واردات نفت کره‌جنوبي از ايران به صفر رسيد

خريد نفت ماهانه کره جنوبي از ايران در ماه اکتبر براي دومين ماه (سپتامبر) به صفر رسيد.به گزارش ايلنا به نقل از رويترز، گزارش‌ها حاکي از آن است که خريد نفت ماهانه کره جنوبي از ايران در ماه اکتبر براي دومين ماه (سپتامبر) به صفر رسيده است.کره جنوبي، بر اساس تحريم‌هاي نفتي آمريکا عليه ايران به طور موقت از خريد نفت ايران اجتناب کرد. منابع آگاه با اعلام اين خبر گفتند که کره جنوبي مي‌تواند تا روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت را خريداري کند، که عمدتا نفت مايع است.صادرات نفت ايران در طي ماه‌هاي گذشته به ميزان قابل توجهي کاهش يافته است.در ۹ ماهه نخست سال جاري ميلادي، کره جنوبي خريد نفت خود از ايران را نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۹.۱ درصد کاهش داده و به ۷.۱۵ ميليون تن رسانده است.


برق رايگان مصرف را بالا برد

محمودرضا حقي فام سخنگوي صنعت برق مي‌گويد: به دنبال رايگان شدن برق مساجد و مدارس، مصرف برق اين مراکز دو تا سه برابر افزايش يافته است.وي افزود: سياست رايگان کردن قيمت برق براي مدارس و مساجد سياست درستي نيست زيرا به افزايش مصرف در اين مراکز منجر مي‌شود.وي ادامه داد: اگر قصد داريم به مساجد و مدارس کمک کنيم، بهتر است اين کمک‌ها به طور مستقيم انجام شود نه اينکه برق را به صورت رايگان به اين مراکز عرضه کنيم.وي پيشنهاد کرد: به جاي عرضه برق رايگان، نرخ برق را به طور واقعي محاسبه کنيم و منابع حمايتي را از طريق سازمان اوقاف به مساجد و از طريق وزارت آموزش پرورش به مدارس پرداخت کنيم.


توليد روزانه 17 ميليون ليتر در پالايشگاه شازند

علي شاهوردي مدير مهندسي طرح‌هاي شرکت پالايش نفت شازند با بيان اينکه توليد بنزين سوپر بر اساس نياز بين 2 تا 3 ميليون ليتر متغير است، گفت: شرکت‌هاي داخلي کاتاليست‌ها و برخي مواد مواد شيميايي که پاشنه آشيل توليد بنزين هستند، داخلي سازي کرده‌اند.وي در گفت‌وگو با ايلنا، با بيان اينکه در حال حاضر 17 ميليون ليتر در روز بنزين يورو 4 در پالايشگاه توليد مي‌شود، درباره توليد بنزين سوپر اظهار داشت: توليد و ميزان بنزين سوپر از سوي شرکت پالايش و پخش فرآورده تعيين مي‌شود، توليد ما بر اساس نياز بين 2 تا 3 ميليون ليتر متغير است. وي درباره تاثير تحريم‌ها بر روند توليد بنزين گفت: خوشبختانه شرکت‌هاي داخلي کاتاليست‌ها و برخي مواد مواد شيميايي که پاشنه آشيل توليد بنزين هستند، داخلي سازي کرده‌اند.

