نظارت غير مستقيم بر استاندارد جاده‌اي

رئيس سازمان ملي استاندارد ايران با بيان اينکه نظارت سازمان بر استانداردهاي جاده‌اي مستقيم نيست، گفت: طبق قانون جديد، سازمان مي‌تواند استانداردهاي جاده‌اي را تدوين و در اختيار وزارت راه قرار دهد.

نيره پيروز بخت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس در پاسخ به اين سوال که نقش سازمان ملي استاندارد در مورد رعايت استانداردهاي جاده‌اي چگونه است و اين سازمان چگونه به اين مقوله نظارت دارد، گفت: سازمان استاندارد طبق قانون جديد ممکن است، به صورت مستقيم در مورد برخي از موارد اقدام نکند، اما اين سازمان مي‌تواند در باره مسائل مربوط به جاده‌هاي کشور به صورت غير مستقيم وارد شود.


مقيمي‌معاون امور صنايع‌ وزارت صمت شد

وزير صنعت ، معدن ، تجارت طي حکمي‌فرشاد مقيمي‌را به سمت «معاون امور صنايع وزارت صنعت ، معدن و تجارت »منصوب کرد.

به نقل از شاتا، در بخشي از حکم انتصاب فرشاد مقيمي‌آمده است: ... به موجب اين حکم به سمت «معاون امور صنايع» منصوب مي‌شويد تا با سرلوحه قراردادن راهبرد تفکر، توکل و با تلاش مجدانه و خردورزي و اعمال تصميمات شجاعانه و منصفانه با انجام مديريت جهادي و تلاش و همتي بي‌شائبه و بي‌منت انجام وظايف خطير و مورد انتظار از اين وزارت علي الخصوص توسعه و ارتقاي فعاليت‌هاي حوزه صنعت و بهبود کيفي و کمي‌توليدات با اولويت توليد صادرات محور و ساير وظايف محوله اهتمام لازم را به عمل آوريد.


تمرکز دولت بر حل آشفتگي‌هاي بازار

وزير صنعت، معدن و تجارت تاکيد کرد:اين روزها اصلي‌ترين معضل دولت آشفتگي‌هاي موجود در بازار است که به نوعي باعث سخت تر شدن زندگي مردم شده، به همين دليل تمام تمرکز خود را گذاشته‌ايم تا از طريق کنترل بازار و نوسانات موجود قيمتي، زندگي بهتر و راحت تري را براي مردم فراهم کنيم. رضا رحماني در گفت و گو با ايرنا استان تهران گفت: براي حل نوسانات و تنظيم بازار مذاکراتي در دست انجام است تا هرچه زودتر اقدامات لازم عملياتي شود. وي افزود: در خصوص کنترل بازار مذاکرات زيادي صورت گرفته و قرار شده است مسئولان مربوطه در زمينه قانونمند کردن معاملات و نيز ثبات نرخ کالاها تمام تلاش خود را به کار گيرند.

اکثر واحدهاي توليدي اردبيل در آستانه تعطيلي

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبيل گفت: واحدهاي توليدي استان اردبيل به دليل پرداخت نشدن تسهيلات سرمايه در گردش تحت فشار شديد هستند که ممکن تعطيلي آنها به زودي اتفاق بيفتد. به گزارش ايسنا، سيدحامد عاملي در جلسه شوراي اشتغال استان اردبيل با انتقاد شديد از بي‌توجهي بانک‌هاي عامل به موضوع پرداخت تسهيلات سرمايه در گردش براي واحدهاي توليدي اظهار کرد: بانک‌ها به بهانه‌هاي مختلف اين تسهيلات را که در حقيقت ضربان توليد را تنظيم مي‌کنند پرداخت نکرده و مانع از رونق و فعاليت واحدهاي توليدي مي‌شوند. وي خاطرنشان کرد: اگر اين تسهيلات سرمايه در گردش که به تصويب رسيده ولي بانک‌ها به بهانه‌هاي مختلف از پرداخت آن ابا مي‌کنند به موقع تزريق نشود امکان تعطيلي اکثر واحدهاي توليدي در استان نگراني‌هاي ما را دوچندان کرده است.

