آمريکا به ببر کاغذي تبديل شده است

رييس سازمان بسيج گفت: دشمني دشمنان هر روز غليظ‌تر از قبل مي‌شود اما به فضل الهي شاهد آن هستيم که نکبت تمامي‌وجود آن‌ها را فراگرفته است، آمريکا در ضعف شديد قرار دارد و به ببر کاغذي تبديل شده که تنها هيمنه‌اي پوشالي از آن باقي مانده است. غلامحسين غيب‌پرور ادامه داد: آمريکا انسان‌هاي حقير و پست را در عربستان به عنوان رژيم آل‌سعود به کار برده که تفاوتي با رژيم منحوس صهيونيستي ندارد و هر دو اهرم‌هاي آمريکا هستند. وي افزود: دومينوي اضمحلال آمريکا شروع شده و آينده جهان متعلق به آمريکا نيست.وي گفت: دشمنان کور خوانده‌اند زيرا ما از راه انقلاب سست نمي‌شويم و اهل معامله دين خود با دنياي کثيف دشمنان و دنياي استکبار نيستيم.


حس ناسيوناليستي را از ايمان مردم جدا نکنيم

يک مدرس حوزه علميه قم گفت: هرکسي وطنش را دوست دارد و حساسيت و علاقه‌اي دارد؛ ما نبايد اين حس ناسيوناليستي را از ايمان مردم جدا کنيم و مورد طرد قرار دهيم. وطن دوستي و علاقه به آب و خاک جزئي از سرشت انسان است.آيت الله محسن غرويان در گفت‌وگو با ايلنا، افزود: ائمه جمعه و علماي دين نبايد مسائل جدايي دين و مذهب از حس ناسيوناليستي را بزرگ کنند بلکه بايد اين‌ها را کنار هم قرار داده، به کمک هم بياورند. وي در خصوص لزوم توجه مسئولان به اميد و اعتماد مردم در شرايط بحران و تحريم‌ها گفت: پشتوانه حکومت در هر جاي دنيا مردم هستند. اگر آنها پشتيبان حکومت باشند، حکومت موفق مي‌شود و ادامه مي‌دهد.


لزوم تشکيل کارگروه مقابله با تحريم

يک نماينده مجلس تاکيد کرد: باتوجه به شرايط خاصي که در کشور وجود دارد بايد وزرات‌خانه‌ها، معاونت و يا کارگروهي براي مقابله با تحريم‌ها به وجود بياورند.سهيلا جلودارزاده در گفت‌وگو با ايلنا درباره مقايسه شرايط امروز با دوران هشت ساله جنگ گفت: شرايط امروز با زمان جنگ بسيار متفاوت است. نيروهاي آن روز اخلاص داشتند. جنگ در آن زمان ظاهري بود و نمود عيني داشت، انگيزه‌ها قوي بودند که مي‌توان از اين مولفه‌ها امروز به عنوان الگوي فرهنگي و اخلاقي استفاده کرد و بد هم نيست مشاوراني از ميان کساني که در زمان جنگ در رأس کار قرار داشتند، انتخاب کنيم و بدانيم آن زمان چه راهکارها و ساز و کاري داشتند.

ضرورت اطلاع مردم از قيمت‌ها

رئيس ستاد اطلاع‌رساني و تبليغات اقتصادي کشور گفت: نظارت، بخشي از کار است و اطلاع مردم از قيمت‌ها بحث ديگري است؛ مردم بايد از قيمتها مطلع شده و جايي براي شکايت داشته باشند. اين موضوع موجب دلگرمي‌آنها خواهد شد که بدانند نظارت جدي صورت مي‌پذيرد.وزير کشور با بيان اينکه فضاي کلي جامعه درخصوص دغدغه‌ها و نگراني‌هاي موجود، خوب است؛ گفت: اين موضوع به دو دليل است؛ اول فضاي رواني جامعه بخوبي مديريت شد و رسانه‌ها نقش موثر و سازنده‌اي ايفا کردند و دوم، واقعيت موجود در جامعه است که در قيمت کالا و ارز تغيير چنداني نکرد. عبدالرضا رحماني فضلي در ششمين جلسه ستاد اطلاع‌رساني و تبليغات اقتصادي کشور افزود: اين موفقيت‌ها، هم به دليل اقدامات مناسب ستاد و هماهنگي خوب دستگاههاي اجرايي و نهادهاي مرتبط و هم مخالفت‌ها و عدم همراهي کشورهاي ديگر با دولت آمريکا بود که بازتاب رسانه‌اي خوبي نيز داشت و جا دارد از همگان بابت اين هماهنگي و همراهي تشکر کنم.

