با کسب 11 رای اعضای شورای شهر رقم خورد

اعضای شورای اسلامی شهر تهران روز سه شنبه پیروز حناچی را به عنوان هجدهمین شهردار پایتخت پس از انقلاب اسلامی برگزیدند.

به گزارش ایرنا رای گیری روز گذشته از بین حناچی و عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی انجام شد که حناچی توانست 11 رای اعضای شورا را بگیرد؛ آخوندی نیز 10 رای اعضا را از آن خود کرد.

حناچی سومین منتخب شورای اسلامی شهر تهران در دوره پنجم است و پیشتر محمد علی نجفی و سید محمدعلی افشانی را برگزیده اند.

براساس قانون، صلاحیت شهردار منتخب اعضای شورای اسلامی شهر تهران برای فعالیت در این مسئولیت باید به تایید وزارت کشور نیز برسد تا وی بتواند بر سکان شهرداری در خیابان بهشت پایتخت تکیه بزند.

  • پرونده حناچی به وزارت کشور ارسال می‌شود

سخنگوی شورای شهر تهران از ارسال پرونده پیروز حناچی به وزارت کشور برای صدور حکم خبر داد.

به گزارش ایسنا، علی اعطا در حاشیه جلسه شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران در مورد انتخابات شهردار تهران گفت: بر اساس قانون امروز – سه شنبه - مدارک پیروز حناچی به عنوان گزینه شهرداری تهران به وزارت کشور ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه طبق قانون وزارت کشور ده روز فرصت دارد تا حکم شهردار متنخب شورا را صادر کند، ادامه داد: البته در قانون پیش بینی شده است که اگر به هر دلیلی وزارت کشور ظرف مدت ده روز حکم شهردار منتخب شورا را صادر نکرد موضوع به هیات حل اختلاف ارسال شود.

اعطا درباره انتخاب سرپرست نیز گفت: ۴ تا ۵ روز فرصت باقی مانده است و امیدواریم در این فاصله حکم شهردار تهران زده شود؛ اما اگر لازم باشد سرپرست انتخاب می‌کنیم.

سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: بر اساس قانون یکی از کارمندان شهرداری باید سرپرست شود، اگر فرایند صدور حکم طولانی شود باید به سراغ انتخاب سرپرست برویم که ترجیح ما این است که این اتفاق نیفتد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که روز گذشته اخباری مبنی بر رد صلاحیت کاندیداها مطرح شد، گفت: طبیعی است که این موضوعات مطرح شود اما آنطور که در شبکه‌های اجتماعی مطرح شد، نبود.

اعطا در پاسخ به این سوال که آیا پیروز حناچی به عنوان شهردار تهران تأیید صلاحیت می‌شود؟ اظهارکرد: مرجع دیگری باید حکم بزند و ما منتظر می‌مانیم تا فرایندها چک شود و امیدواریم طی ده روز حکم شهردار جدید صادر شود.

پیروز حناچی کیست؟

حناچی سال 1343 در تهران متولد شد؛ وی دانش‌آموخته اولین دوره دبیرستان مفید در تهران است.

او سال 1371 در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل و سال 1378 موفق به دریافت مدرک دکترای تخصصی معماری با گرایش مرمت شهری و باززنده‌سازی شهرهای تاریخی شد.

حناچی در دوران جنگ ایران و عراق در فاصله سال های 1360 تا 1367 در عملیات مطلع الفجر، والفجر مقدماتی، خیبر حاضر بود؛ مشارکت در اجرای پل عظیم خیریه جزیره مجنون، چندین عملیات مهندسی، طراحی و اجرای بیمارستان های صحرایی و ساختمان های اورژانس ازجمله دیگر سوابق وی اعلام شده است.

شهردار جدید پایتخت در دو عرصه دانشگاهی و دولتی سابقه فعالیت اجرایی دارد؛ قائم مقامی ریاست دانشکده هنرهای زیبا تهران (1372–1374)، معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه تهران (1378–1379)، مشاوری رئیس دانشگاه تهران (1380–1384)، ریاست مؤسسه پژوهشی فرهنگ و هنر دانشگاه تهران و همچنین مدیریت گروه مرمت ابنیه و بافت دانشکده معماری دانشگاه تهران از سوابق اجرایی او بوده است.

سایر سوابق علمی و پژوهشی حناچی دربرگیرنده سردبیری و مدیرمسئولی مجله تخصصی آبادی و ریاست نهاد جهانی غیردولتی فرهنگی دکومومو در ایران است.

وی همچنین در فعالیت‌های دولتی خود مشاور وزیر مسکن و شهر سازی (1384–1388)، معاون معماری و شهرسازی و دبیر شورای عالی شهرسازی در چند دولت و نیز رئیس مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی بوده است.

حناچی همچنین سابقه عضویت در شورای عالی فنی سازمان میراث فرهنگی، کمیسیون زیربنایی دولت اصلاحات، شورای عالی ترافیک، عضویت در کمیسیون ماده 5 و ریاست شورای تدوین مقررات ملی ساختمان را در پرونده خود دارد. وی بیست و پنجم مهر 1396 طی حکمی از سوی محمد علی نجفی شهردار تهران به عنوان معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران منصوب شد و در زمان سید محمد علی افشانی به عنوان معاون معماری و شهرسازی این نهاد مسئولیت گرفت.

تورم ۴۷.۵ درصدي مواد خوراکي نشان مي‌دهد؛

گروه اقتصاد کلان: مرکز آمار ايران تازه‌ترين گزارش مربوط به نرخ تورم خوراکي‌ها و آشاميدني‌هاي کل کشور را منتشر کرد. بر اساس اين گزارش نرخ تورم نقطه‌اي خوراکي‌ها و آشاميدني‌ها در کل کشور و براي مهر به ۴۷.۵ درصد رسيد. بر اساس آماري که مرکز آمار ايران منتشر کرده است، نرخ تورم نقطه‌اي خوراکي‌ها، آشاميدني‌ها و دخانيات در پايان مهر با 11.4 درصد رشد نسبت به ماه قبل از آن به 47.5 درصد رسيد. اين رقم در شهريورماه 36.1 درصد محاسبه شده بود. اين اتفاق در حالي افتاد که پيش از آن کارشناسان و تحليلگران در خصوص آن به دولت و مديران ارشد اقتصادي کشور تذکر لازم را داده بودند.

  • افزايش 50 تا 70 درصدي قيمت‌ها

رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌در اين مورد به رسانه‌ها گفته بود: بر اساس رصد ميداني و حضور در بازار قيمت کالاها نسبت به سال گذشته به طور ميانگين با ۵۰ تا ۷۰ درصد افزايش روبرو شده و قيمت کالاهاي اساسي در خرده فروشي‌ها با افزايش غيرمنطقي روبرو شده است.

پورابراهيمي‌افزوده است:دولت مکلف است به نحوي مديريت بازار اقلام کالاهاي اساسي را انجام دهد و در اين راستا از طريق ساز و کار بکارگيري شرکت‌هاي بزرگ توزيع‌کننده مواد غذايي مانند فروشگاه زنجيره‌اي يا استفاده از فضاي مجازي و سامانه اطلاعات مي‌توان براي تسهيل در دسترسي مردم به کالاهاي اساسي با قيمت مناسب استفاده کرد.

