وزیر نفت در جلسه علنی مجلس اعلام کرد؛

گروه انرژي: وزير نفت با بيان اين که وضعيت فعلي در خوزستان از نظر آلودگي هوا مناسب نيست، گفت‌: برنامه‌اي تدوين کرديم تا ظرف دو سال آينده گازي ديگر در اهواز سوخته نشود و آلودگي ناشي از آن بر طرف گردد.

به‌ گزارش ‌ايسنا، بيژن زنگنه، در جلسه علني مجلس شوراي اسلامي‌در پاسخ به سوال ساري، نماينده اهواز در خصوص علت عدم پاسخگويي مديران نفت، عدم توزيع مناسب خدمات اجتماعي و عدم اعطاي ماليات شهرداري‌ها، گفت‌: مساله مطالبات اجتماعي دستگاه‌ها از جمله وزارت نفت مقوله‌اي است که بنده همواره سعي کرده‌ام آن را جا بيندازم. اين که مديران نفت تعامل خوبي با نمايندگان نداشته و در اين باره اشکال وجود دارد مسئوليت آن متوجه من است و به همين دليل از آقاي ساري و ساير نمايندگان عذرخواهي مي‌کنم.

وزير نفت درباره پرداخت ماليات بر ارزش افزوده از عوارض آلايندگي، خاطر نشان کرد: در اين باره از معاونت مجلس شوراي اسلامي‌خواسته‌ام تا جلسه‌اي را با نمايندگان و مسئولان استاني برگزار کنند تا مساله حل شود. ما به دنبال انجام وظايف قانوني هستيم.

زنگنه به موضوع آلودگي هوا در خوزستان اشاره و اظهار کرد: وضع آلودگي هوا و گازهاي همراه نفت که در خوزستان مي‌سوزد، مناسب نيست. برنامه‌اي تعيين کرده‌ايم تا ظرف دو سال آينده گازي در اطراف اهواز سوخته نشود و به دنبال آن آلودگي ناشي از آن بر طرف شود.

وي در ادامه‌ خاطر نشان کرد: قراردادي با پتروشيمي‌ها بسته شده است که بخش مهمي‌از گازها را گرفته و بعد از جمع‌آوري به عنوان خوراک مصرف شود و پول سرمايه‌گذاري را هم از محل خوراک بدهند. طرح ديگري در غرب کارون نيز در دست اجرا است که اميدواريم ظرف مدت دو سال تمام شود که بتوانيم بخشي از آلودگي‌ها را رفع کنيم.

وزير نفت درباره مسئوليت‌هاي اجتماعي نيز، گفت‌: اين موضوع مهمي‌است که فقط شامل پرداخت‌هاي مربوط به عوارض آلايندگي و ماليات بر ارزش افزوده نمي‌شود. ما طرحي براي غرب و شرق کارون در نظر گرفته‌ايم که در پنج سال آينده اعتباري بالغ بر ۵۰۰ ميليارد تومان از شرکت نفت براي غرب کارون و ۱۲۰۰ ميليارد تومان و ساير مناطق نفتي اختصاص داده شده است. به دنبال اين هستيم که از دريافت چهار درصد ماليات خدمات اجتماعي را ارائه دهيم. همچنين طرح شش ميلياردي نيز داريم که ان‌شاء‌ا... امسال شروع مي‌شود.

وي ادامه‌ داد: در حوزه انتخابي اهواز ۸۵ پروژه‌ با اعتبار ۲۹۵ ميليارد توماني را در نظر گرفته‌ايم . طرح‌هاي مشخصي که مي‌توان با انجام آن کارهاي مهمي‌را پيش برد. البته نمايندگان اهواز مي‌دانند که مشکلات مالي داريم که نمونه آن پرداخت مطالبات پيمانکاران است. هيچ گاه از تريبون مجلس شوراي اسلامي‌مشکلات را بيان‌ نکردم که اين به معناي نبود مشکل نيست. تلاش مي‌کنيم با توانايي‌هايمان مسائل را مرتفع کنيم و همواره درخواست کمک از مجلس شوراي اسلامي‌ داريم.

وزير نفت ادامه‌ داد: دوستان ما در مناطق نفت خيز و بعضا مردم تصور مي‌کنند پول نفت توليدي در اختيار شرکت نفت قرار دارد، حال اين که تمامي‌پول تا ريال آخر به خزانه واريز شده و مجلس شوراي اسلامي‌درباره آن تصميم گيري مي‌کند. تنها مقدار کمي‌داده مي‌شود که صرف بهره‌برداري و طرح مسئوليبت اجتماعي مي‌شود.

زنگنه با تشريح اقدامات صورت گرفته شده درباره موضوع مسئوليت اجتماعي، بيان‌ کرد: در منطقه غرب کارون ۲۵۰ نفر کارآموز را آموزش حرفه‌اي داده‌ايم که قريب به سه ميليارد تومان هزينه شده است، در عسلويه و غرب کارون با محوريت آموزش و پرورش از سال ۹۶ در راستاي برنامه مسئوليت اجتماعي براي توانمند کردن جوانان منطقه تلاش کرديم. با اين کار ۲۰۰ دانش‌آموز در غرب کارون از اول مرداد ماه سال ۹۶ تا خرداد ۹۷ تحت پوشش آموزش و پرورش در کلاس کنکور قرار گرفته که دو نفر آنها رتبه زير دو رقمي‌و ۹ نفر رتبه کمتر از ۱۰۰۰ کسب کردند. آنها توانستند در دانشگاه‌ها معتبر قبول شوند.

وي در ادامه‌ تاکيد کرد: بنده هم اين حرف آقاي ساري را قبول دارم که بايد با مردم زندگي کرد تا آنها با ما احساس هم فکري داشته باشند. اما اگر از ما کار بيشتري مي‌خواهيد بايد در بودجه قيد شود. بنده هم معتقد هستم که بايد ارقام قابل ذکري در بودجه عمومي‌براي مناطق نفت خيز اختصاص داده شود تا مشکلات را رفع کنيم. اگر اين اتفاق رخ نداد بايد به اطلاع مردم برسانيم تا بدانند به دليل کمبود منابع است.

وزير نفت گفت‌: اختلافي هم بين شهرداري‌ها و مناطق نفت خيز وجود دارد که بايد اين اختلافات رفع شده تا حق شهرداري‌ها و مردم پرداخت شود.

وزير نفت گفت:پيشنهاداتي مبني بر اينکه نفت در بورس به صورت ۱۰۰ درصد ريالي فروخته شود مطرح شده که اين پيشنهاد به شوراي عالي هماهنگي اقتصادي قواي سه گانه ارائه مي‌شود و ممکن است اين اتفاق رخ دهد.

بيژن نامدار زنگنه، با اشاره به عرضه نفت خام در بورس، گفت: براي فروش نفت خام در بورس در دو مرحله تا سقف يک ميليون بشکه مجوز داده شده بود که در بورس ارائه شد و مقرر شده گزارش جمع بندي ارائه آن به شوراي عالي هماهنگي اقتصادي قواي سه گانه براي ادامه کار ارائه شود.