ضرر ۵۰۰۰ ميليارد توماني ايران‌خودرو و سايپا

عضو هيات علمي‌دانشگاه علم و صنعت گفت: تعلل‌ها و گفت‌وگوهاي بي‌نتيجه براي واقعي‌سازي قيمت خودرو باعث شده که در نيمه اول امسال دو خودروساز اصلي بيش از ۵۰۰۰ ميليارد تومان ضرر کنند. اميرحسين کاکايي در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: خودروسازي ايران روزهاي بسيار بدي را پشت سر مي‌گذارد، چرا که اتفاقاتي که از ابتداي امسال شروع شد بسياري از صنايع و به طور خاص خودروسازي را با مشکلات عديده‌اي روبرو کرده است. وي ادامه داد: چند ماه پيش زماني‌که قيمت ارز بالا رفت، تنها قيمت قطعات و مواد اوليه وارداتي نبود که افزايش يافت، بلکه قيمت مواد اوليه داخلي نيز به شدت افزايش پيدا کرد؛ بنابراين از اواخر خرداد ماه قابل پيش‌بيني بود که اگر روند تثبيت قيمت خودرو ادامه‌دار باشد، خودروسازان و قطعه‌سازان دچار زيان بسيار خواهند شد. در چنين شرايطي به دليل آن‌که قيمت عرضه خودرو از سوي خودروسازان به مراتب پايين‌تر از قيمت‌هاي واقعي بود، هجوم به سمت بازار خودرو صورت گرفت و تقاضاي اين محصول به شدت افزايش يافت.

رنو فرانسه از پيدا کردن بازار جايگزين ايران عاجز ماند

قطع همکاري رنو فرانسه با ايران در دومين ماه متوالي ادامه يافت و گزارش جديد اين شرکت فرانسوي نشان داد مقامات رنو به رغم ادعاي خود هنوز نتوانسته‌اند جايگزيني براي بازار پرسود ايران پيدا کنند. به گزارش تسنيم، جديدترين آمار منتشر شده از سوي شرکت خودروسازي رنو فرانسه نشان مي‌دهد اين شرکت طي دومين ماه متوالي هيچ فروشي در بازار ايران نداشته و با پيروي از تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران فروش محصولات خود در ايران را به طور کامل متوقف کرده است. اين شرکت فرانسوي در ماه سپتامبر و به يک باره فروش محصولات خود در بازار ايران را متوقف کرد. بر اساس جديدترين گزارش رنو، اين شرکت در ماه اکتبر نيز از روانه کردن محصولات خود به بازار ايران خودداري کرده است. اين شرکت فرانسوي با وجود روابط طولاني و گسترده با صنعت خودرو ايران به يک باره همکاري‌هاي خود را با ايران متوقف کرده است. اين شرکت در دوره اول تحريم‌هاي خودرويي که توسط دولت اوباما عليه ايران به اجرا گذاشته شد همکاري‌هاي خود را با ايران کاهش داده بود اما در دوره جديد تحريم‌ها اين همکاري‌ها را به طور کامل قطع کرده است.

کمبود مواد اولیه و مشکلات نیما صنعت خودرو را زمین گیر کرد؛

گروه صنعت و معدن: دبير انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌هاي خودرو با بيان اينکه قطعه‌سازان چهار ماه پشت درهاي بسته سامانه نيما براي تامين ارز مانده‌اند، گفت: دلالان وارد عرصه تامين مواد اوليه صنعت خودرو شده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، بازار خودرو اين روزها مصرف‌کنندگان را با سردرگمي‌و مشکلات بسياري مواجه کرده است. تنها مردم نيستند که در اين بازار ، با وضعيت نابساماني مواجه هستند، بلکه خودروسازان نيز مي‌گويند که در توليد، با کمبود قطعه مواجه هستند و علت اصلي خودروهايي که در انبار خودروسازان مانده و به مشتريان اختصاص نمي‌يابد، اين است که برخي از اين خودروها، قطعه ندارند، در حاليکه قطعه‌سازان هم که تمام تلاش خود را تا پيش از آغاز تحريم‌ها براي تامين قطعات خودرو در يکسال پيش رو کرده بودند، اکنون به دليل برخي تصميمات غلط و سياستگذاري‌هاي اشتباه دولت، با عدم توليد به موقع و ترخيص مواد اوليه و ملزومات خود از گمرک مواجه شده‌اند.