  • گراني‌هاي عجيب و غريب

شهروند در باره افزايش قيمت کالاهاي مورد نياز مردم در روزهاي اخير نوشت: رب گوجه فرنگي، گوشت و برنج کالاهايي هستند که گراني عجيب و غريب آنها صداي خيلي‌ها را درآورده است.

اين گزارش مي‌افزايد: گوشت قرمز ماه‌هاست که قيمتي بالاتر از ٥٠‌هزار تومان را تجربه مي‌کند. در ماه‌هاي اخير قيمت گوشت قرمز گوساله و گوسفند رشد زيادي داشته و مطابق گزارش مرکز آمار ايران نسبت به‌سال گذشته افزايش ٤٠‌درصدي را تجربه کرده است. (اين در حالي است که) حساب قيمت واقعي هرکيلوگرم گوشت وارداتي با دلار ٤٢٠٠ توماني تقريبا بين ٢٥ تا ٣٠‌هزار تومان تمام مي‌شود. با يک حساب سرانگشتي مشخص مي‌شود که گوشت‌هاي وارداتي گران‌تر از آن چيزي که براي وارد‌کننده درمي‌آيد به دست مصرف‌کننده مي‌رسد.

  • گراني غليظ رب گوجه

در ادامه اين گزارش آمده است: در گراني‌هاي اخير، رب گوجه‌فرنگي هم يکي از کالاهاي مهمي‌بود که قيمتي نجومي‌به خود ديد... در واقع اين روزها قيمت رب گوجه همچنان در مرز بين ١٨ تا ٢٢‌هزار تومان است، اما تنها خود گوجه‌ نيست که روي اين قيمت تأثير دارد بلکه گراني قيمت قوطي، درِ آسان بازشو، کارتن و حتي پلاستيک بسته‌بندي باعث شده است که قيمت اين محصول همچنان گران باشد. قيمت واقعي رب گوجه‌فرنگي بيشتر از ١٠‌هزار تومان نيست؛ اين موضوع را دو مسئول اتحاديه‌هاي صنفي مي‌گويند و توضيح مي‌دهند که رب گوجه‌فرنگي با سودجويي گران شده است. علي حاج فتحعلي، دبير اتحاديه بارفروشان ميوه‌وتره‌بار مي‌گويد: «در حال حاضر کارخانه‌ها گوجه‌هاي رب را ٢ تا ٣‌هزار تومان مي‌خرند که اگر هزينه بسته‌بندي، چاپ، قوطي، حمل‌ونقل و مواد افزودني را به آن اضافه کنيم، توليد هر کيلوگرم رب براي اين کارخانه‌ها حدود ١٠‌هزار تومان تمام مي‌شود.»

  • نگراني در بازار برنج

اين روزها برنج هم اوضاع چندان خوبي ندارد. قيمت برنج‌هاي ايراني سر به فلک گذاشته و برنج‌هاي خارجي هم کمياب شده‌ است. ممنوعيت واردات برنج خارجي علاوه بر اينکه باعث کمبود آن در بازار شده است، قيمت‌ها را هم بالاتر برده است. همين موضوع باعث شده است که واردکننده‌ها نگران باشند که با نزديک شدن به پايان موعد برداشت برنج‌هاي هندي و پاکستاني، ايراني‌ها مجبور باشند اين برنج‌ها را با قيمت‌هاي گزاف‌تر بخرند...مسيح کشاورز، دبير انجمن واردکنندگان برنج، در اين‌باره به شهروند مي‌گويد: «آثار رواني بالارفتن قيمت برنج ايراني براي مردم بسيار خطرناک است. اين برنج از سفره قشر متوسط هم دارد حذف مي‌شود و اين اتفاق خوبي نيست. اگر ممنوعيت واردات برنج خارجي برداشته نشود، برنج ايراني از اين گران‌تر هم مي‌شود که اين اتفاق نه به نفع مصرف‌کننده است، نه به نفع فروشنده و توليد‌کننده. بسياري از خانواده‌ها مخلوط برنج ايراني و خارجي را استفاده مي‌کردند و رضايت هم داشتند اما با اين قيمت نجومي‌برنج ايراني و کمبود برنج خارجي ديگر اين کالاي اساسي بايد از سفره ايراني‌ها حذف شود.»

  • گراني لبنيات را از سفره مردم دور کرد

از جمله اقلامي‌که مشمول گراني افسارگسيخته شد لبنيات است.دبير کميسيون بهداشت و درمان مجلس با بيان اينکه مصرف شير و لبنيات براي سلامتي افراد بسيار حائز اهميت است، به رسانه‌ها گفته است: همانطور که ما مردم را به مصرف شير و لبنيات تشويق مي‌کنيم موظفيم پيگير آن شويم که قيمت آن متناسب با وضعيت معيشت مردم باشد و افزايش قيمت بيجا نداشته باشد.

جمالي در ادامه مي‌افزايد: به عبارتي براي شير ولبنيات افزايش قيمت منطقي سالانه اتفاق بيفتد آن هم به دليل اينکه دامداران دچار ضرر و خسارت نشوند و بتوانند کارشان را ادامه بدهند و محصولشان را به اندازه کافي و به قيمت مناسب بفروشند و قدرت خريدشان حفظ شود.

  • افزايش قيمت لبنيات عواقب بدي در پي خواهد داشت

نماينده مردم رودبار در مجلس دهم با اشاره به اينکه افزايش قيمت ناگهاني و بي‌رويه شير و لبنيات مي‌تواند عواقب بدي را در آينده ايجاد کند، تصريح مي‌کند: بخش عظيمي‌از جامعه ما که قدرت خريد پاييني دارند با بروز چنين تغييراتي ممکن است اين مواد غذايي را از سبد غذايي‌شان حذف کنند و با طولاني شدن چنين شرايطي شاهد آسيب‌هاي بسياري خواهيم بود.

وي در ادامه هشدار مي‌دهد: مسئولان بدانند که مشکلات ناشي از عدم مصرف لبنيات براي جامعه گرانتر تمام مي‌شود و براي کشور هزينه ساز خواهد بود.

  • اصناف ورشکسته مي‌شوند

نائب رئيس اتاق اصناف ايران نيز در خصوص گراني‌هاي اخير به فارس گفته است: در دولت بايد براي کاهش قدرت خريد مردم چاره ‌انديشي کند

جلال‌الدين محمد شکريه با اشاره به اينکه با اتحاد بخش خصوصي و دولت تحريم‌ها پشت سر گذاشته مي‌شود اضافه مي‌کند: نياز است دولت با راهکارهايي که ارائه مي‌دهد براي کاهش قدرت خريد مردم چاره‌انديشي کند.

وي با اشاره به اينکه عدم توازن بين نرخ بالاي ارز و قدرت خريد پايين مردم باعث ورشکستگي اصناف مي‌شود بيان مي‌کند: سود يک بازاري در تعداد فروش بالا است و اين مهم در حالي رقم مي‌خورد که مردم از قدرت خريد کافي برخوردار باشند.

رئيس اتاق اصناف مرکز گيلان با اشاره به اينکه واحدهاي صنفي دچار رکود شده‌اند تاکيد مي‌کند: دولت بايد اقدامات عاجلانه‌اي انجام دهد و براي بالا بردن قدرت خريد مردم چاره‌انديشي کند، دولتمردان در اين راه مي‌توانند از نظرات کارشناسانه بخش خصوصي استفاده کنند.