عضو کابينه دولت دوازدهم، با بيان اينکه بحث افزايش قيمت بنزين در سال 98 مطرح است، اما هيچ تصميمي‌در اين زمينه اخذ نشده است، تصريح کرد: هرچه در اين باره عنوان مي‌شود شايعه است و اگر تصميمي‌در اين زمينه اخذ شود صادقانه به مردم گفته مي‌شود.

عراقچي از فعاليت سه هزار شرکت خارجي در ايران خبرداد؛
معاون سياسي وزير امور خارجه ايران گفت: آمريکا همانند يک قلدر ساير کشورها را تحت فشار قرار مي‌دهد، اما از لحاظ سياسي منزوي شده است.

به گزارش ايرنا، «سيد عباس عراقچي»‌ که به منظور دومين دور گفت وگوهاي سياسي مشورتي معاونان وزراي خارجه ايران و اسپانيا، وارد مادريد شده است در مصاحبه با روزنامه اسپانيايي 'آ.ب.ث' در پاسخ به اين که خروج آمريکا از برجام و اعمال مجدد تحريم‌ها چگونه بر ايران تاثير گذاشته ا‌ند؟ اظهار داشت: قبل از اجراي تحريم‌ها و از زمان انتخاب ترامپ، يک تاثير رواني‌ به خاطر سردرگمي‌وجود داشت و برخي شرکت‌ها شروع به متوقف کردن فعاليت‌هاي خود در ايران کردند. وي افزود: پس از آن، شرکت‌هايي که رابطه با آمريکا ندارند، همچنان در حال همکاري با تهران هستند. حدود سه هزار شرکت کوچک، متوسط و بزرگ با ايران کار مي‌کنند. چيزي که آنها مي‌خواهند يک کانال مالي‌ براي معاملات است.

معاون سياسي وزير امور خارجه ايران ادامه داد: احتمال کاهش فروش نفت خام ايران وجود دارد، اما نه در سطحي که آمريکا فکر آن را مي‌کند.

وي تاکيد کرد: تحريم‌ها شايد هزينه‌هاي سنگيني‌ داشته باشد اما سياست‌هاي ايران را تغيير نخواهند داد. دولت قبلي‌ آمريکا تحريم‌هاي شديدتري عليه ايران اعمال کرده بود، اما در پايان مجبور شد بر سر ميز بنشيند. ترامپ همچنان يک تجربه شکست خورده را دنبال مي‌کند. آمريکا يک قدرت اقتصادي است و همانند يک قلدر به ساير کشورها فشار مي‌آورد، اما کشوري است که از لحاظ سياسي منزوي شده است.

عراقچي‌ در پاسخ به اين پرسش که آيا ايران همانند دوره قبلي‌ تحريم‌ها که تعداد سانتريفيوژ‌ها را از 200 به 20 هزار عدد افزايش داده اين بار نيز افزايش خواهد داد؟ گفت: ايران براي نشان دادن اعتبار فعاليت‌هاي هسته‌اي را محدود کرد. اگر توافقي وجود نداشته باشد، اين محدوديت‌ها وجود ندارند. هدف برنامه هسته‌اي ايران هميشه صلح آميز خواهد بود. قبلا سانتريفيوژ‌هاي نسل اول را در اختيار داشتيم و اکنون در نسل‌هاي سوم و چهارم کار مي‌کنيم، اما نمي‌خواهيم به يک نقطه تنش برسيم.

مذاکره کننده ارشد کشورمان در مورد اتهامات آمريکا که ايران را به حمايت از تروريسم و سوء استفاده از توافق براي توسعه سلاح‌هاي اتمي‌متهم کرده و ادعاهاي نتانياهو مبني بر اينکه شواهدي را در دست دارد، گفت: برنامه هسته‌اي ما تحت بازرسي آژانس انرژي اتمي‌است. در 13 گزارش، تائيد شده که ايران به تعهدات خود پايبند است. رژيم صهيونيستي در دروغ گفتن متخصص است. نبايد در دام دروغ‌هاي افرادي که به دنبال جنگ هستند، بيافتيم.

وي در پاسخ به اين پرسش که ايران به چه شکلي‌ در يمن حضور دارد؟ ابراز داشت: هيچ حضوري نداريم، اما با حوثي‌ها در ارتباطيم. اين بدين معني‌ نيست که آنها آنچه را که ما مي‌گوييم، انجام بدهند. تلاش ما براي بردن صلح به يمن است. اين جنگ، نتيجه محاسبات اشتباه سعودي‌ها است. آنها در مورد از بين بردن حوثي‌ها ظرف دو ماه صحبت مي‌کردند، اما اکنون چهار سال است که جنگ ادامه دارد. به همين دليل مي‌خواهند آن را به ايران نسبت دهند. راه حل، جنگ نيست بلکه سياست است.

عراقچي در پاسخ به اين پرسش که آيا «حسن روحاني» رئيس جمهوري ايران مدرکي‌ در دست دارد که مي‌گويد قتل خاشقچي با حمايت آمريکا انجام شده است؟ تصريح کرد: منظور رئيس جمهوري اين بود که پشتيباني بزرگ آمريکا از دولت عربستان سعودي به او اين جرات را داده که هر کاري که مي‌خواسته از جمله قتل خاشقچي را انجام دهد. آمريکا حتي به عربستان سلاح براي جنگ در يمن مي‌دهد.

موضع گيري‌ها عليه نگراني‌هاي ظريف ادامه دارد؛

کورش شرفشاهي: همه چيز از آنجا شروع شد که وزير خارجه کشورمان در خصوص فضاسازي‌هايي که عليه لوايح FATF در کشور به راه افتاده گفت: اعتقاد دارم خيلي از اين نگراني‌ها صادقانه است؛ يعني دوستان ما نگراني صادقانه دارند. اما فکر مي‌کنم پشت برخي از اين نگراني‌ها منافع اقتصادي است. محمدجواد ظريف گفت: بالاخره پولشويي يک واقعيت در کشور ماست و خيلي‌ها از پولشويي منفعت مي‌برند.او در مورد اينکه آيا دليلي براي اين ادعا دارد يا خير گفت: اگر کدي هم در اين باره داشته باشم امکانش را ندارم که علني کنم؛ ولي کدهاي زيادي در مورد ميزان پولشويي در کشور وجود دارد.وزير خارجه کشورمان گفت: من نمي‌خواهم اين پولشويي را به جايي نسبت دهم؛ اما جاهايي که هزاران ميليارد پولشويي مي‌کنند حتما آنقدر توان مالي دارند که ده‌ها و صدها ميليارد هزينه تبليغات و فضاسازي کنند.اما اين اظهارات با واکنشهاي موافق و مخالف بسياري رو به رو شد به نوعي که برخي از آن دفاع کردند و برخي ديگر به آن تاختند تا آنکه کار به مجلس شوراي اسلامي‌کشيد.

  • لزوم ارايه اسناد پولشويي

در همين رابطه غلامحسين محسني اژه‌اي معاون اول قوه قضاييه که به براي شرکت در جلسه فراکسيون نمايندگان ولايي به مجلس شوراي اسلامي‌رفته بود، در مورد اظهارات وزير خارجه درباره پولشويي گفت که اظهارات ظريف از نظر شخصي بنده غلط بوده ولي چون از طرف يک مقام رسمي‌مطرح مي‌شود بايد توضيح دهد و اسناد خود را ارائه کند. اينجانب نامه نوشتم و گفتم که اگر اين جملات از سوي ايشان است، توضيحات و اسناد وي اخذ شود.

