افزايش 2 ميليون بشکه‌اي توليد نفت خارگ

رجب خاني رييس منطقه عملياتي خارگ، از افزايش 2 ميليون بشکه‌اي توليد نفت خارگ در 6 ماهه اول امسال خبر داد و گفت: بيشترين سهم افزايش توليد مربوط به ميدان ابوذر بوده است که با تعمير چهار حلقه چاه، افزايش 4000 بشکه‌اي توليد نفت را تجربه کرده است.وي ادامه داد: با تعمير سه حلقه چاه توليدي ميدان فروزان نيز توليد از اين ميدان مشترک به ميزان روزانه 3100 بشکه افزايش داشته است.وي از برنامه شرکت نفت فلات قاره ايران براي به حداکثر‌رساني کيفيت نفت توليدي منطقه خارگ خبر داد و گفت: هم اکنون پروژه تغيير سيستم کنترل ميدان درود 2 به کنترل DCS در حال انجام است که کيفيت نفت توليدي اين ميدان را تا حدود زيادي افزايش مي‌دهد.


سعودي‌ها دست به کار شدند

عربستان سعودي در دو ماه گذشته صادرات نفت به آمريکا را با هدف کاهش ذخاير نفت اين کشور کاهش داده و خود را در مسير تقابل با ترامپ قرار داده که خواهان پايين ماندن قيمت نفت است.به گزارش ايسنا، سعودي‌ها کاهش صادرات نفت به آمريکا را در سپتامبر آغاز کردند و طبق آمار شرکت "کليپر ديتا"، آنها ماه ميلادي جاري حدود ۶۰۰ هزار بشکه در روز محموله را به مقصد آمريکا ارسال کرده‌اند که در مقايسه با رقم بيش از يک ميليون بشکه در روز در ماه‌هاي ژوييه و اوت کمتر است.بنا بر برآورد شرکت "کليپر ديتا"، صادرات نفت عربستان سعودي به آمريکا ممکن است به زودي به پايين‌ترين رکورد ثبت شده برسد.تاکتيک سعودي‌ها در ارسال حجم کمتر نفت به آمريکا که معمولا هر هفته ذخاير نفت خود را منتشر مي‌کند سال گذشته موفقيت آميز بود.


ده برابر شدن مبادلات در بورس انرژي

رضا پديدار رئيس کميسيون انرژي اتاق بازرگاني تهران: اگر از روش‌هاي متعارف در بورس‌هاي دنيا نظير شناسايي فعالان اقتصادي و دادن اعتبار به آنها استفاده کنيم با توجه به ظرفيتي که در بخش‌هاي خصوصي کشور وجود دارد و اولويت دادن به معاملات فرايندي سلف و کاغذي، افزايش ده بر.ابري مبادلات شدني است.به گزارش خبرگزاري صدا و سيما،وي با بيان اينکه عامل رونق بورس و توسعه کسب وکار خواهد بود، گفت: در شرايط اقتصادي کنوني، بخش خصوصي بزرگترين ظرفيت را براي معرفي و عرضه نفت خام و فرآورده‌هاي هيدروکربوري داراست، ضمن اينکه همه بورس‌هاي دنيا براي کساني که کد بورسي دريافت مي‌کنند با اعتبار کار مي‌کند و اينطور نيست که حتما سپرده نقدي ويا توافق با يک پالايشگاه در ميان باشد

