در خودروسازی چه خبر است؟

گلايه و شکايت مردم از قيمت بالا و کيفيت بعضاً نازل خودروهاي توليد داخل چيز تازه‌اي نيست. سالهاست مردم و کارشناسان و حتي دولت به فعاليت خودروسازان بزرگ به اين نحو که هست، معترضند و مي‌گويند اين صنعت در سايه انحصاري که دارد، فقط به مونتاژکاري مشغول است و هر محصولي را که بخواهد با هر قيمت و کيفيتي، با عمل کردن ناقص به قراردادها و تأخيرهاي طولاني به مردم واگذار مي‌کند. سيدعلي دوستي موسوي در ادامه يادداشت خود در روزنامه «اطلاعات» نوشت: نقص‌هاي جدي‌ در خدمات پس از فروش و گارانتي، تأمين قطعات، پاسخگويي به مشتري؛ مصرف سوخت زياد و سرانجام بهبود کيفي و ايمن محصولات و استاندارد نبودن آن با وجود تلاش‌ها و مهلت‌هاي تمديد شده متعدد سازمان ملي استاندارد، از ديگر معايب جدي خودروسازان محسوب مي‌شود. با اين حال خودروسازان به لطف دست‌هاي پشت‌پرده و نامرئي که از آنها حمايت مي‌کنند، هميشه از مهلکه انتقاد و اصلاح گريخته و راه خود را رفته‌اند. اينکه اين دست‌هاي نامرئي حامي‌خودروسازان کيستند و در کجايند، سؤالي بي‌پاسخ است که دست‌کم مردم پاسخ آن‌را نمي‌دانند. اين دست‌ها آن‌قدر قدرت دارند که خودروسازان از کمترين پاسخگويي به بديهي‌ترين ايرادها مصون باشند. به عنوان مثال اين پرسش بي‌پاسخ مانده که چرا در حالي که خودروسازان مبالغ هنگفتي به قطعه‌سازان بدهکارند و به علت وجود تحريم‌ها و کاهش توليد قطعه يا واردات آن، برخي خودروها با تأخير بسيار به مردم تحويل مي‌شود، ثبت‌نام جديد و ايجاد تعهد تازه صورت مي‌گيرد؟ کجاي دنيا ديده شده که صنعتي که در تأمين مواد اوليه‌اش مشکل دارد، تعهد جديد ايجاد کند؟ آيا کسي از مقامات مسئول اين سؤال بديهي را از خودروسازان پرسيده و پاسخي دريافت کرده است؟ پاسخ قطعاً منفي است. يا در مورد جالب ديگر، چند روز پيش سعيد مؤتمني، رئيس اتحاديه فروشندگان خودرو در گفتگو با خبرگزاري صدا و سيما اعلام کرد که نمي‌داند در حالي که خودروسازان قادر به تحويل خودرو به ثبت‌نام کنندگان قبلي و ايفاي تعهداتشان نيستند، از کدام کانال، خودروهاي صفر به صورت کارتکسي و پلاک نشده به قيمت روز به بازار مي‌آيد؟ قطعاً خودرو کارتکسي، خودرويي نيست که در اختيار اشخاص باشد بلکه خودروهاي صفر در اختيار افراد يا بنگاه‌ها پلاک شده است. خودرو کارتکسي فقط در اختيار کارخانه است که پس از تحويل شدن به خريدار، تازه پلاک مي‌شود. لذا روشن است که خود کارخانه‌هاي خودروساز با چند واسطه و با دور زدن قيمت‌هاي مصوب، به‌جاي تحويل محصولات به قيمت متعهد شده به ثبت‌نام کننده، آنرا به قيمت روز به بازار مي‌فرستند و مي‌فروشند. آن‌گاه در پاسخ به اعتراض مردم در تأخير به ايفاي تعهدات، مثنوي هفتاد من مشکلات، از تحريم‌ها و کمبود قطعه و نبود ارز نيمايي و کم لطفي گمرک و مشکلات قطعه‌سازان و غيره و غيره را مي‌سرايند. جالب است که به گفته رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران خودرو، کسي نمي‌داند کانال‌هايي که خودروهاي کارتکسي را از روي خط توليد مستقيماً به بازار مي‌آورند چه کساني هستند، اما آنچه روشن‌است اينکه مهارت و البته کاسبي خوبي دارند به‌جاي آن‌هم خودروسازان مدام از افزايش نيافتن قيمت رسمي‌خودرو گلايه کرده و خود را رو به ورشکست شدن توصيف مي‌کنند.