  • ابزار دور زدن تحريم‌

و اما يک عضو کميسيون حقوقي و قضايي مجلس در نطق ميان دستور با انتقاد از وزير امور خارجه کشورمان در خصوص اظهارات اخيري که در خصوص موضوع پولشويي داشته گفت: قوه قضاييه با کساني که کشور را به پولشويي و فساد متهم کردند برخورد کند. محمد دهقان گفت: رئيس جمهور گفت، ما علامت خاصي را نشان آمريکا داديم. نشان داديم مي‌توانيم نفت‌مان را بفروشيم و در روابطمان با دنيا مشکلي نداريم. راه براي فروش نفت داريم. منظورشان اين است که براي فروش نفت جز راه‌هاي رسمي‌راه‌هاي غيررسمي‌هم وجود دارد که ما از آن‌ها استفاده خواهيم کرد. اف اي تي اف با حمايت آمريکا تلاش دارد با متهم کردن ايران به پولشويي مانع فروش نفت ما شود و موجب شود ارز وارد کشور ما نشود. اقدامات معروف به دور زدن تحريم‌ها را پولشويي نمي‌دانم و يک اقدام جهادي تلقي مي‌کنم.وي خطاب به ظريف گفت: بايد بگوييد منظورتان در خصوص پولشويي گسترده چيست؟ اگر منظور شما همان منظور اف اي تي اف است که اين اشتباه است مقام رسمي، کشور خود را متهم به فساد کند. شما وزير خارجه‌ ايران هستيد نه ترجمه کننده خواسته‌هاي اف اي تي اف. شما با اين اتهام وارد کردن اندک اميدي را که براي خروج ايران از ليست سياه اف اي تي اف وجود داشت را از بين برديد. چگونه قبول کنيم که سينه چاک کردن شما براي وادار کردن کشور به قبول کردن اف اي تي اف براي خروج کشور از ليست سياه بوده است؟ شما که با اين اتهام به رفتار اف اي تي اف مشروعيت بخشيديد فکر نمي‌کنم وزير خارجه آمريکا اين گونه کشور ما را متهم به پولشويي کرده باشد. عضو کميسيون حقوقي و قضايي مجلس افزود: فرض مي‌کنيم اين صحبت شما صحيح باشد. مسئولان مبارزه با پولشويي کيستند؟ در سال ۸۶ قانون مبارزه با پولشويي را تصويب کرديم. لايحه اخير دولت را هم در کميسيون حقوقي و قضايي تقويت کرديم. اگر اين گفته آقاي ظريف در خصوص پولشويي صحيح باشد مطابق همين قانون مسئول مبارزه با پولشويي خود دولت است. شوراي مبارزه با پولشويي متشکل از وزراي دولت هستند. مرکز مبارزه با پولشويي در خود دولت است؛ اگر مساله‌اي مبني بر خود پولشويي وجود دارد اين موضوع را به همکاران‌تان در دولت اعلام کنيد يا نامه‌اي به قوه قضاييه بفرستيد.وي با بيان اين‌که «برخي مقامات ارشد در اين چند سال که مذاکرات اف اي تي اف داغ بود همزمان مسئوليت مبارزه با پولشويي و مسئوليت مذاکره در خصوص اف اي تي اف را بر عهده داشتند» مدعي شد: متاسفانه بر اساس اسناد برخي از مقامات بيش از اين که به فکر منافع کشور باشند در مذاکرات به فکر اخذ ويزا، اقامت در کانادا و آمريکا و به فکر استخدام در سازمان ملل متحد و با سربرگ مبارزه با پولشويي به فکر سفر تفريحي بودند.

  • پولشويي دستمايه مباحث جناحي

هنوز تاثيرات سخنان دهقان در فضاي مجلس بود که يک عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس خطاب به محمد دهقان، گفت: بخشي از موضوعات FATF مربوط به پولشويي است که ما نيز در کشور با آن روبه‌رو هستيم. چرا برآشفته و عصباني مي‌شويد؟ اين معضل را بپذيريد و همت براي حل و فصل آن کنيم. اردشير نوريان در نطق ميان دستور گفت: با يکي از همکاران که در زمينه تصويب قانون پولشويي کار جدي کرده بود، صحبت مي‌کردم او مي‌گفت سه تا 300 ميليارد تومان به حساب همسايه ما که يک کارگر ساختماني است واريز شده و بانک آن را توقيف کرده است. آقاي دهقان! آيا وجود اين اتفاقات در کشور را انکار مي‌کنيد؟وي خطاب به دهقان ادامه داد: آيا 15 ميليارد دلار قاچاق را انکار مي‌کنيد؟ آيا ميلياردها تومان پول کثيف ناشي از فروش مواد مخدر را انکار مي‌کنيد؟ ما بايد از بودن اين مسائل ناراحت شويم نه اين‌که اين موضوع را انکار کنيم.اين عضو کميسيون امنيت ملي مجلس با بيان اين‌که ظريف هيچ نهاد و شخصي را متهم نکرد و در يک گپ و گفتي در مورد موضوع پولشويي صحبت کرد، گفت: موسسات غيرمجاز موضوعي بود که اخيرا يقه دولت را گرفت. همين موضوع، چقدر اعتبار دولت و نظام را خدشه‌دار کرده و موجب بي‌اعتمادي مردم شد؟ آيا رديابي اينها ضرورت ندارد؟ آيا جراحي اقتصاد کشور براي درمان اين سرطان ضروري نيست؟نوريان راهکار مبارزه با اين معضل را برآشفته نشدن و همکاري و همدلي دانست و اظهار کرد: بنده تقاضا دارم که اين موضوع مهم را دستمايه مباحث کوچک جناحي قرار ندهيم. بخشي از موضوعات و توضيحات FATF مربوط به همين موضوع پولشويي است، همان موضوعي که ما نيز در اقتصاد کشور با آن روبه‌رو هستيم. آقاي دهقان چرا عصباني مي‌شويد؟ اين معضل را بپذيريم و همت کنيم که حل و فصل شود. انکار فايده ندارد.

  • بيان صادقانه يک مشکل

از سوي ديگر بهرام قاسمي‌سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: آنچه از سوي ظريف در خصوص پولشويي بيان شد و متاسفانه بخشي از آن مورد بهره برداري‌هاي سوء و جناحي برخي افراد قرار گرفت، تنها بيان صادقانه يکي از مشکلات و مسائل کشور است که پيش از اين نيز بارها از سوي بسياري از مقامات عالي رتبه کشور در قواي سه گانه و در دولت‌هاي مختلف، بيان شده و يافتن راه‌هاي قانوني براي مقابله با آن، همواره مورد تاکيد نظام و ارکان عالي آن بوده است.وي افزود: واقعيت پولشويي توسط باندهاي تبهکار داخلي يا قاچاقچيان بين‌المللي قابل کتمان نيست و چه بسا همان‌ها براي جلوگيري از شفافيت و جرم انگاري اين پديده با پول‌هاي کثيف به فضاسازي و گل آلود کردن شرايط براي فرار از مسئوليت و مجازات روي آورند.قاسمي‌ياد آور شد: بي شک فرهنگ نقد و نقادي منصفانه امري نيکو وکاري بخردانه و امري الزامي‌است؛ اما بهره برداري سياسي و جناحي از بخش‌هايي از سخنان آن هم سخنان از روي حسن نيت وزير امور خارجه که دلسوزانه و در جهت آسيب شناسي برخي معضلات و مشکلات کشور و مردم بيان شده است، امري است ناصواب و بي ثواب.

