نخستين جلسه شوراي فقهي برگزار شد

نخستين جلسه شوراي فقهي بانک مرکزي به رياست همتي، رييس کل اين بانک تشکيل شد. به نقل از روابط عمومي‌بانک مرکزي، اين شورا با هدف اطمينان از اجراي صحيح عمليات بانکي بدون ربا در نظام بانکي کشور و اظهارنظر نسبت به رويه‌هاي ابزار رايج شيوه‌هاي عملياتي، دستورالعمل‌ها و چارچوب قرارداد‌ها و نحوه اجراي آن‌ها از منظر انطباق با موازين فقه اسلامي‌تشکيل شده است. اين شورا مرکب از پنج نفر فقيه است که با پيشنهاد رييس کل بانک مرکزي و تاييد فق‌هاي شوراي نگهبان منصوب مي‌شوند. همچنين يک نماينده مجلس، يک اقتصاددان، يک حقوقدان و يک نفر از مديران عامل به انتخاب وزير امور اقتصادي و دارايي عضو اين شورا هستند.


نبايد از طيب‌نيا انتطار معجزه داشت

استاد اقتصاد دانشگاه تهران اظهار داشت: طيب‌نيا با نظرات خود در شوراي پول و اعتبار مي‌تواند تعامل بين بانک مرکزي و وزارت اقتصاد را افزايش دهند تا سياست‌هاي پولي و مالي با يکديگر هماهنگ باشند.

آلبرت بغزيان در گفت‌وگو با ايلنا در مورد عضويب علي طيب‌نيا وزير اقتصاد پيشين در شوراي پول و اعتبار گفت: آقاي طيب‌نيا نظرات خوبي در مورد مبازره با تورم دارند اما بايد توجه داشت که در اين شرايط نبايد انتظار معجزه داشت، ايشان با نظرات خود در شوراي پول و اعتبار مي‌تواند تعامل بين بانک مرکزي و وزارت اقتصاد را افزايش دهند تا سياست‌هاي پولي و مالي با يکديگر هماهنگ باشند.


دستمزد‌ها چقدر بايد افزيش يابد؟

عضو کميسيون اقتصادي مجلس ميزان افزايش حقوق کارگران و کارمندان در سال آينده را اعلام کرد. عامر کعبي، عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي، در گفت‌وگو با تسنيم با اشاره به تورم بيش از 40 درصدي اقلام و کالاهاي اساسي طي ماه‌هاي اخير، گفت: با افزايش و نوسانات بازار ارز طي ماه‌هاي اخير، قدرت خريد کارمندان، کارگران و اقشار ضعيف جامعه کاهش يافته است. وي با انتقاد از سياست‌هاي حمايتي دولت از اقشار ضعيف و کم‌درآمد، اظهار داشت: سياست‌‌هاي حمايتي دولت از حقوق‌بگيران بايد تا حدي باشد که بتوان افزايش قيمت‌ها و نيز تورم موجود در اقلام اساسي و مورد نياز مردم را جبران کرد.

عدالت مالياتي در کشور وجود ندارد

عضو کميسيون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس مي‌گويد يکي از مشکلات کشور در تامين درآمدها نبود عدالت مالياتي است چرا که فردي که ميلياردها تومان درآمد دارد به راحتي از زير بار پرداخت ماليات شانه خالي مي‌کند.

عبدالرضا مصري در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به درآمدهاي مالياتي کشور، بيان داشت: موضوع اين است که آيا بايد براي هزينه تراشي‌ها و افزايش هزينه‌هاي کشور از محل درآمد نفت و ماليات، بودجه تعريف کرد؟ يعني هر چه ميخواهيم براي کشور هزينه ايجاد کنيم وبگويم بايد بودجه اين هزينه به هر طريقي تامين شود.

هزينه تراشي باعث دست درازي به جيب مردم مي‌شود

عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: بنابراين راه کاهش هزينه‌ها، قناعت کرد، اگر بخواهيم بي حد و حصر خرج کنيم و هزينه تراشي داشته باشيم طبيعي است که در دخل و خرج به مشکل مي‌خوريم بنابراين مجبور مي‌شويم به اسم ماليات به جيب مردم دست اندازي کنيم يا از سرمايه ملت يا همان نفت برداشت‌هاي بيشتري داشته باشيم.

