق از گاز متان در پايتخت

رضا عبدلي مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهر تهران از امضا قرارداد توليد برق از گاز متان در آرادکوه خبر داد.به گزارش ايرنا، وي افزود: حدود 50 سال است زباله‌ها به آرادکوه منتقل مي‌شود و گاز متان توليد مي‌کند.وي اضافه کرد: بعضي از زباله‌ها غير قابل اشتعال و تبديل به دپو هستند که اين زباله‌ها قدرت اشتعال قابل توجهي دارند.مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهر تهران با بيان اينکه 45 درصد از زباله‌هاي شهر قابليت تبديل به کمپوست دارد گفت:براساس مذاکرات انجام شده قرار است اين کمپوست براي استفاده در جنگل کاري مورد استفاده قرار گيرد.

راهکاری که صادرات نفت ایران را استمرار می‌بخشد؛

گروه انرژي:تحريم‌هايي که دولت براي دور زدن آن‌ها راهکار‌هاي مختلفي را در نظر گرفته که از جمله آنها، مي‌توان به عرضه دوباره نفت در بورس به منظور فروش به بخش خصوصي اشاره کرد.روز گذشته هر بشکه نفت خام سبک در رينگ بين‌الملل بورس انرژي ۶۴.۹۷ دلار معامله شد. در اين معامله معادل با مقدار سفارشي که از ابتداي معاملات ثبت شده بود نفت خام در بورس انرژي مورد داد و ستد قرار گرفت. بررسي‌هاي نشان مي‌دهد عرضه ۷۰۰ هزار بشکه‌اي روز گذشته موفقيت آميز بوده. همچنين يک رسانه سنگاپوري دور دوم عرضه نفت در بورس انرژي ايران را مورد توجه قرار داد و نوشت ايران نفت بيشتري را به صادرکنندگان خصوصي مي‌فروشد تا از محدوديت‌هاي ايالات متحده دور بماند.

به گزارش تجارت، سايت چنل نيوز آسيا در واکنش به دور دوم عرضه نفت در بورس انرژي ايران، نوشت: ايران روز گذشته۷۰۰ هزار بشکه نفت خام را با هدف مقابله با تحريم‌هاي ايالات متحده، به شرکت‌هاي خصوصي به فروش رساند.

بر اساس گزارش وزارت نفت ايران سه شرکت نامعلوم، مبلغ ۶۴.۹۷ دلار به ازاي هر بشکه براي محموله دو کشتي ۲۴۵ هزار و ۲۱۰ هزار بشکه‌اي پرداخت کرده‌اند.

ايران در اواخر ماه اکتبر، فروش نفت خام به شرکت‌هاي خصوصي از طريق بورس انرژي را آغاز کرد، اين اقدام درست پيش از تحريم‌هاي نفتي ايالات متحده در تاريخ ۵ نوامبر اجرا شد، انجام گرفت.

تجارت نفت خام در ايران تنها تحت کنترل دولت بود و قبلا شرکت‌هاي پالايشگاهي خصوصي تنها مي‌توانستند نفت خام را براي صادرات محصولات نفتي خريداري کنند.

تهران در ماه جولاي اعلام کرد که فروش نفت به شرکت‌هاي خصوصي از طريق بورس انرژي به عنوان بخشي از تلاش‌هاي ايران براي ادامه صادرات نفت در جهت مقابله با تحريم‌هاي آمريکا صورت مي‌گيرد.

  • هشدار کميته وزارتي اوپک درباره افزايش عرضه و کاهش تقاضاي نفت

اعضاي اوپک در نشست 171 خود در دسامبر 2016 (آذر 1395) تصميم گرفتند براي کمک به ثبات بازار و بهبود قيمت نفت روزانه يک ميليون و 200 هزار بشکه از توليد خود بکاهند و در کنار آنها کشورهاي غيرعضو به رهبري روسيه نيز متعهد شدند در مجموع روزانه 600 هزار بشکه کاهش توليد دهند.