تجارت اولویت بودجه 98 را بررسی کرد؛

گروه اقتصاد کلان: دولت متعهد شده است که لايحه بودجه 98 را راس معد مقرر يعني 15 آذر ماه آينده به مجلس تقديم کند. کمتر از 20 روز ديگر به پايان اين مهلت مانده است و نمايندگان و کارشناسان روزشماري مي‌کنند تا بدانند لايحه بودجه سال آينده چگونه تدوين شده است و پس از آن چه سرانجامي‌پيدا مي‌کند.

  • سال سخت بودجه نويسي

با خروج ترامپ و آمريکا از پيمان هسته‌اي موسوم به برجام، و دور جديد تحريم‌ها که از 13 آبان آغاز شد به تبع سال پيش رو به دلايلي همچون کاهش فروش نفت ايران، رکود توليد، تورم و بي ثباتي اقتصادي سال دشواري خواهد بود و همين امر مسئوليت دولت و بهارستان را در تدوين بودجه سنگين تر مي‌کند تا در نهايت بودجه‌اي متناسب با شرايط جديد تهيه شود. محمدباقر نوبخت رييس سازمان برنامه و بودجه در اين مورد مي‌گويد: " سال آينده با توجه به شرايط داخلي و بين المللي و انتظارات مردم سال استثنايي است و بودجه سال آينده ويژه خواهد بود.

" وي که در حاشيه اولين جلسه بودجه ريزي سال آينده سخن مي‌گفت مي‌افزايد: "ما قطعا بيش از گذشته نيازمند ثبات در کشورمان هستيم و تکانه‌هاي سياسي و بين المللي اثر خود را در منابع و مصارف و بودجه سال آينده خواهد داشت . نوبخت ادامه مي‌دهد : "ما شرايط تحريمي‌داريم و بودجه ما بايد با توجه به تحريم برنامه ريزي شود و ما اميدواريم در اين زمينه موفق باشيم" .

  • لزوم حمايت از معيشت عمومي

در بخشنامه بودجه 98 که توسط رييس جمهور به دستگاه‌ها – البته با تاخير - ابلاغ شد، ويژگي‌هاي بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور شامل حمايت از معيشت عمومي‌و عدالت اجتماعي، حمايت از توليد و اشتغال و تقويت انضباط بودجه‌اي معرفي شد. طي سال جاري مسئولان و مديران ارشد کشور و دولت به کرات از تامين به موقع و کافي کالاهاي مورد نياز مردم و تسهيل در معاش عمومي‌سخن گفتند اما گراني نگران کننده ادامه دار ارزاق عمومي‌و اجناس مورد نياز جامعه نشان داد که اقدامات و اظهارات متوليان تامين معيشت عمومي‌جامعه چندان که بايد راضي کننده نبوده است و حالا با آنچه که به عنوان ويژگي بودجه 98 اعلام شده ظن آن مي‌رود که تامين کالاهاي مورد نياز مردم و هزينه زندگي آنان کماکان افزايش داشته باشد و نگراني و نارضايتي شهروندان به دليل کاهش قدرت خريد ايشان نيز به تبع آن ادامه داشته باشد. هرچند اين روزها بسته‌هاي حمايتي دولت در حال توزيع است اما برنامه خرج و دخل دولت براي يک سال آينده بايستي به نحوي اجرا شود که بتواند با واقع‌بيني آسيب‌هاي ناشي از تورم فزاينده پيش رو را جبران کند.

  • کاهش ۷۰ درصدي قدرت خريد مردم

در همين راستا محمدحسين فرهنگي عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس روز گذشته از کاهش ۷۰ درصدي قدرت خريد مردم خبر داد و گفت: "فقدان عدالت در پرداخت، کاهش ارزش پول ملي، تضعيف اقتصاد فرهنگي، در کنار به حداقل رساندن سبد مصرفي خانوار به‌ويژه در حوزه نيازهاي اساسي همچون مواد غذايي، پوشاک، مسکن و بي‌توجهي مسئولان منجر به افزايش بحران‌هاي فرهنگي مي‌شود". همچنين وحيد شقاقي کارشناس اقتصادي در برنامه گفتگوي 18:30 در اين باره گفته است: "سال آينده سال بسيار مهمي‌است؛ بخشي از احياي اقتصادي کلان ايران مرتبط با بودجه 98 است و در آينده با قفل شوندگي برخي از کالاها و بازارها مواجه خواهيم شد، با تورمي‌که اتفاق افتاده حفظ معيشت خانوار‌ها، حمايت از توليد، حمايت از پيمانکارها و بانک‌ها و پرداخت بدهي آنها بايد در دستور کار قرار گيرد".

  • راهکارهايي براي حمايت بودجه‌اي از مردم

نگراني از افزايش تورم طي ماه‌هاي باقي مانده تا پايان سال و نيز سال آيند کارشناسان را بر آن داشته است تا براي مهار آن راهکارهايي ارائه دهند.

وحيد شقاقي کارشناس اقتصادي در اين رابطه گفته است: در سال آينده بايد درآمدهاي مالياتي جايگزين سهم نفت از منابع عمومي‌شود، ... دهک‌هاي پردرآمد ما ماليات نمي‌دهد که بايد ماليات بر ثروت، ماليات برمجموع درآمد و ماليات واردات کالاهاي لوکس ومالياتي تصاعدي بر مصرف سوخت و غيره را اجرايي کنيم ... بنابراين با گسترش پايه‌هاي مالياتي؛ درآمدهاي پايه‌اي مالياتي افزايش مي‌يابد تا جايگزيني براي نفت باشد و شکاف طبقاتي و نابرابري را کنترل کنيم و به باز توزيع ثروت برسيم...بنابراين ماليات مي‌تواند هم باز توزيع ثروت کند هم جايگزين نفت باشد هم درآمد دولت را افزايش دهد. .. دولت بايد دلار را با نرخ 4200 تومان در بودجه قرار دهد و از مابه التفاوت دلار در قالب کارت هوشمند، حمايت يارانه‌اي از توليد و پرداخت بدهي براي احياي اقتصاد کلان استفاده کند.

همچنين حاجی دلیگانی نماينده شاهين شهر، ميمه و برخوار در مجلس در راستاي توجه به مردم در بودجه بندي سال آينده به رسانه‌ها گفته است: "بودجه دولت در سال ۹۸ بايد به نفع طبقات ضعيف و محدود سازي طبقات مرفه بسته شود که کاري ممکن است...اولويت اصلي مسائل اقتصادي مردم است، اکنون مردم در تب وضعيت اقتصادي مي‌سوزند. قيمت افسار گسيخته، کسادي کسب و کار و توليد و کاهش قدرت خريد مردم سبب شده است که دخل و خرج‌ها با هم هماهنگ نباشد.