دريافت غذا از عراق به جاي پول گاز دروغ است

حميد حسيني سخنگوي اتحاديه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشيمي‌خبر دريافت غذا از عراق در ازاي پول گاز ايران را دروغ رويترز دانست و گفت: عراقي‌ها پيشنهاد کرده‌اند پول گاز را با دينار پرداخت کنند.وي در گفت‌وگو با ايسنا، درمورد خبري مبني بر اين که دو مقام عراقي به رويترز خبر داده‌اند که اين کشور با ايران براي مبادله اقلام غذايي در برابر تامين گاز و نيرو توافق کرده اند، اظهار کرد: اين خبر صحت ندارد و خبرسازي رويترز است. عراق اعلام کرده حاضر است پول گاز را با دينار پرداخت کند. وي افزود: نه بنادر عراق ظرفيت آن را دارند که به ايران اقلام غذايي بدهد و نه عراق توليدکننده مواد غذايي است.بر اساس اين گزارش، بعد از اين که عراق موفق شد براي ادامه تعاملات نفتي، گازي و برقي از آمريکا معافيت بگيرد، خبري منتشر شد مبني بر اين که عراق به جاي پرداخت پول گاز به ايران، اقلام غذايي بدهد.

احداث اولين نيروگاه سيکل ترکيبي

در منطقه آزاد ماکو

صمد پاشاپور مديرعامل نيروگاه سيکل ترکيبي ماکو از افتتاح نيروگاه طي هفته آينده با حضور رئيس‌جمهور و وزير نيرو خبر داد.به گزارش ايلنا، وي اظهار داشت: نيروگاه ۱۶۰۰ مگاواتي ماکو براساس تفاهم‌نامه همکاري با منطقه آزاد احداث شده که طي مدت ۱۰ سال آينده تکميل خواهد شد.وي افزود: قرارداد ساخت اين نيروگاه سال ۹۳ منعقد شد. مجوزهاي قانوني اخذ شده و از دستگاه‌هاي مربوطه استعلام گرفته شد تا نسبت به احداث آن اقدام شود.پاشاپور ادامه داد: فاز اول گازي با توجه به ظرفيت شبکه و تاييد فني ۸۰ مگاواتي پيشنهاد شد و براساس آن شرکت نسبت به تهيه تجهيزات اقدام کرد که اواخر سال ۹۵ تمام لوازم مورد نياز وارد کشور شد اما به خاطر برف سنگين در منطقه پروژه با هفت ماه تاخير آغاز شد.وي گفت: اکنون با همکاري دستگاه‌هاي دولتي توانستيم واحدهاي گازي را با شبکه فنک رون و تست‌ها را انجام دهيم و ما در حال حاضر آماده توليد برق هستيم که هفته آينده با حضور رئيس‌جمهور و وزير نيرو افتتاح خواهد شد.

140 هزار کارت سوخت در زاهدان باطل شد

کوروش بالادست مدير شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي منطقه زاهدان مرکز سيستان و بلوچستان گفت: از ابتداي سالجاري تاکنون 140 هزار کارت سوخت در اين استان براي جلوگيري از قاچاق باطل شد.وي در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: يکي از دلايل افزايش مصرف سوخت در سيستان و بلوچستان، ورود کارت‌هاي سوخت مهاجر از ساير مناطق کشور است که در راستاي پيشگيري از اين امر تاکنون بيش از 140 هزار کارت سوخت متخلف در اين استان باطل شده است.وي مرزي بودن منطقه، افزايش نرخ ارز و افزايش قيمت فرآورده‌هاي نفتي در کشورهاي همجوار و برخي از تخلفات از جمله صدور بارنامه‌هاي جعلي و سوختگيري کارت‌هاي مهاجر را از دلايل افزايش قاچاق سوخت عنوان کرد.وي تصريح کرد: با اجراي طرح پايش سوخت که با مشارکت کليه مناطق کشور در سيستان و بلوچستان در حال انجام است، مسائل کارشناسانه و موارد پيشگيرانه در راستاي جلوگيري از عرضه خارج از شبکه و بهينه سازي سوخت انجام خواهد شد.