معاون نظارت بر بورس‌ها اعلام کرد؛

گروه بورس: دومين عرضه نفت در بورس انرژي با موفقيت انجام شد و اميدواري‌هايي را برانگيخت. کارشناسان يکي از اهداف فروش نفت در بازار سرمايه را تصاحب قيمت گذاري نفت در منطقه دانسته و تلاش دارند که بتوانند در مورد ساير کالاها مرجعي رسمي‌براي تعيين قيمت قرار بگيرند. به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در همين رابطه معاون نظارت بر بورس‌ها با اشاره به تداوم عرضه نفت در بورس انرژي گفت: عرضه نفت خام از 6 آبان ماه با صدور اطلاعيه‌اي به طور رسمي‌صورت گرفت که در نهايت منجر به فروش 280 هزار بشکه به 3 خريدار شد. محسن خدابخش افزود: اين موفقيت پس از سال‌ها و در سومين دوره به دست آمد که به نظر مي‌رسد رفع برخي محدوديت‌ها در اين عرضه، رقم زننده اين موفقيت بود. در اين سري از فروش نفت خام در بازار سرمايه هر فردي که داراي توانايي مالي است مي‌تواند نفت خام را خريداري و با نقل و انتقال پيش بيني شده به خارج از کشور فروخته و يا به مصرف داخلي خود برساند. وي با اشاره به ايجاد تنوع فروش محصولات نفتي در بورس انرژي گفت: هم اکنون مشتقات نفتي در بورس انرژي معامله مي‌شود اما لازم به ذکر است که ابزارسازي نحوه فروش نفت و ساير کالاها در بورس، بر عهده سازمان بورس اوراق بهادار است که گفته مي‌شود اين ابزارها اين روزها به بهترين نوع خود در حال بروزرساني و ايجاد تنوع در نحوه فروش محصولاتش است. معاون نظارت بر بورس‌ها با اشاره به اهميت بورس انرژي و ساير بورس در منطقه گفت: هدف از عرضه کالاها در بازارهاي سرمايه تخصصي نظير بورس انرژي، بورس کالا و فرابورس، کشف قيمت حقيقي محصولات است. ما در تلاشيم تا بتوانيم محصولاتمان را با قيمت مصوب داخلي به خريداران خارجي بفروشيم و به نوعي تعيين کننده اصلي قيمت برخي محصولات در منطقه و يا حتي در جهان باشيم. خدابخش به آمادگي جدي سازمان بورس براي عرضه کالا در اين بازار گفت: با توجه به اينکه قرار بود نفت روزانه در بورس انرژي عرضه شود، اما به علت مصلحت انديشي نهاد عرضه کننده( شرکت ملي نفت ايران) اين موضوع به عرضه هفتگي تبديل شده است. اما سازمان بورس اوراق بهادار اين آمادگي را دارد تا در هر زمان و نوبت‌هاي مشخص شده پذيراي عرضه نفت خام چه به صورت هفتگي و چه به صورت روزانه باشد.

رئيس سازمان انرژي‌هاي تجديد پذير خبر داد؛

گروه انرژي: دو سال پیش ساخت نيروگاه‌هاي تجديد پذير از تصدي دولت حذف شد و با ورود بخش خصوصي به اين عرصه موجب شد تا نرخ رشد احداث نيروگاه‌هاي تجديدپذير از سال ۹۶ به سال ۹۵ معادل ۷۰ درصد رشد داشته باشد. معاون وزير نيرو چندي پيش از افزايش نرخ خريد تضميني برق خبر داد ه بود. به گفته وي با تغيير نرخ ارز تا جايي که امکان پرداخت از منابع انرژي وجود داشته باشد افزايش خواهد يافت و به محض اعلام ثبات نرخ ارز نرخ‌هاي جديد از طرف وزارت نيرو مطرح مي‌شود. سيدمحمد صادق‌زاده رئيس سازمان انرژي‌هاي تجديد پذير و بهره وري انرژي برق از ابلاغ نرخ‌هاي جديد خريد برق تجديدپذير تا پايان آبان‌ماه خبر داد.به گزارش وزارت نيرو، وي با اشاره به جلسه اعضاي هيات مديره انجمن انرژي‌هاي تجديدپذير با وزير نيرو، گفت: پس از افزايش نرخ ارز و نابساماني‌هاي چندماه اخير بازار، نگراني‌هاي از سوي بخش خصوصي براي حضور در حوزه تجديدپذيرها به وجود آمده بود که پس از اين جلسه و رويکرد مثبت وزير نيرو نسبت به حوزه تجديدپذيرها اين نگراني‌ها نيز برطرف شده و اميد و انرژي مضاعفي براي توسعه هر چه بيشتر در اين بخش ايجاد شده است.وي به تشريح مصوبات اين جلسه پرداخت و افزود: در اين جلسه اعضاي هيئت مديره انجمن انرژي‌هاي تجديدپذير به عنوان نمايندگان بخش خصوصي فعال در اين حوزه معتقد بودند با توجه به افزايش نرخ ارز، گران شدن تجهيزات انرژي‌هاي تجديدپذير و در نتيجه افزايش هزينه‌هاي سرمايه‌گذاري در احداث سيستم‌هاي تجديدپذير، بايستي به نوعي نرخ‌هاي خريد برق تجديدپذير نيز اصلاح شود که اساس اين موضوع و کليات آن مورد موافقت وزير نيرو قرار گرفت.وي تاکيد کرد: بر اين اساس مقرر شد که ساتبا با همکاري و کمک انجمن انرژي‌هاي تجديدپذير ميزان افزايش نرخ‌هاي خريد برق را تعيين کنند و نرخ‌ها تا پايان آبان‌ماه توسط وزير نيرو ابلاغ شود.صادق‌زاده اصلاح ضريب تعديل نرخ‌هاي خريد برق را مصوبه ديگر اين نشست عنوان کرد و گفت: ضريب تعديل از ابتدا در قراردادهاي خريد تضميني برق وجود داشته است و يا فرمول تعديل مورد موافقت و تاييد بخش خصوصي بوده است.وي افزود: مسئله‌اي که بخش خصوصي نسبت به آن گله‌مند بوده مبناي تعديل زمان راه‌اندازي و يا بهره‌برداري تجاري نيروگاه است در حالي که بخش خصوصي توقع دارد مبناي تعديل زماني باشد که قرارداد خريد تضميني برق مبادله شود و اين درخواست نيز درست و منطقي است، چرا که از زمان امضاي قرارداد تا بهره‌برداري از نيروگاه ممکن است تغييرات ناگهاني در نرخ ارز رخ دهد و اين تغييرات اساس خريد تضميني را غيراقتصادي کند.