همه اينها دست به دست هم داده تا اکنون صنعت خودرو ايران با مضايق متعددي مواجه باشد که شايد ماموريت سنگيني را پيش روي معاون تازه نفس امور صنايع وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار مي‌دهد چرا که سياستگذاري‌ها مي‌تواند شرايط را براي توليد سهل‌تر يا سخت‌تر کند.

صنعت قطعه در ايران به دليل اينکه پايه صنعت خودرو به شمار مي‌رود مي‌تواند با رفع مشکلات، به صنعت خودرو هم جان تازه‌اي بخشد و به تبع آن، مصرف‌کنندگان نيز با سختي کمتري در بازار فعلي خودرو مواجه باشند.مازيار بيگلو، دبير انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌هاي خودرو در گفتگو با مهر با اشاره به مشکلاتي که هم اکنون پيش روي صنعت خودروي ايران و قطعه‌سازان قرار دارد، گفت: مشکلات صنعت خودرو و به تبع آن قطعه‌سازان، به صورت مشترک مرتبط با تامين مواد اوليه مورد نياز با منشا داخلي يا خارجي است، چراکه در مورد مواد اوليه داخلي، قيمت‌ها دو تا سه برابر افزايش يافته و برخي از عرضه‌کنندگان، عملا در بازار اين مواد اوليه را عرضه نمي‌کنند؛ پس دلال‌ها وارد عمل شد و قيمت‌ها را افزايش داده‌اند.

وي افزود: از سوي ديگر، تهيه کالا از بورس کالا نيز بسيار با سختي صورت گرفته و مشکل است؛ به نحوي که نقدينگي قطعه‌سازان کفايت اين افزايش قيمت را نمي‌دهد و قطعه سازان نمي‌تواند چند برابر قبل، قيمت مواد اوليه را بپردازند؛ پس روند تهيه مواد اوليه براي صنعت با کندي صورت مي‌گيرد. از سوي ديگر، مواد اوليه وارداتي نيز با افزايش قيمت ارز و ترخيص از گمرکات که مشمول پرداخت مابه التفاوت شده است، با سختي براي قطعه سازان تامين مي‌شود؛ ضمن اينکه تخصيص ارز در سامانه نيما و سنا بسيار به سختي انجام گرفته و مدت زمان طولاني از قطعه‌سازان مي‌گيرد، به نحوي که گاهي اوقات، يک قطعه‌ساز تا ۴ ماه در نوبت تخصيص ارز مي‌ماند؛ پس تمامي‌اين مشکلات دست به دست هم داده و کار را براي خودروساز و قطعه‌ساز سخت مي‌کند و اين طور است که آمار توليد خودرو و قطعه رو به کاهش است.

بيگلو شرايط استفاده از ارز صادراتي براي واردات قطعات را نيز با سختي‌هاي بسيار مواجه دانست و ادامه داد: هم اکنون واردات بدون انتقال ارز امکان‌پذير نيست؛ پس بسياري از توليدکنندگان، مجبور هستند که نه تنها ارز را با قيمت بالاتري تهيه کنند، بلکه مخاطرات واردات بدون انتقال ارز را هم که به نوعي غيرقانوني محسوب مي‌شود، بپذيرند. مشکل دوم اين است که فرآيند دريافت ارز از سامانه نيما نيز براي واردات بسيار زمان‌بر است و همانطور که اشاره کردم، حتي تا ۴ ماه هم قطعه سازان در نوبت ارز معطل مي‌مانند.

وي اظهار داشت: نکته حائز اهميت اين است که اگر حتي فرض بر اين باشد که قطعه‌ساز و خودروساز با ارز بالاتر از نرخ نيما، مواد اوليه خود را تهيه کنند، با قيمت‌هاي کنوني، فروش قطعه و خودرو براي آنها با زيان کامل همراه است؛ چراکه مواد اوليه آنها سه برابر شده؛ ولي قيمت خودرو و قطعه بر مبناي همان سال ۹۵ و ۹۶ است؛ پس بسياري از قطعه‌سازان با شرايط کنوني امکان توليد ندارند؛ چراکه قطعه‌اي که توليد مي‌کنند با ۷۰ درصد زيان براي قطعه‌ساز، توليد شده است؛ پس تا مشکل قيمت حل نشود، توليد کماکان رو به کاهش مي‌رود.

