دلار ۴۲۰۰ تومانی، خواسته بانک مرکزي نبود

ولي الله سيف گفت: از لحظه‌اي که تصميم دولت در خصوص دلار ۴۲۰۰ توماني ابلاغ شد، من و همکارانم تلاش کرديم با سرعت و دقت مقررات و بخشنامه‌هاي لازم را طوري تغيير يا اصلاح کنيم که کمترين آسيب به اقتصاد و فعالان اقتصادي وارد شود. وي افزود: اين را هم الان مي‌توانم بگويم که در طول مسئوليتم در بانک مرکزي، چند مورد پيش آمد که استعفا و تقاضاي کناره‌گيري کردم و آخرين مورد آن همين فروردين سال‌جاري بود که البته اين بار هم مورد موافقت قرار نگرفت و قطعا تائيد مي‌فرماييد با توجه به حساسيت مسئوليت بانک مرکزي مخصوصا در شرايط جنگ اقتصادي، امکان کناره‌گيري از مسئوليت و خالي گذاشتن سنگر قبل از موافقت با استعفا و تعيين جانشين وجود ندارد.


ثبات بازار ارز ادامه خواهد يافت

محمدباقر نوبخت در مراسم امضاي تفاهم نامه بين سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت جهاد کشاورزي، اظهار داشت: دغدغه همه ما امروز اين است که در شرايطي که بدخواهان نظام و مردم در خارج از کشور ايجاد کرده اند، ثباتي در اقتصادمان داشته باشيم و آنچه که دشمنان مي‌خواستند را خنثي کنيم.

به گزارش مهر، رييس سازمان برنامه و بودجه افزود: به خاطر متغيرهاي برون زا، برخي از قسمت‌هاي اقتصاد کشور تحت تاثير تکانه‌هاي خارجي قرار مي‌گيرد.

وي ادامه داد: ضمن عذرخواهي از مردم بابت مسائل ارز، از بانک مرکزي تشکر مي‌کنم که تا امروز ثبات را ايجاد کرد و اين ثبات تداوم خواهد داشت.


وعده همتي براي تسهيل بازگشت ارز صادراتي

رييس کل بانک مرکزي با اشاره به اهميت صادرات در مبحث اقتصاد و سخت شدن شرايط بازگشت ارز حاصل از آن در شرايط تحريم وعده داد که بانک مرکزي نهايت تلاش و همکاري خود را در اين زمينه به کار خواهد بست. به گزارش ايسنا، عبدالناصر همتي در صفحه شخصي خود در اينستاگرام نوشت: «صادرات، پيش‌نياز رشد پايدار و مهم‌ترين عامل ورود ارز به کشور و گسترش اشتغال و افزايش درآمد آحاد اقتصادي است. طبيعي است به خاطر تحريم‌هاي ناجوانمردانه، برگشت ارز ناشي از صادرات به چرخه اقتصاد، مشکلات و پيچيدگي‌هايي داشته باشد. بانک مرکزي با لحاظ تمام شرايط کشور و قوانين و مقررات همراهي لازم را در اين زمينه خواهد داشت.

قيمت ۹ گروه کالايي بالا رفت

براساس آخرين آمار منتشره در هفته منتهي به ۱۸ آبان ماه قيمت ۹ گروه کالايي افزايش يافت و يک گروه کالايي با کاهش قيمت همراه بود. به گزارش ميزان، براساس اعلام بانک مرکزي متوسط قيمت خرده فروشي مواد خوراکي در تهران در هفته منتهي به ۱۸ آبان ماه سال جاري نشان مي‌دهد قيمت ۹ گروه کالايي در اين مدت با افزايش همراه بود. در هفته مورد بررسي نرخ لبنيات ۲ درصد، تخم مرغ ۴.۷ درصد، حبوب ۰.۲ درصد، ميوه‌هاي تازه ۵.۵ درصد، سبزي‌هاي تازه ۳.۹ درصد، گوشت قرمز ۰.۷ درصد، گوشت مرغ ۵.۷ درصد، قند و شکر ۲ درصد و چاي ۰.۳ درصد رشد داشته است. لازم به ذکر است که در هفته مورد بررسي قيمت روغن نباتي ۰.۲ درصد کاهش يافت و برنج بدون تغيير ماند.