اما در عمل، ميزان کاهش توليد نفت بيشتر از حجم يک ميليون و 800 هزار بشکه بود که افزايش قيمت‌ها را به دنبال داشت.

با توجه به کاهش قابل توجه عرضه نفت و اينکه اعضاي اوپک و غيراوپک در ماه‌هاي گذشته بيش از ميزان تعهد خود کاهش عرضه در بازار داشتند و ميزان تعهد و پايبندي آنها حدود 152درصد (کاهش 2 ميليون و 800 هزار بشکه‌اي توليد نفت) بود، در نشست 174 اوپک در خردادماه امسال تصميم گرفته شد ميزان تعهد از 152 به 100 درصد کاهش يابد.

همچنين، کشورهاي حاضر در توافق تصميم گرفتند به منظور نظارت بر حسن اجراي مصوبه‌هاي نشست‌هاي اوپک و نشست‌هاي مشترک اوپک و غيراوپک و بررسي ميزان پايبندي توليدکنندگان به سهميه‌ها و تعهدها، کميته‌اي متشکل از چند کشور عضو و غيرعضو اوپک تشکيل دهند که هرچند وقت يک بار نشست‌هاي فني با حضور کارشناسان و نشست‌هاي وزارتي با حضور وزيران کشورهاي عضو کميته برگزار مي‌شود.

بر اين اساس، يازدهمين نشست کميته مشترک وزارتي نظارت بر توافق کاهش عرضه روزانه يک ميليون و 800 هزار بشکه‌اي اوپک و غير اوپک روز گذشته (يکشنبه) در ابوظبي امارات تشکيل شد.

به گزارش وزارت نفت، کميته وزارتي نظارت بر توافق اوپک و غيراوپک در يازدهمين نشست اين کميته بر اقدام‌ها و تلاش‌هاي مستمر توليدکنندگان حاضر در بيانيه همکاري (Declaration of Cooperation) با هدف ايجاد بازار نفت متوازن و پايدار به نفع هر دو قشر توليدکننده و مصرف‌کننده، صنايع و اقتصاد جهان تاکيد کرد.

کميته وزارتي نظارت بر توافق اوپک و غيراوپک اعلام کرد: شرکت‌کنندگان در بيانيه همکاري در اکتبر 2018 (مهر) به توافقنامه کاهش توليد روزانه يک ميليون و 800 هزار بشکه‌اي 104 درصد پايبند بوده‌اند.

اين کميته، همچنين شرايط کنوني عرضه و تقاضا در بازارهاي جهاني نفت خام را بررسي و اعلام کرد که در سال 2019 رشد عرضه بيش از تقاضاي جهاني سبب ايجاد ترديدهايي در بازار مي‌شود.

اين کميته تاکيد کرد که تعديل چشم‌انداز رشد اقتصادي جهان در کنار اين ترديدها مي‌تواند سبب کاهش تقاضا براي نفت خام در سال 2019 ميلادي شود و سرانجام به افزايش شکاف بين عرضه و تقاضا بينجامد.

کميته وزارتي همچنين از کميته فني خواست شرايط بازار را به‌طور مداوم رصد و سناريو‌هاي تحليلي مبني بر داده‌هاي جديد را با توجه به گزينه‌هاي مربوط به ارقام توليد در سال 2019 بررسي کند، زيرا امکان به‌کارگيري راهبردهاي جديد براي ثبات بازار وجود دارد.

دوازدهمين نشست کميته مشترک وزارتي نظارت بر توافق اوپک و غيراوپک پنجم دسامبر ( 14 آذرماه) يک روز پيش از صدو هفتادوپنجمين نشست عادي که آخرين نشست سال 2018 وزيران نفت و انرژي اوپک است، در وين برگزار مي‌شود.