سرمقاله

کورش شرفشاهي

k.sharafshahi@gmail.com

لایحه بودجه، دخل و خرج کشور را برای یک سال آینده تعیین می کند که بسیاری از دستگاهها تکلیف خود را زمانی متوجه می شوند که لایحه بودجه پس از چکش کاری به قانون تبدیل می شود. اما مردم نیز به نوعی چشم انتظار بودجه هستند، زیرا بندبند بودجه بر زندگی عادی مردم تاثیر گذار است. هنگامی که دولت قیمت فروش هر بشکه نفت را پیش بینی میکند یا وقتی که قیمت دلار را تعیین می کند، مردم متوجه می شوند که برای سال آینده چه
وضعیتی دارند. لایحه بودجه نشان می دهد که آیا مردم باید سال سختی را بگذرانند یا می تواند به مدیریت مسوولان امیدوار باشند. طرف دیگری که در انتظار بودجه هستند، فرصت طلبان و سودجویانی هستند که پیش بینی می کنند دلار، سکه، محصولات پتروشیمی، مواد غذایی، کالاهای اساسی و... را به چه میزان و چه موقع بخرند و اینکه آیا می توانند برای مردم و دولت بحران بیافرینند تا جیب های خودشان را پر کنند. اکنون هنوز دولت در خصوص نظرات خود در لایحه بودجه 98 هیچ اظهار نظری نکرده، در حالی که سالهای قبل از سوی رییس سازمان برنامه، نمایندگان مجلس، صاحب نظران و اقتصاددانان چندین ماه زودتر در خصوص قیمت نفت یا دلار، مالیات و... در بودجه اظهار نظر می شد. اکنون تولیدکنندگان، واردکنندگان و مصرف کنندگان چشم انتظار لایحه بودجه هستند و مهمتر اینکه از نمایندگان مجلس انتظار دارند به نوعی تصمیم بگیرند که اقشار آسیب پذیر و حقوق بگیران بتوانند زندگی کنند.



یادداشت
زهرا سعيدي

نماينده مجلس

داده‌هاي آخرين سرشماري کشور در سال 1395 نشان مي‌دهد که حدود 80 درصد از خانه‌هاي ساخته شده در طول دهه اخير به جاي اينکه به متقاضيان مصرفي مسکن اختصاص پيدا کند به کساني که تقاضاي سوداگري دارند، رسيده است. بنابراين مهم‌ترين کار براي کاهش قيمت‌ها و از بين رفتن رکود در بازار مسکن، خروج افراد از سفته بازي و هدايت آنها به بخش توليد مسکن است. وضع ماليات بر عايدي که عبارت است از بخشي از سود

خريد و فروش املاک، يکي از راه‌هاي تجربه شده در دنيا براي حل اين معضل است.با توجه به متن طرح، تقاضاي مصرفي و حفظ دارايي در بازار مسکن براي خانواده‌ها به رسميت شناخته شده و معاملات آنها در کنار سازندگان مسکن معاف شده اند. بنابراين تنها مشمولان اين ماليات، سوداگران و محتکران بازار مسکن خواهند بود. علاوه بر اين، نرخ ماليات به صورت تدريجي افزايش پيدا کرده و اولين فروش املاک فعلي نيز معاف گرديده تا هم مشمولان به تدريج از اين بازار خارج شوند و هم سازندگان مسکن فرصت کافي داشته باشند تا الگوي ساختشان را به سمت مصرف کنندگان نهايي سوق دهند. اين يعني به تدريج و طي چند سال آينده سوداگران و محتکران از بازار مسکن خارج مي‌شوند و خريداران حقيقي و مصرفي جاي آنها را پر خواهند کرد. در نتيجه در عين ايجاد رونق پايدار در طرف تقاضا، با ترکيدن حباب، قيمت‌ها هم افزايش پيدا نخواهد کرد. به دنبال ورود خريداران حقيقي، با توجه به معافيت سازندگان، توليد مسکن هم رونق خود را باز خواهد يافت. علي الخصوص اينکه درآمد حاصل از اين ماليات هم به تسهيلات ساخت مسکن اختصاص پيدا خواهد کرد. به دنبال ورود خريداران حقيقي، با توجه به معافيت سازندگان، توليد مسکن هم رونق خود را باز خواهد يافت. علي الخصوص اينکه درآمد حاصل از اين ماليات هم به تسهيلات ساخت مسکن اختصاص پيدا خواهد کرد. برخي ايده‌هاي تکميلي هم در رابطه با قانون مطرح است مانند بازگرداندن ماليات پرداختي سوداگران در صورتي که اثبات کنند سرمايه شان را به بخش ساخت مسکن منتقل کرده‌اند يا مشمول کردن تدريجي ساير دارايي‌ها مانند خودرو و سکه که در جريان بررسي در کميسيون‌ها مطرح شده تا اطمينان حاصل شود اين سرمايه‌ها از بخش مسکن خارج نمي‌شوند.

منبع: خانه ملت

وزارت اطلاعات اعلام کرد؛
وزارت اطلاعات در اطلاعیه ای اعلام کرد: سربازان گمنام امام زمان(عج) یکی از بزرگ ترین شبکه های دلالی و اخلالگر محصولات پتروشیمی را متلاشی کردند. در این اطلاعیه آمده است: این شبکه غیرقانونی به صورت سراسری به ویژه در استان های تهران، خراسان رضوی، گیلان، قم، مازندران، گلستان، کهکیلویه و بویراحمد و قزوین فعالیت داشتند و درصدد ایجاد تقاضای کاذب در بازار بودند. براساس این اطلاعیه، حجم تخلفات مالی این شبکه حدود 500 میلیارد تومان برآورد شده است و با تلاش بی وقفه سربازان گمنام امام زمان (عج) علاوه بر کشف 10 هزار تن محصولات پتروشیمی، 14 نفر از عوامل اصلی این شبکه دستگیر و به دستگاه قضایی معرفی شدند. وزارت اطلاعات در این اطلاعیه یادآور شد: با اقدامات اخلالگران و دلالان، بازار مواد پتروشیمی در ماه های اخیر ملتهب شد و نرخ محصولات صنایع غذایی و نساجی رشد پنج برابری داشت که با اقدامات این وزارتخانه اکنون شاهد روند کاهشی قیمت ها در این بازار هستیم و همچنان ادامه دارد.

هفدهمين دوره انتخابات نماينده مديران مسئول در هيات نظارت بر مطبوعات به دليل به نصاب نرسيدن آراي نامزدها، به مرحله دوم کشيده شد. به گزارش ايرنا، دبير هيات نظارت بر مطبوعات با اعلام اينکه هفدهمين دوره انتخاب نماينده مديران مسئول در هيات نظارت بر مطبوعات ساعت 20 به پايان رسيد، گفت: با مشارکت 1713 نفر از مديران مسئول واجد شرايط، نصاب مشارکت بالاي 50درصدي در برگزاري انتخابات در مرحله نخست بدست آمد.

علاء الديم ظهوريان افزود: با توجه به صراحت آيين نامه اجرايي انتخابات، منتخب مديران مسئول نيز بايستي اکثريت مطلق آرا را کسب نمايد که اين نصاب، با اندکي فاصله به دست نيامد.