دبیر کل اوپک اظهار کرد؛

گروه انرژي: آمريکا با تحريم نفتي ايران بازي جديدي را در بازارهاي جهاني به راه انداخت و از ساير اعضاي اوپک خواسته که براي جبران خلاء احتمالي نفت ايران توليد خود را افزايش دهند تا تعادل عرضه و تقاضا از بين نرود و قيمت‌ها کاهش پيدا نکند.آمريکا نتوانست تنش‌هاي سياسي بازار که از تحريم ايران ناشي مي‌شد را کنترل و خلاء نفت ايران را جبران کند و به‌همين دليل قيمت‌ها به طرز چشم‌گيري افزايش يافت و به مرز ۸۵ دلار نيز رسيد. اين موضوع باعث شد آمريکا به هشت مشتري نفت ايران معافيت دهد و اين تصميم به اين منجر شد که بازار حس کند با مازاد عرضه رو به روست و قيمت‌ها به‌طور ناگهاني سقوط کرد. اتفاقي که به مذاق توليدکنندگان بزرگ از جمله عربستان و روسيه خوش نيامد و مقامات نفتي اين کشورها در آخرين اظهارات خود اعلام کرده‌اند توليد خود را کاهش خواهند داد.

از همين سو محمد سانوسي بارکيندو دبيرکل اوپک بر تداوم تلاش‌ها و اقدام‌هاي اوپک براي برقراري تعادل بين عرضه و تقاضاي نفت در بازارهاي جهاني نفت تاکيد کرد.

وي در گفت‌وگو با شبکه خبري سي‌ان‌بي‌سي اظهار کرد: نوسان قيمت نفت خام در بازارهاي جهاني به دليل تشديد نگراني‌ها در آستانه برگزاري صدو هفتاد و پنجمين نشست عادي وزيران نفت و انرژي سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) در وين است.

وي ادامه داد: آنچه اکنون شاهد آن هستيم به گمان من، نوساني عادي است که به‌طور معمول در آستانه نزديک شدن به نشست‌هاي وزارتي اوپک اتفاق مي‌افتد.

بارکيندو گفت: عربستان سعودي به عنوان بزرگترين توليدکننده اوپک، تلاش خود را بر ثبات بازار متمرکز کرده است. بازاري که چند سال است با نبود توازن ميان عرضه و تقاضا دست و پنجه نرم مي‌کند.

وي با تاکيد بر اين که ما بر اهداف کليدي و شفاف خود متمرکز هستيم، گفت: ما همچنان با مشارکت بازارهاي خود براي بازگرداندن تعادل به بازار تلاش مي‌کنيم و تاکنون نيز در اين زمينه دستاوردهايي داشته‌ايم.

اوپک در هفته‌هاي اخير بيانيه‌هاي متعددي را مبني بر اعلام آمادگي خود براي انجام هر اقدامي‌براي کاهش عرضه و رشد قيمت‌ها منتشر کرده است.

توليدکننگان عضو و غيرعضو اوپک در سال ۲۰۱۶ ميلادي و با هدف حمايت از قيمت‌ها در بازار، به يک توافقنامه تاريخي براي کاهش مشترک توليد تا سقف يک ميليون و ۸۰۰ بشکه در روز دست يافتند.

در ماه ژوئن سال ۲۰۱۸ ميلادي، اين راهبرد تا حدودي تعديل شد، اما با سقوط دوباره قيمت نفت خام، عربستان از آمادگي دوباره خود براي کاهش ۵۰۰ هزار بشکه در روز در ماه دسامبر خبر داد. اگر چه همکاري روسيه اين بار در‌هاله‌اي از ابهام قرار دارد.

الکساندر نواک، وزير انرژي روسيه، روز چهارشنبه عنوان کرد: هنوز تصميمي‌مبني بر تغيير حجم توليد نفت کشور گرفته نشده است. معتقديم که بي‌ثباتي در بازار بايد مطالعه و بررسي شود.

وزير انرژي روسيه همچنين درباره هر گونه اقدام يکجانبه که منجر به ايجاد تلاطم و واکنش فعالان بازار شود هشدار داد.

وي گفت: روسيه تاکنون در ماه نوامبر توليد نفت خود را تا ۲۰ هزار بشکه در روز نسبت به سطوح ماه اکتبر کاهش داده است.

