واکنش به سهام عدالت ۱۳ ميليوني جهانگيري

يک نماينده مجلس با اشاره به اظهارات معاون اول رييس جمهور درباره قيمت ۱۳ ميليوني سهام عدالت، با اعلام اين مطلب که ارزش واقعي سهام عدالت بايد در بورس مشخص شود گفت: لايحه ساماندهي سهام عدالت هم تا کنون به کميسيون اقتصادي نرسيده است. به گزارش خبرگزاري تسنيم، سيد حسن حسيني افزود: قيمت سهام عدالت را بازار بورس مشخص مي‌کند و تا بازار بورسي نباشد و سهامي‌در بورس ارائه نشود نمي‌توان قيمت واقعي آن در بازار را تعيين کرد. وي افزود: شايد بتوان قيمت تمام شده يک سهام در يک صنعت را تشخيص داد، اما شرايط بازار بورس متفاوت است و مهم فروش سهام در بازار رقابتي بوده که تعيين کننده قيمت است نه قيمت تمام شده يک سهام.


اظهارات ظريف فني و منطقي نبود

عضو کميسيون اقتصادي مجلس با بيان اينکه حرفهاي وزير خارجه درباره رابطه FATF با پولشويي گسترده در داخل منطقي و فني نيست، گفت:‌ اگر اين موضوع صحت داشته باشد عملکرد اداره مبارزه با پولشويي وزارت اقتصاد زير سوال مي‌رود.

سيدناصر موسوي لارگاني در واکنش به سخنان وزير امور خارجه که اخيرا گفته است: «ميزان بالاي پولشويي در ايران يک واقعيت است و از اين وضعيت خيلي‌ها نفع مي‌برند» اظهار داشت: در کشور ما قانون وجود دارد و با پول‌هاي کثيف و پول‌هايي که از طريق مواد مخدر تحصيل مي‌شود مبارزه صورت مي‌گيرد و هيچ کشوري مانند ما در سطح وسيع با اين موضوع مبارزه نمي‌کند.


دولت ۲ برابر سال۹۶ خود را مقروض کرده است

عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس گفت: دولت حدودا ۲ برابر سال ۹۶ اقدام به انتشار اوراق کرده که اين امر موجب بدهکارتر شدن دولت است.

حميدرضا حاجي بابايي در گفتگو با مهر در تشريح گزارش عملکرد منابع و مصارف عمومي‌بودجه کشور در ۷ ماهه اول سال ۱۳۹۷ که از سوي سازمان برنامه و بودجه به مجلس ارائه شد را تشريح کرد. عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: منابع عمومي‌بودجه در هفت ماهه اول سال ۱۳۹۷ بالغ بر ۱.۸۰۶.۶۸۹ ميليارد ريال است که اين رقم معادل ۸۰ درصد مصوب قانون بودجه سال ۱۳۹۷ در اين دوره و ۱۳۰ درصد عملکرد بودجه سال ۱۳۹۶ در دوره مشابه است.

بانک‌ها بايد از بنگاه داري دست بردارند

عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي‌گفت: بانک‌ها بايد از بنگاه داري دست کشيده و تلاش کنند پس انداز مردم را در راستاي رشد اقتصادي کشور به کار گيرند. هادي قوامي‌روز سه شنبه در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: بانک‌ها در توسعه اقتصاد و حل مشکلات اقتصادي نقش موثري دارند و مي‌توانند اندوخته‌هاي مردم را به سرمايه‌هايي مثبت تبديل کنند. نماينده مردم اسفراين در مجلس با اشاره به تغيير وزراي اقتصادي دولت گفت: وزراي جديد راه و شهرسازي، صنعت، معدن و تجارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعي، بايد براي توسعه اقتصاد کشور دست به دست هم داده و شرايط بهتري را براي جامعه رقم بزنند. وي اظهار داشت: وزير اقتصاد به دنبال اين است که نقدينگي را اهرمي‌کند به اين معنا که زمينه بردن نقدينگي‌ها به بنگاه‌هاي توليدي و ساخت و ساز مسکن را فراهم کند.