خداحافظي بانک مرکزي با دو معاون بازنشسته

رئيس کل بانک مرکزي در احکام جداگانه‌اي معاونان «حقوقي و امور مجلس» و «اداري و مالي » بانک مرکزي را منصوب کرد. به نقل از روابط عمومي‌بانک مرکزي، عبدالناصر همتي، اميرحسين طيبي فرد را به عنوان معاون حقوقي و امور مجلس و ابوالفضل نجارزاده را به سمت معاون اداري و مالي بانک مرکزي منصوب کرد. در احکام صادره از سوي رئيس کل بانک مرکزي براي معاونان «حقوقي و امورمجلس» و «اداري و مالي » ابراز اميدواري شده است، با اتکال به خداوند متعال و استفاده از تجربيات ارزنده خود در انجام وظايف محوله و پيشبرد اهداف بانک مرکزي جمهوري اسلامي‌ايران موفق باشيد. به گزارش فارس، پيش از اين بهمن مسگرها معاون اداري و مالي و حسين نقره‌کار شيرازي معاون حقوقي و امور مجلس بانک مرکزي بودند که به دليل اجراي قانون منع به‌کارگيري بازنشستگان، دوره مسئوليت و ادامه فعاليت آنها در بانک مرکزي به پايان رسيد.

احتمال همکاري روسيه با ايران

براي توسعه ارزهاي ديجيتال

گزارش‌ها حاکي از آن است که انجمن بلاک‌چين و صنعت ارزهاي ديجيتال در روسيه قصد دارد به منظور تسهيل مبادلات مالي و تجاري به همکاري با ايران بپردازد. به گزارش ايسنا، با توجه به گسترش روز افزون استقبال از ارزهاي ديجيتال رمزنگاري شده در جهان، بسياري از کشورها با توسعه فناوري‌هاي نويني همچون بلاک چين در تلاشند تا از اين نوع جديد ارزهاي ديجيتال به منظور پرداخت‌هاي مالي و تبادلات تجاري خود استفاده کنند. چندي پيش بود که روسيه نيز اعلام کرد قصد دارد در امور بانکي و مالي خود به ارزهاي ديجيتال رمزپايه روي بياورد و يک ارز اختصاصي دولتي را تحت عنوان «کريپتو روبل» معرفي و عرضه کند. نيکولاي نيکيفوروف، وزير ارتباطات و رسانه‌ در روسيه چندي پيش نيز اعلام کرده بود که ولاديمير پوتين، رياست‌جمهوري روسيه نيز نظر مساعدي نسبت به عرضه و معرفي يک ارز ديجيتال رمزنگاري شده و اختصاصي دولتي نشان داده، بنابراين انتظار مي‌رود که اين ارز با سرعت زيادي در حال توسعه بوده و در آينده‌اي نزديک توسط دولت اين کشور معرفي، عرضه و توزيع شود. حالا تازه‌ترين گزارش‌هاي منتشر شده در وب سايت اسپوتنيک حاکي از آن است که انجمن بلاک چين و صنعت توسعه ارزهاي ديجيتال رمزنگاري شده در روسيه (RACIB) به منظور همکاري با ايران در خصوص تسهيل روابط بانکي، مالي و تبادلات تجاري اين کشور اعلام آمادگي کرده و گفته که با لابراتوار بلاک چين در ايران به توافقي براي شروع و گسترش اين همکاري دست يافته است.

بررسي‌هاي تجارت تاييد مي‌کند:

گروه اقتصاد کلان: کمبود منابع مالي در زمره بزرگترين موانع ومعضلات توسعه اقتصادي ايران است. طي سال‌هاي اخير طرح‌ها و برنامه‌هاي بسياري براي جذب سرمايه داخلي و خارجي از سوي مسئولان اقتصادي کشور تهيه و تدوين شده و اظهارات دلگرم کننده‌اي در اين راستا ابراز نموده‌اند اما هرچه که گذشت از عملي شدن اين برنامه‌ها و آن اظهارت خبري نشد و انتظار فعالان اقتصادي حاصلي به بار نياورد. با بررسي بيشتر در اين خصوص با اين حقيقت مواجه مي‌شويم که برنامه ريزي‌هاي انجام شده و اظهارات صورت گرفته چندان که بايد با افق اقتصاد ايران همخواني ندارد و با حقايق موجود منطبق نبوده است وگرنه مي‌بايست نتيجه لازم از اين برنامه ريزي‌ها بايد حاصل مي‌شد.