از سويي ديگر حسين کاظم‌پور اردبيلي نماينده ايران در هيات عامل اوپک با اشاره به اين‌که نفت ايران در شرايط تحريم به سر مي‌برد، اظهار کرد: ايران در تحريم است و اگر ساير اعضاء از قيمت‌هاي کنوني ناراضي هستند، بايد تصميم بگيرند و توليد خود را کاهش دهند.

وي افزود: ميزان کاهش توليد به ما ربطي ندارد، زيرا ايران قصد کاهش ندارد؛ بنابراين بقيه بايد تصميم بگيرند. ايران در حال حاضر نمي‌تواند براي ساير اعضاء تعيين تکليف کند و رقمي‌را براي ساير اعضا مشخص کند.

نماينده ايران در هيات عامل اوپک در پاسخ به اين سوال که هر کدام از اعضاء چقدر توليد خود را کاهش خواهند داد گفت: مشخص نيست اعضاء ميزان توليد خود را چقدر کاهش دهند. عربستان اعلام کرده توليد خود را ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش مي‌دهد و روسيه اعلام کرده است بايد بازار را بررسي کند.

  • کاهش ۷۰ هزار بشکه‌اي تقاضاي جهاني نفت خام

رويترز از لندن، دبيرخانه سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) در تازه‌ترين گزارش ماهانه خود اعلام کرد: که تقاضاي جهاني نفت خام در سال آينده ميلادي يک ميليون و ۲۹۰ هزار بشکه در روز افزايش مي‌يابد که اين رقم نسبت به برآورد ماه پيشين ۷۰ هزار بشکه کاهش نشان مي‌دهد و چهارمين کاهش پياپي به شمار مي‌آيد.

اوپک در تازه‌ترين گزارش ماهانه خود اعلام کرد تقاضاي جهاني براي نفت خام اعضاي اين سازمان سال آينده ميلادي ۳۱ ميليون و ۵۰۰ هزار بشکه خواهد بود که اين رقم روزانه ۵۰۰ هزار بشکه کمتر از برآورد ۲ ماه گذشته و يک ميليون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز پايين‌تر از سطح کنوني است.

اوپک در تازه‌ترين گزارش ماهانه خود آورده است که اگرچه اکنون بازارهاي جهاني نفت خام به ثبات رسيده است، پيش‌بيني‌ها براي سال ۲۰۱۹ نشان مي‌دهد رشد عرضه توليدکنندگان غيرعضو اوپک بالاتر از رشد تقاضاي جهاني نفت خام خواهد بود.

پيش‌بيني‌ها براي توليد نفت کشورهاي غيرعضو اوپک در سال ۲۰۱۹، ۱۲۰ هزار بشکه افزايش يافته، در حالي که چشم‌انداز توليد براي کانادا، چين، برزيل و مکزيک روندي کاهشي داشته است.

ايالات متحده آمريکا در ميان توليدکنندگان غيرعضو اوپک قرار دارد که سردمدار رشد عرضه نفت در سال ۲۰۱۹ خواهد بود.

براساس گزارش‌ منابع ثانويه اوپک، توليد اوپک در ماه اکتبر روزانه ۱۲۷ هزار بشکه افزايش يافته است. بيشترين افزايش توليد ازسوي امارات متحده عربي و عربستان بوده است.

بازنگري کاهشي اخير درباره روند رشد اقتصادي جهان و ترديدهاي حاصل از آن سبب ظهور فشارهايي بر رشد تقاضاي جهاني نفت خام شده است.

کشورهاي غيرعضو سازمان توسعه و همکاري‌هاي اقتصادي (اويي‌سي‌دي) با تحولات اقتصادي روبه‌رو شده‌اند و همچنان ترديدهايي درباره سلامت کلي اقتصاد جهان وجود دارد.

