قيمت آب در تهران افزايش يافت

از ابتداي آذرماه سال جاري، تعرفه مصرف آب شرب در تهران به‌مقدار ناچيزي حدود ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان در هر قبض، افزايش مي‌يابد.به گزارش شبکه خبر،در جلسه مشترک مردادماه شوراي اسلامي‌شهر تهران با مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، مصوب شده بود تا قيمت مصرفي آب شرب تهران از 7 تا 15 درصد افزايش يابد.محمدرضا بختياري مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در خصوص زمان اعمال مصوبه تابستاني شوراي شهر تهران گفت: بر اساس مجوزي که شوراي اسلامي‌شهر تهران داده از تاريخ اول آذرماه سال جاري افزايش تعرفه مصرف آب شرب در تهران اعمال مي‌شود.وي افزود: اين ميزان به‌طور متوسط براي هر خانواده در پايين شهر 1000 تومان و در بالاي شهر 2000 تومان خواهد بود.


ظرفيت توليد روزانه ۴۰ ميليون مترمکعب

اردشير دادرس رئيس هيئت مديره انجمن CNG گفت: ظرفيت توليد CNG در داخل تا حدود ۴۰ ميليون مترمکعب در روز برآورد شده که از اين ميزان در حال حاضر روزانه ۲۲ ميليون متر مکعب توزيع و استفاده داريم. وي در گفت‌وگو با خبرگزاري ميزان، در خصوص سوخت CNG و آخرين شرايط سوخت رساني آن گفت: در حال حاضر روزانه ۲۲ ميليون متر مکعب، توزيع CNG در سراسر کشور داريم که اين رقم حدود ۲۵ درصد از سبد سوخت ناوگان حمل و نقل سبک کشور را شامل مي‌شود.وي افزود: ظرفيت توليد CNG در داخل تا حدود ۴۰ ميليون مترمکعب در روز برآورد شده که به بياني ديگر حدود ۵۰ درصد از ظرفيت آن در حال استفاده است.


افزايش مصرف گاز با ورود موج سرما

مجيد بوجارزاده سخنگوي شرکت ملي گاز ايران گفت: با اشاره به ورود موج سرما به کشور در هفته‌هاي اخير گفت: مصرف گاز خانگي با ورود اين موج به ميانگين 365 ميليون متر مکعب در روز رسيد که دو سه هفته اخير اين رقم بين 340 تا 365 ميلون متر مکعب در نوسان بود. به گزارش خبرگزاري فارس، وي با اشاره به مصرف گاز در بخش صنعتي و نيروگاهي گفت: در بخش صنعتي مصرف گاز به 117 ميليون متر مکعب رسيده است که در سال گذشته در اين بخش به طور ميانگين حدود 100 ميليون متر مکعب گاز مصرف مي‌شد.وي همچنين با اشاره به مصرف گاز در بخش نيروگاهي نيز گفت: مصرف گاز در اين بخش به 150 ميليون متر مکعب در روز رسيده است.

مديرعامل شرکت ملي نفت اختيارات خود را واگذار کرد

علي کاردر مديرعامل شرکت ملي نفت ايران در حکمي‌اختيارات قانوني خود را تا انتخاب مديرعامل جديد تفويض کرد.به گزارش ايسنا، وي که طبق قانون منع به کارگيري بازنشستگان که در ۲۴ شهريورماه جاري براي اجرا ابلاغ شد و حدود يک هفته ديگر اجرايي خواهد شد، اختيارات قانوني خود را تا انتخاب مديرعامل جديد به محسن پاک تفويض کرد.بر اين اساس براي انتخاب مديرعامل شرکت ملي نفت ايران ابتدا بايد هيات مديره تشکيل شود و تا زمان تشکيل هيات مديره و انتخاب مديرعامل جديد، مديرعامل پيشين اختيارات خود را تفويض کرده است. در اين راستا کسري نوري، مديرکل روابط عمومي‌وزارت نفت به ايسنا گفت: براي انتصاب مديرعامل جديد شرکت ملي نفت ايران چندين گزينه مطرح هستند که هنوز شخص خاصي نهايي نشده است. بعد از اينکه گزينه نهايي شد احکام صادر خواهد شد.