عدم ارائه ارز صادراتي به نيما پيگيري مي‌شود

سخنگوي کميسيون قضايي و حقوقي، مجلس شوراي اسلامي‌گفت:قوه قضائيه بايد با شرکت‌هاي صادراتي که از ارائه ارز به سامانه نيما خودداري مي‌کنند، برخورد جدي کند. به نقل از خبرگزاري خانه ملت حسن نوروزي درباره وضعيت ارائه ارز به سامانه نيما، گفت:اينکه همچنان برخي از شرکت‌هاي صادراتي از ارائه ارز حاصل از صادرات به سامانه نيما خودداري مي‌کنند، غيرقابل قبول است. سخنگوي کميسيون قضايي و حقوقي مجلس شوراي اسلامي‌ادامه داد:قضاتي که از سوي رئيس قوه قضائيه براي مبارزه با مفاسد اقتصادي تعيين شده‌اند بايد روي مسائل مربوط به عدم ارائه ارز شرکت‌هاي دولتي،شبه دولتي و خصولتي به سامانه نيما تمرکز کنند و اجازه ندهند فضاي اقتصادي کشور با کارشکني برخي از شرکت‌ها با التهاب روبرو شود. نماينده مردم بهارستان و رباط کريم درمجلس شوراي اسلامي، افزود:بايد پذيرفت شرکت‌هاي صادراتي از حمايت‌هاي کشور برخوردارند، فارغ از کمک‌هاي دولتي، بخشي از هزينه‌هاي مربوط به شرکت‌هاي صادراتي، بر اساس ريال است بنابراين اينکه بخواهند دلار را در بازار آزاد بفرشند، غيرقابل قبول است.

تامين منابع بودجه سال ۹۸ سخت تر خواهد بود

عضو هيات رئيسه مجلس مي‌گويد با توجه به شرايط اقتصادي کشور بايد از تامين منابع براي بودجه سال ۹۸ اطمينان حاصل کرد چرا که اين کار سخت تر خواهد بود. علي اصغر يوسف نژاد با تاکيد بر اينکه بودجه سال ۹۸ بايد متفاوت از بودجه سنوات گذشته باشد ادامه داد: با توجه به تغييرات متعددي که در فضاي اقتصادي کشور رخ داده است بايد در بودجه سال 98 از تامين منايع اطمينان حاصل شود، اين امر به نسبت سال‌هاي گذشته سخت ترخواهد بود. عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي‌عنوان کرد: در بودجه سال 97 تصميم گرفتيم که ۱۱۱ هزار ميليارد تومان از ماليات درآمد داشته باشيم و ١٠۵ ميليارد تومان نيز از فروش نفت درآمد کسب کنيم، اين سوال وجود دارد که آيا با تغيير شرايط اقتصادي کشور توانستيم به اين منابع درآمدي در سال 97 دست پيدا کنيم تا بر اساس آن براي فعاليت‌هاي اقتصادي سال آينده برنامه ريزي کنيم؟

نماينده مردم ساري در مجلس دهم شوراي اسلامي‌با تاکيد بر اينکه متناسب با عملکرد دولت در اجراي بودجه سنوات 95، 96 و 97 بودجه سال 98 تدوين مي‌شود، ادامه داد: با توجه به اعمال تحريم‌هاي نفتي، فروش نفت و درآمد نفتي کشور با سختي انجام مي‌شود، بايد برآورد شود اعداد و ارقامي‌که براي درآمد نفتي در نظر گرفته مي‌شود قابل تحقق است يا خير.

اظهارات ظريف دخالت در امور وزارت اقتصاد ست

عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌با انتقاد از عملکرد وزارت خارجه در ۵ سال گذشته،گفت:وزارت امور خارجه نبايد در موضوعات تخصصي مربوط به وزارت اقتصاد دخالت کند. به گزارش تجارت محمد حسن نژاد در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري خانه ملت، درباره اظهارات وزير خارجه در زمينه پولشويي گفت: در شرايط فعلي مسئولان وزارت امور خارجه آمريکا با سفر به کشور‌هاي مختلف تلاش مي‌کنند که ايران را به عنوان حامي‌تروريسم معرفي کنند و کشورها را با خود در مقابله با ايران همراه کنند اما وزارت امور خارجه ايران به جاي خنثي کردن توطئه‌هاي دشمنان اعلام مي‌کند که در ايران، پولشويي وجود دارد. عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌ادامه داد:رفتار اخير وزارت امور خارجه قابل قبول نيست و درباره FATFو CFT بايد بانک مرکزي و وزارت اقتصاد اظهارنظر انجام دهند و نبايد وزارت خارجه به اين موضوع تخصصي ورود کند و در کار وزارت اقتصاد دخالت کند اين رفتار وزارت امور خارجه جاي سوال دارد.