ژاپن به زودي خريد نفت خام ايران

را متوقف مي‌کند

وزير اقتصاد و تجارت ژاپن، گفت: شرکت‌هاي پالايشگاهي مي‌خواهند تمام معاملات با ايران را تا پايان آوريل به صورت کامل حذف کنند.به گزارش ايلنا، اويل پرايس پيش‌بيني کرد حتي اگر پالايشگاه‌هاي نفتي به دليل معافيت‌هاي دولت آمريکا بتوانند از نفت خام ايران استفاده کنند، تعدادي از پالايشگاه‌هاي ژاپن به دنبال کاهش نقل و انتقالات نفتي با ايران هستند.نويسنده اين گزارش در ادامه نوشت: ژاپن يکي از هشت مشتري نفتي ايراني بود که معافيت‌هاي آمريکا شامل حالش شده شده بود تا واردات نفت ايران را تا ۱۸۰ روز پس از ۵ نوامبر، روزي که ايالات متحده مجددا تحريم‌هاي مربوط به نفت، حمل و نقل، بانکداري و صنايع بيمه را عليه ايران اعمال کرد، ادامه دهد.وزير اقتصاد و تجارت ژاپن، گفت که پس از آنکه معافيت‌هاي آمريکا اعلام شد، شرکت‌هاي ژاپني درپي بازگرداندن واردات نفتي از ايران هستند.وي گفت: شرکت‌هاي پالايشگاهي مي‌خواهند تمام معاملات با ايران را تا پايان آوريل به صورت کامل حذف کنند. وزير اقتصاد ژاپن اضافه کرد: شرکت‌هاي ژاپني به دنبال جايگزين براي نفت ايران هستند.

تحويل بيش از 651 ميليون ليتر نفت خام به پالايشگاه کرمانشاه

تحويل نفت خام به پالايشگاه کرمانشاه در نيمه نخست امسال به 651 ميليون ليتر رسيد.به گزارش شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ايران، جلال حياتي رئيس مرکز انتقال نفت و تاسيسات انتهايي کرمانشاه با بيان اين مطلب که ميزان نفت خام تحويلي به پالايشگاه ياد شده از طريق دو خط لوله 8 و 16 اينچ صورت گرفته است، اعلام کرد: در مدت ياد شده 54 ميليون ليتر نفت خام از طريق خط 8 اينچ و يک ميليون و 136 هزار ليتر نفت خام و فرآورده از طريق خط لوله 16 اينچ رسيد شده است.تأمين خوراک نفت‌خام پالايشگاه کرمانشاه، تأمين فرآورده‌هاي نفتي استان‌هاي کرمانشاه، کردستان و بخشي از استان ايلام، تأمين خوراک نفت سفيد پتروشيمي‌(L.A.B)، تأمين خوراک نيروگاه سيکل ترکيبي سنندج از مهم‌ترين وظايف اين منطقه است.

افتتاح دو طرح تأمين آب در روستاهاي تهران

دو طرح تأمين آب در دو روستاي تحت پوشش آبفاي استان تهران با پوشش جمعيتي ۳۶۰۰ نفر افتتاح شد.به‌ گزارش خبرگزاري صداو سيما، رضا پوررجب مديرعامل شرکت آبفار استان تهران در اين باره اظهار داشت: پروژه نخست تأمين آب در روستاي پلاين شهرستان تهران شامل حفر و تجهيز يک حلقه چاه بوده و چاه روستاي فوق به عمق 138 متر با اعتباري بالغ بر 420 ميليون تومان با هدف تأمين آب شرب بهداشتي براي 1500 نفر اجرايي شده است و با بهره‌برداري از اين چاه تأمين آب روستاي پلاين به شکل مطلوب صورت مي‌گيرد.وي داد: پروژه ديگر تأمين آب در روستاي زرنان بالا و پايين روستاي قدس بهره‌برداري شد. اين پروژه نيز براي پوشش جمعيت 2100 نفري اجرا شده است.

سایه تحریم‌ها بر تعاملات نفتی تهران ـ بغداد؛

گروه انرژي: طلب حدود ۵۲۰ ميليون دلاري ايران از وزارت نيروي عراق بابت صادرات برق و با توجه به افزايش حجم بدهي‌هاي برقي عراق مذاکرات و رايزني‌ها با اين کشور براي پرداخت بدهي‌هاي معوق آغاز شده است که بانک مرکزي ايران بايد دست به کار شود و سيستمي‌تهيه کند که بتواند دينار را دريافت کند و اين مشکل را برطرف کند.

حميد حسيني سخنگوي اتحاديه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشيمي‌جزئيات دريافت معافيت عراق از آمريکا براي ادامه تعامل نفتي و گازي با ايران را تشريح کرد.