گاز دومين منبع بزرگ انرژي جهان مي‌شود

آژانس بين‌المللي انرژي با توجه به اقدامات براي کاهش آلايندگي، پيش‌بيني کرد گاز طبيعي از زغال سنگ به عنوان دومين منبع انرژي بزرگ جهان تا سال ۲۰۳۰ سبقت خواهد گرفت.به گزارش ايسنا، اين نهاد در گزارش "دورنماي انرژي جهان ۲۰۱۸" اعلام کرد تقاضا براي انرژي در فاصله سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۴۰ با فرض بهينه‌تر شدن مصرف انرژي، بيش از يک چهارم رشد خواهد کرد اما بدون بهبود بهينگي، رشد دو برابري خواهد داشت.اين برآورد بر مبناي سناريوي "سياست‌هاي جديد" آژانس بين‌المللي انرژي است که مقررات و سياست‌ها به منظور کاهش آلايندگي و مبارزه با تغييرات جوي را به حساب آورده است. اين سياست‌ها همچنين بهينگي بيشتر در مصرف سوخت، ساختمانها و عوامل ديگر را فرض کرده است. در "سناريوي سياست‌هاي جديد"، گاز طبيعي سريعترين رشد را در ميان سوخت‌ها دارد و تا سال ۲۰۳۰ از زغال سنگ پيش افتاده و دومين منبع بزرگ انرژي پس از نفت مي‌شود..

توزيع سوخت در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه

از مرز ۵۱ ميليون ليتر گذشت

مرادحاصل مرادي مدير شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي منطقه کرمانشاه از توزيع بيش از ۵۱ ميليون ليتر سوخت در مناطق زلزله زده کرمانشاه خبرداد.به گزارش شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي منطقه کرمانشاه، وي ضمن اشاره به سوخت‌رساني مستمر و مطلوب به مناطق زلزله زده اين گفت: از ۲۲ آبان‌ماه پارسال تا پايان مهرماه امسال، ۵۱ ميليون و ۱۰۷ هزار و ۷۰۰ ليتر انواع فرآورده نفتي توزيع شده است.وي مقدار نفت سفيد توزيع شده در اين منطقه را ۵۰ ميليون و ۵۷۵ هزار و ۹۰۰ ليتر اعلام و اظهار کرد: از اين ميزان، ۷۴۸ هزار و ۵۰۰ ليتر نفت سفيد توسط خيران، چهار ميليون و ۹۶۳ هزار و ۴۰۰ ليتر ازسوي مديريت بحران و فرمانداري و ۴۴ ميليون و ۸۶۴ هزار ليتر نيز توسط فروشندگان در ميان خانوارهاي آسيب ديده توزيع شده است.