واشنگتن نگران اروپا نيست

معاون وزير خزانه‌داري آمريکا در امور اطلاعات مالي گفت که کشورش نسبت به سازوکار مالي ويژه اروپا (موسوم به اس‌پي‌وي) براي حفظ کانال پرداخت به ايران هيچ نگراني ندارد، چراکه بسياري از شرکت‌هاي اروپايي در حال خروج از بازار ايران هستند. به گزارش ايسنا از رويترز، سيگال مندلکر افزود: خبر بزرگتر در اروپا اين است که شرکت‌ها در حال بيرون آمدن از ايران هستند. من به هيچ وجه نگران اس‌پي‌وي نيستم. ما به سازوکارهاي مضاعف که از طريق آن بتوانيم با يکديگر همکاري کنيم، دست پيدا خواهيم کرد.اين مقام وزارت خزانه‌داري آمريکا ادعا کرد: من ترديد دارم که بتوانيم به يک زمينه مشترک دست يابيم زيرا تهديدها واقعي هستند و تهديدها اينجا در اروپا هستند.وي درباره اقدام بعدي درقبال ايران گفت: آمريکا به‌طور سرسختانه تحريم‌هايش را اجرا مي‌کند و شما شاهد چيزهاي بيشتري از سوي ما عليه ايران خواهيد بود.مندلکر تصميم شبکه سوئيفت براي قطع ارتباط با بانک مرکزي ايران را درست توصيف کرد و گفت: ما تحريم‌هايمان را اجرا مي‌کنيم و اين پيامي‌است که با صداي بلند ارسال و به بخش خصوصي اروپا اعلام مي‌کنيم. اگر کساني هستند که تاکنون تصميم گرفته‌اند از اين تحريم‌ها پيروي نکنند، شاهد اقدام ما خواهند بود.

ناامني براي هيچ کس خوب نيست

فرمانده نيروي دريايي ارتش ايران درخصوص موضوع امنيت در اقيانوس هند اظهار کرد: اگر چه باور نداريم حضور عناصري از خارج از منطقه، امنيت دريايي جمعي مطلوب را تأمين مي‌کند اما انقباض اجباري آنها ترتيبات امنيتي جديدي را جايگزين خواهد کرد و اين تغيير مهمي‌است که منطقه بايد براي آن آماده شود.به گزارش ايسنا، امير دريادار حسين خانزادي افزود: امنيت مناطق دريايي تحت حاکميت و منافع ملي در دريا را تضمين کرده و متضمن کارکرد چرخه‌هاي قابليت‌سازي است که امکان همکاري با دوستان و بهره‌مندي از منافع اقتصاد آبي را فراهم مي‌کند. وقتي از امنيت دريايي سخن مي‌گوييم، منظور امنيتي پايدار و فراگير است. ما معتقديم ناامني براي هيچکس خوب نيست و ما امنيت را براي همه مي‌خواهيم نه فقط براي قدرت‌هاي دريايي.خانزادي به موضوع تهديدات دريايي اشاره کرد و گفت: گذشته از موضوعاتي که امروز امنيت دريايي را تهديد کرده و ما نسبت به آنها آگاهي داريم، تغييرات در ابعاد مختلف نيز بر محيط آبي‌مان اثر مي‌گذارند و پايش تغييرات و مهار روندهايي که آينده امنيت دريايي ما را تهديد خواهند کرد مانع شکل‌گيري محيطي خواهد شد و ما را از کوري دريايي مي‌رهاند.