وي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين‌که صادرات گاز به عراق از دو نقطه بغداد و بصره طبق روال سابق ادامه دارد، اظهار کرد: عراقي‌ها فعلا تا ۴۵ روز معافيت گرفته‌اند. البته اين موضوع به اين معني نيست که ۴۵ روز ديگر بايد به‌طور کل واردات را از ايران قطع کنند. آمريکا به عراق اعلام کرده که در اين ۴۵ روز شرايط را بررسي کنند و اگر مي‌توانند برق و گاز خود را از کشور ديگر تامين کنند، دست به کار شوند.

وي افزود: برق و گاز ايران، ۲۰ درصد نياز عراق را تامين مي‌کند و عراقي‌ها اعلام کرده‌اند هيچ‌کدام از قراردادهايي که براي تامين برق و گاز دارند زودتر از سال ۲۰۲۲ اجرايي نمي‌شود. هم‌چنين بهره‌برداري از ميادين گازي زودتر از سال ۲۰۲۲ امکان‌پذير نيست و گاز و برق ايران امکان جايگزيني ندارد. در اين شرايط آمريکا هم چاره‌اي جز تمديد مجوز براي عراق ندارد. در حال حاضر هم مردم عراق دو ساعت برق دارند و چهار ساعت برق ندارند و اگر صادرات برق ايران به عراق قطع شود و گاز هم به نيروگاه‌هاي آن‌ها صادر نشود، شرايط بدتر خواهد شد و مردم عراق اعتراض خواهند کرد.

سخنگوي اتحاديه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشيمي‌با تاکيد بر اين‌که ايران نگران قطع شدن صادرات گاز به عراق نيست، گفت: عراقي‌ها اصرار دارند با اين ‌که قرارداد يورويي است، پول را با دينار پرداخت کنند و به هيچ وجه آمادگي پرداخت غير از دينار را ندارند. عراق اعلام کرده است خود را مکلف مي‌داند که تحريم آمريکا در بحث دلار را رعايت کند. هم‌چنين اعلام کرده‌اند از آنجاکه درآمدهاي ما دلاري است و دلار را بايد به يورو تبديل کنيم و اين امکان وجود ندارد، امکان پرداخت يورويي نداريم و ترجيح مي‌دهيم دينار عراق را پرداخت کنيم.به گفته حسيني مذاکرات ايران و عراق براي پرداخت پول با دينار ادامه دارد.

وي افزود: بعيد مي‌دانم عراق بپذيرد به جز دينار پول ديگري پرداخت کند. در حال حاضر هم حدود ۵۲۰ ميليون دلار طلب ايران در بانک مرکزي عراق موجود است که اصرار دارند به صورت ديناري پرداخت کنند. بايد بانک مرکزي ايران دست به کار شود و سيستمي‌تهيه کند که بتواند دينار را دريافت کند و اين مشکل را برطرف کند. دينار پول قدرتمندي است. قابل تبديل شدن است و ثبات و ارزش دارد. بانک مرکزي هنوز به جمع‌بندي نرسيده دينار را مانند ساير ارزهايي که پذيرفته به رسميت بشناسد.

  • سوآپ نفت کرکوک بعد از تحويل ۷۰۰ هزار تن متوقف شد

سخنگوي اتحاديه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشيمي‌در ادامه با اشاره به سوآپ نفت کرکوک اظهار کرد: نفت کرکوک ۷۰۰ هزار تن تحويل داده و سپس متوقف شد. اين اتفاق در زمان نخست وزيري آقاي عبادي رخ داد. بعيد است که سوآپ از سر گرفته شود، زيرا عراق در حال انجام هماهنگي‌هاي لازم براي صادرات نفت کرکوک از خط لوله کرکوک_جيحان است. ايران هم علاقه چنداني ندارد سوآپ از سر گرفته شود، هم‌چنين علاقمند نيست که سهم صادرات خود را به عراق بدهد و نفت عراق را صادر کند.

بر اساس اين گزارش، عراق اخيرا موفق شده از آمريکا براي ادامه تعامل با ايران در شرايطي که آمريکا نفت ايران را تحريم کرده است، معافيت کسب کند.