رئيس سازمان انرژي‌هاي تجديد پذير خبر داد؛

گروه انرژي: دو سال پیش ساخت نيروگاه‌هاي تجديد پذير از تصدي دولت حذف شد و با ورود بخش خصوصي به اين عرصه موجب شد تا نرخ رشد احداث نيروگاه‌هاي تجديدپذير از سال ۹۶ به سال ۹۵ معادل ۷۰ درصد رشد داشته باشد. معاون وزير نيرو چندي پيش از افزايش نرخ خريد تضميني برق خبر داد ه بود. به گفته وي با تغيير نرخ ارز تا جايي که امکان پرداخت از منابع انرژي وجود داشته باشد افزايش خواهد يافت و به محض اعلام ثبات نرخ ارز نرخ‌هاي جديد از طرف وزارت نيرو مطرح مي‌شود. سيدمحمد صادق‌زاده رئيس سازمان انرژي‌هاي تجديد پذير و بهره وري انرژي برق از ابلاغ نرخ‌هاي جديد خريد برق تجديدپذير تا پايان آبان‌ماه خبر داد.به گزارش وزارت نيرو، وي با اشاره به جلسه اعضاي هيات مديره انجمن انرژي‌هاي تجديدپذير با وزير نيرو، گفت: پس از افزايش نرخ ارز و نابساماني‌هاي چندماه اخير بازار، نگراني‌هاي از سوي بخش خصوصي براي حضور در حوزه تجديدپذيرها به وجود آمده بود که پس از اين جلسه و رويکرد مثبت وزير نيرو نسبت به حوزه تجديدپذيرها اين نگراني‌ها نيز برطرف شده و اميد و انرژي مضاعفي براي توسعه هر چه بيشتر در اين بخش ايجاد شده است.وي به تشريح مصوبات اين جلسه پرداخت و افزود: در اين جلسه اعضاي هيئت مديره انجمن انرژي‌هاي تجديدپذير به عنوان نمايندگان بخش خصوصي فعال در اين حوزه معتقد بودند با توجه به افزايش نرخ ارز، گران شدن تجهيزات انرژي‌هاي تجديدپذير و در نتيجه افزايش هزينه‌هاي سرمايه‌گذاري در احداث سيستم‌هاي تجديدپذير، بايستي به نوعي نرخ‌هاي خريد برق تجديدپذير نيز اصلاح شود که اساس اين موضوع و کليات آن مورد موافقت وزير نيرو قرار گرفت.وي تاکيد کرد: بر اين اساس مقرر شد که ساتبا با همکاري و کمک انجمن انرژي‌هاي تجديدپذير ميزان افزايش نرخ‌هاي خريد برق را تعيين کنند و نرخ‌ها تا پايان آبان‌ماه توسط وزير نيرو ابلاغ شود.صادق‌زاده اصلاح ضريب تعديل نرخ‌هاي خريد برق را مصوبه ديگر اين نشست عنوان کرد و گفت: ضريب تعديل از ابتدا در قراردادهاي خريد تضميني برق وجود داشته است و يا فرمول تعديل مورد موافقت و تاييد بخش خصوصي بوده است.وي افزود: مسئله‌اي که بخش خصوصي نسبت به آن گله‌مند بوده مبناي تعديل زمان راه‌اندازي و يا بهره‌برداري تجاري نيروگاه است در حالي که بخش خصوصي توقع دارد مبناي تعديل زماني باشد که قرارداد خريد تضميني برق مبادله شود و اين درخواست نيز درست و منطقي است، چرا که از زمان امضاي قرارداد تا بهره‌برداري از نيروگاه ممکن است تغييرات ناگهاني در نرخ ارز رخ دهد و اين تغييرات اساس خريد تضميني را غيراقتصادي کند.

وي تصريح کرد: بنابراين اين مسئله نگراني به حقي است که ما نيز در مجموعه ساتبا موافق اين درخواست بخش خصوصي هستيم و وزارت نيرو هم با اين تغيير موافق است اما به جهت اينکه اين فرمول تعديل و زمان مبناي آن در مصوبه هيئت وزيران آمده است طبيعتا بايستي در هيئت وزيران نيز مورد اصلاح قرار بگيرد.معاون وزير نيرو لزوم تخصيص کامل بودجه خريد تضميني برق با اصلاح قانون بودجه براي سال ۹۸ را به عنوان مصوبه ديگر اين نشست برشمرد و افزود: در سال گذشته نسبت به تخصيص منابع اين حوزه مشکلاتي به وجود آمده بود که در سال جاري شرايط تا حدودي بهتر شده است ولي با اين وجود همچنان به شکل کامل برطرف نشده است.صادق‌زاده ادامه داد: به هر حال منابع اين بخش توسط مردم تامين مي‌شود و آن را توسعه مي‌دهند. اين صنعت باعث رشد، عزت و آبروي کشور ماست و انتظار داريم تخصيص‌ها، منابع اين بخش و پيش‌ بيني‌هاي صورت گرفته در قوانين بودجه سنواتي دچار مشکل نشود.وي در پايان خاطرنشان کرد: با توجه به اينکه شرايط امسال نسبت به سال گذشته مناسب‌تر شده است اميدواريم با همکاري سازمان برنامه و بودجه اين موضوع هر چه زودتر به صورت کامل اصلاح و برطرف شود و بخش خصوصي به جهت تخصيص منابع عوارض برق در توسعه تجديدپذيرها نگراني نداشته باشند.

