ديزي خوري با کت و شلوار ايتاليايي!

نماي هر ساختمان يک ساز مي‌زند؛ يکي به سبک گوتيک درآورده، يکي به سبک ايران‌باستان و سربازان هخامنشي، يکي سنگ مرمر و گرانيت، يکي آجر اخرايي و يکي هم نماي پيش‌ساخته به شکل مقبره حافظ. اين شلختگي و سرگرداني فقط به معماري و نما ختم نمي‌شود و در درون برخي از خانه‌ها هم مي‌شود نشانه‌هايي از آن يافت؛ پرده‌هاي رومي‌و مبل ترکيه‌اي و تابلوي ارزان‌قيمتي از نقاشي آبستره. وسط پذيرايي را با قالي ۶ متري دستباف قشقايي يا تبريز و کرمان فرش کرده‌ايم، روي ميز ناهارخوري هم سفره‌ يا ترمه‌اي انداخته‌ايم به نشان گذشته! چاي لاهيجان را در چاي‌ساز مالزيايي دم مي‌کنيم و در ليوان‌هاي ‌فرانسوي مي‌نوشيم. برنج را در قابلمه مسي و خورش را در قابلمه تفلون آلماني بار مي‌گذاريم. آيا اين موضوع در خلقيات ما هم ديده مي‌شود؟ قاعدتاً بله. ما يک جاهايي از آن طرف غرب مي‌افتيم و يک جاهايي از اين طرف شرق. دقيقاً سبک زندگي ما چيست و با کدام معياري قابل سنجش است؟ ما اين پرسش را با شهروندان تهراني در ميان گذاشتيم. جواد محمديان، فروشنده لباس مجلسي زنانه در مرکز خريد شانزليزه است. او تأييد مي‌کند نه تنها خودش بلکه خيلي از دور و اطرافيانش دچار نوعي سردرگمي‌فرهنگي هستند: «ما توي خانه خودمان همين مشکل را داريم يعني پذيرايي را گوش تا گوش فرش کرده‌ايم، بعد روي آن مبل راحتي گذاشته‌ايم. روي يکي از ديوارها تابلوي «و ان‌ يکاد» زده‌ايم و روي ديوار روبه‌رويش تابلو فرش دختر اسب‌سوار چسبانده‌ايم. يک روز قابلمه خارجي مي‌خريم چند ماه بعد يکدفعه همسرم مي‌گويد برويم بازار قابلمه مسي بگيريم. خودمان هم نمي‌دانيم بايد شبيه غربي‌ها باشيم يا شرقي‌ها يا نه شبيه خودمان. خيلي از مناطق بومي‌ما هنوز به فرهنگ و سنت بومي‌شان وفادارند. در مراسم عروسي و عزا لباس محلي مي‌پوشند و سنت‌شان را صدها و شايد هزاران سال است که زنده نگه داشته‌اند. مشتري دارم که طبق مد روز اروپا لباس مجلسي مي‌خرد ولي فرهنگ و رفتارش چيز ديگري است.» زهرا طاهري، دانشجوي سال سوم حسابداري است و در يک شرکت بازرگاني کار مي‌کند. او در پاسخ به اين سؤال مي‌گويد: «به نظرم اين پديده سال‌هاي سال است که در کلانشهرها تبديل به نوعي سبک زندگي شده. يعني سبک زندگي هش الهفت. بالاخره سردرگمي‌هم خودش سبکي است. وقتي نداني بايد چه بپوشي، چه چيز بخوري، چه چيز بخري و چگونه زندگي کني، خودش سبکي است. به‌عنوان مثال مادر من سه سال پيش فرش‌هاي دستباف و پشتي‌ها را فروخت و به جايش فرش ماشيني خريد با يک دست مبل. حالا به سرش زده اينها را بفروشد و چيز ديگري بخرد. الگويش هم شده فيلم‌هاي ترکيه‌اي. هر چيزي مي‌بيند سعي مي‌کند سر سال نشده توي آپارتمان ۸۰ متري‌مان پياده کند. هر چقدر مي‌گويم که اين خانه‌ و وسايل‌ لوکس فقط توي فيلم‌هاست و بيشتر مردم ترکيه خيلي سنتي زندگي مي‌کنند، باورش نمي‌شود.» به عقيده منصور عباس‌پور که در کار ساخت و ساز است، زماني مردم دچار سردرگمي‌شدند که ماهواره آمد: «تا همين ۲۵-۲۰ سال پيش بيشتر مردم شبيه به هم زندگي مي‌کردند ولي الان آنقدر تغييرها زياد است که آدم را کلافه مي‌کند. مثلاً خانه يکي از اقوام که مي‌روي، بايد با کفش روي فرش راه بروي چون تيپ و مدل‌شان فرنگي است، خانه يکي ديگر بايد دمپايي روفرشي بپوشي و... بعد وقتي فکر مي‌کني، مي‌بيني خانه همه‌شان تا چندسال پيش فرش و پشتي بود.