دبير انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌هاي خودرو ادامه داد: قيمت مواد اوليه توليد قطعه در کشور به صورت ميانگين ۲.۵ برابر شده است؛ البته در ظاهر عرضه در بورس به صورت قطره چکاني صورت نمي‌گيرد؛ ولي موارد و موانعي که وجود دارد. گاهي گفته مي‌شود که بايد براي خريد ال سي گشايش شود، گاهي اوقات بورس کالا سامانه‌هايي را تعريف مي‌کند که همه بايد در آن سامانه‌ها وارد شوند، بعد مجدد سامانه را لغو مي‌کنند و دوباره ال سي طلب مي‌کنند؛ يا اينکه فروشنده تقاضاي فروش نقدي مي‌کند و بنابراين فضا همچنان براي قطعه‌سازان مبهم است.

وي به برگزاري جلسه‌اي در هفته گذشته با حضور قطعه‌سازان خبر داد و گفت: تعداد زيادي از قطعه‌سازان گرد هم جمع آمده و راهکارهايي را ارايه داده‌اند که قدم اوليه و آخرين تصميم آنها بر اين است که بايد به سمت پيگيري آزادسازي قيمت در صنعت خودرو پيش برويم؛ چراکه تا زماني که قيمت به صورت دستوري تعيين مي‌شود، متعاقبا خودروساز نيز بايد قطعه خود را به صورت دستوري بفروشد و همين امر ضرر و زيان را در اين صنعت ادامه داده و کار قطعه‌سازان را متوقف کرده و صنعت خودرو و مصرف‌کنندگان را با مشکلاتي نظير آنچه که امروز رخ داده و خودروساز از نبود قطعه براي تکميل خودرو و ايفاي تعهداتش حرف مي‌زند، مواجه خواهند بود. بيگلو از برگزاري جلسه‌اي در روزهاي آينده با وزير صنعت، معدن و تجارت خبر داد و گفت: وزير جديد صنعت از نزديک در جريان مشکلات صنعت خودرو و قطعه‌سازان قرار دارد و بنابراين اميدواريم که مشکلات صنعت قطعه‌سازي و خودرو را گام به گام حل و فصل نمايد.

رئيس اتحاديه صنف فناوران رايانه تهران با بيان اينکه بازرسان اين اتحاديه از امروز(يکشنبه) به صورت نامحسوس در فروشگاه‌ها حضور خواهند يافت، گفت: مردم مي‌توانند در صورت عدم درج قيمت بر روي کالاهاي آي.تي، شکايت‌هاي خود را به شماره 41015 اعلام کنند.

به گزارش ايرنا، با استناد به ماده 6 قانون تعزيرات حکومتي وماده 15 قانون نظام صنفي، اطلاع رساني قيمت در واحد صنفي و از طريق نصب برچسب در محل عرضه، انجام مي‌شود. در همين پيوند «سيد مهدي ميرمهدي کمجاني» رئيس اتحاديه صنف فناوران رايانه تهران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا، گفت: مردم در صورت شکايت از هر واحد صنفي فعال در بخش کالاهاي آي.تي مي‌توانند شکايت خود را با شماره 41015 در ميان گذاشته و مطمئن باشند در اسرع وقت رسيدگي مي‌شود. وي ادامه داد: درج قيمت بر روي کالاها يک الزام قانوني است که صاحبان کسب و کارها نمي‌توانند آن را رعايت نکنند و اگر تخلف کنند قانون با آنها برخورد خواهد کرد.


رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه بازنشستگان تا ۱۵ آذرماه می‌توانند در سمت‌های خود باقی بمانند، گقت: در صورت عدم کناره‌گیری، مسئول سازمان و نهادی که اقدام به پرداخت حقوق به فرد بازنشسته کند دستگیر شده و مورد برخورد قرار خواهد گرفت. به گزارش ایسنا، قاضی ناصر سراج در حاشیه مراسم ترحیم سیدمحمد تقی نوربخش و عبدالرحمان تاج‌الدین که ظهر امروز در مسجد نور تهران برگزار شد درباره آخرین موعد اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان اظهار کرد: طبق قانون تا ۱۵ آذرماه این افراد می‌توانند در سمت خود باقی بمانند. البته در حال حاضر نیز اگر کسی خواهد می‌تواند از مسئولیت خود کنار رود اما موعد قانونی آن تا ۱۵ آذرماه است.