وي افزود: بر همين اساس و مطابق تبصره يک ماده 33 آيين نامه اجرايي قانون مطبوعات، انتخابات دو هفته بعد در تاريخ يکشنبه 11آذرماه برگزار مي‌شود.

دبير هيات نظارت بر مطبوعات ضمن تقدير از خبرنگاران و مديران رسانه‌ها براي حضور مناسب در انتخابات، از نمايندگان سازمان بازرسي کل کشور، پليس فتا و مرکز ماهر وزارت ارتباطات که در طول برگزاري انتخابات، حضور فعال و موثري داشتند، قدرداني کرد.

هفدهمين دوره انتخاب نماينده مديران مسئول در هيات نظارت بر مطبوعات 27آبان از ساعت 10 صبح آغاز و با تاييد کميته سه نفره ناظر بر انتخابات متشکل از نمايندگان سه قوه، دوبار تمديد و در ساعت 20 به پايان رسيد.

اتحاديه اروپا خواستار شفاف‌سازي کامل در خصوص قتل خاشقجي شد

فدريکا موگريني، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا از عربستان سعودي خواست در خصوص قتل جمال خاشقجي، روزنامه‌نگار منتقد سعودي به طور کامل شفاف‌سازي کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران از اسپوتنيک، در بيانيه اتحاديه اروپا در اين باره که موگريني آن را قرائت کرد، آمده است: اتحاديه اروپا اعلامِ 15 نوامبر مقامات سعودي درباره آخرين پيشرفت‌ها در تحقيقات آنها (درباره قتل خاشقجي) را مورد توجه قرا داده و با توجه به حواشي مربوط به اين جنايت هولناک همچنان لازم است شفاف‌سازي کامل در اين باره صورت بگيرد و تمامي‌کساني که در اين ماجرا دخيل بودند، بايد پاسخگو باشند.

بيانيه قرائت شده از سوي موگريني با حمايت 28 وزير خارجه عضو اتحاديه اروپا همراه شد و در آن نسبت به محکوميت اعدام پنج نفر مظنون در اين پرونده مخالفت شد. موگريني گفت: موضع اتحاديه اروپا در برابر مجازات اعدام در تمامي‌موارد و تحت هر شرايطي «مخالفت» است. اين مقام اتحاديه اروپا افزود ضروري است تا از روند قانوني در اين زمينه اطمينان حاصل شود تا حادثه‌اي همانند آن هرگز اتفاق نيفتد.

بيانيه اتحاديه اروپا در حالي منتشر شد که روز گذشته روزنامه واشنگتن پست گزارش داد سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا (سيا) نام محمد بن سلمان، وليعهد عربستان را به عنوان فردي که دستور قتل روزنامه نگار منتقد سعودي را داده، اعلام کرد. پيش از اين نيز واشنگتن‌ پست به نقل از منابع آگاه اعلام کرده بود سازمان سيا پس از بررسي مستندات، با اطمينان بالا به اين جمع‌بندي رسيده که بن سلمان شخصا دستور قتل جمال خاشقجي را صادر کرده است.رياض همچنان هر گونه دست داشتن خانواده سلطنتي در پرونده قتل خاشقجي را تکذيب مي‌کند.دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا روز گذشته در اين خصوص اعلام کرد سازمان سيا هنوز هيچ چيزي را مورد ارزيابي قرار نداده زيرا براي اينکار بسيار زود است. وي اعلام کرد ظرف دو روز آينده، تا 20 نوامبر، مشخص مي‌کند چه کسي خاشقجي را کشته است. ترامپ به خبرنگاران گفت روز دوشنبه يا سه شنبه اين هفته، دولت او گزارش کاملي را درباره مرگ جمال خاشقجي منتشر خواهد کرد.

تایید حکم رؤساي ۱۳ دانشگاه در شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي ؛

دبير شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي گفت: در جلسه کميته تعيين رؤساي دانشگاه‌ها، رؤساي ۱۳ دانشگاه کشور از جمله رئيس دانشگاه آزاد انتخاب شدند.

محمدرضا مخبر دزفولي گفت: جلسه 28 کميته تعيين رؤساي دانشگاه‌ها با حضور غلامي‌وزير علوم ، قاضي‌زاده‌هاشمي‌وزير بهداشت، حجت‌الاسلام رستمي‌رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها و دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي در محل دبيرخانه اين شورا برگزار شد.

عضو هيئت علمي‌دانشگاه تهران ادامه داد: در ابتداي اين جلسه که با دعوت از دکتر طهرانچي برگزار شد و ايشان از طرح‌ها و برنامه‌هاي خود براي جهش دانشگاه آزاد اسلامي‌در حوزه علم و فناوري گزارشي ارائه کرد.

وي افزود: سپس سؤالاتي توسط اعضاي کميته از ايشان مطرح شد و پس از پاسخگويي دکتر طهرانچي، با رأي اعضاي کميته ايشان براي رياست دانشگاه آزاد اسلامي‌انتخاب شد.

مخبر دزفولي گفت: همچنين دکتر سعيد کريمي‌دهکردي براي رياست دانشگاه شهرکرد، دکتر فاطمه بهجتي اردکاني براي رياست دانشگاه اردکان، دکتر انوشيروان غفاري‌پور براي رياست دانشگاه سلمان فارسي کازرون، دکتر ابوالفضل طهماسبي براي رياست دانشگاه گنبدکاووس و دکتر سيد حجت‌هاشمي‌براي رياست دانشگاه صنعتي بيرجند انتخاب شدند.

رئيس ستاد راهبري اجراي نقشه جامع علمي‌کشور افزود: همچنين در اين جلسه و با رأي مثبت اعضاي کميته تعيين رؤساي دانشگاه‌ها دکتر محمدرضا شيدايي براي رياست دانشگاه صنعتي اروميه، دکتر عليرضا حسيني براي رياست دانشگاه کوثر «ويژه خواهران»، دکتر حسين پيري براي رياست دانشگاه بناب، دکتر خسرو سايوند براي رياست دانشگاه ملاير، دکتر امير مسعود عرب لودريچه براي رياست دانشگاه علوم پزشکي و توانبخشي و دکتر محمد دهقاني فيروزآبادي براي رياست دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي، درماني بيرجند انتخاب شدند.

عضو هيئت علمي‌دانشگاه تهران ادامه داد: همچنين ايجاد نشاط در دانشگاه‌ها از وظائف اصلي رؤساي همه دانشگاه‌ها است. مخبر دزفولي ادامه داد: همچنين حمايت از منزلت اساتيد دانشگاه‌ها و ايجاد رويه واحد و گفتمان فراگير براي اجراي اسناد راهبردي حوزه علم و فناوري نيز از اهم وظائف رؤساي دانشگاه‌هاست. رئيس ستاد راهبري اجراي نقشه جامع علمي‌کشور گفت: با توجه به مطرح شدن موضوع بازنگري و به‌روزرساني نقشه جامع علمي‌کشور توسط رهبر معظم انقلاب «مد ظله العالي» رؤساي دانشگاه‌ها بايد در اين زمينه برنامه و اهتمام لازم را داشته باشند.