مقابله با فرار مالياتي کاهش اتکا به درآمد نفتي است

عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي‌مي‌گويد براي کاهش اتکا به درآمد نفتي بايد با فرار مالياتي مقابله کرد. مهرداد بائوج لاهوتي با اشاره به تاثير درآمد مالياتي بر شرايط اقتصادي کشور، اظهار داشت: درآمد مالياتي از منابع مهم و تاثيرگذار در کسب درآمد است، دولت در سال‌هاي اخير با فرهنگ سازي توانسته ميزان درآمد مالياتي را افزايش دهد به نحوي که طبق اعلام اعداد و ارقام تا کنون سهم ماليات در درآمد کشور از 7 درصد به 10 درصد رسيده است. عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکيد کرد: با اين حساب دولت در مقابله با فرار مالياتي موفق تر از گذشته عمل کرده است و مي‌تواند با ادامه اين مسير سال آينده از ميزان وابستگي به درآمد نفتي بکاهد. نماينده مردم لنگرود در مجلس دهم شوراي اسلامي‌با بيان اينکه دو منبع مالي مهم براي اخذ درآمد وجود دارد، بيان داشت: درآمد مالياتي و فروش نفت دو منبع مالي دولت محسوب مي‌شود که انتظار مي‌رود دولت در اين دو موضوع عملکرد مثبتي ارائه کند.

تمرکزگرايي، سبب گسترش فساد مي‌شود

کارشناسان اقتصادي مي‌گويند: اقتصاد کشور بر اساس تمرکز در تصميم‌گيري و اجرا سازماندهي شده و اجازه دخالت نهادهاي خصوصي را نمي‌دهد؛ بنابراين شاهد آسيب‌هاي جدي همچون فساد در کشور خواهيم بود. ابوذر نديمي، کارشناس اقتصادي درباره تمرکز زدايي به ايرنا گفت: حکومت براي نگهداشت خود نيازمند عوامل متعددي است؛ نخست اينکه دولت کوچکتر شود تا خرج کمتري داشته باشد. وي افزود: نبايد قدرت در مرکز متمرکز شود زيرا هم دهها آسيب دارد و هم امکان بروز فساد را بيشتر مي‌کند. اين نماينده ادوار مجلس افزود: با تمرکز قدرت، بي عدالتي افزايش مي‌يابد و روابط افراد تعيين کننده امور مي‌شوند. وي تاکيد کرد: بايد ترکيب شوراي برنامه ريزي هر استان و شهرستان را اصلاح و از افراد متخصص در اين شوراها استفاده کنيم ضمن آنکه بايد متناسب با نوع تخصص، رأي بدهند و از حداقل قدرت رأي در موضوعاتي که به آنها مربوط نيست، محروم شوند. نديمي‌درباره فوايد تخصصي شدن تصميم‌ها، گفت: در اين صورت تصميم‌هاي بهينه اتخاذ مي‌شود زيرا ضرورت‌ها و نيازها شناخته مي‌شود.

اين کارشناس اقتصادي يادآور شد: با تفويض اختيارات به نهادهاي محلي، اعتماد و روابط بين حاکم و مردم قوي مي‌شود و مديران نسبت به کار احساس مسئوليت بيشتري مي‌کنند. وي تاکيد کرد: در شرايط کنوني، کشور نيازمند واگذاري مسئوليت‌ها و اصلاح روش‌ها در استان‌ها و شهرستان‌هاست. البته بايد اين کار ضابطه مند و با تعريف حيطه اختيارات ملي و استاني انجام شود. «حسن خوش پور»، کارشناس اقتصادي نيز درباره بند 31 تدابير الگوي پايه اسلامي‌ايراني پيشرفت گفت: مديريت کلان اقتصادي کشور بر اساس تمرکز در تصميم‌گيري و اجرا سازماندهي شده است و اجازه دخالت نهادهاي خصوصي و محلي را نمي‌دهد. وي افزود: تمرکز هم در زمينه طبقه بندي بخش‌هاي اقتصادي، تعاوني و دولتي و هم از لحاظ طبقه بندي جغرافيايي وجود دارد و بخش دولتي اجازه عرض اندام، تصميم سازي و تصميم‌گيري و مديريت اقتصادي را به بخش خصوصي نمي‌دهد.

بررسی تجارت از تحلیل‌های داخلی و خارجی نشان‌ می‌دهد؛

گروه اقتصاد کلان: مقامات و تحليل‌گران بر اين باورند که ايران به لطف افزايش قيمت‌هاي نفت و فاصله افتادن بين آمريکا و قدرت‌هاي جهاني، خواهد توانست از طوفان تحريم‌هاي جديد آمريکا عبور کند.