  • اقتصاد امروز افق ندارد

در همين راستا چندي پيش محسن رناني در مصاحبه با شرق گفته بود: "نکته اصلي اين است که اقتصاد ايران، امروز افق ندارد. رکود امروز به دليل کمبود نقدينگي، مواد اوليه و تقاضا نيست بلکه به اين دليل است که ما افق نداريم. براي ايجاد افق در اقتصاد، دولت به تنهايي نمي‌تواند کاري کند. نظام سياسي بايد افق گشايي کند".

رناني سپس به جلسه ديدار اخير خود و ديگر اقتصاددانان با حسن روحاني اشاره مي‌کند و مي‌افزايد: "براي اينکه مفهوم نبود افق در اقتصاد ايران روشن شود، براي رئيس جمهور و ديگر حضار جلسه اين مثال را زدم که در زمان آقاي‌هاشمي‌رفسنجاني سؤال سرمايه‌گذاراز من به عنوان مشاور اقتصادي اين بود: «سرمايه‌هاي خود را به استان سيستان وبلوچستان ببرم براي پرورش شترمرغ، چون براي سرمايه گذاري در اين منطقه تسهيلات تبصره 3 با سود اندک ارائه مي‌شود يا سرمايه‌ام را به استان اصفهان براي ايجاد کارخانه سنگ بري ببرم؟»؛ يعني در آن دوران سرمايه‌گذارحاضر بود در همه جاي ايران سرمايه گذاري کند و نگاه مي‌کرد به اينکه کجا سودآورتر است".

اين اقتصاددان ادامه مي‌دهد: "در دوران آقاي خاتمي‌سؤال فعالان اقتصادي اين بود: «سرمايه‌هايم را در اصفهان، تبريز يا مشهد در فولاد ببرم يا روي پتروشيمي‌يا خودرو سرمايه گذاري کنم؟» در اين دوره سؤال سرمايه‌گذارحول شناسايي منطقه سرمايه گذاري در حاشيه کشور نبود بلکه مي‌خواست سرمايه خود را در مرکز متمرکز کند".

اين استاد اقتصاد سپس به دوره دولت‌هاي نهم و دهم مي‌پردازد و مي‌گويد: "در زمان دولت احمدي نژاد سؤال سرمايه‌گذاراين شد: «سرمايه خودم را صرف خريد دلار کنم يا طلا يا زمين؟». درواقع ديگر کسي دنبال سرمايه گذاري در توليد نبود، دنبال به چنگ آوردن سودهايي بود که در بازارهاي يادشده مي‌شد کسب کرد. اما امروز سؤال سرمايه‌گذاراين است: «سرمايه‌هايم را به امارات ببرم يا در ارمنستان خانه بخرم يا در گرجستان سرمايه گذاري کنم؟». روند اين سؤالات نشان مي‌دهد افق اقتصاد ايران مسدود شده است".

محسن رناني در ادامه منظور خود را در خصوص افق اقتصادي اينطور تشريح مي‌کند: "وقتي مي‌گوييم اقتصاد افق دارد، يعني سرمايه‌گذاراحساس مي‌کند در۲۰ سال آينده نگراني مبني بر برهم ريختن نظم اقتصادي و سياسي در کشور ندارد. مي‌تواند براي ۲۰ سال مطمئن باشد سرمايه گذاري اش آسيب نخواهد ديد و يک حاشيه سود قابل قبول خواهد داشت، اما امروز سرمايه‌گذارسؤالش اين است که سرمايه خود را چگونه و کجا از کشور خارج کند. بخش بزرگي از افزايش قيمت دلار، ناشي از سرمايه‌هايي است که از کشور در حال خروج است. چون سرمايه‌گذارنمي‌داند در تحريم يک ماه ديگر، در انتخابات بعدي و در اعتراضات بعدي چه بلايي سر سرمايه‌هايش خواهد آمد. اينها نشان مي‌دهد اقتصاد ما افق ندارد".