کميته مشترک وزارتي نظارت بر توافقنامه کاهش عرضه روزانه يک ميليون و 800 هزار بشکه‌اي توليدکنندگان اوپک و غيراوپک (JMMC) متشکل از وزيران کشورهاي کويت، عربستان، ونزوئلا، الجزاير، روسيه و عمان است؛ امارات نيز به عنوان رئيس دوره‌اي اوپک در اين نشست‌ها حضور دارد.

به دليل اقدام برخي از اعضاي اين کميته براي همراهي با تحريم نفتي آمريکا عليه ايران، به تازگي بيژن زنگنه وزير نفت ايران با ارسال نامه‌اي به « محمد سانوسي بارکيندو» دبير کل اوپک، خواستار توقف فعاليت اين کميته شده بود.

  • عربستان خواستارکاهش 1 ميليون بشکه‌اي نفت شد

خالد الفالح وزير نفت عربستان از کشور‌هاي توليدکننده نفت خواست تا صادرات خود را يک ميليون بشکه در روز کاهش دهند.

خبرگزاري فرانسه، الفالح در نشست کميته مشترک وزارتي کشور‌هاي توليدکننده نفت عضو و غير عضو اوپک در ابوظبي گفت که کشور‌هاي توليد کننده نفت بايد يک ميليون بشکه در روز از ميزان عرضه نفت خود در بازار جهاني کم کنند.

الفالح افزود که طبق تحليل‌هاي فني و ميزان ذخاير نفتي، براي توازن در بازار بايد توليدنفت، يک ميليون بشکه در روز کاهش يابد.

عربستان يکشنبه شب پيش از اين نشست از برنامه خود براي کاهش ۵۰۰ هزار بشکه‌ نفت از ابتداي ماه دسامبر آينده(آذر - دي) خبر داده بود.

«محمد بن حمد الرمحي» وزير نفت سلطنت عمان در نشست کميته کنترل بازار نفت در ابوظبي گفت: بيشتر اعضاي اوپک و صادرکنندگان نفت متحد با اين سازمان از کاهش عرضه جهاني نفت خام حمايت مي‌کنند و اين موضوع رياض را با توجه به مخالفت بين المللي با مواضع دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا، وادار به همکاري خواهد کرد.

براساس گزارش فرانس پرس توليد کنندگان عمده نفت در نشست ابوظبي خواستار اتخاذ راهبرد جديد براي اصلاح توليد نفت براي ايجاد توازن بين عرضه بالا و تقاضاي کم در بازار شدند.

با اينکه ترامپ با شروع تحريم‌هاي نفتي عليه ايران خواستار افزايش توليد نفت از سوي کشورهاي توليد کننده همانند عربستان شده بود اما معافيت‌هاي نفتي که ايران دريافت کرده باعث شد کشورهاي توليد کننده به فکر راهي براي جلوگيري از سقوط قيمت نفت باشند.