به گزارش مهر به نقل از اينديپندنت آنلاين، مقامات و تحليل‌گران بر اين باورند که ايران به لطف افزايش قيمت‌هاي نفت و فاصله افتادن بين آمريکا و قدرت‌هاي جهاني، خواهد توانست از طوفان تحريم‌هاي جديد آمريکا عبور کند. اقتصاد ايران در اين راه از رشد منفي رنج خواهد برد اما سقوط نخواهد کرد.

يک ديپلمات اروپايي که درخواست کرد نامي‌از او برده نشود گفت: وضعيت ايران خيلي نسبت به قبل از ۲۰۱۶ بهتر است و علت آن بالا بودن قيمت‌هاي نفت و اين حقيقت است که آمريکا اين‌بار در جهان منزوي شده است.

ايران در سال ۲۰۱۶ پس از سال‌ها تحريم توسط آمريکا، با قدرت‌هاي جهاني به توافقي براي محدود کردن برنامه هسته‌اي بحث‌برانگيز خود دست يافت، اما ترامپ در ماه مي‌امسال به بهانه اين‌که اين توافق به نفع ايران است، آمريکا را از آن خارج کرد و تحريم‌هاي جديدي را عليه ايران وضع کرد که بدترين آنها عليه بخش بانکي و انرژي اين کشور، از ۵ نوامبر اجرايي شده‌اند.اما اين بار ديگر مواضع همه قدرت‌هاي جهاني که با اتحاد خود ايران را به پاي ميز مذاکره کشاندند، با هم يکسان نيست. ترامپ از ابتداي رياست‌جمهوري خود با متحدين آمريکا بر سر تمام مسائل، از تجارت گرفته تا امنيت جمعي، اختلاف داشته است.

ساير امضاکنندگان توافق هسته‌اي، آلمان، فرانسه، انگليس، اتحاديه اروپا، روسيه و چين، خروج آمريکا از توافق را محکوم کرده‌اند. اتحاديه اروپا در حال آماده‌سازي مکانيزمي‌براي پرداخت به ازاي نفت و صادرات ايران، بدون دلار آمريکا، است.

ديپلمات دوم اروپايي گفت: اين دور سخت خواهد بود اما به عوامل گوناگوني، اقتصاد ايران خواهد توانست از آن عبور کند. از جمله اين عوامل اين است که روسيه خود تحت تحريم‌هاي آمريکا و اروپا قرار دارد، عربستان سعودي با مشکلات مالي و سياسي خود روبروست و آمريکا درگير جنگ تجاري با چين مي‌باشد.

عدم اتحاد قدرت‌هاي بزرگ و اقدام اتحاديه اروپا براي دور زدن رژيم تحريم‌هاي آمريکا، ايران را از لحاظ روحي و رواني تقويت کرده است. اما باعث نشده است که شرکت‌هاي خارجي، از بخش نفتي گرفته تا تجارت مسکن و کشتي‌راني، از ترس جريمه شدن توسط آمريکا، از ايران خارج نشوند.

يک تحليل‌گر فيتچ سولوشنز مي‌گويد: درحالي‌که اين تحريم‌ها احتمالا باعث به وجود آمدن رشد اقتصادي منفي در سال آينده مي‌شوند، با توجه به اين که همچنان مقدار قابل‌توجهي از صادرات نفت ايران ادامه خواهد يافت، اقتصاد سقوط نخواهد کرد.

آندرين اسکجلند گفت: به احتمال زياد تهران شاهد اين خواهد بود که بخش قابل‌توجهي از درآمدهاي تجارت خارجي ايران حفظ مي‌شود. اين به تهران کمک مي‌کند به سوبسيددهي به واردات کالاهاي اساسي منتخب خود ادامه دهد و با پايين نگاه داشتن بهاي آنها تورم را کنترل کند. با اميد به کاهش دادن تاثيرات منفي اقتصادي اوليه تحريم‌ها، مقامات ايران اشاره کرده‌اند که ممکن است نفت را با تخفيف به فروش برسانند.

يک مقام تجارت بين‌المللي ايران مي‌گويد: درآمدهاي نفتي کاهش خواهند يافت اما با اين وجود براي اداره کشور کافي خواهند بود. اگر ما نفت خود را ۱ دلار زير قيمت بازارهاي جهاني بفروشيم، ده‌ها خريدار پيدا خواهيم کرد.