مقاومت و تهمت در برابر خصوصي‌سازي واقعي

رييس سازمان خصوصي‌سازي گفت: همچنان در برابر خصوصي‌سازي واقعي مقاومت مي‌شود و هر چقدر واگذاري‌ها به بخش خصوصي واقعي بالاتر مي‌رود تهمت‌هاي بيشتري به ما مي‌زنند و مي‌گويندخصوصي‌سازي با افزايش بيکاري همراه بوده است که در اين ميان بايد گفت يک جاي کار مي‌لنگد.

به گزارش ايسنا، مير علي اشرف عبدا... پوري حسيني با اشاره به اين که بعضي از بنگاه‌هاي دولتي و شبه دولتي براي واگذاري به اصلاح ساختار نياز دارند، اظهار کرد: شرکت‌هاي توزيع برق، توليد برق، آب و گاز از اين شرکت‌ها هستند که از دولت يارانه مي‌گيرند و امکان واگذاري مالکيتي‌شان وجود ندارد و از ۶۳۰ بنگاهي که در فهرست واگذاري داريم ۲۰۰ بنگاه از همين نوع است. رئيس سازمان‌خصوصي‌سازي به قيمت‌گذاري بنگاه‌ها اشاره کرد و افزود: از موانع ديگر واگذاري اين است که بخش خصوصي ما هنوز توانمند نيست و نمي‌تواند از عهده خريد برخي از بنگاه‌ها برآيد که بايد از آنها حمايت شود. وي ادامه داد: البته نبايد مردم را ترساند بلکه بايد گفت که واگذاري شرکت‌ها و بنگاه‌ها باعث افزايش سطح اشتغال شده و به علت خصوصي‌سازي، اشتغال کم نشده است.

اسامي‌سوء استفاده‌کنندگان از کارت بازرگاني

در برگ مالياتي درج مي‌شود

بر اساس بخشنامه سازمان مالياتي، با توجه به ماده ۱۵۷ قانون مالياتهاي مستقيم، در خصوص کارتهاي بازرگاني يک بار مصرف، مشخصات مودي واقعي در راي هيئتهاي حل اختلاف مالياتي درج خواهد شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران پويا؛ تقوي نژاد رئيس کل سازمان مالياتي در بخشنامه‌اي به ادارات کل امور مالياتي ضوابط برررسي و رسيدگي به پرونده‌هاي مالياتي دارندگان کارتهاي بازرگاني را اعلام کرد. بر اين اساس، هرگاه پس از ابلاغ برگ تشخيص قطعي يا مطالبه ماليات، مودي موصوف ادعا نمايد که ماليات مطالبه شده مربوط به او نيست، مي‌بايست مراتب را به صورت مکتوب با ارائه دلايل کافي، اطلاعات و اسناد و مدارک مثبته، از جمله مشخصات ذينفع، مشتمل بر نام و نام خانوادگي، کد ملي، نشاني محل سکونت و ...به ادارات امور مالياتي مربوطه تسليم نمايد.

تورم ۴۷.۵ درصدي مواد خوراکي نشان مي‌دهد؛

گروه اقتصاد کلان: مرکز آمار ايران تازه‌ترين گزارش مربوط به نرخ تورم خوراکي‌ها و آشاميدني‌هاي کل کشور را منتشر کرد. بر اساس اين گزارش نرخ تورم نقطه‌اي خوراکي‌ها و آشاميدني‌ها در کل کشور و براي مهر به ۴۷.۵ درصد رسيد. بر اساس آماري که مرکز آمار ايران منتشر کرده است، نرخ تورم نقطه‌اي خوراکي‌ها، آشاميدني‌ها و دخانيات در پايان مهر با 11.4 درصد رشد نسبت به ماه قبل از آن به 47.5 درصد رسيد. اين رقم در شهريورماه 36.1 درصد محاسبه شده بود. اين اتفاق در حالي افتاد که پيش از آن کارشناسان و تحليلگران در خصوص آن به دولت و مديران ارشد اقتصادي کشور تذکر لازم را داده بودند.