علي بابا به مناسبت روز جهاني مجردها (Singles’ Day) تنها در عرض ۲۴ ساعت توانست به رکورد فروش محصولات ارائه شده خود دست يابد و ۳۰.۷ ميليارد دلار به جيب بزند. روز گذشته که مورخ ۱۱/۱۱ بود به روز جهاني مجردها معروف است که در اين رويداد، تمامي‌افرادي که تاکنون موفق به ازدواج نشده‌اند اين روز را با دوستانشان جشن گرفته و براي خودشان هديه مي‌گيرند. علي بابا (Alibaba) که بعد از شرکت آمريکايي آمازون، بزرگترين شرکت فعال در حوزه تجارت الکترونيک و خرده فروشي آنلاين در جهان محسوب مي‌شود، حالا اعلام کرده است که به مناسبت اين روز، موفق شده است تنها در عرض ۲۴ ساعت به بيشترين ميزان فروش خود دست پيدا کرده و درآمدي معادل ۳۰.۷ ميليارد دلار يا ۲۱۳.۵ ميليارد يوآن را تحت تاثير فروش محصولات مختلف کسب کند. البته اين در حاليست که پيشتر گزارش شده بود که ميزان فروش سالانه محصولات مختلف در اين رويداد هنوز کمتر از رکورد سالهاي قبل است.

در امتداد سلسله جبال البرز، کوه زيبايي قرار دارد که ۶۰ متر ارتفاع دارد و اگر به شرق لاهيجان نگاهي بياندازيد مي‌توانيد آن را ببينيد. اين کوه، شيطان کوه نام دارد. از پايين تا بالاي اين کوه، سبز است و اين هم براي آن است که هم رنگ با شهر آبا و اجدادي‌اش، لاهيجان شده است . از آن جايي که شيطان کوه در منطقه‌اي شهري واقع شده است، همواره به عنوان جاذبه‌اي زيبا براي شهرنشينان به شمار رفته است. در ابتداي ورود به محوطه شيطان کوه، مي‌توانيد ماشينتان را در همان ابتداي راه پارک کرده و خود را براي گذر از مسيري پوشيده از درختان آماده کنيد. در اين منطقه، ملودي فرح بخش آب‌هاي روان از آبشار و‌هارموني آن با‌هاله سبز رنگ منطقه، هوش و حواستان را مي‌برد. از مسيري پلکاني که با درختان انار و گردو مزين شده بالا مي‌رويد تا به بام لاهيجان برسيد. از اين بام، نمايي از شهر زيباي لاهيجان را مي‌بينيد، در حالي که چتر آبي رنگ آسمان بر روي شيرواني‌هاي رنگي خانه‌هاي شهر سايه افکنده و نور خورشيد خود را، از لابه لاي ابرهاي گريزان، بر شبنم نشسته روي گلبرگ گلي در ايوان خانه‌اي مي‌رساند .

تنها بازمانده يك كشتی شكسته توسط جريان آب به يك جزيره دورافتاده برده شد. با بي قراری به درگاه خداوند دعا می‌كرد تا او را نجات بخشد. ساعت ها به اقيانوس چشم می‌دوخت، تا شايد نشانی از كمك بيابد اما هيچ چيز به چشم نمی‌آمد. سرآخر نااميد شد و تصميم گرفت كه كلبه ای كوچك بسازد تا خود و وسايل اندكش را بهتر محافظت نمايد. روزی پس از آنكه از جستجوی غذا بازگشت، خانه كوچكش را در آتش يافت، دود به آسمان رفته بود. اندوهگين فرياد زد: «خدايا چگونه توانستی با من چنين كنی؟» صبح روز بعد او با صدای يك كشتی كه به جزيره نزديك می‌شد از خواب برخاست. آن کشتی می‌آمد تا او را نجات دهد. مرد از نجات دهندگانش پرسيد: «چطور متوجه شديد كه من اينجا هستم؟» آنها در جواب گفتند: «ما علامت دودی را که فرستادی، ديديم!» آسان می‌توان دلسرد شد هنگامی كه بنظر می‌رسد كارها به خوبی پيش نمی‌روند، اما نبايد اميدمان را از دست دهيم، زيرا خدا در كار زندگی ماست، حتی در ميان درد و رنج. دفعه آينده كه كلبه شما در حال سوختن است به ياد آورید كه آن شايد علامتی باشد برای فراخواندن رحمت خداوند.