قاچاق سوخت به کشورهای همسایه باعث شد؛

گروه انرژي: بيشتر کارشناسان دلايل قاچاق سوخت را ارزان بودن قيمت سوخت در ايران نسبت به کشورهاي همسايه و کاهش ارزش پول ملي به دنبال افزايش نرخ ارز را از دلايل اصلي افزايش چشمگير قاچاق سوخت دانستند.اما علي بختيار عضو ناظر مجلس در شوراي عالي انرژي درباره آخرين تصميمات کميسيون انرژي گفت: طي آخرين تصميمات اتخاذ شده قرار بر اين شد از آنجا که ما حدود ۸۰ ميليون ليتر مصرف بنزين داريم و قصد نداريم که با کاهش آن مردم را در تنگنا قرار دهيم ما اين ۸۰ ميليون ليتر را به ميزان يک ليتر روزانه در اختيار هر فرد قرار مي‌دهيم. اما براي اينکه قاچاق صورت نگيرد تمهيداتي انديشيده شده است که يکي از آنها احياي کارت سوخت است.

بهاي 10 برابري بنزين و 39 برابري گازوييل در همسايگان شرقي ايران و افزايش جذابيت قاچاق سبب رشد50 درصدي مصرف بنزين در مناطق مرزي، ايجاد صف‌هاي طولاني پمپ بنزين‌ها و داغ شدن بازار خريد و فروش کارت سوخت شده است.

به گزارش ايرنا، با گذشت زمان، نه تنها معضل قاچاق بنزين و انواع ديگر سوخت‌ها رفع نشده بلکه ابعاد پچيده تري يافته است، به طوري که گزارش‌ها از رشد مصرف غيرمتعارف فراورده‌هاي نفتي در مناطق مرزي حکايت دارد که بخش عمده آن مختص به قاچاق است.

براساس گزارش‌هاي غيررسمي، ميزان مصرف بنزين از ابتداي امسال تا پايان مهرماه در استان سيستان و بلوچستان نسبت به مدت مشابه پارسال 50 درصد افزايش داشته و مصرف گازوييل نيز در اين مدت 40 درصد رشد يافته است.

نکته جالب اينکه همزمان با افزايش شديد مصرف بنزين و گازوييل در استان‌هاي مرزي از جمله سيستان و بلوچستان، بازار خريد و فروش کارت سوخت در مناطق مختلف کشور نيز داغ شده است.

براساس گزارش‌ها، برخي جايگاهداران با خريداري کارت سوخت در تهران و ساير شهرها، آن را به قاچاق چيان مي‌فروشند.

عامل اصلي قاچاق سوخت، اختلاف بهاي آن در ايران نسبت به کشورهاي همسايه است که باعث شده توجه قاچاق چيان به آن جلب شود.

براساس گزارش‌ها، ميزان مصرف بنزين، گازوييل و انواع فراورده‌هاي نفتي در استان‌هاي مرزي افزايش قابل توجهي يافته که در اين ميان، رشد مصرف در استان سيستان و بلوچستان قابل توجه است.

به گفته دبير ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز سيستان و بلوچستان، قاچاق فرآورده‌هاي نفتي در 6 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال 42 درصد رشد داشته است.

البته گزارش‌هاي جديد نشان مي‌دهد ميزان رشد قاچاق بنزين و فراورده‌هاي نفتي در پايان مهرماه به حدود 50 درصد رسيده که نشان دهنده داغ تر شدن بازار قاچاقچيان است.

در آخرين نشست کميسيون مبارزه با قاچاق کالا و ارز سيستان و بلوچستان، از کشف بيش از هفت ميليون ليتر مواد سوختي قاچاق، توقيف بيش از 170 دستگاه کاميون نفتکش با بارنامه جعلي در سيستان و بلوچستان و سرازير شدن هزاران کارت سوخت مهاجر به اين استان از ابتداي سالجاري خبر داده شد که نشان مي‌دهد با وجود برخورد با متخلفان، سود بالاي قاچاق عاملي براي تداوم اين ناهنجاري شده است.