اما صندوق بين‌المللي پول اعلام کرد که اقتصاد ايران با کاهش درآمدهاي نفتي، امسال ۱.۵ درصد آب مي‌رود و در سال آينده هم رشد منفي ۳.۶ درصدي خواهد داشت. بانک جهاني هم پيش‌بيني کرد تورم ايران در بازه ۲۰۱۹-۲۰۱۸ از ۹.۶ درصد در بازه ۲۰۱۸-۲۰۱۷ به ۲۳.۸ درصد جهش کند و در بازه ۲۰۲۰-۲۰۱۹ به ۳۱.۲ درصد برسد.

اما مقامات ايران مبارز هستند و مي‌گويند اقدام ترامپ براي خروج از توافق هسته‌اي او را منزوي کرده است. حالا ترامپ هم مجبور شده است براي جلوگيري از بالا رفتن قيمت نفت، ۸ کشور واردکنندده اصلي نفت از ايران را از تحريم‌هاي خود معاف کند. اين کشورها بيش از ۸۰ درصد نفت ايران را وارد مي‌کنند و فعلا ۱۸۰ روز از تحريم‌ها معاف خواهند بود. با همه اين‌ها بايد گفت که ايراني‌ها در مواجهه با تحريم‌هاي بين‌المللي قبلي مقاومت و سرسختي بالايي از خود نشان دادند. هرچند مردم در سختي خواهند بود اما چرخ اقتصاد با توسل به تبادلات تهاتري و استفاده از ارزهاي بين‌المللي غير دلاري، خواهد چرخيد.

  • بي تاثيري تحريم‌ها

در اين راستا محمد حسن‌نژاد، عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي، پيش از اين در گفت‌وگو با تسنيم با اشاره به اِعمال دور جديدي از تحريم‌هاي آمريکا عليه ملت ايران،گفت: به‌ طور قطع تحريم‌هاي آمريکا تأثيري بر عزم و اراده ملت ايران نخواهد گذاشت. وي در تشريح برخي ظرفيت‌هاي موجود در کشور براي مقابله با تحريم‌هاي آمريکا، اظهار داشت: اتکا به سياست‌هاي کلي اقتصاد مقاومتي و نيز ظرفيت‌هاي خدادادي کشور از جمله امکانات دريايي و نيز ظرفيت‌‌‌هاي بالقوه در توليد انواع محصولات کشور را از بيگانه بي‌نياز کرده که بايد به اين ظرفيت‌ها توجه شود.

عضو کميسيون اقتصادي مجلس با تأکيد بر اينکه تحريم‌هاي نفتي آمريکا عليه ايران، جديد نيست، افزود: با گذشت 40 سال از پيروزي انقلاب اسلامي، آمريکا همواره اقدامات و تحريم‌هاي خصمانه‌اي عليه ملت ايران اتخاذ کرده، اما عزم مردم ايران در مقابله با تحريم‌ها آنها را قدري بي‌تأثير کرده است.

حسن‌نژاد، يکي از راه‌هاي مقابله با تحريم‌ها را توجه به ظرفيت‌هاي دروني نظام و تقويت پايه پولي کشور دانست و گفت: بايد فرهنگ استفاده از توليدات‌داخلي از سوي دولت و مراجع تصميم‌گير در بين آحاد مردم نهادينه شود، در اين صورت مي‌توان کشور را از توليدات بيگانه بي نياز کرد.

عضو کميسيون اقتصادي مجلس در پايان خاطرنشان کرد: دولت بايد واقعيات اقتصاد کشور را براي شرايط تحريم آمريکا تشريح کند، بالاخره محدوديت‌‌هايي ايجاد مي‌شود، اما اين اطمينان را به مردم مي‌دهيم که با هماهنگي‌هاي ايجاد شده بين قواي سه‌گانه، به لطف خدا از تحريم‌ها عبور خواهيم کرد.

همچنين نماينده مردم قزوين در مجلس مهمترين راه عبور از تحريم‌ها را انسجام داخلي دانسته و در اين باره به ايرنا گفته است: آمريکايي‌ها براي موضوع تحريم‌ها تلاش زيادي کردند اما با همراهي نکردن جامعه جهاني، انتظاري که از اثرگذاري تحريم‌ها داشتند، برآورده نشد.

حميده زرآبادي مي‌افزايد: از طرفي آمريکا تحت فشار کشورهايي چون، هند، کره و چند کشور ديگر مجبور شد معافيت‌هايي را براي آن کشورها در نظر بگيرد. تحريم‌هاي آمريکا تجميع تحريم‌هاي قبلي است و تقريبا طي ماه‌هاي گذشته اگر قرار بود اثري بگذارد، گذاشته است.

