تشکيل کارگروه ويژه جانمايي انتقال پايتخت

عضو کميسيون شوراهاي مجلس گفت: در نشست اخير شوراي عالي انتقال پايتخت مقرر شد که کارگروه ويژه‌اي براي اين مسئله زير نظر وزارت راه و شهرسازي تشکيل شود. ابوالفضل ابوترابي در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به نشست اخير شوراي عالي انتقال پايتخت، گفت: اين نشست هفته گذشته با حضور مسئولان مربوطه برگزار شد و در اين نشست موضوعات مختلف به ويژه راه کارهاي انتقال پايتخت مورد بحث و بررسي قرار گرفت. نماينده مردم نجف آباد، تيران و کرون در مجلس شوراي اسلامي‌ادامه داد: در نشست اخير شوراي عالي مقرر شد که کارگروه ويژه‌اي زير نظر وزارت راه و شهرسازي تشکيل شود که هدف اصلي اين کميته جانمايي براي انتقال پايتخت خواهد بود.


ضرورت حضور سمن‌ها در بازآفريني شهري

دبيرکارگروه تشکل‌هاي مردم نهاد ستاد بازآفريني شهري پايدار، با تاکيد بر لزوم شفافيت سمن‌ها براي جلب مشارکت مردم در برنامه بازآفريني شهري گفت: تشکل‌هاي مردم نهاد، بايد نقش تسهيلگري را در بازآفريني محلات ايفا کنند.

به نقل از روابط عمومي‌شرکت بازآفريني شهري ايران فيروزه صابر، دبيرکارگروه تشکل‌هاي مردم نهاد ستاد بازآفريني شهري پايدار با اشاره به اينکه سازمان‌هاي مردم نهاد با اتکا بر اصول مختلفي مي‌توانند مشارکت مردم را در برنامه بازآفريني محلات جلب کنند، اظهارکرد: يکي از اين اصول اعتماد اجتماعي است که به نوع تعامل و گفت و گوي بين مردم و سازمان‌هاي مردم نهاد باز مي‌گردد.


بيمارستان‌ها در برابر زلزله مقاوم نيستند

رئيس مرکز تحقيقات راه و شهرسازي گفت: اغلب بيمارستان‌ها در برابر زلزله‌هاي مهيب بالاي ۷ ريشتر مقاوم نيستند. از اين رو ضروري است مقاوم سازي بيمارستان‌ها را در کشور جدي بگيريم. به گزارش مهر، دکتر شکرچي زاده در ميزگرد اولين سالگرد زلزله سرپل ذهاب عنوان کرد: اتفاقاتي که بعد از اين زلزله در ساخت و سازها، بيمارستان‌ها و مکان‌هاي عمومي‌افتاد، نشان داد که وضعيت مناسب تري نسبت به زلزله‌هاي مشابه سالهاي قبل از اين داشته ايم. وي با بيان اينکه البته اين وضعيت با نقطه مطلوب فاصله زيادي داشت، گفت: بعد از زلزله آقاي آخوندي حکمي‌در رابطه با بررسي ساختمان، تمرکز به مسکن مهر و بيمارستان‌ها براي مرکز تحقيقات صادر کرد.

آزادراه تهران- قم به بخش خصوصي واگذار مي‌شود

آزادراه تهران – قم با هدف ارتقاي سطح فني و ايمني و افزايش خدمات جاده‌اي به بخش خصوصي واگذار مي‌شود.

به گزارش ايلنا به نقل از سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي، محمدرضا زمانيان مديرکل دفتر نظارت بر بهره برداري آزاد راه‌هاي اين سازمان با اعلام اين خبر گفت: براي ارتقاي سطح کيفي، فني و ايمني آزاد راه‌هاي دولتي موجود و از طرفي محدود بودن منابع اعتباري دولت، وزارت راه و شهرسازي بر اساس قانون احداث پروژه‌هاي عمراني بخش راه و ترابري از طريق مشارکت بانک‌ها و ساير منابع مالي و پولي کشور، واگذاري بيش از 13 آزاد راه دولتي را در قالب طرح بهسازي، نگهداري و بهره برداري در دستور کار خود قرار داده است. وي افزود: در اين جهت فراخوان شناسايي سرمايه‌گذارتامين مالي براي آزادراه تهران-قم به عنوان يکي از آزادراه دولتي انجام شده و پس از طي تشريفات اداري، در نهايت، تفاهمنامه تامين منابع مالي به ميزان 2 هزار ميليارد ريال با سرمايه‌گذارمنتخب تنظيم و مبادله شد .

