سرپرست سازمان صنايع کوچک منصوب شد

طي حکمي‌از سوي وزير صنعت، معدن و تجارت، محسن صالحي‌نيا به‌عنوان سرپرست سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي ايران منصوب شد. به گزارش خبرنگار ايلنا، وي دهمين مدير ارشد اين سازمان مادر تخصصي است که از سال ۱۳۸۴ با تجميع "سازمان صنايع کوچک ايران” و "شرکت شهرک‌هاي صنعتي ايران” تأسيس شده است. محسن صالحي‌نيا متولد سال ۱۳۴۱ در سبزوار و دانش‌آموخته کارشناسي ارشد مهندسي صنايع گرايش توليد صنعتي از دانشگاه علم و صنعت است. پيش از اين، صادق نجفي از آذر سال گذشته به‌عنوان معاون وزير، رئيس هيأت مديره و مديرعامل سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي ايران فعاليت داشت که به دليل اجراي قانون منع به‌کارگيري بازنشستگان، اين مسئوليت را واگذار کرد.


بازار آمريکا را براي هميشه از دست داديم

رئيس کميسيون صادرات اتاق بازرگاني تهران گفت: ما ديگر هيچ وقت نمي‌توانيم به بازار دهه 60 و 70 برگرديم چون فرصت‌ها را از دست داده‌ايم و به خاطر غيبت در بازار که مشخصا به دليل تحريم‌ها بوده ديگر قدرت انحصاري قبل را نداريم. سيد رضي حاج آقا ميري در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايلنا در خصوص آخرين وضعيت فروش و صادرات فرش دستباف و اثرگذاري تحريم‌ها بر روي آن گفت: همواره مهمترين بازار صادراتي فرش ما آمريکا بوده که در سال‌هاي بعد از انقلاب به سبب اعمال تحريم‌ها در سال‌هاي مختلف اين بازار ديگر وابستگي خود را به طور کامل به ايران از دست داده و رقباي ديگري جاي ما را پر کرده‌اند.


تعاوني‌ها در تجارت خارجي سهمي‌ندارند

معاون امور بين الملل اتاق تعاون ايران گفت: نبود نگاه برونگرا و شرکت‌هاي بازرگاني در بخش تعاوني موجب شده تعاوني‌ها سهمي‌از تجارت خارجي نداشته و صادرات آنها توسط بخش‌هاي ديگر انجام شود. «محمدعلي ضيغمي» در گفت و گو با ايرنا اظهارداشت: فعاليت تجارت خارجي بخش تعاون توسط ساير بخش‌ها انجام مي‌شود؛ در حالي که تعاوني‌ها يکي از بزرگ‌ترين توليدکنندگان و توزيع کنندگان و انبارداران هستند. وي افزود: تعاوني داراي مزيت‌هاي بسياري در مراحل مختلف توليد و توزيع هستند تا جايي که 25 درصد محصولات لبني، تخم مرغ، مرغ و گوشت توسط تعاونگران توليد مي‌شود اما هيچ گاه توليدات تعاونگران توسط همين بخش صادر نشده است.

عباس قبادي معاون بازرگاني داخلي

وزارت صمت شد

رضا رحماني ضمن تقدير از زحمات يونس سينکي در دوران تصدي بر معاونت بازرگاني داخلي طي حکمي‌عباس قبادي را به سمت «معاون بازرگاني داخلي وزارت صنعت ، معدن و تجارت »منصوب کرد.

به نقل از شاتا، وزير صنعت ، معدن و‌ تجارت در بخشي ازاين حکم ‌آورده است: با توجه به سوابق، تعهد، دانش و تجارت ارزشمند جنابعالي به موجب اين حکم به سمت معاون بازرگاني وزارت صنعت ، معدن وتجارت منصوب مي‌شويد.تا با سرلوحه قراردادن راهبرد تفکر، توکل و با تلاش مجدانه وخردورزي و اعمال تصميات شجاعانه و منصفانه با انجام مديريت جهادي وتلاش وهمتي بي شائبه وبي منت در انجام وظايف خطير و مورد انتظار از اين وزارت در تامين ‌و تدارک کالاهاي اساسي و مواد اوليه ، نظارت و تنظيم بازار، رونق کسب وکار و ساماندهي نظام صنفي و شبکه‌هاي توزيع و تقويت صنوف توليدي ، خدماتي و توزيعي وهدايت آنها به سمت فعاليت‌هاي مولد و افزايش سطح بهره وري در نظام توزيع ، توليد و توسعه اشتغال پايدار در اين حوزه با همکاري و همراهي اتاق اصناف و تشکل‌هاي وابسته اقدام نماييد.