به گفته معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع استانداري سيستان و بلوچستان، قاچاق روزانه سه تا پنج هزار ليتر سوخت از مرزهاي اين استان سبب شده است تا پس از سرازير شدن کارت‌هاي سوخت مهاجر به سيستان و بلوچستان، اکنون نوبت به هجوم خودروهاي وانت بار براي انتقال سوخت قاچاق به اين استان برسد به طوري که اين موضوع سبب ازدحام و شلوغي در صف‌هاي تعويض پلاک خودرو شده است.

کشت پاپایا برای اولین بار در استان یزد به صورت آزمایشی انجام و منجر به ورود این استان به چرخه تولید کنندگان جهانی این میوه استوایی شد.مهدی کاظمی‌نسب، یکی از گلخانه‌دارای‌یزدی در این باره به ایسنا اظهار کرد: کشت میوه پاپایا برای اولین بار به صورت آزمایشی در گلخانه‌ای به مساحت 1500 مترمربع در شهرستان خاتم انجام شد که خوشبختانه بعد از انجام دقیق فرآیند کشت، این محصول در استان یزد به بار نشست.وی افزود:‌ پاپایا میوه‌ای استوایی شبیه به انبه با مزه‌ای شیرین‌تر است و اصالت آن مربوط به کشورهایی نظیر تایلند، مالزی و آمریکای جنوبی است. این گلخانه‌دار اهل خاتم در مورد ویژگی‌ها و خاصیت پاپایا، گفت:‌ این میوه خاصیت درمانی بیش از 30 بیماری نظیر نقرص، فشارخون، قندخون، سرطان روده، پوست و مو را دارد.

ناصر نبی پور رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران گفت: عدم انتقال و کمبود دان دلیل افزایش نرخ تخم مرغ است.وی در گفتگو با مهر با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری میانگین بین ۸۲۰۰ تا ۸۳۰۰ تومان است، اظهارداشت: دلیل این مساله عدم انتقال و کمبود دان است، مرغ داران به سختی می توانند دان تهیه کنند.نبی پور با بیان اینکه قبلا برای حمل ۱۵ تن نهاده حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزارتومان از مرغداران هزینه اخذ می شد، گفت: هم اکنون این مبلغ بیش از ۲ برابر شده و به بیش از ۴ میلیون تومان رسیده است. وی درباره توزیع تخم مرغ تنظیم بازاری نیز افزود: این کار چیزی را حل نمی کند، بحث اصلی تولید داخل است ما مشکلی در تولید نداریم و اگر کمبود دان رفع شود تولید به روال سابق برمی گردد.

برنامه ریزی برای تامین پارچه ایام عید

امیر قدیمی نژاد رئیس اتحادیه بنکداران پارچه گفت: اگر دولت بر تصمیم خود مبنی بر ممنوعیت ادامه دهد، ۵۰ تا ۶۰ درصد می‌تواند بر فروش پارچه و پوشاک تاثیر بگذارد.وی در گفتگو با خبرگزاری میزان اظهار کرد: امیدواریم دولت مصوبه ممنوعیت واردات پوشاک را ادامه دهد تا صنعت نساجی کشور مجددا به روال عادی خود برگردد و تولیدکنندگان پوشاکی هم که تولید خود را کاهش داده یا تعطیل کردند به چرخه تولید بازگردند.وی با بیان اینکه سرانه مصرف پارچه برای هر شخص در کشور ۲۸ تا ۳۱ مترمربع است، افزود: در سال حدود ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مربع پارچه در کشور برای تولید پوشاک نیاز داریم.قدیمی نژاد با بیان اینکه صنعت نساجی علی رغم مشکلاتی که به وجود آمد در حال فعالیت و برنامه‌ریزی برای تامین پارچه موردنیاز برای ایام عید هستند، خاطرنشان کرد: با توجه به تورمی که وجود دارد بازار با کمی رکود مواجه شده است.