دبيرخانه اوپک در تازه‌ترين گزارش ماهانه خود اعلام کرد: مجموع توليد نفت خام اعضاي اوپک در ماه اکتبر با افزايش روزانه ۱۲۷ هزار بشکه به ۳۲ ميليون و ۹۰ هزار بشکه رسيد.

اوپک در تازه‌ترين برآورد خود اعلام کرد که تقاضا براي نفت خام ۱۵ عضو اوپک در سال ۲۰۱۹، ۳۱ ميليون و ۵۴۰ هزار بشکه خواهد بود، که نسبت به برآورد ماه گذشته ميلادي۲۵۰ هزار بشکه کاهش نشان مي‌دهد.

به‌تازگي عربستان در حال مذاکره درباره پيشنهادي است که مي‌تواند سبب شود توليدکنندگان عضو و غيرعضو سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) روزانه يک ميليون بشکه از عرضه خود بکاهند و اين در حالي است که بزرگ‌ترين صادرکننده نفت جهان در حال دست و پنجه نرم کردن با کاهش قيمت‌هاي نفت در بازارهاي جهاني است.

سعيد حياتي رئيس اتحاديه فروشندگان چرم گفت: هم اکنون صنعت چرم با مشکلاتي دست و پنچه نرم مي‌کند.وي در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعيت صنعت چرم در کشور اظهار کرد: در سه ماه اخير چرم طبيعي ۴۰ درصد گران شده است. اين درحالي است که بيشتر از امکانات صادرات چرم استفاده کرده و آن را خام صادر مي‌کنند.وي با بيان اينکه هم اکنون توليدکنندگان نمي‌توانند ارز موردنياز را از سامانه نيما تهيه کنند، افزود: مشکلات عديده‌اي براي ما بوجود آمده است و هنوز موفق به دريافت ارز از طريق سامانه نيما نشده‌ايم.حياتي گفت: در سامانه نيما نمي‌توان به ارز يورو دست يافت، بنابراين از ارز روپيه استفاده مي‌شود و بايد براي استفاده از چرم چسب و استون را از هند وارد کنيم.به گفته رئيس اتحاديه فروشندگان چرم، چرم مصنوعي ۳۰ درصد توليد مي‌شود که البته هنوز به طور کامل موفق نبوديم.
ابراهيم صدقي نماينده اتاق اصناف ايران در استان تهران، شهرستان پرديس گفت: حذف قانون سقف حدود صنفي موجب کسادي بازار و ضرر و زيان‌هاي غيرقابل‌جبران شده است.وي در گفت وگو با اصناف ايران افزود: يکي از آخرين تغييراتي که طي سال۹۳ در قانون نظام صنفي کشور اعمال شد، مساله حذف حدود و حريم صنفي و عدم تعيين سقف براي فعاليت صنوف بود. به اين معنا که ديگر محدوديتي براي فعاليت چندين صنف مشابه در يک محدوده وجود ندارد و درخواست‌هاي صدور مجوز صنفي، بدون در نظر گرفتن سقف تعدادي فعاليت هر صنف در يک محدوده، صادر مي‌شود. وي تصريح کرد: ثمره اين قانون، خيل عظيم درخواست‌هاي پروانه و مجوز براي راه اندازي واحدهاي صنفي و به دنبال آن سيل عظيم ابطال پروانه‌ها به دليل ورشکستگي و نداشتن درآمد بود.

۶۰ هزار تن برنج هندي در راه ايران

رويترز به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که تاجران ايراني قصد دارند در يک مناقصه بين المللي ۶۰ هزار تن برنج هندي از اين کشور خريداري کنند.به گزارش ايسنا، شرکت مادر تخصصي بازرگاني دولتي ايران (GTC) با برگزاري يک مناقصه بين المللي، خريداري دو محموله ۳۰ هزار تني و مجموع ۶۰ هزار تن برنج هندي از کشور هندوستان را انجام داده که قرار است پرداخت آن بوسيله روپيه صورت بپذيرد.به نقل از رويترز، همچنين گفته مي‌شود زمان اين مناقصات نيز در هجدهم ماه آينده ميلادي ـ دسامبر ۲۰۱۸ـ بسته خواهد شد و محموله‌ها نيز تا فوريه ۲۰۱۹ ميلادي به ايران منتقل و وارد خواهند شد.