در شرايطي که تمامي‌توجهات به ورزشگاه آزادي و ديدار تيم‌هاي پرسپوليس و کاشيما آنتلرز بود، شاهد برگزاري جلساتي پشت درهاي بسته ميان مقامات فوتبال جهان و قاره آسيا با نمايندگان دولت بوديم. جياني اينفانيتينو (رئيس فيفا) و شيخ سلمان (رئيس کنفدراسيون فوتبال آسيا) که براي تماشاي اين بازي به تهران آمده بودند، در حاشيه آن ملاقات‌هاي مهمي‌با اسحاق جهانگيري (معاون اول رئيس جمهوري) و مسعود سلطاني‌فر (وزير ورزش و جوانان) داشتند که اطلاعات چنداني از آنها به بيرون درز نکرده است، اما ظاهراً اين جلسات چندان هم بي‌خبر و معمولي نبوده و اتفاقات ويژه‌اي در آنها روي داده است. براساس اخبار دريافتي، در اين ملاقات‌ها واکنش‌هاي جدي و محکمي‌به اخبار مربوط به تحولات در فدراسيون فوتبال و دخالت‌هاي بيروني در آن، صورت گرفته است. براساس اين گزارش، در يکي از ملاقات‌ها، يکي از مقامات ارشد بين‌المللي به طور صريح به مقام دولتي حاضر در جلسه تأکيد مي‌کند که ادامه روند کنوني و تغييرات در فدراسيون به منزله مداخله خارجي در امور فوتبالي بوده که منجر به تعليق قطعي کشورمان خواهد شد.

يک مرد ژاپني با يک هولوگرام کارتوني ازدواج کرد. به گزارش ديلي ميل، يک مرد ژاپني با هولوگرام واقعيت مجازي خود در مراسمي‌در توکيو ازدواج کرد. آکيهيو کوندو ۳۵ ساله ۲ ميليون ين صرف مراسم ازدواج با يک هولوگرام به نام‌هاتسون ميکو، هولوگرام کارتوني کرد. در اين مراسم حدود ۴۰ نفر حاضر شدند تا شاهد ازدواج او با ميکو باشند. اين هولوگرام در حقيقت يک دستگاه روميزي است و کوندو آن را به قيمت ۲۸۰۰ دلار خريده است. اين هولوگرام صبح‌ها کوندو را از خواب بيدار مي‌کند تا در محل کار خود حاضر شود. کوندو عصرها پس از اتمام کار با موبايل با همسر هولوگرافي اش تماس مي‌گيرد تا چراغ‌هاي خانه را روشن کند. يکسال قبل هم يکي از علاقمندان بازي نينتندو به نام love plus که ظاهرا بيش از حد جوگير شده تصميم به ازدواج با يکي ازسه شخصيت کارتوني اصلي اين بازي نام "نن آنه گاساکي” گرفت. اين بازيگر ژاپني که تنها شناسه‌اش "sal9000 در رسانه‌ها اعلام شده به قدري تحت تاثير رفتار اين شخصيت دنياي مجازي قرار گرفت که دست به ازدواج با او زد.