نظرات شوراي نگهبان سياسي نيست

سخنگوي شوراي نگهبان با تاکيد بر سياسي نبودن نظرات شوراي نگهبان گفت: ما قوانيني داريم که بعضي‌ها به ما ايراد مي‌گيرند و مجلس ملزم به اصلاح آنها مي‌شود و نهايتا به تاييد مي‌رسد.به گزارش ايلنا، عباسعلي کدخدايي افزود: يک زماني هست که شوراي نگهبان وظايفش را به خوبي انجام نمي‌دهد و يک زماني نظرها با هم متفاوت است. وقتي يک مصوبه به شوراي نگهبان مي‌آيد بايد راي‌گيري کنند که مغاير با قانون اساسي يا بر خلاف موازين شرع هست يا خير؟ و اين بستگي به نظر اعضا دارد. آن حقوقدان که بيرون از جمع شوراست ممکن است خيلي از مسايل را نداند. مثلا يکي از آنها صحبتي داشت درباره اختياراتي که مجمع تشخيص مصلحت دارد و درباره اين موضوع مصاحبه کردند و مقاله نوشتند ولي از مصوبه‌ها بي اطلاع بودند و بعدها متوجه اشتباه خود شدند ولي به آن اعتراف نکردند.سخنگوي شوراي نگهبان تصريح کرد:‌ گاهي اوقات نظرات اينگونه است. شوراي نگهبان نگراني در مورد قضاوت‌ها ندارد. هر مصوب بعد از راي نهايي بايد اعلام شود در غير اينصورت خيانت است.

ظريف از آماده نبودن اروپا براي اجراي توافق هسته‌اي خبرداد؛

وزير خارجه کشورمان گفت: اروپايي‌ها هنوز آمادگي اجراي تعهد سياسي را هم‌زمان با دادن بهاي اقتصادي ندارند.

به گزارش ايسنا، محمد جواد ظريف در گفت‌وگو با روزنامه قطري العربي الجديد چاپ لندن در پاسخ به اين که اگر تحريم‌هاي اقتصادي روي شما تاثير نگذاشته، چرا در تمامي‌سطوح تلاش مي‌کنيد تا شرکايي پيدا کنيد که با تحريم‌ها مخالفت کنند، گفت: طبيعتا تحريم‌ها تاثيرات اقتصادي به دنبال دارند اما بر سياست ما تاثيري نگذاشته و دور دوم تحريم‌ها چيز جديدي نداشت. ما نتايج تحريم‌ها را از شش ماه پيش يعني از زمان خروج آمريکا از برجام و بلکه از اکتبر گذشته وقتي که فعالان اقتصادي فهميدند دونالد ترامپ اين تصميم را اتخاذ مي‌کند لمس کرديم. از آن زمان تبعات آن روي اقتصاد تاثير گذاشت و مردم را هدف قرار داد و آمريکايي‌ها اميد داشتند که اين فشار موجب مي‌شود ملت به دولت فشار بياورد تا سياستش را تغيير دهد و يا حتي تمام نظام را تهديد کند.