  • افزايش 50 تا 70 درصدي قيمت‌ها

رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌در اين مورد به رسانه‌ها گفته بود: بر اساس رصد ميداني و حضور در بازار قيمت کالاها نسبت به سال گذشته به طور ميانگين با ۵۰ تا ۷۰ درصد افزايش روبرو شده و قيمت کالاهاي اساسي در خرده فروشي‌ها با افزايش غيرمنطقي روبرو شده است.

پورابراهيمي‌افزوده است:دولت مکلف است به نحوي مديريت بازار اقلام کالاهاي اساسي را انجام دهد و در اين راستا از طريق ساز و کار بکارگيري شرکت‌هاي بزرگ توزيع‌کننده مواد غذايي مانند فروشگاه زنجيره‌اي يا استفاده از فضاي مجازي و سامانه اطلاعات مي‌توان براي تسهيل در دسترسي مردم به کالاهاي اساسي با قيمت مناسب استفاده کرد.

  • گراني‌هاي عجيب و غريب

شهروند در باره افزايش قيمت کالاهاي مورد نياز مردم در روزهاي اخير نوشت: رب گوجه فرنگي، گوشت و برنج کالاهايي هستند که گراني عجيب و غريب آنها صداي خيلي‌ها را درآورده است.

اين گزارش مي‌افزايد: گوشت قرمز ماه‌هاست که قيمتي بالاتر از ٥٠‌هزار تومان را تجربه مي‌کند. در ماه‌هاي اخير قيمت گوشت قرمز گوساله و گوسفند رشد زيادي داشته و مطابق گزارش مرکز آمار ايران نسبت به‌سال گذشته افزايش ٤٠‌درصدي را تجربه کرده است. (اين در حالي است که) حساب قيمت واقعي هرکيلوگرم گوشت وارداتي با دلار ٤٢٠٠ توماني تقريبا بين ٢٥ تا ٣٠‌هزار تومان تمام مي‌شود. با يک حساب سرانگشتي مشخص مي‌شود که گوشت‌هاي وارداتي گران‌تر از آن چيزي که براي وارد‌کننده درمي‌آيد به دست مصرف‌کننده مي‌رسد.

  • گراني غليظ رب گوجه

در ادامه اين گزارش آمده است: در گراني‌هاي اخير، رب گوجه‌فرنگي هم يکي از کالاهاي مهمي‌بود که قيمتي نجومي‌به خود ديد... در واقع اين روزها قيمت رب گوجه همچنان در مرز بين ١٨ تا ٢٢‌هزار تومان است، اما تنها خود گوجه‌ نيست که روي اين قيمت تأثير دارد بلکه گراني قيمت قوطي، درِ آسان بازشو، کارتن و حتي پلاستيک بسته‌بندي باعث شده است که قيمت اين محصول همچنان گران باشد. قيمت واقعي رب گوجه‌فرنگي بيشتر از ١٠‌هزار تومان نيست؛ اين موضوع را دو مسئول اتحاديه‌هاي صنفي مي‌گويند و توضيح مي‌دهند که رب گوجه‌فرنگي با سودجويي گران شده است. علي حاج فتحعلي، دبير اتحاديه بارفروشان ميوه‌وتره‌بار مي‌گويد: «در حال حاضر کارخانه‌ها گوجه‌هاي رب را ٢ تا ٣‌هزار تومان مي‌خرند که اگر هزينه بسته‌بندي، چاپ، قوطي، حمل‌ونقل و مواد افزودني را به آن اضافه کنيم، توليد هر کيلوگرم رب براي اين کارخانه‌ها حدود ١٠‌هزار تومان تمام مي‌شود.»