وزیر بهداشت گفت: برای تعرفه‌های ۹۸ نیز حداقل انتظارمان این است که هزینه تمام شده در سال ۹۷ به علاوه نرخ تورم در سال ۹۸ به صورت دقیق دیده و محاسبه شود.

دکتر سیدحسن هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا ادامه داد: با توجه به تغییراتی که در بازار اتفاق افتاد و به دنبال افزایش هزینه‌های مراکز درمانی، شورای عالی بیمه مصوبه‌ای برای همه بخش‌ها اعم از دولتی، خیریه‌ها و خصوصی داشت که بر اساس آن قرار شد به تعرفه‌های فعلی ۵.۵ درصد اضافه شود.

وی افزود: با توجه به اینکه رشد دستمزد صفر بوده، تغییری نکرده و هیچ افزایشی نداشته است، اگر در این زمینه مصرّند و نمی‌خواهند به دستمزدها رقمی را اضافه کنند، حداقل در بخش هتلینگ که شامل تهیه ارزاق، ایاب‌وذهاب و خدماتی است که به صورت سرپایی برای بیماران انجام می‌شود، ۵.۵ درصد اضافه شود.

ایجاد کلاس اسباب‌بازی در ۱۰ استان

وزیر آموزش و پرورش از برنامه‌ریزی برای ایجاد کلاس اسباب بازی و بازی آموزشی در ۱۰ استان کشور در سال جاری خبر داد.

به گزارش ایسنا، سیدمحمد بطحائی در چهارمین جشنواره ملی اسباب بازی با بیان اینکه امیدواریم کلاس های ما از حالت موجود خارج و به محیطی تبدیل شود که شادی و نشاط و سرزندگی در آن موج بزند گفت: باید دانش آموزان را به آموزش علاقه مند کنیم. آموزش و پرورش ما نیازمند چنین نوآوری‌هایی است و می‌تواند ما را به آنچه در سند تحول آمده نزدیک کند.

وی افزود: اقلام خارجی در حوزه اسباب بازی زیاد و رقابت برای تولیدکنندگان داخلی بسیار سخت است. دیروز برای تهیه اسباب بازی کوچک سفالی برای نوه‌ام به چند فروشگاه رفتم و با وجود آنکه کالای ساده‌ای میخواست، نوع ایرانی آن پیدا نمی‌شد در حالی که در صنعت سفال حرف اول را می‌زنیم.

ساخت ۱۱ بیمارستان تهران روی گسل

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اعلام کرد که ۱۱ بیمارستان در تهران روی پهنه گسل‌های اصلی واقع شده‌اند.

به گزارش ایسنا، احمد صادقی در هفتمین نشست تخصصی مدیریت بحران گفت: آسیب دیدن زیرساختهای شهر در افزایش خسارات و تلفات ناشی از بحران نقش مهمی دارد بطوریکه گاهی خسارات ناشی از آسیب زیرساختها چندین برابر خسارت اولیه می شود. وی با بیان اینکه ۸۰ کیلومتر مربع پهنه گسلی در شهر تهران وجود دارد که ۴۷ کیلومتر آن در محدوده شهری است، افزود: در این بین ۱۱ بیمارستان روی پهنه گسل های اصلی شهر تهران ساخته شده که باید آسیب پذیری آنها مورد ارزیابی قرار گیرد.

خودروهای فرسوده دیزلی در آلودگی هوا

نقش زیادی دارند

مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تهران با اشاره به اینکه خودروهای فرسوده دیزلی بدون معاینه فنی در آلودگی هوا نقش زیادی دارند، گفت: همه اتوبوس‌های دیزلی در حال تردد در شهر، مربوط به شرکت اتوبوسرانی تهران نیست و تعداد اتوبوس‌های دیزلی این شرکت به نسبت کل ناچیز است. تنها ۳ هزار دستگاه اتوبوس دیزلی در شرکت اتوبوسرانی تهران موجود است. به گزارش ایلنا، پیمان سنندجی در خصوص سهم اتوبوس‌های درون شهری در آلودگی هوا اظهار کرد: طبق استاندارد‌های تعریف‌شده کلان‌شهرها و براساس طرح جامع پایتخت، تهران به ۹ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد؛ در صورتی که ناوگان اتوبوسرانی در شرایط فعلی، ۶ هزار دستگاه اتوبوس دارد که ۳ هزار دستگاه آن فرسوده است، بنابراین می توان گفت سیستم حمل و نقل عمومی تهران به ۶ هزار دستگاه اتوبوس با استاندارد یورو ۵ به بالا نیاز دارد.