  • افق گشايي نياز امروز اقتصاد

رناني در ادامه مصاحبه با شرق راهکار خود را در اين مورد ارائه مي‌دهد: "افق در دست دولت نيست. تا زماني که ما افق گشايي نکنيم و جامعه حس نکند ما تهديدها را کاهش مي‌دهيم و بي ثباتي‌ها را مهار مي‌کنيم، وضعيت بهبود پيدا نمي‌کند. بنابراين در ديدار با رئيس جمهور از ايشان درخواست کردم تلاش خودشان را به سمت افق گشايي ببرند و گفت وگو در درون و پشت پرده نظام سياسي براي ايجاد افق در فضاي سياسي و اقتصادي ايران را در دستور کار قرار دهند. مشکلات مربوط به ارز و رکود مسائل قابل مديريت اقتصاد ايران هستند اما عوامل غيراقتصادي و سياسي و نگراني جامعه مي‌تواند اين مسائل را غيرقابل مديريت كند. بنابراين امروز براي اينکه از عميق‌ترين رکود تاريخ معاصر ايران خارج شويم، نظام سياسي بايد هدف خود را خروج از رکود قرار دهد و براي ۱۰ سال هدف اصلي نظام سياسي ايجاد انباشت، خلق ارزش‌هاي اقتصادي و ايجاد اشتغال شود و اهداف بعدي در رتبه‌هاي بعدي قرار بگيرند".

  • برنامه ريزي بر اساس نياز سنجي اقتصادي

با اين حساب چنانچه برنامه ريزي‌هاي بر مبناي افق گشايي و منطبق با واقعيت‌هاي جامعه ايران باشد، در آن صورت امکانات و تصميمات به اقتضاي شرايط جاري اتخاذ خواهد شد و بر اساس آن سرمايه‌ها به سوي طرح‌هاي اقتصادي هدايت و کاناليزه مي‌شوند و در سايه امنيتي که لازمه برنامه ريزي اقتصادي است توليد رونق پيدا مي‌کند و اشتغال افزايش خواهد يافت و در ادامه آن ثروت و رفاه فراهم خواهد آمد و به تبع آن آسيب‌هاي اجتماعي کاهش مي‌يابد.

  • اولويت جذب سرمايه براي پروژه‌هاي ناتمام

در حال حاضر طرح‌ها و پروژه‌هاي بسياري که توسط دولت‌هاي گذشته کلنگ زني شده اما ناتمام مانده‌اند وجود دارد که ضروري است براي تکميل آن‌ها مبادرت به جذب سرمايه شود و بايستي نسبت به طرح‌ها و پروژه‌هاي جديد در اولويت قرار بگيرند. بنابراين افق گشايي و برنامه ريزي براي جذب سرمايه بايستي از همين نقطه آغاز شود. يک عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي‌در اين راستا مي‌گويد: "ما بايد انگيزه را در سرمايه‌گذاران ايجاد کنيم تا سرمايه‌هاي خود را به سمت تکميل پروژه‌هاي نيمه کاره ببرند." از مواردي که جذب سرمايه را با مانع جدي مواجه مي‌کند و برنامه ريزان لازم است که در اين مورد دقت لازم مبذول و با حذف هرچه بيشتر آن زمينه را براي جذب هرچه بيشتر سرمايه فراهم آورند بروکراسي و تشريفات زائد و دست و پاگير است. فرج اله رجبي در اين باره نيز مي‌گويد: "يکي از عمده‌ترين مشکلات جذب سرمايه‌گذار، بروکراسي پيچيده‌اي است که وجود دارد و از سوي ديگر هنوز اهميت جذب سرمايه‌گذار در منظر دستگاه‌هاي نظارتي دولت و مجلس شوراي اسلامي‌جا نيافتاده است".

رجبي در ادامه‌، اظهار مي‌کند: "ما امروز بايد ببينيم که بايد چه اقدامي‌صورت دهيم تا سرمايه‌ها را به سمت پروژه‌‌هاي ناتمام هدايت کنيم. ما بايد انگيزه را در سرمايه‌گذاران ايجاد کنيم تا سرمايه‌ها را به سمت تکميل پروژه‌‌هاي نيمه کاره سوق دهيم.

پيش‌بيني مي‌شود با انتشار گزارش‌هاي جديد شاهد چينش جديد در پرتفوي سهامداران باشيم. امير تقي خان تجريشي، مديرعامل سرمايه گذاري صنعت و معدن در گفتگو با پايگاه خبري بازار سرمايه (سنا) ضمن بيان مطلب فوق گفت: طي چندماه اخير دلار بين ارقام 4هزار و 200 تومان و نرخ بازار آزاد به تعادل رسيد و به اصطلاح نرخ شبکه نيمايي براي شرکت‌ها تعريف شد. در اين شرايط سرمايه گذاران به اين جمع بندي رسيدند که با نرخ‌هاي کنوني، شرکت‌ها مي‌توانند سودآوري مطلوبي داشته باشند. از سوي ديگر ارزش جايگزيني شرکت‌ها نيز در اين مدت تغيير کرد و اين موضوع بر تقاضاي شرکت‌ها اثرگذاري قابل توجهي داشت. عضو هيات مديره کانون نهادهاي سرمايه گذاري در ادامه بيان کرد: اين موضوع در ادوار گذشته نيز اتفاق افتاده بود. در اوايل دهه 90 با جهش نرخ ارز در بازار آزاد، قيمت‌ها در بورس نيز رشد پرشتابي را آغاز کردند که اين موضوع عمدتا مربوط به شرکت‌هاي صادرات محور بود.