  • نگراني در بازار برنج

اين روزها برنج هم اوضاع چندان خوبي ندارد. قيمت برنج‌هاي ايراني سر به فلک گذاشته و برنج‌هاي خارجي هم کمياب شده‌ است. ممنوعيت واردات برنج خارجي علاوه بر اينکه باعث کمبود آن در بازار شده است، قيمت‌ها را هم بالاتر برده است. همين موضوع باعث شده است که واردکننده‌ها نگران باشند که با نزديک شدن به پايان موعد برداشت برنج‌هاي هندي و پاکستاني، ايراني‌ها مجبور باشند اين برنج‌ها را با قيمت‌هاي گزاف‌تر بخرند...مسيح کشاورز، دبير انجمن واردکنندگان برنج، در اين‌باره به شهروند مي‌گويد: «آثار رواني بالارفتن قيمت برنج ايراني براي مردم بسيار خطرناک است. اين برنج از سفره قشر متوسط هم دارد حذف مي‌شود و اين اتفاق خوبي نيست. اگر ممنوعيت واردات برنج خارجي برداشته نشود، برنج ايراني از اين گران‌تر هم مي‌شود که اين اتفاق نه به نفع مصرف‌کننده است، نه به نفع فروشنده و توليد‌کننده. بسياري از خانواده‌ها مخلوط برنج ايراني و خارجي را استفاده مي‌کردند و رضايت هم داشتند اما با اين قيمت نجومي‌برنج ايراني و کمبود برنج خارجي ديگر اين کالاي اساسي بايد از سفره ايراني‌ها حذف شود.»

  • گراني لبنيات را از سفره مردم دور کرد

از جمله اقلامي‌که مشمول گراني افسارگسيخته شد لبنيات است.دبير کميسيون بهداشت و درمان مجلس با بيان اينکه مصرف شير و لبنيات براي سلامتي افراد بسيار حائز اهميت است، به رسانه‌ها گفته است: همانطور که ما مردم را به مصرف شير و لبنيات تشويق مي‌کنيم موظفيم پيگير آن شويم که قيمت آن متناسب با وضعيت معيشت مردم باشد و افزايش قيمت بيجا نداشته باشد.

جمالي در ادامه مي‌افزايد: به عبارتي براي شير ولبنيات افزايش قيمت منطقي سالانه اتفاق بيفتد آن هم به دليل اينکه دامداران دچار ضرر و خسارت نشوند و بتوانند کارشان را ادامه بدهند و محصولشان را به اندازه کافي و به قيمت مناسب بفروشند و قدرت خريدشان حفظ شود.

  • افزايش قيمت لبنيات عواقب بدي در پي خواهد داشت

نماينده مردم رودبار در مجلس دهم با اشاره به اينکه افزايش قيمت ناگهاني و بي‌رويه شير و لبنيات مي‌تواند عواقب بدي را در آينده ايجاد کند، تصريح مي‌کند: بخش عظيمي‌از جامعه ما که قدرت خريد پاييني دارند با بروز چنين تغييراتي ممکن است اين مواد غذايي را از سبد غذايي‌شان حذف کنند و با طولاني شدن چنين شرايطي شاهد آسيب‌هاي بسياري خواهيم بود.

وي در ادامه هشدار مي‌دهد: مسئولان بدانند که مشکلات ناشي از عدم مصرف لبنيات براي جامعه گرانتر تمام مي‌شود و براي کشور هزينه ساز خواهد بود.

  • اصناف ورشکسته مي‌شوند

نائب رئيس اتاق اصناف ايران نيز در خصوص گراني‌هاي اخير به فارس گفته است: در دولت بايد براي کاهش قدرت خريد مردم چاره ‌انديشي کند

جلال‌الدين محمد شکريه با اشاره به اينکه با اتحاد بخش خصوصي و دولت تحريم‌ها پشت سر گذاشته مي‌شود اضافه مي‌کند: نياز است دولت با راهکارهايي که ارائه مي‌دهد براي کاهش قدرت خريد مردم چاره‌انديشي کند.

وي با اشاره به اينکه عدم توازن بين نرخ بالاي ارز و قدرت خريد پايين مردم باعث ورشکستگي اصناف مي‌شود بيان مي‌کند: سود يک بازاري در تعداد فروش بالا است و اين مهم در حالي رقم مي‌خورد که مردم از قدرت خريد کافي برخوردار باشند.