افزايش قيمت کاغذ در بازار طي روزهاي گذشته هر بند کاغذ تحرير ۷۰ گرمي‌را به بندي ۲۶۱ هزار تومان رسانيد. اين در حالي است که طيق برآوردهاي کارگروه کاغذ قيمت هر بند کاغذ بايد نهايت ۱۳۰ هزار تومان باشد.به گزارش باشگاه خبرنگاران پويا‌،‌ در حاليکه انتقادات بسياري طي هفته‌هاي اخير به روند افزايشي قيمت کاغذ در بازار وجود داشته است‌، کاغذ طي روزهاي گذشته باز هم گران‌تر شد و به قيمت هر بند 261 هزار تومان رسيد.بر اين اساس هر بند کاغذ 70 گرمي‌70 در 100 روز گذشته در بازار به قيمت هر بند 261 هزار تومان بفروش رفت. اين در حالي است که کاغذ به مانند غذا و دارو در فهرست کالاهاي اساسي قرار داشته و از ارز 4200 توماني براي واردات آن استفاده شده است.در هفته‌هاي گذشته فعالان بازار کاغذ افزايش قيمت نسبي کاغذ در بازار را نتيجه کمبود محصول عنوان کرده بودند.
عبدالمهدي بخشنده معاون برنامه‌ريزي اقتصادي وزير جهاد کشاورزي اعلام کرد که در تامين مواد غذايي و محصولات کشاورزي به‌ويژه‌ کالاهاي اساسي، هيچ مشکلي نداريم و انبارهاي کشور از اين محصولات پُر است.وي در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: براي تامين مواد غذايي از مبادي و کشورهاي مختلفي استفاده مي‌کنيم و در ماه‌هاي گذشته اين مبادي متنوع‌تر و بيشتر شده است و مشکلي براي تامين محصولات کشاورزي و غذايي به ويژه‌ کالاهاي اساسي نداشته‌ايم.وي با اشاره به اين‌که هر محصولي را که خواستيم وارد کرده‌ايم و نيازهاي ماه‌هاي آينده نيز تامين شده است، گفت‌: با توجه به همکاري‌هاي صورت گرفته بانک مرکزي و مجموعه دولت، کالاهاي اساسي همچون برنج، روغن، شکر و آن‌چه که به نهاده‌هاي توليد براي توليد گوشت سفيد، گوشت قرمز و لبنيات مربوط است، به اندازه کافي خريداري و وارد شده است و اين واردات با روش‌هاي به کار گرفته شده همچنان ادامه‌ دارد.

سرانه مصرف ماهي در ايران پايين است

مدير کل دفتر آبزيان سازمان شيلات ايران با بيان اينکه دلايل مختلفي براي پايين بودن سرانه مصرف ماهي از جمله قيمت بالا، کيفيت پايين و ناآشنايي با روش‌هاي مختلف طبخ عنوان مي‌شود، گفت: ذائقه، دليل اصلي پايين بودن سرانه مصرف ماهي در ايران است.به گزارش ايرنا، بر پايه آمار رسمي‌سازمان شيلات ايران سرانه مصرف آبزيان در کشور هم اينک حدود 11 کيلوگرم و حدود نصف ميانگين مصرف جهاني است که به 20 کيلوگرم مي‌رسد.بر اساس آمار شيلات با توجه به توليد سالانه حدود 85 هزار تن انواع آبزيان در مازندران، سرانه مصرف آبزيان در اين استان هم حدود 14کيلو گرم است.اين مسئول توسعه پرورش ماهيان گرم آبي و سردآبي را از برنامه‌هاي سازمان شيلات ايران عنوان کرد و افزود: امروزه فرآوري ماهي به غير از کنسرو ، در زمينه توليد سس ماهي ، شکم خالي و سربريده ماهي و انواع ناگت‌هاي آبزيان نيز در حال گسترش است.شکوري با بيان اينکه بيشتر خانواده‌ها به مصرف هفتگي اين ماده غذايي مفيد عادت ندارند، گفت: اين درحالي است که مصرف آبزيان بويژه ماهي در سبد غذايي مردم بسياري از کشورهاي دنيا ازجايگاه ويژه‌اي برخوردار است.مديرکل دفتر آبزيان شيلات ايران با بيان اينکه بر اساس برنامه ششم توسعه توليد انواع آبزيان بايد به يک ميليون و 600 هزار تن برسد، ادامه داد: با توجه به ظرفيت‌هاي ارشمند دريايي، وسعت سواحل شمال و جنوب و استقبال سرمايه گذاران داخلي اين هدفگذاري محقق خواهد شد.

خريد 11 هزار تن سويا از کشاورزان گلستاني

مختار مهاجر رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان گلستان گفت: تاکنون 11 هزار تن سويا به صورت تضميني و توافقي از کشاورزان گلستاني خريداري شده است.وي در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: از آغاز برداشت سويا در استان تاکنون 8500 تن از اين محصول به صورت تضميني و 2500 تن هم به صورت توافقي از کشاورزان خريداري شد.وي خاطرنشان کرد: امسال در سطح 24 هزار و 158 هکتار از اراضي گلستان سويا کشت شد.مهاجر افزود: پيش‌بيني مي‌شود امسال 46 هزار تن از اين محصول در استان برداشت شود.رئيس جهاد کشاورزي گلستان يادآور شد: امسال قيمت تضميني خريد هر کيلوگرم سويا 24 هزار و 694 ريال است.