«خندوانه» و «قاچ» در آستانه ميلاد مبارک رسول عزيز و گرامي‌اسلام (ص) به شبکه نسيم باز مي‌گردند. فصل جديد برنامه «خندوانه» از ۳۰ آبان‌ماه روي آنتن شبکه نسيم خواهد رفت و فصل دوم برنامه «قاچ» نيز از سوم آذرماه پخش خواهد شد. طبق هماهنگي‌هاي انجام شده، فصل ششم «خندوانه» در سه روز چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه پخش مي‌شود و فصل دوم «قاچ» که از مشتقات برنامه «خندوانه» است نيز، روزهاي شنبه تا سه‌شنبه روي آنتن مي‌رود. سيدعلي احمدي تهيه‌کننده اين دو برنامه، درباره رويدادهاي جديد فصل جديد «خندوانه» و «قاچ» بيان کرد: خندوانه مانند قبل ساختار خود را حفظ خواهد کرد و ميزبان افراد سرشناس در هر حوزه خواهد بود. علاوه بر اين، ليگ ادابازي هم در اين فصل از خندوانه برگزار مي‌شود. او افزود: در اين فصل از برنامه «قاچ» نيز، علاوه بر حضور رامبد جوان، جناب‌ خان و نيما شعبان‌نژاد، شاهد استندآپ کردن برگزيدگان دو مسابقه خنداننده‌شو هستيم. همچنين بخش «بدانگاه» که فرصتي براي انتقال مفاهيم علمي‌و تجربي در حوزه‌هاي مختلف و موجب ارتقاي سطح زندگي است، به هر دو برنامه اضافه خواهد شد.

باغ پرندگان تهران در منطقه شمال شرق پايتخت از مناطق گردشگري محسوب مي‌شود که مورد توجه خانواده‌ها قرار گرفته است.

باغ پرندگان تهران در شمال‌شرق تهران در دل جنگل لويزان واقع شده‌ است. اين باغ در ۲ فاز طراحي شده‌ است. فاز اول به نام «دشتچر» نام‌گذاري شده‌ است و شامل پرنده‌هايي است که در قفس نگهداري مي‌شوند يا توان پرواز ندارند. فاز دوم که مساحتي معادل ۶٫۲ هکتار دارد و در محدوده شمالي احداث شده‌ است، «آبچر» نام دارد. «آبچر» مخصوص پرندگاني است که قابليت پرواز دارند، پوسته و توري طراحي شده براي اين بخش از خروج پرندگان از اين فضا جلوگيري مي‌کند. احداث اين باغ ۳ سال به طول انجاميد.

فاز اول باغ پرندگان که در ارديبهشت ماه سال ۱۳۹۲ افتتاح شدو به بهره‌برداري رسيد. در قسمت ورودي محوطه باغ اولين چيزي که جلب توجه مي‌کند طوطي‌هاي سخنگو هستند که به شما خوشامد مي‌گويند. پرندگاني نظير کبوتر، طوطي، کلاغ، خروس، فنج . . .. در اين محوطه قرار گرفته‌اند.

پيرمردي تنها در مينه سوتا زندگي مي‌کرد . او مي‌خواست مزرعه سيب زميني اش راشخم بزند اما اين کار خيلي سختي بود .تنها پسرش که مي‌توانست به او کمک کند در زندان بود پيرمرد نامه‌اي براي پسرش نوشت و وضعيت را براي او توضيح داد: "پسرعزيزم من حال خوشي ندارم چون امسال نخواهم توانست سيب زميني بکارم من نمي‌خواهم اين مزرعه را از دست بدهم، چون مادرت هميشه زمان کاشت محصول را دوست داشت. من براي کار مزرعه خيلي پير شده ام. اگر تو اينجا بودي تمام مشکلات من حل مي‌شد من مي‌دانم که اگر تو اينجا بودي مزرعه را براي من شخم مي‌زدي

دوستدار تو پدر." سپس پيرمرد اين تلگراف را از طرف پسرش دريافت کرد:

"پدر, به خاطر خدا مزرعه را شخم نزن , من آنجا اسلحه پنهان کرده ام."

فردا ساعت 4 صبح ، 12 نفر از مأموران FBI و افسران پليس محلي به مزرعه رفتند , و تمام خاک مزرعه را جستجو کردند ولي اسلحه‌اي پيدا نکردند. پيرمرد نامه ديگري به پسرش نوشت و به او گفت که چه اتفاقي افتاده و مي‌خواهد چه کند ؟ پسرش پاسخ داد : پدر برو و سيب زميني‌هايت را بکار، الان مزرعه کاملا شخم خورده است. اين بهترين کاري بود که از اينجا مي‌توانستم برايت انجام بدهم...! هيچ مانعي در دنيا وجود ندارد . اگر شما از اعماق قلبتان تصميم به انجام کاري بگيريد مي‌توانيد آن را انجام بدهيد.