رئيس اتاق اصناف مرکز گيلان با اشاره به اينکه واحدهاي صنفي دچار رکود شده‌اند تاکيد مي‌کند: دولت بايد اقدامات عاجلانه‌اي انجام دهد و براي بالا بردن قدرت خريد مردم چاره‌انديشي کند، دولتمردان در اين راه مي‌توانند از نظرات کارشناسانه بخش خصوصي استفاده کنند.

معاون نظارت بر بورس‌ها اعلام کرد؛

گروه بورس: دومين عرضه نفت در بورس انرژي با موفقيت انجام شد و اميدواري‌هايي را برانگيخت. کارشناسان يکي از اهداف فروش نفت در بازار سرمايه را تصاحب قيمت گذاري نفت در منطقه دانسته و تلاش دارند که بتوانند در مورد ساير کالاها مرجعي رسمي‌براي تعيين قيمت قرار بگيرند. به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در همين رابطه معاون نظارت بر بورس‌ها با اشاره به تداوم عرضه نفت در بورس انرژي گفت: عرضه نفت خام از 6 آبان ماه با صدور اطلاعيه‌اي به طور رسمي‌صورت گرفت که در نهايت منجر به فروش 280 هزار بشکه به 3 خريدار شد. محسن خدابخش افزود: اين موفقيت پس از سال‌ها و در سومين دوره به دست آمد که به نظر مي‌رسد رفع برخي محدوديت‌ها در اين عرضه، رقم زننده اين موفقيت بود. در اين سري از فروش نفت خام در بازار سرمايه هر فردي که داراي توانايي مالي است مي‌تواند نفت خام را خريداري و با نقل و انتقال پيش بيني شده به خارج از کشور فروخته و يا به مصرف داخلي خود برساند. وي با اشاره به ايجاد تنوع فروش محصولات نفتي در بورس انرژي گفت: هم اکنون مشتقات نفتي در بورس انرژي معامله مي‌شود اما لازم به ذکر است که ابزارسازي نحوه فروش نفت و ساير کالاها در بورس، بر عهده سازمان بورس اوراق بهادار است که گفته مي‌شود اين ابزارها اين روزها به بهترين نوع خود در حال بروزرساني و ايجاد تنوع در نحوه فروش محصولاتش است. معاون نظارت بر بورس‌ها با اشاره به اهميت بورس انرژي و ساير بورس در منطقه گفت: هدف از عرضه کالاها در بازارهاي سرمايه تخصصي نظير بورس انرژي، بورس کالا و فرابورس، کشف قيمت حقيقي محصولات است. ما در تلاشيم تا بتوانيم محصولاتمان را با قيمت مصوب داخلي به خريداران خارجي بفروشيم و به نوعي تعيين کننده اصلي قيمت برخي محصولات در منطقه و يا حتي در جهان باشيم. خدابخش به آمادگي جدي سازمان بورس براي عرضه کالا در اين بازار گفت: با توجه به اينکه قرار بود نفت روزانه در بورس انرژي عرضه شود، اما به علت مصلحت انديشي نهاد عرضه کننده( شرکت ملي نفت ايران) اين موضوع به عرضه هفتگي تبديل شده است. اما سازمان بورس اوراق بهادار اين آمادگي را دارد تا در هر زمان و نوبت‌هاي مشخص شده پذيراي عرضه نفت خام چه به صورت هفتگي و چه به صورت روزانه باشد.

شاخص بورس و اوراق بهادار در پايان معاملات با رشد ۱۰۰۰.۷۲۱ واحدي به پله ۱۸۳ هزار و ۲۱۲ واحدي رسيد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، شاخص بورس و اوراق بهادار در آغاز معاملات با رشد ۸۹.۲۸۵ واحدي به پله ۱۸۲ هزار و ۴۹۷ واحدي رسيد. بر اين اساس ارزش کل معاملات بورس تهران از ۵۰۴ ميليارد ريال فراتر رفت که طي ۹ هزار نوبت معاملاتي انجام شد.

نماد‌هاي پر بيننده معاملات روز گذشته نماد فولاد، تاپيکو، وتجارت، فملي، ومعادن، شپنا، فارس با روند صعودي کار خود را آغاز کرد.