  • جايگزيني براي گاز وارداتي ايران به عراق وجود ندارد

عاصم جهاد سخنگوي وزارت نفت عراق در يک برنامه تلويزيوني در گفتگو با شبکه‌هاي محلي کردي در کردستان عراق با اعلام اين مطلب گفت: هم اکنون هيچ جايگزيني براي گاز طبيعي ايران نداريم چرا که ايران نزديکترين نقطه به عراق مي‌باشد تا از آن بتوانيم گاز وارد کنيم.وي افزود: عراق نزديک به ۶۰۰ ميليون مترمکعب گاز از ايران وارد مي‌کند که از آن براي توليد برق استفاده مي‌شود.سخنگوي وزارت نفت عراق تاکيد کرد که عراق نمي‌تواند از هيچ کشور همسايه‌اي اين مقدار گاز را تامين کرده و جايگزين گاز وارداتي از ايران نمايد.عاصم جهاد در ادامه اظهار داشت: توليدات داخلي عراق جوابگوي تامين نياز ايستگاههاي توليد برق نيست و به خاطر همين جايگزيني براي گاز ايران نداريم.

به گفته اين مقام عراقي، وزارت نفت عراق در تلاش براي افزايش توليدات داخلي در راستاي تامين کامل نيازمنديهاي داخلي است اما براي رسيدن به اين سطح عراق دستکم به سه سال زمان نياز دارد.آمريکاييها در راستاي تحريمهاي يک جانبه خود عليه ايران، عراق را تحت فشار گذاشته‌اند که واردات گاز و برق خود را از عراق قطع نمايد. گفتني است به غير از واردات ۶۰۰ ميليون مترمکعب گاز از ايران دولت عراق ۱۳۰۰ مگاوات برق نيز از ايران وارد مي‌کند.

  • از سرگيري صادرات نفتي کرکوک

عاصم جهاد سخنگوي وزارت نفت عراق روز گذشته در بيانيه‌اي اعلام کرد: بر اساس توافق اوليه ميان بغداد و اربيل بر سر صادرات نفت کرکوک، بار ديگر بوسيله خط لوله به مبدا جيهان آغاز خواهد شد. وي گفت: با نهايي شدن اين توافق روزانه به طور متوسط 50 تا 100 هزار بشکه نفت از کرکوک و با مديريت شرکت بازاريابي نفت عراق (سومو) صادر خواهد شد. صادرات نفت از کرکوک جدا از صادرات روزانه 300 هزار بشکه نفتي است که کردستان عراق از ميدانهاي نفتي تحت کنترل خود استخراج و روانه بازارهاي جهاني مي‌کند. هيدر نائورت، سخنگوي وزارت امور خارجه ايالات متحده، در توييتر خود با اشاره به اين موضوع نوشت: ازسرگيري صادرات نفت از کرکوک، گام مهم ديگري در جهت تلاش‌هاي ما براي کاهش صادرات نفت ايران است. بر اساس اين گزارش، صادرات نفت در کرکوک در روز گذشته تنها در حد ۵۰ تا ۶۰ هزار بشکه از سر گرفته شده که در بازار نفت عدد قابل توجهي نيست. تا سال گذشته صادرات از اين منطقه در برخي مقاطع زماني به ۳۰۰ هزار بشکه در روز هم مي‌رسيد. رويترز گزارش داد، دولت عراق روز گذشته اعلام کرد که صادرات نفت از کرکوک را که از يک سال پيش به دليل اختلاف ميان دولت مرکزي و منطقه کردستان متوقف شده بود، از سر مي‌گيرد. پس از روي کار آمدن دولت جديد در بغداد، توافق اوليه با اربيل براي ادامه اين همکاري حاصل شده است. رويترز نوشت: اين گسترش همکاري، براي ايالات متحده آمريکا يک پيروزي محسوب مي‌شود که از هر دو طرف خواسته بود اختلافات را حل و فصل کنند و مبادلات نفتي را براي کمک به جبران کاهش نفت خام ايران از سر بگيرند.