پاسخ نماينده ايران در سازمان ملل به ياوه گويي عربستان؛
نماينده ايران در کميته سوم مجمع عمومي‌سازمان ملل متحد در پاسخ به ياوه گويي سفير رژيم عربستان گفت: مافياي بدوي بيگانه از تمدن، رژيم سعودي را اداره مي‌کند که ابزار توحش خود را از شمشير به اره تغيير داده است.

به گزارش ايرنا، در نشست کميته سوم مجمع عمومي‌سازمان ملل متحد به پيشنهاد کانادا مساله تکراري حقوق بشر در ايران مطرح شد و موافقان و مخالفان به ابراز نظر درباره آن پرداختند اما در اين ميان عبدا... المعلمي‌که اين روزها همه جهان از نقض گسترده حقوق بشر از سوي حاکمان اين رژيم سخن مي‌گويند عليه کشورمان سخن پراکني کرد.

محمد حسني نژاد نماينده ايران در اين کميته هم پاسخي محکم به اظهارات سخيف نماينده دائم سعودي ارائه داد و اظهار داشت: حتي ذره‌اي نجابت بايد سبب مي‌شد تا عربستان سکوت اختيار کند و به وعظ ايرانيان در باب حقوق بشر نپردازد اما انتظار نجابت از سعودي که اخيرا ابزار مورد علاقه‌اش را از شمشير به اره تغيير داده! توقعي غيرمنطقي است. وي با بيان اينکه «سعودي هر اميدي را براي دمکراسي در خاورميانه از ميان مي‌برد»، افزود: حقوق بشر و دمکراسي بزرگترين دشمنان حاکمان فاسد سعودي هستند. دولتي که يک اتوبوس پر از دانش آموز را هدفي مشروع تلقي مي‌کند فقط يادآور يک اهريمن است؛ داعش. اين ديپلمات کشورمان ادامه داد: داعش محصول افراط گرايي سعودي است. داعش کودکان را در سوريه گروگان مي‌گيرد و استادش سعودي، آنها را در يمن مي‌کشد؛ ميوه خيلي از درخت خود دور نمي‌افتد. فقط داعش و سعودي يک اتوبوس پر از دانش آموز را هدفي مشروع تلقي مي‌کنند. وي با تاکيد بر اينکه «فقط داعش و سعودي مخالفان صلح آميز را سر مي‌برند»، اضافه کرد: فقط داعش و سعودي قدرت خود را در برانگيختن فرقه گرايي مي‌بينند که يک نمونه آن را چند دقيقه قبل شاهد بوديد. فقط داعش و سعودي هر آن کسي را که مثل آنها فکر نمي‌کند ملحد مي‌دانند. فقط داعش و سعودي هر آنچه از بقيه سنت‌ها و فرهنگ‌ها بجا مانده پاک کرده و آنها را کفرآميز مي‌خوانند. چرا؟ چون از يک تفکر نشات مي‌گيرند. چون ريشه در يک جهان بيني دارند.

نماينده ايران در کميته سوم مجمع عمومي‌سازمان ملل متحد تصريح کرد: وهابيسم عربستاني تغذيه کننده القاعده، طالبان، داعش و بقيه گروه‌هاي عمده تروريستي در جهان بوده است. تعجب اور نيست که همه آنها از پشتيباني لجستيک، سياسي و مالي سعودي برخوردار بوده اند. آيا اين روشنگر نيست که داعش مقامات خود را با کتاب‌هايي اموزش مي‌داد که خالق انديشه تکفيري سعودي آنها را نگاشته است؟

وي تاکيد کرد: سعودي چيزي نيست جز يک قلدر زورگو، يک مافياي قبيله‌اي بدوي، يک اليگارشي فاسد که هم اکنون در يمن مشغول قتل عام است و اميدها براي حقوق بشر و دمکراسي را در کل منطقه سرکوب مي‌کند.

اين ديپلمات جمهوري اسلامي‌ايران با يادآوري اينکه در سال گذشته «همين جا ورود سعودي به تمدن را تبريک گفتم»، افزود: چون که در نهايت در اواخر دومين دهه از قرن بيست و يکم به زن‌ها اجازه دادند پشت فرمان بنشينند اما اکنون که زنان درخواست کننده اين حق ابتدايي به جاي فرمان خودرو، پشت ميله‌هاي زندان نشسته‌اند آن تبريک هم زودرس بنظر مي‌رسد.

وي ادامه داد: زودرس است چون که سعودي، اتوبوس پر از دانش آموز را بمباران مي‌کند و بي شرمانه آن را هدفي مشروع مي‌نامد. زودرس به نظر مي‌رسد چون سعودي بيرحمانه روزنامه نگاران شناخته شده و منتقدان صلح اميز را قصابي مي‌کند.

در راستاي تکميل پروژه اتصال ۵ استان به شبکه ريلي کشور‌ صورت مي‌گيرد؛

گروه راه و مسکن: پروژه اتصال ۵ استان به شبکه ريلي کشور‌ - هرچند با تاخير - در حال انجام و تکميل است. اين پروژه در صورت تکميل نهايي، مشکلات فراواني که در حوزه حمل و نقل کالا و مسافر وجود دارد و عمدتا بر دوش شبکه ناتوان و فرسوده جاده‌اي قرار دارد را کاهش خواهد داد و در توسعه پايدار کشور نقش آفرين خواهد بود. افتتاح خط آهن مراغه – اروميه که امروز با حضور رييس جمهور صورت مي‌گيرد درراستاي پروژه مورد نظر است. آن طور که کارشناسان مطرح مي‌کنند اين پروژه تمايزاتي با ساير خطوط راه آهن و ايستگاه‌هاي مربوطه دارد که موجبات رضايت مردم و مسافران را فراهم خواهد آورد.

1000 ميلياردتوماني اعتبار خط آهن مراغه -

  • اروميه

سرپرست معاونت ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها با اشاره به تکميل خط‌آهن مراغه-اروميه و احداث همه ايستگاه‌هاي مسير، گفت: اين مسير ريلي امروز با حضور رئيس‌جمهور رسماً افتتاح مي‌شود.

عباس خطيبي در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، با اشاره به تکميل عمليات احداث خط‌آهن مراغه - اروميه اظهار داشت: اين مسير ريلي دوشنبه با حضور رئيس‌جمهور و ديگر مقامات به بهره‌برداري خواهد رسيد.

سرپرست معاونت ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها با بيان اينکه کل مسير ريلي مراغه تا اروميه ۱۸۳ کيلومتر است، افزود: ۸۵کيلومتر از اين مسير ريلي حدفاصل مراغه تا مهاباد در سال‌هاي قبل ساخته شد‌ و مورد بهره‌برداري قرار گرفت‌ و ۹۸ کيلومتر از اين مسير از مهاباد تا نقده و اروميه باقي مانده بود که آماده افتتاح است.

وي اضافه کرد: سرجمع کل‌ مسير ريلي مراغه-اروميه ۸ قطعه بود‌ که‌ مراغه تا مهاباد ۴ قطعه و‌ مهاباد تا نقده و اروميه هم ۴ قطعه است.