وي تصريح کرد: بنابراين اين مسئله نگراني به حقي است که ما نيز در مجموعه ساتبا موافق اين درخواست بخش خصوصي هستيم و وزارت نيرو هم با اين تغيير موافق است اما به جهت اينکه اين فرمول تعديل و زمان مبناي آن در مصوبه هيئت وزيران آمده است طبيعتا بايستي در هيئت وزيران نيز مورد اصلاح قرار بگيرد.معاون وزير نيرو لزوم تخصيص کامل بودجه خريد تضميني برق با اصلاح قانون بودجه براي سال ۹۸ را به عنوان مصوبه ديگر اين نشست برشمرد و افزود: در سال گذشته نسبت به تخصيص منابع اين حوزه مشکلاتي به وجود آمده بود که در سال جاري شرايط تا حدودي بهتر شده است ولي با اين وجود همچنان به شکل کامل برطرف نشده است.صادق‌زاده ادامه داد: به هر حال منابع اين بخش توسط مردم تامين مي‌شود و آن را توسعه مي‌دهند. اين صنعت باعث رشد، عزت و آبروي کشور ماست و انتظار داريم تخصيص‌ها، منابع اين بخش و پيش‌ بيني‌هاي صورت گرفته در قوانين بودجه سنواتي دچار مشکل نشود.وي در پايان خاطرنشان کرد: با توجه به اينکه شرايط امسال نسبت به سال گذشته مناسب‌تر شده است اميدواريم با همکاري سازمان برنامه و بودجه اين موضوع هر چه زودتر به صورت کامل اصلاح و برطرف شود و بخش خصوصي به جهت تخصيص منابع عوارض برق در توسعه تجديدپذيرها نگراني نداشته باشند.

در پاسخ به درخواست امامان جمعه 17 شهر کشور تاکيد شد؛

گروه راه و مسکن: وزير راه و شهرسازي در پيامي‌ضمن اعلام دريافت پيام امامان جمعه ۱۷ شهر کشور به درخواست‌هاي آنان پاسخ داد و گفت: پيام امامان جمعه را مبني بر لزوم توجه به مسکن مهر، رونق مسکن، بازآفريني شهري و مسائل مربوط به حمل و نقل شنيدم و يقينا توجه به موضوع مسکن در اولويت‌هاي برنامه‌هاي وزارت راه و شهرسازي قرار دارد.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، به دنبال راي اعتماد مجلس به مهندس محمد اسلامي‌و انتصاب وي توسط حجت الاسلام حسن روحاني رئيس جمهوري کشورمان به سمت وزير راه و شهرسازي، ۱۷ امام جمعه روز جمعه ۱۸ آبان ماه سالجاري در خطبه پس از نماز، درخواست‌هاي خود را از وزير جديد راه و شهرسازي اعلام کردند.

همچنين، مهندس محمد اسلامي‌در پيامي‌روز گذشته ۲۰ آبان ماه در پاسخ به امامان جمعه و درخواست‌هاي آنها، يادداشت زير را اعلام کرد: روز جمعه ۱۸ آبان پيام امامان محترم جمعه در سراسر کشور را مبني بر لزوم توجه به مسکن مهر، رونق مسکن، بازآفريني شهري و مسائل مربوط به حمل و نقل شنيدم. يقينا توجه به موضوع مسکن در اولويت برنامه‌هاي وزارت راه وشهرسازي قرار دارد. با توکل به خداوند متعال خواستار همکاري و همفکري شما عزيزان و کمک دستگاه‌هاي اجرايي براي تکميل مسکن مهر و رونق ساخت و ساز هستم.

  • عذرخواهي اسلامي‌بابت مشکلات مسکن مهر

محمد اسلامي‌وزير راه و شهرسازي در ديدار با نمايندگان پروژه‌هاي مسکن مهر پرديس با اشاره به اهميت بنيان خانواده بر اولويت اين وزارتخانه براي اتمام اين پروژه تاکيد و به عنوان نماينده عالي دولت از آنها عذرخواهي کرد. به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، روز گذشته نمايندگان ساکنان و متقاضيان مسکن مهر پرديس با حضور در ساختمان مرکزي با محمد اسلامي‌وزير راه و شهرسازي ديدار و مذاكره كردند. افراد حاضر در اين ديدار مشکلات واحدها و فازهاي مختلف مسکن مهر پرديس در حضور وزير راه و شهرسازي با اعلام مشکلات خود و شرايط سختي که براي ساکنان و دارندگان اين واحدها به وجود آمده از محمد اسلامي‌خواستار رسيدگي سريع به اين مشکلات شدند. وزير راه و شهرسازي بعد از ارائه مشکلات از سوي ساکنان مسکن مهر پرديس اظهار داشت: در وهله نخست از همه مردمي‌که به خاطر برخي مشکلات و وضعيت به وجود آمده دچار مشکل شدند به عنوان نماينده عالي دولت در وزارت راه و شهرسازي عذرخواهي مي‌کنم. با اين حال خوشحالم که در يک جمع دوستانه مشکلات شما عزيزان مطرح شد تا به اميد خدا و كمك و همكاري يکديگر بتوانيم آن را به سرانجام برسانيم. وي ادامه داد: تمام مطالبي که افراد بابت مسکن مهر شهر جديد پرديس در اين جلسه اعلام کردند؛ از آنها مطلع و از خبرهاي مربوط به آن، آگاه هستم. در اين خصوص و با توجه به مشکلات به وجود آمده نکته مهم اين است که با شما و در کنار شما اين مشکلات را حل کنيم و با يک برنامه اجرايي اقدام و عمل به جاي وعده و وعيد داشته باشيم. قطعا در اين مسير از مشارکت ديگر دستگاه‌ها هم بهره خواهيم برد تا کار به سرانجام برسد.

  • دستور پيگيري مشكلات مسكن مهر

محمد اسلامي‌در اين جلسه خطاب به حبيب الله طاهرخاني، مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد و احمد اصغري مهرآبادي، مشاور وزير در پروژه مسکن مهر ضمن اعلام اينکه تمام موارد و خواسته‌هاي پروژه مسکن مهر و ديگر پروژه‌ها در اين خصوص پيگيري شود، تصريح کرد: قطعا هر پروژه با پروژه‌هاي ديگر فرق دارد و در مسکن مهر پرديس هر فاز شرايط متفاوتي دارند. وي ادامه داد: بخشي از امکانات در اختيار وزارت راه و شهرسازي است که اميدوارم امکانات ديگر بخش‌ها نيز فراهم شده و در يک زمانبندي مناسب کار با رعايت همه تعهدات و شرايط لازم پيش برود. وزير راه و شهرسازي در پايان تأكيد كرد: اولويت وزارت راه و شهرسازي تمام شدن مسکن مهر و تشکيل کانون‌هاي گرم خانواده در اين پروژه است. گفتني است روز گذشته معترضان مسكن مهر پرديس در مقابل ساختمان شهيد دادمان وزارت راه وشهرسازي حضور يافته بودند كه در پي آن به داخل ساختمان دعوت شدند و با حضور در سالن اجتماعات طبقه همكف وزارتخانه ضمن پذيرايي از آنها با وزير راه و شهرسازي و معاونان وي مذاكره كردند.

پیروزبخت تحریم و مشکلات اقتصادی را مانع اجرای قانون ندانست

گروه صنعت: رييس سازمان ملي استاندارد ايران تاکيد کرد که نمي‌توان با توجه به مشکلات اقتصادي و تحريم‌ها شرايط اخذ استاندارد را تسهيل کرد.