سيد احمد مقدسي رئيس هيات مديره انجمن صنفي گاوداران کشور از تصويب قيمت ۲۰۰۰ تومان براي شيرخام درب دامداري، در ستاد تنظيم بازار خبر داد و گفت: کرايه حمل نيز به اين مبلغ افزوده مي‌شود.به گزارش مهر، وي با اشاره به اينکه قيمت تصويب شده براي شيرخام با چربي ۳.۲ درصد است، گفت: براي هر يک دهم چربي شير، ۲۰ تومان پاداش يا جريمه در نظر گرفته شده است، به اين معني که اگر از ۳.۲ درصد چربي آن بالاتر باشد پاداش و اگر از اين ميزان پايين تر باشد جريمه به آن تعلق مي‌گيرد.وي با بيان اينکه نرخ جديد طي امروز يا فردا ابلاغ خواهد شد، افزود: لبنيات در پي اين افزايش نرخ، گران نخواهد شد چون لبني‌ها قبلا محصولات خود را گران کرده اند.مقدسي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به مشکلات ايجاد شده ميان دامداران و کاميون داران، اضافه کرد: حمل نهاده‌هاي دامي‌دچار اختلال شده است.

دکتر کامبيز عباسي رييس مرکز توسعه مکانيزاسيون کشاورزي پيش‌بيني کرد با تمهيدات تامين ارز ۴۲۰۰ توماني براي ماشين‌هاي زراعت برنج، سال آينده ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار هکتار به سطح کاشت و برداشت مکانيزه اين محصول افزوده شود.وي در گفت و گو با وزارت جهاد کشاورزي افزود: به رغم تحريم‌هاي آمريکا با سرمايه گذاري‌هاي خوبي که در حوزه مکانيزاسيون کشاورزي طي 5 سال اخير انجام شده، روند توسعه در اين بخش در حال انجام است به طوري که برآورد مي‌کنيم در سال ۹۸ حدود ۸۰ هزار هکتار به سطح کشت مکانيزه و ۵۰ تا ۶۰ هزار هکتار به سطح برداشت برنج اضافه شود.وي کشورهاي ترکيه، آسياي شرقي و هند را از جمله اين بازارها عنوان و تصريح کرد: بخش عمده‌اي از کشورهاي اروپايي هيچ گونه قطع ارتباطي در زمينه ماشين‌هاي کشاورزي با ايران نداشته اند.

وزیر جهاد کشاورزی انتقاد کرد؛

گروه اصناف: طرح ملي اشتغال پايدار در مناطق روستايي و عشايري يکي از مهمترين طرح‌هاي دولت در زمينه اشتغال در حوزه روستايي در اين دولت است. پايه ريزي اين طرح بر اساس شناسايي مزيت‌هاي استاني و رسته‌هاي پر اشتغال در حوزه‌هاي مختلف خدمات، صنعت، کشاورزي، پوشاک، کفش، گردشگري، IT ، حمل و نقل، بافت فرسوده و... است.

دستورالعمل آيين نامه پرداخت وام اشتغال روستايي با هدف کاهش بيکاري و رونق اشتغال براي اجرا در مناطق روستايي، عشاير و شهرهاي کمتر از ۱۰هزار نفر از سوي علي ربيعي وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي ۴دي ماه ۹۶ تحت عنوان «دستورالعمل آيين نامه اجرايي قانون حمايت از توسعه ايجاد اشتغال پايدار مناطق روستايي و عشايري با استفاده از منابع صندوق توسعه ملي» به استانداران سراسر کشور ابلاغ شد.

دولت ۱.۵ ميليارد دلار از منابع صندوق توسعه ملي براي اشتغال روستايي اختصاص داده است. در مجموع قرار بود ۱۲ هزار ميليارد تومان منابع صندوق توسعه ملي و منابع داخلي بانک‌ها به بحث اشتغال روستايي اختصاص يابد.

اما انتقادات بسياري از سوي متقاضيان اين تسهيلات در شهرهاي مختلف وجود دارد؛ از ممنوعيت استفاده تسهيلات اشتغال روستايي براي کارمندان و دستگاه‌هاي اجرايي تا سنگ‌اندازي بانک‌ها تا طولاني بودن روند اخذ مجوزها و قوانين دست‌وپاگير موجود در بانک‌ها، و نداشتن وثايق مورد نياز بانک‌ها در فرآيند تکميل ضمانت گلايه‌هاي متقاضيان در دريافت اين تسهيلات است.