بنياد مسکن از ماليات معاف نيست

بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌اعلام کرد: فعاليت اقتصادي بنيادها و نهادهاي انقلاب اسلامي‌وفق ضوابط و مقررات قانوني مشمول ماليات است و بنياد مسکن نيز از اين قانون، مستثني نيست.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، روابط عمومي‌بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌در رابطه با خبر منتشر شده در سايت ايران آنلاين مبني بر عدم پرداخت ماليات روابط عمومي‌بنياد واکنش نشان داد و صراحتا اعلام کرد: فعاليت اقتصادي بنيادها و نهادهاي انقلاب اسلامي‌وفق ضوابط و مقررات قانوني مشمول ماليات است و بنياد مسکن نيز از اين قانون، مستثني نيست. بر همين اساس، در ارتباط با خبر منتشر شده در سايت ايران آنلاين مبني بر عدم پرداخت ماليات روابط عمومي‌بنياد از سوي نهادها که در آن به نام بنيادها و ساير نهادهاي انقلاب اسلامي‌مشمول پرداخت ماليات بوده و معافيت و استثنايي در اين خصوص وجود ندارد. بر همين اساس بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌تاکنون ماليات عملکرد کليه فعاليت‌هاي اقتصادي خود و همچنين کليه ماليات‌هاي تکليفي و ارزش افزوده را پرداخت نموده و بار ديگر يادآور مي‌شود، فعاليت اقتصادي بنيادها و نهادهاي انقلاب اسلامي‌وفق ضوابط و مقررات قانوني مشمول ماليات است و بنياد مسکن نيز از اين قانون متثني نيست.

ورود تمام قد دولت به فرايند تکميل

پروژه‌هاي مسکن مهر

مديرعامل شرکت عمران شهر جديد پرديس با تاکيد بر اينکه دولت در اين دوره تلاش دارد تا با هر ساز و کاري پرونده مسکن مهر کشور را به پايان برساند، گفت: در اين مسير قصد تحميل هزينه جديدي را به مردم نداشته و تلاش داريم تا ضمن تکميل پروژه ساخت واحدها مشکلات کيفي واحدهاي باقيمانده را نيز به سرعت رفع نماييم. به گزارش خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، حبيب اله چاغروندي مديرعامل شرکت عمران شهر جديد پرديس در نشست خبري امروز ۲۱ آبانماه که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، در خصوص رويکرد جديد وزير راه و شهرسازي مبني بر واگذاري مساکن مهر به استانداري‌ها بيان کرد: در ابتداي شروع مسکن مهر، مجموعه دولت مسئول ساخت و تکميل اين واحدها بودند. در اين راستا تمامي‌دستگاه‌ها در سطح کشور پاي کار بوده و اقدامات اجرايي را انجام مي‌دادند. چاغروندي در ادامه گفت: در اين مسير نه تنها وزارت راه و شهرسازي بلکه تمام بدنه دولت، نگاهي ويژه به مشکلات پرديس دارند و در اين راستا کمر بر اتمام رفع مشکلات موجود بسته اند.

در پاسخ به درخواست امامان جمعه 17 شهر کشور تاکيد شد؛

گروه راه و مسکن: وزير راه و شهرسازي در پيامي‌ضمن اعلام دريافت پيام امامان جمعه ۱۷ شهر کشور به درخواست‌هاي آنان پاسخ داد و گفت: پيام امامان جمعه را مبني بر لزوم توجه به مسکن مهر، رونق مسکن، بازآفريني شهري و مسائل مربوط به حمل و نقل شنيدم و يقينا توجه به موضوع مسکن در اولويت‌هاي برنامه‌هاي وزارت راه و شهرسازي قرار دارد.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، به دنبال راي اعتماد مجلس به مهندس محمد اسلامي‌و انتصاب وي توسط حجت الاسلام حسن روحاني رئيس جمهوري کشورمان به سمت وزير راه و شهرسازي، ۱۷ امام جمعه روز جمعه ۱۸ آبان ماه سالجاري در خطبه پس از نماز، درخواست‌هاي خود را از وزير جديد راه و شهرسازي اعلام کردند.