ارزانکده‌ها پولشويي مي‌کنند

محسن مفيدي رئيس اتحاديه خواربار و لبنيات مرکز مازندران گفت: هيچ واحد صنفي حق ندارد در محل کسب خود تابلوي ارزان‌فروشي نصب کند و در واقع اصلا ارزان‌فروشي وجاهت قانوني ندارد.وي در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اينکه در چند سال گذشته حدود 50 درصد از خرده‌فروشي‌ها تعطيل شدند و تعدادي ديگر نيز در حال تعطيلي هستند، اظهار کرد: دليل اصلي تعطيلي اين خرده‌فروشي‌ها، راه‌اندازي مجتمع‌هاي بزرگ و ارزانکده‌هايي است که وجاهت قانوني ندارند.مفيدي با بيان اينکه نرخ اقلامي‌که در اين مجتمع‌ها به فروش مي‌رسد نسبت به خرده‌فروشي‌ها هيچ تفاوتي ندارد و تنها بر روي چند کالايي که چشمگيرتر است کمتر سود مي‌گيرند، اظهار کرد: برخي از اين فروشگاه‌ها به منظور جذب مشتري، قيمت کالا را تا حد زيادي کاهش مي‌دهند که اين امر تخلف است.

دبير ستاد گياهان دارويي تشريح کرد:

گروه اصناف: ايران يکي از هفت کشور آسيايي است که بيشترين گياهان دارويي را دارد و با تکيه به آن مي‌تواند ارزآورترين، اقتصادي‌ترين و اشتغال زاترين حوزه‌ها باشد. از مشکلات کاشت گياهان دارويي در کشور مي‌توان گفت عدم وجود اندام‌هاي تکثيري استاندارد، مکانيزه نبودن فرآيند توليد، آلودگي محصولات به بقاياي سموم، کيفيت پايين محصولات توليدي، بالا بودن هزينه تمام شده و ... اشاره کرد.