افزايش 13 درصدي صادرات کشور

در سال جاري

مديرکل دفتر توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت گفت: در سال جاري شاهد رشد 13درصدي صادرات بوده‌ايم که به رقمي‌حدود 27 ميليارد دلار رسيده است.

به گزارش ايسنا، مسعود کمالي اردکاني با اشاره به آمار صادرات کشور در هفت ماه گذشته اظهار کرد: صادرات کشور در سال جاري تاکنون 27ميليارد دلار بوده است که شاهد رشد 13 است.

وي افزود: از 27ميليارد دلار حدود 12ميليارد دلار به صادرات محصولات پتروشيمي‌و ميعانات گازي، 3ونيم ميليارد دلار مواد معدني، دوميليارد دلار مواد اوليه کشاورزي و 10ميليارد دلار محصولات به صنعتي اختصاص يافته است.

مديرکل دفتر توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت با بيان اينکه بيشترين صادرات کشور از محصولات پتروشيمي‌است تصريح کرد: بيش از 55درصد از صادرات کشور را مواد پتروشيمي‌و مواد معدني تشکيل مي‌دهد که در دوهه گذشته سرمايه گذاري‌هاي کلاني روي آن‌ها شده است و اکنون جز درآمد‌هاي غير نفتي بشمار مي‌آيد.

حال اين روزهاي صرافي‌ها

رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي گفت: در حال حاضر نقشي که براي صرافي‌ها تعريف کردند در مبادلات اسناد واقعي ما وجود ندارد. به گزارش ايسنا، راضيه عليرضايي در پنجاه و هشتمين شوراي گفت و گوي دولت و بخش خصوصي در اتاق بازرگاني استان، با بيان اين مطلب اظهار کرد: در حال حاضر نقش صرافي‌ها در حال خلق شدن است، نقشي که بانک مرکزي براي صرافي‌ها تعريف کرده به گونه‌اي است که هر لحظه براي آن نيز آيين‌نامه خلق مي‌کند.

عبدالوهاب سهل آبادي از بي توجهي‌ها انتقاد کرد؛:

گروه صنعت، معدن و تجارت: بسيار گفته شده و شنيده‌ايم که معدن مي‌تواند جايگزين مناسبي براي نفت و خلاصي از معضل تک محصولي بودن اقتصاد کشور است. ايران کشوري است که در بخش معدن حرف‌هاي زيادي براي گفتن مي‌تواند داشته باشد اما غفلت از اين بخش اقتصادي و ثروت آفرين باعث شده تا در اين حوزه مثل بسياري از حوزه‌هاي مغفول ديگر کشور فرصت سوزي شود. از سوي ديگر مظلوميت و محروميت و هزاران گرفتاري ديگري که معدنکاران با آن دست به گريبان هستند از تبعات اين فرصت سوزي و غفلت است. گزارش پيش رو شمه کوتاهي از وضعيت نابسامان اين سربازان گمنام و محروم را بازتاب داده است.

  • معدن گرفتارترين بخش توليد

به گزارش خبرنگار ايسنا رئيس اتاق صنعت، معدن و تجارت ايران ضمن گلايه از کم توجهي‌ها به حوزه معدن در کشور از معادن به عنوان يک ظرفيت کم نظير اما مغفول در کشور ياد کرد و گفت: معدن گرفتارترين بخش توليد در ايران است.

سيدعبدالوهاب سهل آبادي در گردهمايي خانه‌هاي صنعت و معدن کشور که طي 24 و 25 آبان ماه در سمنان برگزار شد، اظهار کرد: در مظلوميت اين بخش همين بس که ساخت اکثر قريب به اتفاق ماشين آلات معدني کشور به قبل از 1975 ميلادي برمي‌گردد و بانک‌ها نه تنها از اعطاي تسهيلات ارزان قيمت به معدنداران خودداري مي‌کنند بلکه حتي اسناد معادن و محل کار ما را به عنوان وثيقه و ضمانت نمي‌پذيرند.

وي با انتقاد از واگذاري برخي معادن سوده به افراد خاص خاطرنشان کرد: تا اين ارتباطات و روابط که طي آن بهترين معادن در اختيار افراد خاص قرار مي‌گيرد قطع شود، وضعيت معادن بر همين منوال ناصواب است که وجود دارد.