رئيس سازمان خصوصي سازي در مورد احتمال لغو واگذاري کشت و صنعت مغان گفت: تاکنون هيچ سندي مبني بر عدم اهليت و يا پيدا شدن بدهي بانکي سهامداران فروشگاه رفاه به عنوان خريدار کشت و صنعت مغان پيدا نشده است. پوري حسيني در گفت‌وگو با فارس، گفت: پيرامون موضوع کشت و صنعت دشت مغان به فروشگاه رفاه، تاکنون هيچ دستوري از سوي دادستاني مبني بر لغو اين واگذاري به سازمان خصوصي‌سازي نرسيده يا لااقل از آن اطلاعي ندارم. وي گفت: دادستان اردبيل نيز از اقدام سازمان خصوصي‌سازي براي واگذاري اين دارايي همواره استقبال کرده و بارها سازمان خصوصي‌سازي عنوان کرده، پيرامون اهليت و يا بدهي بانکي خريداران دشت مغان چنانچه سندي پيدا شود، بلافاصله آن را اعلام کرد تا مانع از واگذاري آن به بخش خصوصي شود.

کارشناسان اقتصادي مطرح کردند؛

گروه بورس: بورس کالا طي سال‌هاي گذشته نقش موثري در تنظيم بازار و شفافيت ايفا کرده و بازاري کارآمد و پر رونق است و اگر بخواهيم بازاري شفاف با قيمت تعادلي داشته باشيم بايد بورس کالا را تقويت کنيم. بورس کالا بهترين مکاني است که مي‌تواند جلوي نفوذ و رانت را بگيرد.

صاحب نظران اقتصادي بخش مهمي‌از عملکرد منفي اقتصادي کشورها را محصول عدم وجود شفافيت مي‌دانند و به اعتقاد آنها، بسياري از مشکلات فعلي کشور ما از جمله رانت به نبود شفافيت در فعاليت‌‌ها باز مي‌گردد. اما به گفته کارشناسان و مديران بازار سرمايه بورس کالا از اين پديده منفي اقتصادي مصون مانده و با بهره‌گيري از شفافيت آن مي‌توان مانع فساد و سوء استفاده در قيمت گذاري کالاها شد و رشد بازار سرمايه را نيز رقم زد.

علي سعيدي، مشاور رييس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص شفافيت و عملکرد بورس کالا به پايگاه خبري بازار سرمايه (سنا)، گفت: بورس کالا مولد شفافيت است و فساد را کاهش مي‌دهد و به هر ميزاني اين بورس را تقويت کنيم و توليدکنندگان هم محصول بيشتري در آن عرضه کنند، فضاي شفاف‌تري به وجود خواهد آمد. مشاور رييس سازمان بورس و اوراق بهادار مي‌گويد در فضاي شفاف بورس کالا، فساد و رانت از ميان مي‌رود و اين امر چه براي مصرف‌ کننده و چه براي توليدکننده موهبتي بزرگ محسوب مي‌شود و از سوي ديگر با ثبت دقيق اطلاعات، آمار واقعي ميزان عرضه و تقاضاي محصول به دست مي‌آيد و از طريق آن مي‌توان برنامه ريزي‌هاي کلان اقتصادي جامع تري انجام داد. علي سعيدي تاکيد کرد: پس از عرضه کالاها در بورس کالا، معاملات بدون ضابطه و غير شفاف به بستري شفاف و قانوني انتقال يافت و اکنون آمارمعاملات به طور شفاف در دسترس است. مصطفي صفاري، مديرعامل شرکت سبدگردان سرمايه ايرانيان با تاکيد بر اينکه بورس کالا شفاف‌ترين نهاد اقتصادي است گفت: اين بورس دست دلال‌ها را از بازار کوتاه کرده و مهمترين کارويژه آن قيمت گذاري منصفانه است. بورس کالا در تنظيم بازار سهام نيز تاثيرگذار است و محصولات بسياري از ناشران بورسي اکنون در اين بازار عرضه مي‌شود و اين بورس اکنون نيروي محرکه‌اي براي رشد بازار سرمايه است. وي با اشاره به اينکه هرگاه در اقتصاد قيمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا تعيين شود شاهد سيگنال صحيح تخصيص منابع خواهيم بود، تاکيد کرد: در ماه‌هاي گذشته با هدف کنترل بازار ما شاهد قيمت گذاري دستوري در بورس کالا بوديم و اين موضوع با ذات اين بازار در تضاد بود و اتفاقا از زماني که سقف رقابت حذف و نرخ ارز نيمايي مبناي داد و ستد بورس کالا شد قيمت‌ها به ثبات و تعادل رسيد و بعضا کاهش هم داشت و همين موضوع نشان دهنده کارايي و اثر بخشي بورس کالا است.