همچنين، مهندس محمد اسلامي‌در پيامي‌روز گذشته ۲۰ آبان ماه در پاسخ به امامان جمعه و درخواست‌هاي آنها، يادداشت زير را اعلام کرد: روز جمعه ۱۸ آبان پيام امامان محترم جمعه در سراسر کشور را مبني بر لزوم توجه به مسکن مهر، رونق مسکن، بازآفريني شهري و مسائل مربوط به حمل و نقل شنيدم. يقينا توجه به موضوع مسکن در اولويت برنامه‌هاي وزارت راه وشهرسازي قرار دارد. با توکل به خداوند متعال خواستار همکاري و همفکري شما عزيزان و کمک دستگاه‌هاي اجرايي براي تکميل مسکن مهر و رونق ساخت و ساز هستم.

  • عذرخواهي اسلامي‌بابت مشکلات مسکن مهر

محمد اسلامي‌وزير راه و شهرسازي در ديدار با نمايندگان پروژه‌هاي مسکن مهر پرديس با اشاره به اهميت بنيان خانواده بر اولويت اين وزارتخانه براي اتمام اين پروژه تاکيد و به عنوان نماينده عالي دولت از آنها عذرخواهي کرد. به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، روز گذشته نمايندگان ساکنان و متقاضيان مسکن مهر پرديس با حضور در ساختمان مرکزي با محمد اسلامي‌وزير راه و شهرسازي ديدار و مذاكره كردند. افراد حاضر در اين ديدار مشکلات واحدها و فازهاي مختلف مسکن مهر پرديس در حضور وزير راه و شهرسازي با اعلام مشکلات خود و شرايط سختي که براي ساکنان و دارندگان اين واحدها به وجود آمده از محمد اسلامي‌خواستار رسيدگي سريع به اين مشکلات شدند. وزير راه و شهرسازي بعد از ارائه مشکلات از سوي ساکنان مسکن مهر پرديس اظهار داشت: در وهله نخست از همه مردمي‌که به خاطر برخي مشکلات و وضعيت به وجود آمده دچار مشکل شدند به عنوان نماينده عالي دولت در وزارت راه و شهرسازي عذرخواهي مي‌کنم. با اين حال خوشحالم که در يک جمع دوستانه مشکلات شما عزيزان مطرح شد تا به اميد خدا و كمك و همكاري يکديگر بتوانيم آن را به سرانجام برسانيم. وي ادامه داد: تمام مطالبي که افراد بابت مسکن مهر شهر جديد پرديس در اين جلسه اعلام کردند؛ از آنها مطلع و از خبرهاي مربوط به آن، آگاه هستم. در اين خصوص و با توجه به مشکلات به وجود آمده نکته مهم اين است که با شما و در کنار شما اين مشکلات را حل کنيم و با يک برنامه اجرايي اقدام و عمل به جاي وعده و وعيد داشته باشيم. قطعا در اين مسير از مشارکت ديگر دستگاه‌ها هم بهره خواهيم برد تا کار به سرانجام برسد.

  • دستور پيگيري مشكلات مسكن مهر

محمد اسلامي‌در اين جلسه خطاب به حبيب الله طاهرخاني، مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد و احمد اصغري مهرآبادي، مشاور وزير در پروژه مسکن مهر ضمن اعلام اينکه تمام موارد و خواسته‌هاي پروژه مسکن مهر و ديگر پروژه‌ها در اين خصوص پيگيري شود، تصريح کرد: قطعا هر پروژه با پروژه‌هاي ديگر فرق دارد و در مسکن مهر پرديس هر فاز شرايط متفاوتي دارند. وي ادامه داد: بخشي از امکانات در اختيار وزارت راه و شهرسازي است که اميدوارم امکانات ديگر بخش‌ها نيز فراهم شده و در يک زمانبندي مناسب کار با رعايت همه تعهدات و شرايط لازم پيش برود. وزير راه و شهرسازي در پايان تأكيد كرد: اولويت وزارت راه و شهرسازي تمام شدن مسکن مهر و تشکيل کانون‌هاي گرم خانواده در اين پروژه است. گفتني است روز گذشته معترضان مسكن مهر پرديس در مقابل ساختمان شهيد دادمان وزارت راه وشهرسازي حضور يافته بودند كه در پي آن به داخل ساختمان دعوت شدند و با حضور در سالن اجتماعات طبقه همكف وزارتخانه ضمن پذيرايي از آنها با وزير راه و شهرسازي و معاونان وي مذاكره كردند.

مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌ونقل بابيان اينکه طبق بررسي‌ها از سال ۱۳۸۰ تاکنون قيمت قير ۴۰۰ برابر شده است گفت: با توجه به رويکرد اجتماعي تمايل به حمل‌ونقل ريلي نسبت به حمل‌ونقل جاده‌اي در کشور کمتر است. به گزارش خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي خيرالله خادمي‌در دهمين همايش ملي قير، آسفالت و ماشين‌آلات که در مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي در حال برگزاري است با ابراز اميدواري از اين اينکه اين همايش باعث بسترسازي و افزايش کيفيت آسفالت شود گفت: متأسفانه کشور ما يک کشور با محوريت مد حمل‌ونقل جاده‌اي است و با وجود اينکه توسعه ريلي در اين چند سال با رشد چشمگيري همراه بوده است و در حال حاضر ۳۳۰۰ کيلومتر ريل در حال اجراست. بااين‌حال آمار نشان مي‌دهد تمايل به استفاده از ريل در کشور پايين است. وي بابيان اينکه حمل‌ونقل ريلي ۱۰ درصد و جاده‌اي ۹۰ درصد حمل‌ونقل کشور را در برمي‌گيرد تصريح کرد: در بخش ساخت‌وساز و با وجود اينکه به ريل نياز بيشتري است بااين‌حال با توجه تمايل حمل‌ونقلي مردم بايد متناسب با آن راه‌هاي کشور نيز رشد داشته باشد. معاون وزير راه و شهرسازي ادامه داد: رشد خودرو محوري در کشور ما بالاتر از حد ميانگين است و اگر نياز به ارتقا مد حمل‌ونقل جاده‌اي باشد نياز به دو برابر راه‌هاي موجود داريم. خادمي‌بابيان اينکه ۷۸۰۰ کيلومتر جاده شامل از بزرگراه، آزادراه و جاده اصلي در کشور در حال اجراست، اظهار کرد: چاره‌اي جز تأمين ايمني حمل‌ونقل جاده‌اي نداشته و بايد توسعه جاده‌ها را بيش از اين مقدار انجام دهيم. وي با تأکيد بر اينکه در حال حاضر تنها ۱۸ هزار کيلومتر بزرگراه و آزادراه در کشور ساخته‌شده اظهار کرد: براي رسيدن به ميزان مطلوب از جاده بايد حداقل طول جاده‌هاي بزرگراهي و آزادراهي کشور از اين مقدار به دو برابر افزايش يابد يعني معادل ۳۶ هزار کيلومتر برسد تا بتوان ۷۵ درصد باري که در جاده‌ها جابجا مي‌شود را در مسير به‌صورت ايمن حرکت داد. مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌ونقل کشور ادامه داد: رفتار جامعه نشان مي‌دهد که حتي در برخي از مسيرهايي جديدي که ريل‌گذاري صورت گرفته است بازهم استفاده ا آن کمتر است البته توسعه مسيرهاي ريلي اشکالاتي مانند عدم اتصال به مراکز بار را داشته است بااين‌حال تمايل مردم به استفاده از خودروي شخصي همچنان بالاست و کمتر مايل به سفر با قطار هستند.خادمي‌با اشاره به اينکه ۲۲۲۰ کيلومتر آزادراه در کشور وجود دارد که با هزينه گزافي احداث‌شده‌اند افزود:بايد اولويت در نگهداري اين آزادراه‌ها باشد زيرا درگذشته هرساله ۳۵ ميليون تن آسفالت‌ريزي براي احداث جاده‌هاي جديد صورت مي‌گيرد بااين‌حال به دليل گراني قير حجم آسفالت‌ريزي به ۱۵ ميليون تن در سال رسيده است. وي در بخش ديگري از سخنان خود با يادآوري اينکه طي ۱۷ سال گذشته قيمت قير ۴۰۰ برابر شده است گفت:باوجودآنکه اين افزايش قيمت براي توليدکنندگان و صادرکنندگان اتفاق خوبي محسوب مي‌شود ولي براي دستگاه‌هاي مرتبط با احداث مانند شرکت ساخت و يا سازمان راهداري يک چالش جدي محسوب مي‌شود.