سهل آبادي با برشمردن برخي واگذاري‌هاي خاص از کاشي سازي اصفهان به عنوان يکي از اين واگذاري‌هاي نادرست نام برد و گفت: بعد از واگذاري و به فاصله کمي‌همه ابزارآلات و ماشين آلات و انبارهاي اين واحد خالي شد.

وي با بيان اينکه بسياري از خصوصي سازي ناموفق بوده افزود: تعدادي از کارخانه‌ها بعد از واگذاري و مثلا خصوصي سازي، به ويرانه و خرابه تبديل شدند.

  • برخي کارخانه‌ها بعد از واگذاري به ويرانه تبديل شدند

اين فعال معدني و صنعتي از خانه‌هاي صنعت، معدن و تجارت به عنوان مشاوران بي‌جيره و مواجب نام برد و خاطرنشان کرد: شگفتي من از اين است که چرا از اين مشاوران متخصص و بي جيره و مواجب استفاده نمي‌کنند.

وي با بيان اينکه مسوولان از ما به عنوان سربازان جنگ اقتصادي نام مي‌برند ادامه داد: سئوال ما اين است که چرا از اين سربازان وطن پشتيباني نمي‌شود که پايان برخي از آنها در اين جنگ اقتصادي به زندان و ورشکستگي ختم نشود.

سهل آبادي با بيان اينکه سرباز به فشنگ و ابزارآلاتي براي جنگيدن در ميدان نياز دارد، اضافه کرد: سرباز نبايد در زندان با مرگ و سرطان دست و پنجه نرم کنند. همين چندي پيش يک توليدکننده در اصفهان که بالغ بر 1300 اشتغال ايجاد کرده بود و بارها مي‌گفت بايد تا پاي جان کار کنيم، راهي زندان شد و در آنجا در جدال با سرطان از پاي درآمد.

اين فعال اقتصادي با بيان اينکه دولت و مسوولان کشور بايد بپذيرند که اين سربازان در ميدان نبرد ممکن است هر آن مجروح شوند خاطرنشان کرد: وقتي بانک‌ها به يک فرد مي‌تواند 1200 ميليارد تومان تسهيلات و با تنفس يک ساله بدهند پس مي‌توانند به واحدهاي کوچک هم تنفس هزار ميليارد توماني بدهند.

وي به مشکل وثيقه براي صنعتگران و صاحبان معادن اشاره کرد و گفت: شرايط براي توليدکننده‌ها به گونه‌اي شده که ديگر سندي که در گرو بانک‌ها نباشد در بين صنعتگران وجود ندارد.

وي از کميته حمايت قضايي در استانها به عنوان يک تجربه خوب و موفق نام برد و افزود: چرا چنين کميته موفق و کارآمدي را منحل و کميته ديگري را جايگزين آن کردند.

وي از خانه‌هاي صنعت و معدن به عنوان تخصصي‌ترين تشکل‌ها در بخش توليد کشور نام برد و گفت: چرا در خصوصي سازي‌ها از ظرفيت اين تشکل‌ها استفاده نمي‌شود.

رئيس اتاق صنعت، معدن و تجارت ايران بر لزوم حمايت واحدهاي صنعتي و معدني از جوانان نخبه تاکيد کرد و با بيان اينکه کسي از جوانان نخبه اين حوزه حمايت نمي‌کند، افزود: ما با وجود همه مشکلات فعلي وظيفه داريم که استارتاپ‌ها و شرکت‌هاي دانش بنيان را حمايت کنيم و به اين حمايت همچون زکات و روزه به عنوان يک عمل و کار خيريه نگاه کنيم.

اين فعال اقتصادي قانون منع به کارگيري بازنشستگان را يک اشتباه و طرح شتاب زده خواند و بيان کرد: اگر هم به جوان گرايي در مديريت باور داريم که بايد هم باور داشته باشيم بايد اين مهم در روندي تدريجي و آرام اتفاق مي‌افتاد.

وي با بيان اينکه اصفهان به دليل همين قانون الان دو سه ماه است که بلاتکليف و تعطيل است و اتفاقي در آن نمي‌افتد، افزود: نبايد تجربه مديران به طور کلي کنار گذاشته شود چرا که کشور به اين تجربه‌ها نياز دارد.

  • اکتشافات معدني ايران فقط رو زميني انجام شده است

در خبري ديگر معاون اکتشاف سازمان زمين شناسي و اکتشافات معدني گفت: ايران سرزمين بکر از حيث مواد معدني است و اکتشافات در کشور تاکنون فقط در لايه‌هاي سطحي زمين انجام شده و مقدار اندکي از ذخاير معدني مورد بهره برداري قرار گرفته است.