وي در پاسخ به اين که تاريخ 5 نوامبر به پايان رسيد و عليرغم وعده‌ها هنوز در رابطه با سازوکار مالي اروپايي‌ها چيزي اعلام نکرديد و اتحاديه اروپا تا کنون حتي جايي براي قرار دادن سيستم اقتصادي(spv) پيدا نکرده تا چه ميزان به هدف و نيت اروپايي‌ها در مقابله با تحريم‌ها اعتماد داريد گفت: حيات توافق با هدف کسب مزاياي اقتصادي آن بايد حفظ شود و اروپايي‌ها براي حفظ آن برخي تعهدات را اجرا و حتي در محافل سياسي اعلام کردند، اما در عرصه اجرا و عمل، موانعي بر سر راهشان قرار گرفت و ما مي‌دانيم که اروپايي‌ها هنوز آمادگي اجراي تعهد سياسي را هم‌زمان با پرداخت هزينه اقتصادي ندارند، آن‌ها تلاش مي‌کنند تا بدون پرداخت هيچ هزينه‌اي دستاوردهاي‌شان را حفظ کنند. اين سياست در طولاني مدت به سود اروپايي‌ها نخواهد بود بلکه هزينه بيشتري متحمل خواهند شد با اين حال ما ارتباط مداوم با شرکاي اروپايي ، چين و روسيه داريم و تلاش مي‌کنيم تا راه‌هايي براي مقابله با تحريمها و يا کاهش آنها پيدا کنيم. درست است که آمريکا قدرت اقتصادي زيادي دارد اما عليرغم نگراني برخي شرکت‌ها تمام کشورهاي جهان مخالف تحريم‌هاي آمريکا هستند. محمدجواد ظريف در پاسخ به اين سوال که آيا روابط شما با چين، ترکيه و هند براي حفظ اقتصاد ايران کافي است گفت: اقتصاد ايران قدرت رشد و پيشرفت دارد و روابط با کشورهاي ديگر يکي از دلايل اين امر است ، ما توان‌هاي داخلي داريم ؛ توان انساني، طبيعي ، علمي‌و فني و همه آنها بر آينده اقتصاد تاثير مي‌گذارند. روابط خارجي بسيار مهم است اما تنها راه پيشرفت و گسترش اقتصاد نيست و اين مساله باعث شده است که ايران متفاوت تر از ديگر کشورهاي منطقه باشد که اگر روابط شان با ديگر کشورها نبود نمي‌توانستند مقاومت کنند. اين مساله نه تنها ما را در مقابله با تحريم‌ها کمک کرد بلکه در عبور از آنها نيز به ما کمک مي‌کند.

وزير خارجه کشورمان در رابطه با معافيت برخي کشورها از تحريم‌هاي نفتي گفت: ما پيش از اين گفتيم که آمريکا نمي‌تواند صادرات نفت ايران را به صفر برساند و اين همين چيزي است که به دست آمد و به دست مي‌آيد ، آمريکا نمي‌تواند صادرات ما را به طور گسترده کاهش دهد. ايران توان صادرات نفت خود را دارد و بازار جهاني به آن نياز دارد و به همه ثابت خواهد کرد که با قدرت در آينده در بازار حضور پيدا مي‌کند.

وي در مورد اينکه لبنان و ترکيه به هواپيماهاي ايراني سوخت نداده‌اند گفت: راه‌هاي زيادي براي تداوم پروازهاي‌مان وجود دارد و آنها را به کار خواهيم گرفت ما قبلا اين راه‌ها را به کار گرفتيم و الان نيز اين مساله را تکرار خواهيم کرد . آمريکا توان توقف پروازهاي هوايي و يا حرکت کشتي‌ها در دريا را ندارد.

وي در پاسخ به اين سوال که آيا اين امر به اين معناست که تحريم‌ها را دور مي‌زنيد گفت: به روش‌هاي زيادي روي خواهيم آورد نه تنها دور زدن.

وي افزود: در بخش نظامي‌نيز لازم است معادلات نظامي‌را مقايسه کنيم، من در رابطه با آمار و ارقامي‌که موسسات بين‌المللي منتشر کرده صحبت مي‌کنم؛ امارات به ميزان 22 ميليارد دلار سلاح خريد، عربستان به ميزان 67 ميليارد دلار اسلحه خريد و موشک‌هايي با برد 2500 کيلومتر دارد در مقابل حجم و ميزان تجهيزات نظامي‌ايران بين 12 تا 16 ميليارد دلار است و برد موشک‌هاي آن بيشتر از 2000 کيلومتر نيست . خلاصه قول اين است که آمريکا منطقه را به يک انبار تسليحاتي تبديل کرده است و آن همان سلاحي است که در جنگ يمن به کار گرفته مي‌شود، آيا اين سلاح غربي نيست؟ کسي که بايد سياستش را عوض کند غرب است نه ايران.