محمدرضا عربي مزرعه شاهي، مديرعامل موسسه رتبه بندي پارس کيان در پاسخ به اين پرسش که آيا امکان دست کاري قيمت‌ها در بورس کالا وجود دارد به سنا گفت: بورس کالا از بالاترين درجه استاندارد شفافيت برخوردار است. اين بورس محلي است که در آن فروشنده و خريدار به صورت کاملا شفاف با قيمت عادلانه و تعادلي داد و ستد مي‌کنند و تمام بازيگران آن در يک ساختار با مکانيزم شفاف فعاليت مي‌کنند، بنابراين امکان تباتي، دست کاري قيمت يا مسايلي از اين دست به هيچ عنوان در بورس کالاوجود ندارد. به گفته مدير عامل موسسه رتبه بندي پارس کيان ساختار و مکانيزم بورس کالا به شکلي است که در آن عملا رفتار غير عادلانه، قيمت گذاري غير متعارف و رانت شکل نمي‌گيرد و شفافيت در آن حداکثري است. عربي مزرعه شاهي تاکيد کرد: بورس کالا افزايش شفافيت شرکت‌ها، عملکرد نظام مالياتي و همچنين اقتصاد ملي را به همراه داشته و بايد از ظرفيت آن بيش از گذشته بهره برداري کنيم.

حجت الاسلام غلامرضا مصباحي مقدم، رئيس کميته فقهي سازمان بورس با بيان اينکه بورس کالا براي اقتصاد ايران يک نعمت است، گفت: در اقتصاد ضروري است تمام توليد کنندگان براي کشف قيمت عادلانه محصولات خود را در يک بازار شفاف و بروز عرضه کنند و بورس کالا به عنوان يک بازار کارآمد در ايران اين نقش را ايفا کرد. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح کرد: بورس کالا طي سال‌هاي گذشته نقش موثري در تنظيم بازار و شفافيت ايفا کرده و بازاري کارآمد و پر رونق است و اگر بخواهيم بازاري شفاف با قيمت تعادلي داشته باشيم بايد بورس کالا را تقويت کنيم. بورس کالا بهترين مکاني است که مي‌تواند جلوي نفوذ و رانت را بگيرد. رئيس کميته فقهي سازمان بورس با تاکيد بر اينکه آنچه تاکنون در بورس کالا شکل گرفته از نظر کميته فقهي بورس بدون اشکال است، گفت: هر کالايي که در بورس کالا عرضه مي‌شود رونق صنعت را به همراه دارد. به عنوان نمونه از زماني که محصولات پتروشيمي‌در بورس کالا عرضه شد کل صنعت وابسته به آن رونق پيدا کرد. با وجود اينکه برخي پتروشيمي‌ها براي ورود به بورس کالا مقاومت مي‌کردند و اين تصور را داشتند که منافع آنها محدود مي‌شود اما ديديم که حضور در بورس کالا به نفع آنها تمام شد و مکانيسم بورس کالا توانسته شفافيت مطلوبي را براي اين حوزه به ارمغان بياورد. علي اسلامي‌بيدگلي، رييس هيات مديره شرکت آرمان آتي شفافيت، کاهش ريسک بنگاه‌هاي اقتصادي، حذف قابل توجه سوء استفاده‌ها و کاهش فساد را از مهمترين ويژگي‌هاي بورس کالا دانست و به سنا گفت: عليرغم وجود تمام محدوديت‌ها و مقاومت‌هايي که توسط بازيگران واسطه‌اي در مقاطع مختلف براي بورس کالا ايجاد شد، اما اين نهاد اقتصادي تا کنون عملکرد موفقي را ثبت کرده است. به گفته رييس هيات مديره شرکت آرمان آتي با بورس کالا شاهد ساماندهي، شفافيت، و حذف قابل توجه فساد در مبادلات کالاهاي فلزي، کشاورزي و پتروشيمي‌هستيم و اين بورس در تمام زمينه‌ها منجر به حذف واسطه گران و کاهش بهاي تمام شده توليد بسياري از بنگاه‌ها و کارخانجات شد. اسلامي‌بيدگلي با تاکيد بر اينکه بورس کالا از دوران راه اندازي خود تاکنون اقدامات قابل توجهي را انجام داده است، افزود: مي‌توان انتظار داشت که توسعه بازار مالي کشور به ويژه بورس کالا مي‌تواند موتور محرک رشد و توسعه اقتصادي باشد.