دکتر محمدحسين عصاره دبير ستاد توسعه گياهان دارويي گفت: ايران ۹۲درصد توليد زعفران را در جهان به خود اختصاص داده که متاسفانه ۳۸۰ ميليون دلار آن به صورت خام صادر مي‌شود.به گزارش مهر، وي در مراسم افتتاحيه چهارمين نمايشگاه ملي گياهان دارويي، فرآورده‌هاي طبيعي و طب ايراني (سنتي) گفت: دو مقوله سلامت و اقتصاد به عنوان موضوع حاکميتي در دولت‌ها و ملت‌ها مطرح هستند.وي افزود: موضوع سلامت با اميدها و چالش‌هايي روبرو است اما پيشرفت‌هاي شگرفي هم در توليد داروها، تجهيزات براي تشخيص بيماري‌ها، سلول‌هاي بنيادي، علوم شناختي را براي ارتقاي سلامت داشته است.وي افزود: رويکردهاي جديدي به استفاده از داروهاي گياهي و فرآورده‌هاي طبيعي به وجود آمده که مردم تمايل به استفاده از آنها دارند.به گفته وي: رويکرد استفاده از طب مکمل در سازمان بهداشت جهاني به رسميت شناخته شده و کشورهاي ديگر هم به توليد گياهان دارويي تاکيد زيادي دارند. به طوري که سطح زيرکشت گياهان دارويي در چين، کانادا، آمريکا از ۳۹۳ هکتار در سال ۹۰ به ۳.۵ ميليون هکتار رسيده است.عصاره اظهار داشت: ارزش دارويي گياهان دارويي از ۵ ميليارد به ۳۰ الي ۴۰ ميليارد دلار افزايش يافته است. واردات ميليون دلاري گياهان دارويي در اروپا مي‌تواند نشان از نقش گياهان دارويي در صنايع مختلف باشد.وي با بيان اينکه گياهان دارويي در همه صنايع کاربرد دارند، گفت: تناسب با شرايط کم آبي، ايجاد بازار صادراتي، ايجاد زنجيره کشت و صنعت و غناي گونه‌هاي ايراني دليل بر اهميت گياهان دارويي در کشور هستند.وي با بيان اينکه ايران رتبه بالايي در گونه‌هاي گياهي دارد، گفت: بالغ بر ۱۷۰۰ گونه گياهي در ايران زير کشت مي‌روند که اين مي‌تواند ارزش افزوده بالايي داشته باشد.وي با بيان اينکه اين مي‌تواند جايگزين صنعت نفت باشد، گفت: اما ما در کشور استانداردهايي براي توليد گياهان نداريم.دکتر محمدحسين عصاره با تاکيد بر اهميت تعيين استانداردهاي حوزه گياهان دارويي گفت: ما درصدد هستيم که اين استانداردها را ايجاد کنيم.وي در ادامه با اشاره به نقش گياهان دارويي در صنايع مختلف گفت: گياهان دارويي در صنايع داروسازي صنايع عطر، طعم، رنگ، خوشبوکننده‌هاي طبيعي و گياهي، صنايع توليدي افزودني‌ها، مکمل‌ها، چاشني‌ها، ادويه جات، صنايع توليد فرآورده‌هاي آرايشي-بهداشتي، توليد سموم گياهي و توليد کودها، صنايع توليدي شيرين کننده‌هاي گياهي و نوشابه سازي، دم نوشها و اسانس‌ها نقش دارند.وي در خصوص توليد مواد خام گياهي گفت: ۹۵۰ ميليون دلار ارزش توليد اين مواد است که شامل برداشت از مزرعه، گلخانه و باغ مي‌شود.به گفته دبير ستاد توسعه فناوري‌هاي گياهان دارويي: اگر مرحله فرآوري اوليه که شامل شستشو، خشک کردن، سايزبندي، ضدعفوني و بسته بندي مي‌شود را انجام دهيم ۱.۷ ميليارد دلار براي کشور درآمد خواهد داشت.عصاره افزود: همچنين اگر بتوانيم مواد فرآوري شده را به استاندارد و به محصول قابل عرضه در بازار تبديل کنيم، ۱۶.۴ ميليارد دلار براي ما درآمد خواهد داشت.همچنين وي در خصوص گل محمدي بيان داشت: ما در ايران ۷۱ درصد توليد جهاني گل محمدي را به خود اختصاص داده ايم که به ميزان ۱۵ تا ۲۵ ميليون دلار حاصل فروش فرآورده اوليه اين گل است.دبير ستاد توسعه فناوري‌هاي گياهان دارويي با بيان اينکه ۱۵۰ تن مصرف ظرفيت بازار جهاني گل محمدي است، گفت: قيمت يک ليتر اسانس گل محمدي ۸ هزار تا ۲۲ هزار دلار است.عصاره در خصوص زعفران گفت: ايران ۹۲ درصد توليد جهاني را در زعفران به خود اختصاص داده که ۳۸۰ ميليون دلار آن به صورت خام صادر مي‌شود.

در همين سو وزير جهاد کشاورزي در آئين گشايش چهارمين جشنواره و نمايشگاه ملي گياهان دارويي، فرآورده‌هاي طبيعي و طب سنتي ايران اظهار داشت: با حضور شرکت‌هاي دانش بنيان در حوزه کشاورزي شاهد شکوفاتر و کارامدتر شدن هرچه بيشتر اين حوزه نسبت به سال‌هاي گذشته هستيم.وي ادامه داد: امروز تقاضاي سنتي مبتني بر خام فروشي به تدريج جاي خود را به تقاضاي تجاري و محصولات فراوري شده با ارزش افزوده بالا داده است.