عباس گلمحمدي در حاشيه برگزاري بزرگترين رويداد استارت آپي علوم زمين در مشهد به ايرنا اظهار کرد: تاکنون بخش اندکي از ذخاير معدني ايران شناسايي شده و بسياري از ذخاير پنهان و در لايه‌هاي نيمه عميق و عميق زمين است.

وي اظهار داشت: براي دستيابي به ذخاير پنهان معدني در ايران نياز به فناوري و دانش روز است که تاکنون تلاش‌هاي خوبي در اين زمينه انجام گرفته است. گلمحمدي گفت: سازمان زمين شناسي در يک سال گذشته در حوزه اکتشاف مواد معدني به دنبال تغيير رويه و رويکرد سال‌هاي پيش بوده و سعي کرده است با تجميع فعاليت‌ها به سويي حرکت کند که برنامه‌ريزي در حوزه اکتشاف منجر به اشتغالزايي و توسعه معدن و صنايع معدني شود. وي افزود: در همين راستا با بهره گيري از روشهاي سنتي و تلفيق آن با روش‌هاي نيمه پيشرفته، تلاش شده است طي برنامه‌ريزي دقيق و مدون، نقاط داراي پتانسيل بيشتر در اولويت اکتشاف و نقاط داراي پتانسيل کمتر در مراحل بعدي قرار گيرند.

وي اظهار داشت: پيشتر اکتشافات اين سازمان بر اساس ميزان ظرفيت‌هاي معدني انجام نمي‌گرفت و اين مهم به تناسب بودجه‌اي که استانها تامين مي‌کردند و درخواست‌هايي که نهادهاي دولتي و غيردولتي از سازمان داشتند، انجام مي‌شد.

گلمحمدي گفت: اکنون مبناي فعاليت‌هاي اکتشافي سازمان زمين شناسي، اطلس پتانسيل يابي معادن ايران است که در ابتداي سال جاري رونمايي شد و برنامه‌ريزي براي اکتشاف براساس اولويت بندي مناطق داراي پتانسيل در اين اطلس است.

پیکر مرحوم نوربخش پس از تشییع با شکوه در صحن حضرت عبدالعظیم(ع) آرام گرفت ؛

گروه اجتماعي: مراسم تشييع پيکردکتر سيد تقي نوربخش مدير عامل سازمان تامين اجتماعي و عبدالرحمن تاج الدين معاون حقوقي پارلماني سازمان که پنجشنبه گذشته در يک سانحه رانندگي در استان گلستان درگذشتند، در سالن اصلي بيمارستان ميلاد تهران برگزار شد.

به گزارش ايسنا، اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهور در اين مراسم در سخناني گفت: «انا... و انا اليه راجعون، شهادت امام عسکري و درگذشت دو مدير ارزشمند جمهوري اسلامي‌ايران را تسليت مي‌گويم.

وي افزود: برادر عزيز و خدمتگزار دکتر نوربخش که عمر پرخير و برکت خود را به عنوان پزشک متعهد مردم‌دوست و خدمتگزار صرف کرد و تا آخرين لحظه حيات در خدمت اقشار محروم بودو عاشق مستضعفين و افراد تحت پوشش تامين اجتماعي بود و يک لحظه از خدمت کوتاهي نکرد و آخر هم درهمين مسير جان خود را ازدست داد.

معاون اول رئيس جمهور با بيان اينکه مرحوم تاج الدين نيز از نيروهاي خدوم و نماينده دو دوره مردم اصفهان در مجلس و فردي دلسوز و زجر کشيده بودو خانواده‌اي شريف داشت، گفت: او هم در راه خدمت به محرومين جان خود را از دست داد. اين ضايغه بزرگ را به رهبر معظم انقلاب، رئيس جمهور، خانواده تامين اجتماعي، جامعه کارگران، و خانواده‌هاي شريف ايشان تسليت عرض مي‌کنم.»

در اين مراسم جمعي از شخصيت‌ها و مسئولان لشگري و کشوري از جمله اسحاق جهانگيري معاون اول رييس جمهور، محمد باقر نوبخت رئيس سازمان برنامه و بودجه کشور، علي اکبر صالحي، رئيس سازمان انرژي اتمي، علي ربيعي وزير سابق رفاه، ايرج فاضل رئيس سازمان نظام پزشکي، آذري جهرمي‌وزير ارتباطات، ... حضور داشتند.