وي در پاسخ به اين سوال که آيا در آينده شاهد وساطت مسقط ميان ايران و آمريکا خواهيم بود و آيا شما به ميز گفت‌وگويي که ترامپ شما را به آن دعوت کرد مي‌رويد گفت: هر گفت وگويي مشروط به احترام متقابل است نه اعتماد متقابل و اين احترام بايد از سوي طرف مقابل و پايبندي به تعهداتش باشد، هرگاه آمريکا اين مساله را بپذيرد ما آماده گفت‌وگو خواهيم بود اما در وقت کنوني در رابطه با چه چيزي گفت‌وگو کنيم؟ سالها با آمريکا گفت وگو کرديم و به نتيجه‌اي رسيديم که منجر به توافق هسته‌اي شد اما هيچ تضميني نداريم که آمريکا دوباره همان رفتار را نکند و زير تعهداتش نزند.

ظريف در پاسخ به اين که آيا ايران آمادگي استقبال از يک هيات سعودي را دارد و چه مسائلي را مطرح خواهيد کرد گفت: براي عادي سازي روابط با عربستان هيچ مشکلي نداريم و اين مساله به رياض باز مي‌گردد و به بازنگري در رفتار آنها که مي‌تواند تنش منطقه را کاهش دهد، باز مي‌گردد، همه اين سياست‌هايي که ايران ، سوريه ، عراق ، قطر و يمن را هدف قرار داده از سوي عربستان است نه ايران.

محمد جواد ظريف در رابطه با برنامه عربستان براي ترور مقامات ايراني گفت: در رابطه با اين مساله اطلاعاتي داشتيم. عربستان سال‌هاست که از عناصر تروريستي در ايران حمايت مي‌کند و رياض پيش از اين اعلام کرد که جنگ را به داخل ايران مي‌کشد و ما بعد از آن شاهد افزايش فعاليت‌هاي مسلحانه و تروريستي در شرق کشور بوديم و يا عمليات داعش که مجلس را هدف قرار داد. اين سياست‌هاي عربستان جديد نيست و ما از آن مطلع هستيم. عربستان تلاش مي‌کند که سلطه خود را تحميل کند و اخبار اخير تمام ادعاهايي که مي‌گويند ايران فعاليت‌هايي عليه رياض انجام مي‌دهد را نقض و عکس آنرا ثابت مي‌کند. عربستان است که از ايجاد تنش حمايت مي‌کند تا ايران را هدف قرار دهد. مساله‌اي که روزنامه نيويورک‌تايمز آن را منتشر کرد تا بخش کوچکي از رفتار عربستان عليه ايران است و اميدوارم که بقيه طرف‌ها نيز نسبت به اقدامات رياض چشم‌هايشان راباز کنند ، رياضي که قطر را محاصره مي‌کند، يمن را بمباران ، نخست وزير لبنان را بازداشت و جمال خاشقجي رابه قتل مي‌رساند که ترکيه با جديت اين مساله را دنبال مي‌کند.