علي تيموري شنيدي، مديرعامل تامين سرمايه لوتوس پارسيان گفت: بورس کالا، مانعي براي سوء استفاده است و مسوولان بايد تلاش بيشتري کنند تا از مزيت مهم اين بورس براي افزايش شفافيت و سلامت بازارها نهايت بهره را ببرند و اگر قرار است در کشور از توليد حمايت شود، بايد زمينه افزايش شفافيت را به واسطه تقويت بورس کالا فراهم کنيم. به گفته مديرعامل تامين سرمايه لوتوس پارسيان بورس کالا همواره با مشکلات بيروني زيادي مواجه بوده و انواع موانع بر سر راه پيشرفت آن قرار داشته، اما پس از حل چالش‌هاي مقطعي دوباره در مسير توسعه خود قرار گرفته و با ايجاد فضاي رقابتي سالم و حذف واسطه‌هاي غير ضروري نظام قيمت‌گذاري عادلانه‌اي ايجاد کرده است.

محمدرضا پورابراهيمي، رئيس کميسيون اقتصادي مجلس مي‌گويد حضور پتروشيمي‌ها، عرضه محصولات کشاورزي و کاموديتي‌ها در بورس کالا باعث پديدار شدن شفافيت در شيوه کارکرد اين حوزه‌ها شده و اين بورس به عنوان يکي از ارکان بازار سرمايه، نماد شفافيت است اما عده‌اي هنوز از کارکرد بورس کالا به عنوان يک بستر معاملاتي شفاف و قانونمند اطلاعي ندارند. به گفته نماينده مردم کرمان و راور در مجلس شوراي اسلامي‌اگر محصولات پتروشيمي‌يا فولاد خارج از بورس کالا انجام شود، به هيچ عنوان شفافيت کنوني در آمارهاي عرضه و تقاضا و قيمت‌ها مشخص نمي‌شود و دولت و متوليان امر براي تنظيم بازار و قيمت‌ها ابزاري ندارند و قيمت‌هاي سليقه‌اي جاي نرخ‌هاي واقعي را خواهد گرفت.

شهاب الدين شمس، مديرعامل سرمايه گذاري دانايان پارس گفت: بورس کالا از يک سو ضامن شفافيت داد و ستد محصولات کشاورزي، کاموديتي‌ها و توليدات پتروشيمي‌است و از سوي ديگر با انتشار ابزار مشتقه مي‌تواند به مديريت ريسک شرکت‌ها کمک کند. شهاب الدين شمس ادامه داد: با توسعه سبد کالايي و پوشش بخش‌هاي بيتشري از زنجيره توليد کالا در اين بورس مي‌توان از ايجاد رانت جلوگيري کرد و شفافيت را بالا برد و با انتشار انواع مشتقات به وبژه فيوچر‌ها و آپشن‌ها ريسک شرکت‌ها را مديريت کرد و قطعا هر دو موضوع ياد شده در رشد بازار سرمايه موثر است.