ادامه کاهش نرخ مرغ در بازار

مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی با اشاره به روند کاهشی قیمت مرغ در بازار، گفت: نرخ این کالا با حدود ۸۰۰ تومان کاهش در مراکز خرده فروشی به ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است.وی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به روند کاهشی قیمت مرغ در بازار اظهارداشت: قیمت این کالا در مراکز خرده فروشی با حدود ۸۰۰ تومان کاهش نسبت به اواخر هفته گذشته به ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است. وی قیت مرغ گرم را در عمده فروشی درب کشتارگاه ۹۸۰۰ تومان اعلام و اضافه کرد: نرخ این کالا در توزیع درب واحدهای صنفی ۱۰۰۰۰ تومان، خرده فروشی مرغ شمال ۱۰۴۰۰ تومان و قیمت عمده مرغ کشتار شمال در میدان بهمن ۹۵۰۰ تومان است.وی قیمت هرکیلوگرم سینه با کتف را ۱۹۰۰۰ تومان، سینه بدون کتف را ۲۰۰۰۰ تومان و نرخ هرکیلوگرم فیله را ۲۱۰۰۰ تومان اعلام کرد.وی ادامه داد: همکاران ما توجه کنند قیمتهای اعلامی فوق نرخ استعلامی بوده و آنها می توانند با توجه به فاکتور خرید رسمی و با احتساب ۱۰ درصد سود اقدام به فروش نمایند.

۲۰۰ هزارت تومان به کارت خرید

مددجویان واریز شد

امیرحسین فخریان رئیس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای گفت: ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه برای ۳ میلیون نفر تخصیص یافته است. یعنی کارت هر شخص به طور میانگین ۲۰۰ هزار تومان شارژ شده است.وی در گفتگو با ایلنا، درخصوص شارژ کارت خرید طرح حمایت غذایی گفت: طبق مصوبه دولت ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه برای شارژ کارت خرید سرپرست خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی اختصاص یافته و این افراد از روز شنبه ۱۹ آبان با مراجعه به فروشگاه‌های زنجیره‌ای اقدام به خرید کالای مورد نیاز خود کرده‌اند.رئیس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای ادامه داد: این مبلغ برای ۳ میلیون نفر تخصیص یافته است یعنی کارت هر شخص به طور میانگین ۲۰۰ هزار تومان شارژ شده این درحالی‌ست که دوره قبل تنها ۶۰ میلیارد تومان به این امر اختصاص یافته بود.وی همچنین تاکید کرد که فقط می‌توان با این کارت‌ها کالا خریداری کرد و به هیچ عنوان قابلیت نقد شدن ندارند.فخریان در پایان گفت: این مبلغ تاریخ انقضا ندارد و بنابر اطلاعی که من دارم، قرار است تا پایان سال دو مرتبه دیگر این کارت‌ها شارژ شوند.

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد:

گروه اصناف: فاز اول طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتاری زمین های کشاورزی استان خوزستان موسوم به طرح مقام معظم رهبری دیروز مورد بهره برداری قرار گرفت و همزمان با این رویداد، عملیات اجرایی فاز دوم این طرح آغاز شد. مسعود اسدی عضو شورای مرکزی خانه کشاورز گفته بود: اجرای این طرح توسعه پایدار تولید، ثروت آفرینی و اشتغالزایی افراد جویای کار در این دو استان را به همراه دارد.وی اجرای فاز دوم این طرح را دستاوردی مهم در اشتغال پایدار برای تمامی افراد جویای کار استان و دانش آموختگان سایر استان ها اعلام کرد.

به گزارش جهاد کشاورزی، محمود حجتی دیروزدر مراسم بهره برداری از فاز اول طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتار اراضی خوزستان و ایلام در سطح ۲۹۵ هزار هکتار اظهار کرد: در خوزستان نمک زمین، غلیایی بودن اراضی و افزایش میزان تبخیر آب باعث کاهش بهره وری محصولات می شد و در مقاطعی حتی در سوسنگرد و دشت آزادگان ای. سی خاک به ۸۰ هزار رسیده بود که کشاورزان برای افزایش بهره وری نسبت به تزریق آب با فشار بالا اقدام کردند تا شاید کمی محصول برداشت کنند.

وی افزود: در گذشته ۱.۲ تُن گندم در هکتار برداشت می شد که امروز با بهره برداری فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری به دو تُن رسیده و در بعضی مناطق این برداشت به ۶ تُن هم رسیده است.