شاخص کل فرابورس در آغاز معاملات به پله ۱ هزار و ۹۸۶ واحد رسيد که براين اساس ارزش کل معاملات از ۶۷ ميليارد ريال فراتر رفت که ناشي از دست به دست شدن ۱۴ ميليون سهم طي ۲ هزار نوبت معاملاتي است.

مديرعامل کارگزاري تامين سرمايه نوين اظهار داشت: انتظار مي‌رود شاخص بورس در يکسال آتي، خود را با رشد نرخ ارز و نرخ تورم منطبق کند . تاج بر بازار سهام را همچنان داراي پتانسيل بازدهي بالا دانست و گفت: انتظار مي‌رود شاخص بورس در يکسال آتي، خود را با رشد نرخ ارز و نرخ تورم منطبق کند. عليرضا تاج بر، در گفت و گو با پايگاه خبري بازار سرمايه (سنا) گفت: بسياري از شرکت‌ها افزايش قابل توجهي در سودآوري خواهند داشت و با بررسي و تحليل آن دسته از شرکت‌ها که از اين پتانسيل برخوردارند، مي‌توان به سرمايه گذاري مطمئن و ميان مدت در بازار سهام پرداخت. وي در عين حال افزود: بازار سرمايه پس از خلق بازدهي مناسب براي سرمايه گذاران، در مقطعي حساس قرار دارد که در آن اغلب سرمايه گذاران در انتظار به سر برده و کاهش حجم معاملات نشانه‌اي از تأمل سهامداران در خريد و فروش است.

در شرايط فعلي بايد از طريق سازوکارهاي بازار سرمايه نقدينگي موجود در جامعه را به سمت توليد هدايت کنيم و در اين مسير هر چه عرصه مراکز تخصصي توليد و عرضه تحليل‌ها و محصولات تخصصي ارزيابي مالي وسيع تر باشد موفق تر خواهيم بود.

موسي احمدي، مدرس دانشگاه ضمن بيان مطلب فوق به پايگاه خبري بازار سرمايه (سنا)، گفت: همان طور که در ماه‌هاي گذشته مشاهده شد، نوعي هيجان در بازارهاي موازي رخ داد و مردم نيز به دليل ترس از کاهش ارزش پول، در ميان بازارهاي مالي مختلف به اميد کسب بازده‌هاي بالا سرگردان بودند. وي با بيان اينکه سرگرداني در بازار‌ها با توجه به خصوصيات درصد ريسک پذيري افراد بعضا مشکلات فراواني براي جامعه ايجاد کرد، گفت: نهادهاي فعال در بازار سرمايه مي‌توانند نقش‌هاي مختلفي را برعهده گرفته و هر يک بخشي از اين مشکلات را در نظام تأمين مالي برطرف کنند.

معاونت عميليات و نظارت بازار فرابورس از عرضه اوليه ۶۱۵ ميلون سهم از کل سهام شرکت سنگ آهن گهر زمين در روز شنبه بيست وششم آبان‌ماه خبر داد.

به گزارش ايبِنا، اين شرکت در سال ۸۳ به صورت شرکت سهامي‌خاص تاسيس شد و در مجمع عمومي‌فوق العاده صاحبان سهام در سال ۹۷ به سهامي‌عام تغيير کرد تا آماده ورود به بازار سرمايه شود که در نخستين روز از هفته آتي شاهد عرضه اوليه ۵ درصد از سهام آن به عموم خواهيم بود.

بر اساس اين گزارش، بدين ترتيب ۶۱۵ ميليون سهم «کگهر» در دامنه قيمتي ۶۵۰۰ تا ۶۸۰۰ ريال توسط شرکت کارگزاري بانک سپه در بازار دوم فرابورس عرضه مي‌شود که هر سهامدار حقيقي و حقوقي مي‌تواند ۶۰۰۰ سهم اين شرکت را خريداري کنند.

از سويي ديگر، متعهد خريد ۵۰ درصد از سهام قابل عرضه در روز عرضه اوليه سهام شرکت سنگ آهن گهر زمين، تامين سرمايه اميد است و همان گونه که اشاره شد مدير عرضه نيز شرکت کارگزاي بانک سپه خواهد بود.