اکبر شاهرخي رئيس اتحاديه فروشندگان گل از ثبات قيمت‌ها در اين بازار خبر داده و اظهار کرد که بيشترين تقاضا در اين بازار مربوط به گل رز است.وي در گفت‌وگو با ايسنا، در رابطه با وضعيت بازار گل گفت: قيمت لوازم مصرفي در بازار گل همچون اسفنج، سبد و روبان با افزايش حدودا ۳ برابري همراه بوده است.وي با تاکيد بر اين‌که قيمت گل افزايش نيافته است، افزود: قيمت گل با توجه به ميزان عرضه و تقاضا تعيين مي‌شود و به واسطه کاهش تقاضا در ماه محرم و صفر، قيمت گل افت کرده بود.وي از عدم صادرات گل خبر داد و گفت: شرايط آب و هوايي کشور به‌گونه‌اي است که توليد هر نوع گلي در ايران امکان‌پذير است اما براي دستيابي به صادرات بايد دولت از فرآيند توليد حمايت کند. در حال حاضر مواد مصرفي در توليد گل همچون کود و خاک که تماما وارد مي‌شود، با رشد قيمت بسياري مواجه شده است.شاهرخي تصريح کرد: ميزان توليد فعلي گل در کشور تنها جوابگوي نياز بازار داخل است و توليدکنندگان به سمت توليد صادرات محور سوق پيدا نکرده‌اند و اين موارد در حالي مطرح مي‌شود که به واسطه هزينه بالاي حمل‌ونقل و عدم برنامه‌ريزي منظم در حمل‌ونقل هوايي بار، مشتريان خارجي آنچنان علاقه‌اي به خريد از بازار ايران ندارند..وي با اشاره به اين‌که گلدان به کشورهاي همسايه صادر مي‌شود، بيان کرد: حجم اعظم تقاضا در بازار گل، معطوف به دسته گل است و اين در حالي است که با افزايش قيمت دلار نرخ بذر گل‌هاي گلداني با رشد قابل توجهي روبرو شده است.

علي رجبي رئيس اتحاديه فروشندگان لبنيات سنتي با بيان اينکه ميزان افزايش قيمت لبنيات سنتي در مقايسه با لبنيات صنعتي، بسيار کمتر بوده است گفت: تقاضا براي لبنيات سنتي افزايش يافته که بخشي از اين افزايش تقاضا به خاطر افزايش زياد قيمت لبنيات صنعتي در کشور است.وي در گفتگو با تسنيم اظهار کرد: مصرف لبنيات سنتي در کشور افزايش يافته که بخشي از اين افزايش تقاضا به خاطر افزايش قيمت لبنيات صنعتي در کشور است.وي با اشاره به اينکه لبنيات سنتي در مقايسه با لبنيات صنعتي افزايش قيمت کمتري را در سال جاري و بعد از افزايش نرخ شير خام دامداران داشته است، افزود: قيمت خريد شير خام در صنف توليدکنندگان لبنيات 2400 تومان تا 2500 تومان است و به نرخ شير خام صنايع لبني نزديک شده است.وي ادامه داد: در گذشته نرخ شير خام ورودي صنايع لبني هميشه کمتر از صنف ما بوده است اما آنطور که دبير انجمن صنايع لبني اعلام کرده است، اکنون نرخ شير خام آنها نيز در همين حدود است؛ با اين وجود ميزان افزايش قيمت لبنيات سنتي در مقايسه با لبنيات صنعتي کمتر است.وي تصريح کرد: ميزان افزايش قيمت ما بعد از بالا رفتن نرخ شير خام دامداران 10 درصد و در سال جاري 17 درصدي بوده است که در مقايسه با قيمتهاي صنايع لبني خيلي کمتر افزايش قيمت تجربه کرده است.رجبي گفت: نرخ فروش شير خام در واحد صنفي 3500 تومان و قيمت هر کيلوگرم ماست باتوجه به نوع آن 4000 تومان تا 4500 تومان است.