توليد روزانه قارچ به 600 تن رسيد

محمد حسن افشار رئيس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکي: با توجه به خنک شدن هوا و راندمان بالاي کامپوست‌ها پيش بيني مي‌شود که روزانه 500 تا 600 تن قارچ در کشور توليد شود.به گزارش شبکه ايران کالا ،وي درباره آخرين وضعيت بازار قارچ گفت: انجمن براي تثبيت قيمت و جلوگيري از زيان توليدکنندگان، قارچ‌هاي مازاد از بازار را جمع آوري مي‌کند که اين امر در جلوگيري از سودجويي دلالان تاثير بسزايي دارد.توليد روزانه قارچ به 600 تن رسيد/قيمت واقعي هر کيلو قارچ 11 هزار و 800 تومانوي قيمت کنوني هر کيلو قارچ در بازار را 9 هزار تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به آنکه نرخ کنوني تفاوت چنداني با قيمت تمام شده ندارد از اين رو برنامه انجمن آن است که با هماهنگي وزارت جهاد کشاورزي، معاونت تنظيم بازار و سازمان ميادين ميوه و تره بار قيمت را به گونه‌اي تنظيم کند که هر کيلو قارچ درجه يک با احتساب 20 درصد سود براي توليدکننده 11 هزار و 800 تومان عرضه شود.افشار درباره آخرين وضعيت توليد قارچ گفت: با توجه به خنک شدن هوا و راندمان بالاي کامپوست‌ها پيش بيني مي‌شود که روزانه 500 تا 600 تن قارچ در کشور توليد شود.

فروش ۱۶ هزار توماني موز قانوني است

اسدا... رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزي فروش موز به قيمت هر کيلو ۱۶ هزار تومان را قانوني دانست و گفت: براساس قانون خرده فروشان ميوه و تره بار مي‌توانند محصولاتي که (به صورت عمده) خريداري مي‌کنند با ۱۵ تا ۳۵ درصد سود بر اساس فاکتور خريد به فروش برسانند.وي در گفتگو با تسنيم اظهار کرد: قيمت هر کيلوگرم موز در خرده فروشي 9 تا 12 هزار تومان است اما ميزان سود اين محصول در خرده فرورشي کم است و بيشتر براي جوري جنس به فروش مي‌رسد و حتي در مواردي زير قيمت خريد فروخته مي‌شود.وي در واکنش به فروش موز 16 هزار توماني در بازار گفت: در مواردي ممکن است اين محصول تا هر کيلوکرم 16 هزار تومان نيز به فروش برسد و خرده فروشان اين اجازه قانوني را دارند زيرا ميزان ضايعات در ميوه‌ها به خصوص موز زياد است اما اين محصول همانطور که اشاره شد با سود کم يا بدون سود به فروش مي‌رسد.

با هدف تنظیم بازار صورت گرفت؛

گروه اصناف : بازار تخم مرغ در ماه‌هاي گذشته با نوسانات قيمتي بسياري مواجه شده بود؛ به‌گونه‌اي که براساس آخرين آمار بانک مرکزي از متوسط قيمت خرده‌فروشي برخي مواد خوراکي در سطح شهر تهران در هفته منتهي به يازدهم آبان ماه امسال، هر شانه تخم مرغ ۱۸ هزار و ۷۱۳ تومان فروخته شده که نسبت به هفته قبل از اين بررسي، ۱.۷ درصد رشد داشته و با وجود کاهش حدود ۰.۲ درصدي در هفته مشابه ماه قبل، ۴۳.۵ درصد نسبت به هفته مشابه سال قبل افزايش قيمت داشته است.