در حالي که هفته گذشته قيمت سکه تا ۴ميليون و ۷۰۰هزار تومان افزايش يافته بود ديروز قيمت سکه به ۴ميليون و ۲۸۰هزار تومان کاهش يافت يعني قيمت سکه در سه روز اخير حدود ۴۰۰ هزار تومان کاهش يافته است. ديروز در بازار آزاد سکه تمام بهار آزادي طرح قديم ۴ ميليون و ۱۰۰ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادي طرح جديد ۴ ميليون و ۲۸۰ هزار تومان معامله شد که اين رقم نسبت به آخرين معاملات روز قبل از آن کاهش قيمت داشته است. معاملات ديروز از کاهش ۲۷۰ هزار توماني قيمت سکه در بازار نسبت به روز يکشنبه خبر مي‌دهد. در بازار آزاد هر قطعه نيم سکه بهار آزادي ۲ ميليون و ۱۹۰ هزار تومان، ربع سکه يک ميليون و ۲۰۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمي‌۶۸۰ هزار تومان فروخته شد. هر گرم طلاي ۱۸ عيار ۴۰۱ هزار و ۲۰۰ تومان است. همچنين هر اونس طلاي جهاني با قيمت ۱.۲۰۷ دلار و ۵۶ سنت معامله شد. در همين رابطه رييس کميسيون تخصصي طلا و جواهر ايران درباره وضعيت بازار طلا گفت: برخلاف انتظارها که با اعمال دور جديد تحريم‌ها برقيمت‌ها افزوده خواهد شد و شوک قيمتي به بازار وارد کند، در يک هفته گذشته اين اتفاق در بازار سکه و طلا نيفتاد.

احساسات جزو لاينفک انسان است و طبيعي است که نسبت به موضوعي يک واکنش احساسي نشان بدهيم. بازار سهام نيز از اين قضيه مستثنا نيست و طبيعتا هر فردي در اين بازار دچار تصميمات احساسي مي‌ شود. به طور مثال يک معامله گر بعد از معامله اي موفق حس برد در خود مي‌ پندارد و تصور مي‌ کند در هر شرايطي مي‌ تواند بهترين معامله را انجام دهد و شروع به انجام معاملات جديد مي‌ کند. معمولاً احساسات در شروع معامله بيشتر خود را نشان مي‌ دهند؛ که مي‌ تواند دلايل متفاوتي داشته باشد. يک از اين دلايل کسب سود در يک يا چند معامله قبل است؛ که فرد به شدت به خود اعتماد کرده و بدون تحليل وارد معامله بعدي مي‌ شود. دليل ديگر که سبب مي‌ شود فرد احساسي عمل کند نگاه قماربازانه به بازار سهام است. اگر فرد لحظه اي نگاه قماربازانه به بازار داشته باشد آنگاه تمام تحليل ‌ها را کنار گذاشته و طبق احساسات خود پيش مي‌رود. احساساتي شدن معامله گر بيشتر در ابتداي انجام معامله و نقطه ورود صورت مي‌پذيرد. با ديدن روند قيمتي و نمودار، بيشتر از اينکه عقلاني و منطقي پارامترها را بررسي کند، حس مي‌کند که بازار به سمت بالا حرکت کرده و قيمت‌ها افزايش پيدا مي‌کند. درنتيجه بر طبق احساسات وارد معامله مي‌شود که درواقع اولين و مهم‌ترين گام در معامله را بر اساس احساسات برداشته و اين موضوع جزو بزرگ‌ترين اشتباهات در بازار است. بيشترين حس‌هايي که مي‌تواند فرد را در بازار بورس تحت تأثير قرار دهد شامل ترس، اميد، حرص و پشيماني است. اگر فرد بتواند اين قسمت‌هاي عاطفي و احساسي را از خود دور کند مي‌تواند موفقيت‌هاي بيشتري را در اين بازار به دست آورد.