گفتني است، پيکر مرحوم دکتر نوربخش در حرم حضرت شاه عبدالعظيم به خاک سپرده شد و پيکر مرحوم تاج‌الدين براي خاکسپاري به زادگاهش اصفهان منتقل شد.

پيس از اين مراسم نيز صبح ديروز مراسم اداي احترام و بدرقه پيکر دکتر نوربخش و دکتر تاج الدين با حضور وزير کار از مقابل بيمارستان حکيم جرجاني در گرگان برگزار شد.

به گزارش تجارت، پنجشنبه گذشته 24 آبان خودروي همراهان وزير رفاه در سفر به استان گلستان با يک تانکر نفت‌ برخورد کرد که طي آن سيد محمدتقي نوربخش، مديرعامل سازمان تامين اجتماعي و عبدالرحمان تاج‌الدين، معاون حقوقي و امور مجلس تامين اجتماعي جان خود را از دست دادند.

  • مقامات کشوري درگذشت نوربخش را تسليت گفتند

در پي فوت سيدتقي نوربخش مديرعامل تأمين اجتماعي و عبدالرحمن تاج الدين معاون پارلماني اين سازمان درحادثه تصادف روز پنجشنبه، حسن روحاني رييس جمهور، اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهوري، علي لاريجاني رئيس مجلس، حسينعلي اميري معاون امور مجلس رئيس جمهوري، جمعي از وزرا و شماري از مسؤولان کشور اين ضايعه را تسليت گفتند.

  • پيام تسليت روحاني

رئيس جمهوري در پيامي‌با تسليت درگذشت اندوهبار مديرعامل و معاون پارلماني سازمان تامين اجتماعي، براي آن عزيزان فقيد که در راه خدمت به مردم جان خود را تقديم کردند، از درگاه خداوند متعال رحمت واسعه و علو درجات، براي خانواده‌هاي محترم ايشان و بازماندگان صبر و اجر و براي مصدوم اين سانحه شفاي عاجل و کامل مسالت کرد.

به گزارش ايرنا از پايگاه اطلاع رياست جمهوري متن پيام تسليت حجت الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحاني که شامگاه پنجشنبه منتشر شد به اين شرح است:

بسم ا... الرحمن الرحيم

وَ مَنْ يخْرُجْ مِنْ بَيتِهِ مُهَاجِرًا إِلَي ا... وَ رَسُولِهِ ثُمَّ يدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَي ا...

خبر تلخ سانحه تصادف رانندگي و درگذشت اندوهبار مديرعامل و معاون پارلماني سازمان تامين اجتماعي موجب تاثر و تالم فراوان شد.

مرحوم دکتر سيد تقي نوربخش، همراه صديق و کوشاي دولت در ۵ سال گذشته؛ مديري متعهد و دلسوز، پرکار، صادق و متواضع بود که لحظه‌اي از خدمت به خانواده تامين اجتماعي بويژه کارگران زحمت کش و بازنشستگان شريف باز نايستاد.

مرحوم عبدالرحمن تاج الدين معاون پارلماني سازمان تامين اجتماعي نيز سالها در مسووليت‌هاي مختلف پارلماني و اجرايي خدمات ارزنده‌اي داشتند، و تقدير چنين بود که اين دو چهره خدمتگزار، با هم و در مسير خدمت به مردم به ديدار معبود بشتابند.

اينجانب اين ضايعه را به خانواده‌هاي محترم نوربخش و تاج الدين، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي، سازمان تامين اجتماعي، خانواده بزرگ دولت و جامعه عزيز کارگري و بازنشستگان تسليت مي‌گويم.

براي آن عزيزان فقيد که در راه خدمت به مردم جان خود را تقديم کردند، از درگاه خداوند متعال رحمت واسعه و علو درجات، براي خانواده‌هاي محترم ايشان و بازماندگان صبر و اجر و براي مصدوم اين سانحه شفاي عاجل و کامل مسالت دارم.

  • پيام تسليت جهانگيري

به گزارش ايرنا، معاون اول رئيس جمهوي در پيام تسليت خود آورده است: مرحوم دکتر نوربخش از پزشکان ارزشمند و مديران باتجربه کشور بود و پدر بزرگوارش نيز عمر خود را در حوزه سلامت و درمان و ارائه خدمات فراوان به مردم بيرجند و قائن در استان خراسان جنوبي صرف نمود که خدمات اين خاندان سادات خيرخواه، هرگز از ياد و خاطر مردم اين منطقه فراموش نخواهد شد.