ابتکار با اشاره به آمار 40 درصدی بانوان کارمند تاکید کرد؛

معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه باید بپذیریم بخشی از مدیریت جامعه در اختیار زنان قرار گیرد گفت: ۴۰ درصد از کارمندان جمهوری اسلامی زن هستند این درحالیست که بسیاری از آنها از توانمندی علمی و تجربه کافی برخوردارند اما به آنها فرصتی داده نشده است.

به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار در اولین برنامه از سلسله نشستهای تخصصی "تجارب زیسته زنان مدیر" تحت عنوان مدیریت "توسعه پایدار در دوران معاصر" با بیان اینکه مسائل حوزه "زنان" تنها خاصِ زنان نیست گفت: طی آمارهای یکسال گذشته، در سطح کلان مدیریتی شاهد رشد ۱۶. ۵ درصدی مدیریت زنان بوده‌ایم که این امار در استانداری ها با رشد ۶۰ درصدی مدیریت زنان همراه بوده است.

ابتکار در ادامه افزود: چالش مهم دنیای امروز حکمرانی است؛ موضوعی که به صورت کلان به کارآمدی دولتها، ساختار مدیریت سازمان ملل به صورت کلان وابسته است. این درحالیست که باتوجه به بودجه و نیروی انسانی به علت ناکارآمدی، برخی مسائل نتیجه مطلوبی نداشته است؛ مسئله‌ای که نه تنها ایران بلکه جوامع دیگر نیز با آن مواجه هستند.

به گفته وی در حال حاضر همه جامعه شناسان و صاحب نظران در چهلمین سالگرد انقلاب به این باور رسیده اند که جامعه ما نیازمند "افق گشایی" است.

ابتکار یکی از ابعاد افق گشایی را تحول در نظام اداری و مدیریتی دانست و خاطرنشان کرد: مدیریت و استعدادهای ذاتی زنان موضوعی است که مردان هم می‌توانند با تمرکز و توجه به آن دست یابند و زمینه مهمی برای تحول افق گشایی فراهم کنند.

معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در ادامه با اشاره به مسئله توسعه پایدار نیز افزود: نگرش به توسعه پایدار نگاهی است که عمیقا با آینده انسان و جانشینی خداوند در ارتباط است و اگر باور کنیم که خلیفه خدا هستیم باید امور را با جهت گیری الهی پیش برده و از مسائل توسعه پایدار غفلت نکنیم.

وزرای امور خارجه و نفت در دو نامه جداگانه به رییس جمهوری، خواستار تسریع در روند تصویب الحاق ایران به کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل و تصویب آن پیش از اجلاس آذرماه این کنوانسیون شدند. به گزارش مهر، محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه و بیژن زنگنه، وزیر نفت در دو نامه جداگانه به حسن روحانی، رییس جمهوری درخواست کرده اند تا الحاق ایران به توافقنامه پاریس مجددا در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان قانون اساسی مورد بررسی قرار گرفته و تایید شود؛ چرا که به گفته ظریف، ملحق نشدن ایران به این توافقنامه می تواند موجب باز شدن پرونده ای علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل شود.

  • اقدامی در جهت منافع ملی کشور

در نامه وزیرامور خارجه به رئیس جمهور آمده است: " ... با عنایت به شکل‌گیری مقررات و هنجارهای حقوقی بین‌المللی در زمینه تغییر آب و هوا در سطح جهانی از جمله از طریق موافقتنامه پاریس، ضرورت تسریع در مراحل تصویب موافقتنامه مذکور در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان و اجرای آن بر اساس برنامه مشارکت ملی کشورمان و الزامات ناشی از مفاد موافقت‌نامه احساس می‌شود، ارائه توجیهات و پاسخگویی فعال دستگاه‌های تخصصی ذیربط به نگرانی‌های احتمالی می‌تواند مسیر را به این منظور هموار نماید و باعث شود اقدام قانونی کشورمان به موقع و با در نظر گرفتن منافع کشور انجام پذیرد.