حجتی با اشاره به حفظ خاک و بهره وری های اقتصادی در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری ادامه داد: بومی سازی در این طرح و هم رکوردهای عملیات پنج گانه شامل زهکشی روباز، کانال آبرسانی، تجهیز و نوسازی و همچنین ایجاد ظرفیت مهندسی در کشور از دیگر خروجی های خوب طرح ۵۵۰ هزار هکتاری است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به معضل ریزگردها در خوزستان بیان کرد: آبرسانی به مناطق با تعریف عملیات مهندسی و طراحی و اجرای کانال ۴۷ کیلومتری یکی از مهمترین کارهایی بود که در کوتاهترین مدت انجام شد.

وی با بیان اینکه انجام ۲۰ هزار هکتار نهال کاری در خوزستان کار بزرگی است که در زمان کوتاهی انجام شده عنوان کرد: یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته مرطوب سازی نهال های کاشته شده است؛ کانون فوق بحرانی که در ماهشهر وجود داشته را نیز با آبرسانی به کانال شریفه مرطوب سازی می کنیم.

حجتی یادآور شد: برای اجرایی شدن طرح ها با مشکلات بسیاری مواجه بودیم که از آن جمله می توان به وجود معارضان اشاره کرد؛ با این حال مردم در زمینه یکپارچه سازی و حتی نهال کاری همکاری بسیار خوبی داشتند.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: مردمی که از اراضی برای چرای دام خود استفاده می کردند، ابتدا با نهال کاری مخالفت ولی بعد با جهاد کشاورزی همکاری خیلی خوبی داشتند.

بهره برداری از ۴۴۰ هزار هکتار شبکه اصلی در خوزستان

همچنین رضا اردکانیان اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی برای اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کار مشترکی با وزارت نیرو انجام داده و برای فاز دوم نیز اقدامات لازم در زمینه تأمین آب مورد نیاز انجام شده است.

وی افزود: با توجه به وجود پنج رودخانه مهم در خوزستان و پتانسیل وسیع آب و خاک در این استان از قبل انقلاب فعالیت های خوبی انجام شده است.

اردکانیان بیان کرد: ۹ سد مخزنی بزرگ و نیروگاه برق آبی به حجم ۲۲.۱ میلیارد مترمکعب در حوزه های کارون، دز، مارون و جراحی اجرا شده است.

وزیر نیرو با اشاره به اجرای ۱۱ سد انحرافی و تنظیمی و ۱۶ ایستگاه پمپاژ آب اضافه کرد: ۸۰ درصد از کل عملیات تأمین آب شبکه های اصلی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری از رودخانه های خوزستان به نتیجه رسیده است.

اردکانیان با بیان اینکه ۶۹۵ کیلومتر طول کانال های اصلی و انتقال آب طرح ۵۵۰ هزار هکتاری است، تصریح کرد: در خوزستان، کانال های یک و دو، حدود سه هزار و ۹۷۰ کیلومتر، شبکه های زهکشی اصلی یک هزار و ۶۰۰ کیلومتر و زهکش های یک و دو به میزان دو هزار و ۴۰ کیلومتر و همچنین ۲۷۱ واحد ایستگاه پمپاژ وجود دارد. وزیر نیرو بیان کرد: ۱۷۰ هزار هکتار شبکه قبل انقلاب به بهره برداری رسیده و پس از پیروزی انقلاب نیز حدود ۲۷۰ هزار هکتار به آن افزوده و در مجموع ۴۴۰ هزار هکتار شبکه اصلی در خوزستان در دست بهره برداری است. وی با اشاره به اینکه تأمین آب مورد نیاز برای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری جزء دغدغه های مدیران ملی و استانی بوده اضافه کرد: از آبان ماه سال گذشته برای رفع این دغدغه یک کار تیمی شروع و در نهایت کارگروه ملی سازگاری با کم آبی تشکیل شد. همچنین در آخر اعلام کردیم که تأمین آب برای فاز دوم انجام می شود. وزیر نیرو بیان کرد: امیدواریم که سازمان برنامه و بودجه توجه کافی به موضوع تأمین منابع مالی لازم برای فاز دوم طرح داشته باشد تا مردم از مواهب عملیاتی شدن این فاز نیز بهره مند شوند.