وي خاطرنشان مي‌کند: ايران بايد شرايطي را براي تقويت بنيه‌هاي اقتصادي و زيرساخت‌هاي صنعتي خود ايجاد کند و به نتايج ملموسي برسد. زرآبادي تصريح مي‌کند: همه نهادها و سازمان‌هاي داخلي به طور کلي بايد در اتخاذ تصميمات کلان، يکصدا و يک راي شوند و در ادامه درخصوص کيفيت و کميت روابط خارجي نيز تصميم‌گيري کنند.

اين نماينده مجلس همچنين خاطرنشان کرد: من بيشتر از اينکه مشکلات اقتصادي را ناشي از تحريم‌ها بدانم ريشه آن را در عدم انسجام داخلي مي‌بينم.

اين نماينده مجلس اضافه کرد: ما زماني مي‌توانيم از ظرفيت‌هاي بين المللي و ديپلماسي عمومي‌استفاده کنيم که يکصدا باشيم و نظري واحد در خصوص کيفيت و کميت روابط بين المللي داشته باشيم.

زرآبادي افزود: درخصوص معافيت‌هايي که آمريکا در مورد 8 کشور در نظر گرفته بايد گفت که فرصت خوبي است و بايد از آن استفاده کرد، ولي مجدد تاکيد مي‌کنم بايد راه‌هاي برون رفت از تحريم‌ها و مشکلات اقتصادي را در داخل و انسجام همه نيروها ببينيم.

تاثير اندک تحريم‌ها در بازار سرمايه نشان داد؛

خيال بازار سرمايه از تحريم‌ها با مشخص شدن تاثير اندک آنها راحت شده، اما بورس براي آغاز موج جديد صعودي، چشم انتظار شفاف سازي عملکرد شرکت‌ها و انتشار صورت‌هاي مالي جديد از جمله گزارش‌هاي 9 ماهه است. به گزارش ايرنا، بازار بورس پس از رشدي سريع و بي سابقه و رسيدن به مرز کانال 200 هزار واحدي، اکنون در مرحله اصلاح به سر مي‌برد به طوري که از مهرماه امسال در محدوده کانال 170 تا 190 هزار واحدي در نوسان بوده است. تاکنون نگراني‌ها و دغدغه‌هايي مانند آغاز تحريم‌هاي ظالمانه آمريکا عليه ملت ايران و تعيين تکليف نرخ ارز سبب احتياط فعالان بازار سرمايه شده بود، اما به تدريج با مشخص شدن تاثير اندک تحريم‌ها، از اين نگراني‌ها کاسته شده است. با وجود برطرف شدن نگراني‌هاي مربوط به توقف صادرات نفت و نيز تثبيت نرخ ريال در مقابل ارزهاي خارجي، هنوز ابهام‌هايي درباره ميزان سودآوري شرکت‌هاي بورسي وجود دارد که اين موضوع نيز سبب احتياط و محافظه کاري فعالان بازار سرمايه شده است. به نظر کارشناسان، در صورت انتشار صورت‌هاي مالي جديد و مشخص شدن عملکرد شرکت‌ها در گزارش‌هاي 9 ماهه - که در ديماه منتشر مي‌شود- مسير حرکت شاخص بورس مشخص خواهد شد که مي‌تواند به رشد بيشتر و يا افت منجر شود.

  • تاثير اندک تحريم‌ها بر بازار سرمايه

«حسن اميري» کارشناس بازار سرمايه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي ايرنا درباره وضعيت بازار سرمايه گفت: يکي از ريسک‌ها و تهديدهايي که پيش روي بازار سرمايه قرار داشت، مربوط به تحريم‌ها بود که خوشبختانه به خوبي با آن برخورد شد و تاثير آن به حداقل رسيد. وي با بيان اينکه ايران بر خلاف دوره پيشين تحريم‌ها خيلي حرفه‌اي تر با موضوع تحريم‌ها برخورد کرد، افزود: ايران ابزارهاي زيادي براي مقابله با تحريم‌ها در اختيار دارد. اين کارشناس بازار سرمايه اضافه کرد: صادرات نفت ايران بدون مشکل ادامه داشته و نقل و انتقال پول نيز جريان دارد که اين روندها سبب تاثير اندک تحريم‌ها شده است. اميري ادامه داد: خريداران عمده نفت ايران شامل چين، هند و اروپا به خريد نفت از کشورمان ادامه مي‌دهند که نشان دهنده ناکامي‌آمريکا در کاهش درآمدها و به صفر رساندن صادرات نفتي است.