تنها مانع ذهن است ، نه شما و يا موقعيت زماني و مکاني شما. فقط کافي است تصميم بگيريد به اهدافتان برسيد و ذهنتان را از محدوديتها خالي کنيد.

استن لی، خالق برخی از مهم‌ترین شخصیت‌های ابرقهرمان دنیای مارول ساعاتی پیش در لس آنجلس آمریکا درگذشت.

به گزارش هالیوود ریپورتر، استن‌لی مارتین لیبر یا به اختصار استن لی، نویسنده، ویراستار و ناشر مجله‌های کمیک مارول، بازیگر، تهیه‌کننده و مجری آمریکایی ساعاتی پیش در لس آنجلس آمریکا درگذشت.

لی خالق مجموعه‌ای از مهم‌ترین و شناخته شده‌ترین کاراکترهای ابرقهرمان است که دهه‌ها دنیای کتاب های کمیک و در سال های اخیر نبض سینمای جهان را در اختیار داشته اند. از معروف ترین شخصیت های که مستقیما یا با کمک ذهن خلاق او جان یافته اند می توان به مرد عنکبوتی، هالک، ثور، مرد آهنی، مردان ایکس، پلنگ سیاه و چهار شگفت‌انگیز اشاره کرد.

استن لی کار حرفه ای خود را از سال ۱۹۳۹ به عنوان دستیار در مجله کمیک «تایملی» آغاز کرد؛ نشریه ای که سال ها بعد در اوایل دهه ۶۰ به «مارول» تغییر نام داد. او در طول این سال ها به سردبیری و ریاست این مجموعه رسید و به همراهی بزرگان دیگری چون جک کربی، استیو دیتکو و لری لیبر برخی از مهم‌ترین ابرقهرمانان دنیای کمیک را خلق کرد. این شخصیت ها بعدها با ورود مارول به دنیای سینما و خلق «دنیای سینمایی مارول» تا فراسوی مرزها پیش رفتند و به یکی از پول‌سازترین ژانرهای صنعت سینما بدل شدند.

استن لی در هنگام مرگ ۹۵ سال سن داشت.

سخنگوي سازمان ثبت احوال با اشاره به فعاليت کميته مشورتي "نام" در سازمان ثبت‌احوال براي بررسي نام‌هاي ايراني،به برخي از نام‌هاي نامتعارف که در سال 95 تغيير يافته است اشاره کرد.

سيف‌ا... ابوترابي در اين باره اظهار کرد: براساس ماده 20 قانون ثبت‌احوال اختيار انتخاب نام فرزندان برعهده اعلام کننده آن گذاشته شده است که براساس قانون پدر، جد پدري، مادر در صورت غياب پدر، وصي يا قيم يا امين يا اشخاصي که براساس قانون عهده‌دار نگه‌داري طفل‌اند و يا متصدي و نماينده مرکزي که طفل به آن سپرده مي‌شود، مي‌توانند براي کودک نام انتخاب کنند.

وي ضمن اشاره به اينکه براساس ماده 20 قانون ثبت‌احوال صاحب نامي‌که شناسنامه ندارد هم مي‌تواند بعد از 18 سالگي شناسنامه بگيرد و نام خود را تغيير دهد، گفت: همچنين اگر ازدواج شرعي و غيرثبتي باشد يعني ازدواج ثبت نشده باشد پدر و مادر مي‌توانند باهم مراجعه و نام فرزندشان را انتخاب کنند.

سخنگوي سازمان ثبت‌احوال افزود: در سازمان ثبت احوال کميته مشورتي "نام" وجود دارد. اين کميته شامل استادان دانشگاه و مشاوران زبان‌هاي رايج در کشور و تعدادي از اعضاي فرهنگستان زبان وادبيات فارسي هستند که نام‌هاي ايراني را بررسي مي‌کنند تا نام‌هاي بيگانه وارد فرهنگ نشود.