به گزارش ايسنا، نيره پيروزبخت در مراسم روز ملي کيفيت و اختتاميه پانزدهمين دوره ارزيابي ملي کيفيت ايران که با حضور نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، نمايندگان بخش خصوصي و صاحبان صنايع روز گذشته (سه‌شنبه) در محل اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران برگزار شد، اظهار کرد: نبايد مشکلات اقتصادي تاثيري بر استاندارد و کيفيت داشته باشد و خط قرمز استاندارد را بخاطر شرايط تحريم رد کند. خيلي‌ها گفتند که با توجه به مشکلات اقتصادي و تحريم‌ها شرايط اخذ استاندارد را تسهيل کنيد، ولي بايد گفت که ما نمي‌توانيم از استاندارد و کيفيت بگذريم. وي با ابراز رضايت از تصويب قانون تقويت و توسعه نظام استاندارد، خاطرنشان کرد: دولت يا حاکميت، توليدکنندگان و مصرف‌کنندگان بازيگران اصلي کيفيت محسوب مي‌شود. دولت با پيوستن به مجامع بين‌المللي و کنوانسيون‌هاي بين‌المللي مي‌تواند در امر کيفيت کمک کند هرچند که ممکن است نقش دولت در مواردي آسيب‌زا باشد و آن زماني است که بنگاه‌هاي دولتي وارد رقابت با بنگاه‌هاي بخش خصوصي مي‌شوند. رييس سازمان ملي استاندارد ايران با اشاره به اين‌که مؤلفه دوم کيفيت، جامعه توليدکنندگان و ارائه‌کنندگان خدمت است که بايد به عنوان رکن عملياتي انتظاراتي از اين گروه داشته باشيم، گفت: در شرايط تحريم‌ها قشر کارآفرينان مي‌توانند عرصه خوبي براي مبارزه فراهم کنند. پيروزبخت افزود: سومين مولفه مصرف‌کنندگان هستند که از جمله مؤلفه‌هايي به شمار مي‌روند که کيفيت مي‌تواند از آن بهره گيرد، اما هنوز مصرف‌کننده مطالبه‌گر در جامعه نداريم و بايد به سمت مطالبه‌گري کيفيت گام برداريم و در مجموع اگر به استاندارد به عنوان يک مقوله تکنيکال نگاه کنيم بايد بدانيم که کيفيت يک مقوله اقتصادي است. وي با تاکيد بر اين‌که سازمان استاندارد قصد دارد عوامل غير اقتصادي بر مؤلفه‌هاي استاندارد تاثير نگذارد و از خط قرمزها عبور نشود، اظهار کرد: اگر مفاهيم جديدي که وارد قانون ملي استاندارد شده رعايت شود، به سمت توسعه اقتصادي خواهيم رفت و در اين زمنيه بايد دستگاه‌ها به سمت مقررات فني حرکت کنند.

رييس سازمان ملي استاندارد ايران با بيان اين‌که استاندارد مانع صادرات نيست بلکه تسهيل‌کننده صادرات به شمار مي‌رود، اظهار کرد: راه را براي صادرات باز گذاشته‌ايم و با استاندارد کشور مقصد هم مي‌شود کالا را روانه بازار کرد. خوشبختانه براي اينکه کالاهاي صادراتي ايران به عراق توسط خود ايران کنترل شود، اقدامات خوبي انجام شده که به زودي اعلام مي‌شود، بنابراين اگر مطالبي بيان شده که نظام استاندارد مانع صادرات کالا است، در همين جا مي‌گويم نظام استاندارد تسهيل کننده صادرات و مانعي براي ورود کالاهاي بي‌کيفيت به کشور است.

  • تهيه 7 معيار براي اندازه‌گيري کيفيت

معاون ارزيابي کيفيت سازمان ملي استاندارد ايران با بيان اين‌که مقوله کيفيت به‌دنبال نيازهاي فراتر از استانداردهاست، گفت: سنگ بناي ارزيابي‌هاي کيفي، مدل‌هاي کيفيت است و در همين راستا هفت معيار براي کيفيت تعريف کرده‌ايم. به گزارش ايسنا، مسلم بيات نيز در اين مراسم با اشاره به اين‌که دلايل مختلفي براي توجه به مقوله کيفيت وجود دارد، اظهار کرد: از نگاه يک توليدکننده، کيفيت يعني ارتباط با ويژگي‌هايي که تعريف شده و مي‌تواند به نوعي بيانگر استانداردها باشد و بايد بدانيم که موضوع روز ملي کيفيت امسال اعتماد است.

او در تعريف ديگري از کيفيت با بيان اين‌که در اين تعريف کيفيت در محصول گره خورده و به عبارتي جزو ويژگي‌هاي يک محصول به شمار مي‌رود، گفت: اين تعريف به‌معناي ميزان پولي است که يک مشتري تمايل دارد براي يک محصول پرداخت کند. معاون ارزيابي کيفيت سازمان ملي استاندارد در ادامه با اشاره به اين‌که سازمان جهاني استاندارد ميزان يا درجه‌اي از الزامات و نيازمندي‌هايي که يک مسوول به عنوان خدمت مي‌تواند ارائه کند، به‌عنوان تعريف کيفيت بيان مي‌کند، خاطرنشان کرد: لازمه بودن در يک جامعه نقش‌آفريني است و مقوله کيفيت از اين قاعده مستثني نيست.

سرمقاله

مسعود يوسفي

روزنامه نگار

yousef44@yahoo.com

پيروز حناچي با کسب 11 راي از مجموع آراي اعضاي شوراي شهر تهران شهردار پايتخت شد و به نگراني برخي براي شهردار شدن عباس آخوندي خاتمه بخشيد. شهردار جديد علاوه بر برخورداري از تحصيلات مرتبط با پست اخير خود سوابق قابل ملاحظه‌اي در سمت‌هاي عمراني کشوردارد و تا پيش از اين نيز معاون شهرسازي و معماري پايتخت بوده است. اين ويژگي‌ها به علاوه محبوبيت فردي حناچي باعث خواهد شد ...تا وي با سهولت بيشتري ماموريت اخير خود را به انجام برساند. پس از انتخاب‌هاي نافرجام قبلي شوراي شهر پنجم که به ترتيب محمد علي نجفي و محمد علي افشاني را شامل مي‌شد اميد است که انتخاب سوم اين شورا فرجام نيک و بابرکتي براي وي و شهروندان تهراني داشته باشد. بدون شک تصميمات شهردار پايتخت بر ساير شهرهاي کشور نيز اثربخش خواهد بود و بر اين اساس گزينش پيروز حناچي را مي‌توان يک انتخاب ملي فرض کرد. کلانشهر تهران با معضلات و مشکلات بسياري دست به گريبان است که رتق و فتق آن‌ها انرژي و تدابير ويژه‌اي را مي‌طلبد. از سوي ديگر همه دستگاه‌ها و ارگان‌ها بايستي در اين مسير هم افزايي و همياري عليحده‌اي با شهردار و مجموعه شهرداري داشته باشند تا بار بلديه مرکز به مقصد برسد. به همان نسبت که مي‌توان و بايد از شهردار شدن پيروز حناچي خوشحال شد، از کسب 10 راي عباس آخوندي براي تصدي شهرداري پايتخت بايستي نگران بود. وزير سابق راه و شهرسازي طي 5 سال گذشته کارنامه ناموفقي از خود بر جاي گذاشت تا آنجا که اخيرا امامان جمعه 17 شهر کشور بر اساس ميراث پرزحمت و دردسرساز آخوندي، از وزير جديد راه و شهرسازي خواسته‌اند که به موضوعات مسکن و حمل و نقل مردم و جاده‌ها به صورت ويژه رسيدگي کند. با اين وجود 10 راي اعضاي شوراي شهر به عباس آخوندي از اين جهت نگران کننده است که فاصله يک مدير ناکارآمد با نفر اول تنها يک راي بوده است که اين امر ممکن است تداعي کننده برخي موضوعات ناخوشايند همچون سياسي کاري، لابي گري و عدم توجه به اصل شايسته سالاري بوده باشد. با اين وجود بايستي شاکر و سپاسگزار آن دسته از راي دهندگان شورا بود به به ناکارآمدي و ناتواني راي ندادند و پيروزي را به حناچي هديه کردند.