خطيبي افزود:‌کل اعتباري که براي اين پروژه ريلي حدفاصل مهاباد تا اروميه هزينه شد‌ حدود ۴۰۰ ميليارد تومان است که‌ اگر بخواهيم به قيمت روز محاسبه کنيم، بيش از يک‌هزار ميليارد تومان سرمايه‌گذاري و اعتبار به اين پروژه تخصيص يافته و در واقع ارزش پروژه است.

سرپرست معاونت ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها درباره مشخصات فني اين خط ريلي توضيح داد: در کل خط‌آهن مراغه - اروميه ۵۳ دستگاه پل خاص داريم که ۳۸ دستگاه آن حدفاصل نقده تا اروميه است، ضمن آنکه يک‌هزار و ۸۰۰ متر گالري در حدفاصل مهاباد تا اروميه احداث شده است، در اين مسير ريلي تونل نداريم.

  • بهره‌‌برداري از ايستگاه اروميه متمايز خواهد بود

در خبري ديگر، معاون فني و امور زيربنايي شرکت راه‌آهن با اشاره به اتمام عمليات اجرايي و آمادگي کامل راه‌آهن مهاباد-اروميه تصريح کرد: ايستگاه راه‌آهن اروميه به لحاظ ساختمان و تجهيزات از امکانات خاصي نسبت به ساير ايستگاه‌ها برخوردار است که از لحاظ بهره‌برداري و ارائه حدمات آن‌ را متمايز مي‌کند.

مازيار يزداني در گفتگو با خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي با اشاره به افتتاح راه‌آهن مهاباد-اروميه در راستاي طرح اتصال پنج مرکز استان به شبکه ريلي کشور، ضمن تقدير از عملکرد شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌ونقل در خصوص ساخت اين خط ريلي اظهار داشت: خوشبختانه اين مسير ريلي به طور کامل آماده بهره‌برداري است و به خاطر در نظر گرفتن سيني دوار در اين طرح ريلي ديگر نيازي به اعزام دو لکوموتيو نيست. وي افزود: سرعت تاييد شده براي سير قطار مسافري در اين خط‌آهن ۹۰ کيلومتر در ساعت در نظر گرفته شده است اما اين خط قابليت سير تا سرعت ۱۶۰ کيلومتر در ساعت را دارد. معاون فني و امور زيربنايي شرکت راه‌آهن با اشاره به همکاري في‌مابين راه آهن با شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌ونقل کشور گفت: در اجراي اين پروژه همچون ساير پروژه‌ها هر نوع درخواست از سوي شرکت همکار با تمام توان پاسخ داده شد که شامل تامين برخي ماشين‌الات مکانيزه و مشاوره‌ مي‌شود. معاون فني و امور زيربنايي شرکت راه‌آهن با اشاره به ايستگاه راه‌آهن اروميه نيز بيان داشت: اين ايستگاه از نظر محوطه سازي و ساختمان، توجه به شرايط آب و هوايي و جذب مسافر به مراتب شرايط برتري نسبت به ساير ايستگاه‌هايي که اخيرا ساخته شده دارد و طبق تعريف جديد راه‌آهن از ايستگاه براي دوران بهره‌برداري، کارکرد اين ايستگاه فقط براي جذب و تخليه مسافر نخواهد بود بلکه علاوه بر ارائه خدمات متداول ايستگاهي به عنوان يک مرکز تجاري-فرهنگي با هدف ارائه خدمات رفاهي جهت رفع نيازهاي روزمره به مسافران و مراجعان نيز خدماتي را ارائه خواهد کرد.

  • احداث راه‌آهن اروميه با توان داخلي و معماري بومي‌

سرپرست اداره کل ساخت ساختمان‌هاي راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌هاي شرکت ساخت از احداث ايستگاه تشکيلاتي راه‌آهن اروميه با توان داخلي و بهره‌گيري از آخرين فناوري‌هاي روز خبر داد و گفت: به دليل قابليت ورود و خروج قطار باري در اين ايستگاه يک ايستگاه صرف مسافري در داخل شهر اروميه جانمايي شد. حسين بهجو در گفتگو با پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي با توجه به افتتاح راه‌آهن مهاباد-اروميه و ويژگي‌هاي خاص ايستگاه‌هاي آن محور اظهار داشت: ايستگاه‌هاي موجود در راه‌آهن مهاباد-اروميه از نظر تكنولوژي، زيبايي و معماري و با استفاده از كنتراست‌ها، فضاها و عناصر معماري بومي‌منطقه آذربايجان احداث شده است. وي افزود: ايستگاه اروميه از منظر فضاسازي و طراحي ماندگار و قابل ثبت در خاطره مردم، طراحي ورودي‌ها با احتساب حضور در فضايي متفاوت با هدف تصويرسازي به‌عنوان يک مکان امن و آرامش‌بخش، همچنين توجه به طراحي ديد و منظر در نماي خارجي، يک بناي شاخص محسوب مي‌شود.

  • تلاش براي کسب رضايت حد اکثري مردم در ساخت ايستگاه اروميه

سرپرست اداره کل ساخت ساختمان راه‌آهن بندرها و فرودگاه‌ها با بيان اينکه «ايستگاه راه‌آهن اروميه با آخرين فناوري‌هاي روز و توان داخلي ساخته شده است» گفت: با بهره‌مندي از مهندسان معماري، سازه، تأسيسات و توجه به بودجه محدود سعي شده، مجموعه معماري ساختمان بتواند رضايت حد اکثري مردم را به همراه داشته باشد. بهجو خاطرنشان کرد: يکي از موارد مورد تأکيد در زمان ساخت فضاهاي داخل ايستگاه، ايجاد يک فضاي آرامش‌بخش و عاري از استرس براي مسافري است که براي اولين مرتبه وارد ايستگاه اروميه مي‌شود از اين‌رو تلاش شد تا معماري ايستگاه خوانايي لازم را داشته باشد. وي با اشاره به مشخصات ايستگاه اروميه گفت: ايستگاه تشکيلاتي راه‌آهن اروميه به‌عنوان يکي از زيباترين ايستگاه‌هاي کشور در زميني به مساحت به ۳۰ هکتار در جنوب شرقي اين شهرستان و در محور مراغه-اروميه با مصالح و فناوري‌هاي نوين احداث شده است. همچنين سطح زيربناي کل ساختمان‌هاي ايستگاه ۱۶۶۳۵ مترمربع است.

  • مزاياي ساخت ايستگاه تشکيلاتي براي اروميه

وي با اشاره به امتيازات ساخت ايستگاه تشکيلاتي براي اروميه اظهار داشت: به دليل وجود بخش‌هاي مختلف در اين ايستگاه، مردم در زمان برگشت از يک قطار کاملاً آماده که تمامي‌اقدامات و تعميرات لازم بر روي آن انجام شده برخوردار خواهند شد و به دليل وجود سيني دوار ديگر نيازي به اعزام دو لکوموتيو به همراه واگن‌ها نيست.

بهجو با اشاره به امتداد راه‌آهن از ايستگاه تشکيلاتي اروميه به سمت شهر تبريز در آينده نه‌چندان دور گفت: به همين دليل يک ايستگاه صرفاً مسافري در داخل شهر اروميه ساخته مي‌شود و با توجه به ساخت انبارهاي بزرگ کالا و سکوهاي باري در اين ايستگاه حمل بار ريلي نيز راه‌اندازي خواهد شد.