ابوترابي در ادامه همچنين به تعدادي از اسامي‌نامتعارف ايراني که در سال 95 تغيير کرده و در حال حاضر نيز به اين اسامي‌شناسنامه داده نمي‌شود اشاره کرد و گفت: برخي از اين نام‌ها در تعارض با ارزش‌ها و اعتقادات اسلامي‌يا ملي بوده يا نام‌هاي مرکب نامناسب يا مهجور است که عرفا يک نام محسوب نمي‌شود، برخي ديگر از اين اسامي‌نامتعارف نيز واژه يا واژه‌هايي که مقام يا منصب يا ميزان تحصيلات کسي را نشان مي‌دهد بوده و تعدادي اسامي‌نيز لقب يا صفت که معمولا به نام کسي اضافه مي‌کنند يا به جاي نام او به کار مي‌برند، بوده است. همچنين برخي نام‌هاي استفاده شده فاقد ويژگي‌هاي نام و معناي مناسب وبرخي ديگر نيز معرف صفات مذموم و مغاير با ارزش‌هاي انساني و منزلت اجتماعي است و برخي اسامي‌نيز تغيير يافته و ترکيبي با نام مبارک علي و برخي ديگر نيز دلالت بر خوشحالي والدين از پسرزايي يا آرزوي ماندگاري فرزند و... است.

  • برخي از اسامي‌نامتعارفي که در سال 95 تغيير يافته است به شرح زير است:

کلوخ رضا، علي ميت، گرزعلي، علي محمد مشهور به سرتيپ، فاطمه مشهور به تلي (زن)، علي معروف به آقا (مرد)،سرتيپ (مرد)، ماما(زن)، سردار(زن)،لقب حاجيه (زن)، حاجي بابا (مرد)، ام القافيه (زن)،نيل، دجله، مکه، مصري، گيلان، کعبه، سوريه، خراسان، تهران، بغداد خانم، انگليس، آمريکا، شش پر، گل غوزه، گرده، گردگل، ککليگ، کيسه گل، صدگل، صدتوماني، روزه گل، پنبه، گل گل، هزار گل، گل انار، نعناع، نارنگي، مشجر، ليمو، کلپوره، گيلاس ،گلباغي،دگمه، سماور، ساعت، دفتر، خانه، خاص طلا، چيني، چلواري، اسکناس، سرانداز، مخمل، متاع، هزاري، وسيله نقره، سينما، سيمزر، سنگين طلا،وحوش، ميمونه، اردک، کساد، قرص دولت، صد گنج، شب نما، سنگين جان، سردار، زشتو، خال خاص، خاطي، اضافه، معتاد، مشنگ، مخصوص، گران، گداباجي، گدا، کفر، کفايت، کيک، نمکي، مي، قندي، پنير، خدابس، خانم بس، خاتمه، تمام گل، تمام، تابست، پري بس، گلبس، گل آخر، قيزتمام، قزتمام، قزبس، شيرين بس، دختربس، همين، همين بس، هل بس، نشد، نخواسته، نازبس، نازاده، ماه بس، صدآفرين، شانزده، سه راهي، سلاطون، زعفر، ثانيه، تومان، آبي، املاک، لالک، کبوت، کوچک، قيمت، فهرست، فاميله، عمه، عکسي، صنعت، وظيفه، ورانداز، واقعه، نگهدار، نظافت، مهره، مشروطه، مشتري، لولوپر، قيطاس، خزر، سيد الماسقلي، داخل، شاه بندر، قالب، شمشير، رکاب، موذن، قونسول، سرتيپ، داماد، چوپان، ببرعلي، گرگعلي، کبوتر، عرب شير، سيد کبوتر، توله شير، ببر، نيست در جهان، لال احمد، گدايي کن، گداخان، عاصي، صديار، سوخته رو، سوخته، نگهدار، ندرت آقا، نوزاد، نمرد، ميرقسمت، مرادحاصل، لازم، بمان علي، ببرعلي، آبعلي، التماس علي، ازبرعلي، ارجعلي، ربعلي، راه علي، دادعلي، حکمعلي، توپوزعلي، پيرعلي، پنجعلي، بهارعلي، رکاب علي، غيرتعلي، غنجعلي، عيانعلي، عوضعلي، علي ملا، علي جمعه، علي ناز، گرگعلي، کوچکعلي، قندعلي، قسمت علي، فغانعلي، عيدقلي، شنبه، شهريور، خوش ساعت، نام خدا، قسم، شکار، زيدان، بال آقا، الف، مزار، مرادکلوخ، مراتب، محيط، قمصور