مرحوم تاج الدين نيز که نمايندهٔ مردم اصفهان در دوره‌هاي پنجم و ششم مجلس شوراي اسلامي‌بود، خدماتي ارزنده و کارنامه‌اي درخشان از خود برجاي گذاشت.

  • پيام تسليت رييس مجلس شوراي اسلامي

علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي‌نيز در پيامي، ضمن عرض تسليت اين ضايعه به مردم شريف ايران، مجموعه خدوم سازمان تأمين اجتماعي و خانواده درگذشتگان، براي اين دو عزيز، رحمت و مغفرت و براي بازماندگان صبر و اجر از درگاه خداوند متعال مسألت کرد.

  • پيام تسليت معاون امور مجلس رئيس جمهوري

حسينعلي اميري معاون امور مجلس رئيس جمهوري نيز در پيام تسلين خود آورده است: خبر تلخ و دلخراش سانحه تصادف رانندگي و درگذشت همکار گرامي‌مرحوم جناب آقاي عبدالرحمن تاج الدين، معاون امور مجلس سازمان تأمين اجتماعي که از همکاران متدين، پرتلاش و مسئوليت پذير در کسوت نمايندگي مجلس شوراي اسلامي‌و نيز منشاء خدمات ارزنده ايي به نظام جمهوري اسلامي‌بودند و همچنين در گذشت مرحوم دکتر سيد تقي نوربخش، مدير عامل سازمان تأمين اجتماعي که او نيز انساني شريف و مؤمن و مديري پرتلاش بودند موجب تألم و تأثر فراوان گرديد.

  • پيام تسليت رئيس دفتر رئيس جمهوري

محمود واعظي رئيس دفتر رئيس جمهوري نيز با انتشار پيامي‌اين ضايعه دردناک را به خانواده‌هاي محترم اين عزيزان و کليه همکاران مرتبط با خانواده بزرگ سازمان تأمين اجتماعي تسليت گفت.

  • پيام مشترک وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي و استاندار گلستان

محمد شريعتمداري وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي و سيد مناف‌هاشمي‌استاندار گلستان در پيامي‌مشترک نوشتند: سانحه رانندگي هولناکي که عصر امروز 24 آبان در محور کردکوي به گرگان در استان گلستان رخ داد و منجر به ضايعه از دست رفتن دو مدير توانمند و دو انسان دلسوز به مردم و به ميهن عزيز اسلامي‌مان، آقايان سيدتقي نوربخش، مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي و عبدالرحمن تاج الدين، معاون پارلماني سازمان تأمين اجتماعي شد.

«اين ضايعه آنچنان سخت و دردناک بود که هنوز باوري نسبت به درگذشت آنان در فکر و ذهنمان نمي‌گنجد. بي شک مردم قدرشناس جمهوري اسلامي‌ايران خدمات و زحمات بي دريغ اين مديران دلسوز و شيفته خدمت را از ياد نخواهند برد و به راستي که مديران خدوم در قلب پاک ملت جاي دارند.»

آنان نوشتند: اينجانبان ضمن تقدير از پيگيري‌هاي رياست محترم جمهوري و معاون اول رئيس جمهوري اين حادثه دردناک را به مقام معظم رهبري، ملت شريف ايران اسلامي‌و خانواده داغدار اين عزيزان تسليت عرض مي‌کنيم و از درگاه ايزد منان براي آن بزرگواران غفران الهي مسألت داريم.

  • پيام تسليت وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي

سيد حسن‌هاشمي‌نيز با صدور پيامي‌نوشت: ناباورانه خبر درگذشت دکتر سيدتقي نوربخش، مديرعامل فقيد سازمان تأمين اجتماعي و مرحوم عبدالرحمن تاج‌الدين معاون حقوقي و امور مجلس آن سازمان در پي سانحه رانندگي و حين ماموريت اداري و خدمت به مردم عزيزمان را شنيدم. با کمال تأسف و تأثر اين ضايعه سنگين را به خانواده‎هاي محترم ايشان و همچنين همکاران ارجمند در سازمان تامين اجتماعي و جامعه پزشکي تسليت مي‌گويم.