  • ابهام در سودآوري شرکت‌ها

اين کارشناس بازار سرمايه به فعالان بازار سرمايه توصيه کرد: سهامداران بايد توجه داشته باشند که وضعيت سودآوري شرکت‌ها نسبت به سال گذشته تفاوت دارد. اميري افزود: در سال مالي گذشته به دليل افزايش قابل توجه بهاي ارز، سودآوري شرکت‌ها به ويژه شرکت‌هاي صادراتي افزايش زيادي يافت، اما براي سال مالي جديد نمي‌توان سودآوري بالايي را پيش‌بيني کرد زيرا رشد نرخ ارز متوقف شده است. وي ادامه داد: در سال مالي گذشته به دليل بالا رفتن نرخ ارز، درآمد شرکت‌ها افزايش و هزينه‌ها کاهش يافته بود، اما امسال بهاي تمام شده بخش توليد رشد قابل توجهي يافته است.

  • مقاومت‌ها و حمايت‌هاي پيش روي بورس

اين کارشناس بازار سرمايه گفت: به دليل اينکه سودآوري شرکت‌ها اکنون داراي ابهام است، فعالان بازار سرمايه رقم‌هاي خيلي بالايي را براي رشد شاخص، هدف گذاري نکرده‌اند. اميري با بيان اينکه شاخص بورس در محدوده 173 تا 197 هزار واحد در نوسان خواهد بود، افزود: اکنون رشد شاخص بورس با سقف مقاومتي 197 هزار واحد روبروست که در صورت شکست اين مرز و وارد شدن به کانال 200 هزار واحدي، مي‌توان رشد بيشتر و قابل توجهي را براي بورس تصور کرد.

وي به افزايش فشار فروش در بازار بورس اشاره کرد و گفت: اشخاص حقيقي و حقوقي که داراي حجم زيادي سهام بودند در هفته‌هاي اخير با هدف حفظ سود، اقدام به فروش کردند که اين موضوع فشار زيادي را به بازار تحميل کرده است. اين کارشناس بازار سرمايه با بيان اينکه پيش‌بيني مي‌شود اين روند تا پايان امسال ادامه داشته باشد، افزود: در صورت افت و سقوط بورس، کف حمايتي 173 هزار واحد بورس در پيش روي شاخص کل قرار دارد که در صورت افزايش فشار فروش و شکسته شدن اين مرز، احتمال افت بيشتر شاخص وجود دارد.

وي ادامه داد: پيش‌بيني مي‌شود در پاييز و زمستان امسال شاهد بازاري خنثي و کم عمق باشيم که چرخش سريع رو به بالا يا پايين در آن وجود نداشته باشد.

  • سهامداران در انتظار گزارش‌هاي 9 ماهه شرکت‌ها

اين کارشناس بازار سرمايه درباره انتشار گزارش‌هاي 6 ماهه شرکت‌ها نيز گفت: با توجه به تحولات اقتصادي و سياسي ماه‌هاي اخير، گزارش‌هاي 6 ماهه شرکت‌ها نمي‌تواند دقيق و واضح باشد به طوري که فعالان بازار سرمايه نمي‌توانند از طريق آنها عملکرد شرکت‌ها را به طور کامل پيش‌بيني کند. اميري اضافه کرد: بنابراين فعالان بازار سرمايه منتظر گزارش‌هاي 9 ماهه شرکت‌ها خواهند بود تا عملکرد واقعي شرکت‌ها مشخص شود. وي به نقش نفت در بازار سرمايه کشور نيز اشاره کرد و گفت: بورس ايران از نوسان قيمت نفت تاثير مي‌پذيرد به طوري که رشد بهاي نفت، سودآوري شرکت‌هاي بورسي را تقويت مي‌کند و برعکس.

اين کارشناس بازار سرمايه درباره تاثير کاهش نرخ نفت در روزهاي اخير، افزود: بهاي نفت در بازارهاي جهاني کاهش يافته است که مي‌تواند تاثير منفي بر بازار سرمايه به ويژه شرکت‌هاي پالايشي و پتروشيمي‌داشته باشد.

اميري يادآورشد: براساس گزارش‌هاي سه و 6 ماهه، شرکت‌ها توانستند محصولات خود را با قيمت مناسبي به فروش برساند اما هنوز تاثير واقعي افت قيمت‌ها بر سودآوري شرکت‌ها مشخص نشده و در گزارش 9 ماهه انعکاس خواهد يافت.