عده‌اي از متقاضيان اين تسهيلات نيز گلايه‌هاي ديگري دارند، عدم آگاهي آنها از چک‌ليست مسئوليت هر کدام از ارگان‌ها در فرآيند ارائه طرح، بررسي و تصويب و ارائه تسهيلات در استان‌ها باعث شده است که عده‌اي دريافت تسهيلات با نرخ اندک را رها کنند، چرا که بقيه مسير را براي خود مقرون به صرفه نمي‌دانستند. به گزارش مهر، محمود حجتي وزير جهاد کشاورزي در مراسم امضاي تفاهم نامه بين سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد کشاورزي جهت تامين مالي 18 هزارميليارد توماني طرحهاي اشتغال زاي حوزه کشاورزي اظهارداشت: تفاهم نامه‌اي که امضا کرديم در خصوص پروژه‌هايي است که در ستاد اقتصاد مقاومتي مورد تفاهم قرار گرفته بود. وزير جهاد کشاورزي افزود: در ۶ ماه اول امسال وسعت گلخانه‌هاي کشور هزار و ۴۰۰ هکتار گسترش يافت و به ۱۳ هزار و ۵۰۰ هکتار رسيد.

حجتي با بيان اينکه هر چقدرحمايت کنيم باز هم کم است، گفت: متاسفانه در سامانه کارا با وحي منزل روبرو هستيم . در سفرهايي که به استان‌هاي مختلف کشور داشتم، متوجه شدم همه در شهرها منتظر اين تسهيلات هستند و پشت درها مانده اند.

وي تصريح کرد: از سازمان برنامه و بودجه درخواست دارم به اين مسئله به صورت ويژه رسيدگي کند.

وزير جهاد کشاورزي با بيان اينکه ۱۸ درصد اشتغال کشور (غير از صنايع غذايي تبديلي) مربوط به بخش کشاورزي است، گفت: اين در حالي است که سهم سرمايه گذاري در کشاورزي نسبت به اقتصاد کشور بسيار پايين است.

در ادامه اين مراسم، شهيدزاده رئيس صندوق توسعه ملي گفت: با مجوز رهبري و مصوبه مجلس، برنامه دولت اين است که در سال ۹۷ با تلفيق منابع صندوق، منابع بانکي و دولتي بتواند براي پروژه‌هاي اقتصاد مقاومتي که تأمين کننده نيازهاي حال و آينده جامعه هستند را با تکيه بر توان داخل تأمين اعتبار کند. وي افزود: صندوق توسعه ملي به عنوان يک موسسه ملي و سرباز نظام و دولت در برنامه‌هاي استراتژيک اقتصادي که منافع ملت و نسل آينده را تأمين مي‌کند، نقش موثري ايفا خواهد کرد.

وزير جهاد کشاورزي تأکيد کرد: اميدواريم بتوانيم در دوران تحريم رفاه مردم را تأمين کنيم.

از سويي ديگر مهندس سليمي‌مديرکل تعاون، کار ورفاه اجتماعي هرمزگان با بيان اينکه کميته‌هاي نظارت بر اجراي طرحها در تمام شهرستان‌هاي استان فعال است، افزود: همه طرحهاي اشتغال روستايي با دقت بازديد و نظارت خواهند شد و در اين خصوص نتايج قابل قبولي از بازديد طرحها ارايه شده است.وي اضافه کرد: در صورت مشاهده هرگونه انحراف در طرحهايي که به تعهد خود عمل نکنند به طور جد برخورد خواهد شد و علاوه بر برگشت وجوه پرداختي، سود تسهيلات دوران پرداخت نيز بر اساس دستورالعمل مربوطه به شرح مصوب بانکها محاسبه خواهد شد.وي با اشاره به اينکه از ابتداي شروع طرح، استان هرمزگان همواره پيشرو و داراي رتبه اول در جذب اعتبارات روستايي بوده، بيان کرد: با عنايت ويژه استاندار و پيگيري‌هاي مجدانه معاون اقتصادي استانداري و با تلاش اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعي استان و دبيرخانه کارگروه اشتغال و همچنين همکاري مديران بانکهاي عامل و دستگاههاي اجرايي، تاکنون حدود 220 ميليارد تومان تسهيلات اشتغالزايي روستايي به طرح‌هاي متقاضي در روستاها پرداخت شده که در اجراي اين طرحها، بيش از 4 هزار و 500 فرصت شغلي در استان ايجاد مي‌شود.