رايزني و ديدارهايي که براي تهديد و تخريب انجام مي‌شود؛
کورش شرفشاهي: مدتها بود که دشمني استکبار آشکار و علني صورت نمي‌گرفت. هر کشوري يک دستگاه جاسوسي داشت که از طريق آن ترور مي‌کرد، براي ديگر کشورها مشکل درست مي‌کرد و خلاصه آنکه کشورهاي استکباري سعي مي‌کردند براي ديگر کشورها مشکل آفريني کنند بدون آنکه رد پايي از خودشان برجاي بگذارند. اما امروزه دشمني آشکار شده است.کشورها عليه يکديگر تروريست اجير مي‌کنند، در امور همديگر مداخله مي‌کنند، به صورت آشکار با کشورهاي ديگر رايزني تروريستي انجام مي‌دهند و در يک جمله به هيچ چيز پايبند نيستند. نمونه بارز آن را در گزارش اخيري داريم که يکي از رسانه‌هاي آمريکايي در خصوص اقدامات تروريستي ، سياسي و اقتصادي آل سعود عليه ايران منتشر کرد. اما اين رفتارها عليه کشورمان ادامه دارد به نوعي که آمريکايي‌ها دايم در سطح منطقه رفت و آمد مي‌کنند تا عليه ايران حاشيه درست کنند.
  • کارشکني‌هاي بولتون

در اين رابطه مشاور امنيت ملي آمريکا از جلسه خود با مقام‌هاي امارات خبر داد و گفت که موضوع ايران يکي از مسائل مورد بحث در اين جلسه بوده است. جان بولتون مشاور امنيت ملي آمريکا در توييتي از جلسه خود در امارات متحده عربي با محمد بن زايد آل نهيان وليعهد اين کشور و شيخ طهنون بن زايد مشاور امنيت ملي امارات خبر داد.بولتون گفت: ما در اين جلسه درباره ايران، يمن، افغانستان و مقابله با تروريسم و موضوعات ديگر صحبت کرديم و منتظر نشست سنگاپور هستيم.

  • ديدار «مودي» و «پنس»

از سوي ديگر ايندين اکسپرس گزارش داد که «نارندرا مودي» نخست‌وزير هندوستان، در سنگاپور محل برگزاري اجلاس شرق آسيا، با مايک پنس معاون رئيس‌جمهور آمريکا، ديدار مي‌کند.«وجي تاکور سينگ» وزير امور خارجه (شرق) برگزاري اين نشست دوجانبه را تاييد کرد و گفت که قرار است اين ديدار ۱۴ نوامبر در حاشيۀ نشست‌هاي آسه آن و اجلاس شرق آسيا برگزار شود. بر اساس گزارش برخي از منابع خبري، محورهاي اين مذاکرات شامل مسائل منطقه‌اي و همچنين رايزني درباره برخي مسائل دوجانبه خواهد بود. پنس روز دوشنبه وارد توکيو شد تا قبل از رفتن به دو نشست منطقه‌اي در مورد کره شمالي و مسائل ديگر با مقام‌هاي ژاپني صحبت کند. پنس در مقاله‌اي که اخيرا منتشر شد بر تعهد آمريکا به امنيت و رونق منطقه شبه جزيره هند تأکيد کرد.اعمال مجدد تحريم‌ها عليه ايران و معافيت هند از اين تحريم‌ها و لغو خريد اس ۴۰۰ از سوي هندوستان از جمله موضوعاتي است که در هفته‌هاي اخير محور بحث و گفت‌وگوي مقام‌هاي کشورها قرار گرفته است. منابع خبري اعلام کردند که اين مسائل احتمالا در جريان سفر پنس به هندوستان بين دو طرف مورد بحث قرار مي‌گيرد.

  • تلاش نتانياهو در پاريس

اما بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي که دشمني آشکاري عليه کشورمان دارد، در حاشيه مراسم يادبود صدمين سالگرد پايان جنگ جهاني اول براي مقابله با فعاليت‌هاي ايران در سوريه و لبنان جلساتي را در پاريس با محوريت «اتحاد جهان براي خروج ايران از خاک سوريه» برگزار کرد.به گزارش ايلنا، نتانياهو در حاشيه مراسم يادبود صدمين سالگرد پايان جنگ جهاني اول از ماکرون خواست تا از نفوذ خود در لبنان استفاده کرده و فشار بيشتري بر، ميشل عون، رئيس‌جمهور لبنان و سعد حريري وارد کند تا بتواند بر فعاليت کارخانه‌هاي پيشرفته سلاح ايران در خاک لبنان و همچنين فعاليت‌هاي ايران در سوريه تأثير بگذارد.وي در ادامه گزافه‌گويي‌هاي خود مدعي شد: بايد مطمئن شويم که همان اشتباهي را که در لبنان انجام داديم در سوريه انجام نمي‌دهيم و اجازه حضور نظامي‌در سوريه را به ايران نخواهيم داد.نخست وزير رژيم صهيونيستي مدعي شد: نمي‌خواهيم سوريه به سلاح‌هاي پيشرفته دسترسي پيدا کند، سلاح‌هايي که از طرف ايران تامين مي‌شود، از مسير سوريه به لبنان نيز مي‌رسند.

