گلايه و شکايت مردم از قيمت بالا و کيفيت بعضاً نازل خودروهاي توليد داخل چيز تازهاي نيست. سالهاست مردم و کارشناسان و حتي دولت به فعاليت خودروسازان بزرگ به اين نحو که هست، معترضند و ميگويند اين صنعت در سايه انحصاري که دارد، فقط به مونتاژکاري مشغول است و هر محصولي را که بخواهد با هر قيمت و کيفيتي، با عمل کردن ناقص به قراردادها و تأخيرهاي طولاني به مردم واگذار ميکند. سيدعلي دوستي موسوي در ادامه يادداشت خود در روزنامه «اطلاعات» نوشت: نقصهاي جدي در خدمات پس از فروش و گارانتي، تأمين قطعات، پاسخگويي به مشتري؛ مصرف سوخت زياد و سرانجام بهبود کيفي و ايمن محصولات و استاندارد نبودن آن با وجود تلاشها و مهلتهاي تمديد شده متعدد سازمان ملي استاندارد، از ديگر معايب جدي خودروسازان محسوب ميشود. با اين حال خودروسازان به لطف دستهاي پشتپرده و نامرئي که از آنها حمايت ميکنند، هميشه از مهلکه انتقاد و اصلاح گريخته و راه خود را رفتهاند. اينکه اين دستهاي نامرئي حاميخودروسازان کيستند و در کجايند، سؤالي بيپاسخ است که دستکم مردم پاسخ آنرا نميدانند. اين دستها آنقدر قدرت دارند که خودروسازان از کمترين پاسخگويي به بديهيترين ايرادها مصون باشند. به عنوان مثال اين پرسش بيپاسخ مانده که چرا در حالي که خودروسازان مبالغ هنگفتي به قطعهسازان بدهکارند و به علت وجود تحريمها و کاهش توليد قطعه يا واردات آن، برخي خودروها با تأخير بسيار به مردم تحويل ميشود، ثبتنام جديد و ايجاد تعهد تازه صورت ميگيرد؟ کجاي دنيا ديده شده که صنعتي که در تأمين مواد اوليهاش مشکل دارد، تعهد جديد ايجاد کند؟ آيا کسي از مقامات مسئول اين سؤال بديهي را از خودروسازان پرسيده و پاسخي دريافت کرده است؟ پاسخ قطعاً منفي است. يا در مورد جالب ديگر، چند روز پيش سعيد مؤتمني، رئيس اتحاديه فروشندگان خودرو در گفتگو با خبرگزاري صدا و سيما اعلام کرد که نميداند در حالي که خودروسازان قادر به تحويل خودرو به ثبتنام کنندگان قبلي و ايفاي تعهداتشان نيستند، از کدام کانال، خودروهاي صفر به صورت کارتکسي و پلاک نشده به قيمت روز به بازار ميآيد؟ قطعاً خودرو کارتکسي، خودرويي نيست که در اختيار اشخاص باشد بلکه خودروهاي صفر در اختيار افراد يا بنگاهها پلاک شده است. خودرو کارتکسي فقط در اختيار کارخانه است که پس از تحويل شدن به خريدار، تازه پلاک ميشود. لذا روشن است که خود کارخانههاي خودروساز با چند واسطه و با دور زدن قيمتهاي مصوب، بهجاي تحويل محصولات به قيمت متعهد شده به ثبتنام کننده، آنرا به قيمت روز به بازار ميفرستند و ميفروشند. آنگاه در پاسخ به اعتراض مردم در تأخير به ايفاي تعهدات، مثنوي هفتاد من مشکلات، از تحريمها و کمبود قطعه و نبود ارز نيمايي و کم لطفي گمرک و مشکلات قطعهسازان و غيره و غيره را ميسرايند. جالب است که به گفته رئيس اتحاديه نمايشگاهداران خودرو، کسي نميداند کانالهايي که خودروهاي کارتکسي را از روي خط توليد مستقيماً به بازار ميآورند چه کساني هستند، اما آنچه روشناست اينکه مهارت و البته کاسبي خوبي دارند بهجاي آنهم خودروسازان مدام از افزايش نيافتن قيمت رسميخودرو گلايه کرده و خود را رو به ورشکست شدن توصيف ميکنند.