قاسم نوده فراهاني رئيس اتاق اصناف تهران گفت: بعد از ايجاد کارگروه تامين مواد اوليه پوشاک طي ماههاي گذشته، تشکيل کارگروههاي ديگر در حوزه طلا و لوازم يدکي خودرو نيز در دست اقدام است.وي در نشست کارگروه تامين مواد اوليه پوشاک در تهران افزود: مقدمات تشکيل کارگروه تامين مواد اوليه لوازم يدکي و طلا اينک به انجام رسيده است و زماني که به مرحله نهايي برسد آن را به مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ خواهيم کرد. به گفته وي قرار است تامين مواد اوليه کيف و کفش چرم نيز در قالب کارگروه پوشاک انجام گيرد. به گزارش ايرنا کارگروه تامين مواد اوليه پوشاک در تهران با همکاري هيات امناي بازار، اتحاديه، اصناف و وزارت صنعت، معدن و تجارت اواخر شهريورماه امسال تشکيل و دبير آن با حکم رئيس سازمان صنعت استان تهران مشغول به فعاليت شد. اين اتحاديه تهيه و تامين مواد اوليه توليدکنندگان حوزه پوشاک را با قيمت مناسب (زير نرخ بازار) پيگيري مي‌کند. نوده فراهاني در ادامه سخنان خود با بيان اينکه از ظرفيت‌هاي اتاق اصناف مي‌توان در حوزه‌هاي مختلف بهره کافي برد اظهارداشت: ماحصل فعاليت‌هاي اصناف تشکيل اولين کارگروه در حوزه پوشاک بود که فعاليت‌هاي بسيار خوبي در تامين مواد اوليه با قيمت مناسب براي توليدکنندگان انجام داده است. وي با بيان اينکه حل مشکلات صنوف از طريق بزرگان صنف و معتمدان را دنبال مي‌کنيم بيان کرد: مشکلات بايد در کارگروه مطرح و مورد کارشناسي قرارگيرد تا بتوانيم از طريق بهبود وضعيت اقتصادي، نگراني‌ها و مشکلات مردم را کاهش دهيم.

علي اکبريان نايب رئيس انجمن برنج درباره آخرين وضعيت توليد برنج اظهار کرد: امسال پيش‌بيني مي‌شود که ميزان توليد برنج با احتساب کشت رتون و دوباره نشا به 2 ميليون و 200 تا 2 ميليون و 350 هزارتن برسد.به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،وي افزود: بنابر اعلام سازمان جهاد کشاورزي استان‌ها، در سال جاري منطقه ساري اقدام به کشت دوباره نشا و رتون نکرد و در مقابل منطقه بابل و محمود آباد کشت زيادي در اين منطقه انجام دادند.

اکبريان سرانه مصرف برنج به ازاي هر نفر را 36 کيلو اعلام کرد و گفت: براين اساس سالانه 3 ميليون تن برنج در داخل مورد استفاده قرار مي‌گيرد که با احتساب توليد داخل بايد 750 تا 800 تن برنج وارد کشور شود.به گفته اين مقام مسئول در سال جاري ميزان واردات برنج با احتساب ذخيره استراتژيک نبايد به بيش از يک ميليون تن برسد چرا که اين امر ضربه مهلکي به توليد داخل وارد مي‌کند.

وي ادامه داد: با توجه به آزاد شدن صادرات نفت به هند، نگراني‌هايي وجود دارد که مقامات هند تنها در قبال ارزش صادرات برنج به ايران بدهند.وي قيمت هر کيلو برنج طارم بوجار در منطقه شمال را 13 تا 13 هزار و 500، برنج پرمحصول 10 تا 10 هزار و 500 و ندا و شيرودي 11 هزار تومان اعلام کرد و گفت: اين درحالي است که هم اکنون با نرخ‌هاي بالايي در بازار تهران عرضه مي‌شود که نظارت براين امر مربوط به انجمن نيست بلکه دستگاه‌هاي مسئول بايد نظارت کافي بر اين موضوع داشته باشند.