سرمقاله

فاطمه ذوالقدر

نماينده تهران در مجلس

کتاب، وسيله‌اي براي ارتقاي دانايي ،انتقال حقايق وسخنگوي پيشينيان و کارنامه فرهنگ و معرفت بشر است.کتاب، ثبت کننده رهاوردهاي انسان، دستاوردها و تجربيات نسل‌هاست. آنچه مي‌تواند شبهه‌هاي ذهني را دفع کند و ايمان و اطمينان را به ارمغان آورد، خواندن کتاب است ومهم‌ترين کاري که انجام مي‌دهد اين است که آفت جهل را مي‌زدايد و هيچ ذخيره و ميراثي سودمندتر و ارزشمندتر از آن نيست.رشد کتاب‌خواني شرط مهم توسعه فرهنگي و اقتصادي است. هيچ ملتي بدون توجه به امر کتاب و کتاب‌خواني به شاخص‌هاي توسعه دست نيافته است توسعه بدون بستر فرهنگي در هيچ جاي دنيا به نتيجه‌اي مطلوب منتهي نشده است. اهميت نقش مطالعه در توسعه فرهنگي تا بدان جاست که امروزه ميزان زماني را که هر ملتي به خواندن کتاب اختصاص مي‌دهد با ميزان توسعه آن کشور مقايسه مي‌کنند. دستيابي به اهداف توسعه اجتماعي و فرهنگي ممکن نيست مگر به تحقق و لوازم آن؛ و کتاب و کتاب‌خواني يکي از مهم‌ترين لوازم هر توسعه پايداري است.

مراجعه به کتابخانه و فروشگاه‌ها و نمايشگاه‌هاي کتاب و مطالعه، اختصاص به ايام خاص ندارد و جهت نهادينه کردن مطالعه ، برنامه ريزي‌هاي طولاني مدت و متناوب ضروري مي‌باشد. اما از آنجا که مطلوب اين است که عادت به مطالعه همگاني شود و سرانه آن در کشور افزايش پيدا کند. رسيدن به اين هدف، ابزار و راهکارهايي را جهت ترغيب شهروندان به مطالعه، مي‌طلبد که از جمله آن انجام برنامه‌هاي نمادين و اجراي طرح‌هايي جهت ترغيب افراد و به خصوص کودکان و نوجوانان به کتابخواني است. انجام اين طرح‌ها البته با ايجاد بسترها و پس زمينه‌هايي که موجب جذب هرچه بيشتر مخاطب گردد مفيد و ارزنده است.

بعد از خانواده‌ که‌ عامل‌ موثري‌ در شکل‌گيري‌ شخصيت‌ و الگوسازي‌ رفتاري‌ فرزندان‌ است، شکل‌گيري‌ شخصيت‌ افراد در مدرسه‌ و جامعه‌ به‌ گونه‌اي‌ است‌ که‌ متاثر از تصميم‌گيري‌ها و امکاناتي‌ است‌ که‌ کاملاً در اختيار دولت‌ است. مسئولين‌ مي‌توانند در وزارتخانه‌‌هاي‌ آموزش‌ و پرورش، ارشاد و تحقيقات‌ و فناوري، کميته‌‌هايي‌ را براي‌ حل‌ اين‌ مشکل‌ مهم‌ مامور کنند و يا کميته‌اي مشترک‌ ترتيب‌ دهند و امکاناتي‌ را براي‌ ايجاد کتابخانه‌‌هاي‌ عمومي‌و دانشگاهي‌ و هدايت‌ نسل‌ امروز و آينده‌ به‌ سمت‌ مطالعه‌ کتاب‌ بسيج‌ کنند.براي‌ گسترش‌ فرهنگ‌ مطالعه‌ و جستجوگري‌ علاوه بر خانواده‌ها، سه‌ وزارتخانه‌ فرهنگي‌ ما يعني‌ وزارت‌ آموزش‌ و پروش، وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامي، وزارت‌ آموزش‌ عالي‌ و تحقيقات‌ و فناوري‌ نقش‌ کارساز دارند. در واقع مي‌توان گفت در هدايت‌ جامعه‌ به‌ مطالعه‌ دولت‌ هم نقش مؤثري دارد.

در خانواده‌هاي ايراني بيشترين وقت به رسانه‌هاي الکترونيکي اختصاص مي‌يابد. مطالعه امري اکتسابي است و گرايش به آن را مي‌توان از دوران کودکي پروراند و تقويت کرد، پس به جا است که والدين در کنار زحماتي که براي فرزندان خود مي‌کشند، هزينه‌اي را نيز براي تهيه و خريد کتاب متناسب با سن کودک خود هزينه کنند. اگر کتابخواني در کودکان تداوم داشته باشد، از همان ابتداي زندگي به کتابخواني عادت پيدا مي‌کنند و با تقويت، اين عادت به رفتار تبديل مي‌شود.

افراد مختلف با مطالعه کتاب و بالا بردن سطح آگاهي، اطلاعات و بينش خود مي‌توانند زندگي بهتري داشته باشند و اين آگاهي و دانايي در رشد و توسعه کشور در بلندمدت بسيار موثر خواهد بود.