کمالوندي پيش‌بيني کرد؛
سخنگوي سازمان انرژي اتمي‌با بيان اين‌که تحريم‌هاي اخير آمريکا نقض اصول و قواعد بين‌الملل است، تاکيد کرد که اين تحريم‌ها قرارموقتي که دادگاه لاهه در رابطه با تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران صادر کرد را نيز نقض مي‌کند.

بهروز کمالوندي در گفت‌وگو با ايسنا درباره تحريم‌هاي اخير آمريکا که برخي شرکت‌ها و افراد مرتبط با سازمان انرژي اتمي‌را نيز در بر مي‌گيرد گفت: اين تحريم‌ها از نظر ما و جامعه بين‌الملل غيرقانوني است و بناي اصولي و حقوقي بين‌المللي ندارد. اين در حالي است که بر خلاف قواعد بين‌المللي آمريکا تلاش دارد آن‌ها را به کشورهاي ديگر نيز تحميل کند هر چند برخي کشورها گفته‌اند که به اين تحريم‌ها و فشارها پايبند نيستند.

سخنگوي سازمان انرژي اتمي‌درباره سه پروژه نيروگاه بوشهر، راديوايزوتوپ‌ها و بازطراحي اراک که از سوي آمريکا مستثني شده است گفت: چند پروژه‌اي که آمريکا در اين تحريم‌ها مستنثني کرده است يعني نيروگاه بوشهر ، توليد راديوايزوتوپ‌هاي پايدار در سايت فردو و بازطراحي راکتور اراک پروژه‌هايي هستند که کشورهاي چين و روسيه مسووليت آن را به عهده دارند و اين کشورها نيز بارها گفته‌اند که تحريم‌هاي آمريکا را قبول ندارند و اجرا نمي‌کنند بنا بر اين چه اين پروژه‌ها را استنثا مي‌کردند چه نمي‌کردند فرق چنداني نداشت؛ نه ايران و نه چين و روسيه زير بار تحريم و فشار آمريکا نخواهيم رفت.

وي خاطرنشان کرد که " تحريم‌هاي آمريکا بيشتر از آنکه تاثير عملي داشته باشد جنبه رواني دارد اما با سازوکارهايي که کشور اتخاذ کرده و نيز مکانيسم‌هايي که با اروپا و چين و روسيه طراحي مي‌کنيم با اين تحريم‌ها مقابله مي‌کنيم. ما به لحاظ توليد و تکنولوژي مشکلي در بخش هسته‌اي نداريم و کارمان را طبق برنامه‌ريزي انجام شده پيش مي‌بريم."

کمالوندي در ادامه درباره سومين نشست همکاري‌هاي ايران و اتحاديه اروپا که قرار است 5 و 6 آذرماه در بروکسل برگزار شود، اين نشست را "مهم" ارزيابي کرد و گفت: آقاي صالحي در راس هياتي بلندپايه در اين نشست شرکت خواهند کرد همچنين تعدادي از نمايندگان مجلس هيات ايراني را در اين نشست همراهي مي‌کنند.