  • علل سانحه منجر به فوت رييس سازمان تامين اجتماعي مشخص شد

رييس پليس راه گلستان گفت: پس از بررسي افسران پليس راه استان و مشورت با کارشناسان اعزامي‌از تهران، سه عامل تاثيرگذار در بروز سانحه رانندگي منجر به فوت رييس و معاون سازمان تامين اجتماعي مشخص شد. سرهنگ دوم علي عبدي روز جمعه در تماس با ايرنا اظهار داشت: رعايت نکردن حق تقدم از سوي راننده خودرو تويوتا لندکروز حامل رييس فقيد سازمان تامين اجتماعي در هنگام دور زدن، توجه ناکافي به جلو از سوي راننده تريلي و ناايمن بودن دوربرگردان محل وقوع حادثه سه دليل اصلي در بروز اين سانحه شناخته شد. وي تصريح کرد: اين سه عامل هر يک بطور مساوي در بروز حادثه مقصر تشخيص داده شدند. وي اضافه کرد: برطرف نکردن مشکل فني و هندسي دوربرگردان محل وقوع حادثه و قصور مسوول يا مسوولان و دستگاههاي ذيربط موضوعي جداگانه است. رييس پليس راه گلستان در خصوص نبود اسکورت براي مسوولان همراه وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي گفت: طبق قانون و دستورالعمل ويژه براي مقامات و شخصيت‌ها؛ افرادي که روز گذشته در سانحه دچار صدمه شدند در رده حفاظتي شامل اسکورت راهور و پليس راه قرار ندارند.

آخرين خبرها حاکي از آن است که پيکر زنده ياد محمدتقي نوربخش پس از پايان مراسم تشييع در شهر ري و در صحن حضرت عبدالعظيم حسني به خاک سپرده شد.

سرمقاله

کورش شرفشاهي

k.sharafshahi@gmail.com

آبرو به سختی به دست می آید و به آسانی از دست می رود. این مهم درخصوص کشورها و ملتها جدی تر و البته مهمتر است. بی شک کشورهای به دلایل گوناگونی شهرت دارند. انگلیس به استعمار پیر، آمریکا به استکبار جهانخوار و کشورهای دیگر القاب دیگری دارند اما اینکه القاب برای کشورها چگونه به وجود آمده یک بحث و اینکه کشورها چگونه به القاب جدید نامیده می شوند، یک بحث دیگر است. نکته مهم در این زمینه عملکرد رهبران و رویکرد کشورهاست. با روی کار آمدن گاندی، هندوستان به سوی استقلال حرکت کرد. با روی کار آمدن هیتلر، آلمان جنگ جهانی دوم و کشتار جهانی را به راه انداخت. کورش، اسکندر و چنگیز نیز هر کدام به دلایلی باعث نام آوری کشورشان شدند. امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی هم باعث شد تا ایران از وابستگی و تسلیم محض در برابر ابرقدرتها فاصله بگیرد که این ادبیات و رویکرد با رهبری آیت الله خامنه ای ادامه یافت. اما کشوری مانند ایالت متحده آمریکا هر دم به واسطه رییس جمهور جدید، دچار تحول می شود. اتفاقاتی که به تازگی رخ داده، نشان می دهد که ترامپ با رفتار و گفتارش بنا دارد آمریکا را به ذلت بکشاند. بی تعهدی به پیمانها، عهدشکنی های مستمر، به کار بردن ادبیات کوچه بازاری، توهین به ملتها و ملیتها و بسیاری موارد دیگر باعث شده تا جهان نسبت به آمریکای ترامپ متفاوت بیندیشد. بدتر از همه رفتار ترامپ با رسانه ها به ویژه رسانه های امریکاست. توهین به خبرنگاران و رسانه های آمریکایی نیز باعث شده تا زشتی های رفتار ترامپ بیش از همیشه به نمایش گذاشته شود. جلسات ترامپ با سران کشورهای دیگر و آنچه در شبکه های مجازی پس از این دیدارها مطرح می کند، باعث بی آبرویی رییس جمهور آمریکا شده است. جدیدترین دسته گلی که ترامپ به آب داده، دیدار وی با مکرون رییس جمهور فرانسه و ادبیاتی است که در فضای مجازی و رسانه ها بین این دو رییس رخ داده است. بدتر اینکه مردم از هر قشری و هر کشوری وارد معرکه ترامپ شده و هر کدام با نگاه و ادبیات خودشان از رییس جمهور آمریکا یاد میکنند. اگر روسای جمهور آمریکا هر کدام با عنوان خاصی نامیده و مشهور شده ، بی شک ترامپ مسخره ترین، غیر قابل اعتمادترین، بی تربیت ترین و بی شخصیت ترین رییس جمهور آمریکا تا بدین لحظه لقب گرفته است. اما ترامپ برای کشورش نیز بی آبرویی خریده است. هنوز ترامپ در معرض اتهام دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار دارد که نظام انتخاباتی کشورش را به تقلب در انتخابات کنگره متهم می کند و به دلیل اینکه دموکراتها در انتخابات میان دوره ای پیروز شده اند، به صراحت اعلام می کند که تقلب به عنوان مظهر فساد سیاسی در کشورش وجود دارد. این اظهارات ترامپ با شایعات کوچه و خیابان تفاوت دارد زیرا شخص اول ایالت متحده آمریکا، مهر تقلب را بر پیشانی کشورش زده است. اما نباید فراموش کند که به عنوان رییس جمهور آمریکا وظیفه دارد ادعای تقلب در انتخابات کنگره را اثبات کند و مهمتر اینکه تقلب کنندگان را محاکمه و مجازات کند.