یادداشت

دکتر نجف محمودی

پژوهشگر ارتباطات

نقش ارتباطات در متغیرهای دیگر زیست بشر همچون اقتصاد، سیاست، فرهنگ و... بارها از زبان کارشناسان مختلف بیان شده است. اما طی یک سال گذشته و با بررسی رخدادهای سیاسی و اقتصادی در کشور، نقش رسانه و خبر در بروز برخی از التهابات اقتصادی و تشنج های به وجود آمده در بازار به وضوح دیده شد. بی‌تردید دشمنان کشور، نظام، انقلاب و مردم با شناخت ابعاد و پیچیدگی‌های حوزه رسانه چنان در گرفتن ژست ...بی طرفی تبحر دارند که شاید کمتر مخاطبی از نیت‌های ناصواب آن‌ها مطلع شود. اثرگذاری رسانه در متغیر مهمی چون اقتصاد به گونه‌ای است که حتی در دنیای مدرن امروز آن را به عنوان یکی از مهمترین ابزارها برای پیشبرد اهداف استراتژیک خود می دانند. به طور قطع شرایط امروز اقتصادی کشور از چنان حساسیتی برخوردار است که شایعه های شیطنت آمیز و هدفمند می‌تواند در بستر وسیع رسانه‌ای مسیر اقتصادی کشور را با بحران های بیشتر روبرو کند. در این شرایط حساس باید توجه داشت که بهره بردن از دانش روز در حوزه ارتباطات و جامعه شناسی بسیار اهمیت دارد. بازوی قدرتمند این نقش آفرینی در کشور روابط عمومی ها و رسانه ها هستند. روابط عمومی های سازمان‌ها و نهادهای دولتی باید از پوسته کهنه و سنتی خود خارج شده و ارتباط‌شان را با مردم نه به صورت یک طرفه که کاملاً بر مبنای یک همنشینی مسالمت آمیز و دوستانه پیگیری کنند. این نگرش در نوع ارتباطات نهادهای دولتی و حاکمیتی با مردم اثر مستقیم بر رسانه ها و در نهایت اعتماد آفرینی بیشتر مردم به حاکمیت خواهد داشت. اعتمادی که حلقه‌های اتصال اتحاد را محکم‌تر و کشور را در برابر زیاده خواهی‌های دشمنان ایمن تر خواهد کرد. باید پذیرفت دوران سخن راندن‌های یک طرفه به پایان رسیده و رسانه‌ به عنوان یک ابزار مهم تبدیل به بستری برای مشارکت مردم در تولید محتوای اخبار شده است. باید با شناخت اقتضائات زمان، شفافیت را به عرصه خبر رسانی بازگردانیم تا مردم بتوانند از بحران‌های موجود در کنار حاکمیت عبور کنند. برای ایجاد انگیزه در پیشرفت، قبل از هر امر دیگری مردم باید توسعه و پیشرفت را بشناسند و اطلاعات و اندیشه‌های جدید را به دست آوردند. آن‌ها باید لزوم تغییرات را درک کنند و در مورد راه‌های مختلف ایجاد تغییر، اطلاعات لازم را داشته باشند. اهمیت رسانه‌های همگانی در این تحول و دگرگونی به حدی است که این وسایل، پشتوانه و زیربنای تغییرات اجتماعی در توسعه ملی به شمار می‌روند. رسانه‌های همگانی با ایفای نقش آموزشی و خبری خود، در ایجاد تحول و مهارت‌ها، ارزش‌ها و انگیزه‌ها موثرند. اما لزوم دانستن این تاثیر برای نقش آفرینی در شرایط فعلی کافی نیست. آنچه مهم است تغییر در ساختار و نوع نگاه‌مان به ارتباطات است. این انقلاب و تحول چه در عرصه رسانه‌ای و چه در نوع تعامل مسئولان با مردم در شرایط کنونی بیش از هر زمان ضروری است. تردیدی نیست اگر در صراحت و شفافیت پیش قدم نشویم بستر رسانه‌های نوین واقعیات را با چاشنی دروغ و البته شیطنت به دست مخاطب خواهد رساند. بازآفزینی اعتماد مردم در بیان صرفاً دستاورها خلاصه نمی شود بازگویی ایرادها ، نواقص و دست اندازها گوش مردم را به حرف بیگانگان، بی اعتنا خواهد کرد. آنچه که غیر قابل انکار می‌باشد نقش و تاثیر رسانه در فرآیند نوسازی و توسعه یک کشور است. ارتباطات و اطلاعات بنیادترین سطح توانمندی برای زیستن در عصر جدید است. که بتوانیم با استفاده از روش‌های مناسب و هوشمندانه از آنها به امکان آفرینش و تولید برسیم. در فرهنگ جهانی و ارتباطات فراملی اطلاعات و ارتباطات مبین قدرت و نفوذ جوامع است که به توسعه پایدار منتهی می‌شود. که در آن شهروندان به سطوح بالای از دسترسی به اطلاعات و توانمندی بهره برداری از آن خواهند رسید.ظرفیت سازی به متن جامعه وارد می‌شود و تحرک و پویایی با توانمندکردن شهروندان محقق میشود به عبارت دیگر جامعه دانایی محور جامعه‌ای است که درآن رسانه‌ها و فناوری‌های اطلاعاتی صرفاً به اطلاع رسانی اکتفا نکرده بلکه با توان افزایی و ظرفیت سازی احاد مردم قدرت شناخت و نقد و نظر می‌آفریند توسعه و پیشرفت از طریق دانش افزایی، کارآفرینی و ایجاد ثروت، ارزش افزوده یک جامعه محلی یا ملی از طریق این مسیر حاصل می‌شود. و در نهایت توسعه پایدار را رقم میزند. نهایتا آنچه واضح است، امروز باید بر اساس یک برنامه‌ریزی و تفکر جمعی تمامی تهدیدها را به فرصتی برای رشد و شکوفایی تبدیل نماییم. در این میان باید از قدرت جادویی هنر و رسانه به عنوان یکی از تاثیر‌گذارترین شیوه‌های جذب مخاطب جهت توسعه کشورمان استفاده نماییم تا آینده‌ای درخشان و پرامیدی را در به ثمر رسیدن زیرساخت‌های فکری ـ فرهنگی شاهد باشیم.