از سوي اتحاديه اروپا نيز آقاي ميگل آرياس کانيته، کميسيونر انرژي اتحاديه اروپا شرکت خواهند کرد. اين مقام سازمان انرژي اتمي‌اضافه کرد: ايران و اتحاديه اروپا در چارچوب برجام همکاري‌هاي گسترده‌اي در حوزه‌هاي مختلف داشتند که از آن جمله در حوزه ايمني هسته‌اي است و در همين چارچوب يک مرکز ايمني هسته‌اي در ايران قرار است ساخته شود. فکر مي‌کنم در دو سال آينده روند همکاري‌هاي ايران و اروپا هم‌چنان ادامه خواهد داشت.

نماينده ايلام بر تحول در راي‌گيري تاکيد کرد؛
يک نماينده مجلس شوراي اسلامي‌درباره برگزار شدن انتخابات به صورت استاني گفت: اين امر کمک مي‌کند نگاه نمايندگان از محلي و صرفا حوزه‌هاي انتخابيه به ملي تغيير پيدا کند. جلال ميرزايي در گفت‌وگو با ايلنا، درباره استاني شدن انتخابات و تاثير آن بر اين فرآيند عنوان کرد: به خاطر دارم يک زماني هم آقاي مطهري بحث استاني شدن انتخابات مطرح کردند و گفتند که اين امر در کاهش هزينه‌ها بسيار موثر است، يادم هست حتي ايشان به بحث خريد و فروش رأي هم اشاره کردند.

نماينده ايلام ادامه داد: آن زمان مخالف بودم، زيرا معتقد بودند حوزه‌هاي انتخابيه کوچک هستند و فردي که کانديدا مي‌شود، هزينه کمتري را صرف اين کار مي‌کند اما اگر انتخابات استاني شود يک شخص براي اينکه انتخاب شود، بايد هزينه بيشتري متقبل شود. ميرزايي افزود: امروز که به مجلس آمدم و فضا را درک کرده‌ام، با استاني شدن انتخابات موافق هستم؛ زيرا علاوه بر اين‌که باعث انتخاب درست مي‌شود، باعث مي‌شود شوراي نگهبان هم هزينه کمتري در بحث تاييد صلاحت‌ها پرداخت کند و از سوي ديگر هم منجر به اين مي‌شود احزاب و تشکل‌ها فعاليت خودشان را گسترش دهند.

اين عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه يک فرد زماني که به مجلس راه پيدا مي‌کند نهايت عضو فراکسيون و يا کميسيوني مي‌شود و ذهنيت درستي هم از تصميم‌گيري سياسي ندارد، گفت: اگر نماينده‌اي از طريق تشکل و يا جريان حزبي وارد کارزار انتخاب شود، علاوه بر اينکه الفباي سياست را مي‌آموزد، مي‌تواند تصميمات درست‌تري هم اتخاذ کند؛ از سوي ديگر هم اين احزاب و يا تشکل‌ها هستند که در برابر مردم درخصوص رفتار نماينده‌اي که وارد مجلس کرده‌اند، پاسخگو هستند.

وي ادامه داد: استاني شدن انتخابات کمک مي‌کند بسياري از مسائل طايفه‌اي و محلي تحت‌الشعاع قرار گيرد که به نفع کشور خواهد بود. زيرا فردي که از حوزه انتخابيه خود مي‌آيد، دغدغه همان جا را دارد و محلي فکر مي‌کند اما اگر فردي از سوي انتخابات استاني به مجلس راه پيدا کند، قطعا به صورت ملي و کلان به مسائل نگاه خواهد کرد.

ميرزايي خاطرنشان کرد: امروز شوراي نگهبان هم با استاني شدن انتخابات مشکلي ندارد و نگاه مساعدي روي اين موضوع دارد. وي درباره ساز و کار استاني شدن انتخابات گفت:‌ يک فوريت اين طرح تصويب شده است و در دستور کار کميسيون مربوطه قرار دارد که اميدوارم زودتر به صحن مجلس بيايد و تصويب شود تا هرچه زودتر آن را در مرحله اول در چند استان براي انتخابات سال آينده اجرايي کنيم.