  • استفاده از فرصت

همچنین در بخشی از نامه وزیر نفت به رییس جمهوری آمده است:" ... عدم الحاق رسمی ایران به توافق‌نامه پاریس، ضمن اینکه می‌تواند کشور را در معرض هجمه‌های بین‌المللی مبنی بر عدم مشارکت در حل یکی از معضلات جهان قرار دهد، فرصت استفاده از مزایای توافقنامه و تأثیرگذاری بر فرآیند تصویب‌ برنامه اجرایی آن و تعدیل موارد محدودکننده‌ی تقاضای جهانی نفت و گاز را از کشور سلب می‌کند. لذا پیشنهاد می‌شود چنانچه حضرتعالی موافقت دارید، دستور فرمایید اقدامات لازم برای تسریع در روند تصویب الحاق جمهوری اسلامی ایران به توافق‌نامه پاریس قبل از اجلاس بیست و چهارم اعضای کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد (COP۲۴) در لهستان در ۱۲ الی ۲۴ آذر ماه سال ۱۳۹۷ صورت پذیرد.

معاون امداد مستضعفان آستان قدس رضوی از ساخت و تعمیر 31 واحد مسکونی محرومان در استان‌های سیستان و بلوچستان و مرکزی طی 6 ماه نخست سال جاری خبر داد.

مصطفی خاکسار قهرودی در گفت‌وگو با آستان نیوز با بیان اینکه کمک به ساخت، تعمیر، تکمیل و بازسازی منازل مسکونی محرومان در راستای محرومیت‌زدایی و تسهیل امر بازگشت به روستا از جمله اقداماتی بوده که معاونت امداد مستضعفان آستان قدس رضوی طی 2 سال اخیر انجام داده است، اظهار کرد: در این راستا 25 واحد مسکونی در استان سیستان و بلوچستان و 6 واحد مسکونی در استان مرکزی طی 6 ماه نخست سال جاری ساخت و تعمیر شده است.

وی با بیان اینکه این اقدامات به واسطه دفاتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان‌های سیستان و بلوچستان و مرکزی انجام شده است، عنوان کرد: در استان سیستان و بلوچستان، 12 منزل در منطقه سیستان و 13 منزل نیز در مناطق محروم خاش و زاهدان بهسازی و تعمیر شده است.

وی با اشاره به برخی اقدامات دیگر این معاونت در احداث و بازسازی منازل محرومان، عنوان کرد: در سال گذشته نیز 258 واحد مسکونی که در سیل شهرستان تایباد و خواف استان خراسان رضوی تخریب شده یا آسیب دیده بودند، با مساعدت آستان قدس رضوی بازسازی و تعمیر شدند، همچنین به 130 نفر از سیل زدگان برای ساخت محل نگهداری دام تسهیلات قرض الحسنه پرداخت شد.

وی خاطرنشان کرد: بازسازی و اجرای کامل کارهای ساختمانی و تأسیساتی 45 منزل مسکونی در روستاهای محروم تیمور آباد، بصرآباد و ماسوله حاشیه شهر مشهد از دیگر اقدامات انجام شده است.

خاکسار همچنین به کمک بیش از ۹۲ میلیارد ریالی این نهاد به زلزله زدگان استان کرمانشاه در سال 96 اشاره و تصریح کرد: در زلزله کرمانشاه مبلغ ۴ میلیارد ریال توسط معاونت امداد مستضعفان آستان قدس رضوی ویژه تجهیز واحدهای مسکونی زلزله زدگان معلول، بی‌سرپرست و محروم استان کرمانشاه کمک شد، علاوه بر این با هماهنگی شرکت ساختمانی بتن ماشین قدس رضوی، بتن مورد نیاز ۲ هزار واحد مسکونی در مناطق زلزله زده کرمانشاه توسط این شرکت با حداقل هزینه دریافتی تأمین شد.