یادداشت

سيدمهدي مطهرنيا

تحليلگر مسائل سياست خارجي

کشور ايران بعنوان مهره مهمي‌در نظام بين‌الملل و نظم منطقه‌اي، در روايت‌ها و فرا روايت‌هاي موجود شناخته شده است. ساختار ديپلماسي در ايران پيوسته وابسته به سامانه و سازمان تنظيم سياست خارجي است که نه در دولت، که در بخش‌هاي فرادولتي قرار دارد و دولت عضوي از اعضاي آن محسوب مي‌شود. لذا امروز جهان بيرون از ايران، دستگاه ديپلماسي ايران را يک دستگاه «دو قطبي» مي‌داند، دستگاهي که در آن گزاره‌هاي جدي ديپلماسي مطرح مي‌شود و در اختيار دولت نيست و دستگاهي که ديپلماسي را در اختيار دارد. اگرچه وجود قدرت در دستگاه سياست خارجي است اما فاقد تصميم‌گيري در حوزه سياست خارجي است و تنها مي‌تواند به مانورهاي متفاوت در سياست خارجي در جهت زمينه‌سازي براي گزاره‌هاي موجود سياست خارجي اقدام کند. هر کشوري درحوزه ارتباطات سياسي بايد از طريق مذاکره و گفت‌وگوهاي سياسي، متناسب با قدرت دروني و مطابق با قدرت رقيب، امتيازات قابل توجهي را براي کشور متبوع خود بدست آورد. از اين جهت در يک سياست خارجي متوازن، بايد بهترين و بهينه‌ترين استفاده را براي تامين حداکثر امتيازات ممکن به نفع کشورازطرق مختلف و مشخص به عمل آورد. اکنون از سمت ايالات متحده آمريکا، تحريم‌هاي جديد عليه ايران وضع شده و وزارت امورخارجه و اتحاديه اروپا درخصوص اعمال مجدد تحريم‌هاي آمريکا عليه جمهوري اسلامي‌ايران بيانيه‌اي صادر کرده‌اند. تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران گلوگاه‌هاي اقتصادي کشورمان رانشانه گرفته است، اقتصاد ايران از درون ازآسيب‌هاي تخريب ساز ذهني وپارادايم‌هاي مختلفي چون فقدان وجود نيروي انساني متخصص وسوء مديريت رنج مي‌برد و اين مشکلات باعث مي‌شود فشار بيروني نيز بر اقتصاد ايران اثر استراتژيک داشته باشد و لذا بايد گفت موضوع اين تحريم‌ها بايد از ابعاد مختلف مورد بررسي قرار گيرد و درعين حالي که يک جنگ رواني است، امري جدي از منظر منطقه‌اي محسوب مي‌شود و نشاندهنده عزم جدي براي ايجاد تنگناهاي بيشتردرايران است.

سازمان‌هاي بين‌المللي براساس يک سنت ديرپاي در هدف‌گذاري خود به دنبال ايجاد فضاي مناسب به جهت شکل‌دهي و محتوا بخشي به مسير خردورزانه در حل وفصل مسائل بين‌المللي هستند، فرصت چهارماهه گروه ويژه اقدام مالي به ايران نيز در همين فضا قرار مي‌گيرد.

به نظر مي‌رسد FATF هر آنچه در ايران مي‌گذرد را زير ذره‌بين خود قرار داده‌اند، با توجه به سيگنال‌هاي مثبتي که از داخل شاهد آن بوده‌اند، متوجه اين امر شده‌اند که ايران آرام آرام گام ديگري رادر فضاي مسالمت‌آميز براي حل وفصل مسائل موجود بين خود و FATF برداشته است.

در شرايط فعليFATF يک ضرورت انکار ناپذير است که جمهوري اسلامي‌ايران اگر بخواهد از حداقل‌هاي موجود در جامعه بين‌الملي و همکاري با شرکت‌هاي کوچک بهره ببرد و بتواند در مسير دور زدن تحريم‌ها قرار بگيرد، بي‌ترديد بايد FATF را پذيرا باشد.

اگر FATF از سمت ايران پذيرش نشود، امکان اجماع بين‌الملي عليه ايران در گام نخست با کشورهاي اتحاديه اروپا و مجموعه اروپا و سپس با کشورهاي چين و روسيه در جهت اعمال بيشتر تحريم‌ها فراهم خواهد شد.