يک اقتصاددان با ابراز تاسف از رويه اتخاذ‌شده از سوي دولت‌ها طي سه‌دهه اخير، گفت: ببينيد در سه دهه اخير (دولت‌ها) چه کرده‌اند؟ چه فشاري به پايين‌ترين اقشار اجتماعي از لحاظ مادي و به والاترين اقشار جامعه از جنبه روحيه جهاد و فداکاري وارد آورده‌اند؟ ما در ايران بيش از ۳۰۰ هزار خانواده شهيد و هم‌چنين بيش از نيم ميليون خانواده جانباز داريم. به نظر مي‌رسد براي دولت مهم نيست اينها چگونه زندگي مي‌کنند. کم نيست مواردي که آنها پول خريد داروهايشان را نداشته‌اند. اين بي‌عدالتي اين را تلقين مي‌کند که دولت‌ها در ايران آن چيزي را دنبال مي‌کند که دولت ايالات متحده آمريکا خواستارش است؛ اينکه مردم ايران که صاحب الگويي جهاني براي اقتصاد و فداکاري هستند در شرايطي قرار بگيرند که نتوانند در برابر فشارها ايستادگي کنند.

به گزارش خبرنگار ايلنا، ابراهيم رزاقي افزود: شاهد هستيم که در برخي مواقع به جاي اينکه افراد متخلف را مورد محاکمه و مواخذه قرار دهند در پست‌هاي بالا منصوب مي‌کنند. اين اقدامات يک‌نوع تودهني است به کساني که منتقد اين شکل از نظام اقتصادي و بانکداري هستند. اصلا از نظر مسئولان، اين اقدامات کاملا درست هستند و از آن دفاع مي‌کنند.

رزاقي با اشاره به وضعيت معيشتي فعلي طبقه مزدبگير ايران، بيان داشت: کساني هم که درآمدهاي دو الي ۳ ميليون توماني دارند، ديگر نمي‌توانند راحت زندگي کنند. ۶۰ درصد مزد و حقوق‌بگيران ايران در خط فقر هستند. دور از ذهن نيست که ۸۰ الي ۹۰ درصد بازنشستگان کشور در شرايط کنوني، زير خط فقر قرار گرفته باشند. کساني که از خودشان خانه ندارند بيچاره هستند چراکه حداقل نصف درآمدشان را بايد بابت اجاره مسکن بدهند. به گفته رييس کميته امداد نزديک به چهل ميليون نفر زير خط فقر هستند. اين افراد بايد چه کنند؟ خودشان بايد خودشان را مداوا کنند؟

وي اظهار داشت: من فکر مي‌کنم مناطق آزاد اقتصادي در راستاي براندازي اقتصادي، وابسته‌سازي و زده کردن مردم از نظام عمل خواهند کرد. خدا نکند روزي برسد که مردم اعتمادشان از نظام سلب شود. شاهديم که رسانه‌هاي اجتماعي هم در اين موقعيت، غوغا مي‌کنند. خود رسانه‌هاي اصلاح‌طلبان و نمايندگان مجلس را ببينيد که چه مي‌گويند. هميشه در تلاشند جوري مشکلات را جلوه دهند که انگار مشکل اصلي از طرف دولت نيست. با ۱۳۰۰ ميليارد دلاري که از دوره‌هاشمي‌تاکنون به کشور واردات صورت گرفته، بين ۱۵ الي ۳۰ ميليون شغل ايجاد کرده‌اند. اگر اين تعداد شغل را با ميزان ورشکستگي‌ها و بيکاري‌ها مقايسه کنيد متوجه مي‌شويد که ميزان شغل‌هايي که از دست رفته، به مراتب بيشتر از اشتغال‌زايي صورت گرفته در طي اين سال‌هاست.

وي در خصوص جلسات شوراي عالي کار جهت بررسي تعيين مجدد دستمزد و خبر توزيع بن کارت اظهار داشت: دولت در ايران متاسفانه از کساني که بايد؛ ماليات نمي‌گيرد. در شرايط کنوني، يک‌چنين تصميماتي بايد فوري اتخاذ شوند. بايد بحث ماليات را جدي گرفته، و درآمدهاي آن را افزايش دهند. بررسي کنند که کساني که يارانه گرفته‌اند آيا همه مستحق دريافت يارانه هستند؟ اگر نيستند از آنها پس گرفته شود و يا حتي جريمه آن را دريافت کنند. اما چرا اين کار را نمي‌کنند؟ چون که اين افراد جزو طبقات بالاي جامعه و صاحب درآمدهاي بالا هستند. کساني که وام‌هاي کلان بانکي را دريافت کرده‌اند چه کساني هستند؟ کساني که نه در توليد، بلکه در فعاليت‌هاي دلالي هستند. آنها واردکننده هستند. بخشي از طبقه حاکمان اقتصادي هستند.