روحانی در جلسه شورای عالی اجتماعی ؛

رئیس‌ جمهور ، تقویت امید به آینده و تلاش بیشتر برای تحکیم و تقویت اطمینان و امنیت خاطر برای مردم را در حوزه رفع نگرانی‌ها از آسیب‌های اجتماعی، مورد تأکید قرار داد. به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی در جلسه شورای عالی اجتماعی کشور اقدامات انجام شده در حوزه پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی طی سال‌های اخیر را امیدوارکننده دانست. وی گفت:فناوری‌های نو و دستاوردهای علمی جدید در کنار مصائبی که می‌تواند داشته باشد، برای مردم تسهیلات، امنیت و آرامش خاطر ایجاد کرده و خانواده‌ها با استفاده از امکانات دیجیتالی و تلفن همراه می‌توانند به راحتی از وضعیت فرزندان خود آگاهی یابند، ضمن اینکه مردم با استفاده از این فناوری‌ها می‌توانند بسیاری از امورات و کارهای روزمره خود را انجام دهند.

رئیس شورای عالی اجتماعی کشور یکی از عوامل حاشیه‌نشینی را مهاجرت از روستا عنوان کرد و گفت: امروز ساکنان روستاها با استفاده از فضای اینترنت و موبایل، صنایع دستی و امکانات گردشگری خود را به گردشگران داخلی و خارجی معرفی می‌کنند و این فناوری‌ها به ابزاری برای تثبیت روستاها تبدیل شده است و بی‌تردید توسعه عالمانه و همه جانبه آن می‌تواند در رفع مشکل حاشیه‌نشینی مؤثر باشد.

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت تقویت امید به آینده در برخورد با مسایل اجتماعی، اظهار داشت: بدون تردید اگر امید به آینده نباشد، ناهنجاری‌ها و جرایم اجتماعی افزایش می‌یابد، لذا همه بویژه رسانه‌های اجتماعی باید امید به آینده را در بین مردم تقویت کنند.

روحانی خاطر نشان کرد: اگر چه امروز مردم به واسطه تحریم با مشکلاتی در حوزه اقتصادی و معیشتی مواجه شده‌اند و مشکل کسانی که حقوق ثابت دارند، مضاعف است، اما مطمئن هستیم که مشکلات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی قابل حل و فصل بوده و به فضل الهی برطرف خواهد شد و چنین نیست که این مشکلات حل ناشدنی باشد، لذا باید نسبت به رفع اینگونه مشکلات امیدوار باشند. رئیس شورای عالی اجتماعی خاطر نشان کرد: مردم بعد از ۱۳ آبان نسبت به قبل از آن، امیدواری بیشتری پیدا کرده‌اند، در حالی که قبل از ۱۳ آبان، عده‌ای تصور می‌کردند که اتفاقات خاصی رخ خواهد داد و همه زندگی مردم بهم خواهد ریخت، اما پس از آن روز همه مشاهد کردند که این تصورات واهی و غلط است و هیچ‌کدام از ادعاهای دشمن، به آن صورتی که انتظار داشتند، تحقق پیدا نکرد، لذا چنین نیست که تصورات دشمن محقق شده و ما ناتوان باشیم. رئیس جمهور با بیان اینکه گاهی بعضی رسانه‌ها و روزنامه ‌ها واقعیات تلخ را بیش از آنچه هست، بزرگ جلوه می‌دهند، اظهار داشت: اینگونه بزرگ‌نمایی‌ مشکلات و ناامید کردن مردم، ظلم بزرگی به مردم است و همه باید در این زمینه هوشیارانه عمل کنند. روحانی خاطرنشان کرد: مقابله و رفع برخی آسیب‌های اجتماعی از جمله فقرزدایی، نیازمند اقدامات عملی و اجرایی است که باید در این حوزه با قوت تصمیم‌گیری و عمل کرد، اما بخشی از این مسایل جنبه روانی دارد و ناشی از بزرگ‌نمایی برخی از مشکلات دارد که در این زمینه اگر امید و نشاط در جامعه افزایش یابد، می‌تواند در برطرف کردن و پیشگیری از آسیب‌ها تأثیرگذار باشد به طور مثال چه ایرادی دارد که بخشی از استادیوم ورزشی که هیچ منافاتی با قانون و شرع و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ندارد، به بانوان اختصاص یابد.

رئیس شورای عالی اجتماعی افزود: می‌توان با برخی اقدامات کم‌هزینه میزان رضایتمندی و خشنودی اجتماعی مردم را در جامعه افزایش داد و باید توجه داشت که با سوء ظن نمی‌توان با مردم برخورد کرد. رئیس جمهور خاطر نشان کرد: باید آمار مربوط به کاهش جرایم و آسیب‌های اجتماعی به درستی به مردم منتقل شود و چنین آمار دلگرم‌کننده‌ای می‌تواند مردم و جوانان را نسبت به آینده امیدوارکند و چه بسا انتشار آمار مربوط به کاهش طلاق می‌تواند جوانان و خانواده‌ها را به ازدواج آسان و سریع ترغیب کند. روحانی اضافه کرد: امروز باید همه تلاش کنیم تا آمار طلاق هر چه بیشتر کاهش پیدا کند. اگر چه برخی موارد ادامه زندگی برای زوجین امکان‌ناپذیر و وقوع طلاق لازم به نظر می‌رسد، اما تا جایی که امکان دارد، باید با مشاوره و رفع مشکلات خانواده‌ها را به ادامه زندگی تشویق کرد، چرا که طلاق نه تنها برای زن و مرد بلکه آثار سوئی نیز برای فرزندان و جامعه دارد. رئیس جمهور اقدامات فرهنگی را اولین گام در مواجهه با مسایل اجتماعی دانست و تأکید کرد: معمولاً در فعالیت‌های فرهنگی مردم بهتر از نهادهای دولتی عمل می‌کنند، لذا در این حوزه باید سازمان‌ها و جمعیت‌های مردم‌نهاد اصیل پیشتاز باشند. روحانی با اشاره به نقش آموزش و پرورش در اصلاح کشور، گفت: آموزش و پرورش یکی از مهم‌ترین نهادهایی است که می‌تواند در اصلاح امور کشور بسیار مؤثر باشد. رئیس شورای عالی اجتماعی «امر به معروف» و «نهی از منکر» را به عنوان یکی از وظایف اجتماعی و تأثیرگذار برای اصلاح جامعه مورد تأکید قرار داد و گفت: اگر «امر به معروف» و «نهی از منکر» به درستی سامان داده شود، می‌تواند از بسیاری از منکرات جلوگیری کرده و مردم را به انجام رفتارهای درست تشویق کند و معتقدم «امر به معروف» و «نهی از منکر» یک وظیفه مهم همگانی است، منتها گاهی به درستی مورد استفاده قرار نگرفته و چه بسا نتیجه معکوس داشته است.

جهانگیری از طرح‌های زیربنایی عظیم در کشور خبرداد؛

معاون اول رئیس جمهور تأکید کرد: اقدامات انجام گرفته در این دولت برای صیانت از منابع آب و خاک کشور در تاریخ ایران بی سابقه بوده است و این اقدامات می‌تواند توسعه کشور را تسریع کند.

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری در آیین بهره برداری از فاز اول طرح احیای 550 هزار هکتار اراضی خوزستان و ایلام گفت: گاهی کارهای بزرگ و عظیمی در کشور انجام می شود که ابعاد آن به خوبی برای مردم تشریح نمی شود و گاهی نیز عده ای در خارج از کشور و گاه در داخل کشور تلاش می کنند نظام را ناکارآمد جلوه دهند و این را در ذهن مردم القا کنند که نظام قادر به حل مشکلات مردم نیست.