امير خسرو فخريان رييس اتحاديه فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي از عرضه تخم مرغ با هدف تنظيم بازار در اين فروشگاه‌ها و ميادين ميوه و تره‌بار اظهار بي‌اطلاعي کرد.

به گزارش ايسنا، حميد ورناصري مديرعامل شرکت پشتيباني امور دام اعلام کرده که با هدف تنظيم بازار تخم مرغ، از هفته گذشته هر شانه تخم مرغ با قيمت ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي و ميادين ميوه و تره‌بار عرضه مي‌شود.

اين در حالي است که رييس اتحاديه کشوري فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي از اين موضوع اظهار بي‌اطلاعي مي‌کند.

امير خسرو فخريان رييس اتحاديه کشوري فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي ضمن اظهار بي‌اطلاعي از عرضه تخم مرغ در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي، گفت: اگر اين موضوع صحت داشت، اتحاديه تاکنون از عرضه محصول مورد نظر در فروشگاه‌ها مطلع شده بود.

  • عرضه تخم‌مرغ تنظيم بازاري در تهران

حميد ورناصري مديرعامل شرکت پشتيباني امور دام درباره وضعيت نوسانات قيمتي تخم مرغ و چگونگي کنترل و تنظيم بازار اين محصول پروتئيني به ايسنا گفت: با توجه به وضعيت و شرايط کنوني بازار تخم مرغ تصميم گرفتيم تا اين محصول را به صورت تنظيم بازاري و قيمت مصوب ستاد تنظيم بازار به نرخ شانه‌اي ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان در تهران عرضه کنيم که اين کار در حال حاضر آغاز شده و تا کنترل بازار آن ادامه دارد.

وي با بيان اين‌که قيمت مصوب تنظيم بازاري تخم مرغ در هر استان براساس مصوبه‌ ستاد تنظيم بازار آن استان مشخص و ابلاغ مي‌شود، افزود: براي اين‌که بتوانيم تعادلي در عرضه و تقاضاي تخم مرغ در بازار ايجاد کنيم، اقدامات مناسبي انجام و مقرر شده تا با هماهنگي‌هاي صورت گرفته، بخش خصوصي و دولتي تخم مرغ تنظيم بازاري را از محل توليد داخلي و واردات از طريق شبکه‌هاي توزيعي در نظر گرفته شده همچون ميوه و تره‌بار و فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي به بازار عرضه کنند تا قيمت آن تنظيم شود.

ورناصري در پاسخ به اين‌که اخيرا امير فخريان - مديرعامل اتحاديه سراسري فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي - اظهار کرده که تاکنون هماهنگي با اين اتحاديه براي توزيع تخم مرغ تنظيم بازاري در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي صورت نگرفته است،‌ اظهار کرد: نيازي به هماهنگي با اتحاديه مورد نظر وجود ندارد و همه هماهنگي‌ها با شبکه توزيع نهايي يعني عاملان فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي در سراسر کشور صورت گرفته است.

وي ادامه داد: توزيع تخم مرغ تنظيم بازاري در استان‌هاي مختلف تا کنترل شدن قيمت آن ادامه دارد و هر متقاضي که مي‌خواهد تخم مرغ وارد کند، بايد ابتدا مجوزهاي بهداشتي را از سازمان دامپزشکي دريافت کند اما هيچ محدوديتي براي واردت،‌ تامين و توزيع تخم مرغ تنظيم بازاري نداريم. مديرعامل شرکت پشتيباني امور دام درباره وضعيت واردات تخم مرغ نيز اضافه کرد که عمده تخم مرغ وارداتي براي تنظيم بازار از مبدأ ترکيه صورت گرفته است و در ادامه درصدد واردات اين محصول پروتئيني از روسيه نيز هستيم.