یادداشت

سارا امتحان

رئيس مرکز تدوين مقررات وزارت راه و شهرسازي

با افزايش خودرومحوري احتمال ريسک تصادفات براي کليه کاربران نيز افزايش مي‌يابد و راهكار مناسب براي مقابله با اين مشکل، افزايش سهم حمل‌ونقل همگاني با هدف مديريت تقاضا و کاهش بار ترافيک جاده‌اي از طريق انتقال بخشي از جابجايي‌ها به حمل‌و‌نقل همگاني به ويژه حمل‌ونقل ريلي است.تصادفات رانندگي هر ساله هزينه‌هاي اقتصادي، اجتماعي و بهداشتي بالايي را به دليل فوت و جراحت هموطنان به جامعه وارد مي‌کند. بيش از۱۷ هزار و ۴۴۵ کشته و حدود ۶۰۰ هزار نفر مجروح آمار قابل توجهي است که نمي‌توان به سادگي از کنار آن گذشت. هزينه تصادفات رانندگي حدود ۴۰ الي ۵۰ هزار ميليارد تومان در سال برآورد مي‌گردد که حدود نيمي‌از آن هزينه مستقيم شامل هزينه‌هاي بيمارستاني،‌ ديه، خودرو و ... مي‌شود. لذا هرگونه برنامه و اقدام در راستاي کاهش تصادفات و کشته‌شدگان،‌ حرکت در راستاي اقتصاد مقاومتي بوده و در کنار حفظ سلامت و جان هموطنان، صرفه‌جويي اقتصادي به همراه دارد که مي‌تواند در توسعه و ارتقاي هرچه بيشتر سطح ايمني استفاده گردد.اما نکته‌اي که در ۲ سال اخير نگران‌کننده است‌ سير صعودي کشته‌شدگان تصادفات رانندگي است که پس از نزديک به يک دهه کاهش مداوم از ۲۷۷۰۰ نفر سال ۸۵ به حدود ۱۶۰۰۰ نفر در سال ۱۳۹۶ رسيد. با اين وجود، آمارها در سال ۹۶ و ۶ ماهه نخست سال ۹۷، روند افزايشي تعداد کشته‌شدگان را نشان مي‌دهد و نگراني‌هايي را در ميان کارشناسان و ذينفعان بخش در پي داشته است.علل مختلفي را مي‌توان براي اين افزايش متصور بود که عامل موثر در اين افزايش، رشد فزآينده خودروهاي شخصي و خودرو محوري مي‌باشد. با اين افزايش، تراکم بيشتري در راهها روي خواهد داد و احتمال ريسک تصادفات براي کليه کاربران نيز افزايش مي‌يابد. ضمن اينکه بايد توجه داشت هرچه بيشتر خودرومحوري در راهها افزايش يابد، ارايه خدمات در بخش‌هايي چون مديريت ترافيک،‌ اعمال مقررات و خدمات امداد و فوريت‌هاي پزشکي نيز با کاهش کيفيت مواجه خواهد شد.بر اساس تجارب کشورهاي پيشرو، راهكار مناسب براي مقابله با اين مشکل عبارت است از افزايش سهم حمل‌ونقل همگاني با هدف مديريت تقاضا و کاهش بار ترافيک جاده‌اي از طريق انتقال بخشي از جابجايي‌ها به حمل‌و‌نقل همگاني به ويژه حمل‌ونقل ريلي. استبا افزايش سهم حمل‌ونقل عمومي‌و همگاني، شاهد کاهش تصادفات و بهبود ايمني در شبکه راهها و سطح سرويس خواهيم بود. اين مهم نيازمند توجه دولتمردان به اختصاص منابع مالي مناسب و توسعه کمي‌و کيفي مناسب زيرساخت‌ها و خدمات حمل‌ونقل همگاني جهت جذب مناسب تقاضاي جاده‌اي مي‌باشد.