وی ادامه داد: آمریکا نیز در مرحله جدید تحریم ها دچار خطای بزرگی شد چرا که منبع اطلاعاتی آنها در خصوص ایران متکی به منافقین و سازمان های جاسوسی اسرائیل شده و بر اساس این اطلاعات غلط تبلیغات گسترده ای انجام داده اند و تصور کردند که نظام جمهوری اسلامی ایران ناکارآمد است و مردم ایران مقابل نظام قیام خواهند کرد و بارها اعلام کردند جمهوری اسلامی ایران قادر نخواهد بود چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را برگزار کند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: اقداماتی که در کشور در جهت توسعه انجام شده اقداماتی کم سابقه در تاریخ ایران است و کارهای زیربنایی عظیمی در اقصی نقاط ایران صورت گرفته و نظام جمهوری اسلامی ایران توانسته با وجود همه محدودیت ها، ‌تحریم، جنگ و گرفتاری هایی که دشمن به وجود آورده کارهای بزرگی را به انجام برساند. وی با بیان این که گاهی خود مسئولین در برخی مواقع سخنان منفی به زبان می آورند افزود: مسئولین باید دقت کنند که سخنان منفی آنها می تواند آثار نامطلوبی در افکار عمومی ایجاد کند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به این که امور توسعه کشور با حضور بخش خصوصی باید انجام شود گفت: در سال جاری با وجود تحریم ها 32 درصد از بهای فروش نفت در صندوق توسعه ملی ذخیره شد، این در شرایطی است که در گذشته همه پول حاصل از فروش نفت برای اداره کشور هزینه می گردید. ما معتقدیم پول قرار گرفته در اختیار این صندوق باید صرف امور توسعه ای با حضور بخش خصوصی شود.

جهانگیری روند اجرایی طرح احیای 550 هزار هکتار اراضی خوزستان و ایلام را یادآور شد و اظهار داشت: بی انصافی است که در این شرایط دولت متهم به کم کاری می شود زیرا تنها در این استان مردم شاهدند که چه تحول عظیمی در امر یکپارچه سازی زمین، تسطیح و آبیاری نوین در حال انجام است، این کاری بزرگ و ملی است که به دست زحمتکش ترین افراد جامعه انجام شد. وی با اشاره به مسأله ریزگردها در استان خوزستان تصریح کرد: یکی از دغدغه های مردم خوزستان مسأله ریزگردها بود به ویژه آنچه در سال 1395 رخ داد موجب ناراحتی همه مردم و مسئولان شد. معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: در جلسه ای که بلافاصله پس از این اتفاق در ماهشهر برگزار شد، تأکید کردم که باید حل این مسأله در اولویت کارها قرار گیرد و از وزیر جهاد کشاورزی خواستم تا یک بار دیگر لباس جهاد سازندگی را بر تن کند و این دغدغه را از ذهن مردم خوزستان بزداید. وی با بیان این که ریزدگردها دارای دو کانون داخلی و خارجی است گفت: کارهای بزرگی در زمینه نهال کاری، مرطوب سازی تالاب ها و مالت پاشی در سطح هزاران هکتار انجام شده است که تنها با یک اراده عاشق مردم این کار امکان پذیر بود.

رئیس دوره‌ای اوپک بر برقراری توازن در بازار نفت تاکید کرد؛
رئیس دوره‌ای اوپک اعلام کرد: اوپک به دنبال برقراری توازن در بازار نفت است و مسئولیتش پاسخگویی به خواسته‌های رئیس جمهوری آمریکا نیست.به گزارش ایلنا، سهیل المزروعی در واکنش به پیام توئیتری دونالد ترامپ مبنی بر این‌که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) تولید خود را کاهش نمی‌دهد، گفت: اوپک به فشارهای ایالات متحده آمریکا برای پایین آوردن قیمت‌های نفت خام پاسخ نمی‌دهد، بلکه به دنبال حفظ ثبات و توازن در بازارهای جهانی است.وی افزود: اوپک دنبال پاسخ به نیازهای سیاسی نیست، ما کاری را که برای برقراری توازن بین عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی نفت خام لازم است انجام می‌دهیم و کارهای دیگر وظیفه اوپک نیست.وزیر انرژی امارات تصریح کرد: مسئولیت اوپک بالا بردن یا پایین آوردن قیمت‌های جهانی نفت خام نیست، وظیفه ما حفظ توازن در بازارهای جهانی است و باید جلوی مازاد عرضه و کمبود عرضه را بگیریم. اعضای اوپک و تولیدکنندگان غیرعضو این سازمان که در بیانیه همکاری (Declaration of Cooperation) با هم مشارکت می‌کنند، به تازگی بحث‌هایی را برای کاهش تولید نفت در سال ۲۰۱۹ مطرح کرده‌اند. یازدهمین نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه‌ای اوپک و غیر اوپک (JMMC) روز یکشنبه (۲۰ آبان‌ماه) پس از بررسی گزارش‌ کمیته فنی مشترک (JTC) درباره تحولات بازارهای جهانی نفت خام، اشاره کرد که در سال ۲۰۱۹ رشد عرضه بیش از تقاضای جهانی سبب ایجاد تردیدهایی در بازار می‌شود.
با دستور شريعتمداري صورت گرفت:

وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي در دستوري به سيدتقي نوربخش (مديرعامل سازمان تامين اجتماعي) و جمشيد تقي‌زاده (مديرعامل صندوق بازنشستگي کشوري) خواستار حذف مديران چند شغله از هيات مديره شرکت‌هاي تابعه سازمان تامين اجتماعي و صندوق بازنشستگي کشوري شد.

در متن دستور شريعتمداري خطاب به نوربخش، مديرعامل سازمان تامين اجتماعي و تقي‌زاده، مديرعامل صندوق بازنشستگي کشوري آمده است:بي‌شک يکي از مطالبات جدي مردم، اجراي صحيح، دقيق و بدون تبعيض قوانين است. بر اين اساس ضرورت دارد ماده (۲۴۱) لايحه قانوني اصلاح قسمتي از قانون تجارت که تاکيد مي‌دارد «هيچ فردي نمي‌تواند اصالتا يا به نمايندگي از شخص حقوقي همزمان در بيش از يک شرکت که تمام يا بخشي از سرمايه آن متعلق به دولت و نهادها يا موسسات عمومي‌غيردولتي مي‌باشد، به سمت مديرعامل يا عضو هيات مديره منصوب گردد» با حساسيت و جديت اجرايي گردد.لذا لازم است افرادي که مديرعامل و يا هيات مديره شرکت‌هاي تابعه بوده و مشمول قانون فوق‌الذکر نيز مي‌باشند در راستاي اجراي اين قانون حداکثر ظرف مدت هفت روز کاري استعفاي خود را به صورت مکتوب به مسئول ذيربط اعلام و تصوير آن به حوزه وزارتي اين وازتخانه و دبيرخانه هيات امنا ارسال نمايند.مسئوليت حسن اجراي اين بخشنامه (دستور) برعهده بالاترين مقام مسئول آن سازمان و صندوق مي‌باشد