مصطفي احمدي رئيس اتحاديه آجيل و خشکبار گفت: صنوف خشکبار فروش به دليل کاهش شديد تقاضا ناشي از گران شدن قيمت‌ها تحت فشار هستند.وي در گفت و گو با تسنيم درباره دلايل افزايش قيمت انواع خشکبار در بازار، اظهار کرد: برخي از کالاهاي صنف ما مانند پسته با توجه به اينکه صادراتي هستند از افزايش نرخ ارز تاثير ميگيرند و از طرفي بخش ديگري از کالاهاي صنف ما مانند مغز گردو و تخم کدو و آفتاب گردان نيز با توجه به اينکه وارداتي هستند از افزايش نرخ ارز تاثير مستقيم مي‌گيرند.وي در واکنش به اينکه چرا پس خشکباري که در داخلي توليد ميشود نيز به قيمت‌هاي بالايي به دست مردم مي‌رسد گفت: زمين‌هاي کشاورزي که در شمال کشور بادام زميني و تخمه‌هاي کدو و آفتاب گردان توليد مي‌شد اکنون از بين رفته و به ويلا تبديل شده‌اند و ميزان توليد فندق نيز در اين مناطق به شدت کاهش يافته است.وي تصريح کرد: براي پاسخگويي به نياز مردم در مواردي کمبود داريم بايد اقدام به واردات کرد تا قيمت محصولات ايراني نيز متعادل شود، به طوري که اگر بادام زميني چيني به بازار ايران نيايد، نوع ايراني آن را نميشود کيلويي 100 هزار تومان نيز خريداري کرد.احمدي همچنين درباره دلايل افزايش قيمت مغز گردوي ايراني و فروش آن به قيمت هرکيلوگرم 100 هزار تومان گفت: اين محصول نيز در سال جاري دچار سرمازدگي شده است و 70 درصد آن از بين رفته است به همين منظور در حال گرفتن مجوز واردات قانوني اين محصول به کشور هستيم تا قيمت آن نيز در بازار کاهش يابد.

مجتبي شادلو عضوهيات مديره اتحاديه باغداران با اشاره به رشد ٢٠ درصدي توليد مرکبات، گفت: توليد سيب درختي کافي است و نيازي به واردات براي تنظيم بازار عيد نداريم.وي در گفتگو با مهر با بيان اينکه در سالجاري وضعيت توليد مرکبات در کشور بسيار مطلوب است، گفت: توليد اين محصولات امسال از نظر کمي‌و کيفي رشد قابل توجهي داشته است.وي با اشاره به اينکه برداشت نارنگي حدودا از مهرماه آغاز شده و در حال عرضه به بازار است، افزود:برداشت برخي واريته‌هاي پرتقال جنوب نيز از حدود يکماه قبل آغاز شده اما برداشت عمده پرتقال از ١٥ آذر تا حدود ١٥ دي انجام مي‌شود ضمن اينکه برخي واريته‌ها تا فرودين ماه برداشت مي‌شوند.وي با بيان اينکه هم اکنون نمي‌توان ميزان دقيق توليد را پيش بيني کرد، افزود: به طور کلي توليد مرکبات در سالجاري حداقل ٢٠ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.شادلو با اشاره به وضعيت متغيير اقتصادي و تورم شديد در سالجاري، گفت:همين مساله باعث شده هزينه توليد نسبت به سال قبل بيش از ٢ برابر شود و طبيعي است اين امر در قيمت نهايي نيز تاثير داشته باشد.وي با تاکيد بر اينکه مشکلي براي تنظيم بازار ميوه عيد نداريم، ادامه داد: مباحثي که درباره کاهش توليد سيب درختي و نياز به واردات آن مطرح مي‌شود جوسازي است.وي افزود: توليد امسال نه تنها قابل صادرات است بلکه نياز کشور را تا خردادماه ٩٨ تامين مي‌کند.وي گفت: توليد امسال ٢.٥ ميليون تن و نياز داخل ١.٥ ميليون تن است بنابراين يک ميليون تن از اين محصول را مي‌توانيم صادر کنيم.