رسول شجری رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز گفت: صادرات بی رویه و بدون نظارت چرم، سبب ایجاد چالشی جدی برای تولید کنندکان کیف و کفش شده است.به گزارش صداوسیما وی افزود: طبق مصوبات انجام شده در سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتحادیه های تولید کنندگان کیف و کفش و محصولات چرمی، باید پیگیر واردات چرم سنگین شوند و اگر چرم داخلی نیز صادر می شود باید با نظارت انجام شود.وی با بیان اینکه تعرفه سنگین به واردات چرم و ارزش افزوده تعلق گرفته است گفت: با توجه به قیمت گذاری چرم داخلی از سوی تولیدکنندگان این بخش، چرم سنگین به هر شکلی که وارد شود باز هم قیمتش نسبت به چرم داخل مناسب تر است.وی با اشاره به اینکه واحدهای تولید کننده قدرت رقابت خود در مقابل تولید ترکیه از دست داده اند ادامه داد: کیفیت پائین چرم داخلی علت این اتفاق است.یکی از تولید کنندگان کیف چرم با بیان اینکه همیشه در کشور تامین چرم برای صادرات با محدودیت مواجه بوده است گفت: با کاهش تعرفه صادرات این کالا و حذف ارزش افزوده آن، چرم به مقدار خیلی بالایی در حال صادرات است و این باعث ایجاد مشکل برای تولید کنندگان شده است.وی افزود: گمرک باید تعرفه صادرات و واردات را به نحوی تنظیم کند که تولید کننده کیف و کفش با مشکل کمبود مواد اولیه مواجه نشود.شجری با بیان اینکه باید در نظارت بر فعالیت تولید کنندگان چرم دقت بیشتری شود افزود: ما در نامه ای به سازمان صنعت، معدن و تجارت درخواست خواهیم کرد که واردات مواد اولیه نیز تسهیل شود.

صدرالدین نیاورانی نائب رئیس اتحادیه ملی صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات کشاورزی ایران از ورود سیب تولیدی کشور درسال جاری به سمت بازارهای جدید در دنیا مثل هندوستان و روسیه خبر داد.به گزارش صداوسیما، صدرالدین نیاورانی با اشاره به اینکه سیب در کشور به لحاظ تولید و صادرات از مزیت نسبی برخوردار است، افزود: این محصول به دلیل بهره مندی از یکسری ویژگی ها از قبیل رنگ، عطر، طعم، کیفیت و مصادیقی از این نوع، ‌ جایگاه ویژه ای در سطح بازارهای جهانی دارد.وی گفت: وزارت جهاد کشاورزی از سال گذشته تدابیری در خصوص صادرات سیب از قبیل اعطای جوائز صادراتی، تمهیدات مناسب در زمینه حمل و نقل، ایجاد زنجیره و غیره انجام داده است.نیاورانی با بیان اینکه افزیش نرخ ارز در کنار سایر تمهیدات در روند توسعه صادرات سیب بسیار تاثیرگذار بوده است، تصریح کرد: امسال به دلیل افزایش نرخ ارز برخی از محصولات کشاورزی به خصوص سیب درختی قابلیت صادراتی و رقابت پذیری خوبی در سطح بازارهای بین المللی پیدا کرده است.وی در ادامه ضمن اشاره به تشکیل زنجیره ملی سیب ایران گفت: این زنجیره حلقه های تولید، توزیع، صادرات، درجه بندی، بسته بندی، حمل و نقل، فرآوری، کاهش واسطه گری و قیمت تمام شده، مصرف داخلی و غیره را شامل و در یک کلام نقش بسیار پررنگی در ساماندهی بازار سیب و کاهش مشکلات کشاورزان دارد.نائب رئیس اتحادیه ملی صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات کشاورزی ایران افزود: جالی خالی زنجیره در حوزه همه محصولات کشاورزی کشور به وضوح قابل مشاهده است.